در حال دیدن این عنوان: |
۷۵ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 128 --------------------------------------------- آيه وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً يَمَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُم مِنَ الْإِنْسِ وَقَالَ أَوْلِياؤُهُم مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِى أَجَّلْتَ لَنَا قَالَ النَّارُ مَثْوَيكُمْ خَلِدِينَ فِيهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ إنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ ---------------------------------------- ترجمه و (به ياد آوريد) روزى كه خداوند، همه آنان را گرد مىآورد (سپس به جِنّيان خطاب مىفرمايد:) اى گروه جنّ! از انسانها (پيروان) بسيارى يافتيد. و دوستان ايشان از نسل بشر گفتند: پروردگارا! ما انسانها و شياطين از يكديگر بهره گرفتيم و اينك به سرانجامى كه برايمان قرار داده بودى رسيديم. خداوند مىفرمايد: آتش جايگاهتان است كه هميشه در آن خواهيد بود، مگر آنكه خداوند بخواهد (كه گروهى از شمارا ببخشايد). همانا پروردگار تو حكيم و داناست. -------------------------------------------- نکته ها در آيات قبل، به كارهاى شياطين و وسوسههايشان اشاره شد، در اينجا سرنوشت وسوسهپذيرى از شياطين را كه دوزخ است، بيان مىكند. ضمناً به گفته قرآن، شيطان از جنّ است و جنّى كه مردم را گمراه كرده همان شيطان است. ------------------------------------------- پيام ها 1- به عاقبت كار خود بينديشيم. «ويوم» (هر كجا كلمه «يوم» در آغاز آيه بكار رفته، مراد يادآورى چنين روزى است.) 2- جنّ، مكلّف و مختار است و مورد خطاب و توبيخ وكيفر و پاداش قرار مىگيرد. «يا معشر الجنّ» 3- شيطان، به گمراه كردن گروه كم راضى نيست و گروه زيادى از انسانها را منحرف كرده است. «قد استكثرتم من الانس» در آيهاى ديگر مىفرمايد: «ولقد اضلّ منكم جبلاًّ كثيراً أفلم تكونوا تعقلون» [475] 4- دادگاه قيامت، علنى است. «يحشرهم، يا معشر الجنّ» 5 - در قيامت، جنِّ اغواگر پاسخى در برابر توبيخ ندارد و تنها پيروان انسانى او سخن مىگويند. «يا معشر الجنّ... قال اولياؤهم من الانس» 6- بهرهگيرى انسان و جنّ از يكديگر طرفينى است. «استمتع بعضنا ببعض» 7- در قيامت، انسان و جنّ، يكجا جمع و محشور مىشوند. «جمعياً» 8 - پيروى از وسوسههاى شيطانى، به تدريج انسان را به ولايتپذيرى از او وامىدارد. «اولياؤهم» 9- همهى منحرفان، كيفر يكسان ندارند و باقىماندن در آتش، وابسته به ارادهى خداوند است. «الاّ ماشاء اللَّه» 10- احكام دادگاه الهى، بر مبناى علم و حكمت است. «حكيم عليم» _____________________________ 475) يس، 62. |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 129 --------------------------------------------- آيه وَكَذَ لِكَ نُوَلِّى بَعْضَ الظَّلِمِينَ بَعْضاً بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ -------------------------------------------- ترجمه و بدين گونه بعضى ستمگران را بر بعضى مسلّط مىكنيم، (تا كيفرى باشد) براى آنچه عمل مىكردند. ------------------------------------------- نکته ها در آيه 127 خوانديم كه سرپرست آنان كه به راه مستقيم مىروند، تنها خداست. در اين آيه مىخوانيم كه سرپرست گروهى از مردم به خاطر عملكردشان ستمگرانند. طبق روايات، كيفر ترك كنندگان امر به معروف و نهى از منكر، متخلّفان از اداى خمس و زكات و يارى كنندگان به ظالمان، تسلّطِ ستمگران بر آنان است. [476] در حديث مىخوانيم: هر گاه خداوند از كار قومى راضى باشد، كارشان را به نيكان مىسپارد و اگر ناراضى باشد، كارشان را در دست بدان قرار مىدهد. [477] 476) تفسير اطيبالبيان. _____________________________ 477) تفسير كشفالاسرار. ------------------------------------------- پيام ها 1- همان گونه كه شياطينِ جنّ بر انسان مسلّط مىشوند، برخى از ظالمان نيز بر بعضى ديگر تسلّط مىيابند. «كذلك» 2- كامجويىهاى حرام، زمينهساز حكومتهاى باطل و سلطهى ظالمان است. «استمتع بعضنا ببعض... نولّى بعض الظالمين بعضاً» 3- تنها حاكمان ظالم نيستند، محكومانِ ترسو و ساكت و عياش هم ظالمند. «بعض الظالمين بعضاً» 4- سبب سلطهى ستمگران، رفتار خود مردم است. «نُولّى... بما كانوا يكسبون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 130 --------------------------------------------- آيه يَمَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ ءَايَتِى وَيُنذِرُونَكُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَذَا قَالُواْ شَهِدْنَا عَلَى أَنفُسِنَا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَيَوةُ الدُّنْيَا وَشَهِدُواْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُواْ كَفِرِينَ --------------------------------------- ترجمه (در قيامت به آنان گفته مىشود:) اى گروه جنّ و انس! آيا پيامبرانى از خودتان به سويتان نيامدند تا آيات مرا بر شما بخوانند و شما را از ديدار اين روز بيمتان دهند؟ گويند: ما عليه خودمان گواهى مىدهيم و زندگى دنيا آنان را فريب داد و بر عليه خود شهادت دادند كه كافر بودهاند. ---------------------------------------- نکته ها از آيات قرآن استفاده مىشود كه حضرت محمّد صلى الله عليه وآله، براى جنّ نيز فرستاده شده و آنان نيز قرآن را مىفهمند، گروهى هم ايمان مىآورند. [478] به گفتهى برخى مفسّران (مثل آلوسى، قرطبى، طبرسى و سيّد قطب) رسولان جنّ، وحى را از طريق رسولان انس دريافت كرده و به نژاد خود مىرساندند. زيرا كلمهى «رسول» به غير انسان هم گفته مىشود، مثل: «اللَّه يصطفى من الملائكة رسلاً» [479] در اين آيه، دو اقرار از سوى كافران آمده است، يكى گواهى به آمدن پيامبران، دوّم اعتراف به كفر خويش. مواقف در قيامت مختلف است؛ گاهى در موقفى كفّار ابتدا انحراف خود را انكار مىكنند، مثل آيه 23 همين سوره: «واللَّه ربّنا ما كنّا مشركين»، آنگاه كه فهميدند قيامت جاى انكار نيست، به گناه خود اعتراف مىكنند. ____________________________ 478) آيات اوّل سورهى جنّ و آيه 28 سورهى احقاف. 479) حج، 75. ----------------------------------------- پيام ها 1- جنّ و انس هر دو مكلف به پذيرش دعوت انبيايند و رسولان براى هر دو نژاد آمدهاند. «الجنّ والانس» 2- انذار، قوىترين اهرم تربيت و وظيفهى مهم پيامبران است. «و ينذرونكم» 3- قوىترين ضامن اجراى احكام الهى براى اصلاح فرد وجامعه، ايمان به معاد است. «ينذرونكم لقاء يومكم هذا» 4- قيامت، جاى كتمان وانكار نيست، لذا انسانها عليه خود اقرار مىكنند. «شهدوا على انفسهم» 5 - دنياخواهى، عامل بىاعتنايى به دعوتهاى انبياست. «غرّتهم الحياة...» (فريفته شدن به دنيا، موجب فراموشى آخرت است.) 6- علاقهى افراطى به دنيا، انسان را به كفر مىكشاند. «غرّتهم الحياة الدنيا... انهم كانوا كافرين» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 131 --------------------------------------- آيه ذَلِكَ أَن لَمْ يَكُن رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا غَفِلُونَ ----------------------------------------- ترجمه اين (اتمام حجّت و هشدار) براى آنست كه پروردگارت هرگز از روى ستم، آبادىهايى را كه اهلش (از شناخت حقّ) غافلند نابود نمىكند. (خداوند ابتدا مردم را از غفلت و جهل بيرون مىآورد و با پيامبرانش به آنان هشدار مىدهد و سپس اگر قبول نكردند هلاكشان مىكند). -------------------------------------------- نکته ها سنّت خداوند آن است كه راه حقّ را با فرستادن انبيا و هشدارهاى مختلف به مردم نشان مىدهد و حقايق را بيان كرده، اتمام حجّت مىكند. در آن صورت اگر بىاعتنايى كردند، كيفر مىدهد. اين قانون و سنّت كلّى در آيات متعدّدى مطرح شده است، از جمله: «و ما أهلكنا من قرية الاّ لها منذرون» [480] ما هيچ قريهاى را هلاك نكرديم مگر آنكه مردم آنجا بيمدهندگانى داشتند. «و ما كنّا معذّبين حتّى نبعث رسولاً» [481] ما تا پيامبرى نفرستيم، عذاب نمىكنيم. _____________________________ 480) شعراء، 208. 481) اسراء، 15. -------------------------------------------- پيام ها 1- كيفردادن گناهكار، از شئون ربوبيّت خداوند است. «ربّك مهلك القرى» 2- عقاب بدون بيان وهشدار، ظلم و قبيح است. «مهلك القُرى بظلمٍ و اهلها غافلون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 132 --------------------------------------- آيه وَلِكُلٍّ دَرَجتٌ مِمَّا عَمِلُواْ وَمَا رَبُّكَ بِغَفِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ ---------------------------------------- ترجمه و براى هر كس بر اساس آنچه انجام دادهاند درجاتى است، و پروردگار تو از آنچه مىكنند غافل نيست. ---------------------------------------------- نکته ها مراد از «درجات» در اين آيه، درجاتِ رشد نيست، بلكه شامل دركاتِ سقوط نيز مىشود. -------------------------------------------- پيام ها 1- خداوند، عادل است و مرتبهى هر كس را طبق عملكرد خود او قرار مىدهد. «درجاتٌ ممّا عملوا» 2- سعادت و شقاوت انسان، بسته به اعمال اوست. «ممّا عملوا» 3- انسان بايد بهوش باشد، زيرا تحت نظر خداست. «و ما ربّك بغافل عمّا يعملون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 133، 134 --------------------------------------- آيه وَرَبُّكَ الْغَنِىُّ ذُو الرَّحْمَةِ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِكُمْ مَا يَشَاءُ كَمَا أَنْشَأَكُم مِن ذُرِيَّةِ قَوْمٍ ءَاخَرِينَ إِنَّ مَا تُوعَدُونَ لَأَتٍ وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ ------------------------------------------ ترجمه و پروردگار تو بىنياز و صاحبِ رحمت است. اگر بخواهد، شما را مىبرد و پس از شما هر كه را بخواهد جايگزين مىكند، همان گونه كه شما را از نسل قوم ديگرى پديد آورد. به راستى آنچه وعده داده مىشويد، آمدنى است و شما نمىتوانيد (خدا را) ناتوان سازيد (و از كيفر و عدل او بگريزيد). ----------------------------------------- پيام ها 1- تنها خداوند بىنياز مطلق است، پس هرگز خود را بىنياز نبينيم. «ربّك الغنى» در جاى ديگر مىفرمايد: «يا أيّها النّاس أنتم الفقراء الىاللّه واللّه هو الغنىّ الحميد» [482] اى مردم! همه شما نيازمند خداييد و تنها اوست كه بىنياز وستوده است. 2- گناهكاران، بايد در همين دنيا هم بترسند، زيرا محو آنان توسط قدرت الهى بسيار ساده است. «يذهبكم» 3- ريشهى ظلم (كه در دو آيه قبل آمده بود)، يا نياز است، يا سنگدلى و هيچ يك از اين دو در خدا وجود ندارد. «الغنىّ ذوالرّحمة» 4- شرط مربّى خوب، بىنيازى و عطوفت است. «ربّك الغنىّ ذو الرّحمة» 5 - بقاى اجتماعات بشرى، به مشيّت الهى بستگى دارد. «اِن يشأ يذهبكم» 6- بود و نبود انسانها، نفع و زيانى براى خداوند ندارد. «الغنىّ... اِن يشأ يذهبكم» 7- خداوند از عبادات ما بىنياز است، دستورهاى عبادى، عامل رشد خودماست. «الغنىّ» 8 - رحمت خداوند، فراگير است، ولى گاهى بشر كار را به جايى مىرساند كه خداوند همه را نابود مىكند. «ذوالرّحمة... يذهبكم» 9- وعدههاى الهى قطعى است، نه شوخى. «انّ ما توعدون لآت» 10- مجرم در قيامت نمىتواند با قدرت الهى در افتد. «و ما انتم بمعجزين» _____________________________ 482) فاطر، 15. |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 135 --------------------------------------- آيه قُلْ يَقَوْمِ اعْمَلُواْ عَلَى مَكَانَتِكُمْ إِنِّى عَامِلٌ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن تَكُونُ لَهُ عَقِبَةُ الْدَّارِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّلِمُونَ ----------------------------------------- ترجمه بگو: اى قوم من! بر جايگاه و سيرت خويش عمل كنيد كه من نيز (بر اساس سيرت خويش) عمل مىكنم و به زودى خواهيد دانست كه سرانجام آن سراى از كيست، همانا ستمكاران رستگار نمىشوند. ------------------------------------------ پيام ها 1- پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله، چون به راه خود يقين دارد، مأمور است در برخوردهاى خود، ثبات و قاطعيّت خود را به ديگران اعلام كند. «قل يا قوم اعملوا على مكانتكم انّى عامل...» 2- سرپيچى مردم، وظيفهى پيامبران را عوض نمىكند. «انّى عامل» 3- سرنوشت مردم، وابسته به عملكرد خودشان است. «اعملوا ... فسوف تعلمون» 4- ملاك موفقيّت، حسن عاقبت و سرانجام كار است، نه جلوهها و تلاشهاى زودگذر. «عاقبة الدّار» 5 - ظالم، رستگار نمىشود. «انّه لا يفلح الظالمون» 6- سرپيچى از راه خدا و انبيا ظلم است. «الظالمون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 136 --------------------------------------- آيه وَجَعَلُواْ لِلَّهِ مِمّا ذَرَأَ مِنَ الْحَرْثِ وَالْأَنْعَمِ نَصِيباً فَقَالُواْ هَذَا لِلَّهِ بِزَعْمِهِمْ وَهَذَا لِشُرَكَائِنَا فَمَا كَانَ لِشُرَكَائِهِمْ فَلَا يَصِلُ إِلَى اللَّهِ وَمَا كَانَ لِلَّهِ فَهُوَ يَصِلُ إِلَى شُرَكَائِهِمْ سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ ---------------------------------------- ترجمه و (بت پرستان) از آنچه خداوند از كشت و چهارپايان آفريده است، سهمى را براى خدا قرار دادند و به پندار خودشان گفتند: اين قسمت براى خداست و اين قسمت براى (بتهايى كه هم) شريكان (خدايند، هم شريك اموال) ما پس آنچه سهم شركا و بتها بود به خدا نمىرسيد، ولى هرچه سهم خدا بود به شركا مىرسيد، چه بد است آنچه داورى مىكنند! --------------------------------------- نکته ها آنان كه از مدار تربيت انبيا بيرون رفته و به وادى خيال مىروند، حرفها و تصميمهايشان نيز خيالى و بىمنطق است و خود را مالك همه چيز مىدانند و تقسيمبندى مىكنند. يكبار پسران را سهم خود و دختران را سهم خدا مىدانند. «الكم الذكر و له الانثى» [483] يكبار هم غلات و حيوانات را بين خدا و بتها تقسيم مىكنند. مشركان مىپنداشتند سهم بتها غير قابل تغيير است و آن را خرج بتكدهها و خدمه آنها مىكردند، و سهم خدا را نيز به اين بهانه كه خداى آسمانها بىنياز است، هنگام كم و كسر آمدنها خرج بتخانهها مىكردند. نه خرج كودكان، فقرا و مهمانان. ____________________________ 483) نجم، 21. ------------------------------------------ پيام ها 1- در كشاورزى و دامدارى، گرچه انسان نقش دارد، امّا زارع و خالق اصلى خداست. «للّه ممّا ذرأ» در آيهاى ديگر مىفرمايد: «ءانتم تزرعونه أم نحن الزّارعون» [484] 2- قانون زكات و تقسيم درآمد و منافع، در عقائد انسانهاى قبلى نيز بوده است، هر چند به صورت خرافى. «هذا للّه... هذا لشركائنا» 3- مشركان با آنكه بتها را شريك خدا مىپنداشتند، ولى براى خداوند موقعيّت ويژهاى از عزّت و غنا قائل بودند و تلفات را از سهم خدا كم مىكردند و مىگفتند: او نيازى ندارد. «ما كان للّه فهو يصل الى شركائهم» 4- رسالت انبيا، مبارزه با خرافات است. «ساء ما يحكمون» _____________________________ 484) واقعه، 64. |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 137 --------------------------------------- آيه وَكَذَلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلَدِهِمْ شُرَكَاؤُهُمْ لِيُرْدُوهُمْ وَلِيَلْبِسُواْ عَلَيْهِمْ دِينَهُمْ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ مَا يَفْتَرُونَ --------------------------------------- ترجمه و بدين سان (بتها و خادمان بتها كه) شريكان آنها (در اموالشان محسوب مىشدند،) كشتن فرزند را براى بسيارى از مشركان (به عنوان قربانى براى بتها) زيبا جلوه دادند تا آنان را به هلاكت كشيده و آيين آنان را مشتبه سازند. و اگر خداوند مىخواست چنين نمىكردند (و به اجبار جلو آنان را مىگرفت)، پس آنان را با دروغهايى كه مىبافند واگذار. --------------------------------------- نکته ها همان گونه كه تقسيم كشت و دام، ميان خدا و شريكان، در نظر مشركان جلوه داشت، عشق به بت و فرزندكشى در پاى بت را هم وسوسههاى شيطانى در نظرشان آراسته بود. «يُردُوهُم»: از «ارداء» به معناى هلاك كردن است. مشركان يا مىگويند: دختر ننگ است و زنده به گورش مىكنند، «أيمسكه على هون» [485] يا مىگويند: خرجى ندارم و بايد نابود شود، «خشية املاق» [486] يا آن را نوعى قرب به بتها مىدانند، كه همهى اينها نوعى تزيين است. __________________________ 485) نحل، 59. 486) اسراء، 31. --------------------------------------- پيام ها 1- بينش غلط و خرافى، سبب مىشود كه انسان، فرزند خود را پاى بت سنگى و چوبى قربانى كرده و به آن افتخار نمايد. «زَيَّن... قتل أ ودلاهم» 2- مجرمان، حتّى براى فرزندكشى هم توجيه درست مىكنند تا روان و وجدان خود را آرام كنند. «زَيَّن» 3- در انتقاد، انصاف را مراعات كنيم. «لكثير من المشركين» نه آنكه همه چنيناند. 4- توجيه گناه و آراستن زشتىها، عامل هلاكت و سقوط است. «زَيَّن... ليُردُوهم» 5 - خرافهگرايى، سبب التقاط و آميختگى دين با شبهات است. «وليلبسوا» 6- پيامبر، مسئول ابلاغ است نه اجبار، اگر مردم گوش نكردند، آنان را رها كرده و به سراغ دلهاى آماده مىرود. «فذرهم» 7- افكار و رفتار منحرفان، نبايد حقّجويان را دلسرد كند. «فذرهم و ما يفترون» 8 - شريك پنداشتن براى خداوند، افترا به اوست. «فذرهم و ما يفترون» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انعام آیه 138 --------------------------------------- آيه وَقَالُواْ هَذِهِ أَنْعَمٌ وَحَرْثٌ حِجْرٌ لَّا يَطْعَمُهَا إِلَّا مَن نَشَاءُ بِزَعْمِهِمْ وَأَنْعَمٌ حُرِّمَتْ ظُهُورُهَا وَأَنْعَمٌ لَا يَذْكُرُونَ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا افْتِرَاءً عَلَيْهِ سَيَجْزِيِهم بِمَا كَانُواْ يَفْتَرُونَ --------------------------------------------- ترجمه و مشركان (به پندار خويش) گفتند: اينها، دامها و كشتهايى ممنوع است، كسى نخورد مگر آن (خادمين بتكدهها) كه ما بخواهيم. و چهارپايانى است كه (سوار شدن بر) پشت آنها حرام است و چهارپايانى كه نام خدا را (هنگام ذبح) بر آن نمىبرند (اين احكام را) به دروغ به خدا نسبت مىدادند. خداوند به زودى آنان را به كيفر آنچه به او افترا مىبستند جزا خواهد داد. ---------------------------------------------- نکته ها «حِجْر» به معناى منع است و «تحجير» يعنى منطقهاى را سنگچين كردن و مانع شدن از ورود ديگران براى تصاحب آن. «حِجر اسماعيل» نيز جايى است كه با ديوار سنگى جدا شده است. عقل را هم «حِجر» گويند، چون انسان را از زشتىها باز مىدارد. «هل فى ذلك قسم لِذى حِجر» [487] در دو آيهى قبل، عقائد خرافى مشركان دربارهى سهم خدا و بتها از كشاورزى و چهارپايان مطرح بود. در اين آيه چگونگى مصرف سهم بتها بيان شده كه احدى حقّ استفاده ندارد، مگر خادمين بتها و بتكدهها. با توجّه به اين آيه، مشركان چهار انحراف داشتند: 1- ممنوع شمردن بعضى از چهارپايان. 2- ممنوع شمردن بعضى از محصولات كشاورزى. 3- ممنوع كردن سوارى برخى از چهارپايان. 4- نبردن نام خدا به هنگام ذبح حيوانات. قرآن، هدف آفرينش چهار پايان را سوار شدن بر آنها و مصرف از گوشت آنها مىداند: «جعل لكم الانعام لتركبوا منها و منها تأكلون» [488] و تحريم بهرهبردارى از چهارپايان را، از بدعتهاى جاهلى مىشمرد كه در آيه 103 سورهى مائده نيز بيان شده است. اسلام، آيين جامعى است كه حتّى انحراف در بهرهگيرى از حيوانات را هم تحمّل نمىكند. وقتى قرآن، از بىمصرف ماندن حيوان وتحريم سوارشدن بر آن نكوهش مىكند، به طريق اولى از بىمصرف ماندن انسانها، منابع، سرمايهها واستعدادها بيشتر نكوهش مىكند. _____________________________ 487) فجر، 5. 488) غافر، 79. -------------------------------------------- پيام ها 1- احكام دين بايد منسوب به خدا باشد، نه بر پايهى گمان، خيال، قياس و استحسان. «قالوا... بزعمهم... افتراءً عليه» 2- مبارزه با خرافات، يكى از وظايف اصلى پيامبران است. «افتراء عليه سيجزيهم» 3- تحريم حلالها و تحليل حرامها، افترا بر خداست. «هذه انعام و حرث حجر... افتراء» 4- بدعتگذاران، در انتظار كيفر قوانين موهوم خود باشند. «سيجزيهم» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |