در حال دیدن این عنوان: |
۷۷ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 97 --------------------------------------------- آيه وَهُوَ الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُواْ بِهَا فِى ظُلُمَتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ -------------------------------------------- ترجمه و اوست كسى كه ستارگان را براى شما قرار داد تا در تاريكىهاى خشكى و دريا، به وسيله آنها راه را يابيد. قطعاً ما نشانهها را براى قومى كه آگاه و دانايند به تفصيل روشن ساختيم. --------------------------------------------- نکته ها علم هيئت، از قديمىترين علوم بشرى است و انسان از ستارگان در سفرهاى صحرايى و دريايى بهره مىبرده است. اين وسيله ابزارى مطمئن، هميشگى، دست نخورده، طبيعى، عمومى و بى هزينه است. اسلام به مظاهر طبيعت، توجّه خاصّى دارد. نام برخى سورهها از اشياى طبيعى است. عبادات اسلامى نيز با طبيعيات گره خورده است، همچون: وقت شناسى، قبله شناسى، خسوف و كسوف و نماز آيات، اوّل ماه و هلال. اينها سبب آشنايى مسلمانان با علم هيئت و ايجاد رصدخانههايى در بغداد، دمشق، قاهره، مراغه و اندلس و نگارش كتابهايى در اين زمينه به دست مسلمانان شد. خداوند براى سفرهاى دريايى و صحرايى كه در عمر انسانها به ندرت پيش مىآيد، خداوند راهنما قرار داده است، آيا مىتوان پذيرفت كه براى حركت دائمى انسانها و گم نشدنشان در مسير حق، راهنما قرار نداده باشد؟ و اين بيانگر لزوم رسالت و امامت براى هدايت بشر مىباشد. در احاديث مراد از ستارگان هدايتكننده، رهبران معصوم و اولياى خدا بيان شده است. [423] ______________________________ 423) تفسير كنزالدقائق. ---------------------------------------------- پيام ها 1- ستارگان، مخلوق خدا و وسيلهى راهيابىاند، (نه آنگونه كه برخى پنداشتند خالق و مدبّرند). «جعل لكمالنّجوم لتهتدوا بها» 2- نظام ستارگانِ آسمان چنان دقيق است كه مىتوان راههاى زمينى را با آن پيدا كرد. «لتهتدوا بها» 3- شناخت وزن و حجم و ميزان فاصله و سرعت حركت و مدار ستارگان و كلاً علم ستارهشناسى و نجوم، به تنهايى انسان را به خدا نمىرساند، بايد انسان اراده كند و بخواهد كه از اين راه، خدا را بشناسد. «لقوم يعلمون» (آرى، تنها نگاه به آيينه براى اصلاح سر وصورت كافى نيست، بلكه اراده و تصميم و اقدام براى اصلاح نيز لازم است، چه بسيارند آيينه فروشانى كه دائماً به آيينه نگاه مىكنند، ولى حتّى يقهى خود را صاف نمىكنند.) |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 98 --------------------------------------------- آيه وَهُوَ الَّذِى أَنْشَأَكُم مِن نَفْسٍ وَ حِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ قَدْ فَصَّلْنَا الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ --------------------------------------------- ترجمه و اوست كسى كه شما را از يك نفْس آفريد، پس برخى قرار يافته (و به دنيا آمدهاند) و برخى (در پشت پدرها و رحم مادرها) به امانت گذاشته شدهاند. ما آيات خويش را براى گروهى كه مىفهمند به تفصيل بيان كرديم. ---------------------------------------------- نکته ها در تعبير «أنشأ» دو نكته نهفته است: 1- ابتكار 2- تربيت مستمر، در آفرينش انسان هم نوآورى و ابتكار است، هم تربيت مستمر. آرى، آفريدن تقليدى يا آفريدن و رها كردن، چندان ارزشى ندارد. در بارهى تعبير مستقر و مستودع، معانى ديگرى هم گفته شده است، از جمله: شما داراى روح پايدار و جسم ناپايداريد، شما داراى ايمان پايدار و يا ناپايداريد، شما از نطفهى زن كه در رحم پايدار است و نطفهى مرد كه ناپايدار است پديد آمدهايد، مستقر در زمين و وديعهى در قبر تا روز قيامت هستيد، نعمتها گاهى پايدار است و گاهى ناپايدار. در دعايى از امام صادقعليه السلام نقل شده كه پس از نماز عيد غدير، از خدا خواسته شود نعمتهايش را براى ما مستدام بدارد، چون خود فرموده است: فمستقر و مستودع. [424] _______________________________ 424) تفسير نورالثقلين. ---------------------------------------------- پيام ها 1- اصل و ريشهى همهى شما يكى است، پس اين همه اختلاف و برترىطلبى و تبعيض چرا؟ «من نفس واحدة» 2- اين همه تنوّع و نوآورى در خلقت انسانها تنها از يك نفْس، نشانهى عظمت خداوند است. «و هوالّذى انشاكم من نفس واحدة» 3- همهى دادهها پايدار نيست. تا نعمت و امكانات هست، بهترين استفاده و بهره را ببريم. «فمستقر و مستودع» 4- انسان تا اهل «فهم» نباشد، از معارف بهره نمىبرد. «قد فصّلنا الايات لقوم يفقهون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 99 --------------------------------------------- آيه وَهُوَ الَّذِى أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَىْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِراً نُخْرِجُ مِنْهُ حَبّاً متَرَاكِباً وَمِنَ الْنَّخْلِ مِن طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهاً وَغَيْرَ مَتَشَبِهٍ انظُرُواْ إِلَى ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ إِنَّ فِى ذَ لِكُمْ لَأَيَتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ------------------------------------------ ترجمه و او كسى است كه از آسمان، آبى نازل كرد، پس به وسيلهى آن، هر گونه گياه برآورديم و از آن سبزهها خارج ساختيم. از آن (سبزهها) دانههاى برهم نشسته و چيده شده بيرون آوريم. و از شكوفهى خرما خوشههايى نزديك بهم (پديد آوريم) و نيز باغهايى از (انواع) انگورها و زيتون و انار (پرورش دهيم) كه برخى شبيه به هم و برخى غير متشابهند. به ميوهى آن، آنگاه كه بار دهد و آنگاه كه ميوه مىرسد بنگريد. همانا در آن، نشانههايى براى گروه با ايمان است. -------------------------------------------- نکته ها در آيهى قبل فرمود: همهى انسانها از نفْسِ واحدند، در اين آيه مىفرمايد: همهى گياهان و درختان و ميوهها نيز از يك سرچشمهاند وآن آب باران است. «متراكب» از ريشهى «ركوب»، ميوههاى سوار بر هم و دانههاى درهم فشرده است. «طلع» خوشهى سربسته خرماست و «قنوان»، رشتههاى باريك كه بعداً خوشههاى خرما را تشكيل مىدهد. «دانية»، خوشههاى به هم نزديك و يا نزديك به زمين، به خاطر سنگينى بار آن است. مراد از «متشابه»، يا درختانى است كه شباهت ظاهرى به هم دارند مثل زيتون و انار و يا ميوههايى است كه شبيه به يكديگرند. در اين آيه و دو آيه قبل سه تعبير پى در پى آمده است: «لقوم يعلمون»، «لقوم يفقهون» و «لقوم يؤمنون» كه رمز آن در پيام 4، بيان گرديده است. ----------------------------------------- پيام ها 1- مايهى رويش همهى گياهان ونباتات، آب باران است. «من السماء ماءً فأخرجنا به نبات كلّ شىء» 2- هم نزول باران، هم روياندن گياه و ميوه، كار خداست. «أنزل... نخرج» 3- رابطهى انسان با ميوهها فقط رابطهى مادّى و غذايى نباشد، بلكه رابطهى فكرى و توحيدى هم باشد. «اُنظروا الى ثمره... فى ذلكم لايات» 4- بهرهگيرى از ستارگان، علم و كارشناسى لازم دارد. «لقوم يعلمون»، درك اينكه كاروان بشرى همه از يك نفس است و اين كاروان، به صورت پايدار و ناپايدار در جريان است درك عميق مىطلبد. «لقوم يفقهون»، درك اينكه از گياه و باران و ميوه بايد بهرهى معنوى برد و از انتساب همهى هستى به خدا نبايد غافل بود، ايمان مىطلبد. «لقوم يؤمنون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 100 --------------------------------------------- آيه وَجَعَلُواْ لِلَّهِ شُرَكَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ وَخَرَقُواْ لَهُ بَنِينَ وَبَنَتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ سُبْحَنَهُ وَتَعَلَى عَمَّا يَصِفُونَ ------------------------------------------- ترجمه و آنان براى خدا شريكانى از جنّ قرار دادند، در حالى كه آنان را نيز خدا آفريده است و از روى نادانى براى خداوند، پسران و دخترانى ساخته و پرداختند. خداوند برتر و منزّه است از آنچه آنان دربارهى او وصف مىكنند. -------------------------------------------- نکته ها «خلق»، ايجاد چيزى از روى حساب است و«خرق»، پارهكردن چيزى بىرويّه و بىحساب. «خرقوا» يعنى بدون دقّت و مطالعه مطلبى را اظهار كردن، يا بدون حساب ساختن و و بى دليل ادّعا كردن است. [425] به گفتهى قرآن، مسيحيان، حضرت عيسى را و يهوديان حضرت عُزَير را پسر خدا مىدانستند. [426] جمعى هم ملائكه را فرزندان خدا مىپنداشتند. زردشتيان، اهريمن را كه از جنّ بود رقيب خدا قرار داده و همهى بدىها را به او منسوب مىكردند، برخى عربها هم ميان خدا و جنّ، نسبتى فاميلى معتقد بودند. «جعلوا بينه و بين الجنّة نَسَباً» [427] اين آيه همهى آن گمانها را باطل شمرده و مىفرمايد: خداوند از همهى اين اوصاف، منزّه و برتر است. ______________________________ 425) تفسير نمونه. 426) توبه، 30. 427) صافّات، 158. ---------------------------------------------- پيام ها 1- جهل، ريشهى خرافه گرايى است. «خرقوا ... بغير علم» (عقائد انسان نسبت به خداوند بايد بر اساس علم باشد.) 2- چگونه مخلوق، شريك خالق مىشود؟ «شركاء... و خلقهم» 3- ازدواج و فرزند آورى، تأمين يك كمبود و نقص است و خداوند از اين عيبها، منزّه است. «سبحانه» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 101، 102 --------------------------------------------- آيه بَدِيعُ السَّموَتِ وَالْأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُنْ لَهُ صَحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَىْءٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَلِقُ كُلِّ شَىْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ وَكِيلٌ ------------------------------------------- ترجمه (او) پديد آورندهى آسمانها و زمين است، چگونه براى او فرزندى باشد، در حالى كه براى او همسرى نبوده است و او هر چيز را آفريده و به هر چيز داناست. آن است خداوند، پروردگار شما، معبودى جز او نيست، آفريدگار هر چيز است، پس او را بپرستيد و او نگهبان و مدبّر همه چيز است. ---------------------------------------- نکته ها كلمهى «بديع» به معناى آفريدن ابتكارى است (نه تقليدى). آنكه آسمانها و زمين را بدون تقليد و نقشهى قبلى آفريد، چه نيازى به فرزند و همسر دارد؟ او با يك اراده، آنچه را بخواهد خلق مىكند. «خالق كلّ شىء» توحيد در خلق است و «هو على كلّ شى وكيل» توحيد در امر است. «له الخلق والامر» [428]. _________________________ 428) اعراف، 54. ------------------------------------- پيام ها 1- آفريدگار جهان، توانمند است ونيازى به همسر وفرزند ندارد. «بديعالسموات» 2- خدايى را كه قرآن معرفى مىكند، با خدايى كه ديگران عقيده دارند مقايسه كنيد. «ذلكم اللَّه» 3- در عقيدهى اسلامى، آفريدگار و پروردگار يكى است. «ربّكم... خالق كلّ شىء» (امّا مشركين، خالق را اللَّه مىدانند، ولى عقيده به چندين ربّ دارند). 4- خالقيّت مطلقهى خدا، دليل توحيد است. «لا اله الاّ هو خالق كلّ شىء» 5 - هم آفرينش به دست خداست، هم بقا و ثبات هر چيز به ارادهى اوست. «خالق - وكيل» 6- ربوبيّت وخالقيّت خدا، فلسفهى پرستش است. «ربّكم... خالق كلّشىء فاعبدوه» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 103 --------------------------------------------- آيه لَا تُدْرِكُهُ الاَْبْصَرُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَرَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ ---------------------------------------------- ترجمه چشمها او را در نمىيابد، ولى او چشمها را در مىيابد و او نامرئى و دقيق و باريك بين و آگاه است. ------------------------------------------- نکته ها كلمهى «بَصَر» هم به معناى چشم است و هم به معناى بصيرت. [429] بنابراين آيه را مىتوان چنين معنا كرد: نه چشم ظاهرى، خداوند را مىبيند و نه دل به عمق معرفت او راهى دارد. «لطيف» چند معنى دارد: 1- آنكه عطاى خود را كم بشمارد و طاعت مردم را بسيار، 2- دقيق، رسيدگى پنهانى به امور و باريك بينى، 3- خالق اشياى ظريف و ناپيدا. 4- اهلمدارا و رفاقت، 5 - پاداش دهندهى اهل وفا و بخشايندهى اهل جفا. امام رضاعليه السلام فرمود: «لايقع الاوهام و لايُدرك كيف هو»، افكار و اوهام بر خداوند احاطه ندارد و ذات او آنگونه كه هست قابل ادراك نيست. [430] خداوند، هرگز ديدنى نيست. همين كه حضرت موسى از زبان مردم درخواست ديدن خدا را نمود، پاسخ شنيد: «لَن تَرانِى» [431] هرگز مرا نخواهى ديد. برخى از اهلسنّت گفتهاند: خدا در قيامت ديده مىشود و به آياتى همچون «الى ربّها ناظِرَة» [432] استدلال مىكنند. [433] غافل از آنكه خداوند، جسم و مادّه نيست و مراد از نظر به خداوند، نگاه با چشم دل است، زيرا ديدن با چشم، در جايى است كه چيزى داراى جسم، مكان، محدوديّت، رنگ و... باشد و همهى اينها نشانهى نياز و عجز است كه خداوند از اين نقصها مبرّا مىباشد. امام على عليه السلام مىفرمايد: نه تنها چشم او را نمىبيند، بلكه وهم و فكر نيز نمىتواند بر او احاطه پيدا كند. [434] سعدى در ترسيم اين مطلب مىگويد: اى برتر از خيال و قياس و گمان و وهم و از آنچه گفتهاند و شنيديم و خواندهايم مجلس تمام گشت و به آخر رسيد عمر ما همچنان در اوّل وصف تو ماندهايم مراد از جملهى «يدرك الابصار»، علم او به ديدههاى انسان است، مانند «سميع» و «بصير» كه به معناى علم او به شنيدنىها و ديدنىهاست. ______________________________ 429) مفردات راغب. 430) تفسير برهان. 431) اعراف، 143. 432) قيامت، 23. 433) تفسيرالمنار. 434) تفسير صافى. ----------------------------------------- پيام ها 1- خداوند، جسم مادّى نيست. «لاتدركه الابصار» 2- هيچ كس از ذات خداوند آگاه نيست. «هو اللطيف» 3- هيچ پرده و مانعى جلوى علم خدا را نمىگيرد. «هواللطيف الخبير» 4- با اينكه زشتىهاى ما را مىداند باز هم به ما لطف دارد. «وهو اللطيف الخبير» 5 - خداوند به همهى لطائف و رموز هستى آگاه است. «هواللطيف الخبير» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 104 --------------------------------------------- آيه قَدْ جَاءَكُمْ بَصَائِرُ مِن رَبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِىَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَاْ عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ -------------------------------------------- ترجمه همانا از سوى پروردگارتان، مايههاى بينش و بصيرت، (كتب آسمانى و دلائل روشن) براى شما آمده است. پس هر كه بصيرت يافت، به سود خود اوست و هر كس كورى گزيد، به زيان خويش عمل كرده است و من نگهبان و ضامن (ايمان شما به اجبار) نيستم. ---------------------------------------------- نکته ها از آيهى 95 تا اينجا در معرّفى خدا و انتقاد از شرك بود، اين آيه به منزلهى نتيجه و خلاصهى آيات گذشته است. مشابه اين آيه در قرآن زياد است كه نتيجهى ايمان وكفر، خوبى وبدى، يا بصيرت وكوردلىِ انسان را متوجّه خود او مىداند. همچون: * «لها ما كَسَبَت وعليها ما اكتسبت» [435] * «مَنعَمِلَ صالحاً فلنفسه ومَن اَساء فَعَليها» [436] * «اِنأحسنتُم أحسنتُم لانفُسِكم و اِنأساتُم فلها» [437] ___________________________ 435) بقره، 286. 436) فصّلت، 46. 437) اسراء، 7. ---------------------------------------- پيام ها 1- با نزول قرآن، راه عذرى بر هيچ كس باقى نمانده است. «قد جاءكم بصائر» 2- مردم در انتخاب راه، آزادند. «مَن أبصر ... و مَن عمى» 3- آگاه كردن مردم، از شئون ربوبيّت الهى است. «بصائر من ربّكم» 4- سود ايمان و زيان كفر مردم، به خودشان برمىگردد نه خدا. «فلنفسه... فعليها» 5 - كيفر گروهى از مردم، نشانه باطل بودن تعاليم انبيا نيست، بلكه نشانهى كوردلى خود آنان است. «و مَن عمى» 6- وظيفهى پيامبر، ابلاغ است نه اجبار. «ما أنا عليكم بحفيظ» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 105 --------------------------------------------- آيه وَ كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الْأَيَتِ وَ لِيَقُولُواْ دَرَسْتَ وَ لِنُبَيِّنَهُ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ --------------------------------------------- ترجمه و بدينسان آيات را در شكلهاى گوناگون بيان مىكنيم، (تا وسيله هدايت شود ولى كافران ايمان نياورده) و گويند: تو (نزد كسى) درس خواندهاى! (بگذار بگويند، ولى ما) براى كسانى بيان مىكنيم كه اهل فهم و علم باشند. -------------------------------------------- نکته ها كفّار براى باز كردنِ راه تكذيب پيامبر مىگفتند: اين حرفها از خودش نيست، از ديگرى آموخته است. «دَرَسْتَ» چنانكه در موارد ديگر نيز مىگفتند: «انّما يُعلِّمُه بَشَر» [438] انسانى به او ياد داده است، «أعانَه عَليهِ قَومٌ آخَرون» [439] گروهى ديگر كمكش كردهاند. _____________________________ 438) نحل، 103. 439) فرقان، 4. -------------------------------------------- پيام ها 1- تنوّع در شيوهى بيان و استدلال و آموزش، راه پذيرش را بازتر مىكند. «نصرّف الآيات» 2- مخالفين به اهميّت قرآن اعتراف دارند و مىگويند: اين معارف را از كسى آموخته و نمىگويند حرفها بىمحتوى است. «دَرَسْتَ» 3- در مقابل آيات الهى، برخى با تهمت و انكار ايستادگى مىكنند. «دَرَسْتَ»، ولى برخى كه اهلند، ارشاد مىشوند. «لقوم يعلمون» باران كه در لطافت طبعش خلاف نيست در باغ، لاله رويد ودر شوره زار، خَس |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 106 --------------------------------------------- آيه إتَّبِعْ مَا أُوحِىَ إِلَيْكَ مِن رَبِّكَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ ------------------------------------------- ترجمه تنها آنچه را از سوى پروردگارت به تو وحى شده پيروى كن، معبودى جز او نيست و از مشركان روى بگردان. ------------------------------------------ نکته ها در آيهى قبل، تهمت مشركان به پيامبر مطرح شد كه مىگفتند: كلام تو وحى نيست، بلكه آموخته از ديگران است. اينجا به پيامبر دلدارى مىدهد كه تو كار خويش را بكن و به حرف مخالفان اعتنايى نداشته باش. شيوههاى برخورد با مخالفان، در موارد مختلف متفاوت است، از جمله: گاهى سلام كردن است. «اذا خاطَبَهُمُ الجاهلون قالوا سلاماً» [440] گاهى سكوت و عدم برخورد است. «ذَرهُم» [441] ، «حَسبُنا اللّه» [442] گاهى اعراض و بىاعتنايى است. «أعرِض عنهم» [443] گاهى درشتى و غلظت است. «و اغلُظ عليهم» [444] گاهى مقابله به مثل است. «فاْعتَدوا عليه بِمِثل مَا اعتدى عليكم» [445] ______________________________ 440) فرقان، 63. 441) حجر، 3. 442) آلعمران، 173. 443) مائده، 42. 444) توبه، 73. 445) بقره، 194. ------------------------------------------ پيام ها 1- رهبران الهى نبايد با تهمتها و تحقيرها و تحليلهاى نارواى دشمنان، در راه خود سست شوند. «اِتّبع ما يوحى اليك» 2- گاهى بشر چنان سقوط مىكند كه پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله نيز به فرمان الهى از او روگردان مىشود. «وأعرض عن المشركين» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 107 --------------------------------------------- آيه وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكوُاْ وَمَا جَعَلْنَكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً وَمَا أَنتَ عَلَيْهِم بِوَكِيلٍ --------------------------------------------- ترجمه و اگر خداوند مىخواست (همه به اجبار ايمان مىآوردند و) شرك نمىورزيدند (ولى سنّت الهى چنين نيست) و ما تورا بر آنان نگهبان قرار نداديم و تو وكيل (ايمان آوردن) آنان نيستى. -------------------------------------------------- نکته ها مشيّت و خواستِ خداوند دو گونه است: خواست تشريعى و خواست تكوينى. خداوند از نظر تشريعى، هدايتِ همهى مردم را خواسته است و لذا پيامبران و كتب آسمانى را فرستاده است، امّا از نظر تكوينى خواسته است كه مردم بر اساس اراده و اختيار خود، راه را انتخاب كنند، نه آنكه مجبور به پذيرش دين باشند. ------------------------------------------ پيام ها 1- اراده وخواست خداوند، تخلّف ندارد. «لو شاءاللَّه ما اشركوا» 2- مشيّت و اراده الهى بر آزاد گذاشتن انسانهاست و وجود مشركين، نشانهاى از اين آزادى است. «ولو شاء اللَّه ما اشركوا» 3- پيامبران الهى، مربّى و معلّم مردمند نه زندانبانانى كه با زور و تحميل، دستور دهند. «ما جعلناك عليهم حفيظاً» 4- پيامبر، نه مسئول دفع بلا از مشركان و نه مسئول جلب منفعت براى آنان است. «ما جعلناك عليهم حفيظاً و ما انت عليهم بوكيل» 5 - انبيا ضامنِ وظيفهاند نه نتيجه. با آن همه تلاش، گروه بسيارى مشرك ماندند. «و ما أنت عليهم بوكيل» 6- پيامبر، براى هدايت مردم سوز و گداز داشت. «و ما أنت عليهم بوكيل» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |