در حال دیدن این عنوان: |
۶۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 64 ----------------------------------------------- آيه فَكَذَّبُوهُ فَأَنْجَيْنَهُ وَالَّذِينَ مَعَهُ فِى الْفُلْكِ وَأَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَآ إِنَّهُمْ كَانُواْ قَوْماً عَمِينَ ترجمه -------------------------------------------- سرانجام او (نوح) را تكذيب كردند. پس او و كسانى را كه در كشتى با او بودند، نجات داديم و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند غرق كرديم. زيرا آنان گروهى كوردل بودند. ------------------------------------------- نکته ها «عَمين» جمع «عَمى»، به كسى گفته مىشود كه چشم بصيرت و ديد باطنى او از كار افتاده باشد، ولى «أعمى»، هم به كسى كه باطن او كور باشد گفته مىشود و هم به كسى كه چشم ظاهرش نابينا باشد. [154] امام رضا عليه السلام در پاسخ اين سؤال كه چرا خداوند تمام جهانيان را در زمان حضرت نوح غرق كرد و حال آنكه در ميان آنان اطفال و افراد بىگناه نيز بودند، فرمودند: طفلى در ميان آنان نبود، زيرا مدّت چهل سال آنان عقيم ونازا شده بودند و بىگناهان نيز چون به كار ديگران راضى بودند و رضايت به كار ديگران مانند انجام همان كار است. [155] _____________________________ 154) تفاسير الميزان و نمونه 155) تفسير اثنى عشرى -------------------------------------------- پيام ها 1- ايمان، سبب نجات وتكذيب، وسيله و زمينهى هلاكت است.«أنجينا... أغرقنا» 2- حوادث و عوامل طبيعى و تحوّلات تاريخى، به دست خداوند است و بر اساس افكار و اعمال و اخلاق مردم صورت مىگيرد. «أنجينا... أغرقنا الّذين كذّبوا بآياتنا» 3- كوردلى، عامل اصلى تكذيب دعوت انبياست. «عمين» بنابراين ايمان و پيروى از انبيا، نشانهى بصيرت است. |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 65 ----------------------------------------------- آيه وَ إِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُوداً قَالَ يَقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكُم مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ ----------------------------------------------- ترجمه و به سوى قوم عاد، برادرشان هود را فرستاديم، گفت: اى قوم من! خدا را بپرستيد كه شما را معبودى جز او نيست، آيا تقوا پيشه نمىكنيد؟ ----------------------------------------------- نکته ها داستان حضرت هود عليه السلام و قوم عاد كه در اين سوره آمده، تفصيل آن در دو سورهى شعرا و هود آمده است. قوم عاد در سرزمين يمن و منطقهى احقاف در جنوب عربستان زندگى مىكردند و از نظر قدرت جسمى و امكانات دامدارى و كشاورزى، بسيار نيرومند بودند، امّا به بتپرستى و مفاسد اخلاقى گرفتار شدند. حضرت هود از خويشان آنان بود كه به نبوّت مبعوث شد و همچون حضرت نوح، آنان را به توحيد دعوت كرد. ---------------------------------------------- پيام ها 1- سرلوحهى برنامهى انبيا، دعوت به توحيد و پرهيز از انواع شرك و بتپرستى است. «اُعبدوا اللّه ما لكم من اله غيره» 2- پيامبران، مردمىترين و دلسوزترين رهبران بشر بودهاند. «أخاهم» آرى، مربّى و مبلّغ بايد نسبت به مردم، همچون برادر باشد و به آنان عشق بورزد. 3- ايمان به خداوند يكتا بايد عامل هشيارى، اطاعت، تقوا و پرهيز از تكذيب دين باشد. «أفلا تتّقون» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 66، 67 ----------------------------------------------- آيه قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَ يك فِى سَفَاهَةٍ وَإِنَّا لَنَظُنُّكَ مِنَ الْكَذِبِينَ قَالَ يَقَوْمِ لَيْسَ بِى سَفَاهَةٌ وَلَكِنِّى رَسُولٌ مِّن رَّبِّ الْعَلَمِينَ --------------------------------------------- ترجمه (در پاسخ دعوت هود،) سران كافر قوم او گفتند: همانا ما قطعاً تو را در سفاهت و بىخردى مىبينيم و به طور حتم تو را از دروغگويان مىپنداريم. (هود در پاسخ جسارتشان) فرمود: اى قوم من! در من هيچ سفاهت و سبكمغزى نيست، بلكه من فرستادهاى از سوى پروردگار جهانيانم. ---------------------------------------------- نکته ها جسارت مخالفان هود عليه السلام، بيش از قوم نوح عليه السلام بود. مخالفان حضرت نوح، او را گمراه مىناميدند، «فى ضلال مبين» امّا مخالفان هود، او را سفيه و دروغگو مىشمردند. «فى سفاهة... من الكاذبين» --------------------------------------------- پيام ها 1- پيامبران با سختترين و صريحترين تبليغات، جوسازىها، مخالفتها و تهمتها رو به رو بودهاند. «ضلالمبين - سفاهة... كاذبين» در راه ارشاد مردم، بايد تحمّل شنيدن زشتترين سخنان را داشته باشيم. 2- سعهى صدر و بزرگوارى انبيا تا آنجاست كه پس از آن همه جسارت باز با مهربانى مىگويند: اى قوم من. «يا قوم» 3- از خويش نفى تهمت كنيم، ولى حقّ نداريم تهمت را به سوى ديگران سوق دهيم. «ليس بى سفاهة» 4- انبيا حتّى ذرّهاى و لحظهاى كارى را كه معقول نباشد انجام نمىدهند. «ليس بى سفاهة» (در ادبيات عرب، هرگاه نكره در كنار نفى قرار گيرد، نفى عموم است، يعنى در هيچ زمانى من كار سفيهانه نكردهام.) 5 - آنكه به هدف خود ايمان دارد و از پشتوانهى الهى برخوردار است، در برابر برخورد بد ديگران آرام برخورد مىكند. «ليس بى سفاهة» 6- مربّى و مبلّغ، نبايد وظيفهى اصلى را فراموش كند. «لكنّى رسول» 7- دستورات الهى كه توسط پيامبر براى بشر آورده مىشود، در مسير تربيت انسان و از شئون ربوبيّت خداوند است. «رسول من ربّ العالمين» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 68 ----------------------------------------------- آيه أُبَلِّغُكُمْ رِسَلَتِ رَبِّى وَأَنَاْ لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ ---------------------------------------------- ترجمه من پيامهاى پروردگارم را به شما مىرسانم و براى شما خيرخواهى امينم. --------------------------------------------- پيام ها 1- گفتار و دستورات پيامبران، پيامهاى خدايى است و از جانب خود چيزى نمىگويند، «اُبلّغكم رسالات ربّى» 2- پيامبران، تحت تربيت خاص الهى بوده و فرامين آنان در مسير رشد و تربيت انسان است. «رسالات ربّى» آنان نهايت تلاش خود را در راه تبليغ بكار برده و از چيزى فروگذار نيستند. «اُبلّغكم...» و از غير او نيز هيچ ترس و هراسى ندارند. «الّذين يبلّغون رسالات اللّه و يخشونه و لايخشون احداً الاّ اللّه» [156] 3- دلسوزى و امانتدارى، دو شرط اصلى در تربيت و تبليغ است. «ناصحٌ أمين» آرى، اگر دلسوزى همراه با امانت نباشد خطرناك است، زيرا به خاطر دلسوزى شايد حقوقى ناديده گرفته شود يا قوانينى زير پا قرار گيرد. 4- بيان ويژگىهاى مثبت خود، در موارد ضرورت و آنجا كه براى ديگران سازنده باشد، مانعى ندارد. [157] «أنا لكم ناصح أمين» ________________________________ 156) احزاب، 39 157) بر اساس روايتى از امام صادق عليه السلام. تفسير نورالثقلين |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 69 ----------------------------------------------- آيه أَوَعَجِبْتُمْ أَن جَآءَكُمْ ذِكْرٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَلَى رَجُلٍ مِّنكُمْ لِيُنْذِرَكُمْ وَ اذْكُرُواْ إذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَآءَ مِن بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ وَزَادَكُمْ فِى الْخَلْقِ بَصْطَةً فَاذْكُرُواْ ءَالَا ءَ اللَّهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ -------------------------------------------- ترجمه آيا تعجّب كرديد كه بر مردى از خودتان، مايهى تذكّرى از سوى پروردگارتان آمده تا او شما را (از عواقب گناهان و انحرافها) بيم دهد؟ و به ياد آوريد هنگامى را كه خداوند، شما را پس از قوم نوح جانشينان آنها قرار داد و شما را در آفرينش توانايى افزود، پس نعمتهاى خدا را به يادآوريد، باشد كه رستگار شويد. ------------------------------------------- نکته ها قدرت جسمى قوم عاد به قدرى بالا بود كه مىگفتند: «مَن أشدّ منّا قوّة» [158] چه كسى از ما نيرومندتر است؟ قرآن مىفرمايد: آنان به حدّى تنومند بودند كه پس از هلاكتشان، گويا تنههاى درخت خرما بر زمين افتاده است. «كأنّهم أعجاز نخل خاوية» [159] كلمهى «آلاء» جامعتر از نعمت مىباشد و شامل هر نعمت ظاهرى و باطنى، مادّى يا معنوى مىشود، چنانكه در سوره الرّحمن مكرّر آمده است، و حتّى شامل عقاب و جهنّم كه لازمهى عدل الهى است، نيز مىشود. [160] امام صادق عليه السلام در مورد «فاذكروا آلاء اللّه» فرمودند: آلاء الهى، بزرگترين نعمت خداوند بر خلقش مىباشد كه همان ولايت ما اهلبيت عليهم السلام است. [161] _______________________________ 158) فصّلت، 15 159) حاقّه، 7 160) التحقيقفىكلماتالقرآن 161) تفسير اثنى عشرى ----------------------------------------------- پيام ها 1- دستورات پيامبر، دستورات خدا و يادآور فطرت بشر است و در زمينهى رشد و تربيت انسان و از شئون ربوبيّت خدا مىباشد. «جائكم ذكر من ربّكم» 2- پيامبران برخاسته از مردم و در مردم مىباشند. «رجل منكم» 3- تحوّلات تاريخى و اجتماعى، تحت اراده و مشيّت خداوند و بر اساس سنّت اوست. «جعلكم خلفاء...» 4- توانايى جسمى، از نعمتهاى الهى است كه بايد در راه صحيح صرف شود. «زادكم فى الخلق بصطة فاذكروا» 5 - ياد نعمتهاى الهى، رمز رستگارى است. «فاذكروا... لعلّكم تفلحون» زيرا ياد نعمتها عشق و محبّت مىآورد، محبّت، اطاعت در پى دارد و اطاعت نيز رستگارى به دنبال دارد. |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 70 ----------------------------------------------- آيه قَالُواْ أَجِئْتَنَا لِنَعْبُدَ اللَّهَ وَحْدَهُ وَنَذَرَ مَا كَانَ يَعْبُدُ ءَابَآؤُنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَآ إِن كُنْتَ مِنَ الصَّدِقِينَ ------------------------------------------------- ترجمه (قوم عاد به حضرت هود) گفتند: آيا به سوى ما آمدهاى كه فقط خدا را به بپرستيم و آنچه را پدران ما مىپرستيدند رها كنيم؟ اگر از راستگويانى، پس آنچه (از عذاب الهى) به ما وعده مىدهى بر ما بياور. ------------------------------------------------- پيام ها 1- تعصّب به جاى منطق، محكوم است و تقليد جاهل از جاهل و تبعيّت به دليل رابطهى خويشاوندى مردود است. «يعبد آباؤنا» 2- حفظ رسوم و سنّتهاى نياكان، همه جا ارزشمند نيست. «يعبد آباؤنا» 3- تعصّب و تقليد بىجا، مانع شناخت حقيقت است و انسان را به عناد مىكشد. «فأتنا بما تعدنا» 4- گاهى عادت بر فطرت پيروز مىشود، مثل غلبهى عادت بتپرستى نياكان بر فطرت حقّطلبى نسل جديد. «نَذَر ما كان يعبد آباؤنا» 5 - انبيا، در برخورد با خرافات و انحرافات، سنّت شكن بودهاند. «و نَذَر ما كان يعبد آباؤنا» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 71 ----------------------------------------------- آيه قَالَ قَدْ وَقَعَ عَلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ رِجْسٌ وَغَضَبٌ أَتُجَدِلُونَنِى فِى أَسْمَآءٍ سَمَّيْتُمُوهَآ أَنتُمْ وَءَابَآؤُكُم مَّا نَزَّلَ اللَّهُ بِهَا مِن سُلْطَنٍ فَانتَظِرُواْ إِنِّى مَعَكُم مِّنَ الْمُنْتَظِرِينَ ------------------------------------------------ ترجمه (حضرت هود، با ديدن سرسختى قوم عاد) گفت: پليدى و خشم و عقوبت از سوى پروردگارتان بر شما حتمى شد. آيا با من دربارهى نامهايى جدل مىكنيد كه شما و نياكانتان بر آن (بتها) نهادهايد؟ خداوند نسبت به حقّانيّت معبودهاى شما برهانى نازل نكرده است. پس منتظر (قهر الهى) باشيد، من هم با شما از منتظرانم. ---------------------------------------------- نکته ها اين آيه دلالت مىكند به اينكه هر منصب و لقب و عنوانى الهى كه به غير اذن خداوند باشد، مخصوصاً در ولايت عامّه، كذب و بهتان است. همان گونه كه لقب اميرالمؤمنين تنها براى حضرت على عليه السلام مىباشد، نه هيچ كس ديگر، لذا هنگامى كه امام صادق عليه السلام را با عنوان اميرالمؤمنين خطاب كردند، حضرت از اين كار نهى كرده و فرمودند: هركس غير از على عليه السلام خود را به اين عنوان متّصف كند، جايگاهش آتش است. [162] ______________________________ 162) تفسير اثنى عشرى ---------------------------------------------- پيام ها 1- نتيجه لجاجت و در افتادن با حقّ، كيفر الهى و ننگ و هلاكت است. «قد وقع عليكم» (بگذريم كه خود لجاجت نوعى پليدى معنوى است) 2- انسان ذاتاً موحّد و طالب توحيد است، ولى گاهى تعصّب بر او عارض شده و حاكم مىشود. «وقع عليكم» 3- كيفرهاى الهى در مسير تربيت انسان واز شئون ربوبيّت خداست. «من ربّكم» 4- سنگ و چوب، با نامگذارى، «خدا» نمىشود. (نامهاى دهان پركن و بىمحتوا، يكى از بلاهاى قرن ما نيز هست.) «أسماء سمّيتموها» 5 - معبودهاى مشركان، اسماى بىمسمّايند كه حقيقت و مشروعيّت ندارند و خداوند در هيچ آئينى به آن فرمان نداده است. «أسماء... مانَزّل اللّه بها من سلطان» 6- عقايد بايد بر پايهى حجّت و برهان باشد، حتّى از بتپرستان هم برهان بخواهيد. «ما نزّل اللّه بها من سلطان» (از آنان كه مىگويند بت وسيلهى تقرّب به خداست، بپرسيد آيا دليلى داريد كه خداوند پرستش بت را وسيلهى قرب خود قرار داده است؟) 7- استدلال و برهان، نوعى فيض الهى است كه به قلب و فكر انسان مىرسد. «ما نزّل اللّه بها من سلطان» 8 - انبيا، به درستى هدف و پيروزى خويش و سقوط مخالفان اطمينان داشتند. «انتظروا انّى معكم من المنتظرين» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 72 ----------------------------------------------- آيه فَأَنجَيْنَهُ وَالَّذِينَ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَقَطَعْنَا دَابِرَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايتِنَا وَمَا كَانُواْ مُؤْمِنِينَ ------------------------------------------ ترجمه پس هود و همراهان (فكرى و عملى) او را به رحمتى از خود نجات داديم، و كسانى كه آيات مارا دروغ شمردند و مؤمن نبودند، ريشهكن كرديم. ------------------------------------------ نکته ها «دابر»، به معناى آخر و پايان چيزى است و «قطع دابر»، يعنى ريشهكن كردن و تا آخرين نفر را هلاك كردن. هلاكت قوم عاد، با طوفانى عقيم كننده، شكننده، پر سر و صدا، سرد و مسموم بود كه خداوند به مدّت هفت شب و هشت روز پياپى بر آنان مسلّط كرد. طوفان چنان آنها را قلع و قمع كرد كه همهى آنان همچون تنههاى درختان خرما بر زمين افتادند. «فتَرَى القوم فيها صَرعى كانّهم اعجاز نخل خاوية» [163] ___________________________ 163) حاقّه، 7 ---------------------------------------- پيام ها 1- تنها انبيا و پيروان آنان، مشمول رحمت ويژه و نجاتبخشى الهىاند. «فانجيناه و الّذين معه برحمة منّا» 2- از تاريخ، عبرت بگيريم. «قطعنا دابر الّذين كذّبوا» 3- آنجا كه هيچ گونه اميدى به ايمان آوردن مردم نيست، هلاكت، اساسى و ريشهاى است. «و قَطَعنا دابر... ما كانوا مؤمنين» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 73 ----------------------------------------------- آيه وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَلِحاً قَالَ يَقَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ قَدْ جَآءَتْكُم بَيِّنَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ هَذِهِ نَاقَةُ اللَّهِ لَكُمْ ءَايَةً فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِى أَرْضِ اللَّهِ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ --------------------------------------------- ترجمه و به سوى قوم ثمود، برادرشان صالح را (فرستاديم. او نيز مثل حضرت نوح و هود در دعوت مردم به توحيد) گفت: اى قوم من! (تنها) خدا را بپرستيد، براى شما معبودى جز او نيست. همانا از طرف پروردگارتان معجزه و دليلى آشكار براى شما آمده است. اين شتر ماده (از جانب) خداوند براى شما آيه ونشانه است، (مزاحم آن نشويد و) بگذاريد در زمين خدا بچرد، و گزندى به آن نرسانيد كه عذابى دردناك شمارا خواهد گرفت. -------------------------------------------- نکته ها در قرآن، هفت مرتبه از ناقه و بيست و شش بار از قوم ثمود نام برده شده است. ماجراى قوم ثمود در سورههاى شعرا، قمر، شمس و هود آمده است. معجزه با كارهاى خارقالعاده و عجيب بشرى تفاوتهاى زيادى دارد، از جمله: الف: معجزه، نياز به تمرين، تحصيل و تجربه ندارد، ولى كارهاى خارقالعاده ديگر، نياز به تمرين، تلقين و تحصيل دارد. ب: معجزه از اشخاص خوش سابقه و معصوم صادر مىشود، ولى كارهاى نادر و خارقالعاده ديگر، از افراد نااهل نيز ممكن است صادر شود. ج: هدف از معجزه، اتمام حجّت و ارشاد و هدايت مردم است، ولى هدف ديگران خودنمايى، شهرت، كسب مال و ايجاد سرگرمى است. د: كار پيامبران در معجزه، لزوماً همراه با تحدّى و مبارزطلبى و ادّعاى عجز ديگران است، امّا در كار نوابغ و مخترعان و مرتاضان اين علائم و نشانهها لزومى ندارد. در حديث مىخوانيم: شترى كه قوم ثمود تقاضا كردند، شتر قرمز پر كرك حامله و بسيار بزرگ بود. [164] البتّه نوع تقاضاى مردم از انبيا، گاهى مربوط به شرايط فكرى و زمينهى اجتماعى و اقتصادى مردم در آن زمان بوده است، شايد اگر امروز نيز پيامبرى ظهور مىكرد، درخواست خروج هواپيما از دل كوه را از او مىكردند. به هر حال اين شتر امتيازات منحصر به فردى داشت كه ناقةاللّه ناميده شد، بدون تماس با شترى ديگر، حامله از دل كوه بيرون آمد و پس از خروج وضع حمل كرد و يك روز در ميان، تمام آبِ شهر را مىخورد و در عوض در آن روز به همهى آنان شير مىداد، و اين اعجاز الهى بود كه مانند آن را نمىتوانستند بياورند و اتمام حجّتى بود كه سوءقصد به آن، عذاب خدا را در پى داشت. [165] _____________________________ 164) تفسير نورالثقلين 165) تفسير منهجالصادقين -------------------------------------------- پيام ها 1- رسالت حضرت صالح، محدود به قوم ثمود بوده است. «الى ثمود اخاهم صالحاً» 2- انبيا با مردم همچون برادرند. «أخاهم» 3- در تبليغ و تربيت، از عواطف نيز استفاده كنيم. «يا قوم» 4- ايمان به خدا، سابقهاى به درازاى تاريخ دارد. «اعبدوا اللّه» امر به عبادت خداوند، نشان ايمان و شناخت مردم است. 5 - يكتاپرستى، محور دعوت پيامبران است. «اعبدوا اللّه» 6- جهتگيرى در عمل، بر اساس عقيده و تفكّر است، «اعبدوا اللّه» زيرا «مالكم من اله غيره» 7- اهداف تمام پيامبران الهى يكسان است. جملهى «اعبدوا اللّه مالكم من اله غيره» را تمام انبيا بيان كردهاند. 8 - ارائه دليل و معجزه از طرف انبيا، در مسير تربيت مردم و از شئون ربوبيّت خداوند است. «بيّنة من ربّكم» البتّه معجزات گاهى طبق درخواست مردم بوده است، مثل شق القمر و ناقهى صالح. 9- عنايت و لطف ويژهى الهى به هرچه تعلّق گيرد، قداست مىيابد. «ناقة اللّه» 10- كيفر بىاحترامى به مقدّسات و از بين بردن آنها، عذاب الهى است. «لاتمسّوها بسوء فيأخذكم عذاب اليم» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 74 ----------------------------------------------- آيه وَاذْكُرُواْ إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَآءَ مِن بَعْدِ عَادٍ وَبَوَّأَكُمْ فِى الْأَرْضِ تَتَّخِذُونَ مِن سُهُولِهَا قُصُوراً وَتَنْحِتُونَ الْجِبَالَ بُيُوتاً فَاذْكُرُواْ ءَالَاءَ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْاْ فِى الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ ----------------------------------------------- ترجمه و به ياد آوريد هنگامى كه خداوند شما را پس از (هلاكت) قوم عاد، جانشينان (آنان) ساخت و در زمين شما را جايگاه (مناسب) داد. از قسمتهاى هموار زمين قصرها مىسازيد و كوهها را براى ساختن خانهها مىتراشيديد. پس الطاف و نعمتهاى خداوند را ياد كنيد و در زمين فساد نكنيد. ------------------------------------------------ نکته ها «عَثو»، يعنى خروج از حدّ اعتدال و «لاتَعثوا»، به معناى «لاتفسدوا» است، و كلمهى «مفسدين»، يا براى تأكيد است، يا به اين معنا كه فساد، شيوهى شما نشود و مراد از «فى الارض»، سرزمين بين حجاز و شام است. منطقهى جغرافيايى قوم ثمود، داراى دو بخش دشت و كوهستان بود، «سهولها... الجبال» و آنان مردمى متموّل و متمدّن بودند و به فنون خانهسازى و قصرسازى آگاه بودند. «قصوراً... بيوتاً» ------------------------------------------ پيام ها 1- تحوّلات تاريخى واجتماعى، بر اساس قوانين و سنّتهاى الهى است. «اذ جعلكم خلفاء» 2- همهى امكانات زندگى ما از خداوند است. «بوّأكم فى الارض» 3- از تاريخ گذشتگان عبرت بگيريم. «واذكروا... بعد عاد» 4- انسان، از همهى شرايط طبيعى مىتواند بهره بگيرد. «سهولها... الجبال» 5 - مسكن، از نعمتهاى ويژه الهى است. «قصوراً... بيوتاً... آلاء اللّه» 6- رفاه، مسكن و قصر، اگر از ياد خدا جدا باشد زمينهى فساد مىشود. «قصوراً... بيوتاً... مفسدين» 7- اگر نعمتها را وديعهى الهى بدانيم و خود را در معرض هلاكت ببينيم، از تجاوز دورى مىكنيم. «واذكروا... لاتعثوا» 8 - قصرنشينان وكسانى كه امكانات بيشترى دارند، بيشتر نيازمند ياد خدايند تا به فساد كشيده نشوند. (كلمهى «قصر»، ميان دو جمله «اذكروا» آمده است) [166] ________________________________ 166) البتّه در صورتى كه قصر در آيه معنى معروف زمان ما را داشته باشد، نه اينكه به معنى خانه معمولى باشد |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |