در حال دیدن این عنوان: |
۷۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 18 ----------------------------------------- آيه وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ ---------------------------------------------- ترجمه اوست كه بر بندگان خود قاهر و مسلط است و اوست حكيم آگاه. ------------------------------------------------ نکته ها كلمهى «قهر»، به آن نوع غلبهاى گفته مىشود كه مقهور، ذليلِ در برابر قاهر باشد. در آيهى 14، ولايت و رزّاقيّت خدا مطرح بود: «وليّاً...و هو يطعم» در آيهى 15، قهر و قيامت الهى: «انّى اخاف...عذاب» در آيهى 16، نجات و رحمت خدايى: «...فقد رَحِمَه» در آيهى 17، حلّ مشكلات و رسيدن به خيرات: «فلا كاشف له الاّ هو» و در اين آيه، قدرت مطلقهى خدا مطرح است: «و هو القاهر فوق عباده» -------------------------------------------- پيام ها 1- از ديگران هراسى نداشته باشيم كه قدرت خدا فوق همهى قدرتهاست. «و هو القاهر فوق عباده» 2- قدرت و قهاريّت خدا، همراه با حكمت و علم اوست. «الحكيم الخبير» 3- نفع و ضرر رساندن خداوند، بر اساس حكمت و آگاهى اوست. «يَمْسسك اللَّه بضرّ... يَمْسسك بخير... و هو الحكيم الخبير» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 19 ----------------------------------------- آيه قُلْ أَىُّ شَىْءٍ أَكْبَرُ شَهَدَةً قُلِ اللَّهُ شَهِيدٌ بَيْنِى وَ بَيْنَكُمْ وَ أُوحِىَ إِلَىَّ هَذَا الْقُرْءَانُ لِأُنذِرَكُم بِهِ وَ مَن بَلَغَ أَئِنَّكُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَّهِ ءَالِهَةً أُخْرَى قُل لَّآ أَشْهَدُ قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَحِدٌ وَإِنَّنِى بَرِىءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ----------------------------------------- ترجمه بگو: چه موجودى در گواهى برتر و بزرگتر است؟ بگو: خداوند ميان من و شما گواه است. و اين قرآن به من وحى شده تا با آن شما را و هر كه را كه اين پيام به او برسد هشدار دهم. آيا شما گواهى مىدهيد كه با خداوند، خدايان ديگرى هست؟ بگو: من گواهى نمىدهم. بگو: همانا او خداى يكتاست و بى ترديد من از آنچه شما شرك مىورزيد، بيزارم. ----------------------------------------- نکته ها مشركان مكّه، از پيامبر اسلام براى رسالتش شاهد مىطلبيدند و نبوّت آن حضرت را نمىپذيرفتند و مىگفتند: حتّى يهود و نصارا تو را پيامبر نمىدانند. اين آيه در زمان غربت اسلام، خبر از آيندهاى روشن و رسالت جهانى اسلام مىدهد. حضرت على عليه السلام در تفسير عبارت «انّما هو اله واحد» فرمودند: اگر خدايان ديگرى بودند، آنها هم پيامبرانى مىفرستادند. [268] عدّهاى را به عنوان اسير نزد پيامبراكرمصلى الله عليه وآله آوردند، حضرت از آنان پرسيد: آيا تاكنون دعوت به اسلام شدهايد؟ گفتند: نه، حضرت فرمود: همه را به محل اَمن برسانند و آزادشان كنند، زيرا كسى كه هنوز نداى اسلام را نشنيده است نبايد اسير نمود، سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «لانذركم به و من بلغ» [269] امام صادق عليه السلام فرمودند: انذار هميشگى بايد همراه با منذر هميشگى باشد. پس امامت و رهبرى الهى نيز تا ابد بايد همراه قرآن باشد. [270] معمولاً در انسانها انگيزهى دفع ضرر، قوىتر از جلب منفعت است. لذا قرآن، به مسألهى انذار تأكيد كرده است. «لانذركم» در آيات ديگر نيز مىخوانيم: «ان أنت الاّ نذير» [271] ، «انّما أنا نذير مبين» [272] در احاديث متعدّدى «مَن بَلَغ» به ائمّه معصومينعليهم السلام تفسير شده است. [273] امام صادقعليه السلام نيز درباره «مَن بَلغ» فرمودند: مقصود كسى است كه وظيفه امامت به او رسيده است و او همانند پيامبر، مردم را با قرآن انذار مىكند. [274] ______________________________ 268) نهجالبلاغه، نامه 31. 269) تفسير درّالمنثور. 270) تفسير صافى. 271) فاطر، 23. 272) عنكبوت، 50. 273) تفسير عيّاشى. 274) كافى، ج1، ص416. ------------------------------------------- پيام ها 1- براى حقّانيت پيامبر اسلام، گواه بودن خداوند كافى است. «قل اللَّه شهيد» 2- طرح و بيان حقايق به شكل سؤال و جواب از شيوههاى تبليغى قرآن است. «قل اىّ شىء...قل اللَّه» 3- غفلت و سهو و فراموشى و محدوديّت، هم قدرت خبرگيرى انسان را كم مىكند، هم قدرت گواه بودن او را، و چون خدا از اين عوارض دور است، پس بزرگترين شاهدها خداوند است. «أكبر شهادة قل اللَّه» 4- قرآن، بزرگترين گواه بر رسالت پيامبر است. «اللَّه شهيد بينى و... هذا القرآن» 5 - براى مردم غافل، سخن گفتن از زاويهى انذار مؤثّرتر است. «لانذركم» 6- رسالت حضرت محمد صلى الله عليه وآله جهانى و جاودانى و براى همهى مردم در همهى عصرها و نسلهاست. «لانذركم به و مَن بلغ» 7- تا قانون به مردم ابلاغ نشود، توبيخ و مسئوليّتى در كار نيست. «و من بلغ» و به اصطلاح علم اصول، عِقاب بدون بيان، قبيح است. 8 - از جمله شرايط لازم براى رهبر آسمانى: ايمان به مكتب: «اوحى الى هذا القرآن»، اميد به آينده «و مَن بَلَغ»، صلابت «قل لا أشهد» و برائت از شرك است. «انّنى برىء ممّا تشركون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 20 ----------------------------------------- آيه أَلَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ يَعْرِفُونَهُ كَمَايَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمُ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ ----------------------------------------- ترجمه كسانى كه به آنان، كتاب (آسمانى) داديم (يهود و نصارى)، محمّد را همانند فرزندان خود مىشناسند (و بشارتهاى انبيا و كتب آسمانى پيشين را منطبق بر آن حضرت مىبينند، ولى حاضر به پذيرفتن آن نيستند) پس كسانى كه به (فطرت و رشد و سعادت آينده) خودشان زيان زدند، ايمان نمىآورند. ----------------------------------------- نکته ها اين آيه، مشابه آيهى 146 سورهى بقره است. هم نام و نشان پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله در تورات وانجيل بوده وعلماى اهلكتاب، او را به عنوان پيامبر موعود به مردم بشارت مىدادند، و هم اخلاقيّات حضرت و يارانش در كتب آنان بوده است: «محمّد رسولاللّه والّذين معه أشدّاء علَى الكفّار رحماء بينهم... ذلك مثلهم فى التوراة و مثلهم فى الانجيل كزرع...» [275] شناخت فرزند، اصيلترين و قديمىترين شناختهاست. چون او را از هنگام تولّد مىشناسند، ولى شناخت برادر و پدر و مادر براى انسان، ماهها پس از تولّد است چنانكه شناخت همسر نيز پس از ازدواج مىباشد. از اين رو آيه مىفرمايد: آنان پيامبر را مانند فرزندان خود مىشناسند. ____________________________ 275) فتح، 29. ------------------------------------------- پيام ها 1- خداوند بر اهل كتاب حجّت را تمام كرده و آنان پيامبر اسلام را به خوبى مىشناختند. «الّذين آتيناهم الكتاب يعرفونه» 2- پيامبر بايد به گونهاى شناخته شود كه هيچ شكّى در او نباشد. «يعرفونه كما يعرفون أبناءهم» 3- تنها شناخت و علم، مايهى نجات انسان نيست، چه بسيار خداشناسان و پيامبرشناسان و دينشناسان كه به خاطر عناد و لجاجت از زيانكارانند. «يعرفونه كما يعرفون ابناءهم الّذين خسروا أنفسهم» 4- كتمان حقّ، سبب سوء عاقبت وخسارت است. «خسروا أنفسهم فهم لايؤمنون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 21 ----------------------------------------- آيه وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِباً أوْ كَذَّبَ بَِايَتِهِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّلِمُونَ ------------------------------------------- ترجمه و كيست ستمكارتر از آن كس كه به خداوند دروغ بندد، يا آيات الهى را تكذيب كند؟ همانا ستمگران رستگار نمىشوند. -------------------------------------------- نکته ها در قرآن پانزده مرتبه تعبير «مَن أظلَم» آمده كه در مورد افترا بر خدا، بازداشتن مردم از مسجد و كتمان شهادت و حقّ است. اين مىرساند كه ظلم فرهنگى و بازداشتن مردم از رشد و فهم، بدترين ظلم به جامعه است. ------------------------------------------- پيام ها 1- هر چيز كه عزيزتر و مقدّستر باشد، خطر ظلم دربارهى آن بيشتر است. از اين رو ظلم به خدا و افترا بر ذات مقدس الهى، بدترين ظلمهاست. «ومن أظلم» 2- ظلم به تفكر و فرهنگ انسانها، بدترين ستمهاست. شرك، افترا به خدا، ادّعاى نبوّت دروغين، بدعت، تفسير به رأى، همه نمونهاى از اين گونه ظلمهاست. «و مَن اظلم ممّن افترى على اللَّه كذبا او كذّب بآياته» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 22 ----------------------------------------- آيه وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُواْ أَيْنَ شُرَكَآؤُكُمُ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ ------------------------------------------- ترجمه و روزى كه آنان را يكسره محشور مىكنيم، سپس به كسانى كه شرك ورزيدند گوييم: كجايند شريكان شما كه بر ايشان گمان (خدايى) داشتيد؟ ------------------------------------------ نکته ها بازخواست ذلّتبار مشركين در قيامت، نشانهى محروميّت آنان از رستگارى است، همان محروميّتى كه در آيهى قبل به آن اشاره شده است. گرچه آيه، به شرك نظر دارد، ولى آنان هم كه رهبرى غير اولياى خدا را بپذيرند و با اولياى معصوم الهى به مخالفت و جنگ برخيزند، به نوعى مشركند. در زيارت جامعهى كبيره مىخوانيم: «و مَن حاربكم مشرك» [276] و در حديث آمده است: «الرّاد علينا كالرّاد على اللّه و هو على حدّ الشرك باللّه» [277] كسى كه كلام و راه ما را رد كند، همچون كسى است كه كلام خدا را نپذيرد و چنين شخصى به منزلهى مشرك است. _____________________________ 276) مفاتيح الجنان. 277) كافى، ج1، ص67. -------------------------------------------- پيام ها 1- دادگاه قيامت، علنى است. «نحشرهم جميعاً ثم نقول» 2- قبل از هر عقيده و عشق و پرستشى، آمادهى پاسخگويى در روز قيامت باشيم. «و يوم نحشرهم... أين شركاؤكم» 3- قيامت روز ظهور حقّ بودن توحيد، حتّى براى مشركان است. «أين شركاؤكم» 4- شرك، خيالى بيش نيست. «تزعمون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 23، 24 ----------------------------------------- آيه ثُمَّ لَمْ تَكُن فِتْنَتُهُمْ إِلَّا أَن قَالُواْ وَاللَّهِ ربِّنَا مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ اُنظُرْ كَيْفَ كَذَبُواْ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ ----------------------------------------- ترجمه پس (از آن همه فريفتگى به بتان، در پيشگاه خداوند) عذرى نيابند جز آنكه (از بتان بيزارى جسته و) بگويند: سوگند به خدا! پروردگارمان، ما هرگز مشرك نبودهايم. بنگر كه چگونه عليه خود دروغ گفتند و (تمام بتها و شريكان كه همواره مىساختند از نزد آنان محو شد و) آنچه به دروغ و افترا به خدا نسبت مىدادند از دستشان رفت. ------------------------------------------ نکته ها امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از «فتنه» در «لم تكن فتنتهم»، معذرتخواهى مشركان مىباشد. [278] «ضلّ الشىء» به معناى ضايع شدن، هلاكت و نابودى چيزى است. [279] دروغگويان به مقتضاى خصلتى كه در دنيا كسب كردهاند، در قيامت نيز دروغ مىگويند. «واللّه ما كنّا مشركين»، چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم: «يوم يبعثهم اللَّه جميعاً فيَحلفون له كما يَحلفون لكم و يحسبون انّهم على شىء الا انّهم هم الكاذبون» [280] حضرت على عليه السلام در ذيل آيه در حديثى مىفرمايد: بعد از اين دروغ، بر لبشان مهر زده مىشود و ساير اعضاى آنان حقّ را بازگو مىكنند. [281] امام صادقعليه السلام فرمود: روز قيامت خداوند آن چنان عفو وبخشش مىكند كه به ذهن هيچ كس حتّى خطور نمىكند، تا آن اندازه كه مشركان نيز مىگويند: ما مشرك نبوديم، (تا مشمول عفو الهى شوند). [282] _____________________________ 278) تفسير مجمعالبيان. 279) لسان العرب. 280) مجادله، 18. 281) تفسير كنزالدّقائق. 282) تفسير عيّاشى. --------------------------------------------- پيام ها 1- قيامت، آن چنان حتمى است كه گويا هم اكنون نيز حاضر است. «اُنظر» و نفرمود: «ستنظر». (پيامبرصلى الله عليه وآله در دنيا نيز مىتواند باچشم ملكوتى، شاهد صحنههاى قيامت باشد.) 2- تكيهگاههاى غير الهى نابود خواهد شد. «ضلّ عنهم» 3- در دادگاه الهى، نه دروغ انسان كارساز است، نه سوگند او. «ضلّ عنهم ما كانوا يفترون» 4- آن همه اصرار بر تكيهگاههاى غير الهى، خيالى بيش نيست. «و ضلّ عنهم ما كانوا يفترون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 25 ----------------------------------------- آيه وَمِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَ فِى ءَاذَانِهِمْ وَقْراً وَإِنْ يَرَوْاْ كُلَّ ءَايَةٍ لَّا يُؤْمِنُواْ بِهَا حَتَّى إِذَا جَآءُوكَ يُجَدِلُونَكَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَذَآ إِلَّآ أَسَطِيرُ الْأَوَّلِينَ ----------------------------------------- ترجمه بعضى از آنها كسانى هستند كه (به ظاهر) به سخن تو گوش مىدهند، ولى ما بر دلهايشان پردههايى قرار دادهايم تا آن را نفهمند و در گوشهايشان (نسبت به شنيدن حقّ) سنگينى قرار داديم و آنان به قدرى لجوجند كه اگر هر آيه و معجزهاى را ببينند، باز هم به آن ايمان نمىآورند تا آنجا كه چون نزد تو آيند با تو جدال مىكنند و كسانى كه كافر شدند مىگويند: اين نيست جز افسانههاى پيشينيان. ------------------------------------------- نکته ها در شأن نزول اين آيه آمده است كه ابوسفيان، وليد بن مغيره، عتبه، شيبه و نضربن حارث، در كنار كعبه به تلاوت قرآن پيامبر گوش مىدادند، به نضر گفتند: چه مىخواند؟ گفت: به خداى كعبه نمىفهمم چه مىخواند، ولى چيزى جز افسانهها و داستانهاى پيشينيان نيست، من مشابه اين داستانها را براى شما گفتهام. سپس اين آيه نازل شد. «أكنّة» جمع «كنّ» يا «كنان» به معناى پرده است. «وقر» به معناى سنگينى و «أساطير» جمع «اسطوره» به معناى مطالب پى در پى و خيالى است كه شنيدن آن جاذبه دارد. پردهافكنى بر دل وسنگينى گوش، به خاطر روحيّهى لجاجت مشركان است. قرآن مىفرمايد: «فلما زاغوا أزاغ اللّه قلوبهم» [283] از اينكه در آيهى قبل، سخن از مشركين بود ولى در اين آيه درباره همان گروه تعبير به «الّذين كفروا» نموده است معلوم مىشود مشركين همان كفّارند. _____________________________ 283) صف، 5. -------------------------------------------- پيام ها 1- پيامبران و رهبران الهى بايد از روحيات كفّار و مخالفين و ترفندهاى آنان آگاه باشند. «و منهم مَن يستمع» 2- از همهى كفّار مأيوس نباشيد، بعضى از آنان لجوجند. «و منهم» 3- شنيدن صوت قرآن، آنگاه ارزش دارد كه در دل اثر كند. «أكنة ان يفقهوه» 4- كفّار بر انكار خود اصرار دارند و پرده افكنى خداوند بر دل كفار، به خاطر همين عناد و اصرار خود آنان است. «ان يَروا كلّ آية لايؤمنوا» 5 - لجاجت، درد بى درمان است و مثل آينهى موج دار، بهترين صورتها را هم زشت نشان مىدهد. «ان يروا كل آية لايؤمنوا» 6- اگر كسى به قصد جدال و با سوء ظن و روح منفى و موضعگيرى قبلى، حتّى با پيامبر هم ملاقات كند، بهرهاى نخواهد برد. «جاءك يجادلونك...» 7- كفّار هيچ راه صحيح و منطقى براى مقابله با پيامبر اسلام نداشتند. (پناه به جدال و تهمت نشانه عجز آنان از منطق است) «يجادلونك...» 8 - قرآن، براى كافران و مشركان نيز جذّاب است. «يقول الذين كفروا ان هذا الاّ اساطير الاوّلين» («اساطير»، به معناى سخن زيباست. [284]) _____________________________ 284) لسان العرب. |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 26 ----------------------------------------- آيه وَ هُمْ يَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ يَنَْوْنَ عَنْهُ وَ إِن يُهْلِكُونَ إلاَّ أَنفُسَهُمْ وَ مَا يَشْعُرُونَ ------------------------------------------- ترجمه و آنان، مردم را از آن (پيامبر و قرآن) باز مىدارند و خود نيز از آن دور و محروم مىشوند، (ولى بدانند كه) جز خودشان را هلاك نمىسازند، و(لى) نمىفهمند. -------------------------------------------- نکته ها «يَنئَون» از ريشهى «نأى»، به معناى دور كردن است. برخى از اهل سنت، در تفسير خود اين آيه را درباره ابوطالب دانسته و گفتهاند كه وى مردم را از آزار پيامبر نهى مىكرد ولى خودش ايمان نمىآورد و از مسلمان شدن دورى مىجست و برخى آيات ديگر را هم در اين باره مىدانند (مثل توبه 113، قصص 56)، ولى به نظر پيروان مكتب اهلبيت، ابوطالب از بهترين مسلمانان است و دلايل ايمان ابوطالب پدر عزيز حضرت علىعليه السلام بسيار است كه به بعضى از آنها اشاره مىكنم: 1- جملاتى كه شخص پيامبراكرم صلى الله عليه وآله و اهلبيتعليهم السلام درباره ايمان او فرمودهاند، بهترين دليل بر ايمان اوست. 2- حمايتهاى بىدريغ وى از پيامبر در شرائط بسيار سخت. 3- اقرارهاى ابوطالب كه در اشعار خود نسبت به پيامبر و رابطه خود با خدا دارد. 4- سفارشهاى او به همسر و فرزند و برادرش حمزه كه از اسلام و نماز و پيامبر حمايت كنند. 5 - حزن و اندوه فراوانى كه براى پيامبرصلى الله عليه وآله به خاطر فوت ابوطالب پيدا شد. 6- ابوبكر و عباس گواهى دادند كه ابوطالب هنگام مرگ، كلمات «لااله الاّاللّه و محمّد رسول اللّه» مىگفت. 7- رسول خدا صلى الله عليه وآله بالاى منبر براى ابوطالب دعا كرد و جنازهى او را تشييع نمود و به حضرت على عليه السلام دستور كفن كردن او را داد. تنها بر او نماز گذاشته نشد زيرا تا آن روز نماز ميّت واجب نشده بود، چنانكه بر خديجه هم نماز گزارده نشد. 8 - حضرت على عليه السلام در نامهاى به معاويه نوشتند كه بسيار فرق است ميان پدر من ابوطالب با پدر تو ابوسفيان. 9- رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: من در قيامت، شفيع پدر و مادر و عمويم ابوطالب هستم. 10- در حديث مىخوانيم كه خداوند به رسول خود وحى كرد كه آتش بر پدر و مادر و كفيل تو حرام است. 11- در مسلمان بودن فاطمه بنتاسدعليها السلام كه از زنان خوش سابقه و مهاجر است، شكّى نيست و اگر ابوطالب مسلمان نبود، هرگز رسول خداصلى الله عليه وآله اجازه نمىداد كه شوهر اين زن، مردى بىايمان باشد. [285] ____________________________ 285) الغدير، ج7 و8 ؛ الصحيحمنالسيره، ج1، ص134تا142. ------------------------------------------ پيام ها 1- كفّار و مشركان، همواره در تلاش براى كارشكنى و بازداشتن مردم از گوشدادن به قرآن بودند. «و هم ينهون عنه...» 2- دورى از پذيرفتن حق، سبب به هلاكت انداختن خود انسان مىشود. «و ما يهلكون الاّ انفسهم» 3- شعور واقعى، يافتن راه حقّ است و گم كردن راه حقّ و رهبر حقّ، از سوى هر كه باشد، بىشعورى است. «و ما يشعرون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 27 ----------------------------------------- آيه وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُواْ عَلَى النَّارِ فَقَالُواْ يَلَيْتَنَا نُرَدُّ وَلاَ نُكَذِّبَ بََايَتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ------------------------------------------- ترجمه و اگر آنان را، آن هنگام كه بر لبهى آتش (دوزخ) نگه داشته شدهاند ببينى، پس مىگويند: اى كاش (بار ديگر به دنيا) بازگردانده شويم و آيات پروردگارمان را تكذيب نكنيم و از مؤمنان (واقعى) باشيم. -------------------------------------------- نکته ها طبق آيات قرآن، آرزوى برگشت به دنيا، هم در لحظهى مرگ است، و هم در قبر و هم در قيامت، «ربّ ارجعون لعلّى اعمل صالحاً» [286] ، «ربّنا اخرجنا منها فان عُدنا فانّا ظالمون» [287] در آيه 23، مشركين شرك خود را انكار مىكردند، ولى در اين آيه، اعتراف و تقاضاى برگشت و جبران مىكنند. ____________________________ 286) مؤمنون، 100. 287) مؤمنون، 107. ------------------------------------------- پيام ها 1- كفّار هنگام عرضه بر آتش، وحشتزده و ذلّتبار ناله مىزنند. «اذ وقفوا على النّار فقالوا» مراحل و مواقف قيامت متعدّد است، در بعضى از مراحل گنهكاران ناله مىزنند و در بعضى مواقف مهر سكوت بردهانشان مىخورد. 2- تكذيب آيات الهى، موجب پشيمانى در آخرت است. «اذ وقفوا... فقالوا يا ليتنا» 3- تا فرصت دنيا باقى است ايمان آوريم، چون در آخرت مجال برگشت نيست. «يا ليتنا نردّ» از آرزوها و حسرتهاى كافران در قيامت، برگشت به دنيا و ايمان و اطاعت است. «و لا نكذّب... و نكون من المؤمنين» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 28 ----------------------------------------- آيه بَلْ بَدَا لَهُمْ مَّا كَانُواْ يُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَذِبُونَ ----------------------------------------- ترجمه (چنين نيست،) بلكه آنچه (از كفر و نفاق) قبلاً (در دنيا) پنهان مىكردند، (در آن روز) برايشان آشكار شده و اگر آنان (طبق خواسته و آرزويشان) به دنيا بازگردانده شوند، بىگمان باز هم به آنچه از آن نهى شدهاند بازمىگردند. و آنان قطعاً دروغگويانند. ---------------------------------------- نکته ها روز قيامت، روز آشكار شدن اسرار پنهانى مردم است و قرآن بارها به اين حقيقت اشاره كرده است. از جمله: «وبدالهم سيّئات ما عملوا» [288] ، «و بدالهم سيّئات ما كسبوا» [289] ___________________________ 288) جاثيه، 33. 289) زمر، 48. ----------------------------------------- پيام ها 1- در قيامت، همهى اسرار و رازها كشف و نهان و درون انسانها آشكار مىشود. «بل بدالهم ما كانوا يخفون» 2- برگشتن از آخرت به دنيا، محال است. «و لو ردّوا» 3- بعضى هرگز اميدى به خوب شدن و اصلاحشان نيست و با فرصت دادن (كه خودشان خواستار آنند) باز هم همانند كه بودند. «لو ردّوا لعادوا» (آرى انسان بارها در دنيا به هنگام برخورد با شدايد و تلخىها، تصميمهايى مىگيرد، ولى چون به آسايش رسيد، همه چيز را فراموش مىكند). 4- وقتى دروغگويى خصلت انسان شد، در قيامت هم دروغ مىگويد. «و انّهم لكاذبون» چنانكه در آيه 23 خوانديم كه مشركين در قيامت به دروغ قسم مىخورند و مىگويند: «واللَّه ربّنا ما كنّا مشركين» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |