به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۶۶ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 97

---------------------------------------------
آيه
وَهُوَ الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُواْ بِهَا فِى ظُلُمَتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و اوست كسى كه ستارگان را براى شما قرار داد تا در تاريكى‏هاى خشكى و دريا، به وسيله آنها راه را يابيد. قطعاً ما نشانه‏ها را براى قومى كه آگاه و دانايند به تفصيل روشن ساختيم.
---------------------------------------------
نکته ها
علم هيئت، از قديمى‏ترين علوم بشرى است و انسان از ستارگان در سفرهاى صحرايى و دريايى بهره مى‏برده است. اين وسيله ابزارى مطمئن، هميشگى، دست نخورده، طبيعى، عمومى و بى هزينه است.
اسلام به مظاهر طبيعت، توجّه خاصّى دارد. نام برخى سوره‏ها از اشياى طبيعى است. عبادات اسلامى نيز با طبيعيات گره خورده است، همچون: وقت شناسى، قبله شناسى، خسوف و كسوف و نماز آيات، اوّل ماه و هلال. اينها سبب آشنايى مسلمانان با علم هيئت و ايجاد رصدخانه‏هايى در بغداد، دمشق، قاهره، مراغه و اندلس و نگارش كتاب‏هايى در اين زمينه به دست مسلمانان شد.
خداوند براى سفرهاى دريايى و صحرايى كه در عمر انسان‏ها به ندرت پيش مى‏آيد، خداوند راهنما قرار داده است، آيا مى‏توان پذيرفت كه براى حركت دائمى انسان‏ها و گم نشدنشان در مسير حق، راهنما قرار نداده باشد؟ و اين بيانگر لزوم رسالت و امامت براى هدايت بشر مى‏باشد.
در احاديث مراد از ستارگان هدايت‏كننده، رهبران معصوم و اولياى خدا بيان شده است. [423]
______________________________
423) تفسير كنزالدقائق.
----------------------------------------------
پيام ها
1- ستارگان، مخلوق خدا و وسيله‏ى راهيابى‏اند، (نه آنگونه كه برخى پنداشتند خالق و مدبّرند). «جعل لكم‏النّجوم لتهتدوا بها»
2- نظام ستارگانِ آسمان چنان دقيق است كه مى‏توان راه‏هاى زمينى را با آن پيدا كرد. «لتهتدوا بها»
3- شناخت وزن و حجم و ميزان فاصله و سرعت حركت و مدار ستارگان و كلاً علم ستاره‏شناسى و نجوم، به تنهايى انسان را به خدا نمى‏رساند، بايد انسان اراده كند و بخواهد كه از اين راه، خدا را بشناسد. «لقوم يعلمون»
(آرى، تنها نگاه به آيينه براى اصلاح سر وصورت كافى نيست، بلكه اراده و تصميم و اقدام براى اصلاح نيز لازم است، چه بسيارند آيينه فروشانى كه دائماً به آيينه نگاه مى‏كنند، ولى حتّى يقه‏ى خود را صاف نمى‏كنند.)






۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 98

---------------------------------------------
آيه
وَهُوَ الَّذِى أَنْشَأَكُم مِن نَفْسٍ وَ حِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ قَدْ فَصَّلْنَا الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ
---------------------------------------------
ترجمه
و اوست كسى كه شما را از يك نفْس آفريد، پس برخى قرار يافته (و به دنيا آمده‏اند) و برخى (در پشت پدرها و رحم مادرها) به امانت گذاشته شده‏اند. ما آيات خويش را براى گروهى كه مى‏فهمند به تفصيل بيان كرديم.
----------------------------------------------
نکته ها
در تعبير «أنشأ» دو نكته نهفته است: 1- ابتكار 2- تربيت مستمر، در آفرينش انسان هم نوآورى و ابتكار است، هم تربيت مستمر. آرى، آفريدن تقليدى يا آفريدن و رها كردن، چندان ارزشى ندارد.
در باره‏ى تعبير مستقر و مستودع، معانى ديگرى هم گفته شده است، از جمله: شما داراى روح پايدار و جسم ناپايداريد، شما داراى ايمان پايدار و يا ناپايداريد، شما از نطفه‏ى زن كه در رحم پايدار است و نطفه‏ى مرد كه ناپايدار است پديد آمده‏ايد، مستقر در زمين و وديعه‏ى در قبر تا روز قيامت هستيد، نعمت‏ها گاهى پايدار است و گاهى ناپايدار. در دعايى از امام صادق‏عليه السلام نقل شده كه پس از نماز عيد غدير، از خدا خواسته شود نعمت‏هايش را براى ما مستدام بدارد، چون خود فرموده است: فمستقر و مستودع. [424]
_______________________________
424) تفسير نورالثقلين.
----------------------------------------------
پيام ها
1- اصل و ريشه‏ى همه‏ى شما يكى است، پس اين همه اختلاف و برترى‏طلبى و تبعيض چرا؟ «من نفس واحدة»
2- اين همه تنوّع و نوآورى در خلقت انسان‏ها تنها از يك نفْس، نشانه‏ى عظمت خداوند است. «و هوالّذى انشاكم من نفس واحدة»
3- همه‏ى داده‏ها پايدار نيست. تا نعمت و امكانات هست، بهترين استفاده و بهره را ببريم. «فمستقر و مستودع»
4- انسان تا اهل «فهم» نباشد، از معارف بهره نمى‏برد. «قد فصّلنا الايات لقوم يفقهون»




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 99

---------------------------------------------
آيه
وَهُوَ الَّذِى أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَىْ‏ءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِراً نُخْرِجُ مِنْهُ حَبّاً متَرَاكِباً وَمِنَ الْنَّخْلِ مِن طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهاً وَغَيْرَ مَتَشَبِهٍ انظُرُواْ إِلَى‏ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ إِنَّ فِى ذَ لِكُمْ لَأَيَتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و او كسى است كه از آسمان، آبى نازل كرد، پس به وسيله‏ى آن، هر گونه گياه برآورديم و از آن سبزه‏ها خارج ساختيم. از آن (سبزه‏ها) دانه‏هاى برهم نشسته و چيده شده بيرون آوريم. و از شكوفه‏ى خرما خوشه‏هايى نزديك بهم (پديد آوريم) و نيز باغ‏هايى از (انواع) انگورها و زيتون و انار (پرورش دهيم) كه برخى شبيه به هم و برخى غير متشابهند. به ميوه‏ى آن، آنگاه كه بار دهد و آنگاه كه ميوه مى‏رسد بنگريد. همانا در آن، نشانه‏هايى براى گروه با ايمان است.
--------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل فرمود: همه‏ى انسان‏ها از نفْسِ واحدند، در اين آيه مى‏فرمايد: همه‏ى گياهان و درختان و ميوه‏ها نيز از يك سرچشمه‏اند وآن آب باران است.
«متراكب» از ريشه‏ى «ركوب»، ميوه‏هاى سوار بر هم و دانه‏هاى درهم فشرده است. «طلع» خوشه‏ى سربسته خرماست و «قنوان»، رشته‏هاى باريك كه بعداً خوشه‏هاى خرما را تشكيل مى‏دهد. «دانية»، خوشه‏هاى به هم نزديك و يا نزديك به زمين، به خاطر سنگينى بار آن است. مراد از «متشابه»، يا درختانى است كه شباهت ظاهرى به هم دارند مثل زيتون و انار و يا ميوه‏هايى است كه شبيه به يكديگرند.
در اين آيه و دو آيه قبل سه تعبير پى در پى آمده است: «لقوم يعلمون»، «لقوم يفقهون» و «لقوم يؤمنون» كه رمز آن در پيام 4، بيان گرديده است.
-----------------------------------------
پيام ها
1- مايه‏ى رويش همه‏ى گياهان ونباتات، آب باران است. «من السماء ماءً فأخرجنا به نبات كلّ شى‏ء»
2- هم نزول باران، هم روياندن گياه و ميوه، كار خداست. «أنزل... نخرج»
3- رابطه‏ى انسان با ميوه‏ها فقط رابطه‏ى مادّى و غذايى نباشد، بلكه رابطه‏ى فكرى و توحيدى هم باشد. «اُنظروا الى ثمره... فى ذلكم لايات»
4- بهره‏گيرى از ستارگان، علم و كارشناسى لازم دارد. «لقوم يعلمون»، درك اينكه كاروان بشرى همه از يك نفس است و اين كاروان، به صورت پايدار و ناپايدار در جريان است درك عميق مى‏طلبد. «لقوم يفقهون»، درك اينكه از گياه و باران و ميوه بايد بهره‏ى معنوى برد و از انتساب همه‏ى هستى به خدا نبايد غافل بود، ايمان مى‏طلبد. «لقوم يؤمنون»




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 100

---------------------------------------------
آيه
وَجَعَلُواْ لِلَّهِ شُرَكَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ وَخَرَقُواْ لَهُ بَنِينَ وَبَنَتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ سُبْحَنَهُ وَتَعَلَى‏ عَمَّا يَصِفُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و آنان براى خدا شريكانى از جنّ قرار دادند، در حالى كه آنان را نيز خدا آفريده است و از روى نادانى براى خداوند، پسران و دخترانى ساخته و پرداختند. خداوند برتر و منزّه است از آنچه آنان درباره‏ى او وصف مى‏كنند.
--------------------------------------------
نکته ها
«خلق»، ايجاد چيزى از روى حساب است و«خرق»، پاره‏كردن چيزى بى‏رويّه و بى‏حساب. «خرقوا» يعنى بدون دقّت و مطالعه مطلبى را اظهار كردن، يا بدون حساب ساختن و و بى دليل ادّعا كردن است. [425]
به گفته‏ى قرآن، مسيحيان، حضرت عيسى را و يهوديان حضرت عُزَير را پسر خدا مى‏دانستند. [426] جمعى هم ملائكه را فرزندان خدا مى‏پنداشتند. زردشتيان، اهريمن را كه از جنّ بود رقيب خدا قرار داده و همه‏ى بدى‏ها را به او منسوب مى‏كردند، برخى عرب‏ها هم ميان خدا و جنّ، نسبتى فاميلى معتقد بودند. «جعلوا بينه و بين الجنّة نَسَباً» [427] اين آيه همه‏ى آن گمان‏ها را باطل شمرده و مى‏فرمايد: خداوند از همه‏ى اين اوصاف، منزّه و برتر است.
______________________________
425) تفسير نمونه.
426) توبه، 30.
427) صافّات، 158.
----------------------------------------------
پيام ها
1- جهل، ريشه‏ى خرافه گرايى است. «خرقوا ... بغير علم» (عقائد انسان نسبت به خداوند بايد بر اساس علم باشد.)
2- چگونه مخلوق، شريك خالق مى‏شود؟ «شركاء... و خلقهم»
3- ازدواج و فرزند آورى، تأمين يك كمبود و نقص است و خداوند از اين عيب‏ها، منزّه است. «سبحانه»






۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 101، 102

---------------------------------------------
آيه
بَدِيعُ السَّموَتِ وَالْأَرْضِ أَنَّى‏ يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُنْ لَهُ صَحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَىْ‏ءٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَىْ‏ءٍ عَلِيمٌ
ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَلِقُ كُلِّ شَىْ‏ءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ وَكِيلٌ
-------------------------------------------
ترجمه
(او) پديد آورنده‏ى آسمان‏ها و زمين است، چگونه براى او فرزندى باشد، در حالى كه براى او همسرى نبوده است و او هر چيز را آفريده و به هر چيز داناست.
آن است خداوند، پروردگار شما، معبودى جز او نيست، آفريدگار هر چيز است، پس او را بپرستيد و او نگهبان و مدبّر همه چيز است.
----------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «بديع» به معناى آفريدن ابتكارى است (نه تقليدى).
آنكه آسمان‏ها و زمين را بدون تقليد و نقشه‏ى قبلى آفريد، چه نيازى به فرزند و همسر دارد؟ او با يك اراده، آنچه را بخواهد خلق مى‏كند.
«خالق كلّ شى‏ء» توحيد در خلق است و «هو على كلّ شى وكيل» توحيد در امر است. «له الخلق والامر» [428].
_________________________
428) اعراف، 54.
-------------------------------------
پيام ها
1- آفريدگار جهان، توانمند است ونيازى به همسر وفرزند ندارد. «بديع‏السموات»
2- خدايى را كه قرآن معرفى مى‏كند، با خدايى كه ديگران عقيده دارند مقايسه كنيد. «ذلكم اللَّه»
3- در عقيده‏ى اسلامى، آفريدگار و پروردگار يكى است. «ربّكم... خالق كلّ شى‏ء» (امّا مشركين، خالق را اللَّه مى‏دانند، ولى عقيده به چندين ربّ دارند).
4- خالقيّت مطلقه‏ى خدا، دليل توحيد است. «لا اله الاّ هو خالق كلّ شى‏ء»
5 - هم آفرينش به دست خداست، هم بقا و ثبات هر چيز به اراده‏ى اوست. «خالق - وكيل»
6- ربوبيّت وخالقيّت خدا، فلسفه‏ى پرستش است. «ربّكم... خالق كلّ‏شى‏ء فاعبدوه»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 103

---------------------------------------------
آيه
لَا تُدْرِكُهُ الاَْبْصَرُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَرَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ
----------------------------------------------
ترجمه
چشم‏ها او را در نمى‏يابد، ولى او چشم‏ها را در مى‏يابد و او نامرئى و دقيق و باريك بين و آگاه است.
-------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «بَصَر» هم به معناى چشم است و هم به معناى بصيرت. [429] بنابراين آيه را مى‏توان چنين معنا كرد: نه چشم ظاهرى، خداوند را مى‏بيند و نه دل به عمق معرفت او راهى دارد.
«لطيف» چند معنى دارد: 1- آنكه عطاى خود را كم بشمارد و طاعت مردم را بسيار،
2- دقيق، رسيدگى پنهانى به امور و باريك بينى، 3- خالق اشياى ظريف و ناپيدا.
4- اهل‏مدارا و رفاقت، 5 - پاداش دهنده‏ى اهل وفا و بخشاينده‏ى اهل جفا.
امام رضاعليه السلام فرمود: «لايقع الاوهام و لايُدرك كيف هو»، افكار و اوهام بر خداوند احاطه ندارد و ذات او آنگونه كه هست قابل ادراك نيست. [430]
خداوند، هرگز ديدنى نيست. همين كه حضرت موسى‏ از زبان مردم درخواست ديدن خدا را نمود، پاسخ شنيد: «لَن تَرانِى» [431] هرگز مرا نخواهى ديد. برخى از اهل‏سنّت گفته‏اند: خدا در قيامت ديده مى‏شود و به آياتى همچون «الى ربّها ناظِرَة» [432] استدلال مى‏كنند. [433] غافل از آنكه خداوند، جسم و مادّه نيست و مراد از نظر به خداوند، نگاه با چشم دل است، زيرا ديدن با چشم، در جايى است كه چيزى داراى جسم، مكان، محدوديّت، رنگ و... باشد و همه‏ى اينها نشانه‏ى نياز و عجز است كه خداوند از اين نقص‏ها مبرّا مى‏باشد.
امام على عليه السلام مى‏فرمايد: نه تنها چشم او را نمى‏بيند، بلكه وهم و فكر نيز نمى‏تواند بر او احاطه پيدا كند. [434] سعدى در ترسيم اين مطلب مى‏گويد:
اى برتر از خيال و قياس و گمان و وهم‏ و از آنچه گفته‏اند و شنيديم و خوانده‏ايم
مجلس تمام گشت و به آخر رسيد عمر ما همچنان در اوّل وصف تو مانده‏ايم
مراد از جمله‏ى «يدرك الابصار»، علم او به ديده‏هاى انسان است، مانند «سميع» و «بصير» كه به معناى علم او به شنيدنى‏ها و ديدنى‏هاست.
______________________________
429) مفردات راغب.
430) تفسير برهان.
431) اعراف، 143.
432) قيامت، 23.
433) تفسيرالمنار.
434) تفسير صافى.
-----------------------------------------
پيام ها
1- خداوند، جسم مادّى نيست. «لاتدركه الابصار»
2- هيچ كس از ذات خداوند آگاه نيست. «هو اللطيف»
3- هيچ پرده و مانعى جلوى علم خدا را نمى‏گيرد. «هواللطيف الخبير»
4- با اينكه زشتى‏هاى ما را مى‏داند باز هم به ما لطف دارد. «وهو اللطيف الخبير»
5 - خداوند به همه‏ى لطائف و رموز هستى آگاه است. «هواللطيف الخبير»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 104

---------------------------------------------
آيه
قَدْ جَاءَكُمْ بَصَائِرُ مِن رَبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِىَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَاْ عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ
--------------------------------------------
ترجمه
همانا از سوى پروردگارتان، مايه‏هاى بينش و بصيرت، (كتب آسمانى و دلائل روشن) براى شما آمده است. پس هر كه بصيرت يافت، به سود خود اوست و هر كس كورى گزيد، به زيان خويش عمل كرده است و من نگهبان و ضامن (ايمان شما به اجبار) نيستم.
----------------------------------------------
نکته ها
از آيه‏ى 95 تا اينجا در معرّفى خدا و انتقاد از شرك بود، اين آيه به منزله‏ى نتيجه و خلاصه‏ى آيات گذشته است.
مشابه اين آيه در قرآن زياد است كه نتيجه‏ى ايمان وكفر، خوبى وبدى، يا بصيرت وكوردلىِ انسان را متوجّه خود او مى‏داند. همچون:
* «لها ما كَسَبَت وعليها ما اكتسبت» [435]
* «مَن‏عَمِلَ صالحاً فلنفسه ومَن اَساء فَعَليها» [436]
* «اِن‏أحسنتُم أحسنتُم لانفُسِكم و اِن‏أساتُم فلها» [437]
___________________________
435) بقره، 286.
436) فصّلت، 46.
437) اسراء، 7.
----------------------------------------
پيام ها
1- با نزول قرآن، راه عذرى بر هيچ كس باقى نمانده است. «قد جاءكم بصائر»
2- مردم در انتخاب راه، آزادند. «مَن أبصر ... و مَن عمى»
3- آگاه كردن مردم، از شئون ربوبيّت الهى است. «بصائر من ربّكم»
4- سود ايمان و زيان كفر مردم، به خودشان برمى‏گردد نه خدا. «فلنفسه... فعليها»
5 - كيفر گروهى از مردم، نشانه باطل بودن تعاليم انبيا نيست، بلكه نشانه‏ى كوردلى خود آنان است. «و مَن عمى»
6- وظيفه‏ى پيامبر، ابلاغ است نه اجبار. «ما أنا عليكم بحفيظ»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 105

---------------------------------------------
آيه
وَ كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الْأَيَتِ وَ لِيَقُولُواْ دَرَسْتَ وَ لِنُبَيِّنَهُ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و بدين‏سان آيات را در شكل‏هاى گوناگون بيان مى‏كنيم، (تا وسيله هدايت شود ولى كافران ايمان نياورده) و گويند: تو (نزد كسى) درس خوانده‏اى! (بگذار بگويند، ولى ما) براى كسانى بيان مى‏كنيم كه اهل فهم و علم باشند.
--------------------------------------------
نکته ها
كفّار براى باز كردنِ راه تكذيب پيامبر مى‏گفتند: اين حرف‏ها از خودش نيست، از ديگرى آموخته است. «دَرَسْتَ» چنانكه در موارد ديگر نيز مى‏گفتند: «انّما يُعلِّمُه بَشَر» [438] انسانى به او ياد داده است، «أعانَه عَليهِ قَومٌ آخَرون» [439] گروهى ديگر كمكش كرده‏اند.
_____________________________
438) نحل، 103.
439) فرقان، 4.
--------------------------------------------
پيام ها
1- تنوّع در شيوه‏ى بيان و استدلال و آموزش، راه پذيرش را بازتر مى‏كند. «نصرّف الآيات»
2- مخالفين به اهميّت قرآن اعتراف دارند و مى‏گويند: اين معارف را از كسى آموخته و نمى‏گويند حرفها بى‏محتوى است. «دَرَسْتَ»
3- در مقابل آيات الهى، برخى با تهمت و انكار ايستادگى مى‏كنند. «دَرَسْتَ»، ولى برخى كه اهلند، ارشاد مى‏شوند. «لقوم يعلمون»
باران كه در لطافت طبعش خلاف نيست‏ در باغ، لاله رويد ودر شوره زار، خَس





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 106

---------------------------------------------
آيه
إتَّبِعْ مَا أُوحِىَ إِلَيْكَ مِن رَبِّكَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
تنها آنچه را از سوى پروردگارت به تو وحى شده پيروى كن، معبودى جز او نيست و از مشركان روى بگردان.
------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، تهمت مشركان به پيامبر مطرح شد كه مى‏گفتند: كلام تو وحى نيست، بلكه آموخته از ديگران است. اينجا به پيامبر دلدارى مى‏دهد كه تو كار خويش را بكن و به حرف مخالفان اعتنايى نداشته باش.
شيوه‏هاى برخورد با مخالفان، در موارد مختلف متفاوت است، از جمله:
گاهى سلام كردن است. «اذا خاطَبَهُمُ الجاهلون قالوا سلاماً» [440]
گاهى سكوت و عدم برخورد است. «ذَرهُم» [441] ، «حَسبُنا اللّه» [442]
گاهى اعراض و بى‏اعتنايى است. «أعرِض عنهم» [443]
گاهى درشتى و غلظت است. «و اغلُظ عليهم» [444]
گاهى مقابله به مثل است. «فاْعتَدوا عليه بِمِثل مَا اعتدى‏ عليكم» [445]
______________________________
440) فرقان، 63.
441) حجر، 3.
442) آل‏عمران، 173.
443) مائده، 42.
444) توبه، 73.
445) بقره، 194.
------------------------------------------
پيام ها
1- رهبران الهى نبايد با تهمت‏ها و تحقيرها و تحليل‏هاى نارواى دشمنان، در راه خود سست شوند. «اِتّبع ما يوحى اليك»
2- گاهى بشر چنان سقوط مى‏كند كه پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله نيز به فرمان الهى از او روگردان مى‏شود. «وأعرض عن المشركين»






۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 107

---------------------------------------------
آيه
وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكوُاْ وَمَا جَعَلْنَكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً وَمَا أَنتَ عَلَيْهِم بِوَكِيلٍ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و اگر خداوند مى‏خواست (همه به اجبار ايمان مى‏آوردند و) شرك نمى‏ورزيدند (ولى سنّت الهى چنين نيست) و ما تورا بر آنان نگهبان قرار نداديم و تو وكيل (ايمان آوردن) آنان نيستى.
--------------------------------------------------
نکته ها
مشيّت و خواستِ خداوند دو گونه است: خواست تشريعى و خواست تكوينى. خداوند از نظر تشريعى، هدايتِ همه‏ى مردم را خواسته است و لذا پيامبران و كتب آسمانى را فرستاده است، امّا از نظر تكوينى خواسته است كه مردم بر اساس اراده و اختيار خود، راه را انتخاب كنند، نه آنكه مجبور به پذيرش دين باشند.
------------------------------------------
پيام ها
1- اراده وخواست خداوند، تخلّف ندارد. «لو شاءاللَّه ما اشركوا»
2- مشيّت و اراده الهى بر آزاد گذاشتن انسان‏هاست و وجود مشركين، نشانه‏اى از اين آزادى است. «ولو شاء اللَّه ما اشركوا»
3- پيامبران الهى، مربّى و معلّم مردمند نه زندانبانانى كه با زور و تحميل، دستور دهند. «ما جعلناك عليهم حفيظاً»
4- پيامبر، نه مسئول دفع بلا از مشركان و نه مسئول جلب منفعت براى آنان است. «ما جعلناك عليهم حفيظاً و ما انت عليهم بوكيل»
5 - انبيا ضامنِ وظيفه‏اند نه نتيجه. با آن همه تلاش، گروه بسيارى مشرك ماندند. «و ما أنت عليهم بوكيل»
6- پيامبر، براى هدايت مردم سوز و گداز داشت. «و ما أنت عليهم بوكيل»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۴,۹۱۵ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۰,۸۱۷ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۷۰ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۴۳۱ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۶۹ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۱۹ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۰۸۲ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۱۸۴ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۴۹۵ کاربر آنلاین است. (۱۲۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۴۹۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!