در حال دیدن این عنوان: |
۶۴ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 30 --------------------------------------------- آيه فَرِيقاً هَدَى وَفَرِيقاً حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَلَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُواْ الشَّيَطِينَ أَوْلِيَآءَ مِن دُونِ اللَّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ -------------------------------------------- ترجمه (خداوند) گروهى را هدايت فرمود، و(لى) گروهى، گمراهى بر آنان سزاوار است، زيرا آنان به جاى خداوند، شيطانها را سرپرست خويش گرفتهاند و مىپندارند كه آنان راه يافتهگانند. --------------------------------------------- پيام ها 1- هدايت كار خداست، «فريقاً هَدى» ولى گمراهى، به خاطر سوء انتخاب خود ماست. «اتّخذوا الشياطين اولياء» 2- تا زمانى كه از خدا نبريدهايم، تمام وسوسهى شيطان با ياد او و توبه قابل جبران است، «مَسّهم طائف من الشّيطان تذكّروا» [69] ولى بريدن از خدا سبب افتادن در دام شيطان و سلطهى او مىشود كه قابل جبران نيست. «حقّ عليهم الضّلالة انّهم اتّخذوا الشيطان اولياء» 3- انسان آزاد است و مىتواند ولايت الهى را انتخاب كند يا ولايت شيطان را. «انّهم اتّخذوا الشياطين» 4- ديدگاه منحرفان، واقعبينانه نيست، بلكه خيالپردازانه است. «يحسبون انّهم مهتدون» 5 - انحراف فكرى و جهل مركّب، (گمراه بودن ولى خود را در راه حقّ ديدن،) از بدترين انحرافات است. «يَحسبون انّهم مهتدون» چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم: «قل هل ننبّئكم بالاخسرين أعمالاً. الّذين ضَلّ سعيهم فى الحياة الدّنيا و هم يحسبون انّهم يحسنون صُنعاً» [70] _____________________________ 69) اعراف، 201 70) كهف، 103 تا 104 |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 31 ---------------------------------------------- آيه يَبَنِى ءَادَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَ لَاتُسْرِفُواْ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ---------------------------------------------- ترجمه اى فرزندان آدم! نزد هر مسجد (به هنگام نماز، لباس و) زينتهاى خود را برگيريد و بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد، همانا خداوند اسرافكاران را دوست ندارد. ---------------------------------------------- نکته ها شايد بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطابِ «يا بنى آدم» بيان مىشود، مربوط به تمام انسانها و همهى اديان و از مشتركات آنان است. قرآن به مال و فرزند، «زينت» گفته است، «المال و البنون زينة الحياة الدّنيا» [71] بنابراين ممكن است آيه بيانگر اين باشد كه مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشيد، تا با مال، به حل مشكلات اقتصادى مسلمين بپردازيد و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشكلات تربيتى نسل آينده را حل كنيد. در روايات، امامجماعتِ عادل، آراستگى ظاهر، عطر زدن ولباس زيبا پوشيدن به هنگام نماز، بلند كردن دستان به هنگام ركوع و سجود در نماز، شركت در نماز عيد و نماز جمعه،از جمله مصاديق زينت شمرده شدهاند. [72] امام مجتبى عليه السلام به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترين لباس خود را مىپوشيد و مىفرمود: «انّ اللّه جميل يحبّ الجمال فاتجمّل لربّى»، خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد، و من لباس زيباى خود را براى پروردگارم مىپوشم و آنگاه اين آيه را تلاوت مىفرمودند. [73] خداوند زيبايى و زينت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمىفرمود، «خذوا زينتكم» چنانكه اسلام، آيين فطرى است و انسان نيز فطرتاً از زينت لذّت مىبرد. با زينت به مسجد رفتن، احترامى است به بندگان خدا، به عبادت خدا و همچنين سبب ايجاد جاذبه و ترغيب عملى ديگران به آمدن در آنجاست. امام صادق عليه السلام مىفرمايد: اموال، وديعه و امانت الهى در دست انسان است و مصرف بايد دور از اسراف باشد. [74] گرچه استفاده از زينت و طعام، امرى فطرى و طبيعى است، ولى در شرايط خاص مانند وجود نيازمندان و محرومان، بايد با آنان همدردى كرد. لذا در تاريخ مىخوانيم كه نوع لباس امام صادق عليه السلام كه مردم در رفاه نسبى به سر مىبردند با لباس امام على عليه السلام كه مردم فقير و ندار بودند، متفاوت بود، چون شرايط اجتماعى هر كدام فرق داشت. [75] امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه رزق يك روز خود را داشته باشد، ولى قانع نباشد و از مردم سؤال و تكدّى كند، از مسرفان است. [76] اسراف در غذا و پرخورى، منشأ بسيارى از بيمارىهاى جسمى و روحى و مايهى سنگدلى و محروم شدن از چشيدن مزهى عبارت است. چنانكه پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: «المعدة بيت كلّ داء» معده، كانون هر بيمارى است. پزشكى مسيحى پس از شنيدن اين آيه و حديث گفت: تمام علم طب، در اين آيه و اين سخن پيامبر شما نهفته است. [77] امام صادق عليه السلام فرمودند: آنچه باعث از بين رفتن مال و زيان رساندن به بدن باشد، اسراف است. «انّما الاسراف فيما أتلف المال و اَضرّ بالبدن» [78] و در روايت ديگرى مىخوانيم: آن چه در راه خدا مصرف شود هرچند بسيار زياد باشد، اسراف نيست و آنچه در راه معصيت خدا استفاده شود، هرچند اندك باشد، اسراف است. [79] ______________________________ 71) كهف، 46 72) تفاسير نورالثقلين، منهجالصادقين و اثنى عشرى 73) تفسير مجمع البيان 74) تفسير صافى 75) تفسير اثنى عشرى 76) تفسير فرقان 77) تفسير مجمع البيان 78) كافى، ج2، ص499 79) تفسير منهجالصادقين ------------------------------------------- پيام ها 1- مسجد كه پايگاه مسلمين است، بايد آراسته، زيبا و با جاذبه باشد. «خذوا زينتكم عند كلّ مسجد» 2- بهترين وزيباترين لباس، براى بهترين مكان است.«خذوا زينتكم عندكلّ مسجد» 3- اسلام، هم به باطن نماز توجّه دارد، «فى صلاتهم خاشعون» [80] ، هم به ظاهر آن. «زينتكم عند كلّ مسجد» آرى، در اسلام، ظاهر و باطن، دنيا و آخرت بهم آميخته است. 4- زينت، اگر چه در نماز فردى هم ارزش است، اما در اجتماع و مسجد، حساب ويژهاى دارد. «عند كلّ مسجد» 5 - اوّل نماز، آنگاه غذا. «عند كلّ مسجد و كلوا و اشربوا» اوّل توجّه به روح و معنويّت، آنگاه توجّه به جسم. 6- صرفهجويى، محبوب خداوند است و بهرهگيرى از زينت و غذا بايد دور از اسراف باشد. «ولا تسرفوا انّه لا يحبّ المسرفين» _____________________________ 80) مؤمنون، 2 |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 32 ---------------------------------------------- آيه قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِى أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِىَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَمَةِ كَذَ لِكَ نُفَصِّلُ الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ ---------------------------------------------- ترجمه بگو: چه كسى زينتهايى را كه خداوند براى بندگانش پديد آورده و (همچنين) رزقهاى پاكيزه ودلپسند را بر خود حرام كرده است؟ بگو: اين (نعمتها) در زندگى دنيا براى مؤمنان است، (اگر چه كافران هم بهرهمندند،) در حالى كه روز قيامت مخصوص (مؤمنان) است. ما اين گونه آيات خود را براى گروهى كه مىدانند به تفصيل بيان مىنمائيم. ------------------------------------------- نکته ها اين آيه، زينت را براى انسان حلال مىشمرد. قرآن، يكى از نعمتهاى خداوند را، زينت آسمانها با ستارگان جهت تماشاگران مىداند، «زيّنّاها للنّاظرين» [81] امّا بايد علاقه به زينت، انسان را به هلاكت نكشد و بهرهگيرى از آن كنترل شده باشد، لذا قرآن، نشاندادن زينت زنان را جز براى شوهرانشان و مَحرمهاى آنان، حرام مىداند. «لايبدين زينتهنّ الاّ لبعولتهنّ» [82] عثمانبن مظعون، خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله آمد و از تصميم خود نسبت به اخته و مقطوع النّسل كردن خود و عزلت و فاصله گرفتن از همسر و خانواده واجتماع خبر داد. آن حضرت به شدّت او را از اين كار منع كرد و فرمود: براى كنترل شهوت، روزه بگير و به جاى رياضت و رهبانيّتِ مردود به مسجد برو و در انتظار نماز بنشين و به جاى بيابانگردى، در جبهههاى جنگ و حج و عمره شركت كن، از همسر و عطريّات استفاده كن و از اموال خود به محرومان بده و از حرامها دورى و هجرت كن، اين راه و روش من است و هر كه از اين روش اعراض كند و توبه نكند، فرشتگان از ورود او به حوض كوثر منع خواهند كرد. [83] عاصمبن زياد نيز تصميم گرفت شيوهى زندگى خود را تغيير داده واز حلالها و لذّتها كناره گيرد. حضرت على عليه السلام آن تفكّر را محكوم كرد، و هنگامى كه از آن حضرت پرسيد: پس چرا خودتان اين همه سادهزندگى مىكنيد؟ امام در پاسخ فرمود: من رهبر جامعه ما، خداوند بر رهبران لازم كرده كه سطح زندگى خود را در سطح افراد ضعيف جامعه نگهدارند و در غم ديگران شريك باشند. [84] حضرت على عليه السلام در برخورد با خوارج متحجّر، هنگام اعزام نمايندهى خود ابن عبّاس به سوى آنان، به او دستور مىدهد بهترين لباسها را بپوشد و خود را معطّر و خوشبو ساخته و با اسبى زيبا نزد آنها برود. [85] بعضى آيه را اين گونه تفسير كردهاند كه رزق و زينت دنيا، آميخته با انواع تلخىهاست، ولى رزق و زينتِ آخرت، بىغصّه و خالص است. ____________________________ 81) حجر، 16 82) نور، 31 83) تفسير كبير فخررازى 84) كافى، ج1، ص410 85) تفسير منهجالصادقين -------------------------------------- پيام ها 1- پيامبر، مسئول مبارزه با بدعتها است. «قل مَن حرّم» 2- اسلام، با زهد نابجا ورياضت نامشروع ورهبانيّت، مخالف است. «قلمَنحرّم» 3- اصل در بهرهگيرى از زينتها و طيّبات، مباح بودن است، مگر دليلى خاص بر حرمت آنها باشد. «مَن حرّم» 4- استفادهى مناسب از زينت و ترغيب مردم به آن، ارزشمند است. «زينة اللّه» زيرا زينت به خدا نسبت داده شده است. 5 - راه رسيدن به خدا، ترك امور حلال و طيّب نيست، بلكه استفادهى بجا و رعايت قسط وعدل است. «قل مَن حرّم زينة اللّه...» 6- اسلام، هماهنگ با فطرت و آيين اعتدال است، به نيازهاى طبيعى پاسخ مثبت مىدهد، آنچه را مفيد است حلال مىشمرد و از آنچه ضرر دارد نهى مىكند. «مَن حرّم... أخرج لعباده» 7- زينت، همچون غذا، مورد نياز انسان است. (زينت در كنار خواركىها مطرح شده است) «زينة اللّه... و الطيّبات من الرّزق» 8 - هدف اصلى از آفريدن نعمتها، استفاده و برخوردارى مؤمنان است، گرچه كافران نيز بهرهمىبرند. «قل هى للّذين آمنوا فى الحياة الدنيا» البتّه در جاى ديگر مىفرمايد: «انّا جعلنا ما على الارض زينة لها لنبلوهم أيّهم احسن عملاً» [86] هرچه را روى زمين است، زينت آن قرار داديم تا آنان را بيازماييم كه كدام يك بهتر عمل مىكنند. 9- در بهرهبردارى از نعمتهاى دنيوى، مؤمن و كافر يكسانند، ولى كاميابى قيامت مخصوص مؤمنان است. « للّذين آمنوا خالصة يوم القيامة» 10- علم وعالم، جايگاه ويژهاى نزد خدا دارند. «كذلك نفصّل الايات لقوميعلمون» ____________________________ 86) كهف، 7 |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 33 ---------------------------------------------- آيه قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّىَ الْفَوَ حِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَ الْبَغْىَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللَّهِ مَالَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَناً وَ أَن تَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ------------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر!) بگو: همانا پروردگارم كارهاى زشت و زننده، چه آشكار و چه پنهان، و گناه و ستم و سركشى به ناحقّ و شريك قرار دادن چيزى براى خدا كه او دليلى بر حقّانيّت آن نازل نكرده، و نسبت دادن آنچه را نمىدانيد به خداوند، (همه را) حرام كرده است. نکته ها «فواحش» جمع «فاحشة»، يعنى گناهى كه زشتى آن بر همه آشكار است، همچون زنا و چون در جاهليّت انجام پنهانى آن را روا مىداشتند، اين آيه حرمت آن را نيز تأكيد مىنمايد. «اِثم»، گناهى است كه سقوط انسان را در پى داشته باشد و «بَغى»، تجاوز به حقّ ديگران است. اين آيه، انواع گناهان اعتقادى و زبانى را در بر دارد. در روايات، مراد از گناه باطنى، پذيرش ولايت رهبران ستمگر دانسته شده است. [87] پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: كسى كه بدون علم و آگاهى حكمى صادر كند، فرشتگان آسمان و زمين او را لعنت مىكنند. [88] زراره از امام صادق عليه السلام پرسيد: حجّت خداوند بر بندگانش چيست؟ حضرت فرمودند: «أن يقولوا ما يعلمون و يقفوا عند ما لايعلمون» [89] تنها آنچه را مىدانند بگويند و اگر نمىدانند، سكوت كرده و بازايستند. _____________________________ 87) تفسير نورالثقلين 88) تفسير نمونه 89) تفسير فرقان --------------------------------------------- پيام ها 1- تحريمهاى الهى، در مسير تربيت ورشد وتكامل انسان است. «حرّم ربّى» 2- حلالها بسيار است، ولى حرامها اندك و محدود كه موارد آن در قرآن و روايات بيان شده است. «انّما حرّم... ان يقولوا على اللّه ما لاتعلمون» 3- گناه، گناه است و قبح ذاتى و عقلى دارد، گرچه مردم نفهمند. «وما بطن» 4- مشركان، براى اعتقاد خود استدلالى ندارند. «لم ينزّل به سلطاناً» 5 - در تبليغ و نهى از منكر، ابتدا راههاى حلال و معروف ارائه شود، سپس نهى از منكرات و اعلام كارهاى حرام. (آيه قبل حلالها را بيان كرد، اين آيه محرّمات را). «قل من حرّم زينة اللّه... انّما حرّم ربّى» 6- برهان و استدلال، نوعى افاضه و لطف الهى است كه بر عقل و جان القا مىشود. «ما لمينزّل به سلطاناً» 7- استناد هر چيز به خداوند بايد متّكى بر علم ودليل باشد. «ما لمينزّل به سلطاناً» آرى، هرگونه ادّعايى خصوصاً در مورد هستى بايد با دليل و منطق باشد. |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 34 ---------------------------------------------- آيه وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَ لَايَسْتَقْدِمُونَ ------------------------------------------------ ترجمه و براى هر امّتى اجل و سرآمدى است. پس هرگاه اجلشان فرا رسيد، نه مىتوانند لحظهاى تأخير اندازند و نه پيشى گيرند. --------------------------------------------------- نکته ها بر اساس اين آيه از قرآن، نه تنها افراد، بلكه دولتها، ملّتها، امّتها و تمدّنها نيز سرآمد و أجلى دارند. أجل چون فرو آيد از پيش و پس پس و پيش نگذاردت يك نفس ------------------------------------------- پيام ها 1- به دنيا و عناوين آن مغرور نشويم و از حرامها پرهيز كنيم. «انّما حرّم ربّى... لكلّ اُمّة أجل» 2- در هستى، هيچ تحوّلى، تصادفى و خارج از تدبير و نظم دقيق وحساب شدهى الهى نيست. برامّتها نيز قوانينى حاكم است. «لكلّ اُمّة أجل» 3- فرصت و امكاناتى كه در دست ماست، رفتنى است، پس تا حدّ توان، صحيحترين استفاده را بكنيم. «لكلّ اُمّة أجل» 4- ستمگران، مهلت الهى را نشانهى لطف او بر خود ندانند. «لكلّ اُمّة أجل» زيرا زمان آنان هم سرخواهد آمد، چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم: «جعلنا لمهلكهم مَوعداً» [90] 5 - مجاهدان راه خدا، به خاطر سلطهى طاغوتيان، گرفتار يأس نشوند. تلاش كنند، چون طاغوتها نيز رفتنى هستند. «لكلّ اُمّة أجل» 6- پيوسته گروههايى به قدرت مىرسند، آزمايش مىشوند و محو مىگردند. «فاذا جاء أجلهم لايستأخرون ساعة و لايستقدمون» _______________________________ 90) كهف، 59 |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 35، 36 ---------------------------------------------- آيه يَبَنِى ءَادَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ ءَايَتِى فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ وَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا و اسْتَكْبَرُواْ عَنْهَآ أُوْلَئِكَ أصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ ------------------------------------------ ترجمه اى فرزندان آدم! هرگاه پيامبرانى از خودتان به سوى شما بيايند كه آيات مرا بر شما بازگو كنند (از آنها پيروى كنيد)، پس كسانى كه تقوا و صلاح پيشه كنند، هيچ ترسى بر آنان نيست و آنان اندوهگين نمىشوند. و كسانى كه آيات مارا تكذيب كنند و از روى استكبار از آن سرپيچى نمايند، آنان همدم آتشند و هميشه در آن خواهند بود. -------------------------------------------- نکته ها «خوف» و ترس، مربوط به امور آينده و در مقابل امنيّت و آسايش است، امّا «حزن» و اندوه، مربوط به گذشته و آنچه از دست رفته مىباشد و در مقابل سرور و شادمانى است. [91] _____________________________ 91) التحقيقفىكلماتالقرآن ------------------------------------------ پيام ها 1- از سنّتهاى الهى، ارسال رسولان براى بيان وحى الهى است. «يأتينّكم... يقصّون عليكم آياتى» 2- از راههاى نفوذ و تأثير سخن، سنخيّت پيامآور با خود مردم است. «منكم» 3- انسان، آزاد و داراى اختيار است و سرنوشتش در گرو گرايش و عمل خود اوست. «فمن اتّقى و أصلح» 4- متّقى، اصلاحگر و داراى فعّاليّت مثبت است، نه گوشهگير. «اتّقى وأصلح» 5 - تقوا و خودسازى بايد قبل از اصلاح ديگران باشد و اصلاحگران بايد خود متّقى باشند. «اتّقى وأصلح» 6- مؤمنان و پيروان واقعى انبيا، آنانند كه اهل تقوا و اصلاح باشند. «ياتينّكم رسل... فمن اتّقى و اصلح» و نفرمود: «فمن آمن بهم» 7- آرامش حقيقى در سايهى تقوا و اصلاح است. «اتّقى و اصلح فلا خوف عليهم» 8 - پيامد تكذيب، تكبّر و سرپيچى از انبيا، عذاب ابدى و دوزخ است. «استكبروا... اصحاب النّار... فيها خالدون» |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 37 ---------------------------------------------- آيه فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِباً أو كَذَّبَ بََايتِهِ أُوْلَئِكَ يَنَالُهُمْ نَصِيبُهُم مِّنَ الْكِتَبِ حَتَّى إِذَا جَآءَتْهُمْ رُسُلُنَا يَتَوَفَّوْنَهُمْ قَالُواْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ قَالُوا ضَلُّواْ عَنَّا وَ شَهِدُواْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُواْ كَفِرِينَ ------------------------------------------ ترجمه پس كيست ستمكارتر از كسى كه بر خداوند دروغ بندد، يا آيات او را تكذيب كند؟ آنان بهرهى خود را از (دنيا به مقدارى كه در) كتاب (الهى كه براى آنان نوشته شده) خواهند برد، تا آنكه چون فرستادگان ما براى گرفتن جانشان به سراغ آنان آيند، گويند: كجاست آنچه (و آنكه) به جاى خداوند مىخوانديد؟ گويند: همه از ديد ما ناپديد ونابود شدند. و آنان عليه خود شهادت مىدهند كه كافر بودهاند. ------------------------------------------ نکته ها مراد از افترا بر خداوند در آيات قرآن، معمولاً شرك به خداوند است. [92] البتّه حلال كردن و حرام دانستن چيزى بدون دليل هم بدعت و افترا بر خداست، چنانكه تكذيب پيامبران نيز نوعى نسبت دروغ به خدا دادن است. در قرآن، 15 مرتبه افرادى به عنوان ظالمترين مردم معرّفى شدهاند، يعنى كسانى كه هم به خود و شخصيّت خود ظلم كردهاند و هم به اجتماع، و ريشهى همه آنها شرك، كفر و عناد بوده است. [93] عبارت «نصيبهم من الكتاب»، شامل رزق و روزى، حيات و مرگ، سعادت و شقاوت در دنيا و جزاى اعمال و عقوبات در روز قيامت مىشود كه در لوح محفوظ الهى ثبت شده است. [94] ____________________________ 92) تفسير الميزان 93) تفسير نمونه، ج 5، ص184 94) تفسير اثنى عشرى ------------------------------------------ پيام ها 1- تكذيب و افترا بر خدا و بدعتگذارى، از بزرگترين ستمهاست. «فمن أظلم» 2- هر انسانى داراى نصيب و بهرهاى ثبت شده و حتمى در دنياست. «ينالهم نصيبهم من الكتاب» 3- فرشتگانى مأمور قبض روح هستند. «رسلنا يتوفّونهم» 4- روح، تمام حقيقت انسان است. «يتوفّونهم» و نفرمود: «يتوفّون انفسهم» 5 - انسان، با ديدن نشانههاى مرگ، از خواب غفلت بيدار مىشود و با مأموران قبض روح گفتگو دارد، ولى چه سود؟ «يتوفّونهم قالوا... قالوا» 6- اوّلين مرحلهى بازپرسى انسان، از لحظهى مرگ آغاز مىشود. «أين ما كنتم» 7- از اولينّ سؤالها در قيامت، سؤال از معبود است. «أين ما كنتم تدعون» 8 - غير خدا، سرابى بيش نيست و مشركان هنگام مرگ، به پوچى تمام معبودها اقرار مىكنند. «قالوا ضلّوا عنّا» 9- اوّلين قاضى در قيامت، وجدان انسان است. «شهدوا على انفسهم انّهم كانوا كافرين» |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 38 ---------------------------------------------- آيه قَالَ ادْخُلُواْ فِى أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُم مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ فِى النَّارِ كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّى إِذَا ادَّارَكُواْ فِيهَا جَمِيعاً قَالَتْ أُخْرَيهُمْ لِأُولَهُمْ رَبَّنَا هَؤُلَآءِ أَضَلُّونَا فََاتِهِمْ عَذَاباً ضِعْفاً مِّنَ النَّارِ قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَلَكِن لَّا تَعْلَمُونَ -------------------------------------------- ترجمه (خداوند، پس از اعترافشان به كفر در لحظهى مرگ) مىفرمايد: شما نيز در ميان گروههايى از جنّ و انس، كه پيش از شما بودهاند، به دوزخ داخل شويد. هرگاه گروهى وارد (جهنّم) شود، گروه همكيش خود را لعن و نفرين كند، تا آنكه همه يكجا در دوزخ بهم رسند. آنگاه گروه متأخّر دربارهى گروه قبلى گويد: خدايا! اينان بودند كه ما را گمراه كردند، پس عذابى دو چندان از آتش دوزخ برايشان بياور (كيفرى براى گمراهى خودشان و كيفرى براى گمراه ساختن ما. خداوند) مىفرمايد: براى هر كدام، (عذابى) دو برابر است، ولى نمىدانيد. ------------------------------------------ نکته ها از صحنههاى تكاندهندهى قيامت، گفتگوى دوزخيان با يكديگر، به ويژه با سران و بزرگانى است كه سبب جهنّمى شدن آنان شدهاند. به همين جهت آنجا دوستان بىتقوا نيز با هم دشمن مىشوند. «الاخلاّء يومئذ بعضهم لبعض عدوٌّ الاّ المتّقين» [95] ، گاهى هم تقاضا مىكنند كه عاملان گمراهى خود را ببينند و پايمالشان كنند. «أرِنَا الّذين اضلاّنا من الجنّ و الانس نجعلهما تحت أقدامنا» [96] و گاهى اطاعت از بزرگان را عامل سقوط خويش مىدانند. «أطعنا سادتنا و كُبرائنا و اضلّونا السبيلا» [97] امّا انسان داراى اختيار و آزادى عمل است و نمىتواند انحراف و خطاى خود را تنها به گردن ديگران اندازد. امام صادق عليه السلام فرمودند: مراد از رهبران «هؤلاء اضلّونا»، رهبران فاسد و ائمّهى ظلم و جور مىباشد. [98] در قيامت رهبران جور و پيروان آنها، هركدام دو برابر عذاب مىشوند، زيرا قرآن در پاسخ تقاضاى منحرفان براى عذاب دو برابر رهبران خود مىفرمايد: هم رهبران دو برابر كيفر دارند و هم پيروان آنها، «لكلٍّ ضِعف» رهبران، چون هم خود منحرف شدند و هم ديگران را منحرف كردند، و امّا پيروان آنها نيز براى انحراف خود و براى اينكه با پيروى و حمايت خود به رهبران باطل رونق دادند. ___________________________ 95) زخرف، 67 96) فصّلت، 29 97) احزاب، 67 98) تفسير نورالثقلين ---------------------------------------- پيام ها 1- در بهشت، كينه و دشمنى نيست، سراسر صلح و صفاست ولى در جهنّم، افراد يكديگر را لعن و نفرين مىكنند. «لَعَنت أختها» چنانكه در آيه 25 سورهى عنكبوت مىخوانيم: «يكفر بعضُكم ببعض و يَلعَنُ بعضُكم بعضاً» 2- جنّ نيز مانند انسان، تكليف دارد و گنهكاران هردو سرنوشتى مشابه دارند و در يك دوزخ قرار مىگيرند. «الجنّ والانس فى النار... لعنت اختها» 3- كفّار، يكباره وارد دوزخ نمىشوند، بلكه به ترتيب و نوبت. «كلما دخلت» 4- ولايتها، محبّتها و حمايتهاى غير الهى، در قيامت به كينه و نفرين و دشمنى تبديل مىشود. «لعنت اُختها» 5 - در قيامت، همه مىكوشند گناه خود را به گردن ديگرى اندازند يا براى خود شريك جرم پيدا كنند. «هؤلاء اضلّونا» 6- گاهى انسان كيفرهايى مىبيند كه خود آگاه نيست. «ولكن لا تعلمون» |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 39، 40 ---------------------------------------------- آيه وَقَالَتْ أُولَهُمْ لِأُخْرَيهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا وَاسْتَكْبَرُواْ عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَ بُ السَّمَآءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِى سَمِّ الْخِيَاطِ وَ كَذَلِكَ نَجْزِى الْمُجْرِمِينَ ---------------------------------------------- ترجمه و گروه پيشگام (در عذاب)، به پيروان مىگويند: شما هيچ برترى بر ما نداريد، پس عذاب را به خاطر آنچه كسب مىكرديد بچشيد. همانا كسانى كه آيات ما را دروغ شمردند و مستكبرانه از آن اعراض كردند، درهاى (رحمت) آسمان به روى آنان باز نمىشود و به بهشت وارد نمىشوند، تا آنكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد (يعنى نشدنى است)، و اينگونه مجرمان را كيفر مىدهيم. ----------------------------------------- نکته ها امام صادق عليه السلام فرمودند: اعمال و ارواح مؤمنان به سوى آسمان برده مىشود و درهاى آسمان به روى آنان گشوده مىشود، امّا ارواح و اعمال كافران را كه به آسمان بالا مىبرند ناگهان ندا داده مىشود كه «اهبطوا الى السّجّين» آن را به سوى دوزخ پائين بيريد. [99] «جَمَل»، يا بهمعناى شتر است، يا طناب ضخيمى كه با آن كشتى را در ساحل مهار مىكنند. امّا در اينجا چون مقصود بيان محال بودن ورود كفّار به بهشت است، معناى شتر و عبور شتر از سوراخ سوزن، مناسبتر است. در تفسير نمونه مىخوانيم: كلمهى «جَمَل» بيشتر در معناى شتر استعمال شده است و با توجّه به روايات، اين معنا تناسب بيشترى دارد. در انجيل لوقا نيز آمده است: ورود شتر به سوراخ سوزن، آسانتر از ورود سرمايهداران و دولتمردان به ملكوت اعلى است. [100] شايد بتوان از ظاهر آيه 40 استفاده كرد كه بهشت در آسمانهاست و براى ورود به بهشت بايد از درهاى آسمانى گذشت. [101] حضرت على عليه السلام فرمود: درهاى آسمان در پنج موقع باز است: هنگام نبرد مجاهدان اسلام، زمان نزول باران، هنگام تلاوت قرآن، موقع فجر و وقت نداى اذان. [102] بر خلاف آنكه درهاى رحمت آسمان و زمين به روى مؤمنان با تقوا باز مىشود، «ولو انّ اهل القُرى آمنوا واتّقوا لَفتَحنا عليهم بركات من السماء والارض» [103] ، درهاى آسمانى به روى كافران معاند و تكذيبگر بسته شده و گشوده نمىشود. «لاتُفتّح لهم ابواب السماء...» _______________________________ 99) تفسير مجمع البيان 100) انجيل لوقا، باب 18، آيه 24 101) تفاسير الميزان و كبير 102) تفسير نورالثقلين 103) اعراف، 96 -------------------------------------------- پيام ها 1- در قيامت رهبران گمراه، پيروان خويش را شريك خود در عذاب مىدانند. «قالت اولاهم لاخراهم...» 2- پيروان شرك براى رهايى از عذاب مضاعف، هيچ مزيّتى بر سران خويش ندارند. «فما كان لكم علينا من فضل» 3- سرنوشت انسان حتّى در باور دوزخيان، در گرو عملكرد خود اوست. «فذوقوا العذاب بما كنتم تكسبون» 4- اعمال و رفتار انسان، در نزول رحمت الهى و عدم نزول آن مؤثّر است. «كذّبوا بآياتنا و استكبروا عنها لا تفتّح لهم ابواب...» 5 - تكذيب آيات الهى و نپذيرفتن معارف دين، سبب مسدود شدن تمام درهاى رحمت و ورود به بهشت است. «لا تفتّح لهم ابواب... ولا يدخلون الجنّة» 6- سنّت الهى، محروم كردن مجرمان از رحمت خويش در قيامت است. «لا تفتّح لهم ابواب... و كذلك نجزى المجرمين» |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 41 ---------------------------------------------- آيه لَهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَمِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ وَكَذَ لِكَ نَجْزِى الظَّلِمِينَ ---------------------------------------------- ترجمه براى مجرمان، از جهنّم بسترهايى است و از بالاى سرشان پوششهايى (از آتش)، و اينگونه ستمگران را كيفر مىدهيم. -------------------------------------------- نکته ها «مِهاد» از «مَهد»، به معناى بستر است. تعبير به «مهاد» براى دوزخيان، نوعى تمسخر واستهزاى آنان است، يعنى آرامگاهشان دوزخ است. [104] «غَواش» جمع «غاشية»، به معناى پوشش است و به خيمه نيز گفته مىشود. خداوند از گروه عنود و اعراض كننده، در آيهى 37 اين سوره به عنوان كافر، در آيه 40 به عنوان مجرم و در اينجا به عنوان ظالم ياد كرده است، زيرا آنكه آيات الهى را تكذيب كند، شايسته همهى اين القاب است. چنانكه در آيه 254 سورهى بقره مىخوانيم: «والكافرون هم الظّالمون» پيامبر صلى الله عليه وآله پس از تلاوت اين آيه فرمودند: جهنّم داراى طبقاتى از بالا و پائين است كه معلوم نيست طبقات بالا بيشتر است يا طبقات پائين و كافران در ميان طبقات قرار داشته و همواره در فشار مىباشند. همچنين حضرت فرمودند: زيرانداز و روانداز كافران در قبر، آتش جهنّم است. [105] ______________________________ 104) تفسير فىظلالالقرآن 105) تفسير نمونه --------------------------------------------- پيام ها 1- دوزخ، سراسر وجود كفّار را از همهى جوانب فرامىگيرد. «لهم من جهنّم مهاد و... غواش» چنانكه در آيات ديگر نيز مىخوانيم: «و انّ جهنّم لمحيطة بالكافرين» [106] ، «لهم من فوقهم ظلل من النار و من تحتهم ظلل» [107] و «يوم يغشاهم العذاب من فوقهم و من تحت أرجلهم» [108] _____________________________ 106) عنكبوت، 54 107) زمر، 16 108) عنكبوت، 55 |
||
۲۷ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |