در حال دیدن این عنوان: |
۳۰ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 29، 30 ----------------------------------------- آيه وَقَالُواْ إِنْ هِىَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْياَ وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُواْ عَلَى رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُواْ بَلَى وَ رَبِّنَا قَالَ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ ------------------------------------------ ترجمه و گفتند: جز زندگى دنيوى ما، هيچ زندگى ديگرى نيست و ما (پس از مرگ) برانگيحته نمىشويم. و اگرببينى آنگاه كه در برابر پروردگارشان بازداشته شدهاند، (خدا) مىفرمايد: آيا اين (رستاخيز) حقّ نيست؟ مىگويند: بلى، به پروردگارمان سوگند (كه حقّ است). او مىفرمايد: پس به كيفر كفرورزىها و كفرانهايتان، عذاب را بچشيد. ------------------------------------------ نکته ها در آيه 27 و 30، دو بار كلمهى «و لو ترى» تكرار شده است تا صحنههاى سخت قيامت را ترسيم و گامى براى هدايت مردم باشد. طبق آيهى 30 خداوند با مجرم سخن مىگويد. ولى بعضى آيات، سخن گفتن خدارا با آنان نفى مىكند. «لايكلّمهم اللَّه»، اين مطلب يا اشاره به مواقف و صحنههاى مختلف در قيامت است، و يا آنكه مراد آن است كه خداوند با آنان كلام طيّب و دلشادكننده نمىگويد. در آيهى 22، خداوند كفّار را در برابر نفى توحيد مؤاخذه نمود: «أين شركاؤكم» و در آيه 27 به خاطر تكذيب نبوّت مؤاخذه كرد: «لانكذّب بايات ربّنا» و در آيه 30 به سبب انكار قيامت مؤاخذه مىكند. «أليس هذا بالحقّ» اسلام براى انسانها چند نوع حيات را ترسيم مىكند: 1- حيات دنيا. «زهرة الحياة الدّنيا» [290] 2- حيات برزخى. «من ورائهم برزخ الى يوم يبعثون» [291] 3- حيات معنوى و هدايت. «دعاكم لما يحييكم» [292] 4- حيات اجتماعى. «ولكم فى القصاص حياة» [293] 5 - حيات طيبه (در سايهى قلب آرام و قناعت). «فلنحيّينه حياة طيّبة» [294] ____________________________ 290) طه، 131. 291) مؤمنون، 100. 292) انفال، 24. 293) بقره، 179. 294) نحل، 97. ------------------------------------------- پيام ها 1- مشركين، افرادى سطحىنگر و مادّى هستند و محدودهى حيات را تنها در همين دنيا مىبينند و منكر رستاخيزند. «اِن هى الاّ حياتنا الدّنيا» (اگر در جاى ديگر قرآن مشركين بت را شفيع خود مىدانند: «هؤلاء شفعاؤنا» [295] مرادشان شفاعت در دنياست. [296]) 2- خداوند، پيامبرش را تسليت و دلجويى مىدهد كه همهى لجاجتها بىپاسخ نخواهد ماند. «و لوترى» 3- مجرمان، همانند اسيران ذليل، بازداشت و نگهداشته مىشوند. «اذ وقفوا» 4- در قيامت قاضى و بازپرس در درجهى اوّل خود خداوند است. «قال أليس هذا بالحقّ» 5 - اعترافات كفّار و مشركان در قيامت، سودى ندارد. «قالوا بلى... فذوقوا» 6- كفّار، در قيامت بارها سوگند ياد مىكنند. «واللّه ربّنا ما كنّا مشركين - قالوا بلى و ربّنا» 7- كيفرهاى قيامت، به خاطر مداومت در كفر و انكار معاد در دنياست. «و مانحن بمبعوثين... فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون» ______________________________ 295) يونس، 18. 296) تفسيرالميزان. |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 31 -------------------------------------------- آيه قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِلِقَآءِ اللَّهِ حَتَّى إِذَا جَآءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُواْ يَحَسْرَتَنَا عَلَى مَا فَرَّطْنَا فِيهَا وَهُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَى ظُهُورِهِمْ أَلَا سَآءَ مَا يَزِرُونَ ----------------------------------------- ترجمه قطعاً كسانى كه ديدار خداوند (در قيامت) را تكذيب كردند زيانكار شدند، همين كه ساعت موعود ناگهان به سراغشان آيد، در حالى كه بار سنگين گناهان خويش را بر پشتشان مىكشند، گويند: دريغا از آن كوتاهىها كه در دنيا كردهايم، آگاه باشيد كه چه بد بارى است آنچه به دوش مىكشند. ----------------------------------------- نکته ها مراد از «لقاءاللَّه»، ملاقات معنوى و شهود باطنى در قيامت است، چون در قيامت همهى وابستگىهاى انسان به مال و مقام و بستگان قطع مىشود و با روبرو شدن با پاداش و كيفر الهى، حاكميّت مطلقهى الهى را درك مىكند. حسرت، براى از دست دادن منافع است و ندامت براى پيش آمدن ضررها. [297] به قيامت، «ساعت» مىگويند، چون در ساعتى و لحظهاى برقآسا ايجاد مىشود. (در آيهى 77 سوره نحل آمده است: «وما أمر الساعة الاّ كلَمح البصر أو هو اقرب»، برپايى قيامت، مانند چشم به هم زدن يا نزديكتر از آن است). در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله آمده است: اهل آتش، جايگاه خود (آن جايگاهى كه خداوند براى هر شخصى در بهشت قرار داده است،) را در بهشت مىبينند و مىفهمند زيان كردهاند مىگويند: «ياحسرتنا». [298] ______________________________ 297) تفسير اطيبالبيان. 298) تفسير نورالثقلين. --------------------------------------------- پيام ها 1- كسى كه قيامت را نپذيرد، هستى خود را با دنياى فانى معامله كرده و اين بزرگترين خسارت است. «قد خسر» 2- قيامت، ناگهانى فرا مىرسد و كسى از زمان آن آگاه نيست، پس بايد هميشه آماده بود. «جاءتهم الساعة بغتة» 3- روز قيامت، روز حسرت است. «يا حسرتنا» 4- اعتراف و حسرت، نشانهى آزادى انسان در عمل است زيرا مىتوانست خوب عمل كند و نكرد. «يا حسرتنا» 5 - قيامت روز حست و افسوس خوردن است، امّا حسرتها در آن روز بىنتيجه است. «قالوا يا حسرتنا... و هم يحملون...» 6- گناهان، در قيامت تجسّم يافته و بر انسان بار مىشوند. «يحملون أوزارهم» 7- تكذيب يا فراموشى قيامت، سبب ارتكاب گناهانى است كه در قيامت، وزر و وبال انسان مىگردد. «كذّبوا أوزارهم» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 32 -------------------------------------------- آيه وَمَا الْحَيَوةُ الدُّنْيَآ إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْا خِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ------------------------------------------- ترجمه و زندگى دنيا جز بازى و سرگرمى نيست و البتّه خانهى آخرت، براى تقوا پيشگان بهتر است. آيا نمىانديشيد؟ --------------------------------------------- نکته ها اگر دنيا مزرعهى آخرت قرار نگيرد، بازيچه مىشود و مردم مانند كودكانى كه سرگرم به اسباب بازىهايى چون مال و مقام و مانند آن شدهاند. مثل صحنهى نمايش كه يكى لباس شاه مىپوشد، ديگرى نقش نوكر را بازى مىكند و سوّمى وزير مىشود، ولى ساعتى بعد كه همهى لباسها و نقشها كنار مىرود، مىفهمند كه همهى عناوين، خيالى بيش نبود. خير بودن آخرت به خاطر آن است كه هم لذّتهايش آميخته به رنج نيست و هم زودگذر و موهوم و خيالى نيست. با توجّه به آيات ديگر قرآن، نبايد اين آيه را دعوت به رهبانيّت و ترك دنيا دانست. كلمهى «لعب» به كارى گفته مىشود كه قصد صحيحى در آن نباشد و كلمهى «لهو» به كارى گفته مىشود كه انسان را از كارهاى مهم و اصلى باز دارد. [299] شباهت دنيا به لهو و لعب از جهاتى است: الف: دنيا مثل بازى، مدّتش كوتاه است. ب: دنيا مثل بازى، تفريح و خستگى دارد و آميختهاى از تلخى و شيرينى است. ج: غافلان بىهدف، بازى را شغل خود قرار مىدهند. د: دنياگرايى مثل بازى، انسان را از اهداف مهم باز مىدارد. ___________________________ 299) مفردات راغب. ----------------------------------------- پيام ها 1- دنيا محورى، فكرى كودكانه و پوچ است. (لهو ولعب معمولاً كار كودكان است و سرگرم شدن به دنيا انسان را از آخرت باز مىدارد) «لهو ولعب» 2- راه نجات از حسرت آخرت، فكر و تعقّل است. «يا حسرتنا... أفلا تعقلون» 3- خردمند، فريب دنيا را نمىخورد. «و للدّار الاخرة خير... أفلا تعقلون» 4- بكار نگرفتن انديشه، زمينه توجّه به دنيا وغفلت از آخرت است. «أفلاتعقلون» 5 - غفلت از آخرت، سبب توبيخ است. «أفلا تعقلون» 6- تعقّل و تقوا، ملازم يكديگرند. «يتّقون أفلاتعقلون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 33 -------------------------------------------- آيه قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِى يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لَايُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّلِمِينَ بَاَيَتِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ ---------------------------------------- ترجمه البتّه ما مىدانيم كه آنچه مىگويند، تو را اندوهناك مىكند، (ولى غم مخور و بدان كه) آنان (در واقع) تو را تكذيب نمىكنند، بلكه (اين) ستمگران آيات خدا را انكار مىكنند. ------------------------------------------- نکته ها در شأن نزول آيه آمده است كه: دشمنان پيامبر صلى الله عليه وآله آن حضرت را امين و صادق مىدانستند، ولى مىگفتند: اگر او را تصديق كنيم، قبيله و موقعيّت ما تحقير مىشود. گاهى هم مىگفتند: او صادق است ولى خيال مىكند به او وحى شده، از اين روى، اين گونه آيات الهى را تكذيب مىكردند. امام صادقعليه السلام دربارهى «لا يكذّبونك» فرمود: يعنى آنان نمىتوانند گفتار و مدّعاى تو را ابطال كنند. [300] _____________________________ 300) تفسير عيّاشى. ------------------------------------------- پيام ها 1- رهبر نبايد از تكذيب مخالفان محزون شود. به همين دليل، خداوند پيامبرش را دلدارى مىدهد و حمايت مىكند. «قد نعلم انّه ليحزنك» 2- خداوند به حالات درونى انسان آگاه است. «قد نعلم انّه ليحزنك» 3- تكذيب پيامبر، تكذيب خداست، همانگونه كه بيعت با پيامبر، بيعت با خداوند است. «لايكذّبونك ولكن الظالمين بايات اللَّه يجحدون» 4- با توجّه به مشكلات و تكذيب و جسارتهاى بزرگتر به ديگران، مشكل خود را آسان بدانيم. «لايكذّبونك... بآيات اللَّه يجحدون» 5 - مخالفان رسول خدا، با مكتب طرفند، نه با شخص. «لايكذّبونك... بآيات اللّه يجحدون» 6- تكذيب آيات الهى، هم ظلم به خود است، هم ظلم به رسول اللّه، هم ظلم به مكتب و هم ظلم به نسلهاى بعد. «ولكنّ الظالمين بآيات اللّه يجحدون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 34 -------------------------------------------- آيه وَلَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِّنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُواْ عَلَى مَا كُذِّبُواْ وَأُوذُواْ حَتَّى أَتَهُمْ نَصْرُنَا وَلَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَتِ اللَّهِ وَلَقَدْ جَآءَكَ مِن نَبَإِىْ الْمُرْسَلِينَ --------------------------------------- ترجمه و همانا پيش از تو نيز پيامبرانى تكذيب شدند، ليكن در برابر آنچه تكذيب شدند و آزار ديدند صبر كردند، تا يارى ما به آنان رسيد. (تو نيز چنين باش زيرا) براى كلمات (و سنّتهاى) خداوند، تغيير دهندهاى نيست. قطعاً از اخبار پيامبران براى تو آمده است (و با تاريخ آنان آشنايى). --------------------------------------- نکته ها «كلمات»، به معناى سنّتهاى الهى است: «ولقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلين انّهم لهم المنصورون وانّ جُندنا لهم الغالبون» [301] تاريخ، سرچشمه ومنبعى پذيرفته شده براى شناخت حوادث است. از صبر انبياى پيشين و نابودى اقوامى چون قوم هود وصالح ولوط و ... كه تكذيب كردند، بايد عبرت گرفت، سنّت و برنامه الهى، فرستادن رسولان وآزادى مردم در انتخاب است. كافران را به كيفر مىرساند و رسولان را در راه دعوت، امداد مىكند. در آيات متعدّدى از قرآن خداوند يارى و پيروزى رهبران و مؤمنان صابر را بر خود لازم دانسته است از جمله: * «كتباللّه لاغلبنّ أنا و رسلى» [302] * «وكان حقّاً علينا نصر المؤمنين» [303] * «انّا لننصر رسلنا» [304] * «ولينصرنّ اللَّه من ينصره» [305] ____________________________ 301) صافّات، 171 تا 173. 302) مجادله، 21. 303) روم، 47. 304) غافر، 51. 305) حج، 40. ----------------------------------------- پيام ها 1- راه حقّ، هيچگاه هموار نبوده و تحققّ آرمان انبيا همراه با تحمّل مشكلات بوده است. «فصبروا على ما كذّبوا» 2- يكى از بهترين اهرمهاى مقاومت در برابر شدايد، بيان امدادهاى الهى است. «فصبروا... حتّى اتاهم نصرنا» 3- رهبران، انتظار اطاعت همه را نداشته باشند. «كُذّبوا» 4- شرط اصلى پيروزى، صبر است. «فصبروا... حتّى اتاهم نصرنا» (خداوند به صابران، نويد پيروزى مىدهد) 5 - دشمنان از هيچ تلاشى عليه حق، كوتاهى نمىكنند، خواه تكذيب باشد و خواه آزار. «كذّبوا، اوذوا» 6- صبر مستمر، زمينهساز نزول نصرت و رحمت الهى است. «فصبروا... حتّى أتاهم نصرنا» 7- حقّ، پيروز است. «اتاهم نصرنا» 8 - سنّتهاى الهى تغيير ناپذير است و خداوند خلف وعده نمىكند. «لامبدّل لكلمات اللّه» 9- هر كس بايد نمونههاى مشابه خود را در تاريخ بشناسد. خداوند خطاب به پيامبر مىفرمايد: «و لقد جاءك من نبأ المرسلين» 10- از زحمات و رنجهاى پيشينيان بايد ياد و قدردانى كرد. «و لقد جاءك من نبأ المرسلين» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 35 -------------------------------------------- آيه وَإِنْ كَانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْرَاضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَن تَبْتَغِىَ نَفَقاً فِى الْأَرْضِ أَوْ سُلَّماً فِى السَّمَآءِ فَتَأْتِيَهُم بِاَيَةٍ وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَى فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْجهِلِينَ ------------------------------------------ ترجمه و اگر اعراض و بىاعتنايى آنان (كافران) بر تو سنگين است (و مىخواهى به هر وسيله آنان را به راه آورى، ببين) اگر بتوانى سوراخى در زمين يا نردبانى در آسمان بجويى، تا آيهاى (ديگر) برايشان بياورى (پس بياور ولى بدان كه باز هم ايمان نخواهند آورد) و اگر خدا خواسته بود همهى آنان را بر هدايت گرد مىآورد (ولى سنّت الهى بر هدايت اجبارى نيست) پس هرگز از جاهلان مباش. ----------------------------------------- نکته ها در شأن نزول آيه آمده است: كفّار به رسول خدا صلى الله عليه وآله مىگفتند: ما هرگز به تو ايمان نخواهيم آورد، مگر آنكه زمين را شكافته برايمان چشمهاى جارى سازى: «لن نؤمن لك حتّى تَفجر لنا مِن الارض يَنبوعاً» [306] ، يا به آسمان روى: «أو ترقى فى السماء» [307] شايد آيه اشاره به نوع درخواستهاى نابجاى آنان باشد كه اگر زمين را بكاوى يا نردبان به آسمان بگذارى و خود را به آب و آتش بزنى سودى ندارد. در دعوت تو نقصى نيست، اينان لجوجند، پس براى ارشادشان اين همه دلسوزى نكن. ____________________________ 306) اسراء، 90. 307) اسراء، 93. ------------------------------------------- پيام ها 1- پيامبر، براى هدايت مردم، دلسوز و نسبت به از اعراضشان غمگين بود. «و ان كان كبر عليك اعراضهم» 2- پيامبر بايد روحيّات مخاطبان خود را بشناسد و بداند كه گروهى از هر معجزهاى كه برايشان آورده شود روى گردانند. «اعراضهم» 3- پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مىخواست به هر طريق مردم هدايت شوند، امّا اشكال در روحيّهى لجوج كفّار است كه خداوند هشدار مىدهد. «تبتغى نفقاً فى الارض او سلّماً فى السماء» 4- خداوند مىتواند همه را هدايت كند، ولى حكمت او اقتضا مىكند كه انسان آزاد باشد. «و لو شاء اللَّه لجمعهم على الهدى» 5 - ارضاى خواستههاى بهانهجويان و بىصبرى مبلّغان، جهل است. «فلا تكونن من الجاهلين» (ريشهى بسيارى از توقّعات نابجا، جهل است) |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 36 -------------------------------------------- آيه إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ وَالْمَوْتَى يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ ثُمَّ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ ---------------------------------------------- ترجمه تنها كسانى (دعوت تو را) مىپذيرند كه گوش شنوا دارند و (كافران كه نمىگروند،) مردگانى هستند كه روز قيامت خداوند آنان را برمىانگيزد و سپس همه به سوى او بازگردانده مىشوند. ----------------------------------------------- نکته ها قرآن، بارها با تعبير مرده و كر، از ناباوران ياد كرده است. در آيهى 80 سورهى نمل و 52 سورهى روم مىخوانيم: «فانّك لاتسمع الموتى و لا تسمع الصمّ الدعاء اذا وَلّوا مُدبرين» ------------------------------------------------ پيام ها 1- انسان در انتخاب راه، آزاد است. «انّما يستجيب...» 2- شنيدن و پذيرفتن حقّ، نشانهى حيات معنوى و زنده دلى است. (آرى كسى كه حيات معنوى ندارد و حقّ پذير نيست، مرده است. چون حيات به معناى خوردن و خوابيدن را حيوانات هم دارند.) «والموتى...» 3- دلهاى حقّجو به عهدهى تو و كفّار به عهدهى من، تا پس از رستاخيز به حسابشان برسيم. «والموتى يبعثهم اللَّه» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 37 -------------------------------------------- آيه وَقَالُواْ لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ ءَايَةٌ مِّن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ عَلَى أن يُنَزِّلَ ءَايَةً وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ --------------------------------------------- ترجمه و گفتند: چرا بر او (محمّد) معجزهاى (كه ما مىخواهيم) از سوى پروردگارش نازل نشده؟ بگو: بى ترديد خداوند قادر است كه نشانه و معجزهاى (كه مىخواهيد) بياورد، ولى بيشتر (اين بهانهجويان) نمىدانند. ------------------------------------------- نکته ها در شأن نزول آيه گفتهاند: برخى از رؤساى قريش، دست به تبليغات سوء و جوسازى زده و از روى بهانه جويى به پيامبر اسلام مىگفتند كه تنها قرآن به عنوان معجزه كافى نيست بلكه بايد معجزاتى چون معجزات عيسى و موسى و صالح و... بياورد. [308] البتّه پيامبرى كه يادآور معجزات انبياى پيشين است، حتماً خودش هم مىتواند نظير آنها را بياورد، وگرنه مردم را به ياد آن معجزات نمىاندازد تا تقاضاى امثال آن را داشته باشند. به علاوه، طبق روايات شيعه وسنّى، پيامبرصلى الله عليه وآله معجزات ديگرى غير از قرآن هم داشته است. هدف از آوردن معجزه، اعلام رابطه خاص ميان خدا و رسول، و نشان قدرت بىانتهاى الهى است، نه برآوردن تمايلات بى پايان مردم لجوج. البتّه گاهى براى اتمام حجّت، معجزهى درخواستى مردم را مىآوردهاند. به شهادت تاريخ، معجزات پياپى، سبب هدايت لجوجان نشده، بلكه موجب قهر و عقاب الهى گشته است. قرآن مىفرمايد: اگر ما فرشتگان را بر مردم نازل كنيم، يا مردگان با آنان سخن بگويند، باز گروهى از لجوجان ايمان نمىآوردند. [309] ______________________________ 308) تفسير مجمعالبيان. 309) انعام، 111. --------------------------------------------- پيام ها 1- به بهانهجويىهاى مخالفان پاسخ دهيد. «قالوا... قل» 2- خداوند قادر است، ولى حكيم هم مىباشد و قدرتش آنگاه جلوه مىكند كه كار و تقاضا حكيمانه باشد. «انّ اللَّه قادر... اكثرهم لا يعلمون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 38 -------------------------------------------- آيه وَمَا مِنْ دَآبَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَلَا طَئِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِى الْكِتَبِ مِن شَىْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ ------------------------------------------ ترجمه و هيچ جنبندهاى در زمين و هيچ پرندهاى كه با دو بال خود پرواز مىكند، نيست مگر اينكه آنها هم اُمّتهايى چون شمايند. ما در اين كتاب (قرآن يا لوح محفوظ) هيچ چيز را فرو گذار نكرديم، سپس همه نزد پروردگارشان گرد مىآيند. ------------------------------------------ نکته ها قرآن توجّه خاصّى به زندگى حيوانات دارد و از يادآورى خلقت، شعور و صفات آنها در راه هدايت مردم استفاده مىكند. «و فى خلقكم و ما يبثّ من دابّة آيات لقوم يوقنون» [310] در روايات وتجارب انسانى هم نمونههاى فراوانى دربارهى شعور و درك حيوانات به چشم مىخورد و براى يافتن شباهتها و آشنايى با زندگى حيوانات، بايد انديشه و دقّت داشت. [311] «امم أمثالكم» مراد از «كتاب» در آيه، يا قرآن است يا «لوح محفوظ» كه در واقع كتاب خلقت است. در آيات ديگر هم تعبيراتى چون: «تبياناً لكلّ شىء» [312] ، «كلٌّ فى كتاب مبين» [313] آمده كه نشانهى كامل بودن قرآن است. امام باقر عليه السلام فرمود: نشان كمال قرآن اين است كه ريشه و سرچشمهى همه سخنان رسول اللّه و ائمّهعليهم السلام است، پس هر گاه حديثى گفتيم، سند قرآنى آن را از ما بخواهيد. در حديثى پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله از قيل و قال و فساد مال و سؤالات پى در پى، نهى مىكند. از امام باقر عليه السلام سند قرآنى آن را پرسيدند، فرمود: سند نهى از قيل و قال، آيه «لا خيرَ فى كَثير مِن نَجواهم الاّ مَن أمَرَ بِصدقةٍ أو مَعروفٍ أو اصلاح بَينَ النّاس» [314] است. سند فساد مال، آيه «و لاتؤتوا السفهاء أموالكم الّتى جعل اللَّه لكم قياماً» [315] و سند سؤال نابجا اين آيه است: «لاتسألوا عن أشياء اِن تبد لكم تسؤكم» [316] شعور حيوانات از آيات و روايات و تجارب برمىآيد كه شعور، ويژه انسان نيست. به نمونههايى توجّه كنيد: 1- حضرت سليما همراه با سپاهيانش از منطقهاى عبور مىكردند، مورچهاى به ساير مورچگان گفت: فورى به خانههايتان برويد، تا زير پاى ارتش سليمان له نشويد. [317] شناخت دشمن، جزو غريزهى مورچه است، ولى اينكه نامش سليمان و همراهانش ارتش اويند، اين بالاتر از غريزه است. 2- هدهد در آسمان از شرك مردم زمينى مطلع شده و نزد سليمان گزارش مىدهد كه مردم منطقهى سبأ، خداپرست نيستند. آنگاه مأموريّت ويژهاى مىيابد. شناخت توحيد و شرك و زشتى شرك و ضرورت گزارش به سليمان پيامبر و مأموريّت ويژهى پيامرسانى، مسألهاى بالاتر از غريزه است. [318] 3- اين كه هدهد در جواب بازخواست حضرت سليمان از علّت غايب بودنش، عذرى موجّه و دليلى مقبول مىآورد، نشانه شعورى بالاتر از غريزه است. [319] 4- اينكه قرآن مىگويد: همه موجودات، تسبيح گوى خدايند ولى شما نمىفهميد، [320] تسبيح تكوينى نيست، زيرا آن را ما مىفهميم، پس قرآن تسبيح ديگرى را مىگويد. 5 - در آيات قرآن، سجده براى خدا، به همه موجودات نسبت داده شده است. «وللَّه يسجد ما فى السموات و ما فى الارض...» [321] 6- پرندگان در مانور حضرت سليمان شركت داشتند. «وحشر لسليمان جنوده من الجن و الانس والطير» [322] 7- حرف زدن پرندگان با يكديگر و افتخار سليمان به اينكه خداوند، زبان پرندگان را به او آموخته است. «علّمنا منطق الطير» [323] 8 - آيهى «واذا الوُحوشُ حُشِرَت» [324] ، محشور شدن حيوانات را در قيامت مطرح مىكند. 9- آيهى «والطّير صافّات كلٌّ قد عَلِم صلاته و تسبيحه» [325] ، نشانهى شعور و عباد آگاهانهى حيوانات است. 10- وجود وفا در برخىحيوانات، از جمله سگ نسبت به صاحبخانه وفرزندانش. 11- تعليم سگ شكارى و سگ پليس براى كشف قاچاق، يا خريد جنس، نشانهى آگاهى خاصّ آن حيوان است. 12- اسلام از ذبح حيوان در برابر چشم حيوان ديگر، نهى كرده است كه اين نشانهى شعور حيوان نسبت به ذبح و كشتن است. _____________________________ 310) جاثيه، 4. 311) تفسير مراغى. 312) نحل، 89. 313) هود، 6. 314) نساء، 114. 315) نساء، 5. 316) مائده، 101 ؛ تفسير نورالثقلين. 317) نمل، 18. 318) نمل، 22. 319) نمل، 22 تا 26. 320) اسراء، 44. 321) نحل، 49. 322) نمل، 17. 323) نمل، 16. 324) تكوير، 5. 325) نور، 41. -------------------------------------------- پيام ها 1- قدرت الهى در آفرينش و هدفدارى خلقت، نسبت به همهى موجودات يكسان است. «من دابّة... ولا طائر ...» 2- نظم و زندگى اجتماعى، مخصوص انسانها نيست، بلكه در زندگى حيوانات هم مشاهده مىشود. «اُمم أمثالكم» 3- انسانها و حيوانات، همه نياز به تدبير الهى دارند. خداوند، طبق مصلحت به آنها شعور مىدهد، و همه داراى نظم و نظامى هستند. «اُمم أمثالكم» 4- قرآن كريم، جامعترين و كاملترين كتاب آسمانى است. «ما فرّطنا فى الكتاب من شىء» 5 - آنچه سبب هدايت، تربيت ورشد انسانهاست، در قرآن آمده است. (قرآن در اثبات حقانيّت پيامبراسلام و هدايت مردم هيچ گونه كاستى ندارد) «ما فرّطنا فى الكتاب» 6- در حقّ حيوانات هم ظلم يا كوتاهى نكنيم، آنها هم مثل ما حقّ حيات دارند. «اُمم [326] أمثالكم» 7- معاد و حشر، تنها مخصوص انسانها نيست. «و ما من دابّة... ثمّ الى ربّهم يحشرون» 8 - حركت همه موجودات به سوى خداوند يك حركت تكاملى و جلوهاى از ربوبيّت الهى است. «الى ربّهم يحشرون» _______________________________ 326) تفسير قرطبى. |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 39 -------------------------------------------- آيه وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا صُمٌّ وَبُكْمٌ فِى الظُّلُمَتِ مَن يَشَإِ اللَّهُ يُضْلِلْهُ وَمَن يَشَأْ يَجْعَلْهُ عَلَى صِراطٍ مُّسْتَقِيمٍ --------------------------------------------- ترجمه و كسانى كه آيات مارا تكذيب كردند، كر و لالهايى هستند در تاريكىها. خداوند، هركه را بخواهد (و مستحق باشد) گمراهش كند و هر كه را بخواهد (و شايسته بداند) بر راه راست قرارش مىدهد. ------------------------------------------ نکته ها گرچه هدايت و ضلالت به دست خداست، ولى خداوند براى انسان نيز اراده و اختيار قرار داده است و كار خدا بر اساس حكمت است. مثلاً جهادِ انسان در راه خدا، زمينهى هدايت الهى نسبت به او است: «و الّذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سُبلنا» [327] همان گونه كه ستم به انسانها سبب گمراهى است: «يضلّ اللَّه الظالمين» [328] تكذيب آيات الهى سبب اراده خداوند به گمراه كردن انسان مىشود. «كذّبوا... يضلله» _______________________________ 327) عنكبوت، 69. 328) ابراهيم، 27. ---------------------------------------------- پيام ها 1- كفر و عناد، تاريكى و ظلمتى است كه سبب محروم شدن انسان از بهرهگيرى از ابزار شناخت مىشود. «كذّبوا... صمّ و بكمٌ فى الظلمات» 2- تكذيب و كتمانِ حقّ، «گنگى» و نشنيدن حقّ، «كرى» است. «و الّذين كذّبوا...صمٌ و بكمٌ» 3- نتيجهى تكذيب آيات الهى، اضلال و قهر الهى است. «كذّبوا... يضلله» 4- حركت در راه مستقيم، گوش شنوا و زبان حقگو و روشنايى درون مىخواهد. «يجعله على صراط مستقيم» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |