در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 118 -------------------------------------------- آيه إِن تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ إِن تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ -------------------------------------------- ترجمه (عيسى گفت: خدايا!) اگر عذابشان كنى، پس آنان بندگان تو هستند و اگر آنان را بيامرزى، پس همانا تو خود توانمند و حكيمى. -------------------------------------------- نکته ها حضرت عيسى در پاسخ خداوند كه فرمود: آيا تو به مردم گفتى من و مادرم را خدا بگيرد؟ با جدا كردن خود از مرد و اينكه تنها خداوند مالك آنان است، فرمود: در گرايشهاى شركآلود امّت خود نقشى نداشته است. به روايت ابوذر، پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله شبى تا صبح در ركوع و سجود اين آيه را تلاوت مىنمود. از آن حضرت سؤال كردم چگونه بود كه تا صبح اين آيه را تلاوت فرموديد. حضرت فرمود: از خداوند طلب شفاعت براى امّتم مىكردم و خداوند سرانجام آن را به من داد و امّتم در صورتى كه شرك نورزند، به آن نائل خواهند شد. [226] در روايتى ديگر آمده است وقتى حضرت اين آيه را تلاوت فرمود، دستان مبارك را بلند كرده و با حال گريه فرمود: «اللّهم امّتى» وبه امّت خود دعا مىكرد. خداوند جبرئيل را بر حضرت فرستاد و فرمود: «انّا سنرضيك فى امّتك و لا نسوئك» ما تو را خشنود خواهيم كرد و نمىگذاريم ناراحت شوى. [227] ______________________________ 226) تفسير مراغى. 227) تفسير ابنكثير. -------------------------------------------- پيام ها 1- انبيا، تسليم پروردگارند. «ان تعذّبهم... و ان تغفر لهم» از كار خدا نمىتوان سؤال كرد: «لايسئل عمّا يفعل» [228] 2- عذاب ويا آمرزش مشركان بدست خداست. «ان تعذّبهم...و ان تغفر لهم» 3- انبيا، مقام شفاعت دارند، ولى گاهى گناه و جرم در حدّى است كه آنان نيز پاى خود را كنار مىكشند. «ان تعذّبهم فانّهم عبادك» 4- قهر يا مهر خداوند، بر اساس عزّت و حكمت است. «انت العزيز الحكيم» ____________________________ 228) انبياء، 23. |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره مائده آیه 119، 120 -------------------------------------------- آيه قَالَ اللَّهُ هَذَا يَوْمُ يَنفَعُ الصَّدِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّتٌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَآ أَبَداً رَّضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ ذَ لِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَمَا فِيهِنَّ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ ------------------------------------------- ترجمه خداوند فرمود: اين، روزى است كه راستگويان را صداقتشان سود دهد، برايشان باغهايى است كه زير درختانش نهرها جارى است، هميشه در آن ماندگارند، خداوند از آنان راضى است، آنان نيز از او راضىاند، اين رستگارى بزرگ است. ملك و حكومت آسمانها و زمين و آنچه در آنهاست تنها از آن خداست، و او بر هر چيز تواناست. ------------------------------------------- نکته ها در آيات قبل، سخنان عيسىعليه السلام در محضر خداوند مطرح شد كه: 1- من جز حقّ نمىگويم. «ما يكون لى ان اقول ما ليس بحقّ» 2- اگر ناحقّى گفتهام تو مىدانى. «ان كنت قلته فقد علمته» 3- جز يكتاپرستى كه مرا امر كردى، به مردم چيزى نگفتم. «ما قلت لهم الاّ ما امرتنى به أن اعبدوا اللّه» 4- تا بودم مراقب و ناظر مردم بودم كه منحرف نشوند. «كنت عليهم شهيداً» در اين آيه خداوند مىفرمايد: همهى سخنان عيسى صحيح و راست است و امروز روزى است كه راستى راستگويان نجاتبخش است. ------------------------------------------ پيام ها 1- مؤمنان، اگر به خاطر صداقتشان، مشكلاتى را در دنيا تحمّل كنند، اين راستى و صداقت در آخرت براى آنان كارساز است. «ينفع الصادقين صدقهم» 2- تنها صادقان نفع مىبرند، نه مدّعيان، شعاردهندگان ورياكاران. «ينفع الصادقين...» 3- بهشت در كنار رضايت خداوند، فوز بزرگ و رستگارى است. «جناتٍ... رضى اللَّه... ذلك الفوز العظيم» 4- عبادت كسى شايسته است كه سلطنت عالم و قدرت مطلقهى هستى در اختيار اوست، نه ديگران، گرچه پيامبر باشند. «للّه ملك السموات و الارض» سيماى سورهى انعام اين سوره، يكصد وشصت وپنج آيه دارد وهمهى آياتش يكجا در مكّه و با تشريفات خاصّى نازل شده است. جبرئيل، اين سوره را با بدرقهى هفتاد هزار فرشته بر پيامبر خدا صلى الله عليه وآله نازل كرد. پيام اصلى آيات اين سوره، مبارزه با شرك و دعوت به توحيد است. از آنجا كه مشركان جزيرة العرب به اعتقاد خود، بعضى چهارپايان را حلال و برخى را حرام مىدانستند، قرآن در مقام مبارزه با اينگونه خرافات و باورهاى غلط، از آيهى 136 اين سوره به بعد، احكامى را در مورد چهارپايان بيان مىدارد كه بدين جهت اين سوره، «انعام» نام گرفته است. رواياتى دربارهى فضيلت اين سوره و نيز برآورده شدن حاجت به واسطهى تلاوت اين سوره آمده است. از جمله از امام صادق عليه السلام نقل شده كه هر كس چهار ركعت نماز (با دو سلام) بخواند، آنگاه اين سوره و سپس دعايى را قرائت كند، حاجاتش برآورده مىشود. [229] در هيچ سورهاى به اندازهى اين سوره، كلمهى «قل» نيامده است. تكرار 44 بار اين خطاب به پيامبر، شايد به خاطر آن است كه در اين سوره، عقائد باطل و انحرافها و توقّعات بى جاى مشركان بيان شده و لازم است قاطعيّت در كار باشد. اين مطلب بيانگر آن است كه پيامبرصلى الله عليه وآله مأمور است متن وحى را بىكم و كاست بگويد. _____________________________ 229) تفسير اطيبالبيان. |
||
۲۴ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام توضیحات سيماى سوره انعام اين سوره، يكصد وشصت وپنج آيه دارد وهمهى آياتش يكجا در مكّه و با تشريفات خاصّى نازل شده است. جبرئيل، اين سوره را با بدرقهى هفتاد هزار فرشته بر پيامبر خدا صلى الله عليه وآله نازل كرد. پيام اصلى آيات اين سوره، مبارزه با شرك و دعوت به توحيد است. از آنجا كه مشركان جزيرة العرب به اعتقاد خود، بعضى چهارپايان را حلال و برخى را حرام مىدانستند، قرآن در مقام مبارزه با اينگونه خرافات و باورهاى غلط، از آيهى 136 اين سوره به بعد، احكامى را در مورد چهارپايان بيان مىدارد كه بدين جهت اين سوره، «انعام» نام گرفته است. رواياتى دربارهى فضيلت اين سوره و نيز برآورده شدن حاجت به واسطهى تلاوت اين سوره آمده است. از جمله از امام صادق عليه السلام نقل شده كه هر كس چهار ركعت نماز (با دو سلام) بخواند، آنگاه اين سوره و سپس دعايى را قرائت كند، حاجاتش برآورده مىشود. (تفسير اطيبالبيان.) در هيچ سورهاى به اندازهى اين سوره، كلمهى «قل» نيامده است. تكرار 44 بار اين خطاب به پيامبر، شايد به خاطر آن است كه در اين سوره، عقائد باطل و انحرافها و توقّعات بى جاى مشركان بيان شده و لازم است قاطعيّت در كار باشد. اين مطلب بيانگر آن است كه پيامبرصلى الله عليه وآله مأمور است متن وحى را بىكم و كاست بگويد. |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 1 ------------------------------------------- آيه أَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى خَلَقَ الْسَّمَوتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الْظُّلُمَتِ وَ الْنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ ------------------------------------------- ترجمه ستايش مخصوص خداوندى است كه آسمانها و زمين را آفريد و تاريكىها و روشنى را قرار داد، امّا كافران (ديگران را) با پروردگارشان برابر و همتا مىگيرند. --------------------------------------------- نکته ها در تمام قرآن، واژهى «نور» مفرد و واژهى «ظلمات» به صورت جمع آمده است. اصولاً حقّ، يكى و راههاى باطل بسيار است. آرى نور، نشانهى وحدت و ظلمات، نشانهى پراكندگى است. «يعدلون» از «عدل»، به معناى همتاست. اوّلين آيهى اين سوره، به «آفرينش نظام هستى»، دوّمين آيه به «آفرينش انسان» و سوّمين آيه به نظارت بر «اعمال و رفتار انسان» اشاره دارد. به فرمودهى حضرت على عليه السلام: اين آيه، پاسخ به سه گروه از منحرفان است: الف: «مادّيون» كه منكر آفرينش الهى و حدوث خلقتند. «خلق السماوات ...» ب: «دوگانه پرستان» كه براى نور و ظلمت دو مبدأ قائلند. «جعل الظّلمات والنّور» [230] ج: «مشركين» كه براى خداوند، شريك وشبيه قائلند. «ثمّ الّذين كفروا بربّهم يعدلون» [231] امام موسىبن جعفرعليهما السلام دربارهى «...بربّهم يعدلون» فرمودند: يعنى كافران، ظلمات و نور و جور و عدل را يكسان مىشمارند. [232] ______________________________ 230) اَوِستا«ى فعلى، اهريمن را خداى ظلمات و اهورا مزدا را خداى نور دانسته و ميان آن دو تضادّ قائل است. تفسير الكاشف. 231) تفسير نورالثقلين. 232) تفسير عيّاشى ؛ بحار، ج9، ص355. ---------------------------------------------- پيام ها 1- خداوند هم از عدم به وجود آورده است، هم در موجودها، كيفيّات جديد و نوآورىهايى قرار مىدهد. (آفرينش ابتدائى «خَلَق» آفرينش تَبَعى «جَعَل») 2- شريك دانستن براى خدا، نوعى انكار خدا وكفر به اوست. «الّذين كفروا بربّهم يعدلون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 2 ------------------------------------------- آيه هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِن طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمّىً عِندَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ ------------------------------------------ ترجمه او كسى است كه شما را از گل آفريد، پس از آن أجلى را (براى زندگى شما در دنيا) قرار داد و أجلى معيّن (كه مربوط به آخرت يا غير قابل تغبير در دنياست) نزد اوست. پس (با وجود اين) شما شك و شبهه مىكنيد؟ ------------------------------------------ نکته ها در آيهى پيش، مسائل آفاقى و خلقت آسمانها و زمين مطرح شده، اينجا خلقت انسان و حيات محدود او در اين دنيا آمده است. در قرآن، 21 مرتبه از «أجل مسمّى» سخن به ميان آمده است. خداوند براى عمر انسان دو نوع زمانبندى قرار داده: يكى حتمى كه اگر همهى مراقبتها هم به عمل آيد، عمر (مانند نفت چراغ) تمام مىشود. و ديگرى غير حتمى كه مربوط به كردار خودمان است، مثل چراغى كه نفت دارد، ولى آن را در معرض طوفان قرار دهيم. در روايات، كارهايى چون صلهى رحم، صدقه، زكات و دعا سبب طول عمر و اعمالى چون قطع رحم و ظلم، سبب كوتاه شدن عمر دانسته شده است. [233] امام باقرعليه السلام در مورد «أجلاً و أجلٌ» فرمود: آنها دو أجل هستند: يكى محتوم و قطعى و ديگرى موقوف (يعنى مشروط و معلّق). [234] به نقل ابنعباس، خداوند براى انسان دو أجل قرار داده: يكى از تولّد تا مرگ، ديگرى از مرگ تا قيامت. انسان با اعمال خود، گاهى از يكى مىكاهد وبه ديگرى مىافزايد. پس پايان أجل هيچكس قابل تغيير نيست. «ومايُعمَّر مِن مُعَمَّرٍ ولايَنقَصُ مِن عُمُرِه الاّ فى كتاب» [235] ____________________________ 233) مستدركالوسائل، ج 15، ص249. 234) كافى، ج1، ص147. 235) فاطر، 11. ----------------------------------------- پيام ها 1- مدّت عمر و پايان زندگى، به دست ما نيست.«هو الذى.... قضى اجلاً» 2- تنها خداوند بر أجل مسمّى (أجل قطعى)، آگاه است. «أجل مسمّى عنده» 3- با آنكه آفرينش و پايان كار انسان، همه از خدا و به دست اوست، پس چرا در مبدأ و معاد شك كنيم؟ «ثم انتم تمترون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 3 ------------------------------------------- آيه وَهُوَ اللَّهُ فِى السَّمَوَتِ وَفِى الْأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ وَ يَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ ----------------------------------------- ترجمه و اوست كه در آسمانها و در زمين خداوند است. نهان و آشكار شمارا مىداند، و هرچه را به دست مىآوريد (نيز) مىداند. ------------------------------------------ نکته ها در پاسخ به عقيدهى انحرافى چند خدايى (خداى باران، خداى جنگ، خداى صلح، خداى زمين و...) اين آيه مىفرمايد: خداى همه چيز و همه جا يكى است. امام صادقعليه السلام درباره اين آيه فرمود: او به تمام مخلوقات از نظر علم و قدرت و سلطه و حاكميّت احاطه دارد. [236] __________________________ 236) تفسير نورالثقلين؛ توحيد صدوق، ص133. ---------------------------------------- پيام ها 1- منطقهى فرمانروايى خداوند، تمام هستى است. «فى السموات و فى الارض» 2- خداوند چون حاكم است، آگاه است. «هو اللَّه فى السموات و فى الارض يعلم...» 3- آشكار و نهان انسان نزد خداوند يكسان است. [237] «يعلم سرّكم و جهركم» 4- ايمان به احاطه علمى خداوند، هم انگيزه براى كار نيك است و هم بازدارنده از كار بد. «يعلم سرّكم و جهركم» 5 - خداوند، از آيندهى كارهاى انسان آگاه است. «و يعلم ما تكسبون» ____________________________ 237) اگر علم خداوند نسبت به آشكار و نهان آدمى تفاوت داشت، جملهى »يعلم« تكرار مىشد و مىفرمود: »يعلم سرّكم و يعلم جهركم« |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 4، 5 ------------------------------------------- آيه وَمَا تَأْتِيهِم مِنْ ءَاَيَةٍ مِنْ ءَايَتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَ فَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَآءَهُمْ فَسَوْفَ يَأْتِيِهمْ أَنْبؤُ اْ مَا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِءُونَ ------------------------------------------- ترجمه و هيچ نشانه و آيهاى از نشانههاى پروردگارشان براى آنها نمىآمد، جز آنكه (به جاى تصديق و ايمان) از آن اعراض مىكردند. پس همين كهحقّ براى آنان آمد، آن را تكذيب كردند، پس به زودى خبرهاى مهم (و تلخ دربارهى كيفر) آنچه را به مسخره مىگرفتند به سراغشان خواهد آمد. ----------------------------------------- نکته ها شايد مراد از «خبرهاى بزرگ» در آيه، خبر فتح مكّه يا شكست مشركين در جنگ بدر و امثال آن باشد. [238] ___________________________ 238) تفسير مراغى. ---------------------------------------- پيام ها 1- براى لجبازان، نوع دليل و آيه تفاوتى ندارد، آنها همه را رد مىكنند. «آية من آيات ربّهم» 2- لجوجان و كافران، حاضر به شنيدن و تفكّر و تحقيق كردن نيستند، همين كه حقى آمد، تكذيب مىكنند. «فقد كَذّبوا بالحقّ لمّا جاءهم» 3- هم بايد به مؤمنان دلگرمى داد كه راهشان حقّ است، «بالحق»و هم كافران را تهديد كرد كه خبرهاى تلخ برايتان خواهد آمد.«فسوف يأتيهم» 4- استهزا، شيوهى هميشگى كفّار است. «كانوا به يستهزءون» 5 - سقوط انسان سه مرحله دارد: اعراض، تكذيب و استهزا. در اين دو آيه به هر سه مورد اشاره شده است. «معرضين - كذّبوا يستهزءون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 6 ------------------------------------------- آيه أَلَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِن قَرْنٍ مَكَّنَّهُمْ فِى الأَرْضِ مَا لَمْنُمَكِّن لَّكُمْ وَأَرْسَلْنَا السَّمَآءَ عَلَيْهِمْ مِدْرَاراً وَجَعَلْنَا الأَنْهَرَ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْنَهُمْ بِذِنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِن بَعْدِهِمْ قَرْناً ءَاخَرِينَ ---------------------------------------------- ترجمه آيا نديدند كه چه بسيار امتهاى پيش از آنان را هلاك كرديم، با آنكه در زمين به آنان جايگاه و توانى داده بوديم كه به شما ندادهايم؟ و (باران و بركت) آسمان را پى در پى برايشان فرستاديم و نهرهاى آب از زير پاهايشان جارى ساختيم، پس آنان را به كيفر گناهانشان هلاك كرديم و نسل ديگرى پس از آنان پديد آورديم. ------------------------------------------ نکته ها «قَرْن» به امّتى گفته مىشود كه يكپارچه هلاك شده باشند. [239] به مردمى هم كه در يك زمان زندگى مىكنند، قرن گفته مىشود و چون معمولاً يك نسل، از 60 تا 100 سال طول مىكشد، از اين رو به 60 يا 80 يا 100 سال يك قرن مىگويند. [240] كلمه «مدرار» به معناى ريزش فراوان و پى در پى باران و به مقدار نياز است. [241] _______________________________ 239) اقربالموارد. 240) تفاسير الميزان وكبيرفخررازى. 241) تفسير مجمعالبيان ذيل آيه 52 سوره هود. ----------------------------------------------- پيام ها 1- افرادى كه از تاريخ پند نمىگيرند، توبيخ مىشوند. «ألم يروا» 2- كفّار صدر اسلام از تاريخ امّتهاى پيشين آگاه بودند و مىتوانستند درس بگيرند. «ألم يروا» 3- توجّه به زوال نعمتها و سرنگونى گنهكاران، از عوامل غفلتزدايى است. «ألميروا... فاهلكناهم بذنوبهم» 4- تمدّنهايى قبل از اسلام وجود داشته و سپس منقرض شدهاند. «اهلكنا من قبلهم» 5 - از روشهاى تربيتى قرآن است كه داستانهاى واقعى و آموزنده را براى عبرت مردم نقل مىكند. «اهلكنا من قبلهم» 6- كيفر آنان كه از امكانات خداداد استفاده سوء كنند، نابودى است. «كم أهلكنا» 7- به جاى «أرسلنا من السماء»، فرمود: «أرسلنا السماء» (آسمان را براى شما فرستاديم) تا نهايت لطف الهى را بيان كند. 8 - عملكرد مردم، عامل تحوّلات و حوادث تاريخى است. «فاهلكناهم بذنوبهم» 9- هلاكت مردم به سبب گناهانشان، از سنّتهاى الهى است. «فاهلكناهم بذنوبهم» 10- خداوند، علاوه بر عذاب آخرت، در اين دنيا هم كيفر مىدهد. «فأهلكناهم» 11- اگر امكانات در دست صالحان باشد، نماز را برپا مىدارند. «ان مكّناهم فى الارض اقاموا الصلاة» [242] ولى اگر در دست نااهلان بى ايمان باشد، فساد و گناه مىكنند. «مكّناهم... فاهلكناهم بذنوبهم» 12- امكانات مادّى، مانع قهر و عذاب الهى نيست. «مكّناهم... فاهلكناهم» آن گونه كه كافران خيال مىكردند: «نحناكثر أموالاً وأولاداً ومانحن بمعذّبين» [243] 13- امكانات مادّى، رمز كاميابى نيست. «مكّناهم... فاهلكناهم» چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم: «انّ الانسان ليطغى أن رآه استغنى» [244] 14- دو نوع مرگ داريم: طبيعى، كه با رسيدن أجل است و غير طبيعى كه به خاطر كيفر الهى و با حوادث غير منتظره است. «بذنوبهم» 15- قدرتمندان گنهكار فكر نكنند دنيا هميشه به كامشان است، خداوند ديگران را جايگزين آنان مىكند. «أهلكناهم ... و أنشأنا من بعدهم قرناً آخرين» _______________________________ 242) حج، 41. 243) سبأ، 35. 244) علق، 6 تا 7. |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 7 ------------------------------------------- آيه وَ لَوْ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ كِتَباً فِى قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَيْدِيهِمْ لَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَذَآ إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ ------------------------------------------- ترجمه و (كافران لجوج كه در پى بهانه جويىاند حتى) اگر نوشتهاى را در كاغذى بر تو نازل مىكرديم كه آن را با دستهاى خود لمس مىكردند، باز هم كافران مىگفتند: اين، جز جادويى آشكار نيست. --------------------------------------------- نکته ها گروهى از مشركان مىگفتند: ما درصورتى ايمان مىآوريم كه نوشتهاى بر كاغذ، همراه با فرشتهاى بر ما نازل كنى. ولى دروغ مىگفتند و در پى بهانه جويى بودند. «قِرطاس» چيزى است كه بر روى آن بنويسند، چه كاغذ، چه چوب، يا پوست و سنگ، ولى امروز به كاغذ گفته مىشود. ----------------------------------------------- پيام ها 1- وقتى پاى لجاجت در كار باشد، هيچ دليلى كارساز نيست، حتّى محسوسات را منكر مىشوند. «فلمسوه بايديهم... ان هذا الاّ سحر مبين» 2- نسبت سحر، از رايجترين نسبتهايى بود كه مشركان به پيامبر مىدادند. «ان هذا الاّ سحر مبين» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |