در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 107 -------------------------------------------- آيه فَإِنْ عُثِرَ عَلَى أَنَّهُمَا اسْتَحَقَّآ إِثْماً فََاخَرَانِ يَقُومَانِ مَقَامَهُمَا مِنَ الَّذِينَ اسْتَحَقَّ عَلَيْهِمُ الْأَوْلَيَنِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ لَشَهَدَتُنَآ أَحَقُّ مِن شَهَدَتِهِمَا وَمَا اعْتَدَيْنَآ إِنَّآ إِذاً لَّمِنَ الظَّلِمِينَ ------------------------------------------- ترجمه پس اگر معلوم شد كه آن دو شاهد (غير مسلمان در سفر) گناه و خيانت كردهاند (و سوگندشان ناحقّ بوده)، دو نفر ديگر كه (مسلمان هستند و شهادت بر ضررشان تمام شده و به ميّت نزديكترند) برخاسته و به خدا سوگند ياد نمايند كه قطعاً گواهى ما (وارثان مسلمان) از گواهى آن دو (غير مسلمانى كه خيانتشان آشكار شده) به حقّ نزديكتر است (و بگويند) ما (از حدّ و حقّ) تجاوز نكردهايم كه اگر چنين كنيم قطعاً از ستمكارانيم. ------------------------------------------ نکته ها كلمهى «عثور» به معناى آگاهى بدون تجسّس است. [210] مخفى نماند كه گواهى و سوگند اولياى ميّت، بر اساس اطلاعى است كه از قبل، دربارهى اموال او هنگام سفر يا غير سفر داشتهاند. براى كلمه «اَوْليان» در آيه دو معنا مىتوان كرد: الف: دو نفر وارث كه گواهى بر ضررشان داده شده ولى بخاطر وارث بودن به ميّت نزديكتر و اولى هستند. ب: مراد همان دو گواهى هستند كه ميّت از آنان درخواست گواه شدن كرده و لحظه مرگ حاضر بودهاند و به خاطر همين حضور يا درخواست، اولويّت پيدا كردهاند. بنابراين ترجمه چنين مىشود: اگر معلوم شد كه دو نفر اوّل مرتكب گناه شدند پس دو نفر ديگر به جاى آنان به گواهى دادن قيام كنند كه آن دو نفر از كسانى باشند كه دو شاهد نخست عليه آنان مرتكب گناه شدهاند. شهادت و گواهى بايد از هر دو نفر و با اسم مبارك اللَّه باشد و محتواى سوگند همان باشد كه در آيه آمده است كه اولاً سوگند ما راست است و ما قصد تجاوز به حقوق مردم را نداريم ثانياً اگر سوگند ما دروغ بود اقرار به ستمگرى خود داريم. ____________________________ 210) مفردات راغب. ------------------------------------------ پيام ها 1- شما حقّ تجسّس وكنجكاوى نداريد، ولى اگر اطلاعى پيدا شد، وظيفه عوض مىشود. «فان عُثر...» 2- شهادت دروغ، نوعى تجاوز وظلم بهحقوق مردم است. «اعتدينا... لمن الظالمين» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 108 -------------------------------------------- آيه ذَ لِكَ أَدْنَى أن يَأْتُواْ بِالشَّهَدَةِ عَلَى وَجْهِهَآ أَوْ يَخَافُواْ أَن تُرَدَّأَيْمَنٌ بَعْدَ أَيْمَنِهِمْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ اسْمَعُواْ وَ اللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْفَسِقِينَ --------------------------------------------- ترجمه اين (روش به صواب) نزديكتر است براى اينكه شهادت را به نحو درست ادا كنند و يا بترسند كه بعد از سوگند خوردنشان سوگندهايى (به وارثان ميّت) برگردانده شود (وجاى سوگند آنان را بگيرد). و از خداوند پروا كنيد و (فرمانهاى او را) گوش كنيد و خداوند، گروه فاسق را هدايت نمىكند. -------------------------------------------- نکته ها اين آيه، فلسفه سختگيرى و دقّت در امر شهادت و شاهد گرفتن را كه در آيات قبل مطرح بود بيان مىكند و اينكه سوگند بعد از نماز در حضور مردم، سبب مىشود كه شهادتها واقعى باشد، چون اگر سوگند و شهادت آنان پذيرفته نشود، آبروى آنان در جامعه مىرود. ------------------------------------------- پيام ها 1- مراسم و تشريفاتى كه عامل حفظ و تثبيت حقّ مردم شود، ارزشمند است. «ذلك أدنى أن ...» 2- يكى از عوامل بازدارنده از گناه، نگرانى از رسوايى در جامعه است. «أو يخافوا أن تُرّد ايمان» 3- چنان زندگى كنيم كه نااهلان عادلنما نتوانند با سوگند دروغ، زحمات ما را هدر دهند و بدانند كه اظهارات نادرستشان توسط گروه بهترى ردّ مىشود. «أن تردّ ايمان بعد ايمانهم» 4- در امر وصيّت، سوگند و شهادت، تقوا داشته باشيم. «واتّقوا اللَّه» 5 - شهادت ناحقّ، نشانهى فسق است. «واللّه لا يهدى القوم الفاسقين» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 109 -------------------------------------------- آيه يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ مَاذَآ أُجِبْتُمْ قَالُواْ لَا عِلْمَ لَنَآ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّمُ الْغُيُوبِ -------------------------------------------- ترجمه روزى (فرا رسد) كه خداوند، پيامبران را گرد آورد پس بگويد: به دعوت شما چه پاسخى داده شد؟ گويند: ما علمى (به حقيقت امر) نداريم، همانا داناى غيبها تويى تو. --------------------------------------------- نکته ها امام باقرعليه السلام در بارهى تأويل اين آيه فرمود: پرسش خداوند از پيامبران، پرسش دربارهى اوصياى آنهاست كه جانشين انبيا بودند، رسولان الهى نيز پاسخ مىدهند: ما درباره آنچه پس از ما دربارهى اوصياى ما كردند، خبر نداريم. [211] علم حقيقى از آنِ خداست و هر كه علمى دارد از او دارد، همان گونه كه غيب را تنها او مىداند و علم آن را به هر كس بخواهد مىدهد. ____________________________ 211) كافى، ج8، 338. ----------------------------------------- پيام ها 1- در قيامت از انبيا سؤال مىشود كه رفتار مردم نسبت به آنان چگونه بوده است. «ماذا اجبتم» 2- علم انبيا نسبت به علم الهى هيچ است. «لا علم لنا» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 110 -------------------------------------------- آيه إِذْ قَالَ اللَّهُ يَعِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِى عَلَيْكَ وَعَلَى وَ لِدَتِكَ إِذْ أَيَّدتُّكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِى الْمَهْدِ وَكَهْلًا وَإِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَيةَ وَالْإِنجِيلَ وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيَْةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِى فَتَنفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِى وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِى وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَى بِإِذْنِى وَإِذْ كَفَفْتُ بَنِى إِسْرَ ءِيلَ عَنكَ إِذْ جِئْتَهُم بِالْبَيِّنَتِ فَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ إِنْ هَذَآ إِلَّا سِحْرٌ مُّبِينٌ ------------------------------------------- ترجمه زمانى كه خداوند فرمود: اى عيسى پسر مريم! نعمتم را بر تو و بر مادرت ياد كن. آنگاه كه تورا با »روحالقدس« (جبرئيل) تأييد كردم. در گهواره (به اعجاز) و در بزرگسالى (به وحى) با مردم سخن گفتى، و آنگاه كه كتاب و حكمت و تورات و انجيل به تو آموختم، و (فراموش مكن زمانى را كه) به اذن من از گِل (چيزى) به صورت پرنده ساختى و در آن دميدى، پس با اذن من پرندهاى شد، و با اذن من كور مادرزاد و پيسى گرفته را شفا مىدادى، و آنگاه كه به اذن من، مردگان را (زنده) از گور بيرون مىآوردى، و (به ياد آور) زمانى كه (دست ظلم) بنىاسرائيل را از تو كوتاه كردم، آنگاه كه تو دلايل روشن برايشان آوردى، پس كافران از ايشان (دربارهى معجزات تو) گفتند: اين، چيزى جز سحر آشكار نيست. --------------------------------------------- نکته ها از اين آيه تا آخر سوره، درباره حضرت عيسى عليه السلام است. در اين آيه، انواع لطف الهى، و در آغاز همه، تأييد به روح القدس درباره حضرت مسيح بيان شده است. در آغاز آيه مىفرمايد: اى عيسى! ياد كن از نعمتهايى كه به تو و به مادرت دادم، ولى آنچه از نعمتها در آيه به چشم مىخورد همهى نعمتها مربوط به حضرت عيسى است (نه مادرش)، شايد به خاطر آن كه نعمت به فرزند در حقيقت نعمت به مادر است. شايد هم مراد آيه، نعمتهايى باشد كه در سوره آل عمران دربارهى حضرت مريم آمده است. [212] شايد مراد از كتاب، كتب غير تورات و انجيل باشد و نام تورات و انجيل با آنكه آن دو نيز كتابند به خاطر اهميّت برده شده است. از حضرت علىعليه السلام پرسيدند: آن حيوانى كه بدون قرار گرفتن در رحم (يا تخم) پيدا شد چيست؟ فرمود: پرندهاى كه حضرت عيسى با دميدن در مجسمه به وجود آورد. [213] _____________________________ 212) آلعمران، 42 تا 45. 213) تفسير نورالثقلين. ------------------------------------------- پيام ها 1- ياد الطاف خدا به اوليايش، مايهى دلگرمى براى رهروان حقّ است. «اذ» 2- پيامبران هم نبايد از ياد نعمتهاى خدا غافل شوند. «يا عيسى ابن مريم اذكر...» 3- زن به مقامى مىرسد كه دوش به دوش پيامبر مطرح مىشود. «عليك و على والدتك»، بلكه يك زن و فرزند پيامبرش، با هم يك آيه شمرده مىشوند. «و جعلناها وابنها آية» [214] 4- حضرت عيسى، با تكلّم در گهواره، هم نبوّت خويش و هم عفت و عصمت مادرش را ثابت كرد. «تُكلّم النّاس فى المهد» 5 - سخنان عيسى در گهواره نمايى از وحى بود. «ايّدتك بروح القدس تكلّم...» 6- ارادهى الهى، نياز به تجربه، قدرت و گذشت زمان را حل مىكند و حضرت عيسى، بدون تجربه و تمرين و صرف زمان، در كودكى همان حرفهاى صحيح را مىگويد كه در پيرى مىزند، نه حرف كودكانه. «فى المهد وكهلاً» 7- پيامبران، هم بايد علم داشته باشند «الكتاب»، هم بينش «الحكمة»، هم گفتههاى پيشينيان را بدانند «التوراة»، و هم پيام جديد داشته باشند. «الانجيل» 8 - تعبير آفرينش وخلق، به غير خدا هم نسبت داده مىشود. «اذتخلق» 9- اذن خداوند، مجوّز ساختن مجسّمه پرندگان بوده است. «تخلق من الطّين كهيئة الطير باذنى» 10- اولياى خاص خدا، ولايت تكوينى دارند. (جملات «تخلق، تنفخ، تبرء و تخرج» به حضرت عيسى خطاب شده است). 11- در اعجاز عيسى عليه السلام، هم نفس مسيحايى او و هم هنر مجسمه ساختن نقش داشته است. «كهيئة الطير ... فتنفخ» 12- نفس مسيحايى، جماد را پرواز داد، ولى دلهاى بنىاسرائيل را نه. «فتنفخ فيها فتكون طيراً» 13- آنجا كه خطر شرك زياد است، تكرار توحيد لازم است. (تكرار «تخلق... باذنى... تبرء... باذنى... تخرخ الموتى باذنى» 14- وقتى خداوند، قدرت احياگرى و شفا دادن را به انبيا مىدهد، توسّل و استمداد مردم نيز بايد جايز باشد. «تخلق من الطين... فتكون طيرا باذنى و تبرء الاكمه و الابرص باذنى و اذ تخرج الموتى باذنى» (مگر مىشود خداوند به كسى قدرت بدهد، امّا مردم را از توجّه به آن منع كند؟!) 15- زنده شدن مردگان و «رجعت»، در همين دنيا صورت گرفته است. «تخرج الموتى» 16- سوء قصد بنىاسرائيل به حضرت عيسى عليه السلام، از سوى خدا دفع شد. «كففت بنىاسرائيل عنك» _______________________________ 214) انبياء، 91. |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 111 -------------------------------------------- آيه وَإِذْ أَوْحَيْتُ إِلَى الْحَوَارِيِّينَ أَنْ ءَامِنُواْ بِى وَبِرَسُولِى قَالُواْ ءَامَنَّا وَاشْهَدْ بِأَنَّنَا مُسْلِمُونَ ------------------------------------------- ترجمه و (به ياد آور) زمانى كه به حواريّون (ياران مخصوص حضرت عيسى) وحى فرستادم كه ايمان آوريد، گفتند: ايمان آوردهايم، و شاهد باش كه ما مسلمان و تسليم هستيم. ------------------------------------------- نکته ها مراد از وحى به حواريّون، ممكن است الهام به قلب خود آنها باشد نه پيام وحى از طريق حضرت عيسىعليه السلام. چنانكه امام صادقعليه السلام دربارهى اين وحى فرمود: «اُلهموا» يعنى به آنان الهام شد. [215] تعداد حواريّون به فرموده امام رضاعليه السلام دوازده نفر بود و سبب نامگذارى آنان به حواريّون، پاك بودن آنان از درون و پاك كردن جامعه از گناهان از طريق موعظه و تذكّر بود. [216] ____________________________ 215) تفسير نورالثقلين. 216) تفسير نورالثقلين. ------------------------------------------ پيام ها 1- گاهى خداوند به دلهاى آماده الهام مىكند. «اوحيت الى الحواريّين» 2- ايمان به خدا، از ايمان به رسول جدا نيست. «آمنوا بى و برسولى» 3- وقتى هدايت، باطنى و الهى شد، عميق و سريع اثر مىكند. «اوحيت ... قالواآمنا» 4- ارشاد بدون نورالهى از درون، يا بى اثر، يا كماثر يا ناپايدار است. «اوحيت...امنّا واشهد بانّنا مسلمون» 5 - الهامات الهى به مردم، در مسير تأييد وحى انبياست، نه در برابر آنها. «اوحيت... آمنوا بى و برسولى» 6- نشان ايمان باطنى، اظهار و اقرار زبانى است، آن گونه كه ايمان قلبى، پشتوانهى شعارهاى ظاهرى است. «واشهد بأنّنا مسلمون» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 112، 113 -------------------------------------------- آيه إِذْ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ يَعِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ هَلْ يَسْتَطِيعُ رَبُّكَ أَن يُنَزِّلَ عَلَيْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَآءِ قَالَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ قَالُواْ نُرِيدُ أَن نَّأْكُلَ مِنْهَا وَ تَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَن قَدْ صَدَقْتَنَا وَ نَكُونَ عَلَيْهَا مِنَ الشَّهِدِينَ --------------------------------------- ترجمه (ياد آور) زمانى كه حواريون گفتند: اى عيسى بن مريم! آيا پروردگارت مىتواند (با دعاى تو) از آسمان، خوانى (از غذا) براى ما فرود آورد؟ عيسى گفت: اگر مؤمنيد، از خدا پروا كنيد! گفتند: (ما نظر بدى نداريم و بهانه جو نيستيم بلكه) مىخواهيم از آن بخوريم و دلهايمان اطمينان يابد و بدانيم كه به ما راست گفتهاى و بر آن مائدهى آسمانى از گواهان باشيم. ------------------------------------- نکته ها نام گذارى اين سوره به «مائده»، به خاطر همين درخواست مائدهى آسمانى است. «مائده» هم به معناى غذاست، هم سفرهاى كه در آن غذا باشد. چون حواريّون شيوهى سؤالشان از عيسى عليه السلام كمى بىادبانه بود، به جاى «يا رسول اللّه»، گفتند: «يا عيسى» و به جاى «آيا خدا لطف مىكند» گفتند: «آيا مىتواند؟» و به جاى «پروردگار ما»، گفتند: «پروردگارت»، جواب «اتّقوا اللّه» شنيدند. ----------------------------------------- پيام ها 1- اى پيامبر! از مردم خيلى توقّع نداشته باش! حواريّون عيسى هم با آنكه به آنان الهام مىشد و اقرار به ايمان و اسلام داشتند، باز معجزهاى دلخواهشان را مىخواستند. «اذ قال الحواريّون...» 2- ترديد در قدرت خداوند «هل يستطيع ربّك» با ديدن آن همه معجزه از حضرت عيسى در گهواره و زنده كردن مرده و درخواست معجزهى مجدّد، در شأن حواريّون نبود. «اتّقوا اللّه» 3- اگر سوء نيّت هم نداشته باشيم، بايد در خطابها و گفتگوها حريم افراد را حفظ كنيم. «اتّقوا اللّه» 4- مؤمن، نبايد خدا را آزمايش كند. «هل يستطيع ربّك... اتّقوا اللَّه ان كنتم مؤمنين» 5 - تقوا، نشانهى ايمان است. «اتّقوا اللّه ان كنتم مؤمنين» 6- اطمينان قلبى، مرحلهاى بالاتر از ايمان است. «اتّقواللَّه ان كنتم مؤمنين قالوا نريد أن نأكل منها و تطمئنّ قلوبنا» حضرت ابراهيم نيز در پاسخ سؤال خداوند كه فرمود: «أو لم تؤمن»، مىفرمايد: «بلى و لكن ليطمئنّ قلبى» [217] ___________________________ 217) بقره، 260. |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 114 -------------------------------------------- آيه قَالَ عِيسَى ابْن مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنآ أَنزِلْ عَلَيْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَآءِ تَكُونُ لَنَا عِيداً لِّأَوَّلِنَا وَءَاخِرِنَا وَءَايَةً مِّنْكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّ زِقِينَ ------------------------------------------- ترجمه عيسىبن مريم گفت: خداوندا، پروردگارا! مائدهاى از آسمان بر ما فرو فرست كه براى نسل كنونى و آيندگان ما عيد و نشانهاى از تو باشد و ما را روزى ده، كه تو بهترين روزى دهندگانى. ----------------------------------------- نکته ها معمولاً دعاهاى قرآن با اسم «ربّ» آغاز مىشود، ولى در اين آيه با دو كلمهى «الّلهم ربّنا» آمده است. شايد به خاطر اهميّت اين حادثه و پيامدهاى آن باشد. ------------------------------------------ پيام ها 1- توسّل به اولياى خداوند براى قضاى حوائج، جايز است. «قال الحواريّون يا عيسى.... قال عيسى ابن مريم اللّهم....» 2- براى پيامبران، مردم تاريخ و نسلها مطرحاند. «لاوّلنا و آخرنا» 3- از نشانههاى الهى، بايد براى هميشه درس گرفت. «و آية منك» 4- عيد وجشن مذهبى از نظر قرآن كار صحيحى است. «تكون لنا عيداً لاوّلنا و آخرنا» (ميلاد اولياى خدا وبعثت پيامبر، كمتر از نزول مائده آسمانى نيست) 5 - حضرت عيسى، در دعا به جاى مسألهى خوردن، به الهى بودن مائده توجّه مىكند. «آيةً منك» 6- تعبيرات موهن ديگران را به صورت اصلاح شده نقل كنيم. (سؤال آنان چنين بود كه «هل يستطيع ربّك»؟ ولى در دعا حضرت عيسى عليه السلام قاطعانه و براى هدفى والاتر مائده خواست و آنچه را نشانهى شك و وهن بود، حذف كرد). 7- در دعا، خدا را با ادب كامل و با صفت مناسب با خواسته، صدا بزنيم. ابتداى آيه «الّلهم ربّنا» و آخر آيه «خير الرّازقين» 8 - به درخواستهاى مادى جهت معنوى دهيم. (حواريّون اوّلين هدف خود را خوردن و سپس اطمينان داشتن «نأكل منها و تطمئن» بيان كردند، ولى حضرت عيسى ابتدا برجا گذاشتن نشانه سرور براى تاريخ «عيداً لاوّلنا و آخرنا» سپس نشانه قدرت خداوند «وآية منك»و در مرحله سوّم مسئله رزق را مطرح فرمود«وارزقنا و انت خير الرّازقين» و بدين گونه به همه فهماند كه مسائل معنوى و اجتماعى بر مسائل گروهى و اقتصادى مقدّم است. 9- به خدا توجّه كنيم و به سراغ ديگران نرويم. «و انت خير الرّازقين» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 115 -------------------------------------------- آيه قَالَ اللَّهُ إِنِّى مُنَزِّلُهَا عَلَيْكُمْ فَمَن يَكْفُرْ بَعْدُ مِنكُمْ فَإِنِّى أُعَذِّبُهُ عَذَاباً لَّا أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِّنَ الْعَلَمِينَ ----------------------------------------- ترجمه خداوند فرمود: من آن (مائده) را بر شما نازل مىكنم، امّا هر كدام از شما بعد از آن كفر ورزد، او را چنان عذاب خواهم كرد كه هيچ يك از جهانيان را آن گونه عذاب نكنم. ---------------------------------------- نکته ها داستان نزول مائده به صورتى كه در قرآن آمده است، در انجيل نيامده است. [218] بعضى گفتهاند حواريّون با شنيدن تهديد الهى، تقاضاى خويش را پس گرفتند و مائده نازل نشد، ولى اين، بر خلاف ظاهر آيه و گفتهى روايات است. عبارت «انّى منزّلها» نزول حتمى است نه وعدهى نزول. [219] در روايات آمده است: پس از نزول مائده، برخى كافر شده و به صورت خوك درآمدند. [220] در بعضى روايات مىخوانيم كه آنچه نازل شد نان و گوشت بود. [221] اگر براى ياران عيسى عليه السلام غذاى آسمانى نازل شد، طبق روايات، براى رسول خدا صلى الله عليه وآله هم ميوه بهشتى نازل گرديد كه منشأ پيدايش فاطمهى زهرا عليها السلام شد. [222] _______________________________ 218) تفسير نمونه. 219) تفسير اطيبالبيان. 220) تفسير الميزان. 221) تفاسير نورالثقلين ومجمع البيان. 222) بحار، ج43، ص5. -------------------------------------------- پيام ها 1- دعاى پيامبران مستجاب مىشود. «ربّنا انزل علينا... انّى منزّلها» 2- آنان كه به علم و يقين و شهود مىرسند، مسئوليّت سنگينترى دارند و كيفر تخلّفشان هم سختتر است. «فمن يكفر بعد منكم...» پس كسانى كه به مقام علم و شهود دست نيافتهاند، از قهر خداوند دورترند. 3- عذاب خداوند، درجاتى دارد. «عذاباً لا اُعذبه احداً» 4- آن كه توقّع بيشترى دارد ومائدهى آسمانى مىخواهد، بايد تعهّد بيشترى هم داشته باشد. «مائدة من السماء... عذاباً لا اُعذبه احداً» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 116 -------------------------------------------- آيه وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَعِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ ءَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِى وَ أُمِّى إِلَهَيْنِ مِن دُونِ اللَّهِ قَالَ سُبْحَنَكَ مَا يَكُونُ لِى أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِى بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِى نَفْسِى وَلَا أَعْلَمُ مَا فِى نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّمُ الْغُيُوبِ ---------------------------------------- ترجمه و زمانى كه خداوند گفت: اى عيسى بن مريم! آيا تو به مردم گفتى: به غير از خدا، من و مادرم را به عنوان دو معبود بگيريد؟ (عيسى) گفت: (خدايا!) تو پاك و منزّهى، مرا نشايد كه حرف ناروايى كه سزاوار من نيست بگويم، اگر چنين گفته بودم، تو آن را مىدانستى (زيرا) تو آنچه را در دل و جان من است مىدانى، امّا من از آنچه در ذات توست بىخبرم، همانا، داناى تمام غيبها تويى تو. ---------------------------------------- نکته ها در آيه 109 همين سوره خوانديم كه خداوند پيامبران را در قيامت جمع كرده و از آنان مىپرسد: از مردم چه پاسخى شنيديد؟ اين آيه، گفتگوى خدا و حضرت عيسى را در آن روز بيان مىكند. گرچه مسيحيان، امروز مريم را خدا نمىدانند، ولى چون گروهى از آنان در آن زمان عقيده به خدا بودن مريم داشتند و يا به خاطر آنكه عبادت در برابر مجسّمه او به منزلهى معبود قرار دادن اوست، تعبير به «اله» شده است. «اتّخذونى و اُمّى الهين» «دون اللّه»، نشانهى شرك است، نه نفى خدا، يعنى علاوه بر خدا، عيسى و مريم را معبود دانستن شرك است. البتّه تثليث فعلى مسيحيان، اب و ابن و روحالقدس است. امام رضا عليه السلام فرمود: دربارهى من دو گروه هلاك مىشوند و من تقصيرى ندارم: يكى علاقمندان افراطى، ديگرى كينه توزان بىجهت. [223] تسبيح حضرت مسيح، خود نشانه ديگرى است كه خداوند منزّه از هرگونه شريكى است. در آيات ديگر آمده است: «وقالوا اتّخذ الرّحمن ولداً سبحانه» [224] ، «ويجعلون للّه البنات سبحانه» [225] كه خدا را از داشتن هر گونه فرزند، چه دختر چه پسر، منزّه مىشمارد. ______________________________ 223) تفسير نورالثقلين. 224) انبياء، 26. 225) نحل، 57. ---------------------------------------------- پيام ها 1- گاهى سؤال و توبيخ يك بىگناه، براى هشدار به ديگران است. «ءأنت قلت» گاهى به در مىگويند تا ديوار بشنود. 2- ادّعاى الوهيّت براى انسان، گرچه پيامبر باشد، ادّعايى باطل است. «ما يكون لى ان اقول ما ليس لى بحقّ» 3- انبيا معصومند. «مايكون لى أن أقول ما ليس لى بحقّ» 4- انبيا از غلوّ پيروان خود بيزارند. «ان كنت قلته فقد علمته» 5 - همهى گفتههاى انسان و اسرار درونش براى خداوند روشن و معلوم است. «فقد علمته تعلم ما فى نفسى» 6- تسبيح و تنزيه خدا از هر نسبت ناروا، لازم است. «سبحانك» 7- علم انبيا محدود است. «لا اعلم ما فى نفسك» و كسى كه علمش محدود است، شايستهى خدايى نيست. 8 - افكار و اسرار مردم از امور غيبى است كه خدا بدان آگاه است. «تعلم ما فى نفسى... انّك انت علاّم الغيوب» 9- آگاهى كامل و گسترده بر همهى حقايق مخصوص خداست. «انّك انت علاّم الغيوب» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 117 -------------------------------------------- آيه مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَآ أَمَرْتَنِى بِهِ أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ رَبِّى وَرَبَّكُمْ وَ كُنتُ عَلَيْهِمْ شهِيداً مَّادُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِى كُنتَ أَنتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنتَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ شَهِيدٌ ------------------------------------------ ترجمه (حضرت عيسى به خداوند گفت:) من، به آنان نگفتم مگر آنچه مرا به آن فرمان دادى كه بپرستيد خداوندى را كه پروردگار من و پروردگار شماست، و تا زمانى كه در ميان آنان بودم، شاهد و ناظر بر آنان بودم، پس چون مرا (از ميانشان) باز گرفتى، تو خود بر آنان مراقب بودى و تو بر هر چيز گواهى. ------------------------------------------- نکته ها «توفّى» به معناى اخذ و گرفتن تمام و كمال است و مرگ يكى از مصاديق آن است. خداوند حضرت عيسىعليه السلام را از ميان قومشان برداشته و تا زمان قيام امام زمانعليه السلام زنده نگه مىدارد و همراه آن حضرت ظهور خواهد كرد. ------------------------------------------ پيام ها 1- پيامبران معصومند و جز فرمان خدا، كارى را انجام نمىدهند و در وحى هيچ تغيير و تصرّفى نمىكنند. «ما قلت لهم الاّ ما أمرتنى به» 2- حضرت عيسى، خود را همچون ديگران، دست پروردهى خدا مىداند. «ربّى و ربّكم» 3- انبيا، ناظر بر افعال مردمند. «كنت عليهم شهيداً» 4- دعوت به يكتاپرستى، مهمترين وظيفهى انبياست. «ان اعبدوا اللَّه» (با اينكه مأموريّت عيسى تنها توحيد نبوده، امّا آيه فقط توحيد را مطرح مىكند) 5 - دليل و ملاك پرستش خدا، ربوبيّت اوست. «ان اعبدواللَّه ربّى و ربّكم» |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |