در حال دیدن این عنوان: |
۷۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 118 --------------------------------------------- آيه فَكُلُواْ مِمّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِن كُنتُم بَِايَتِهِ مُؤْمِنينَ --------------------------------------------- ترجمه پس اگر به آيات الهى ايمان داريد (تنها از) آنچه نام خداوند (هنگام ذبح) بر آن برده شد بخوريد. -------------------------------------------- نکته ها بردن نام خداوند هنگام ذبح حيوان، نوعى مصونيّت دادن به ماديات و به صحنه آوردن ايمان است. ياد خدا در هر كارى خوب است، امّا در ذبح حيوان كه گرفتن جان آن مطرح است، ضرورت مىيابد. از نشانههاى جامعيّت مكتب اسلام اين است كه در يك مسئلهى جزيى مانند ذبح، همهى جوانب آن را مطرح كرده است: هم مكتب (نام خدا)، هم وسيله (آهن)، هم شيوهى بريدن رگها، هم امّت (مسلمان بودن كسى كه ذبح مىكند) و هم جهت (قبله) و هم موارد مصرف. «فكلوا مما ذكر اسم اللَّه» ------------------------------------------- پيام ها 1- غذا و خوراك مؤمن بايد جهت الهى داشته باشد. «فكلوا مما ذكر اسم اللَّه» 2- نام خداوند، مُهر جواز مصرف و پروانهى استفاده از گوشت حيوانات قابل مصرف است. «فكلوا ممّا ذكر اسم اللّه عليه...» 3- براى تحكيم پايههاى توحيد، از هر فرصتى، حتّى ذبح حيوان بايد استفاده كرد. آرى توحيد، تنها يك مسألهى ذهنى نيست. «فكلوا ممّا ذكر اسم اللّه عليه» 4- تغذيهى حلال و التزام به احكام، شرط ايمان است. «اِن كنتم بآياته مؤمنين» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 119 --------------------------------------------- آيه وَمَا لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُواْ مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَقَد فَصَّلَ لَكُمْ ما حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ وَإِنَّ كَثِيراً لَيُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِم بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ ------------------------------------------ ترجمه و شما را چه شده كه از آنچه كه نام خداوند بر آن برده شده است نمىخوريد؟ (و بىجهت حلال ما را بر خود حرام مىكنيد،) در صورتى كه خداوند آنچه را بر شما حرام كرده خودش به تفصيل براى شما بيان كرده است، مگر آنچه (از محرّمات) كه به خوردن آن مضطرّ شديد، همانا بسيارى از مردم، ديگران را جاهلانه به خاطر هوسهاى خود گمراه مىكنند. قطعاً پروردگارت به متجاوزان آگاهتر است. ----------------------------------------- نکته ها گروهى با شبههافكنى ومقايسه ميان حيوان ذبح شده و مرده، مردم را به انحراف كشيده و مىگفتند: چرا حيوانى را كه ما مىكشيم حلال است و آنچه را خدا مىكشد، حرام؟ كه اين آيه ضمن هوشيار نمودن مردم، پاسخ آنان را نيز مىدهد. ---------------------------------------- پيام ها 1- هر كس بدون دليل حلالهاى الهى را بر خود حرام كند بايد توبيخ شود. «و ما لكم الاّ تأكلوا...» (گويا بعضى از مسلمانان تحت تأثير سنّتهاى جاهلى قرار مىگرفتند و حلالهايى را بر خود حرام مىكردند.) 2- خوردن گوشت حيوان هم اگر رنگ الهى داشته باشد حلال، و گرنه حرام است. «ذكر اسم اللَّه» 3- همهى محرّمات الهى، در مكتب آسمانى اسلام بيان شده است. «و قد فصّل لكم ما حرّم عليكم» [463] 4- اصل و قانون كلّى در خوردنىها، حلال بودن است و هر چه حرام باشد، خداوند بيان مىكند. «فصّل لكم ما حرّم» 5 - احكام اسلام، بنبست ندارد. «الاّ ما اضطررتم اليه» 6- اضطرار، تكليف را ساقط مىكند. «الاّ ما اضطررتم اليه» 7- تكليفهاى الهى، متناسب با شرايط زمان، مكان و توان انسان است. «الاّ ما اضطررتم اليه» 8 - استفاده از خوردنىهاى حرام، در موارد اضطرارى جايز است. «الاّ ما اضطررتم اليه» 9- تعيين حلال و حرام، بر پايهى دستورات الهى است. «حرّم عليكم» 10- جهل و هواپرستى، از عوامل انحراف است. «ليضلّون بأهوائهم بغير علم» 11- گمراه ساختن مردم، تجاوز به حقوق جامعه است. «أعلم بالمعتدين» ______________________________ 463) اين بيان تفصيلى، اشاره به آيه 115 سورهى نحل است. تفسير الميزان. |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 120 --------------------------------------------- آيه وَذَرُواْ ظَهِرَ الْإِثْمِ وَبَاطِنَهُ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُواْ يَقْتَرِفُونَ ----------------------------------------------- ترجمه و گناه آشكار و پنهان را رها كنيد، همانا كسانى كه مرتكب گناه مىشوند، به زودى كيفر كارهايى را كه مرتكب شدهاند، خواهند ديد. --------------------------------------------- نکته ها چه در گذشته چه امروز، مردم تنها از گناه آشكار هراس داشته و دارند. بعضى گفتهاند مراد از گناهان پنهان، گناهانى است كه آثار آن پنهان است، مثل غذاهاى حرام كه قساوت قلب مىآورد. --------------------------------------------- پيام ها 1- گناه، جاذبه وكششى دارد كه بايد با ارادهى قاطع، از آن دل كند. «و ذروا ظاهر الاثم و باطنه» 2- اسلام، هم به طهارت ظاهر توجّه دارد، هم باطن، هم بايد از گناهان عملى دورى كرد و هم از گناهان قلبى، مانند سوء ظنّ. «ظاهر الاثم و باطنه» 3- كيفر الهى، براى گناهانى است كه با علم و عمد انجام مىگيرد. «انّ الّذين يكسبون الاثم» 4- گرچه شيطان وسوسه مىكند، امّا انسان با اراده گناه مىكند. «يكسبون الاثم» 5 - قيامت و كيفر آخرت، دور نيست. «سيجزون» 6- كيفرهاى الهى، نتيجهى عملكرد خود ماست. «بما كانوا يقترفون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 121 --------------------------------------------- آيه وَلَا تَأْكُلُواْ مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ وَإِنَّ الشَّيَطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَدِلُوكُمْ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ ------------------------------------------ ترجمه و از آنچه نام خداوند بر آن برده نشده، نخوريد، چرا كه خوردن آن فسق (و خروج از مدار بندگى) است. همانا شياطين، به دوستان خود القا مىكنند تا به جدال با شما برخيزند (كه مثلاً چه فرقى است ميان حيوان مرده يا ذبح شده) و اگر از آنان اطاعت كنيد، قطعاً شما هم مشرك مىشويد. -------------------------------------------- نکته ها چون حرامخوارى، قساوت قلب مىآورد و زمينهى گناهان ديگر است، اسلام آن را به شدّت منع كرده است. در آيه 5 سورهى مائده خوانديم كه طعام اهل كتاب براى شما حلال است. اين آيه مىگويد: گوشت هر حيوانى كه نام خداوند بر آن برده نشود حرام است. از آنجا كه اهل كتاب، اين شرط را رعايت نمىكنند، پس گوشت حيوان آنها براى ما حرام است و مراد از طعام در آن آيه، حبوبات و امثال آن است، نه گوشت. [464] وسوسهى شياطين اين گونه است كه مىگويد: حيوان مرده را خدا كشته و كشتهى خدا بهتر از كشتهى انسان است! پس چرا حيوانِ مرده، حرام ولى حيوانِ ذبح شده حلال است؟! غافل از آنكه اجراى فرمان الهى مهم است و حيوان مرده، به خاطر بيرون نيامدن خونهاى كثيف از بدنش، معمولاً بيمارىهايى را همراه دارد. علاوه بر آنكه مردن، خود دليل بيمارى و ناسالم بودن حيوان است. ___________________________ 464) تفسير الميزان. ---------------------------------------- پيام ها 1- مسلمان، حتّى در مسائل تغذيه بايد تعهّد دينى را مراعات كند. «و لاتأكلوا ممّا لم يذكر اسم اللّه عليه» 2- بردن نام خدا به هنگام ذبح، تشريفات نيست، بلكه حكمى لازم الاجراست و ترك آن، فسق است. «اِنّه لَفِسق» 3- هر كجا ناباورى بيشتر است، تأكيد نيز لازم است. چون پذيرفتن شرايط حلال بودن ذبح، براى مردم جاهل سنگين بود، خداوند با چند تأكيد مسئله را مطرح كرد. «انّه لفسق» (جمله اسميّه، «اِنّ» وحرف «لام»، نشان تأكيد است) 4- انسان، در اثر مصرف حرام، زمينهى پذيرش القائات شيطانى را پيدا مىكند. «و لا تأكلوا... و انّ الشياطين ليوحون» 5 - شيطانها، قدرت وسوسه و القا دارند. «انّ الشياطين ليوحون» 6- وسوسههاى شياطين، تنها در اولياى آنان نافذ است، نه در اولياى خدا. «ليوحون الى أوليائهم» 7- پشتوانهى جدالهاى انسان، وسوسهها وهوسهاست. «ليوحون... ليجادلوكم» 8 - جدال در احكام الهى، از حربهها و القائات شيطانى است. «و انّ الشياطين... ليجادلوكم» 9- جدال در احكام دينى، انسان را به شرك مىكشاند. «ليجادلوكم... لمشركون» 10- خداپرستانى كه در عمل، مطيع غير خدا مىباشند، مشركند. «انّكم لمشركون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 122 --------------------------------------------- آيه أَوَمَنْ كَانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُوراً يَمْشِى بِهِ فِى النَّاسِ كَمَن مَثَلُهُ فِى الظُّلُمَتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا كَذَ لِكَ زُيِّنَ لِلْكَفِرِينَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ---------------------------------------------- ترجمه وآيا آنكه (به واسطهى جهل و شرك) مرده بود، پس او را (با هدايت خويش) حيات بخشيديم و براى او نورى (از ايمان) قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه خود را بيابد، مَثَل او مَثَل كسى است كه در ظلمتهاى (جهل و شرك) قرار دارد و از آن بيرون آمدنى نيست؟ اين گونه براى كافران، كارهايى كه مىكردند جلوه داده شده بود. ------------------------------------------------ نکته ها اين آيه دربارهى ايمان آوردن حضرت حمزه، عموى پيامبر نازل شده است، كه چون از اذيت و آزار ابوجهل نسبت به رسول خدا صلى الله عليه وآله و مكتب او آگاه شد، به حمايت از پيامبر سراغ ابوجهل رفت و با مشت بر سر او كوبيد. آنگاه گفت: من از امروز، به محمّد ايمان مىآورم. از آن پس تا زمان شهادت، يك افسر رشيد و با ايمان براى اسلام بود. در تعابير قرآنى، «مرگ»، هم بر مرحله قبل از نطفه گفته شده است: «كنتم امواتاً فأحياكم» [465] هم به گمراهى: «أوَ مَن كان ميتاً» هم به منطقهى بىگياه و خشك: «فسقناه الى بلد ميّت» [466] هم به مرگ موقّت: «فقال لهم اللّه موتوا ثمّ أحياهم» [467] و هم به مرگ حقيقى: «انّك ميّت و انّهم ميّتون» [468]. امام باقر عليه السلام فرمود: نورى كه در ميان مردم راه را از چاه نشان مىدهد، امام و رهبر آسمانى است. [469] ______________________________ 465) بقره، 28. 466) فاطر، 9. 467) بقره، 243. 468) زمر، 30. 469) تفسير الميزان. ---------------------------------------------- پيام ها 1- حيات و مرگ واقعى انسان، ايمان و كفر اوست. «ميتاً فأحييناه» 2- ارشاد و هدايت، كار خداست، هر چند خود انسان زمينهى هدايت را فراهم مىكند. «فأحييناه» 3- استفاده از تمثيل، سؤال و مقايسه، در تبليغ و تربيت مؤثّر است. «أومن كان... كمن مثله...» 4- مؤمن، هرگز به بن بست نمىرسد. او در جامعه هم بينش دارد و هم حركت. «نوراً يمشى به فى النّاس» 5 - وقتى نور نباشد، ظلمتها انسان را فرامىگيرد. «فىالظلمات ليس بخارج منها» 6- حقّ، يكى وباطل بسيار است. (كلمهى «نور» مفرد آمده، ولى كلمهى «ظلمات» جمع آمده است) 7- جز نور ايمان وهدايت الهى، براى بشر نجاتبخشى نيست. «ليس بخارج منها» 8 - زيبا پنداشتن اعمال، مانع رشد و خروج انسان از تاريكى است. «ليس بخارج منها كذلك زيّن للكافرين» 9- كارهاى انسان بى ايمان، در ديد و تفكّر او مؤثّر است. «كذلك زيّن لكافرين ما كانوا يعملون» 10- كارهاى پر جاذبه، كفّار (مثل ابتكارات و اختراعات و تكنولوژى و تمدّن)، چنان براى آنان جلوه كرده كه نمىگذارد انحرافات و سقوط انسانيّت خود را درك كنند. «زيّن للكافرين ما كانوا يعملون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 123 --------------------------------------------- آيه وَكَذَ لِكَ جَعَلْنَا فِى كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَبِرَ مُجْرِمِيهَا لَِيمْكُرُواْ فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنْفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُروُنَ -------------------------------------------- ترجمه و ما اين گونه در هر ديارى مجرمان بزرگش را مىگماريم تا در آن قريهها و مناطق، حيله (و فسق و فساد) كنند، امّا جز به خودشان نيرنگ نمىكنند ولى نمىفهمند (كه نتيجهى حيله، به خودشان باز مىگردد). ----------------------------------------- نکته ها در شأن نزول آيهى قبل، به جنگ و ستيز ابوجهل با پيامبر اسلام اشاره شد، اين آيه مىفرمايد: وجود ابوجهلها، چيز تازهاى نيست و هميشه و همه جا در مقابل دعوتهاى حقّ، چنين مهرههاى فاسدى بوده است. «و كذلك» ----------------------------------------- پيام ها 1- سنّت الهى، پاسخ دادن به مكر و حيلههاى دشمنان است. «و كذلك» 2- تلاشهاى خوبان و بدان، همه در مدار قدرت الهى است. «جعلنا... مجرميها» (هم در اين آيه كه مربوط به مجرمان است و هم در آيه قبل كه درباره مؤمنين بود كلمهى «جعلنا» بكار رفته است) 3- رهبران فاسد و مفسد، ريشهى فساد جامعهاند. «اكابر مجرميها ليمكروا فيها» 4- مكر و تزوير، حربهى رهبران مفسد است. «ليمكروا» 5 - از دست دادن صفا و صداقت و گرفتار شدن به قهر الهى، بزرگترين ضربهاى است كه حيله گران به خود مىزنند. «ما يمكرون الاّ بأنفسهم» 6- بدتر از بيمارى، جهل به بيمارى است و بدتر از حيله، ندانستن اينكه آثار سوء آن به حيلهگر برمىگردد. «ما يشعرون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 124 --------------------------------------------- آيه وَإِذَا جَاءَتْهُمْ ءَايَةٌ قَالُواْ لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتَى مِثْلَ مَا أُوِتِىَ رُسُلُ اللَّهِ اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُواْ صَغَارٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعَذَابٌ شَدِيدُ بِمَا كَانُوا يَمكُرُونَ -------------------------------------------- ترجمه و چون آيه و نشانهاى (از سوى خدا براى هدايت آنان) نازل شد گفتند: ما هرگز ايمان نمىآوريم تا آنكه به ما هم مثل آنچه به فرستادگان خدا داده شد، داده شود، (بگو:) خداوند بهتر مىداند كه رسالت خود را كجا (و نزد چه كسى) قرار دهد. به زودى به آنها كه گناه كردند، به سزاى آن مكر و نيرنگها كه مىكردند، خوارى و عذاب سخت از نزد خداوند خواهد رسيد. --------------------------------------------- نکته ها در شأن نزول آيه گفتهاند كه وليدبن مغيره، مغز متفكّر كفّار، مىگفت: چون سن وثروت من بيش از محمّدصلى الله عليه وآله است، پس بايد به من هم وحى شود. البتّه چنين حرفى از ابوجهل هم نقل شده است. دربارهى جمعى از سران كفر كه در جنگ «بدر» كشته شدند، وعدهى الهى عملى شد و ذلّت به آنان رسيد. ---------------------------------------------- پيام ها 1- سردمداران قدرتمند، به دليل خود برتربينى، استكبار نموده ودعوت اسلام را نمىپذيرند. «قالوا لن نؤمن حتّى نؤتى مثل ما اوتى» 2- ملاك گزينشهاى الهى، علم او به شايستگىهاست. «اللَّه أعلم» 3- نتيجهى استكبار در برابر حقّ، ذلّت و خوارى است. «لن نؤمن... سيصيب الّذين اجرموا صغار عند اللّه» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 125 --------------------------------------------- آيه فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِى الْسَّمَاءِ كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ ----------------------------------------------- ترجمه خداوند هركه را بخواهد هدايت كند، سينهاش را براى (پذيرش) اسلام مىگشايد و هر كه را (به خاطر اعمال وخصلتهاى خلافش) بخواهد گمراه كند، سينهاش را (از پذيرفتن ايمان) سخت قرار مىدهد، گويا به زحمت در آسمان بالا مىرود. خداوند اين چنين پليدى (كفر) را بر كسانى كه ايمان نمىآورند قرار مىدهد. ---------------------------------------------- نکته ها رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: نشانهى شرح صدر چند چيز است: «الانابة الى دارالخلود والتجافى عن دار الغرور والاستعداد للموت قبل نزول الفوت» توجّه و گرايش خاضعانه به سوى آخرت و دورى از دنياى حيلهگر و آمادگى براى مرگ قبل از آنكه فرصت را از دست بدهد. [470] امام سجاد عليه السلام نيز در شب 27 رمضان دعايى را كه متضمّن همين خواسته است، مكرّر مىخواند. [471] مراد از هدايت و ضلالت الهى، فراهم كردن اسباب هدايت براى شايستگان و از بين بردن اسباب، براى نااهلان است. منظور از «صدر»، روح و دل است. مراد از شرح صدر، گسترش افق عقل و فكر بلندى روح، براى پذيرش حقّ و هدايت است و اين نيازمند گذشتن از هوسها و تمنيات دل است. آنكه شرح صدر نداشته باشد، همواره در لاك خود مىماند و بيرون نمىآيد. نتيجهى شرحصدر، بصيرت و نورانيّت همراه با قلب رقيق و حقّپذير است. اين آيه يكى از معجزات علمى قرآن است كه عوارض صعود به آسمان را بيان كرده و مىفرمايد: كسى كه حاضر به پذيرش حقّ نگردد، روحش تنگ و كم ظرفيت مىشود، همانند كسى كه مىخواهد به آسمان برود كه به علّت سنگينى و فشردگى هوا و نبود اكسيژن، سينهاش تنگ و تنفّسش سخت مىشود. امام رضا عليه السلام فرمود: نشانهى سعهصدر، تسليم خدا بودن، اطمينان به او داشتن و دلگرم شدن به وعدههاى الهى است و نشانه ضيقصدر، ترديد و اضطراب است. [472] از سنّتهاى الهى آن است كه براى پاكدلان حقّپذير، شرح صدر قرار دهد و لجوجانِ گريزان از ايمان را گرفتار سلب توفيق و رجس سازد. حضرت موسى همين كه مأمور تبليغ شد، در اوّلين دعاى خود از خداوند خواست: «ربّ اشرح لى صدرى» [473] ولى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله بدون درخواست، خداوند به او سعهى صدر عطا كرد. «ألم نشرح لك صدرك» [474]. _______________________________ 470) تفسير الميزان. 471) مفاتيحالجنان. 472) تفسير كنزالدقائق. 473) طه، 25. 474) شراح، 1. --------------------------------------------- پيام ها 1- قبول حق، ظرفيّت و زمينه درونى مىخواهد. «يشرح صدره للاسلام» 2- شرح صدر، موهبتى الهى است. «يشرح صدره للاسلام» 3- خروج از مدار فطرت و عقل، عامل خفقان و تنگى روح و روان مىگردد. «يصّعّد فى السماء» 4- منحرفان هر چند به ظاهر، خود را در گشايش و آرامش ببينند، ولى در واقع گرفتار تنگناها و فشارند. «ضيّقاً حرجاً» 5 - بىحوصلگى و كم ظرفيّتى، نوعى رجس و پليدى روح است. «يجعل صدره ضيّقاً... الرِّجس» 6- كسى كه به حقّ ايمان نياورد، بهتدريج آلوده مىشود. «كذلك يجعل اللَّه الرِّجس على الّذين لايؤمنون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 126 --------------------------------------------- آيه وَهَذَا صِرَطُ رَبِّكَ مُسْتَقِيماً قَدْ فَصَّلْنَا الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ -------------------------------------------- ترجمه و اين راه پروردگار تو است كه مستقيم است، قطعاً ما آيات خود را براى قوم و گروهى كه پند مىپذيرند به تفصيل بيان كردهايم. ---------------------------------------------- نکته ها كلمهى «هذا»، ممكن است اشاره به كلمهى «اسلام» باشد كه در آيهى قبل آمده بود. ---------------------------------------------- پيام ها 1- جز راه خدا، راههاى ديگر بيراهه است. «وهذا صراط ربك مستقيماً» 2- براى تذكر، تفصيل و تنوع و تكرار لازم است. «فصّلنا... يذّكرون» 3- خداوند، حجت را بر همه تمام كرده است، اگر اهل توجّه باشند، آيات و نشانههاى حق، با بيانهاى مختلف روشن شده است. «لقوم يذكرون» 4- توجّه دائمى به تذكّرات الهى، راه دستيابى به صراط مستقيم است. «هذا صراط ربّك... لقوم يذّكّرون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 127 --------------------------------------------- آيه لَهُمْ دَارُ السَّلَمِ عِنْدَ رِبِّهِمْ وَهُوَ وَلِيُّهُمْ بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ -------------------------------------------- ترجمه سراى سلامت نزد پرردگارشان، تنها براى آنان است و او به پاداش اعمالى كه انجام مىدادند، سرپرست و پشتيبان و دوست آنان است. ------------------------------------------- پيام ها 1- در بهشت، خشونت، رقابت، حسرت، تهمت، حسد، كينه، دروغ، اندوه و هيچ گونه مرگ و مرض و فقر راهى ندارد. «دار السّلام» 2- برتر از نعمت امنيّت و سلامت، در سايهى لطف مخصوص پروردگار بودن است. «دار السّلام عند ربّهم» 3- خداوند خود امور رهروان راه مستقيم را به عهده دارد. «و هو وليّهم» 4- رسيدن به ولايت الهى، در سايهى عمل و تلاش انسان است. «و هو ولّيهم بما كانوا يعملون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |