در حال دیدن این عنوان: |
۶۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 99 -------------------------------------------- آيه أَفَأَمِنُواْ مَكْرَ اللَّهِ فَلَا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَومُ الْخَسِرُونَ ------------------------------------------- ترجمه پس آيا از مكر خدا (و عذاب ناگهانى او) ايمن شدند؟ با آنكه جز افراد زيانكار، كسى احساس ايمنى از مكر خدا نمىكند. --------------------------------------------- نکته ها «مكر»، گرچه در فارسى به معناى نيرنگ و حيله است، امّا در لغت عرب، به معناى تدبير و چارهانديشى براى بازگرداندن از هدف است، چه حقّ باشد چه باطل. مكر خدا، تدبير الهى است كه نقشهى كفّار را بر هم مىزند. حتّى پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام نيز خود را در امان نمىدانستند و همواره مراقب اعمال خود بودهاند تا مبادا از آنان لغزشى سربزند، لذا پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: «انّى اخاف اِن عصيتُ ربّى عذاب يوم عظيم» [190] راوى مىگويد پشت سر امام صادق عليه السلام نماز مىخواندم كه حضرت در نماز فرمود: «الّلهم لاتؤمنّى مَكرك»، خداوندا! مرا از مكر خودت غافل و ايمن نگردان. آنگاه حضرت فرمود: «فلايأمن مكر اللّه الاّ القوم الخاسرون» [191] حضرت على عليه السلام مىفرمايد: حتّى بر نيكوكاران اين امّت از كيفر الهى ايمن مباش، زيرا خداوند مىفرمايد: «فلايأمن مكر اللّه الاّ القوم الخاسرون». [192] در حقيقت ايمن نبودن از مكر الهى، به معنى توجّه به از مسئوليّتها و تكاليف و ترس از كوتاهى در انجام وظايف است. ___________________________ 190) انعام، 15 191) تفسير نمونه 192) نهج البلاغه، حكمت 377 ----------------------------------------- پيام ها 1- براى احساس مسئوليّت، احتمال خطر كافى است. «أفَأمِن...» 2- به نظام آرام موجود مغرور نشويم و هرگز خود را مصون ندانيم. «أفَأمِن اهل القُرى...» آرى، عذابها مخصوص اقوام پيشين نيست، قانون الهى شامل همهى اقوام در هر زمانى مىشود. 3- اگر خداوند اراده كند، مىتواند قهر خويش را در زمانى نازل كند كه هيچ راه چارهاى نباشد و شبانه همه را نابود كند. «بياتاً و هم نائمون» 4- انسان با همهى تدبير و ابتكار و پيشرفت، نبايد از عذاب الهى آسوده خاطر باشد. «أفأمِن... او أمن...» 5 - از اسباب توجّه و غفلتزدايى، طرح احتمال خطر است. «أفأمن، أو أمِن» 6- خواب غفلت وسرگرمىهاى نابجا، زمينهى قهر الهى است. «نائمون... يلعبون» 7- زندگى بدون ايمان و تقوا، بازيچهاى بيش نيست. «و هم يلعبون» 8 - هرگز از قهر الهى احساس ايمنى نكنيم. «أفأمن... او أمن... أفأمنوا مكر اللّه» آرى، زيستن همراه با بيم و اميد مطلوب است. 9- كسانى كه نسبت به مكر و قهر خدا بىخيالند، زيانكارند.«فلايأمن... الخاسرون» |
||
۳۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 100 -------------------------------------------- آيه أَوَلَمْ يَهْدِ لِلَّذِينَ يَرِثُونَ الْأَرْضَ مِن بَعْدِ أَهْلِهَآ أَن لَّوْ نَشَآءُ أَصَبْنَهُم بِذُنُوبِهِمْ وَنَطْبَعُ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ ------------------------------------------- ترجمه آيا (سرگذشت پيشينيان،) براى وارثان بعدى اين حقيقت را روشن نكرد كه اگر بخواهيم، آنان را نيز به خاطر گناهانشان هلاك مىكنيم و بر دلهايشان مُهر مىزنيم كه (حقّ را) نشنوند. ------------------------------------------ نکته ها امام صادق عليه السلام فرمود: قلب مؤمن مانند صفحهاى سفيد است و با هر گناه، نقطهاى سياه در آن پديدار مىشود كه اگر توبه كند، آن سياهى پاك مىگردد، امّا اگر بر گناهش ادامه دهد، آن نقطه زياد مىشود تا جايى كه تمام قلبش را فرامى گيرد و مانع رسيدن او به خير شده و ديگر راهى به سعادت ندارد، چنان كه خداوند مىفرمايد: «بل ران على قلوبهم» [193] گناه و كار زشت، ملكه و خوى و طبيعت آنان مىشود. [194] انسان گاهى در مسير غلط و اصرار و تكرار عمل انحرافى چنان گام مىنهد كه آن خلاف بر جان و دل او نقش مىبندد وبه صورت خصلت و ملكهى او در مىآيد و ديگر پذيراى هيچ هدايتى نمىشود، البتّه اين تأثير و تأثّر را خداوند كه سبب ساز و سبب سوز است چنين قرار داده، بنابراين انسان با ارادهى خود، خودش را به اين مرحله رسانده است. [195] ______________________________ 193) مطفّفين، 14 194) تفسير اثنى عشرى 195) تفسير نمونه ----------------------------------------------- پيام ها 1- افراد غافل، نيازمند تنبيه و مستحقّ توبيخ هستند. «أو لم يَهدِ للّذين يرثون...» گروهى كه به قدرت مىرسند، بايد از كارنامه دولتهاى پيشين آگاه باشند و از تجربيّات تلخ و شيرين آنان استفاده كنند. 2- كيفرهاى الهى به خاطر گناهان انسان است. «بذنوبهم» گناه، مقدّمهى مُهر خوردن بر دل و مانع درك صحيح و سبب سلب توفيق از انسان است. 3- درك نكردن حقايق دينى، از كيفرهاى الهى است. «نطبع على قلوبهم فهم لايسمعون» 4- قوانين حاكم بر تاريخ، ثابت است. از اين رو تاريخ گذشتگان، مىتواند راهنماى عمل آيندگان باشد. (كلّ آيه) |
||
۳۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 101 -------------------------------------------- آيه تِلْكَ الْقُرَى نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَآئِهَا وَلَقَدْ جَآءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ مِن قَبْلُ كَذَ لِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِ الْكَفِرِينَ ------------------------------------------ ترجمه آن آبادىهايى است كه گوشهاى از اخبار آنها را بر تو بازگو مىكنيم، همانا پيامبرانشان همراه با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنان آمدند، امّا آنان بر آن نبودند كه به آنچه از قبل تكذيب كرده بودند، ايمان بياورند. اين گونه خداوند بر دلهاى كافران مُهر مىزند. ----------------------------------------- نکته ها مراد از «قُرى»، در اينجا آبادىهايى است كه انبيايى همچون حضرت صالح، شعيب، لوط و هود عليهم السلام، براى هدايت مردم آنها مبعوث شده بودند. ----------------------------------------- پيام ها 1- از تاريخ، آن قسمت كه مايهى عبرت است نقل شود. «نقصّ عليك من أنبائها» 2- همهى پيامبران، معجزه داشتهاند و از هيچ دليل روشنى براى هدايت مردم فروگذار نبودند. «رسلهم بالبيّنات» 3- انكار مردم نبايد سبب سستى مبلّغان دينى شود، چون در طول تاريخ چنين بوده است. «لقد جائتهم رسلهم... فما كانوا ليؤمنوا» 4- تعصّب، لجاجت و عناد، ريشهى بىايمانى و كفر است. «فما كانوا ليؤمنوا بما كذّبوا... الكافرين» 5 - نپذيرفتن دعوت و معجزات انبيا، نشانهى كوردلى و مُهرخوردن بر دل است. «فما كانوا ليؤمنوا... كذلك يطبع اللّه على قلوب» 6- كفر ولجاجت از سوى مردم، سبب مُهرخوردن دل از سوى خدا مىشود. «يطبع اللّه على قلوب الكافرين» |
||
۳۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 102 -------------------------------------------- آيه وَ مَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِم مِّنْ عَهْدٍ وَ إِن وَجَدْنَآ أَكْثَرَهُمْ لَفَسِقِينَ ------------------------------------------- ترجمه و براى بيشترشان هيچ (پايبندى و) عهدى نيافتيم و همانا بيشترشان را فاسق و نافرمان يافتيم. ---------------------------------------------- نکته ها مراد از «عهد»، يا پيمان فطرت است، «ألم أعهد اليكم يا بنى آدم...» [196] يا دعوت پيامبران، و يا پيمانهاى مخصوصى كه گاهى مردم با انبيا مىبستند كه مثلاً اگر فلان معجزه را انجام دهى، يا فلان مشكل ما را حل كنى ايمان مىآوريم. به حضرت موسى مىگفتند: «لئن كشفت عنّا الرّجز لنؤمننّ لك و لنرسلنّ معك بنىاسرائيل. فلمّا كشفنا عنهم الرّجز الى أجل هم بالغوه اذا هم ينكثون» [197] اگر بدبختى ما را برطرف كنى حتماً به تو ايمان آورده، بنىاسرائيل را همراه تو مىفرستيم. امّا همين كه مشكل را از آنان برطرف كرديم، آنها قول و پيمان خود را شكستند. خداوند از طريق فطرت و پيامبران، حقايقى را براى انسانها روشن ساخته تا نسبت به آنها تسليم و تعهّد داشته باشند، ولى همواره گروهى از مردم نداى فطرت و انبيا را از ياد برده و از مدار حقّ خارج و فاسق شدهاند. امام كاظم عليه السلام فرمود: «اذا جاء اليقين لم يجز الشك» هنگامى كه نسبت به امرى يقين حاصل شد، ديگر شك و ترديد موجّه نيست، سپس اين آيه را تلاوت فرمود. [198] شايد مراد حديث اين باشد كه اگر كسى حقّ را از روى برهان شناخت، ولى به خاطر هواى نفس در آن تشكيك كرد، مصداق آيهى فوق شده و عهدشكن است. خداوند در قرآن، وفاداران را ستوده و پيمانشكنان را نكوهش كرده است. وفاداران را با القاب: «مؤمنون» [199] ، «متّقين» [200] ، «اولوا الالباب» [201] و «ابرار» [202] ، ستايش نموده است، امّا در نكوهش پيمان شكنان، اوصافى چون: «فاسقين» [203] ، «كافرين» [204] ، «مشركين» [205] ، «خاسرون» [206] ، «شرّ الدّوابّ» [207] ، «قلوبهم قاسية» [208] و«لهم اللّعنة و لهم سوء الدّار» [209] بكار برده و در موردى جنگ با آنان را لازم مىداند. «الا تقاتلون قوماً نكثوا ايمانهم» [210] _______________________________ 196) يس، 60 197) اعراف، 134 تا 135 198) كافى، ج2، ص399 199) مؤمنون، 1 و 8 200) آلعمران، 76 201) رعد، 20 202) انسان، 5 و 7 203) اعراف، 102 204) انفال، 55 تا 56 205) توبه، 7 206) بقره، 27 207) انفال، 56 208) مائده، 13 209) رعد، 25 210) توبه، 13 ------------------------------------------- پيام ها 1- هلاكت اقوام پيشين (كه در آيات قبل اشاره شد)، به سبب پيمانشكنى و تمرّد آنان بود. «ما وجدنا لاكثرهم من عهد» 2- در قضاوت بايد انصاف داشت. «لاكثرهم»، نه همهى آنها. 3- كارنامهى تاريخ گذشتگان با وجود پيامبران و دلائل روشن، سياه و تاريك است، پس به دين و ايمان خود مغرور نشويم. «ما وجدنا لاكثرهم من عهد...» 4- پيمانشكنى، نشانهى فسق است. «ما وجدنا... من عهد... لفاسقين» |
||
۳۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 103 -------------------------------------------- آيه ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُوسَى بَِايَتِنَآ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَإِيْهِ فَظَلَمُواْ بِهَا فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ ---------------------------------------------- ترجمه سپس موسى را پس از آن پيامبران پيشين، همراه با آيات و معجزات خود به سوى فرعون و سران (قوم) او مبعوث كرديم، امّا آنان به آيات ما ستم كردند (و كفر ورزيدند)، پس بنگر كه پايان كار مفسدان چگونه است؟! --------------------------------------------- نکته ها اين سوره، اوّلين سورهى مكّى است كه داستان موسى را مطرح كرده است. نام حضرت موسى 136 بار در قرآن آمده و نام هيچ كس ديگر به اين تعداد ذكر نشده است. به گفتهى تفسيرالميزان، قرآن براى هيچ پيامبرى به اندازهى حضرت موسى معجزه نقل نكرده است. داستان حضرت موسى عليه السلام در قرآن را مىتوان به پنج مرحله تقسيم كرد: 1- دوران تولّد و كودكى. 2- فرار از مصر به مَديَن و ماندن نزد حضرت شعيب عليه السلام. 3- بعثت و برخوردهايش با فرعون. 4- نجات او و قومش از سلطهى فرعون و بازگشت به صحراى سينا. 5 - برخوردهاى او با قوم بنىاسرائيل. ------------------------------------------- پيام ها 1- حضرت موسى پس از حضرت نوح، هود، صالح، لوط و شعيب عليهم السلام آن هم با فاصله و مدّت زمان طولانى مبعوث شد. «ثمّ بعثنا من بعدهم» 2- يكى از فلسفههاى بعثت پيامبران، مبارزه با طاغوت است. «الى فرعون وملأه» 3- براى اصلاح جامعه، بايد به سراغ مهرههاى اصلى رفت و آب را از سرچشمه صاف كرد. «الى فرعون و ملائه» 4- تكذيب پيامبران و آيات الهى، از مصاديق ظلم است. «فظلموا بها» 5 - تاريخ را تحليل كنيم و از آن عبرت بگيريم. «فانظر» 6- مهم، فرجام و عاقبت كار است، نه جلوههاى زودگذر. «عاقبة المفسدين» 7- ايمان، جامعه را اصلاح مىكند و كفر و الحاد، آن را به فساد مىكشد. «المفسدين» 8 - وقتى به جاى دين خدا، طاغوت در جامعه حاكم شود، براى حفظ و تقويت خود به هر فسادى دست مىزند. «المفسدين» |
||
۳۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 104 -------------------------------------------- آيه وَ قَالَ مُوسَى يَفِرْعَوْنُ إِنِّى رَسُولٌ مِّن رَّبِّ الْعَلَمِينَ --------------------------------------------- ترجمه و موسى گفت: اى فرعون! بى ترديد من فرستادهاى از سوى پروردگار جهانيانم. -------------------------------------------- پيام ها 1- ميان موسى و فرعون ابتدا سخنانى ردّ و بدل شد وپس از آن، موسى رسالت خود را اعلام كرد. «و قال موسى» (حرف واو نشانهى آن است كه سخنانى گفته شد، سپس اعلام رسالت شد.) 2- انبيا در راه دعوت خويش، بىهيچ هراس و ضعفى طاغوتها را مورد خطاب قرار مىدادند. «و قال موسى يا فرعون» 3- براى اصلاح جامعهاى كه نظام تشكيلاتى دارد، ابتدا بايد سراغ رهبران رفت. «يا فرعون» 4- پيامبران جز دعوت به حقّ، ادّعايى نداشتهاند. «قال انّى رسول» 5 - رسالت انبيا، باتدبير كلّ جهان پيوند دارد. «رسول من ربّ العالمين» 6- فرعون، خود را پروردگار مردم مىدانست، «أنا ربّكم الاعلى» [211] لذاموسى با شجاعت و صراحت، خود را فرستادهى «ربّ العالمين» معرّفى كرد، تا بگويد: تو نيز تحت تربيت و سلطهى پروردگار عالميانى. «انّى رسول من ربّ العالمين» _______________________________ 211) نازعات، 24 |
||
۳۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 105 -------------------------------------------- آيه حَقِيقٌ عَلَى أَن لَّا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ قَدْ جِئْتُكُم بِبَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ فَأَرْسِلْ مَعِىَ بَنِى إِسْرَ ءِيلَ ------------------------------------------ ترجمه سزاوار است كه دربارهى خداوند جز سخن حقّ نگويم (و نسبت ندهم)، همانا من از سوى پروردگارتان براى شما دليلى روشن (معجزهاى) آوردهام، پس بنىاسرائيل را همراه من بفرست. -------------------------------------------- پيام ها 1- انبيا، جز سخن حقّ چيزى نمىگويند، پس در ابلاغ رسالت معصوم هستند. «لا أقول على اللّه الاّ الحقّ» 2- انبيا بايد معجزه داشته باشند، «قد جئتكم ببيّنة» و در رسالت خود هيچ تحكّم و تحميلى ندارند. 3- همهى مردم، يك پروردگار دارند، پس ادّعاى ربوبيّت بيجاست. «ربّكم» 4- تا مردم به آزادى از سلطهى طاغوتها نرسند، نمىتوان برنامهى فرهنگى و ارشادى كاملى براى آنان در نظر گرفت. «فأرسل معى بنىاسرائيل» 5 - آزادسازى بنىاسرائيل، فرمان الهى و جزو رسالت موسى است، نه آنكه تصميم شخصى باشد. «انّى رسول من ربّ العالمين... فارسل...» 6- آزادى انسانها، از اوّلين اهداف پيامبران است. «فأرسل معى بنىاسرائيل» و جز آنان هر كس به حكومت برسد، مردم را به بندگى مىكشاند. حضرت على عليه السلام مىفرمايد: «مَن نال استطال» [212] ______________________________ 212) نهج البلاغه، حكمت 216 |
||
۳۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 106، 107 -------------------------------------------- آيه قَالَ إِن كُنتَ جِئْتَ بَِايَةٍ فَأْتِ بِهَآ إِن كُنتَ مِنَ الصَّدِقِينَ فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِىَ ثُعْبَانٌ مُّبِينٌ ------------------------------------------- ترجمه (فرعون) گفت: اگر از راستگويانى و (مىتوانى معجزهاى بياورى يا) معجزهاى آوردهاى، آن را به ميان بياور. پس (موسى) عصاى خود را افكند، كه ناگهان به صورت اژدهايى نمايان شد. ----------------------------------------- نکته ها از عصاى حضرت موسى معجزات ديگرى نيز نمايان شد، از جمله اينكه پس از اژدها شدن، همهى بافتههاى ساحران را بلعيد، «تلقف ما يأفكون» [213] به آب دريا خورد و آن را شكافت، «أنِ اضرب بعصاك البحر فانفلق» [214] ، به سنگ خورد و چشمههاى آب از آن جوشيد. «اِضرب بعصاك الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عَينا» [215] عصا در حضور خود موسى عليه السلام، مار كوچك و پر تحرّك شد و موسى فرار كرد، «جانّ ولّى مدبرا» [216] در حضور مردم مانند مار معمولى حركت مىكرد، «حيّة تسعى» [217] و در حضور فرعون، مار بزرگ و اژدها شد. «فاذا هى ثعبان» بنابراين در تبليغ و تربيت بايد نوع و گرايش مخاطب را در نظر گرفت و هر كدام را با توجّه به موقعيّت خودش قانع كرد. امام رضا عليه السلام فرمود: زمان حضرت موسى عليه السلام، سحر و جادوگرى رواج بسيارى داشت و آن حضرت با آوردن معجزهاى كه آنان قادر به انجام آن نبودند، سحرهايشان را باطل و با آنها اتمام حجّت نمود. [218] ميان افكندن عصا و اژدها شدن آن فاصلهاى نبود. «فاذا هى ثعبان» _____________________________ 213) شعراء، 45 214) شعراء، 63 215) بقره، 60 216) نمل، 10 217) طه، 20 218) عيوناخبارالرضا، ج2، ص80 --------------------------------------------- پيام ها 1- معجزه، دليل صدق نبوّت است. «فأت بها ان كنت من الصادقين» فرعون با ابراز اين سخن حقّ، اراده باطلى داشت و كسى را بالاتر از خود نمىدانست. 2- معجزه بايد براى همه روشن باشد و جاى هيچ شكّى باقى نگذارد. «مبين» |
||
۳۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 108، 109 -------------------------------------------- آيه وَ نَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِىَ بَيْضَآءٌ لِّلنّظِرينَ قَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ إِنَّ هَذَا لَسَحِرٌ عَلِيمٌ ------------------------------------------------ ترجمه و (موسى) دست خود را (از گريبانش) بيرون آورد، پس ناگهان آن (دست) براى بينندگان سفيد و درخشان مىنمود. اشراف و اطرافيان قوم فرعون گفتند: همانا او (موسى) ساحرى بسيار ماهر و داناست. -------------------------------------------- پيام ها 1- پيامبران در كنار انذار (اژدها شدن عصا كه نوعى ترس و وحشت داشت)، بشارت و دست نورانى نشان مىدهند. «بيضاء» (در برابر متكبّر، ابتدا بايد غرور او را درهم شكست، آنگاه دست نوازش را نيز نشان داد.) 2- سفيد گشتن دست موسى، معجزهى ديگر آن حضرت و امرى غير منتظره و قابل رؤيت براى همگان بود. «فاذا هى بيضاء للناظرين» 3- اطرافيان طاغوتها، در جنايات آنان سهيماند. «قال الملأ من قوم فرعون» 4- اطرافيان ضمن اقرار به عظمت كار حضرت موسى، بازهم تلاش مىكردند نظام فرعونى را حفظ كنند. «انّ هذا لساحر مبين» 5 - افراد مستكبرِ لجوج، در مواجهه با دليل و منطق و احتمال شكست، دست به توجيه زده و سرسختتر مىشوند. «انّ هذا لساحر عليم» («انّ» وحرف «لام» وجمله اسميّه، نشانهى تأكيد است) 6- مخالفان سعى مىكنند با تهمت، چهرهى انبيا را خراب كنند. «لساحر عليم» |
||
۳۰ مرداد ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 110 -------------------------------------------- آيه يُرِيدُ أَن يُخْرِجَكُم مِّنْ أَرْضِكُمْ فَمَاذَا تَأْمُرُونَ -------------------------------------------- ترجمه (آنان گفتند: موسى) مىخواهد شما را از سرزمينتان آواره وبيرون كند (و سرزمين شما را اشغال نمايد)، پس (در اين مورد) چه دستور مىدهيد؟ -------------------------------------------- نکته ها فرعونيان براى انحراف افكار عمومى، به حضرت موسى تهمت زدند، هم از نظر اعتقادى او را ساحر دانستند و هم از نظر اجتماعى و سياسى او را فتنهجو معرّفى كردند. -------------------------------------------- پيام ها 1- يكى از حربههاى مخالفان، تهمتِ قدرتطلبى به مردان حقّ است. «يريد أن يخرجكم» 2- گاهى دشمنان از احساسات و عواطف مردم مانند وطندوستى، بر ضد مردان خدا سوءاستفاده مىكنند. «يخرجكم من ارضكم» 3- كافر همه را به كيش خود پندارد. «يخرجكم من ارضكم» چون فرعون دلبسته به مادّيات وزمين بود، فكر مىكرد موسى نيز دلبستهى مال وسرزمين آنان است. 4- طاغوتها در عين استبداد، گاهى ناچار مىشوند در گرفتارىهاى سياسى به مشورت با اطرافيان بپردازند. «فماذا تأمرون» |
||
۳۰ مرداد ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |