به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۷۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 87

----------------------------------------
آيه
وَمِنْ ءَابَآئِهِمْ وَذُرِّيَّتِهِمْ وَإِخْوَنِهِمْ وَاجْتَبَيْنَهُمْ وَهَدَيْنَهُمْ إِلَى‏ صِرَ طٍ مُسْتَقِيمٍ
------------------------------------------------
ترجمه
واز پدران وذرّيه وبرادرانشان، كسانى را (مورد لطف قرارداده وبه خاطر لياقتشان آنان را به نبوّت) برگزيديم و به راه راست هدايتشان كرديم.
---------------------------------------------
نکته ها
برخى گمان كرده‏اند كه ذريّه تنها به نوه‏هاى پسرى گفته مى‏شود، در حالى كه حضرت عيسى كه پدر نداشت و تنها از طرف مادر به ابراهيم‏عليه السلام منسوب بود، در اين آيه از ذريّه حضرت ابراهيم به شمار آمده است. «و من ذرّيّته... عيسى» امام صادق و امام كاظم عليهما السلام به استناد همين آيه، اهل‏بيت‏عليهم السلام را كه از طرف مادر به پيامبر مى‏رسند، ذرّيه رسول اللّه و ابناء رسول اللّه دانسته‏اند. [411] فخررازى نيز در تفسير خود، اين نكته را پذيرفته است. در «تفسير المنار» هم حديثى از صحيح بخارى نقل شده كه رسول خدا صلى الله عليه وآله كلمه‏ى ذريّه را درباره امام حسن عليه السلام به كار برده است.
در اينكه «يَسَع» نام مستقلّى است، يا اينكه مضارع «وسع» است (مثل يحيى) و يا اينكه همان «يوشع» است كه با تغييراتى از عبرى به عربى وارد شده، اقوالى است.
برخى خواسته‏اند از كلمه‏ى «مِن» در «مِن آبائِهم» استفاده كنند كه در ميان پدران انبيا افراد منحرف هم بوده‏اند ولى لحن آيات، در مقام برگزيدگى پدران براى نبوت است. نه در مقام كفر و ايمان آنان. [412]
_____________________________
411) تفسير نورالثقلين.
412) تفسير نمونه.





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 88

----------------------------------------
آيه
ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِى بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَلَوْ أَشْرَكُواْ لَحَبِطَ عَنْهُم مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
----------------------------------------
ترجمه
آن هدايت خداست، هر كس از بندگانش را كه بخواهد به آن هدايت مى‏كند و اگر شرك ورزند، قطعاً آنچه انجام داده‏اند از دستشان خواهد رفت.
------------------------------------------
پيام ها
1- هدايت واقعى، هدايت خداوند است. هدايت‏هاى ديگر، سراب است. «ذلك هدى اللَّه»
2- هدايت، كار خداست. حتّى پيامبران، از خود راه هدايتى ندارند. «يهدى به مَن يشاء»
3- شرك، عامل محو و باطل شدن كارهاست. «لو اشركوا لحبط»
4- در سنّت الهى، تبعيض نيست. حتّى اگر پيامبران شرك ورزند، تنبيه مى‏شوند، چون اصالت با حقّ است، نه اشخاص. (با توجّه به اينكه آيات قبل مربوط به انبيا است). «ولو أشركوا»
5 - انبيا معصومند و غبار شرك هرگز بر دامانشان نمى‏نشيند. در آيه، فرضِ شرك به عنوان فرض محال آمده است. «لَوْ»
6- در جهان‏بينى الهى، ارزش كارها در اخلاص آنهاست. اگر اخلاص نباشد، چيزى باقى نمى‏ماند. «ولو أشركوا لحبط»






۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 89

----------------------------------------
آيه
أُوْلَئِكَ الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَؤُلَاءِ فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْماً لَيْسُواْ بِهَا بِكَفِرِينَ
---------------------------------------
ترجمه
آنان كسانى بودند كه كتاب آسمانى و حكومت و قضاوت و مقام نبوّت به آنان داديم. پس اگر اين مشركان به آنها كفر ورزند و نپذيرند (ناراحت نباش، چرا كه) ما گروهى ديگر را كه به آن كافر نيستند مى‏گماريم.
----------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «حُكم»، هم به معناى حكومت وزمامدارى است، هم به معناى قضاوت و داورى و هم به معناى درك و عقل. در مفردات‏راغب، معناى اصلى آن منع وجلوگيرى ذكر شده و چون عقل وقضاوت وحكومتِ صحيح مانع اشتباه وخلافند، به آنها حُكم اطلاق شده است.
در تفسير المنار و روح المعانى از مفسّران نقل شده كه مراد از (قومى كه كفر نمى‏ورزند و حقّ را پذيرفته و حمايت مى‏كنند) ايرانيانند. [413]
امام صادق عليه السلام فرمود: اصحاب صاحب اين امر، محفوظ هستند، اگر همه‏ى مردم از او دور شوند، خداوند اصحاب او را مى‏آورد. آنان همان كسانى هستند كه خداوند درباره‏ى آنان فرمود: «فاِن يكفر بها هؤلاء فقد وكّلنا...» [414]
____________________________
413) تفسير نمونه.
414) غيبت نعمانى، ص‏316.
-------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبران، حقّ حكومت و قضاوت دارند. «آتيناهم الكتاب و الحكم و النبوّة»
2- نيكوكارى، صلاح پيشگى و راه يافتن به راه مستقيم، از اوصاف انبياست. «نجزى المحسنين....كلٌّ من الصالحين....هديناهم الى صراط مستقيم.....آتيناهم الكتاب»
3- هر مكتب طرفداران ومخالفانى دارد وميان آنان نيز ريزش است و هم رويش. گاهى طرفدار، مخالف و يا مخالف، طرفدار مى‏شود. مسلمان، مرتدّ و كافر، مسلمان مى‏شود. «فاِن يكفر بها هؤلاء فقد وكّلنا بها قوماً»
4- با كفر گروهى، مكتب حقّ بى‏طرفدار نمى‏ماند. وقتى راه، حقّ و الهى باشد، آمد و رفت افراد نبايد در انسان اثر كند. «فاِن يكفر بها هؤلاء فقد وكّلنا بها قوماً»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 90

----------------------------------------
آيه
أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَيهُمُ اقْتَدِهْ قُلْ لَا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرَى‏ لِلْعَلَمِينَ
------------------------------------------
ترجمه
آنان كسانى‏اند كه خداوند هدايتشان كرده، پس به هدايت آنان اقتدا كن. (اى پيامبر! به مردم) بگو: من بر اين (رسالت ودعوت) از شما مزدى طلب نمى‏كنم، اين قرآن جز تذكّرى براى جهانيان نيست. (و خواست من جز پندگرفتن اهل عالم نيست).
---------------------------------------------
نکته ها
حرف «ه» در «اقتده»، ضمير نيست، بلكه «هاء» سَكت است و براى وقف به كار مى‏رود.
--------------------------------------------
پيام ها
1- پيروى از هدايت پيامبران، اقتدا به هدايت الهى است. «هَدَى اللَّه فَبِهُداهمُ اقتَدِه»
2- نام و ياد و راه اولياى خدا بايد زنده بماند و نوآورى‏ها نبايد ارزش‏هاى پيشين را از ياد ببرد. «فبهداهُمُ اقتَدِه»
3- ارزش انسان به خط فكرى و سيره‏ى عملى اوست. (فرمود: «فَبِهُداهُمُ اقتده»، و نفرموده: «بهم اقتَدِه»).
4- نسخ اديان گذشته، به معناى بطلان اصول و كليّات آنها نيست، خط كلّى انبيا بايد تداوم يابد. «فَبِهُداهمُ اقتَدَه»
5 - موفّق‏ترين انسان بايد از كمالات و اخلاق نيك و روش استوار پيشينيان بهره‏مند شود. «فَبِهداهمُ اقتَده»
6- اهداف تمام انبيا، يكى است. (زيرا اقتدا به انبيايى كه اهداف متضادّى دارند ممكن نيست). «فبهداهم اقتده»
7- دليل و نتيجه‏ى پيروى، بايد هدايت يافتگى باشد. «هَدَى اللَّه فبهداهم اقتده»
8 - مبلّغ نبايد به دنياطلبى، گرايش داشته و به آن متّهم شود. «قل لاأسئلكم»
9- يكى از تفاوت‏هاى پيامبران با ديگر مدّعيان آن است كه هدف پيامبران، مادّيات نيست. «لا أسئلكم»
10- انبيا، مايه‏ى يادآورى انسان‏هاى فراموشكار و غافلند. «ذِكرى‏»
11- اسلام، دين جهانى است. «ذكرى‏ للعالمين»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 91

---------------------------------------------
آيه
وَ مَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قَالُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ عَلَى‏ بَشَرٍ مِن شَىْ‏ءٍ قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْكِتَبَ الَّذِى جَاءَ بِهِ مُوسَى‏ نُوراً وَ هُدًى لِلنَّاسِ تَجْعَلُونَهُ قَرَاطِيسَ تُبْدُونَهَا وَ تُخْفُونَ كَثِيراً وَ عُلِّمْتُم مَا لَمْ تَعْلَمُواْ أَنْتُمْ وَ لَا ءَابَاؤُكُمْ قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِى خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
خداوند را آنگونه كه شايسته‏ى اوست نشناختند، چرا كه گفتند: خداوند بر هيچ بشرى، چيزى نازل نكرده است. بگو: كتابى را كه موسى آورد و نور و هدايت براى مردم بود، چه كسى نازل كرد؟ كتابى كه آن را ورق ورق كرده (و به دلخواه خود) بخشى را آشكار و بسيارى را پنهان مى‏سازيد، و آنچه را شما و پدرانتان نمى‏دانستيد، (از طريق همان كتاب آسمانى تورات،) به شما آموخته شد. (اى پيامبر!) بگو: خدا (بود كه آنها را نازل كرد)، سپس رهايشان كن تا در ياوه‏گويى‏هاى خود غوطه‏ور باشند.
------------------------------------------
نکته ها
گروهى از يهود با اينكه به نزول وحى بر حضرت موسى عقيده داشتند، امّا از سر لجاجت مى‏گفتند: خداوند بر هيچ پيامبرى كتابى نازل نكرده است.
اين آيه مى‏فرمايد: حرف شما با عقيده شما تناقض دارد. اگر خداوند بر هيچكس وحى نمى‏فرستد، پس تورات را كه به آن عقيده داريد چه كسى نازل كرده است؟
-------------------------------------------
پيام ها
1- فرستادن پيامبران و كتب آسمانى، لطفى از سوى خدا به بندگان است. كسانى كه آنان را انكار مى‏كنند، در واقع منكر لطف، رحمت و حكمت الهى‏اند. «ما قدروا اللَّه...»
2- به شبهاتى كه القا مى‏شود بايد پاسخ داد. «قالوا... قل»
3- تورات اصلى، نور و هدايت بوده است. «نوراً و هدى»
4- در تورات مطالبى بوده كه علماى يهود آنها را كتمان كرده‏اند. «تخفون كثيرا»
5 - مبلّغان دينى بايد بدون مصلحت‏انديشى بى‏مورد، معارف و حقايق مكتب را براى مردم بيان نمايند. «ماقدروا اللَّه... تخفون كثيرا»
6- بدون وحى، دست انسان از معارف بسيارى كوتاه است. «عُلِّمتم ما لم‏تعلموا...»
7- وظيفه‏ى انبيا، ابلاغ است، نه اجبار. «قل اللّه ثمّ ذرهم»
8 - احتجاج بايد به قدر ضرورت باشد نه بيشتر. اين آيه كه خود نوعى احتجاج است مى‏فرمايد: اكنون كه نمى‏پذيرند آنان را رها كن. «ذرهم»




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 92

---------------------------------------------
آيه
وَهَذَا كِتَبٌ أَنزَلْنَهُ مَبَارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذِى بَيْنَ يَدَيْهِ وَلِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى‏ وَمَنْ حَوْلَهَا وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْأَخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَهُمْ عَلَى‏ صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ
---------------------------------------------
ترجمه
و اين مبارك كتابى است كه نازل كرده‏ايم، تصديق كننده آنچه (از كتب آسمانى) كه پيش از آن آمده است، (تا مردم را به پاداش‏هاى الهى مژده دهى) و اهل مكّه و كسانى را كه اطراف آن هستند هشدار دهى و(البتّه) آنان كه به آخرت ايمان دارند به آن (قرآن) نيز ايمان خواهند آورد و همانان بر نمازهاى خود محافظت دارند.
------------------------------------------
نکته ها
در اين آيه، «لتنذر» همراه با واو آمده است، «وَ لِتُنذِرَ» شايد اشاره به اين باشد كه قرآن، غير از انذار، هدف‏هاى ديگرى نيز دارد.
با آنكه انبيا مبشّران هدايت و نجاتند، ولى چون دفع ضرر مقدّم بر جلب منغعت است و نياز روحى انسان به انذار بيشتر است، در قرآن كلمه «نذير» و مشتقّات آن، بيش از «بشير» و مشتّقات آن به كار رفته است.
-----------------------------------------
پيام ها
1- قرآن، در بردارنده‏ى همه بركات است. (همچون: هدايت، عبرت، شفا، رشد، عزّت) «مبارك»
2- قرآن، هماهنگ با كتب آسمانى ديگر و تصديق كننده آنهاست و اين نشانه‏ى وحدت هدف و الهى بودن آنهاست. «مصدّق»
3- در تبليغ بايد از اُمّ‏القرى و مراكز مهم شروع كرد و سپس به اطراف پرداخت. «لتنذر اُمّ‏القرى و من حولها»
4- عقيده به قرآن و قيامت، در كنار هم است. «يؤمنون بالآخرة يؤمنون به»
5 - روشن‏ترين مظهر ايمان، نماز است. «على صلاتهم يحافظون»
6- ايمان به آخرت، از عوامل مراقبت بر نماز است. «يؤمنون بالاخرة... على صلاتهم يحافظون»




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 93

---------------------------------------------
آيه
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِباً أَوْ قَالَ أُوحِىَ إِلَىَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَىْ‏ءٌ وَمَن قَال سَأُنْزِلُ مِثْلَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلَوْ تَرَى‏ إِذِ الْظَّلِمُونَ فِى غَمَرَتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَئِكَةُ بَاسِطُواْ أَيدِيهِمْ أَخْرِجُواْ أَنفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهَوْنِ بِمَا كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنتُمْ عَنْ ءَايتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
و كيست ظالم‏تر از آنكه بر خدا دروغى بست و يا گفت: به من وحى شده، در حالى كه چيزى به او وحى نشده است. و نيز آن كس كه گفت: به زودى من هم مثل آنچه خدا نازل كرده نازل مى‏كنم. و (اى پيامبر!) اگر ببينى زمانى را كه ستمگران در سكرات مرگ قرار گرفته و فرشتگان (براى قبض روح آنان) دست‏هاى (قدرت) خويش را گشوده و فرمان جان دادن مى‏دهند (و مى‏گويند:) امروز به خاطر نسبت‏هاى ناروا كه به خداوند مى‏داديد و از آيات او سرپيچى مى‏كرديد، به عذاب خواركننده كيفر داده خواهيد شد.
--------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول اين آيه چنين آمده است: شخصى به نام «عبدبن سعد» از نويسندگان وحى بود. رسول خداصلى الله عليه وآله او را به خاطر خيانتى طرد كرد. او هم مردم را جمع كرده و مى‏گفت: من نيز مى‏توانم آياتى مثل قرآن بياورم.
بعضى هم شأن نزول آيه را ادّعاى پيامبرى «مسيلمه كذّاب» دانسته‏اند كه در اواخر عصر پيامبر صلى الله عليه وآله پيش آمد و آيه را مدنى پنداشته‏اند كه به امر پيامبر در اينجا گنجانده شده است.
«غَمَرات» از «غمره»، به‏معناى شدايد لحظه‏ى مرگ است كه انسان را در كام خود فرومى‏برد.
برخى از مدّعيان پيامبرى عبارت بودند از: مسيلمه در يمن، أسود عنسى در يمن، طليحه اسدى در بنى‏اسد. [415]
امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از عذاب هون، مرگ در حال تشنگى است. [416]
امام باقرعليه السلام كسانى را كه بى‏جهت ادّعاى امامت كنند، از مصاديق اين آيه دانسته‏اند. [417]
__________________________
415) تفسير مراغى.
416) تفسير نورالثقلين.
417) تفسير عيّاشى.
--------------------------------------
پيام ها
1- افترا به خداوند ظلم فرهنگى است و ادّعاى رهبرى از سوى نااهلان، بزرگ‏ترين ظلم است. «و مَن أظلم ممّن افترى... أو قال اوحى الىّ»
2- دشمن حقّ، يا حقّ را پايين مى‏آورد، يا خود را بالا مى‏برد. ابتدا مى‏گويد: قرآن افسانه است، اگر موفّق نشد، مى‏گويد: من هم مى‏توانم مثل قرآن حرف‏هاى جالب بزنم. «سأنزل مثل ما أنزل اللّه» در جاى ديگر مى‏خوانيم: «لو نشاء لقلنا مثل هذا» [418]
3- مدّعيان ناأهل ودروغين مناصب دينى، بدجان مى‏دهند. «ولو ترى اِذِالظّالمون...»
4- كيفرهاى اخروى از لحظه‏ى مرگ شروع مى‏شود، به كافران مى‏گويند: جان بده، بمير، «أخرجوا أنفسكم» كه همراه با نوعى تحقير است.
5 - روح انسان از جسم او مجرّد و مستقلّ است. «أخرجوا أنفسكم»
6- كيفر توهين به‏وحى ودين، عذاب مهين وخواركننده است. «تجزون‏عذاب‏الهون»
___________________________
418) انفال، 31.





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 94

---------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَ دَى‏ كَمَا خَلَقْنَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَتَرَكْتُمْ مَا خَوَّلْنَكُمْ وَرَآءَ ظُهُورِكُمْ وَمَا نَرَى مَعَكُمْ شُفَعَآءَكُمُ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِيكُمْ شُرَكَؤُاْ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَيْنَكُمْ وَضَلَّ عَنكُم مَّا كُنتُمْ تَزْعُمُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
به راستى همان گونه كه نخستين بار شما را آفريديم، اكنون نيز (به هنگام مرگ يا قيامت) تك و تنها نزد ما آمديد و همه‏ى اموالى را كه به شما داديم پشت سر گذاشتيد و آن شفيعان را كه در (تعيين سرنوشت) خودتان شريكان خدا مى‏پنداشتيد، همراه شما نمى‏بينيم. به راستى (پيوندهاى) ميان شما گسسته و آنچه (از شريكان و شفيعان كه به نفع خود) مى‏پنداشتيد از (دست) شما رفت.
---------------------------------------------
نکته ها
اين خطاب، در لحظه‏ى مرگ يا هنگام قيامت، با مشركان صورت مى‏گيرد.
«خَوَّلنا» از «خَوَل»، به معناى چيزى است كه نياز به سرپرست دارد و معمولاً به اموال گفته مى‏شود. «خوّلناكم» به معناى تمليك و اعطاست.
--------------------------------------
پيام ها
1- در قيامت، انسان، تنهاست. «جئتمونا فُرادى»
2- معاد، جسمانى است. «كما خلقناكم أوّل مرّة»
3- مشركان به چهار چيز تكيه داشتند: قوم و قبيله، مال و دارايى، بزرگان و اربابان و بت‏ها و معبودان.
اين آيه، بى‏ثمرى هر چهار تكيه‏گاه را در قيامت مطرح مى‏كند:
«فُرادى» بدون قوم و قبيله.
«تَركتُم ما خَوّلناكم» بدون مال و ثروت و دارايى.
«ما نَرَى مَعكم شُفعاء» بدون يار و ياور.
«ضَلّ عنكم» محو تمام قدرت‏هاى خيالى.
4- گمان‏هاى بى‏پايه، اساس بسيارى از گمراهى‏هاست. «شُفعاءكم الّذين زعمتم»
5 - در قيامت، حقايق ظاهر و سراب‏ها، محو مى‏شوند. «ضَلّ عنكم ما كنتم تزعمون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 95

---------------------------------------------
آيه
إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِ‏ّ وَالنَّوَى‏ يُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَىِّ ذَلِكُمْ اللَّهُ فَأَنَّى‏ تُؤْفَكُونَ
---------------------------------------------
ترجمه
همانا خداوند، شكافنده‏ى دانه و هسته است، زنده را از مرده بيرون مى‏آورد و بيرون آورنده‏ى مرده از زنده است. آن است خداوند شما، پس چگونه (از حقّ) منحرف مى‏شويد؟
----------------------------------------------
نکته ها
«فالق» از «فلق» به معناى شكافتن است. «حَبّ» و «حَبّه»، به دانه‏هاى خوراكى و غذايى مثل گندم و جو گفته مى‏شود. «نَوى» به معناى هسته است.
از علف بى‏جان، حيوان جاندار و از حيوان جاندار، شير بى‏جان پديد مى‏آيد. از هسته بى‏جان، درخت زنده، و از درخت رشديافته، هسته‏ى بى‏جان خارج مى‏شود.
يكى از مصاديق آيه به گفته روايات آن است كه گاهى از انسان‏هاى بى‏ايمان، افراد مؤمن پديد مى‏آيد و از انسان‏هاى با ايمان، گاهى فرزندان كافر به وجود مى‏آيد. [419] «يخرج الحىّ مِنَ الميّت و مخرج الميّت مِنَ الحَىّ»
______________________________
419) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج‏2، ص 5.
----------------------------------------------
پيام ها
1- كاشتن دانه و هسته، كار انسان است، ولى شكافتن و روياندن، كار خداست. «اِنّ اللَّه فالق الحَبّ و النوى»
2- دقّت در آثار طبيعى، از بهترين راه‏هاى خداشناسى است. «فالق الحَبّ... مخرج الميّت... ذلكم اللَّه»
3- رزق و روزى انسان، از راه همين دانه‏ها و بذرهاست كه خداوند رويانيده است، پس به سراغ چه كسى مى‏رويم؟ «فأنّى‏ تؤفكون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 96

---------------------------------------------
آيه
فَالِقُ الْإِصْبَاحِ وَجَعَلَ الَّيْلَ سَكَناً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ حُسْبَاناً ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ
------------------------------------------
ترجمه
(خداوند،) شكافنده‏ى سپيده دم است، و شب را مايه‏ى آرامش قرار داد و خورشيد و ماه را اسباب شمارش (ايّام). اين است اندازه‏گيرى خداوند قدرتمند دانا.
-------------------------------------------
نکته ها
«اِصباح» هم به معناى صبح است، هم به معناى سپرى كردن شب و وارد صبح شدن، امّا در اينجا مراد، هنگام دميدن سپيده‏ى صبح است.
در آيه‏ى قبل، سه نشانه از قدرت خداوند در زمين مطرح شد، در اين آيه نشانه‏هايى از قدرت الهى در آسمان‏ها آمده است. شب و روز دو نشانه از قدرت الهى است كه به واسطه‏ى گردش منظّم خورشيد و ماه پديد مى‏آيند.
شب، براى استراحت است و از كار و تلاش و سفر در شب، نكوهش شده است. [420] (از اينكه در اين آيه، شب عامل سكون و آرامش شمرده شده، معلوم مى‏شود صبح براى كار و تلاش است.)
امام رضا عليه السلام فرمود: ازدواج را در شب قرار دهيد، چون شب و همسر، هر دو وسيله‏ى سكون و آرامش انسانند. [421]
_____________________________
420) تفسير نورالثقلين.
421) تفسير نورالثقلين.
--------------------------------------------
پيام ها
1- پيدايش شب و روز، نياز به قدرت و دانش دارد كه اين كار را با تقدير و اندازه‏گيرى دقيق انجام دهد. «فالق الاصباح...تقدير العزيز العليم»
2- خورشيد و ماه، وسيله‏ى نظم و حسابرسى و برنامه‏ريزى است. [422] «حسباناً»
3- برنامه‏ريزى دقيق واجراى كامل، نياز به علم وقدرت دارد. «تقدير العزيز العليم»
4- تفكّر در نظم دقيق كرات آسمانى، راه خداشناسى است. «انّى تؤفكون...فالق الاصباح...»
_______________________________
422) شايد از اينكه ماه و خورشيد، وسيله‏ى حساب در اين آيه شمرده شده، بتوان استفاده كرد كه هم سال شمسى معتبر است، هم سال قمرى. و شايد رمز حساب ونظم دقيق يك‏پارچه باشد، نظير »زيد عدل« كه زيد را به تمامه عادل مى‏داند.




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۴,۹۱۹ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۰,۸۱۷ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۷۰ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۴۳۱ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۶۹ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۱۹ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۰۸۲ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۱۸۴ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۴۹۱ کاربر آنلاین است. (۱۳۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۴۹۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!