در حال دیدن این عنوان: |
۶۷ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 19 ------------------------------------------- آيه وَ يََادَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلَا مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَ لَاتَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّلِمِينَ ------------------------------------------ ترجمه و اى آدم! تو و همسرت در آن باغ (بهشت گونه) ساكن شو و از (هرگونه و هرچه و) هرجا خواستيد بخوريد، و(لى) نزديك اين درخت نشويد كه از ستمكاران (بر خويش) خواهيد شد. ------------------------------------------- نکته ها مشابه اين آيه، در سورهى بقره آيهى 35 نيز گذشت. امام رضا عليه السلام در مورد اينكه شجرهاى كه مورد نهى قرار گرفت آيا گندم است يا انگور و يا چيز ديگرى، مىفرمايد: چون درختان بهشتى ميوههاى متنوّعى مىدهند، تمام اقوال را شامل مىشود. [37] خداوند اراده كرده بود كه انسان به عنوان خليفهى او در روى زمين زندگى كند، «انّى جاعل فى الارض خليفة» [38] و براى نشان دادن اين شايستگى به ديگران، حقايقى را به انسان تعليم داد، آنگاه دستور سجده بر او را داد و در بهشت قرارش داد و سپس اوّلين تكليف را به او فرمان مىدهد و موضوع تعهّد و مسئوليّت و اختيار شروع مىشود و پس از آن مجازات تخلّف از تكليف و ورود به زمين و تلاش براى تكامل صورت مىگيرد و همهى اين مراحل بر پايهى علم الهى صورت گرفت، چنانكه حضرت على عليه السلام پس از بيان اين مراحل واستقرار انسان در روى زمين مىفرمايد: علم خداوند در مورد او به وقوع پيوست. [39] در اين كه مراد از «جنّة» و بهشتى كه آدم در آن ساكن بود چيست، اقوال مختلفى بيان شده است؛ بعضى آن را همان بهشت موعود مىدانند و خلود و جاودانگى در آن را از آنِ كسانى مىدانند كه به واسطهى عمل و جزا داخل آن شدهاند، و در مورد غير آن چنين نيست، چنانكه پيامبر صلى الله عليه وآله در شب معراج وارد آنجا شد و برگشت. امّا امام صادق عليه السلام فرمود: بهشت آدم، يكى از باغهاى دنيا بوده است. [40] زيرا در بهشت موعود، امر و نهى و تكليف وجود ندارد. ______________________________ 37) عيونالاخبار، ج1، ص306 38) بقره، 30 39) نهج البلاغه، خطبه91 40) تفسير اثنى عشرى -------------------------------------------- پيام ها 1- ابتدا موارد مجاز و راههاى صحيح را باز كنيد، سپس موارد ممنوع را گوشزد كنيد. «فكُلا... لاتقربا» 2- نزديك شدن به حرام و مناطق ممنوعهى احكام الهى، آلودگى به گناه را به دنبال دارد. «لاتقربا... فتكونا...» 3- با بودن راه مجاز «فَكُلا»، راه ممنوعه رفتن ظلم است. «فتكونا من الظالمين» |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 20 ------------------------------------------- آيه فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَنُ لِيُبْدِىَ لَهُمَا مَا وُرِىَ عَنْهُمَا مِن سَوْءَ تِهِمَا وَقَالَ مَانَهَكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَو تَكُونَا مِنَ الْخَلِدِينَ -------------------------------------------- ترجمه پس شيطان، آن دو (آدم و همسرش) را وسوسه كرد تا آنچه را از زشتى (عورت)شان از آن دو مخفى بود، برايشان آشكار سازد و گفت: پروردگارتان شما را از (خوردن) اين درخت نهى نكرده مگر براى اين كه مبادا دو فرشته شويد يا از جاودانان شويد (و حيات ابدى بيابيد). ------------------------------------------- نکته ها شيطان، آدم و حوا را وسوسه مىكرد كه خوردن از اين درخت، شما را فرشته مىكند يا ابدى مىسازد و خداوند چون نمىخواهد شما به اين مقام برسيد، دستور داده كه از آن نخوريد. در اينكه چرا حضرت آدم نهى خداوند را ناديده گرفت و از درخت ممنوعه خورد، ذيل آيه 21 پاسخ داده شده كه نهى در اينجا عنوان كراهت دارد، نه تحريم، و مانند نهى پزشك از يك غذا براى بيمار مىباشد كه اگر بيمار آن غذا را بخورد به زحمت مىافتد و آثار و عوارض مربوط به خود را دارد، نه آنكه حرام باشد. سؤال: آيا ملائكه از آدم برتر بودند كه حضرت آدم به خاطر فرشته شدن، تحت تأثير وسوسهى شيطان قرار گرفت؟ پاسخ: برترى آدم بر ملائكه، روشن است و امّا رغبت و ميل آدم به ملك شدن، به خاطر كمالات آنان بود كه حضرت آدم عليه السلام مىخواست علاوه بر آنچه خود دارد، آنها را نيز داشته باشد كه اين، دليل برترى آنان نيست. [41] از امام صادق عليه السلام سؤال شد ملائكه افضل هستند يا بنىآدم؟ آن حضرت روايتى را از حضرت على عليه السلام نقل كردند كه فرمود: خداوند ملائكه را از عقل بدون شهوت و حيوانات را با شهوت بدون عقل آفريد، امّا انسان را با تركيبى از عقل و شهوت آفريد، اگر عقل انسان بر شهوتش غالب شود، از ملائكه برتر است و اگر شهوتش برعقلش غالب شود، از حيوانات پستتر است. «فمن غلب عقله شهوتَه فهو خير من الملائكة و من غلب شهوته عقله فهو شرّ من البهائم». [42] آدميزاده طرفه معجونى است كز فرشته سرشته و از حيوان گر كند ميل اين، شود به از اين ور كند ميل آن، شود پس از آن آرى خوبىها ودرجات آدميان متفاوت و داراى مراتبى است، چنانكه در ملائك نيز چنين است، پس هر انسانى را نمىتوان گفت از همهى ملائكه برتر است و يا بالعكس. [43] خداوند، شيطان را با ماهيّتى پليد نيافريده است، بلكه او را موجودى قابل تكامل آفريد و در گذرگاه هستى هدايت كرد و اين شيطان بود كه خود را منحرف و پليد ساخت، وگرنه اگر ماهيّت او پليد بود، اشتغال به تسبيح و تقديس، كه سالها بدان مشغول بود، معنا نداشت. همان گونه كه خداوند فرعون و ابنملجم را چنان خلق نكرد، بلكه آنان نيز شايستگى رشد و اعتلاى انسانى را داشتهاند، ولى به اختيار خود منحرف شدهاند. [44] سؤال: چرا خداوند شيطان را بر انسان مسلّط كرد؟ پاسخ: رابطهى شيطان با انسان و امكان تأثير او در آدمى، بيشتر و زيادتر از تأثير غرائز حيوانى در انسان نيست. خداوند در مقابل آن غرائز حيوانى، انديشه و تعقّل و وجدان را عطا فرموده و بهترين وسيلهى تعديل و تنظيم غرائز را در اختيار آدمى قرار داده است. علاوه بر آنكه شيطان، بر انسان سلطه ندارد واراده و اختيار را از انسان نمىگيرد، چنانكه خودش مىگويد: «ما كان لى عليكم من سلطان الاّ أن دعوتكم فاستجبتم لى فلاتلومونى ولوموا انفسكم ما انا بمصرخكم و ما انتم بمصرخى» [45] كار او كمك به غرائز حيوانى است و اگر بخواهد تأثيرى بگذارد، مجبور است با يكى از قواى درونى يعنى غرائز و توهّمات و وسوسهها وارد شود كه در مقابل آنها دو نيروى عقل و وجدان همواره انسان را به خيرات ونيكىها دعوت مىكنند. [46] ______________________________ 41) تفسير منهجالصادقين 42) وسائل، ج15، ص209 43) تفسير اطيب البيان، ج1، ص512 44) شرحمثنوى، علاّمه جعفرى، ج 5، ص207 45) ابراهيم، 22 46) شرح مثنوى، ج5، ص207 ---------------------------------------------- پيام ها 1- شيطان، حتّى خوبان را هم رها نمىكند. «فوسوس لهما» امّا هيچ سلطهاى بر مخلصين ندارد. «الاّ عبادك منهم المخلَصين» [47] 2- نهايت كار شيطان، وسوسه است نه اجبار، نشان دادن راه انحرافى است، نه اصرار. «فوسوس لهما» 3- نتيجهى ارتكاب گناه و خلاف، رسوايى است. «ليُبدى... سوءاتهما» 4- رسوايى، كشف حجاب و برهنگى، از اهداف شيطان است. «ليُبدى... ما وُرى» 5 - شيطان از راه آرزوها، انسان را فريب مىدهد. «ما نهاكما ربّكما... الاّ اَن تكونا ملَكين او تكونا من الخالدين» (آرزوى انسان، زندگى ابدى در فضايى آرام و فرشتهگونه است، لذا شيطان گفت: اگر از آن درخت بخوريد، به آرزوى خود رسيده و زندگى دائم و به دور از مزاحمت و اضطراب خواهيد داشت، و با استفاده از غرائز و تمايل انسان به رفاه و ابديّت، او را وسوسه كرد.) ________________________________ 47) حجر، 40 |
||
۲۶ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 21 --------------------------------------------- آيه وَقَاسَمَهُمَآ إِنِّى لَكُمَا لَمِنَ النَّصِحِينَ ---------------------------------------- ترجمه و (شيطان براى آن كه وسوسهاش تأثير كند،) براى آن دو سوگند ياد كرد كه به راستى من از خيرخواهان شمايم. ----------------------------------------- نکته ها حضرت آدم وهمسرش در آغاز به ابليس اعتمادى نداشتند و شيطان براى جلب اعتماد آنها سوگند ياد كرد و بر آن نيز تأكيد نمود. [48] امام رضا عليه السلام فرمود: آدم و حوّا تا آن زمان سوگند دروغ به خدا را نشنيده بودند و به همين دليل به او اعتماد كردند و از آن شجره خوردند. البتّه اين عمل قبل از نبوّت حضرت آدم بوده و نهى تحريمى و گناه كبيرهاى كه مستحقّ آتش باشد نبوده است. [49] بنابراين اوّلين سوگند دروغ، از شيطان بوده است. قرآن مىفرمايد: منافقان نيز اهل سوگند دروغاند. [50] و كسى كه پى در پىسوگند مىخورد، لايق رهبرى جامعه نيست. «لاتطع كلّ حلاّف مهين» [51] __________________________ 48) قاسمهما« از باب مفاعله، شايد رمز تأكيد باشد 49) عيونالاخبار، ج1، ص196 50) توبه، 56، 62، 74 و 107 51) قلم، 10 --------------------------------------- پيام ها 1- سوگند دروغ، كار شيطانى است. «قاسمهما» 2- به هر سوگندى نبايد اطمينان كرد. «قاسمهما» 3- دشمن، از اعتقادات و باورهاى ما به نفع خود سود مىبرد. «قاسمهما» 4- گاهى دشمن با ظاهرى دلسوزانه و ادّعاى خيرخواهى، در ما نفوذ مىكند و ضربه مىزند. «انّى لكما لمن الناصحين» برادران يوسف نيز براى از بين بردن يوسف و جدا كردن او از پدرشان به او گفتند: «انّا له لناصحون» [52] ______________________________ 52) يوسف، 11 |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 22 --------------------------------------------- آيه فَدَلَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَ تُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَيهُمَا رَبُّهُمَآ أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَآ إنَّ الشَّيْطَنَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ ------------------------------------------- ترجمه پس شيطان آن دو را با فريب و حيله به سقوط (و پرتگاه گناه) كشاند، پس چون از آن درخت (نهى شده) چشيدند، زشتى برهنگىشان براى آنان آشكار شد و به (پوشاندن خويش با) چسباندن برگ درختان بهشت بر خود پرداختند و خداوند ندايشان داد: آيا شما را از آن درخت نهى نكردم و به شما نگفتم كه شيطان براى شما دشمنى آشكار است؟! --------------------------------------------- نکته ها «دَلّى» از «تدليه»، به معناى نزديك كردن است و اشاره به دلو و طناب براى وصول و رسيدن به هدفى است. گويا ابليس با طناب غرور، آنها را به چاه فريب وارد كرد. «يخصفان» از «خصف»، به معناى جمع كردن، دوختن و وصله كردن است. خطاب خداوند با كلمهى «ندا» آمده است، «ناداهما»، ندا براى خطاب دور است، گويا آدم و همسرش با خوردن از درخت نهى شده، از قرب خدا دور شدند. عدّهاى از مفسّران مانند سيد مرتضى، طبرسى و ابوالفتوح رازى مىگويند: اخراج حضرت آدم از بهشت و آمدن به زمين، از باب مصلحت بود نه از جهت عقوبت و جزا. [53] _____________________________ 53) تفسير اثنى عشرى -------------------------------------------- پيام ها 1- زن و مرد، هر دو در تيررس وسوسهى شيطانند. «فدلّاهما» 2- حربهى شيطان، فريب و غرور است. «بغرور» 3- تمايل به وسوسههاى شيطان، همچون دستيابى به طنابى سست و كوتاه و سقوط در چاه گناه است. «دلّاهما» 4- توجّه نكردن به فرامين و ارشادات الهى مهم است، چه كم چه زياد. «فلمّا ذاقا» در ارتكاب گناه، كوچك و بزرگ مطرح نيست، مهم گستاخى بر گناه است. لذا گاهى گناه اندك نيز باعث رسوايى وسقوط انسان مىشود. 5 - برهنگى، نوعى كيفر الهى است، (نه نشانهى كمال و تمدّن). «فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سواتهما...» 6- گاهى سقوط گام به گام است؛ ابتدا ايجاد فكر انحرافى، «فدلاّهما بغرور» سپس انجام منهيّات و خوردن چيزهاى ممنوع، «فلمّا ذاقا الشجرة» و آنگاه سقوط و برهنگى. «بدت لهما سؤاتهما» 7- توجّه نكردن به ارشادات الهى و خوردن غذاى منع شده، زمينهى برهنگى است. «ذاقا... بدت لهما سواتهما» 8 - زشتى برهنگى و كرامت پوشش، جزو فطرت انسان است. «وطفقا يخصفان» 9- پوشش ارزش است، گرچه با سادهترين وسيله باشد. «ورق الجَنّة» 10- احكام و اوامر ونواهى و هشدارهاى خداوند همواره در جهت رشد و تربيت انسان است. «ناداهما ربّهما ألم انهكما» 11- حضرت آدم و حوّا پس از خوردن از آن درخت ممنوعه، از جايگاه عالى خود دور شدند. «تلكما الشجرة» و نفرمود: «هذه الشجرة» 12- خداوند بدون اتمام حجّت، كسى را توبيخ نمىكند. «ألم اَنهكما... اَقُل لكما» 13- در مسير راه خدا، لازم است دشمنان را بشناسيم. «عدوّ مبين» 14- با آنكه عداوت شيطان آشكار است، امّا انسان از خطر و دشمنى او غافل مىشود. «عدوّ مبين» |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 23 --------------------------------------------- آيه قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَآ أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَسِرِينَ --------------------------------------------- ترجمه (آدم و حوّا) گفتند: پروردگارا! ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر ما را نبخشايى و رحم نكنى، قطعاً از زيانكاران خواهيم بود. -------------------------------------------- نکته ها شيطان و آدم هر دو نافرمانى كردند، امّا شيطان نسبت به نافرمانى خود (ترك سجده)، به عدل و حكمت الهى اعتراض كرده و استكبار نمود و برترى نژاد خود را مطرح ساخت و پشيمان هم نشد، امّا حضرت آدم و حوّا، به كار خلاف خود اعتراف كردند و از خداوند تقاضاى بخشش نمودند. [54] ________________________________ 54) تفسير نمونه ------------------------------------------------- پيام ها 1- در برابر ستمهايى كه به خود روا مىداريم بايد از خداوند استمداد كنيم و آنها را جبران كنيم. «قالا ربّنا ظلمنا...» 2- آدم و حوّا، هم در تخلّف شريك بودند، هم در جبران گذشته و عذرخواهى. «ذاقا، قالا ربّنا» 3- هرگونه خلافى، ظلم به خويش است، چون مخالفت با فرمان خدا مخالفت با تكامل و سعادت واقعى خود است. «ظلمنا أنفسنا» 4- از آداب دعا و استغفار، ابتدا اعتراف به گناه است. «قالا ربّنا ظلمنا أنفسنا» 5 - نخستين خواستهى بشر از خدا، تقاضاى عفو ورحمت بود. «وان لمتغفرلنا» 6- مهمترين مسأله براى گناهكار، مغفرت الهى است، سپس درخواستهاى ديگر. «ان لم تغفر لنا و ترحمنا» 7- عنايت و لطف و مهربانى خدا، جلوى خسارت ابدى را مىگيرد. «ان لمتغفر لنا... لنكوننّ من الخاسرين» |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 24، 25 --------------------------------------------- آيه قَالَ اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِى الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتَعٌ إِلَى حِينٍ قَالَ فِيهَا تَحْيَوْنَ وَفِيهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ -------------------------------------------- ترجمه (خداوند) فرمود: فرود آييد، بعضى از شما دشمن بعض ديگريد و تا مدّتى (معيّن) براى شما در زمين جايگاه و وسيلهى بهرهگيرى خواهد بود. (او) فرمود: در اين زمين زندگى مىكنيد و در آن مىميريد و از آن (براى محاسبهى روز قيامت،) بيرون آورده مىشويد. ------------------------------------------- نکته ها مخاطبين جملهى «اهبطوا»، يا آدم و حوّا و ابليس هستند و يا آدم و حوّا و ذريّه آنها. البتّه در يك جا ابليس به تنهايى مورد خطاب قرار گرفته است، «فاهبط منها» [55] و در جايى ديگر آدم و حوّا، «قال اهبطا منها جميعاً» [56] كه اگر جايگاه هبوط آنها يكى باشد، ممكن است «اهبطوا» جمع بين آنها باشد. مراد از «هبوط»، آمدن به زمين است، زيرا بدنبال آن مىفرمايد:«ولكم فىالارض مستقرّ» گرچه خداوند توبهى آدم و حوّا را پذيرفت، «فتاب عليه» [57] ، ولى اثر وضعى گناه باقى است. اثر وضعى آن ترك اولى و نافرمانى آدم و حوّا، خروج از آن جايگاه بهشتى و هبوط به زمين بود. «اهبطوا» _______________________________ 55) اعراف، 13 56) طه، 123 57) بقره، 37 --------------------------------------------- پيام ها 1- از آثار وضعى خلاف و گناه نمىتوان گريخت. «قال اهبطوا» 2- گاهى عملكرد والدين، در هبوط و سقوط نسل آنان هم اثر مىگذارد. «قال اهبطوا...» 3- بهشت آدم و حوّا، مكانى غير از زمين وبالاتر وبرتر از آن بود. «اهبطوا» 4- دنيا جايگاه تنازع و تزاحم و تضادّ است و انسانها به خاطر تزاحم منافع و غرائز، با هم درگير مىشوند. «بعضكم لبعض عدوّ» 5 - زندگى دنيوى و بهرهورى از آن ابدى نيست. «الى حين» 6- انسان، پس از مرگ دوباره زنده خواهد شد. «منها تخرجون» حضرت آدم از اين ناراحت و غمگين بود كه پنداشت ديگر به بهشت و زندگى جاويد نخواهد رسيد، خداوند فرمود: پس از زندگى دنيا مىتواند به بهشت جاويد برسد. 7- مدّت ونهايت زندگى دنيوى براى بشر معلوم نيست. («حين» نكره آمده است) |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 26 --------------------------------------------- آيه يَبَنِى ءَادَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاساً يُوَ رِى سَوْءَ تِكُمْ وَرِيشاً وَ لِبَاسُ التَّقْوَى ذَ لِكَ خَيْرٌ ذَ لِكَ مِنْ ءَايَتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ --------------------------------------------- ترجمه اى فرزندان آدم! همانا بر شما لباسى فروفرستاديم تا هم زشتى (برهنگى) شما را بپوشاند و هم زيورى باشد، و(لى) لباس تقوا همانا بهتر است. آن، از نشانههاى خداست، باشد كه آنان پند گيرند (و متذكّر شوند). -------------------------------------------- نکته ها پس از نقل داستان حضرت آدم، خداوند در اين سوره چهار بار (در اين آيه و آيات 27، 31 و 35)، فرزندان آدم و نسل بشر را خطاب قرار داده و به امورى همچون: حفظ لباس تقوا، فريب شيطان را نخوردن، در خوراكىها و آشاميدنىها و تجمّلات اسراف نكردن و پذيرفتن دعوت انبيا، سفارش نموده است. «ريش»، به معناى پر پرندگان است كه براى آنها، هم پوشش است و هم وسيلهى زيبايى، همچنين به لباسى كه براى انسان نوعى زينت به حساب آيد، ريش گفته مىشود. همهى نعمتها به دست خداوند است و از خزينهى غيب الهى سرازير مىشود، چنانكه خداوند مىفرمايد: «و اِنْ من شىء الاّ عندنا خزائنه و ما ننزّله الاّ بقدر معلوم» [58] هيچ چيز نيست، جز آنكه گنجينههاى آن نزد ماست و جز به اندازه معلوم، فرو نمىفرستيم. و مىفرمايد: «وانزلنا الحديد» [59] ، «وانزل لكم من الانعام...» [60] ، پس مراد از نزولِ لباس از سوى خداوند، آفرينش و قرار دادن آن در اختيار انسان است. «أنزلنا عليكم لباساً» مراد از «لباس التّقوى»، لباسى است كه بر اساس تقوا، تواضع، پاكى و پاكدامنى باشد و به هر يك از خشيت، طاعت، عفّت، حيا و عمل صالح نيز تعبير شده است. [61] _______________________________ 58) حجر، 21 59) حديد، 25 60) زمر، 6 61) تفسير منهجالصادقين ----------------------------------------------- پيام ها 1- توجّه به نعمتهاى الهى، عامل عشق به خدا ودورى از غفلت است. «قد انزلنا عليكم... لعلّهم يذّكّرون» 2- لباس، زمانى نعمت الهى است كه بدن را بپوشاند. «يوارى سواتكم» 3- گرچه در تهيّهى لباس، علاوه بر عوامل طبيعى انسانها نيز تلاش مىكنند، ولى همهى اينها به دست خداست. «انزلنا عليكم لباساً» 4- پوشش وپوشاندن كار خداست، «انزلنا عليكم لباساً يوارى»، ولى برهنگى و برهنه كردن كار شيطان است. «فوسوس... ليبدى لهما ما ورى عنهما من سواتهما» 5 - لباس، نعمت الهى است، «لباساً يوارى» و برهنگى و خلع لباس، كيفر گناه. «فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سوءاتهما» 6- پوشش و آراستگى با پوشاك و لباسهاى زيبا، مطلوب و محبوب خداوند است. «قد انزلنا عليكم لباساً... و ريشاً» آراستن و زينت و بهرهبردن از لباسهاى زيبا تا آنجا كه به اسراف كشيده نشود، مانعى ندارد. 7- معنويّت در كنار مادّيت، تقوا در كنار زينت لازم است. «ريشاً و لباس التّقوى»، و گرنه لباس مىتواند وسيلهى اسراف، تكبّر، فساد، خودنمايى، مدپرستى، شهوترانى، فخرفروشى و امثال آن شود. 8 - آن گونه كه در لباس مادى، پوشش عيوب، حفاظت از سرما و گرما و زيبايى مطرح است، تقوا هم عامل پوشش عيوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مايهى زيبايى معنوى انسان مىباشد. «لباس التّقوى» 9- از خاك، پنبه مىرويد، از علف كه خوراك حيوان است پشم توليد مىشود و از آب دهان كرم، ابريشم، اينها همه از آيات الهى است كه مىتواند مايهى تذكّر و بيدارى انسان باشد. «ذلك من آيات اللّه لعلّهم يذّكّرون» |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 27 --------------------------------------------- آيه يَبَنِى ءَادَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَنُ كَمَآ أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوَءَ تِهِمَآ إِنَّهُ يَرَيكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَطِينَ أَوْلِيَآءَ لِلَّذِينَ لَايُؤْمِنُونَ --------------------------------------------- ترجمه اى فرزندان آدم! مبادا شيطان فريبتان دهد، آنگونه كه پدر و مادرِ (نخستين) شما را از بهشت بيرون كرد، (با وسوسهى خوردن از آن درخت) لباس را از تن آن دو بركند تا عورتهايشان را بر آنان آشكار سازد. همانا شيطان و گروهش شما را از آنجا كه شما آنها را نمىبينيد مىبينند. ما شياطين را دوستان و سرپرستان كسانى كه ايمان نمىآورند قرار داديم. ------------------------------------------------- نکته ها آيهى قبل، از لباس به عنوان نعمت ياد كرد، اينجا هشدار مىدهد كه مواظب باشيد شيطان اين لباس و نعمت را از شما سلب نكند. شيطان گرچه اهل ايمان را نيز وسوسه مىكند و به لغزش مىاندازد، ولى نمىتواند ولايت و سلطهاى كامل بر آنها پيدا نمايد، «وماكان لى عليكم من سلطان» [62] زيرا مؤمن، با توبه و پناه بردن به خدا نجات مىيابد. آرى، شيطان تنها بر كافران سلطه دارد. از اينكه ما شيطان را مىبينيم گمان نكنيم كه او هم ما را نمىبيند، بلكه او در هر مكان كه زمينهى گناه فراهم باشد حاضر است و بدنبال فتنه و فريب مىباشد. _____________________________ 62) ابراهيم، 22 ------------------------------------------ پيام ها 1- از تاريخ و سرنوشت ديگران عبرت بگيريم. «كما اخرج ابويكم» 2- خود را بيمه شده و به دور از انحراف ندانيم، حضرت آدم كه مسجود فرشتگان بود، با فريب شيطان از جايگاه خود دور شد. «أخرج أبويكم ...» 3- برهنگى وكشف حجاب، عامل خروج از جايگاه قرب الهى است. «أخرج أبويكم... ينزع عنهما لباسهما» 4- هرگونه برنامه و تبليغاتى كه به برهنگى بيانجامد، شيطانى است. «لايفتننّكم الشيطان... ينزع عنهما لباسهما» 5 - هدف شيطان، برهنگى زن و مرد در برابر يكديگر است. «ليريهما سواتهما» 6- شيطان تنها نيست، بلكه گروه و ايادى دارد. «انّه يراكم هو وقبيله» چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم: «و جنود ابليس» [63] 7- چون شيطان را نمىبينيم، از او غافل نباشيم و هميشه آماده باشيم. «لايفتننكم... لاترونهم» زيرا فريبندگى شيطان به خاطر ناپيدايى اوست. 8 - برهنگى، نشانهى عدم ايمان و سلطهى شيطان است. «ينزع عنهما لباسهما... اولياء للذّين لايؤمنون» 9- سلطهى شيطان، به خاطر اعمال خود انسان است. «أولياء للذين لايؤمنون» 10- سنّت خداوند آن است كه شيطان بر كافران و منكران حاكم شود. «انّا جعلنا الشياطين اولياء للّذين لايؤمنون» 11- ايمان به خداوند، مانع ولايت و حاكميّت شيطان بر انسان مىشود. «اولياء للّذين لايؤمنون» ______________________________ 63) شعراء، 95 |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 28 --------------------------------------------- آيه وَ إِذَا فَعَلُواْ فَحِشَةً قَالُواْ وَجَدْنَا عَلَيْهَآ ءَابَآءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَآءِ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ----------------------------------------------- ترجمه و هرگاه كار زشتى كنند، (در توجيه آن) گويند: ما پدران خود را بر اين كار يافتيم و خداوند ما را به آن دستور داده است. بگو: خداوند هرگز به كارهاى زشت فرمان نمىدهد. آيا چيزى را كه نمىدانيد به خدا نسبت مىدهيد؟ ---------------------------------------------- نکته ها در تفاسير مىخوانيم كه اين آيه مربوط به برهنگى، مشركان در حال طواف است كه در جاهليّت مرسوم بوده است. آنان اين كار را به تقليد از نياكان خود انجام مىدادند، امّا مدّعى مىشدند كه خداوند دستور داده اينچنين طواف كنند! زشتكاران از نياكان خود تقليد مىكنند و شرك خود را به خدا نسبت مىدهند و مىگويند: «لو شاء اللّه ما أشركنا» [64] ، «لو شاء اللّه ما عبدنا من دونه من شىء» [65] اين خواست خداوند بوده كه ما مشرك شدهايم و مىپنداشتند چون خدا به آنان مهلت داده، پس يا راضى به فحشا و زشتىهاى آنان است و يا به آن فرمان داده است. در اين آيه، آنها ابتدا نياكان خود را مطرح كردند، «وجدنا عليها آبائنا» سپس فرمان خدا را «واللّه امَرَنا بها»، شايد به اين دليل كه كار نياكان، نزد آنان مهمتر از فرمان خداست. ________________________________ 64) انعام، 148 65) نحل، 35 ------------------------------------------------ پيام ها 1- توجيه گناه، بزرگتر از خود گناه و نشانهى سلطه و نفوذ شيطان است. «اولياء للّذين... قالوا وجدنا عليها آبائنا» چه توجيه اجتماعى (نياكان) و چه توجيه مذهبى (امر خدا به زشتىها). 2- پايبندى به روش زشت و غلط نياكان و بدعت در دين، نشانه ولايت شيطان و عدم ايمان است. «انّا جعلنا الشياطين اولياء للّذين... اذا فعلوا فاحشة قالوا وجدنا عليها آبائنا...» 3- فساد و زشتى برخى اعمال، روشن و فطرى است. «فاحشة» («فاحشه» به گناهى گفته مىشود كه قباحت و زشتى آن روشن باشد) 4- گاهى انحرافات انسان، به نسلهاى بعدى منتقل مىشود و منحرفان، بار گناه نسلهاى آينده را نيز به دوش مىكشند. «وَجَدنا عليها آبائنا» 5 - روش گذشتگان، هميشه ارزشمند نيست و تقليد نابجا از پيشينيان ممنوع است. «قالوا وجدنا عليها آبائنا» 6- خداوند در هيچ زمانى به زشتى فرمان نمىدهد. «واللّه اَمرَنا... انّ اللّه لا يأمر» (پاسخ فعل ماضى را با فعل مضارع مىدهد تا نشانهى استمرار باشد) |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 29 --------------------------------------------- آيه قُلْ أَمَرَ رَبِّى بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ --------------------------------------------- ترجمه بگو: پرودگارم به عدل و داد فرمان داده و اينكه نزد هر مسجدى (هنگام نماز) روى خويش را به سوى او بداريد و او را بخوانيد، در حالى كه دين را براى او خالص مىسازيد. آنگونه كه شمارا در آغاز آفريد، باز خواهيد گشت. --------------------------------------------- نکته ها «قِسط»، در برابر تبعيض است، يعنى حقّ هر كس را به خودش بدهند، نه ديگرى. در اين آيه، مفاهيم متعدّدى مطرح شده است؛ تربيت «ربّى»، عدالت «القسط»، عبادت «أقيموا»، جماعت «وجوهكم»، وحدت «مسجد»، دعا «وادعوه»، نيّت و اخلاص «مخلصين له»، و حشر و قيامت «تعودون». مرحوم طبرسى، مراد از «وادعوه مخلصين له الدّين» را امر به دعا و تضرّع خالصانه پس از نماز مىداند. امام صادق عليه السلام فرمود: تسبيح حضرت زهرا عليها السلام در عقب هر نماز، بهتر از هزار ركعت نماز است. [66] معاد، جسمانى است. آن گونه كه ذرّات خاك، از راه غذا در شما جمع شده است، استخوانهاى پوسيده شما نيز در قيامت جمع مىشود. «كما بدأكم تعودون» همان قدرتى كه شما را از يك سلّول و اِسپرم آفريد، بقاياى شما را هم مىتواند در قيامت احيا كند. در روايتى نيز مىخوانيم كه مراد از «كما بدأكم تعودون»، يعنى بر همان اعتقادى كه مردهايد برانگيخته مىشويد؛ مؤمن بر ايمان و كافر بر كفر. «المؤمن على ايمانه و الكافر على كفره» [67] در حديث مىخوانيم: در قيامت مردم عريان و پابرهنه محشور مىگردند، [68] همانند روزى كه از مادر متولّد شدهاند. _______________________________ 66) تفسير اثنى عشرى 67) تفسير مجمع البيان 68) تفسير فرقان ---------------------------------------------- پيام ها 1- انسان، مأمور به قسط و عدالت است. «أمر ربّى بالقسط» و كردار زشت، خارج از دائرهى قسط است. «لا يأمر بالفحشاء... امر ربّى بالقسط» 2- پايبندى خالصانه به دين، زمينهى گسترش قسط و عدل است. «امر ربّى بالقسط و اقيموا وجوهكم» 3- جلوگيرى از تبعيض، در كنار عبادت مطرح است و عبادت ونماز، همراه قسط ارزش بيشترى دارد. «بالقسط و أقيموا» 4- تربيت صحيح، در نظامِ عادلانه است و قسط، از شئون ربوبيّت الهى است. «امر ربّى بالقسط» 5 - دين، دربردارندهى ابعاد اجتماعى، عبادى و اعتقادى انسان است. «امر ربّى بالقسط و اقيموا... وادعوه مخلصين له الدّين» 6- مسجد، پايگاه اخلاص است، نه ريا و شرك. «اقيموا وجوهكم عند كلّ مسجد... مخلصين» 7- يكى از شرايط دعا، خلوص نيّت است. «وادعوه مخلصين له الدّين» 8 - توجّه و ايمان به معاد، عامل اقامهى قسط و اخلاص انسان است. «كما بدأكم تعودون» 9- آفرينش نخستين، دليل امكان معاد است. «كما بدأكم تعودون» |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |