در حال دیدن این عنوان: |
۱۵ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 84، 85 -------------------------------------------- آيه وَمَا لَنَا لَا نُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَا جَآءَنَا مِنَ الْحَقِّ وَنَطْمَعُ أَن يُدْخِلَنَا رَبُّنَا مَعَ الْقَوْمِ الصَّلِحِينَ فَأَثَبَهُمُ اللَّهُ بِمَا قَالُواْ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَذَ لِكَ جَزَآءُ الُْمحْسِنِينَ ------------------------------------------------ ترجمه و (مىگويند:) چرا به خداوند و حقّى كه (از سوى او) براى ما آمده ايمان نياوريم؟ در حالى كه اميد داريم پروردگارمان ما را همراه صالحان وارد (بهشت) سازد. پس خداوند به پاس اين سخن (و گواهىشان) به ايشان باغهايى كه از پاى (درختانش) نهرها جارى است پاداش داد، همواره در آن ماندگارند و اين است پاداش نيكوكاران. |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 86 -------------------------------------------- آيه وَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَكَذَّبُواْ بَِايَتِنَآ أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ الْجَحِيمِ -------------------------------------------- ترجمه و كسانى كه كافر شدند و آيات ما را تكذيب كردند، آنان اهل دوزخند. --------------------------------------------- نکته ها كسانى كه پس از فهميدن حقّ، شجاعانه وصريح وبا صداقت به آن اقرار كنند و از جوّ وهم كيشان نهراسند، از بهترين نيكوكارانند. چون هم به خود نيكى كرده و خويشتن را از عذاب دوزخ رهاندهاند، هم با اقرارشان، راه را براى ديگران گشودهاند. -------------------------------------------- پيام ها 1- بعد از شناخت حقّ، «ممّاعرفوا» هيچ عذرى براى ردّ آن نيست. «ومالنا...» 2- هم نشينى با صالحان، آرمانى مقدّس است. «مع القوم الصالحين» 3- نشانهى آرزوى صحيح، ايمان و اقدام عملى است. «و ما لنا لانؤمن... و نطمع» 4- ايمان به خداوند، از ايمان به وحى جدا نيست. «نؤمن باللّه وما جاءنا من الحقّ» 5 - پاداش ايمان، بهشت است. «ان يدخلنا ربّنا مع القوم الصالحين» (بنابر اينكه مفعول محذوف در «يدخلنا» كلمه «الجنّة» باشد) 6- يكى از راههاى كمال، بازگشت به وجدان خويش وسؤال از خود است. «وما لنا... فاثابهم اللَّه بماقالوا» در آيه ديگر مىخوانيم: «ومالى لاأعبد الّذى فطرنى...» [165] 7- اقرار زبانى به توحيد، رسالت پيامبر و حقّانيّت قرآن، امرى ضرورى است. «فاثابهم اللَّه بما قالوا...» _____________________________ 165) يس، 22. |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 87 -------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُحَرِّمُواْ طَيِّبَتِ مَآ أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَ لَا تَعْتَدُواْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ----------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! چيزهاى پاكيزهاى را كه خدا براى شما حلال كرده است، برخود حرام نكنيد و از حد نگذريدكه خداوند تجاوزگران را دوست نمىدارد. ----------------------------------------- نکته ها روزى رسول خدا صلى الله عليه وآله از قيامت و صحنههاى محشر سخن مىگفت. مردم چنان منقلب شده و گريستند كه بعضى تصميم گرفتند ديگر غذاى خوب نخورند و آسايش را بر خود حرام سازند، روزه بگيرند، همسران خود را ترك كنند، شبها كمتر بخوابند و بر اين تصميم، سوگند خوردند. پيامبر صلى الله عليه وآله كه مطلع شد، مردم را در مسجد جمع كرد و فرمود: من غذا مىخورم، شبها مىخوابم و همسرانم را رها نمىكنم. دين ما آيين انزوا و رهبانيّت نيست، رهبانيّت امّت من جهاد است، هر كس بر خلاف روش من برود مسلمان نيست. [166] برخى گفتند: نسبت به سوگندهايى كه خورديم چه كنيم؟ آيات بعدى نازل شد. حرام دانستن حلالها يا همراه با اعتقاد به حرمت است كه بدعت وحرام مىباشد و يا بدون عقيده به حرمت است كه تنها خود بهره نمىگيرد كه باز هم مورد نهى است. مسلمان، تسليم فرمان الهى است، نه حلالها را از پيش خود حرام مىسازد، نه نسبت به حرامها چنين است. _____________________________ 166) وسائل، ج20، ص21. -------------------------------------------- پيام ها 1- اهل ايمان بايد از چيزهاى پاكيزه و طيّبات استفاده كنند. «يا ايّها الّذين آمنوا» به جاى «يا ايّها النّاس» 2- ايمان، با تغيير و دست بردن در احكام الهى سازگار نيست. «يا ايّها الّذين آمنوا لاتحرّموا...» 3- اسلام، آيين فطرت است و فطرت كشى ممنوع است. «لا تحرّموا طيّبات» (كلمهى «طيّب» در جايى بكار مىرود كه مطابق طبع و فطرت انسان باشد) 4- خوردنىها، پوشيدنىها و لذايذ حلال، براى انسان آفريده شده است. «لكم» 5 - ايمان، با افراط وتفريط سازگار نيست. «يا ايّها الّذين آمنوا... لاتعتدوا...» 6- در مكتب اسلام، انزوا، رهبانيّت، افراط و تفريط ممنوع است. «لا تحرّموا طيّبات... و لاتعتدوا» 7- محرومكردن خود از طيّبات، يك تعدّى و تجاوز است. «لاتعتدوا» 8 - در بهرهگيرى از حلالها، اسراف و زياده روى نكنيم. «لا تعتدوا» 9- افراط و تفريط، سبب محروم شدن از محبّت خداست. «انّ اللّه لايحبّ المعتدين» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 88 -------------------------------------------- آيه وَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَلًا طَيِّباً وَاتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِى أَنْتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ ------------------------------------------ ترجمه و از آنچه خداوند، روزى حلال و پاكيزه به شما بخشيده بخوريد، و از خدايى كه به او ايمان داريد، پروا كنيد. ----------------------------------------- نکته ها معمولاً فرمان «كلوا» در قرآن، همراه با دستور ديگرى آمده است، مانند: «كلوا . . . واشكروا» [167] بخوريد و شكر كنيد. «كلوا . . . ولاتطغوا» [168] بخوريد و طغيان نكنيد. «كلوا . . . واعملوا» [169] بخوريد و كار شايسته انجام دهيد. «كلوا . . . وأطعموا» [170] بخوريد و بخورانيد. «كلوا . . . ولاتسرفوا» [171] بخوريد و اسراف نكنيد. «كلوا . . . ولاتتّبعوا خطوات الشيطان» [172] بخوريد و دنبالهرو شيطان مباشيد. در حديث آمده است: خدواند، رزق مردم را از حلال معين كرده است. هر كس كه به حرام روى آورد، از سهم حلال او كم خواهد شد. [173] ___________________________ 167) بقره، 172. 168) طه، 81. 169) مؤمنون، 51. 170) حج، 28. 171) اعراف، 31. 172) انعام، 142. 173) تفسير اطيبالبيان. ----------------------------------------- پيام ها 1- بهرهگيرى از امكانات مادى حلال با ايمان منافات ندارد. «يا ايّها الّذين آمنوا... و كلوا» كسانى كه تقوا را رها كردن مادّيات مىدانند در توهّم به سر مىبرند. 2- در مسائل تغذيه دقّت كنيم. «حلالاً، طيباً، واتّقوا» (هم شيوهى كسب، حلال باشد و هم شيوهى مصرف آن) 3- رزق همه به دست اوست، پس عجله و حرص و حرامخوارى نداشته باشيم. «رزقكم اللّه حلالا طيّبا» 4- تقوا، لازمهى ايمان است. «واتّقوا اللّه الّذى أنتم به مؤمنون» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 89 -------------------------------------------- آيه لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِى أَيْمَنِكُمْ وَلَكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الْأَيْمَنَ فَكَفَّرَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَثَةِ أَيَّامٍ ذَ لِكَ كَفَّرَةُ أَيْمَنِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُواْ أَيْمَنَكُمْ كَذَ لِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ ءَايَتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ------------------------------------------ ترجمه خداوند، شمارا به خاطر سوگندهاى لغو وبيهوده بازخواست نمىكند، ليكن براى شكستن سوگندهايى كه (از روى اراده) بستهايد، مؤاخذه مىكند، پس كفاره آن (شكستن سوگند) طعام دادن به ده بينواست، از نوع متوسط آنچه به خانوادهى خود مىخورانيد، يا پوشاندن ده فقير است، يا آزاد كردن بردهاى. پس كسى كه (غذا و لباس براى ده فقير نداشت و بردهاى) نيافت، سه روز روزه بگيرد. اين كفارهى سوگندهاى شماست، هرگاه كه سوگند خورديد، (و آن را شكستيد) و سوگندهايتان را مراقبت كنيد، اين گونه خداوند آيات خود را براى شما بيان مىكند، تا او را شكر كنيد. ------------------------------------------- نکته ها سوگندهاى لغو، آنهاست كه بدون قصد و توجّه يا بىهدف و از روى عادت يا در حال هيجان وغضب، يا بر پايهى مطالب نادرست، يا براى انجام كارهاى خلاف باشد. اينها كفّاره ندارد. ولى سوگند از روى قصد و براى كار مفيد، الزامآور است و بايد طبق آن عمل كرد، وگرنه كفاره دارد. امام صادقعليه السلام در تفسير واژه «لغو» در سوگند فرمود: گفتن «لا واللَّه» و «بلى واللَّه» بدون آنكه قصد جدّى داشته باشد، سوگند لغو است. [174] كلمهى «اوسط» را برخى به بهترين نوع غذا تفسير كردهاند. نظير آيهى سورهى قلم كه «قال أوسطهم» يعنى بهترين و برترينشان چنين گفت. لباس پوشاندن به محرومان كه در كفّارهى قسم است، شامل هر نوع پوشش زمستانى، تابستانى، زنانه و مردانه مىشود. يك آئين جهانى وهميشگى بايد مقرّرات ومجازاتش قابل توسعه باشد، مثل آزادكردن برده، يا اطعام فقير، يا پوشاندن بينوا كه هر زمان براى هر فردى در هر جا قابل عمل است. امام صادقعليه السلام فرمود: بعضى بيش از ده سير غذا مىخورند و بعضى كمتر از ده سير بنابراين حد وسط براى مقدار يك غذا را ده سير (يك مُد) حساب كنيد. [175] امام كاظمعليه السلام در توضيح آيه فوق فرمود: كسى كه بيش از قوت عيال خود ندارد مصداق جمله «لم يجد» است. [176] ________________________________ 174) تفسير نورالثقلين و كافى، ج7، ص443. 175) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج7، ص453. 176) تفسير نورالثقلين و كافى، ج7، ص452. ----------------------------------------------- پيام ها 1- برداشتن جريمه از سوگندهاى بىهدف، يك تفضّل و لطف الهى است. «لايؤاخذكم اللَّه بالّلغو...» (ما نيز براى جسارتهاى مردم كه در حال عصبانيّت به ما مىكنند حسابى باز نكنيم) 2- اسلام، دين آسان است و براى سوگندهاى غير جدّى كفّاره قرار نداده است. «لايؤاخذكم...» (ملاك در گفتهها و كردارها قصد و نيّت است) 3- در اسلام، جريمهى مالى هم وجود دارد. «اطعام...أو كسوتهم...» 4- قوانين اسلام در مسير فقرزدايى است و احكام فردى اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است. (اطعام يا پوشاندن يا برده آزاد كردن) «فكفّارته اطعام عشرة مسكين...» 5 - ميانه روى و عدالت، در همه جا حتّى در نوع جريمه، يك ارزش است. «من أوسط...» (بنابر اينكه مراد از «اوسط» متوسط باشد نه بهترين) 6- جريمه بايد با وضع مالى افراد متناسب باشد. «ما تطعمون أهليكم» 7- انجام تكليف منوط به توان و قدرت است. «فمن لم يجد...» 8 - در جريمه و كفاره، بايد حد وسط زندگى روزمرّه و معمولى افراد را به حساب آورد، نه روزهاى استثنايى. «من أوسط» (بنابر اينكه مراد از «اوسط» متوسّط باشد) 9- در پرداخت كفّاره، روحيّه و شخصيّت فقرا را نشكنيم و آنان را مانند خانوادهى خود حساب كنيم. «تطعمون أهليكم» 10- جرأت سوگند شكنى خود را با سختى روزه يا پرداخت جريمه، جبران كنيد. (پرداخت جريمه وكفاره در اسلام، يك برنامهى خودسازى است.) «فكفّارته...» 11- اسلام از هر فرصتى براى آزادى بردگان استفاده كرده است. «تحرير رقبة» (حتّى براى جبران و كفّارهى برخى اعمال، دستور به آزادى برده داده است.) 12- براى نام مقدّس خداوند، حريم قائل شويم. يا سوگند نخوريم، يا حتماً عمل كنيم يا با پرداخت كفّاره جبران كنيم. «واحفظوا أيمانكم» 13- بعضى خيال نكنند كه حقّ دارند هر لحظه قسم بخورند و جريمه بپردازند. «واحفظوا أيمانكم» (ما در برابر سوگندهايمان مسئوليم) 14- كسى كه توان مالى ندارد، بايد از توانايى جسمى خود مايه بگذارد. «فصيام ثلاثة أيام» 15- باز بودن راه جبران كوتاهىها، نعمتى الهى و شايسته سپاسگزارى است. «ذلك كفّارة ايمانكم... يبيّن اللَّه... لعلّكم تشكرون» 16- عمل به احكام بهترين شكر است. «لعلّكم تشكرون» (از اينكه به جاى «يبيّن اللَّه لكم آياته لعلّكم تعملون» فرمود: «لعلّكم تشكرون»، استفاده مىشود كه عمل بهترين شكر است.) |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 90 -------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَ الْأَزْلَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَنِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ------------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! همانا شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه، پليد و ازكارهاى شيطان است، پس از آنها بپرهيزيد، تا رستگار شويد. ------------------------------------------- نکته ها عرب، به شعر و شراب، علاقهى شديد داشت، به همين جهت تحريم شراب به صورت تدريجى انجام گرفت. در ابتدا آيه آمد كه از خرما و انگور مىتوان هم رزق خوب تهيه كرد، هم شرابى مست كننده، [177] در آيهاى ديگر به منافع قمار و شراب و بيشتر بودن گناه آن از منافعش اشاره كرد. [178] بعداً آيه آمد كه در حال مستى نماز نخوانيد. [179] سپس آيهى فوق نازل شد كه آن را پليد و عملى شيطان دانسته و دستور اجتناب از آن را صادر كرد. «خَمر»، به معناى پوشاندن با كلمهى «خِمار» از يك ريشه است. به مقنعهى زنان خِمار مىگويند، چون موى سر را مىپوشاند. شراب را هم خَمر مىگويند، چون عقل را مىپوشاند. «مَيسر» از «يُسر»، به معناى آسانى است. چون در قمار، افراد بدون زحمت، پول به دست مىآورند، به آن مَيسر گويند. كلمه «انصاب» جمع «نُصُب»، به معناى سنگهايى بوده كه اطراف كعبه نصب كرده و روى آن قربانى مىكردند و به آنها تبرّك مىجستند. [180] و يا مراد خود قربانى است كه روى سنگها ذبح مىكردند. در حديث مىخوانيم كه رسول خدا صلى الله عليه وآله در معناى انصاب فرمود: چيزى است كه مشركان براى بتها قربانى مىكنند. «ما ذبحوه لآلهتهم» [181] «ازلام»، نوعى قرعهكشى و قمار با چوب بوده كه در جاهليّت رواج داشته است. امام باقرعليه السلام دربارهى خمر فرمود: «كلّ مسكر... اذا اخمر فهو حرام» [182] هر چيزى كه انسان را مست كند، حرام است. رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: قمار به هر وسيلهاى باشد حتّى گردو، حرام است. [183] در حديث آمده است: «شارب الخمر كعابد الوثن» [184] شرابخوار، مثل بتپرست است. در شراب، هر نوع همكارى در توليد، توزيع ومصرف آن حرام است. امام باقرعليه السلام از پيامبرصلى الله عليه وآله نقل مىكند كه آن حضرت ده گروه را كه به نحوى در شرابخوارى مؤثّرند، لعنت كرد: «غارسها و حارسها و عاصرها و شاربها و ساقيها و حاملها و المحمول اليه، بايعها و مشتريها و آكل ثمنها» [185] آنكه نهال انگور را مىكارد، آنكه به ثمر مىرساند، سازنده، نوشنده، ساقى، حمل كننده، دريافت كننده، فروشنده و خريدار و هر كس كه به نحوى از درآمد آن بهرهمند مىشود، ملعون است. ______________________________ 177) نحل، 67. 178) بقره، 219. 179) نساء، 43. 180) تفسير الميزان. 181) كافى، ج 5، ص123. 182) تفسير نورالثقلين. 183) كافى، ج5، ص123. 184) بحار، ج27، ص234. 185) تفسير نورالثقلين. ------------------------------------------- پيام ها 1- ايمان، با شرابخوارى و قماربازى سازگارى ندارد. «يا ايّها الّذين آمنوا انّما الخمر و الميسر... فاجتنبوه...» 2- شراب و قمار، در رديف بتپرستى است. «الخمر والميسر والانصاب» (بنابر اينكه مراد از انصاب، بتها باشد) 3- اسلام از پليدىها نهى مىكند. «رجس... فاجتنبوه» 4- نه تنها شراب نخوريد، گرد آن هم نرويد. «فاجتنبوه»، به جاى آنكه بگويد: «لاتشربوا الخمر». 5 - لقمهى حلال و دورى از حرامخوارى، در سعادت و رستگارى انسان مؤثّر است. «فاجتنبوه لعلّكم تفلحون» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 91 -------------------------------------------- آيه إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَنُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمْ الْعَدَ وَةَ وَ الْبَغْضَآءَ فِى الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلَو ةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ ------------------------------------------- ترجمه همانا شيطان مىخواهد به وسيله شراب و قمار، ميان شما دشمنى و كينه بيفكند و شما را از ياد خدا و نماز باز دارد. پس (با اين همه مفاسد) آيا دست برمىداريد؟ ------------------------------------------ نکته ها با آن كه طبق آمارى كه ارائه مىشود، بسيارى از قتلها، جرائم، تصادفات، طلاقها، امراض روانى، كليوى و... ناشى از شراب است، امّا قرآن در اين آيه بيان فلسفهى تحريم، روى دو نكته تأكيد دارد: يكى ضرر اجتماعى يعنى كينه و عداوت، و ديگرى ضرر معنوى يعنى غفلت از نماز و ياد خدا. اين آيه برجستهترين اثر شراب و قمار را بازداشتن از ياد خدا و نماز دانسته است، اكنون جاى اين سؤال است كه اگر كارهاى عادّى مثل تجارت، ورزش، تحصيل و مطالعه و امثال آن نيز ما را سرگرم كرده و از ياد خدا و نماز بازدارد، آيا مانند شراب و قمار است؟ آرى، هرچه ما را از خدا غافل كند، مانند شراب و قمار ناپسند است، گرچه اسلام به خاطر لطف و آسان گرفتن، آن را حرام نكرده باشد. ----------------------------------------- پيام ها 1- هر كس كه عامل كينه و عداوت در ميان مردم شود، مانند شيطان است. «انمّا يريد الشيطان...» 2- تحريكات شيطان دائمى است. «انّما يريد الشيطان» (فعل مضارع، رمز دوام و استمرار است.) 3- جامعهاى كه در آن عداوت باشد، شيطانى است. «انّما يريد الشيطان ان يوقع بينكم العداوة...» 4- از الفت و وحدت پاسدارى كنيم و با هر چه آنها را از بين مىبرد مبارزه كنيم. «انّما يريد الشيطان ان يوقع بينكم العداوة» 5 - الفت و مهربانى بين اهل ايمان، مورد عنايت خاص خداوند است. «انّما يريد الشيطان ان يوقع بينكم العداوة» 6- قمار و شراب، ابزار كار شيطان براى ايجاد كينه و دشمنى است. «انّما يريد الشيطان... فى الخمر و الميسر» 7- نماز برترين سمبل ياد خداست. (با اينكه نماز ذكر خداست، نام آن جداگانه آمده است) «عن ذكر اللَّه و عن الصلوة» 8 - بيان فلسفهى احكام، يكى از عوامل تأثير كلام در ديگران است. «العداوة و البغضاء... فهل انتم منتهون» 9- با تمام عواملى كه باعث ايجاد كينه و دشمنى مىشود بايد مبارزه كرد. «يريد الشيطان ان يوقع بينكم العداوة و البغضاء... فهل انتم منتهون» 10- برخى از مسلمانان در صدر اسلام كه على رغم تحريم شراب و قمار، باز بدان مشغول بودند، مورد توبيخ خداوند قرار گرفتند. «فهل انتم منتهون» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 92 -------------------------------------------- آيه وَأَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُوَل وَاحْذَرُواْ فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَغُ الْمُبِينُ ----------------------------------------------- ترجمه و خدا را اطاعت كنيد و پيامبر را فرمانبردار باشيد و (از نافرمانى) بپرهيزيد. پس اگر روى گردان شديد (و اطاعت نكرديد) بدانيد كه وظيفهى رسول ما تنها ابلاغ آشكار است. -------------------------------------------- پيام ها 1- فرمانهاى حكومتى رسول خدا صلى الله عليه وآله همانند فرمانهاى الهى، اطاعتش واجب است. «اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول» (تكرار كلمهى «أطيعوا»، نشانهى دو نوع دستور مىباشد؛ دستورات ثابت الهى و دستورات حكومتى پيامبرصلى الله عليه وآله) 2- از خطر سرپيچى فرمان خدا و رسول بترسيم. «واحذروا» 3- انسان در انتخاب راه، آزاد است. «فان تولّيتم» 4- با تخلّف و روىگردانى، به كسى جز خود لطمه نمىزنيم. «فان تولّيتم... انّما على رسولنا البلاغ المبين» 5 - شرط ابلاغ احكام الهى پذيرش مردم نيست، ما بايد اتمام حجّت كنيم. «فان تولّيتم... على رسولنا البلاغ المبين» 6- وظيفهى پيامبر، تنها ابلاغ رسالت است، نه اجبار و تحميل. «انما على رسولنا البلاغ المبين» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 93 -------------------------------------------- آيه لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ جُنَاحٌ فِيمَا طَعِمُواْ إِذا مَا اتَّقَواْ وَءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ ثُمَّ اتَّقَواْ وَّءَامَنُواْ ثُمَّ اتَّقَواْ وَأَحْسَنُواْ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ -------------------------------------------- ترجمه بر كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند، در آنچه (قبل از تحريم شراب) خوردهاند باكى نيست، هر گاه كه اهل پروا و ايمان و كارهاى شايسته باشند. سپس (از محرّمات) پرهيز نمايند (و به تحريم آن) ايمان آورند و آنگاه (نيز از حرام) بپرهيزند و كار نيك كنند و خداوند نيكوكاران را دوست دارد. ---------------------------------------------- نکته ها پس از نزول آيهى تحريم شراب، بعضى از مسلمانان نسبت به كيفر شرابخوارى كسانى كه پيش از آن از دنيا رفته بودند پرسيدند، آيهى فوق نازل شد. در اين آيه، دوبار ايمان و عمل صالح، دو بار تقوا و ايمان و يك بار تقوا و احسان مطرح شده است. به گفتهى بعضى مفسّران، چون موارد و مراحل و درجات ايمان و تقوا و عمل صالح متفاوت است، تكرار شده است. [186] بعضى مىگويند: تكرار، براى استمرار ايمان و تقوا مىباشد. [187] وبعضى تكرار را براى تأكيد دانستهاند، نظيرِ «كلاّ سيعلمون. ثمّ كلاّسيعلمون» [188] تقوا، در امور مختلف زندگى انسان نقش دارد: در مصرف و رفتار. «طعموا اذا ما اتّقوا» در مكتب و اعتقاد. «ثمّ اتّقوا و آمنوا» در خدمت و اخلاق. «ثمّ اتّقوا و أحسنوا» ______________________________ 186) تفسير نمونه. 187) تفسير قرطبى. 188) نبأ، 4 تا 5. --------------------------------------------- پيام ها 1- خلافهاى پيشين مؤمنان به شرط عدم تكرار و رعايت تقوا در آينده، قابل عفو و بخشش است. «ليس... جناحٌ... اذا ما اتّقوا» 2- اگر بعد از شنيدن حكم الهى باز هم گناه كنند خداوند بر گناهان قبلى هم مؤاخذه مىكند. «ليس... جناح فيما طعموا اذا مااتّقوا» 3- احسان ونيكوكارى، بالاترين مرحلهى كمال و سبب محبوبيّت نزد خداوند است. كلمهى «احسنوا» بعد از «آمنوا و عملوا... ثمّ اتّقوا...» و به دنبال آن محبوبيّت نزد خداوند مطرح شده است. «و اللَّه يحبّ المحسنين» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 94 -------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَىْءٍ مِّنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَ لِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ ----------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! خداوند شمارا با چيزى از شكار كه دستها و نيزههايتان به آن مىرسد مىآزمايد تا خداوند معلوم گرداند چه كسى در باطن از او بيم دارد (و تسليم فرمان اوست و از شكار مىگذرد) پس بعد از اين هر كه تجاوز كند، او را عذابى دردناك است. ------------------------------------------ نکته ها در ايّام حج و حالت احرام، حاجى حقّ شكار ندارد. همان ايّام گاهى شكار تا نزديكى انسان مىآيد و مىتوان به راحتّى به آن دست يافت، ولى آزمايش الهى به اين است كه دست به شكار نزنيم. در حديث مىخوانيم: در عمرهى حُديبيه حيوانات شكارى فراوانى براى مسلمانان ظاهر شدند كه مسلمانان مىتوانستند به راحتى آنان را صيد كنند. [189] در قرآن، مسألهى شكم و غذا، به عنوان يكى از اسباب آزمايش الهى مطرح شده است، به نمونههاى زير توجّه كنيد: الف: آدم و حوا در مسألهى غذا شكست خوردند. «لا تقربا هذه الشجرة» [190] ب: بنىاسرائيل در تحريم صيد ماهى در شنبهها، شكست خوردند. «ولقد علمتم الّذين اعتدوا منكم فى السبت» [191] ج: يكى از فرماندهان بنىاسرائيل هنگام عبور سربازانش از يك منطقه و رسيدن به نهر، فرمان داد كه از آب آن ننوشند، ولى يارانش جز اندكى، خوردند. «فشربوا منه الاّ قليلاً» [192] د: روزه گرفتن، خود يك آزمايش بزرگ است. ه : نزديك آمدن شكار به حجاج در حالت احرام، كه حقّ صيد ندارند. «تناله أيديكم» سؤال: انسان كه چيزى را آزمايش مىكند، براى اطلاع و علم است، امّا خداوند كه همه چيز را مىداند چرا آزمايش مىكند؟ پاسخ: حضرت على عليه السلام در نهجالبلاغه مىفرمايد: آزمايشات الهى براى آن است تا انسان در برابر حوادث تلخ و شيرين عكسالعمل نشان دهد و در برابر آن، استحقاق كيفر يا پاداش داشته باشد. [193] آرى، خداوند بر اساس عمل، كيفر و پاداش مىدهد نه بر اساس علم خود، همان گونه كه ما نيز به خاطر علم به هنر و كارآيى فردى به او پاداش نمىدهيم، بلكه بايد براى ما كارى از خود نشان دهد تا مزد بگيرد. سؤال: آيا مهمان وزائر خانه خدا، به خاطر شكار حيوانى بايد به عذاب دردناك گرفتار شود؟ پاسخ: خود شكاركردن، عذاب دردناك ندارد، بلكه عذاب به خاطر شكستن قداست حرم و اِحرام و قانونشكنى اوست. «مَن اعتدى بعد ذلك فله عذاب اليم» ___________________________ 189) تفسير نورالثقلين و كافى، ج4، ص396. 190) بقره، 35. 191) بقره، 65. 192) بقره، 249. 193) نهجالبلاغه، خطبه 192. ----------------------------------------- پيام ها 1- آزمايش مؤمنان، يك سنّت قطعى پروردگار است. «يا ايّها الّذين آمنوا ليبلونّكم» (حرف «لام» و فعل مضارع و نون تأكيد، نشانهى قطعى بودن است) 2- خداترسى آنجا آشكار مىشود كه زمينهى گناه فراهم باشد و انسان خطا نكند. «تناله أيديكم» 3- نعمتهاى در دسترس، وسيلهى آزمايشند. «ليبلونّكم اللّه بشىء... تناله ايديكم» 4- هر چيزى كه دست ما به آن مىرسد، رزق و حلال نيست. «تناله أيديكم» 5 - ملاك تقوا، خوف باطنى است، نه تنها حياى ظاهرى. «يخافه بالغيب» 6- تكليف و مسئوليّت، بعد از ابلاغ است. «بعد ذلك» 7- حاجىكه فرسنگها در بيابانها به عشق حقّ مىرود، گاهى يك شكاركوچك او را از پا در مىآورد و به نافرمانى مىكشد كه نتيجهى آن عذاب الهى است. «مَن اعتدى بعد ذلك فله عذاب اليم» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |