در حال دیدن این عنوان: |
۶۶ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 8 ------------------------------------------- آيه وَقَالُواْ لَوْلَآ أُنْزِلَ عَلَيْهِ مَلَكٌ وَلَوْ أَنْزَلْنَا مَلَكاً لَقُضِىَ الأَمْرُ ثُمَّ لَا يُنْظَرُونَ ----------------------------------------- ترجمه و (كافران بهانهجو) گفتند: (اگر محمّد، رسول است) چرا فرشتهاى بر او نازل نشده (تا او را در دعوت كمك كند)، در حالى كه اگر فرشتهاى نازل مىكرديم (باز هم لجاجت خواهند كرد و) كار آنان پايان مىيافت وهيچ مهلتى به آنان داده نمىشد. ---------------------------------------- نکته ها نزول فرشتهى مورد تقاضاى كفّار، اگر به صورت انسان باشد كه مانند همان پيامبر خواهد بود و اگر به صورت واقعىاش جلوه كند، طاقت ديدن آن را ندارند و با مشاهدهى آن، جان خواهند داد. [245] روحيّهى شيطانى تكبّر، اجازه نمىدهد انسان از بشرى همانند خود پيروى كند. گاهى مىگويد: چرا انبيا مثل ما غذا مىخورند و در بازارها راه مىروند و همچون ما لباس مىپوشند؟ «و قالوا ما لهذا الرّسول يأكل الطعام و يمشى فى الاسواق» [246] گاهى به يكديگر مىگفتند: اگر از پيامبرى مثل خودتان اطاعت كنيد، زيان كردهايد. «ولئن أطعتم بشراً مثلكم انّكم اذاً لخاسرون» [247] ____________________________ 245) تفاسير كبير فخررازى و نورالثقلين. 246) فرقان، 7. 247) مؤمنون، 34. ------------------------------------------ پيام ها 1- كفّار بهانهگير، انسان را شايسته مقام رسالت نمىدانستند و تقاضاى ديدن فرشته را داشتند. «لولا انزل عليه ملك» 2- سنّت الهى چنين است كه اگر معجزهاى به درخواست مردم انجام شود و انكار كنند، هلاكت قطعى سراغشان خواهد آمد. [248] «لقضى الامر» (شيوه دعوتهاى الهى، براساس آزادى، تفكّر، انتخاب ومهلت داشتن است. تقاضاى راه ديگرى مانند نزول فرشته يا غذاى آسمانى، فرصت و مهلت را مىگيرد ودر اين صورت تنها راه، پذيرش دعوت است وگرنه هلاكت.) _______________________________ 248) تفسير مراغى. |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 9 ------------------------------------------- آيه وَ لَوْ جَعَلْنَهُ مَلَكاً لَّجَعَلْنهُ رَجُلاً وَ لَلَبَسْنَا عَلَيْهِم مَا يَلْبِسُونَ --------------------------------------------- ترجمه و اگر (پيامبر را) فرشته قرار مىداديم، حتماً او را به صورت مردى در مىآورديم (كه باز هم مىگفتند اين انسانى همانند خود ماست و همان شبهه را تكرار مىكردند بنابراين) كار را بر آنان مشتبه مىساختيم همان طور كه آنان (با ايرادهاى خود) كار را بر ديگران مشتبه مىسازند. ----------------------------------------------- نکته ها كلمه «لَبس» (بر وزن درس) به معناى پرده پوشى و اشتباه كارى است ولى كلمه «لُبس» (بر وزن قفل) به معناى پوشيدن لباس است. [249] اگر پيامبر و الگوى انسانها فرشته باشد، چگونه مىتواند پيشواى انسانهايى باشد كه دچار طوفان غرائزند و شكم و شهوت دارند؟ ممكن است معنى آيه چنين باشد: اگر پيامبر، فرشته مىشد، بايد به صورت مردى ظاهر شود كه او را ببينند، و اين سبب به اشتباه افتادن مردم مىشد كه آيا او انسان است يا فرشته. «للبسنا عليهم» ______________________________- 249) تفسير نمونه. --------------------------------------------- پيام ها 1- سنّتهاى الهى حكيمانه است و با تمايلات اين و آن عوض نمىشود. «لو جعلناه ملكا» (حرف «لَو» نشانه آن است كه ما كار خودمان را مىكنيم و كارى به تقاضاهاى بيجا نداريم.) 2- براى تربيت و دعوت، بايد الگوهاى بشرى ارائه داد، كه در دعوت و عمل پيشگام باشند. «لجعلناه رجلاً» 3- پيامبران از ميان مردم انتخاب مىشوند. «لجعلناه رجلاً» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 10 ------------------------------------------- آيه وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ فَحَاقَ بِالَّذِينَ سَخِرُواْ مِنْهُم مَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِءُونَ ------------------------------------------ ترجمه و قطعاً پيامبرانى پيش از تو هم استهزا شدند، پس عذابى كه به استهزاى آن مىپرداختند بر مسخرهكنندگان از ايشان فرود آمد. -------------------------------------------- نکته ها اين آيه، تسكينى براى پيامبر اسلام است، كه اوّلاً: پيامبران پيشين هم مورد استهزا قرار گرفتهاند. ثانياً: نه تنها عذاب اخروى، بلكه قهر دنيوى هم دامنگير استهزا كنندگان مىشود. -------------------------------------------- پيام ها 1- ياد مشكلات ديگران، صبر انسان را زياد مىكند و مبلغ دين نبايد از استهزاى مخالفان دلتنگ شود. «لقد استهزىء برُسلٍ من قبلك» 2- استهزا، يكى از جنگهاى روانى دشمن و براى تضعيف روحيهى رهبران است كه بايد در برابر آن مقاومت كرد. «استهزىء برسل من قبلك» 3- مسخره كنندگان، عاقبت ذليل مىشوند و استهزا، دامن خودشان را مىگيرد. «فحاق بالّذين سخروا» 4- استهزاى دين، يكى از گناهان كبيره است كه وعدهى عذاب بر آن داده شده است. «فحاق بالّذين سخروا...» 5 - خداوند حامى انبياست واستهزا كنندگان را هلاك مىكند. «فحاق بالّذين سخروا...» 6- استهزا شيوه دائمى كفّار است. «كانوا به يستهزءون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 11 ----------------------------------------- آيه قُلْ سِيرُواْ فِى الْأَرْضِ ثُمَّ انظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ ------------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر! به آنان) بگو: در زمين بگرديد، سپس بنگريد كه سرنوشت تكذيب كنندگان چگونه شد؟ ---------------------------------------- نکته ها فرمان «سيروا فى الارض» شش بار در قرآن آمده است. متأسّفانه كافران بيش از ما به اين دستور عمل كردند و وجب به وجب كشورهاى اسلامى را كاوش كردند و از منابع، ذخاير، نقاط قوّت و ضعف، آثار فرهنگى، كتب خطى و هنرهاى مسلمانان آگاه شده و آنها را غارت كردند و مسلمانان در خواب غفلت ماندند. ---------------------------------------- پيام ها 1- سفرهاى علمى وآموزنده وعبرتآور، ستوده و نيكوست. «سيروا... ثمّ انظروا» 2- شكست و سقوط مخالفان حقّ حتمى است، اگر شك داريد، تاريخشان را بخوانيد و با سفر، آثارشان را ببينيد و عبرت بگيريد. «سيروا... ثم انظروا» 3- عوامل عزّت يا سقوط جوامع، قانونمند است. اگر عواملى مثل انكار و تكذيب حقّ در زمانى سبب هلاكت شد، در زمان ديگر هم سبب مىشود. «سيروا... انظروا» 4- يكى از عوامل سقوط تمدّنها، تكذيب انبيا است. «عاقبة المكذّبين» 5 - جلوههاى گذرا مهم نيست، پايان كار مهم است. «عاقبة المكذّبين» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 12 ----------------------------------------- آيه قُل لِّمَن مَّا فِى السَّمَوَتِ وَ الْأَرْضِ قُل لِّلَّهِ كَتَبَ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَمَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ -------------------------------------------- ترجمه بگو: آنچه در آسمانها و زمين است براى كيست؟ بگو: براى خداوند است كه بر خود، رحمت را مقرّر كرده است. او قطعاً شما را در روز قيامت كه شكّى در آن نيست جمع خواهد كرد. كسانى كه خود را باختند (و با هدر دادن استعدادها، به جاى رشد، سقوط كردند) همانان ايمان نمىآورند. ----------------------------------------- نکته ها موضوع وجوب رحمت بر خدا، در قرآن دوبار آنهم در اين سوره (آيات 12 و54) آمده است. جملهى «لاريب فيه»، هم دربارهى قرآن آمده است، هم دربارهى قيامت. خداوند همان گونه كه بر ما تكاليفى واجب كرده است، وظايفى را هم بر خود مقرّر فرموده؛ از جمله: هدايت كردن: «اِنّ علينا للهدى» [250] ، رزق دادن: «على اللّه رزقها» [251] ، لطف كردن: «كتب على نفسه الرّحمة» [252] و پيروزى وغلبهى دين خدا: «كتب اللّه لاغلبنّ انا و رسلى» [253] ولى شرط بهرهمند شدن از رحمت الهى، رحم به بندگان است. چنانكه در حديث آمده است: «مَن لايَرْحَم لا يُرحَم» [254] سلمان از پيامبر صلى الله عليه وآله نقل كرده كه فرمود: رحمت خداوند، صد درجه است، يك درجهى آن، منشأ همهى الطاف الهى در دنيا شده است، خداوند در قيامت، با همهى صد درجه رحمت خود با مردم معامله خواهد كرد. [255] قرآن، رحمت الهى را بر همه چيز شامل مىداند: «رَحمَتى وَسعت كلّ شىء» [256] و اين رحمت، مصداقهاى فراوان دارد، از جمله: باران: «ينزّل الغيث من بعد ما قنطوا وينشر رحمته» [257] باد: «يُرسل الرّياح بُشرىً بين يدى رحمته» [258] شب و روز: «و مِن رَحمته جَعَل لكم الليل و النّهار» [259] پيامبر: «و ما أرسلناك الاّ رحمة للعالمين» [260] قرآن: «هذا بصائر للنّاس و هُدىً و رحمة» [261] تورات: «كتاب موسى اماماً و رحمة» [262] آزادى: «فأنجيناه و الّذين معه برحمة منّا» [263] علاقه به همسر: «و جعل بينكم مودّة و رحمة» [264] گياهان و ميوهها: «فانظُر الى آثار رحمة اللّه كيف يُحيى الارض بعد موتها» [265] پذيرش توبه: «لاتَقنطوا من رحمة اللّه» [266] ____________________________ 250) ليل، 12. 251) هود، 6. 252) انعام، 12. 253) مجادله، 31. 254) كنزالعمّال، ج3، ص162 وتفسير فىظلالالقرآن. 255) تفسير فىظلالالقرآن. 256) اعراف، 156. 257) شورى، 28. 258) اعراف، 57. 259) قصص، 73. 260) انبيا، 107. 261) جاثيه، 20. 262) هود، 17. 263) اعراف، 72. 264) روم، 21. 265) روم، 50. 266) زمر، 53. ----------------------------------------- پيام ها 1- يكى از شيوههاى تبليغى كه پيامبر مأمور به آن است، طرح سؤال و جواب است. «قل لمن... قل للّه» 2- هستى بر اساس رحمت است و رحمت الهى بر همه چيز و همه جا گسترده است. «كتب على نفسه الرّحمة» 3- همان گونه كه آفريدههاى خدا در دنيا (مثل باد، باران، روز و شب، گياهان...) رحمت است، معاد هم رحمت است. «ليجمعنّكم» 4- دليل بر پا شدن قيامت، برخوردارى مردم از رحمت است. «كتب على نفسه الرّحمة ليجمعنّكم» 5 - گرچه رحمت الهى گسترده و لازم است، لكن گروهى خود را محروم مىكنند. «خسروا انفسهم» 6- به جاى استدلال، در پى هوا و هوس بودن و به جاى اولياى خدا، سراغ طاغوت رفتن و به جاى ايمان و اعتقاد به آخرت، كفر ورزيدن و به جاى تسليمِ نور، تسليمِ نار شدن، خسارت عظيم كفّار است. (تمام آيه) |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 13 ----------------------------------------- آيه وَلَهُ مَا سَكَنَ فِى الَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ----------------------------------------- ترجمه و تنها براى اوست آنچه در شب و روز قرار گرفته و او شنواى داناست. ----------------------------------------- نکته ها شب و روز، مانند گهواره، انسان و موجودات را در دامن خود آرامش مىبخشد. برخى موجودات در شب، و بعضى در روز استراحت مىكنند. ----------------------------------------- پيام ها 1- هم كلّ نظام از خداوند است؛ «وله ما سكن»، هم نظارت و كنترل از آنِ اوست. «هو السميع العليم» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 14 ----------------------------------------- آيه قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيّاً فَاطِرِ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ يُطْعِمُ وَ لَايُطْعَمُ قُلْ إِنِّى أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ------------------------------------------ ترجمه بگو: آيا غير از خدا را سرپرست خود بگيرم در حالى كه او آفريدگار آسمانها و زمين است او همه را طعام مىدهد، ولى كسى به او طعام نمىدهد. بگو: همانا من مأمورم كه اوّلين كسى باشم كه تسليم فرمان اوست. و (به من گفته شده كه) هرگز از مشركان مباش. ------------------------------------------ نکته ها در شأن نزول آيه آمده است كه جمعى از اهل مكّه به پيامبر صلى الله عليه وآله گفتند: تو به خاطر فقر، از بتها دست كشيدهاى، ما حاضريم تو را بىنياز كنيم تا با ما مخالفت نكنى. اين آيه نازل شد و به آنان پاسخ داده شد. ------------------------------------------ پيام ها 1- يكى از شيوههاى تبليغ و هدايت كه پيامبر براى برانگيختن عقل مردم مورد استفاده قرار مىدهد، بيان دليل در قالب سؤال است. «قل أغير اللَّه» 2- انسان به دليل نيازها ومحدوديّتها بهطور فطرى به سراغ سرپرست وپناهگاه مىرود، لكن بحث اصلى بر سر آن است كه به سراغ چه كسى برويم. «قل أغير اللَّه اتّخذ...» 3- خداوند آسمان و زمين را بدون الگوى قبلى آفريد. «فاطر السموات» فاطر، يعنى آفريننده مبتكر. 4- تأمين نيازها از شئون ولايت الهى است. «وليّاً... يطعم» 5 - جز خداوند، همهى معبودها و مخلوقات نيازمندند. «لايطعم» 6- چون خداوند هم خالق بشر و هم رازق اوست و نيازهايش را برطرف مىكند، به اين دليل انسان بايد نسبت به خدا تعبّد و ولايتپذيرى داشته باشد. «فاطر... و هو يطعم... انّى اُمرتُ أن اكون اوّل مَن اسلم» 7- پيامبراكرمصلى الله عليه وآله مأمور به اظهار موضع عقيدتى خود مىباشد. «قل انّىاُمرت أن...» 8 - رهبر بايد پيشگام در آيين باشد و بالاترين درجهى اخلاص و تسليم را داشته باشد. «اوّل مَن أسلم» 9- پذيرش ولايت غير خدا، شرك است. «أغيراللَّه اتّخذ وليّاً... لاتكوننّ من المشركين» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 15 ----------------------------------------- آيه قُلْ إِنِّى أَخَافُ إنْ عَصَيْتُ رَبِّى عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ ------------------------------------------ ترجمه بگو: همانا اگر پروردگارم را نافرمانى كنم، از عذاب روزى بزرگ بيمناكم. ------------------------------------------ نکته ها خوف و ترس دو گونه است: الف: ناپسند، مثل ترس از جهاد. ب: پسنديده، مانند خوف از عذاب الهى. ------------------------------------------ پيام ها 1- قانون الهى براى همه يكسان است، پيامبر خدا هم اگر معصيت كند، بايد از گرفتارى آن بترسد. «أخاف اِن عَصيتُ ربّى» 2- ترس اولياى خدا، از قهر الهى است، نه از طاغوتها و مردم. «أخاف... ربّى» 3- توجّه به ربوبيّت خداوند، مقتضى پرهيز از معصيت اوست. «ان عصيت ربّى» 4- ترس از كيفر، از عوامل بازدارنده از انحراف و خطاست. «أخاف ان عصيت ربّى عذاب يوم عظيم» 5 - اظهار ترس رسول خدا از قيامت، نقش سازنده براى ديگران دارد. «قل انّى أخاف... عذاب يوم عظيم» 6- در برابر تطميع و وعدههاى ديگران، از اهرم حساب قيامت استفاده كنيد. (با توجّه به شأن نزول آيهى قبل كه پيشنهاد كردند ما تو را بىنياز مىكنيم، تو از تبليغ دست بردار، پيامبر مىفرمايد: من از قيامت مىترسم.) «انّى اخاف... عذاب يوم عظيم» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 16 ----------------------------------------- آيه مَن يُصْرَفْ عَنْهُ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ --------------------------------------------- ترجمه در آن روز، از هر كس عذاب الهى برداشته شود، قطعاً مشمول رحمت الهى شده و اين است رستگارى آشكار. ---------------------------------------------- نکته ها رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: سوگند به خدايى كه جانم در دست اوست، هيچ كس در قيامت با عمل خود به بهشت نمىرود. پرسيدند: حتّى شما يا رسول اللّه؟ فرمود: حتّى من، مگر آنكه فضل و رحمت خدا مرا دريابد. سپس دستان مبارك خود را روى سر نهاد واين آيه را تلاوت كرد. [267] البتّه بديهى است كه رحمت الهى تنها به اعمال صالح و افراد نيكوكار تعلّق مىگيرد. ____________________________ 267) تفاسير مجمعالبيان و نورالثقلين. ------------------------------------------- پيام ها 1- خطر، متوجّه همه است و نجات از عذاب الهى، لطف ويژه مىطلبد. «من يُصرف... فقد رَحِمَه» 2- تسليم خدا شدن، زمينهى دريافت رحمت الهى است. «انّى اُمرت ان اكون اوّل مَن اسلم - من يُصرف عنه... فقد رَحِمَه» 3- تنها رحم الهى قهر او را برمىگرداند، قبول اعمال ما و شفاعت اولياى خدا هم پرتوى از رحمت اوست. «مَن يُصرف... فقد رَحِمَه» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 17 ----------------------------------------- آيه وَإِن يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِن يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَى كُلِّ شىْءٍ قَدِيرٌ -------------------------------------------- ترجمه و اگر خداوند (براى آزمايش و رشد، يا كيفر اعمال) تو را با (اسباب) زيان و آسيب درگير كند، جز خودش هيچ كس برطرف كننده آن نيست و اگر خيرى به تو برساند، پس او بر هر چيز تواناست. ------------------------------------------- پيام ها 1- سرچشمهى همهى امور يكى است، نه آنكه خيرات از منبعى و شرور از منبع ديگر سرچشمه گيرد. «و اِن يَمْسَسْك اللّه بضرّ... و اِن يَمْسَسْك بخير» 2- بايد همهى اميدها به خدا و همهى خوفها از او باشد. «فلا كاشف له الاّ هو» 3- قوانين الهى استثنا بردار نيست، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز در مواجهه با حوادث تلخ و شيرين، بايد متوجّه خدا باشد. «و اِن يَمْسَسْك اللّه بضرّ... واِن يَمْسَسْك بخير فهو على كلّ شىء قدير» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |