در حال دیدن این عنوان: |
۵۶ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 40 -------------------------------------------- آيه قُلْ أَرَءَيْتَكُمْ إِنْ أَتَكُمْ عَذَابُ اللَّهِ أَو أَتَتْكُمُ السَّاعَةُ أَغَيْرَ اللَّهِ تَدْعُونَ إِنْ كُنْتُمْ صَدِقِينَ --------------------------------------------- ترجمه بگو: اگر راست مىگوييد چه خواهيد كرد آنگاه كه عذاب خدا در دنيا بيايد يا قيامت فرا رسد، آيا غير خدا را مىخوانيد؟ ------------------------------------------------ نکته ها انسان در حال رفاه و زندگى عادّى معمولاً غافل است، ولى هنگام برخورد با سختىها پردهى غفلت كنار رفته و فطرت خداجويى و يكتاپرستى انسان ظاهر مىشود. ----------------------------------------------- پيام ها 1- يكى از شيوههاى تبليغ و تربيت، پرسش از مخاطب است. «قل أرايتكم...» 2- تجربه نشان مىدهد كه در همهى انسانها (گرچه به ظاهر كفر ورزند،) فطرت خداجويى هست و به هنگام حوادث در انسان جلوه مىكند و پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله مأمور است مردم را به اين فطرت خفته توجّه دهد. «قل أرايتكم...» 3- هنگام حوادث وسختىها، پردهها كنار رفته وانسان فقط به خدا توجّه مىكند و توجّه نكردن به معبودهاى ديگر، نشانهى پوچى آنهاست. «أغير اللَّه تدعون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 41 -------------------------------------------- آيه بَلْ إِيَّاهُ تَدْعُونَ فَيَكْشِفُ مَا تَدْعُونَ إِلَيْهِ إِنْ شَآءَ وَتَنْسَوْنَ مَا تُشْرِكُونَ ------------------------------------------- ترجمه بلكه (در هنگامههاى خطر) فقط او را مىخوانيد، پس اگر بخواهد آن رنجى كه خدا را به خاطر آن مىخوانيد بر طرف مىكند، و آنچه را براى خداوند شريك مىپنداشتيد (در روز قيامت) فراموش مىكنيد. ------------------------------------------ نکته ها برداشتن عذاب، يا براى اتمام حجّت است، يا به خاطر تغيير حالات قوم. چنانكه در آيه 98 سورهى يونس مىفرمايد: «لمّا آمنوا كشفنا عنهم عذاب الخزى» چون ايمان آوردند، عذاب خوارى و ذلّت را از آنان برداشتيم. ------------------------------------------ پيام ها 1- همه معبودهاى خيالى به هنگام برخورد انسان با حوادث فراموش مىشوند. «بل ايّاه تدعون... و تنسون ما تشركون» آنان نه تنها فراموش، بلكه انكار مىشوند. چنانكه در آيهى ديگر مىخوانيم: «واللَّه ربّنا ما كنّا مشركين» [329] مشركان در قيامت با سوگند شرك خود را انكار مىكنند. 2- دعاى خالصانه، همراه استجابت است. «بل ايّاه تدعون فيكشف» 3- يأس از غير خدا، سبب سرعت در استجابت دعاست. (حرف «فاء» در كلمهى «فيكشف») 4- استجابت دعا، در اراده و مشيّت حكيمانهى خداوند است. «فكيشف....ان شاء» _____________________________ 329) انعام، 23. |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 42 -------------------------------------------- آيه وَلَقَدْ أَرْسَلْنَآ إِلَى أُمَمٍ مِّنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْنَهُمْ بِالْبَأْسَآءِ وَ الضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ -------------------------------------------- ترجمه و همانا به سوى امّتهاى پيش از تو (نيز پيامبرانى) فرستاديم، (و چون سرپيچى كردند) آنان را به تنگدستى وبيمارى گرفتار كرديم. باشد كه تضرّع كنند. -------------------------------------------- نکته ها «بأساء» به معناى جنگ، فقر، قحطى، سيل، زلزله وامراض مُسرى و «ضرّاء» به معناى غم، غصّه، آبروريزى، جهل و ورشكستگى است. حضرت على عليه السلام فرمود: اگر هنگام ناگوارىها مردم صادقانه به درگاه خدا ناله كنند، مورد لطف خدا قرار مىگيرند. [330] مولوى در ترسيم اين حقيقت مىگويد: پيش حقّ يك ناله از روى نياز به كه عمرى در سجود و در نماز زور را بگذار و زارى را بگير رحم سوى زارى آيد اى فقير _____________________________ 330) تفاسير صافى و نورالثقلين. --------------------------------------------- پيام ها 1- بعثت انبيا در ميان مردم، يكى از سنّتهاى الهى در طول تاريخ بوده است. «لقد ارسلنا الى اُمَم من قبلك» 2- تاريخ گذشتگان، عبرت آيندگان است. «قبلك» 3- در تربيت و ارشاد، گاهى فشار وسختگيرى هم لازم است. «اخذناهم بالبأساء و الضرّاء» 4- مشكلات، راهى براى بيدارى فطرت وتوجّه به خداوند است. «يتضرّعون» 5 - هر رفاهى لطف نيست و هر رنجى قهر نيست. «لعلّهم يتضرّعون» 6- همهى افراد لجوج، با فشار و در تنگا و سختى قرار گرفتن هم رام نمىشوند. «لعلّهم يتضرّعون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 43 -------------------------------------------- آيه فَلَوْلَا إِذْ جَآءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُواْ وَلَكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَنُ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ -------------------------------------------- ترجمه پس چرا هنگامى كه ناگوارىهاى ما به آنان رسيد، توبه و زارى نكردند؟ آرى (حقيقت آن است كه) دلهاى آنان سنگ و سخت شده و شيطان كارهايى را كه مىكردند، برايشان زيبا جلوه داده است. ------------------------------------------ پيام ها 1- تضرّع به درگاه خداوند، سبب رشد و قرب به او و ترك آن نشانهى سنگدلى و فريفتگى است. «فلولا... تضرّعوا» 2- انسان فطرتاً زيبايى را دوست دارد تا آنجا كه شيطان نيز از همين غريزه، او را اغفال مىكند. «زيّن لهم الشيطان» 3- براى لجوجان، نه تبليغ مؤثّر است، نه تنبيه. «قست قلوبهم» 4- ريشهى غرور و ترك تضرّع، مفتون شدن به تزيينات شيطانى است. «فلولا... تضرّعوا... زيّن لهم الشيطان» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 44 -------------------------------------------- آيه فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَبَ كُلِّ شَىْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُواْ أَخَذْنَهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ ------------------------------------------- ترجمه پس چون اندرزهايى را كه به آنان داده شده بود فراموش كردند، درهاى هرگونه نعمت را به رويشان گشوديم (و در رفاه و ماديات غرق شدند) تا آنگاه كه به آنچه داده شدند دلخوش كردند، ناگهان آنان را (به عقوبت) گرفتيم پس يكباره محزون و نوميد گرديدند. ------------------------------------------ نکته ها «مبلسون» از «ابلاس»، به معناى حزن و اندوه همراه با يأس است. حالتى كه مجرمان، هنگام پاسخ نيافتن در دادگاه پيدا مىكنند. [331] در دو آيهى قبل فرمود: ما افرادى را گرفتار مىكنيم تا تضرّع كنند، در اين آيه مىفرمايد: برخى در لحظههاى گرفتارى هم خدا را فراموش مىكنند. «نَسوا ما ذُكّروا...» در قرآن مىخوانيم: «و عسى اَن تحبّوا شياً وهو شرّ لكم» [332] ، چه بسا چيزى را دوست داريد، در حالى كه براى شما شرّ است و حضرت على عليه السلام مىفرمايد: «اذا رأيت سبحانه يتابع عليك نعمه و أنت تعصيه فاحذره» [333] اگر ديدى خداوند نعمتهايش را بر تو مدام مىدهد، ولى تو گناه مىكنى، پس به هوش باش، چه بسا اين لطفها عاقبت خوشى ندارد. دنيا وبهرههايش، هم مىتواند براى انسان نعمت باشد، هم نقمت. در آيه مورد بحث، دنيا نقمت به حساب آمده است. امّا ايمان وتقوى، بركات آسمان وزمين را براى اهلش به دنبال دارد، چنانكه در آيه 96 سوره اعراف آمده است: «ولو أنّ أهل القُرى آمنوا واتّقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والارض»، بنابراين غفلت، درهاى خير را بر روى انسان مىبندد. پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله فرمودند: »اذا رأيت اللّه يعطى على المعاصى فان ذلك استدراج منه«، اگر مشاهده كردى كه دنيا به كام گنهكاران است خوشحال مباش، زيرا اين استدراج الهى و به تدريج هلاكت كردن اوست. [334] و آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند. امام باقرعليه السلام در تأويل آيه فرمودند: چون مردم ولايت علىبن ابىطالبعليهما السلام را ترك كردند و حال آنكه به آن امر شده بودند، «فلمّا نسوا...»، دولت آنان را در دنيا بسط داديم، «فتحنا عليهم...» تا حضرت قائمعليه السلام قيام كند، «حتّى... أخذناهم بغتة». [335] _______________________________ 331) تفسير الميزان. 332) بقره، 216. 333) نهجالبلاغه، حكمت 25. 334) تفسير مجمعالبيان. 335) تفسير عيّاشى. --------------------------------------------- پيام ها 1- هميشه رفاه زندگى، علامت رحمت نيست، گاهى زمينهى عقوبت است. «نسوا - فتحنا» 2- مهلت دادن به مجرمان و سرگرم شدن خلافكاران، يكى از سنّتهاى الهى است. «فلمّا نَسُوا...فتحنا» 3- قهر خداوند بعد از اتمام حجّت است. «نَسوا ما ذكّروا...اخذناهم» 4- تنگناها و گشايشها به دست خداست. «اخذنا... فتحنا» 5 - مرگ و قهر الهى، ناگهانى مىآيد، پس بايد هميشه آماده بود. «بغتة» 6- شادى عيّاشان، ناگهان به نالهى مأيوسانه تبديل خواهد شد. «فرحوا - مبلسون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 45 -------------------------------------------- آيه فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُواْ وَالْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَلَمِينَ ------------------------------------------ ترجمه پس ريشهى گروه ستمكاران بريده شد و سپاس، مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است. ----------------------------------------- نکته ها امام صادقعليه السلام فرمود: كسى كه دوست داشته باشد ظالم باقى باشد، در واقع دوست دارد كه خداوند معصيت و نافرمانى شود، همانا خداوند خويشتن را به جهت هلاك كردن ظالمان ستوده است. «فقطع... و الحمدللّه» [336] ___________________________ 336) معانىالاخبار، ص252. ----------------------------------------- پيام ها 1- ستم، ماندنى نيست. «قطع» 2- ظلم، در نسل هم مؤثر است. «دابر» 3- انقراض ونابودى ستمگران، حتمى است. (ظلم تمدّنها را ريشهكن مىكند) «فقطع دابر» چنانكه در جاى ديگر مىفرمايد: «فهل ترى لهم من باقية» [337] 4- بى توجّهى به هشدار انبيا ظلم است. «نسوا ما ذكروا... الّذين ظلموا» 5 - گاهى رفاه فراوان، زمينهى ظلم است. «فتحنا عليهم ابواب كلّ شىء... الّذين ظلموا» 6- در تاريخ اقوامى بودهاند كه هيچ اثرى از آنان نيست. «فقطع دابر» 7- نابود كردن ستمكار، كارى پسنديده است. «والحمدللَّه» 8 - هنگام نابودى ستمگران، بايد خدا را شكر كرد. «فقطع ... والحمدللَّه» 9- هلاكت ظالمان، عامل تربيت ديگران است. «ربّ العالمين» __________________________ 337) حاقّه، 8 . |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 46 -------------------------------------------- آيه قُلْ أَرَءَيْتُمْ إِنْ أَخَذَ اللَّهُ سَمْعَكُمْ وَ أَبْصَرَكُمْ وَ خَتَمَ عَلَى قُلُوبِكُم مَّنْ إِلهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُم بِهِ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْأَيَتِ ثُمَّ هُمْ يَصْدِفُونَ ------------------------------------------ ترجمه بگو: چه فكر مىكنيد، اگر خداوند، شنوايى و بينايى شما را بگيرد و بر دلهاى شما مهر بزند، جز خداوند، كدام معبودى است كه آنها را به شما باز دهد؟ ببين كه ما چگونه آيات را به گونههاى مختلف بيان مىكنيم، امّا آنان (به جاى ايمان و تسليم) روى بر مىگردانند. ----------------------------------------- نکته ها از ابتداى سوره تا اينجا حدود دهبار خداوند با طرح سؤال، مخالفان را دعوت به تفكّر كرده است. زيرا تفكّر در نعمتها و تصوّر وفرضِ تغيير و تحوّل آنها، زمينهى خداشناسى است. اگر درختان سبز نشوند، «لو نشاء لجعلناه حطاماً» [338] اگر آبها تلخ و شور شوند، «لو نشاء جعلناه اُجاجاً» [339] اگر آبها به زمين فرو روند، «إن أصبح ماءكم غوراً» [340] اگر شب يا روز، هميشگى باشد، «إن جعل اللَّه عليكم الليل سرمداً... ان جعل اللَّه عليكم النّهار سرمداً» [341] و اگر چشم و گوش و عقل انسان از كار بيفتد، «إن اخذ اللَّه سمعكم و ابصاركم و...» [342] امام باقر عليه السلام فرمود: اگر خداوند هدايت شما را بگيرد، كيست كه دوباره شما را هدايت كند؟ و سپس اين آيه را تلاوت فرمود. [343] __________________________ 338) واقعه، 65. 339) واقعه، 70. 340) ملك، 30. 341) قصص، 71 تا 72. 342) انعام، 46. 343) تفسير نورالثقلين. ---------------------------------------- پيام ها 1- يكى از روشهاى تبليغى و تربيتى قرآن، سؤال از وجدانهاست. «أرأيتم ان اخذ اللَّه... مَن اله» 2- براى خداوند، پس گرفتن نعمتهايى كه داده آسان است، پس بهوش باشيم. «أخذ اللَّه سمعكم...» 3- هم آفرينش از آنِ خداوند است، هم كارآيى لحظه به لحظهى آنها نعمت پروردگار است. «أخذ اللَّه سمعكم» 4- گوش وچشم و عقل، ابزار شناخت انسان و از مهمترين نعمتهاى الهى است. «سمعكم و ابصاركم... قلوبكم» 5 - معبودهاى خيالى، نه توان آفريدن و نه توان برگرداندن نعمتهاى از دست رفته را دارند «من اله غير اللَّه يأتيكم» (آرى، كسى لايق پرسش است كه هم بتواند نعمتى را بدهد و هم بتواند بازستاند) 6- با آن همه تنوّع در استدلال، توجّه مشركان به غير خداوند، شگفتآور است. «اُنظر كيف...» 7- براى انسانهاى لجوج، هرنوع بيانى بىاثر است. «نُصرّف الآيات ثمّ هميصدفون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 47 -------------------------------------------- آيه قُلْ أَرَءَيْتَكُمْ إِنْ أَتَكُمْ عَذَابُ اللَّهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّلِمُونَ ---------------------------------------------- ترجمه بگو: چه خواهيد كرد اگر عذاب خداوند، به طور پنهان و ناگهانى يا آشكارا به سراغ شما آيد، آيا جز گروه ستمگران هلاك خواهند شد؟ ---------------------------------------------- نکته ها شايد مراد از «بغتة» به هنگام خواب در شب و مراد از «جهرة» به هنگام كار در روز باشد. مثل آيهى «أتاها أمرنا ليلاً أونهاراً» [344] ، شايد مراد از «بغتة»، عذابهاى بىمقدّمه باشد و مقصوداز «جهرة»، عذابهايى كه آثارش از روز اوّل آشكار شود، مثل ابرهاى خطرناك كه بر سر قوم عاد فرود آمد. چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم: «قالوا هذا عارض ممطرنا بل هو ما استعجلتم به ريح فيها عذاب أليم» [345] سؤال: اين آيه مىگويد: تنها ظالمين از عذاب الهى هلاك مىشوند، در آيهاى ديگر «و اتّقوا فتنة لا تصيبنّ الّذين ظلموا منكم خاصّة» [346] فراگيرى فتنه و شعلههاى عذاب نسبت به همه بيان شده و هشدار داده شده است، چگونه مفهوم اين دو آيه قابل جمع است؟ پاسخ: در تفسير كبير فخررازى و مجمعالبيان آمده است: هر فتنهاى هلاك نيست. در حوادث تلخ، آنچه به ظالمان مىرسد هلاكت و قهر است، و آنچه به مؤمنان مىرسد، آزمايش و رشد است. _____________________________ 344) يونس، 24 ؛ تفسير روحالمعانى. 345) احقاف، 24 ؛ تفسير اطيبالبيان. 346) انفال، 25. --------------------------------------------- پيام ها 1- پيامبر براى بيدارى وجدانها، مأمور به سؤال وپرسش از آنان است. «قل أرايتكم» 2- از سركشى خود و مهلت الهى مغرور نشويد، شايد عذاب خدا ناگهانى فرارسد. «بغتة» 3- وقتى عذاب خدا آيد، هلاكت قطعى است، نه خودشان و نه ديگران قدرت دفاع ندارند. «عذاب اللَّه - يهلك» 4- كيفرهاى الهى، به خاطر ظلم مردم و عادلانه است. «يهلك... الظالمون» 5 - اعراض از دعوت انبيا، ظلم است. «هم يصدفون - الظالمون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 48، 49 -------------------------------------------- آيه وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ فَمَنْ ءَامَنَ وَ أَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا يَمَسُّهُمُ الْعَذَابُ بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ ----------------------------------------- ترجمه و ما پيامبران را جز به عنوان بشارت دهنده و بيم دهنده نمىفرستيم، پس كسانى كه ايمان آورند و (كار خود را) اصلاح كنند، پس بيمى بر آنان نيست و اندوهگين نمىشوند. و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، عذاب الهى به خاطر فسق و گناهشان، دامنگير آنان مىشود. ----------------------------------------- نکته ها سؤال: با اينكه در آيات متعددى نسبت به اولياى الهى آمده است كه ترسى بر آنان نيست، «لا خوف عليهم» پس چرا از ويژگىهاى اولياى الهى، بيم از خدا مطرح شده است، «انّا نخاف من ربّنا...»؟ پاسخ: اوّلاً گاهى بيمار، از عمل جراحى و مداوا مىترسد، ولى پزشك به او اطمينان مىدهد كه جاى نگرانى و ترس نيست. جاى نگرانى نبودن، منافاتى با دلهرهى خود بيمار ندارد. ثانياً: معناى «لاخوف عليهم» آن است كه ترس بر آنان حاكم نمىشود. (حرف «عَلى» به معناى استعلا و غلبه است) نه اينكه اصلاً ترسى ندارند و «يحزنون» يعنى اندوه دائم ندارند (فعل مضارع رمز تداوم است) نه اينكهبراى لحظهاى هم نگران نيستند. ------------------------------------------- پيام ها 1- محدودهى كار انبيا را تنها خدا تعيين مىكند. «و ما نرسل...الاّ مبشّرين...» 2- مسئوليّت انبيا، بشارت و هشدار است، نه اجبار مردم. «الاّ مبشرين و منذرين» 3- شيوهى كلّى كار انبيا، يكسان بوده است. «مبشّرين و منذرين» 4- ارشاد و تربيت، بر دو پايهى بيم و اميد و كيفر و پاداش استوار است. «مبشّرين و منذرين» 5 - ايمان و عمل صالح، جداى از هم نيستند و عمل منهاى ايمان هم كارساز نيست. «آمن و اصلح» 6- كارهاى مؤمن، هميشه بايد در جهت اصلاح باشد. «آمن و اصلح» 7- صالح بودن كافى نيست، مصلح بودن لازم است. «أصلح» 8 - ايمان وعمل، انسان را از بيمارىهاى روحى چون ترس و اندوه بيمه مىكند. «آمن و اصلح فلاخوف عليهم ولاهم يحزنون» (بهداشت روان، در سايهى ايمان و عمل صالح است) 9- دستاورد جامعهى نبوى، نظامى متعادل و آرام و با امنيّت است. «فمن آمن و اصلح فلاخوف...» 10- انسان فطرتاً خواهان آرامش و امنيّت است. «فلا خوف عليهم و لا هم يحزنون» 11- مداومت بر فسق، زمينهساز عذاب الهى است. «يمسّهم العذاب بما كانوا يفسقون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 50 -------------------------------------------- آيه قُل لَّآ أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِى خَزَآئِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّى مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى إِلَىَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِى الْأَعْمَى وَ الْبَصِيرُ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ ---------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر! به مردم) بگو: من ادّعا نمىكنم كه گنجينههاى خداوند نزد من است و من غيب هم نمىدانم و ادّعا نمىكنم كه من فرشتهام، من جز آنچه را به من وحى مىشود پيروى نمىكنم. بگو: آيا نابينا و بينا برابرند؟ آيا نمىانديشيد؟ ------------------------------------------ نکته ها گويا مردم بى ايمان خيال مىكردند كسى مىتواند پيامبر باشد كه خزائن الهى در اختيارش باشد، يا انتظار داشتند تمام كارهاى خود را از مسير علم غيب حل كند، پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله در اين آيه مأمور مىشود با صراحت جلوى توقّعات نابجا و پندارهاى غلط آنان را بگيرد و محدودهى وظائف خود را بيان كند و بگويد: معجزات من نيز در چهارچوب وحى الهى است، نه تمايلات شما و بدانيد كه هر كجا به من وحى شد معجزه ارائه خواهم داد، نه هر كجا و هرچه شما هوس كنيد. در اين آيه، غيب دانستن پيامبر به صورت مستقل نفى شده، ولى گاهى آگاهىهايى از غيب به پيامبر عطا شده است. خداوند بارها دربارهى تاريخ حضرت يوسف و مريم و نوح و... به پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله فرموده است: «ذلك من انباءالغيب نوحيه اليك» اين قصهها، اطلاعات غيبى است كه به تو مىدهيم. در آخر سورهى جنّ هم فرموده است: خداوند علم غيب دارد و آن را جز به اولياى خويش عطا نمىكند. پس علم غيب مخصوص خداست و اگر بخواهد گوشهاى از آن را در اختيار اولياى خود قرار مىدهد. برخورد همهى انبيا با مردم يكسان بوده است. همين سخنان را حضرت نوح هم به مردم خود مىگفت. [347] _____________________________ 347) هود، 31. -------------------------------------------- پيام ها 1- صداقت انبيا، تا آنجاست كه اگر فاقد قدرتى باشند، به مردم اعلام مىكنند. «قل لا أقول» 2- از كارهاى انبيا، مبارزه با خرافهگرايى و شخصيّتسازى كاذب است. «لااقول... لا اعلم» 3- از پيامبران، توقعات بيجا نداشته باشيد. «لا اقول لكم عندى خزائن اللَّه» 4- زندگى، اهداف و شيوهى كار رهبر بايد صريح و روشن براى مردم بيان شود. «قل لا اقول...» 5 - نگذاريد مردم، شمارا بيش از آنچه هستيد بپندارند. (شخصيّتها اگر القاب كاذب را از خود نفى كنند، جلوى غلوها و انحرافات گرفته مىشود). «لا اقول لكم عندى خزائن اللَّه...» 6- انبيا، با پول و تهديد و تطميع كار نمىكردند، تا ديگران از روى ترس و طمع، دور آنان جمع نشوند و خيال نكنند كه اگر با پيامبر باشند، از علم غيب يا خزانهى الهى مشكلاتشان حل خواهد شد. «قل لا اقول...» 7- پيامبر براى زندگى شخصى يا ادارهى حكومت، همچون ديگران از مسير عادّى اقدام مىكند و از علم غيب و خزانهى الهى استفاده شخصى نمىكند، گرچه براى اثبات نبوّت لازم است استفاده كند. «لا اعلم الغيب» 8 - گرچه پيامبر خزائن الهى و علم غيب ندارد، ولى چون به او «وحى» مىشود بايد از او پيروى كرد. «يوحى الىّ» 9- كار پيامبر، نه بر اساس خيال و سليقه است، نه بر اساس تمايلات اجتماعى يا محيط زدگى، بلكه تنها براساس پيروى از وحى است. «ان اتّبع الاّ مايوحى الى» 10- رفتار و گفتار پيامبران، براى ما حجّت است، چون بر مبناى وحى است. «ان اتّبع الا ما يوحى الى» 11- پيروى از انبيا، بصيرت واعراض از آنان، نابينايى است. «قل هل يستوى الاعمى و البصير» 12- فكر صحيح، انسان را به پيروى از انبيا وامىدارد و بهانهها و توقعات را كنار مىگذارد. «أفلا تتفكّرون» |
||
۲۵ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |