در حال دیدن این عنوان: |
۴ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 74 ------------------------------------------ آيه أَفَلَا يَتُوبُونَ إِلَى اللَّهِ وَيَسْتَغْفِرُونَهُ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ----------------------------------------- ترجمه آيا توبه نمىكنند و از او آمرزش نمىطلبند؟ در حالى كه خداوند، آمرزندهى مهربان است. ------------------------------------------ پيام ها 1- از عقايد انحرافى بايد توبه كرد. «أفلا يتوبون» 2- منحرفان را با بيان عفو ورحمت الهى، به راه صحيح دعوت كنيم. «واللّه غفور رحيم» 3- حتّى كفر و شرك، با توبه و اعتقاد به توحيد، بخشيده مىشود. «لقد كفر... واللَّه غفور رحيم» 4- خداوند هم گذشته را مىبخشد وهم مورد رحمت قرار مىدهد. «غفور رحيم» 5 - در كنار عذاب در آيهى قبل، رحمت براى توبه كنندگان مطرح است. «ان لمينتهوا... عذاب اليم... واللَّه غفور رحيم» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 75 ------------------------------------------ آيه مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَأُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كَانَا يَأْكُلَانِ الطَّعَامَ انظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْأَيَتِ ثُمَّ انظُرْ أَنَّى يُؤْفَكُونَ ------------------------------------------- ترجمه مسيح پسر مريم، فرستادهاى بيش نيست كه پيش از او نيز پيامبرانى بودند ومادرش بسيار راستگو و درست كردار بود، آن دو (همچون ساير انسانها) غذا مىخوردند. (پس هيچ كدام خدا نيستند،) بنگر كه چگونه آيات را براى مردم بيان مىكنيم، پس بنگر كه اين مردم چگونه (از حقّ) روىگردان مىشوند. ------------------------------------------ نکته ها در اين آيه، خداوند سه دليل مىآورد كه عيسى عليه السلام خدا نيست: 1- از مادر متولد شده و پسر مريم است. 2- پيامبرانى مثل او نيز بودهاند و او بى همتا نيست. 3- او هم مانند ديگران نياز به غذا داشته و قدرتش را از لقمه نانى به دست مىآورده، پس از خود قدرت ندارد تا خدا باشد. آرى، آنكه نياز به غذا دارد، نمىتواند خالق باشد. اينها بيان روشن و عمومى و همه فهم قرآن است. «صدّيق» كسى است كه بسيار راستگو باشد و راستگويى خود را با كردار درستش ثابت كند. در آيهى ديگر، صدّيقه بودن حضرت مريم چنين بيان شده است كه او كلمات الهى را تصديق مىكرد و از عابدان بود. «صدقت بكلمات ربّها و كتبه و كانت من القانتين» [153] _____________________________ 153) تحريم، 12. -------------------------------------------- پيام ها 1- داشتن برخى امتيازات و امور استثنايى، دليل بر الوهيّت نيست. حضرت آدم هم بدون پدر و مادر بود و كسى او را خدا نپنداشت. «قد خلت من قبله الرسل» 2- مريم، از اولياى خداست. قرآن از او تجليل مىكند و او را «صدّيقه» مىشمارد. «امّه صدّيقة» 3- مرگ، براى همهى انبيا قطعى است. «قد خلت من قبله الرسل» بنابراين عيسى فناپذير است و خدا نيست. 4- اگر عناد به ميان آيد، روشنترين برهانها و دلايل هم كارساز نخواهد بود. «كيف نبيّن ... أنّى يؤفكون» 5 - زن مىتواند به بالاترين درجات معنوى برسد تا آنجا كه خداوند ثناگويش شود. «و اُمّه صدّيقة» 6- آشنايى با تاريخ گذشته وريشهيابى آن، براى آيندگان مفيد است. «ثمّ انظر...» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 76 ------------------------------------------ آيه قُلْ أَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرّاً وَلَا نَفْعاً وَاللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ------------------------------------------ ترجمه (اى پيامبر! به مردم) بگو: آيا غير از خدا، چيزى را كه براى شما هيچ سود و زيانى ندارد مىپرستيد؟ در حالى كه خداوند همان شنواى داناست. ------------------------------------------- نکته ها در اين آيه، گروهى از مسيحيان به خاطر شرك و غلوّ دربارهى عيسى عليه السلام مورد توبيخ خدا قرار گرفتهاند. «قل أتعبدون من دون اللَّه...» ----------------------------------------- پيام ها 1- در بطلان راه شرك، به عقل و وجدان خود مراجعه كنيد. «أتعبدون» 2- محور و ريشه پرستش، جلب منفعت و يا دفع ضرر است و غير خداوند نمىتواند ضررى را دفع و منفعتى را جلب كند. «لا يملك لكم ضراً و لانفعاً...» 3- تنها خداوند، شنواى درخواستها و آگاه به سود و زيان انسانهاست، نه معبودهاى ديگر. «و اللَّه هو السميع العليم» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 77 ------------------------------------------ آيه قُلْ يَأَهْلَ الْكِتَبِ لَا تَغْلُواْ فِى دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لَا تَتَّبِعُواْ أَهْوَآءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّواْ مِن قَبْلُ وَ أَضَلُّواْ كَثِيراً وَ ضَلُّواْ عَن سَوَآءِ السَّبِيلِ --------------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر!) بگو: اى اهل كتاب! در دين خود به ناحقّ غلوّ نكنيد و از هوسهاى گروهى كه پيش از اين گمراه شدند و بسيارى را گمراه كردند و (اكنون نيز) از راه حقّ منحرفند، پيروى نكنيد. ---------------------------------------------- نکته ها شايد بتوان از اين آيه استفاده كرد كه خدا دانستن مسيح، نوعى غلوّ برگرفته از افكار شرك آلود جمعيّتهاى قبلى است. چنانكه در آيه 30 سورهى توبه مىخوانيم: «و قالت اليهود عُزيرٌ ابن اللّه و قالت النّصارى المسيح ابن اللّه ذلك قولهم بافواههم يضاهؤن قول الّذين كفروا من قبل» يهود گفتند: عزير فرزند خداست و نصارى گفتند: مسيح فرزند خداست، اين غلوّ و سخنان بىاساس، شبيه سخنان كفّار پيشين است. -------------------------------------------- پيام ها 1- در همهى اديان، بايد مرزهاى فكرى و عقيدتى حفظ شود و درباره شخصيّتها غلوّ ممنوع است. «يا اهل الكتاب لاتغلوا» 2- غلوّ درباره رهبران الهى، غلوّ در دين است. (با توجّه به آيات قبل كه مسيح را خدا مىدانستند) «لاتغلوا فى دينكم» 3- اگر در دين خدا و نسبت به اولياى الهى غلوّ ممنوع است، درباره ديگران هم مبالغه روا نيست. «لاتغلوا... غير الحقّ» 4- تقليد كوركورانه ممنوع است. «ولاتتّبعوا اهواء قوم» 5 - غلوّ، تنها درباره عيسى عليه السلام نبود. بعضى از يهود هم درباره «عُزَير» غلوّ كرده، او را پسر خدا مىدانستند. «ضلوا من قبل» 6- علوم و هنرهاى باستانى ارزش دارد، ولى افكار و عقايد كهن نياكان كه بر اساس هوسهاست و پايهاى ندارد، بى ارزش است و نبايد پيروى نمود. «ولاتتّبعوا....ضلوا من قبل» 7- گمراهى مراحلى دارد: ابتدا انسان خود گمراه مىشود، «ضلّوا» سپس ديگران را گمراه مىكند، «اضلّوا» كم كم از هدايت به حقّ براى هميشه باز مىماند. «ضلّوا... اضلّوا... ضلّوا» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 78 ------------------------------------------ آيه لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن بَنِى إِسْرَ ءِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُدَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَ لِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ -------------------------------------------- ترجمه كسانى از بنىاسرائيل كه كافر شدند، به زبان داود وعيسى پسر مريم لعنت شدند. اين (لعن و نفرين،) بدان سبب بود كه آنان عصيان كرده و از فرمان خدا تجاوز مىكردند. --------------------------------------------- نکته ها حضرت داود عليه السلام، بنىاسرائيل را به خاطر تخلّف از حكم تعطيلى روزهاى شنبه لعنت كرد. و حضرت عيسىعليه السلام بدان جهت كه بنىاسرائيل پس از خوردن مائدهى آسمانى كه با دعاى آن حضرت و براى اطمينان قلبى آنها نازل شده بود، باز كفر ورزيدند، آنان را لعنت كرد. [154] امام باقرعليه السلام فرمود: نفرين حضرت داود، آنان را خوك و نفرين حضرت عيسى، آنان را ميمون كرد. [155] ______________________________ 154) تفسير نمونه. 155) تفسير نورالثقلين و كافى، ج8، ص200. -------------------------------------------- پيام ها 1- گروهى از بنىاسرائيل، مورد لعن پيامبران خود قرار گرفتند. «لعن الّذين كفروا» 2- عصيان وتجاوز، انسان را به كفر مىكشاند. «كفروا... بما عصوا و كانوا يعتدون» 3- انبيا، هميشه شفيع نيستند، گاهى هم نفرين مىكنند. «لُعن... على لسان داود و...» 4- گناه و تجاوز، لعنت پيامبران را به دنبال دارد. «لعن... بما عصوا و كانوا يعتدون» 5 - تجاوز و قانونشكنى، شيوهى بنىاسرائيل است. «كانوا يعتدون» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 79 ------------------------------------------ آيه كَانُواْ لَا يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ ------------------------------------------ ترجمه آنان يكديگر را از كارهاى زشتى كه انجام مىدادند باز نمىداشتند (ونهى از منكر نمىكردند). به راستى چه بد است آنچه انجام مىدادند. ------------------------------------------ نکته ها امام صادق عليه السلام مىفرمايد: اين دسته از بنىاسرائيل كه خداوند از آنها در اين آيه مذمّت كرده است، كسانى بودند كه در جلسات گناه وارد نمىشدند، ليكن در برخورد با گنهكاران با لبخند و انس برخورد مىكردند. [156] در روايت ديگرى از حضرت علىعليه السلام چنين آمده است: چون بنىاسرائيل از ظالمان، منكر را مىديدند ولى به جهت منافعى كه از آنان مىبردند، نهى از منكر نمىكردند، (تا منافعشان به خطر نيافتد و يا خطرى متوجّه آنان نشود،) خداوند از آنان به بدى ياد كرده است. [157] _______________________________ 156) تفسير نورالثقلين. 157) وسائل، ج16، ص130. ---------------------------------------------- پيام ها 1- كسى كه نسبت به فساد، بى تفاوت باشد، ملعون انبياست. «لعن ...لايتناهون» 2- نهى از منكر، مخصوص دين اسلام نيست. «كانوا لايتناهون» 3- نهى از منكر، يك وظيفهى همگانى و عمومى است. «لايتناهون» 4- در جامعهى بنىاسرائيل و يهود، فساد رواج داشته است. «منكر فعلوه» 5 - ترك امر به معروف، زمينهساز كفر است. «لُعن الّذين كفروا... كانوا لايتناهون...» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 80 ------------------------------------------ آيه تَرَى كَثِيراً مِّنْهُمْ يَتَوَلَّوْنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَبِئْسَ مَا قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَن سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَفِى الْعَذَابِ هُمْ خَلِدُونَ ------------------------------------------ ترجمه بسيارى از آنان (بنىاسرائيل) را مىبينى كه با كافران دوستى مىورزند، (و آنان را سرپرست خود مىگيرند.) چه اعمال بدى از پيش فرستادند (كه در نتيجه،) خداوند بر آنان خشم نموده و در عذاب، همانان جاويد خواهند بود. ----------------------------------------- نکته ها در اين آيه، دليل ديگر نفرين شدن بنىاسرائيل بيان شده است كه آنان با كافران، طرح دوستى دائمى و آشكارا داشتند. (كلمهى «تَرى» نشانگر آشكار بودن و كلمهى «يتولّون» نشانگر دائمى بودن آن است) امام باقرعليه السلام در توضيح اين آيه فرمود: اين دسته كسانى بودند كه: «يتولّون الملوك الجبّارين و يزيّنون لهم اهوائهم ليصيبوا من دنياهم» جبّاران را دوست داشتند و اعمال هوسآلود آنان را در نظرشان زيبا جلوه مىدادند تا از دنيايشان بهره گيرند. [158] ___________________________ 158) تفسير نورالثقلين. ----------------------------------------- پيام ها 1- دوستى با كفّار، عامل خشم وغضب الهى است. «يتولّون الّذين كفروا... سخط اللَّه عليهم» 2- اهل كتاب، سلطه ودوستى كافران را مىپذيرفتند، ولى با مسلمانان كنار نمىآمدند. «يتولّون الّذين كفروا» 3- خداوند حتّى براى اهل كتاب استقلال مىخواهد و وابستگى و ولايت پذيرى از مشركين را مورد مذمّت قرار مىدهد. «ترى كثيراً منهم يتولّون» 4- يكى از منكرات مهمّى كه در بنىاسرائيل از آن نهى نمىشد، رابطهى ولائى با كفّار (ومشركان مكّه) بود. «لا يتناهون عن منكر فعلوه... ترى» 5 - هر گناه، مقدّمهى انجام گناهان بزرگتر مىشود. (در آيات قبل سه گناه «عصوا... يعتدون... لايتناهون» مطرح شد و اينها مقدّمه قبول سلطهى كفّار مىشود. «ترى... يتولّون» |
||
۲۳ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 81 -------------------------------------------- آيه وَ لَوْ كَانُواْ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِىِّ وَ مَآ أُنزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِيَآءَ وَلَكِنَّ كَثِيراً مِّنْهُمْ فَسِقُونَ ------------------------------------------ ترجمه و اگر به خداوند و پيامبر و آنچه بر او نازل شده ايمان مىآوردند، هرگز آنان (كافران) را (سرپرست و) دوست خود نمىگرفتند، ولى بسيارى از آنان فاسقند. --------------------------------------- نکته ها در معناى اين آيه، چند احتمال دادهاند، از جمله: الف: اگر يهود مسلمان مىشدند، كفّاررا ولىّ خود قرار نمىدادند. [159] ب: اگر يهود، به موسىعليه السلام وتورات ايمان داشتند، هرگز مشركان را ولىّ خود نمىگرفتند. [160] ج: اگر كفّار و مشركان مسلمان مىشدند، يهود آنان را دوست خود انتخاب نمىكرد. [161] ظاهر آيه با توجّه به آيات قبل، احتمال اوّل را تقويت مىكند. ___________________________ 159) تفسير نمونه. 160) تفسير روحالمعانى. 161) تفسير نمونه. ----------------------------------------- پيام ها 1- ايمان آوردن اهلكتاب، چنان بعيد است كه به يك آرزو مىماند. «ولو كانوا يؤمنون...» (كلمهى «لو»، در موردى به كار مىرود كه كار نشدنى باشد، مانند پيرمردى كه بگويد: اگر جوان مىشدم!) 2- كسى كه به خدا و پيامبر ايمان قلبى داشته باشد، حاضر نيست ولايت غير الهى را بپذيرد. «لو كانوا يؤمنون... مااتّخذوهم اولياء» (راه رسيدن به استقلال واقعى و رهائى از سلطهى كفّار، ايمان است) 3- فسق و بىايمانى، سبب پذيرش سلطهى كفّار است. «لو كانوا يؤمنون... ما اتّخذوهم اولياء» 4- ايمان، با ولايت كفار سازگار نيست. سلطهپذير سازشكار، بىدين و فاسق است. «لو كانوا يؤمنون... ولكن كثيراً منهم فاسقون» 5 - فسق، با ايمان در تعارض است. «لو كانوا يؤمنون... ولكن ... فاسقون» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 82 -------------------------------------------- آيه لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَوَةً لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُواْ وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُم مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّا نَصَرَى ذَ لِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَاناً وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ -------------------------------------------- ترجمه قطعاً سرسختترين مردم را در دشمنى نسبت به اهل ايمان، يهوديان و مشركان خواهى يافت، و نزديكترينشان را از نظر دوستى با مؤمنان، كسانى خواهىيافت كه مىگويند: ما نصرانى هستيم. اين (دوستى) به آن جهت است كه برخى از آنان كشيشان وراهبانند وآنان تكبّر نمىورزند. ----------------------------------------- نکته ها «قِسّيس»، به معناى كشيش است و به عالمان دينى كه عهدهدار رياست مذهبى مسيحيان هستند، گفته مىشود. و «رُهبان» به معنى تَرسا به عابدان مسيحى گفته مىشود. شأن نزول اين آيه تا آيهى 85، خوشرفتارى نجاشى، پادشاه حبشه و مسيحيان آن كشور را با مسلمانان مهاجرى گفتهاند كه به رياست جعفربن ابىطالبعليهما السلام در سال پنجم بعثت از مكّه به آن ديار هجرت كردند و در حمايت نجاشى، از تعرّض مشركان و فرستادگانشان به حبشه مصون ماندند. در همان حال كه يهوديان مدينه با ديدن معجزات واخلاق والاى پيامبر، ايمان نمىآوردند و در توطئهها عليه مسلمانان شركت مىكردند، پيمان مىشكستند و فتنه بر مىانگيختند، روحانيون مسيحى در حبشه، با شنيدن آيات سورهى مريم، گريستند و از مسلمانان جانبدارى كردند. [162] امام صادقعليه السلام پس از تلاوت اين آيه فرمود: «اولئك كانوا قوما بين عيسى و محمّد و ينتظرون محمّدصلى الله عليه وآله» اين علماى مسيحى و راهبان گروهى بودند كه در زمانى ميان حضرت عيسىعليه السلام و حضرت محمّدصلى الله عليه وآله زندگى مىكردند و منتظر آمدن پيامبر اسلام بودند. [163] _____________________________ 162) تفسير مجمعالبيان. 163) تفاسير نورالثقلين وعيّاشى. ------------------------------------------- پيام ها 1- دشمنى يهود با مسلمانان، تاريخى و ريشهدار است. «لتجدنّ اشدّ النّاس عداوة... اليهود» 2- با دشمنان اسلام و غير مسلمانان، بايد با هر يك برخوردى مناسب با رفتار خودشان شود. «اشدّ النّاس عداوة... اقربهم مودّة» 3- دوستان و دشمنان خود را همراه با تحليل صحيح و عوامل روحى و اجتماعى آنان بشناسيم. «اشدّ الناس عداوة... اقربهم مودةّ...» 4- زمينههاى رشد در جامعه، سه چيز است: دانشمند بودن، خداترسى و نداشتن روحيّهى استكبارى. «قسّيسين و رهباناً و انّهم لايستكبرون» 5 - عالمان دينى و عابدان خداترس در اصلاح عقائد و اخلاق جامعه، نقش مؤثر دارند. «ذلك بان منهم قسيسين و رهباناً و انّهم لايستكبرون» 6- اگر علم و عبادت و اخلاق به هم پيوند خورد انسان حقّگرا مىشود و تعصب را كنار مىگذارد. «ذلك بانّ منهم قسيسين و رهبانا و انّهم لايستكبرون» 7- اسلام تعصّب نابجا ندارد واز علماى ساير اديان كه خدا ترس و با انصاف باشند، منصفانه تمجيد مىكند. «ذلك بانّ منهم قسيسين و رهبانا و انّهم لايستكبرون» 8 - تبليغ اسلام در بين مسيحيان مؤثّرتر است. «انّهم لايستكبرون» (با آنكه مسيحيان، عقيدهى انحرافى «تثليث» دارند، ولى به خاطر روحيه سالمتر، آمادگى بيشترى براى حقّ پذيرى دارند.) |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 83 -------------------------------------------- آيه وَإِذَا سَمِعُواْ مَآ أُنزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُواْ مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنَآ ءَامَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّهِدِينَ ----------------------------------------- ترجمه و (آن مسيحيان) هرگاه آياتى را كه بر پيامبر نازل شده مىشنوند، مىبينى كه چشمانشان از اينكه حقّ را شناختهاند از اشك لبريز مىشود ومىگويند: پروردگارا! ما ايمان آورديم، پس نام ما را در زمرهى گواهىدهندگان (به حقّ) بنويس. --------------------------------------- نکته ها نمونهى اشك شوق مسيحيان، يكى هنگامى بود كه جعفربن ابىطالبعليهما السلام آيات سورهى «مريم» را در حبشه براى نجاشى خواند، يكى هم آنگاه كه جمعى از مسيحيان همراه جعفر، به مدينه آمدند و آيات سورهى «يس» را شنيدند. [164] __________________________ 164) تفسير نمونه. --------------------------------------- پيام ها 1- نشان افراد دل آماده و متواضع آن است كه به مجرد شنيدن حقّ، منقلب مىشوند. (ولى نااهلان، با ديدن حقّ هم تكان نمىخورند.) «لايستكبرون و اذا سمعوا... تفيض من الدمع... يقولون ربّنا آمنّا» 2- اشك، اگر همراه معرفت باشد، نشانهى كمال است. «تفيض من الدمع ممّا عرفوا» 3- روح و فطرت انسان، شيفتهى حقيقت است و چون به معشوق رسيد، اشك شوق مىريزد. «تفيض من الدمع» 4- ايمان واقرار بايد بر اساس شناخت باشد. «ممّا عرفوا من الحقّ يقولون ربّنا آمنّا...» 5 - در دعا، از كلمهى مقدّس «ربّنا» استمداد كنيم. «ربّنا آمنّا...» 6- شناخت و معرفت، اشك و اعتراف به نواقص خود، نشانهى رشد و تربيت معنوى است. «عرفوا... يقولون ربّنا آمنّا» 7- دعا، در كنار اقرار و ايمان اثر دارد. «آمنّا فاكتبنا» 8 - ايمان موقّت كارساز نيست، بايد دائمى، تثبيت شده و با حسن عاقبت همراه گردد. «آمنّا فاكتبنا» 9- ره صد ساله را يك شبه رفتن، ارزش است. شنيدن «سمعوا»، شناختن «عرفوا»، اقرار كردن «آمنّا»، ملحق شدن. «مع الشاهدين» 10- اهل ايمان بايد براى رسيدن به مراحل بالاتر دعا كنند. (ابتدا ايمان، سپس مرحلهى بالاتر كه شهود است. «فاكتبنا مع الشاهدين» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |