در حال دیدن این عنوان: |
۶۴ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 127 ----------------------------------------------- آيه وَقَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَى وَقَوْمَهُ لِيُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ وَيَذَرَكَ وَءَالِهَتَكَ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَآءَهُمْ وَنَسْتَحْىِ نِسَآءَهُمْ وَإِنَّا فَوْقَهُمْ قَهِرُونَ ------------------------------------------------- ترجمه و اشراف قوم فرعون (به او) گفتند: آيا موسى و قومش را رها مىكنى تا در اين زمين فساد نمايند و موسى، تو و خدايانت را رها كند؟! (فرعون) گفت: به زودى پسرانشان را مىكشيم و زنانشان را (براى كنيزى) زنده نگاه مىداريم و ما بر آنان تسلّط كامل داريم. ------------------------------------------------- نکته ها فرعون پس از شكست در برابر موسى، از آن حضرت وبنىاسرائيل دست برداشت. در اين مدّت تبليغات پيروان موسى زياد شد تا آنجا كه اشراف قوم فرعون از سكوت او احساس خطر كرده و خواستار جلوگيرى و برخورد با آنان شدند. فرعون خود را خالق نمىدانست، بلكه «ربّ» مىپنداشت: «انا ربّكم الاعلى» [226] و مىگفت: براى شما معبودى جز خود سراغ ندارم، «ما عَلمتُ لكم من اله غيرى» [227] ولى او و مردمش معبودهايى داشتند و آنها را به عنوان مظاهرى از خالق مىپرستيدند. «آلهتك» ________________________________ 226) نازعات، 24 227) قصص، 38 ------------------------------------------------- پيام ها 1- بخشى از مفاسد طاغوتها، به خاطر فساد اطرافيان است. «وقال الملأ» 2- رژيمهاى باطل طاغوتى، در مواجه با حقّ و مردان حقّ، دچار تصميمهاى متضادّ و سردرگم مىشوند. لذا فرعون گاهى تصميم به قتل موسى مىگيرد، «ذرونى اَقتُل موسى» [228] و گاهى او را آزاد مىگذارد تا آنجا كه مورد اعتراض اطرافيان قرار مىگيرد. «أتذر موسى و قومه» 3- حركت اصلاحى پيامبران از ديد طاغوتها، فساد، فتنه، اغتشاش و خلاف مصالح عمومى است. «ليفسدوا فى الارض» 4- حذف پسران و حفظ زنان، يك سياست فرعونى است تا جوانمردى و غيرت از مردان رخت بربندد و زنان، ابزار برنامهها و سياستهاى آنان شوند. مثل سياست استعمارى امروز. «سنقتّل ابناءهم و نستحيى نساءهم» 5 - مخالفان انبيا، براى دو قشر جوان دختر و پسر برنامهها دارند. «سنقتّل ابناءهم و نستحيى نساءهم» 6- سردادن شعارهاى تو خالى براى حفظ خود، سياست فرعونى است. «انّا فوقهم قاهرون» (اين جمله كنايه از تسلّط كامل است) _______________________________ 228) غافر، 26 |
||
۱ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 128 ----------------------------------------------- آيه قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُواْ بِاللَّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَقِبَةُ لِلْمُتِّقِينَ ----------------------------------------------- ترجمه موسى به قوم خود گفت: از خداوند يارى بجوييد و صبر و مقاومت كنيد، زيرا زمين از آنِ خداوند است كه آن را به هر يك از بندگانش كه بخواهد به ارث مىگذارد و فرجام (نيك) از آنِ پرهيزكاران است. ------------------------------------------- نکته ها در اين آيه دو فرمان همراه با دو بشارت مطرح است: فرمان به استعانت و صبر، بشارت به وراثت زمين و پايان نيك براى متّقين. امام باقر عليه السلام از حضرت على عليه السلام نقل مىكند كه فرمودند: من و اهلبيتم مصداق اين آيه هستيم. و امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه فرمودند: «فما كان للّه فهو لرسوله و ما كان لرسول اللّه فهو للامام بعد رسول اللّه» [229] بنابراين اگر آيه مىفرمايد: زمين براى خداوند است، يعنى رسول خدا صلى الله عليه وآله و امامان عليهم السلام وارثان زمين از سوى خدا هستند. ____________________________ 229) تفسير نورالثقلين ------------------------------------------ پيام ها 1- رهبر، در مواقع حسّاس، امّت را دلدارى مىدهد. «قال موسى لقومه...» حضرت موسى نابودى فرعونيان و تسلّط مؤمنان بر آنان را به يارانش مژده داد. 2- از عوامل پيروزى و بيمه شدن در برابر تهديدها، استمداد، توكّل، مقاومت و تقواست. «استعينوا باللّه واصبروا» (هم از او كمك بگيريم و هم خود صبر كنيم.) 3- نابودى حكومتهاى ستمگر و جانشينى مؤمنانِ صابر، با اراده و مشيّت خداوند حتمى است. «يورثها من يشاء» 4- شرط رسيدن به حاكميّت، صبر و مقاومت و استعانت از خداوند است. «استعينوا باللّه و اصبروا انّ الارض للّه يورثها من يشاء» 5 - استعانت از خداوند و صبورى، نمودى از تقوا و پرهيزكارى است. «استعينوا باللّه و اصبروا... و العاقبة للمتّقين» 6- اهل تقوا، هم در دنيا پايان نيك دارند، «يورثها من يشاء» و هم در آخرت، برندگان اصلىاند. «والعاقبة للمتّقين» 7- اميد به آيندهى روشن، وعدهى اديان الهى از جمله اسلام است. «و العاقبة للمتّقين» |
||
۱ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 129 ----------------------------------------------- آيه قَالُواْ أُوذِينَا مِن قَبْلِ أَن تَأْتِيَنَا وَمِن بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِى الْأَرْضِ فَيَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ -------------------------------------------- ترجمه (قوم موسى) گفتند: هم پيش از آنكه نزد ما بيايى آزار مىشديم و هم پس از آنكه آمدى! (پس چه بايد كرد؟) موسى گفت: اميد است پروردگارتان دشمن شما را نابود كند و شما را در اين زمين، جانشين آنان سازد تا ببيند شما چگونه عمل مىكنيد. --------------------------------------------- نکته ها بنىاسرائيل توقّع داشتند پس از قيام موسى عليه السلام كارها يك شبه درست شود و كشور مصر، با همهى امكانات در اختيار آنان قرار گيرد و فرعونيان نابود شوند. از اين رو مدّعى بودند كه قيام حضرت موسى برايشان رفاه نياورده است، امّا در پاسخ آنان مىفرمايد: پيروزى، نياز به شرايطى همچون صبر، تلاش وتوكّل دارد كه با فراهم شدن آنها، يارى الهى فرامىرسد. -------------------------------------------- پيام ها 1- رفاه و امنيّت، اوّلين خواستههاى مردم از حكومتهاست. «قالوا اُوذينا...» 2- مردم ضعيف الايمان، در هر شرايطى از انبياتوقّع رفاه دارند و در غير اين صورت از آنان نيز انتقاد مىكنند. «قالوا اُوذينا من قبل...» 3- گاهى رهبران آسمانى، مورد انتقاد پيروان كمظرفيّت و كمتحمّل خود نيز قرار مىگرفتند. «قالوا اُوذينا من قبل أن تأتينا و من بعد ما جئتنا» 4- اغلب مردم، سعادت و خوشى را در راحتى و آسايش مىپندارند و نبود آن را ناكامى مىدانند، غافل از آنكه اديان آسمانى براى تنظيم و جهت صحيح دادن به زندگى آمدهاند، نه برطرف كردن تمام مشكلات دنيوى مردم. «من قبل أن تأتينا و من بعد ما...» 5 - مشكلات طبيعى و اجتماعى را بايد از راه طبيعى و با تدبير حل كرد، نه با اعجاز. (با توجه به آيه قبل «اصبروا»، و جمله: «بعد ما جئتنا» 6- رهبر بايد انتقادها را بشنود و پيام اميدبخش بدهد. «عسى ربّكم» 7- ايمان به نظارت خداوند، مايهى دقّت و پرهيزكارى است. «يستخلفكم فى الارض فينظر» 8 - حكومت بر مردم، وسيلهى آزمايش است، نه لذّتجويى. «فينظر كيف» 9- مردم در قبال حكومت مسئولند و با آن آزمايش مىشوند. «كيف تعملون» و نفرمود: «كيف أعمل» |
||
۱ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 130 ----------------------------------------------- آيه وَ لَقَدْ أَخَذْنَآ ءَالَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِّنَ الثَّمَرَتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ ----------------------------------------------- ترجمه و همانا ما طرفداران فرعون را به قحطى و خشكسالى و كمبود محصولات گرفتار كرديم، باشد كه متذكّر شوند (و از راه انحرافى خود دست بردارند). -------------------------------------------- نکته ها «سنين» جمع «سنة»، به معناى سال است، امّا وقتى با كلمه «أخذ» به كار مىرود، اغلب به معناى قحطى وخشكسالى است. لذا ذكر «نقص من الثمرات»، شايد براى بيان مصداق بارز قحطى باشد. گاهى بلاها و سختىها، در مسير بيدارى و امتحان انسان و زمينهى هلاكت اوست. «و لنبلونّكم بشىء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات» [230] حضرت على عليه السلام مىفرمايد: خداوند با كم شدن محصولات و بازداشتن بركات و بستن درِ خزانههاى خيرات، گناهكاران را مىآزمايد تا آنان متنبّه و متذكّر شده و توبه كنند و گناهان را ترك نمايند. [231] _____________________________ 230) بقره، 155 231) نهج البلاغه، خطبه143 ------------------------------------------- پيام ها 1- در تربيت، گاهى بايد از اهرم سختى و تنگنا نيز استفاده كرد. «و لقد أخذنا» 2- ارادهى خداوند، بر عوامل طبيعى حاكم است. «أخذنا... بالسنين» 3- قحطى و خشكسالى، يا كيفر الهى است و يا هشدار و زنگ بيدارباش. «بالسنين و نقص من الثمرات لعلّهم يذّكّرون» آرى، تحوّلات هستى هدفدار است. 4- زمينههاى هدايت و سعادت، در خاندان مستكبرترين افراد نيز وجود دارد. «آل فرعون... لعلّهم يذّكّرون» 5 - ممكن است علىرغم تلاش براى ارشاد مردم، هيچ وسيله وطرحى در بعضى كارساز نباشد، چون انسان در پذيرش آزاد است نه مجبور. «أخذنا... لعلّهم» |
||
۱ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 131 ------------------------------------------------ آيه فَإِذَا جَآءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُواْ لَنَا هَذِهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُواْ بِمُوسَى وَمَن مَّعَهُ أَلَا إِنَّمَا طَئِرُهُمْ عِندَ اللَّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ----------------------------------------------- ترجمه پس هرگاه خوبى و خوشى به سراغشان مىآمد، مىگفتند: اين حقّ (ما و به خاطر لياقت) ماست، ولى اگر تلخى و بدى به آنان مىرسيد، به موسى و پيروانش فال بد مىزدند، بدانيد كه سرچشمهى شومىهايشان نزد خداست (و اوست كه آنان را به خاطر رفتار بدشان كيفر مىدهد)، ولى اكثرشان نمىدانند. ----------------------------------------- نکته ها «يَطيّروا» از «تَطَيُّر»، به معناى فال بد زدن است. چون عربها اغلب فال بد را از طريق پرواز پرنده يا صداى آن مىدانستند، به هر گونه فال بد «طَيَره» مىگويند. [232] در آيات ديگر قرآن نيز فال بد در مورد پيامبران حتّى رسولخدا صلى الله عليه وآله مطرح شده است. [233] فال بد، در پيدايش حوادث و پيش آمدها، هيچ اثر طبيعى و منطقى ندارد، امّا آثار روانى بسيارى دارد. در روايات مىخوانيم: فال بد، نوعى شرك به خداست و هرگاه فال بد زديد، به كار خود ادامه دهيد و به آن اعتنا نكنيد. امام صادق عليه السلام فرمودند: فال بد، اثرش به همان اندازه است كه آن را مىپذيرى؛ اگر آن را سبك بگيرى، كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگيرى، پر اثر و اگر به آن اعتنا نكنى، هيچ اثرى نخواهد داشت. [234] فال بد، در ميان تمام اقوام و ملل گذشته و حال وجود داشته و دارد و موجب بدبينى و ركود كارها مىشود، لذا از آن نهى شده است، امّا فالِ نيك چون سبب حركت و عشق و اميد است، اشكالى ندارد. [235] _______________________________ 232) تفسير نمونه 233) نساء، 78، نحل، 47 و يس، 18 234) تفاسير نمونه و الميزان 235) تفسير نمونه ---------------------------------------------- پيام ها 1- فرعونيان، تنها خود را شايسته و حقّ كاميابى را مخصوص خود مىدانستند. «قالوا لنا هذه» 2- رفاه و كاميابى براى فرعونيان امرى شناخته شده و عادّى بود، امّا تلخىها براى آنان ناشناخته و ناباور بود. (كلمهى «الحسنة» همراه الف و لام و حرف «اذا» نشانهى شناخته شدن و كلمهى «سيّئة» بدون الف و لام در كنار «اِن»، نشانهى ناشناخته و ناباور بودن است.) 3- اكثر فرعونيان به جاى آنكه از قحطى و هشدارهاى الهى بيدار شوند، به تحليل غلط پرداختند و آن را به موسى نسبت دادند. «يطّيّروا بموسى» 4- نسبت دادن خوبىها به خود و بدى و بدبختىها به انبيا و دين، نشانهى خودبينى و جهالت است. «فاذا جائتهم الحسنة قالوا لنا هذه و ان تصبهم سيئة يطيّروا بموسى... اكثرهم لايعلمون» 5 - ريشهى خرافات و فال بد، جهل است. «يطيّروا... لكن اكثرهم لا يعلمون» |
||
۳ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 132 ------------------------------------------------ آيه وَقَالُواْ مَهْمَا تَأْتِنَا بِهِ مِنْ ءَايَةٍ لِّتَسْحَرَنَا بِهَا فَمَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ --------------------------------------------- ترجمه و (فرعونيان به موسى) گفتند: هرگونه آيه و معجزهاى بياورى، تا با آن ما را جادو كنى، ما به تو ايمان نمىآوريم. --------------------------------------------- نکته ها از اينكه به حضرت موسى مىگفتند: هرگونه آيهاى بياورى، معلوم مىشود كه دشمن نيز مىدانست كه كار موسى جادو نيست، بلكه معجزهاى الهى است، ولى از روى لجاجت و تكبّر ايمان نمىآوردند، فقط ساحران هنگامى كه فهميدند كار موسى سحر نيست، بدون لجاجت ايمان آوردند. البتّه شايد آيه ناميدن كار حضرت موسى از سوى فرعونيان، از روى استهزا و مسخره بوده است. ------------------------------------------- پيام ها 1- گاهى انسان چنان سقوط مىكند كه با پيامبران و راهنمايان الهى برخورد كرده و نشانههاى روشن هدايت را نيز واژگون و تيره و تار مىبيند. «و قالوا مهما تأتنا به من آية لتسحرنا» 2- تهمت سحر نسبت به معجزات انبيا، از رايجترين تهمتها بوده است. «لتسحرنا» در جاى ديگر مىخوانيم: «كذلك ما أتى الّذين من قبلهم من رسول الاّ قالوا ساحر او مجنون» [236] 3- انسان در انتخاب عقيده آزاد است و انبيا مردم را مجبور به ايمان نمىكردند، لذا برخى مردم در برابر معجزات آنان لجاجت كرده و ايمان نمىآوردند. «فما نحن لك بمؤمنين» ______________________________ 236) ذاريات، 52 |
||
۳ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 133 ---------------------------------------------- آيه فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ ءَايَتٍ مُّفَصَّلَتٍ فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْماً مُّجْرِمِينَ ------------------------------------------------ ترجمه پس ما بر آنان طوفان و (هجوم) ملخ و حيوانات كوچك و قورباغهها و (جريان) خون را به صورت نشانههاى جدا جدا، فرستاديم، امّا باز هم تكبّر ورزيدند وآنان گروهى بدكار بودند. ----------------------------------------------- نکته ها «طوفان»، در فارسى به معناى تندباد است، امّا عرب آن را به معناى سيل كوبنده به كار مىبرد. البتّه بعضى به هر حادثهى عمومى و وحشتناك، طوفان گفتهاند. «قُمَّل»، به حيوانات كوچك از قبيل شپش، مورچه و آفات حبوبات و نوعى حشرات گفته مىشود. [237] خون، يكى از نشانههاى خداوند بر قوم بنىاسرائيل بود و مراد، خون شدن آبها يا خون دماغ شدن عموم مردم است كه نوعى عذاب الهى بود. عذابهاى طوفان، خون و هجوم ملخ، تنها نسبت به فرعونيان بود و بنىاسرائيل از آن درامان بودند. داستان اين عذابها در تورات نيز آمده است. [238] هر بار كه بلايى به آنها مىرسيد، دست به دامن موسى مىشدند و قول مىدادند كه اگر خدا رفع بلا كند ايمان بياورند، آن حضرت مىپذيرفت و از خدا درخواست نموده و بلا برطرف مىشد، امّا آنان باز دست از كفر و لجاجت خود بر نمىداشتند. چنانكه در آيات بعد نيز بيان مىشود. _____________________________ 237) مفردات راغب 238) درتورات، خون شدن آبها در سِفر خروج، باب 7 آيهى 20، هجوم پشه، در باب 8 آيهى 7، بارش تگرگ، در باب 9 آيهى 25 و هجوم ملخها، در باب 10 آيهى 14 آمده است -------------------------------------------- پيام ها 1- پس از هشدار و اتمام حجّت خداوند و لجاجت و بىتوجّهى مردم، نوبت به كيفرهاى سخت مىرسد. بدنبال آيات قبل فرمود: «فأرسلنا عليهم...» 2- آنچه مايهى رحمت است، به ارادهى الهى است. اگر او بخواهد، آب وسيلهى رحمت مىگردد، و اگر بخواهد، وسيلهى عذاب خواهد بود. «فارسلنا عليهم الطوفان» 3- حيوانات، مأموران الهىاند، گاهى مأمور رحمتند، مثل تار عنكبوت بر در غار، براى حفاظت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله و گاهى مأمور عذاب مىباشند، مثل أبابيل، قورباغه، ملخ و... «فارسلنا عليهم... الجراد و القمّل و الضفادع» و در واقع هستى فرمانبردار خداوند است. «و للّه جنود السموات و الارض» [239] 4- بلاها اغلب جنبه تربيتى دارد و گاهى پس از هر كيفرى، مهلتى براى فكر و توبه و بازگشت است. «مفصّلات» 5 - گناه، زمينهساز تكبّر و تكبّر، زمينهى انكار است. «فاستكبروا و كانوا قوماً مجرمين» _____________________________ 239) فتح، 4 و 7 |
||
۳ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 134، 135 ------------------------------------------- آيه وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُواْ يَمُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِندَكَ لَئِن كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِى إِسْرَءِيلَ فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلَى أَجَلٍ هُم بَلِغُوهُ إِذَا هُمْ يَنكُثُونَ --------------------------------------------- ترجمه و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد، (نزد موسى آمده) گفتند: اى موسى! براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى كه نزد تو دارد (و دعاى تو را مستجاب مىكند)، دعا كن كه اگر اين بلا را از ما برگردانى، قطعاً به تو ايمان مىآوريم و حتماً بنىاسرائيل را (آزاد كرده و) با تو روانه مىكنيم. پس همين كه نكبت و بدبختى را (به خاطر دعاى موسى) از آنان تا مدّتى كه بايد به آن مىرسيدند برداشتيم، باز هم پيمان خود را مىشكستند. ---------------------------------------------- نکته ها «نَكث»، در اصل به معناى باز كردن ريسمان تابيده شده است، سپس در مورد پيمانشكنى به كار رفته است. «أجَل» در اين آيه، ممكن است مراد مدّتى باشد كه حضرت موسى عليه السلام براى رفع بلا تعيين مىكرد كه مثلاً فلان روز يا فلان ساعت بر طرف خواهد شد، تا بفهمند كه اين كيفر الهى است نه تصادفى. و يا مراد اين باشد كه آن قوم لجوج، سرانجام گرفتار قهر حتمى خواهند شد، ولى تا رسيدن آن اجل حتمى و غرق شدن در دريا، موقّتاً عذاب برداشته مىشود. مراد از عهد، يا استجابت دعاى موسى مىباشد و يا منظور مقام نبوّت و رسالت اوست. [240] _______________________________ 240) تفسير نمونه ----------------------------------------------- پيام ها 1- نياز و گرفتارى، غرور انسان را مىشكند. «لمّا وقع عليهم الرجز قالوا...» آنچه شيران را كند روبه مزاج احتياج است، احتياج است، احتياج 2- كافران نيز از طريق توسّل به اولياى خدا، نتيجه مىگرفتند. «يا موسى ادع لنا» 3- فرعونيان نيز به وجود خدايى كارساز براى حضرت موسى، ايمان داشتند. «يا موسى ادع لنا ربّك» 4- دعا، در جلب رحمت خدا و دفع سختىها وبلاها مؤثّر است. «اُدع لنا ربّك» 5 - آزادسازى انسانها، از رسالتهاى انبياست. «لنرسلنّ معك بنىاسرائيل» 6- برطرف كردن عذاب و قهر الهى، تنها به دست خود اوست. «فلمّا كشفنا» 7- به وعدههاى ديگران، به هنگام اضطرار و ناچارى، چندان تكيه نكنيم. «فلمّا كشفنا... ينكثون» 8 - تجاوزگرى انسان، اغلب در هنگام رفاه و احساس بىنيازى است. «كشفنا... ينكثون» چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم: «انّ الانسان ليطغى ان رآه استغنى» [241] 9- حوادث تلخ و شيرين در نظام هستى، زمانبندى دارد. «الى اجل» _______________________________ 241) علق، 6 تا 7 |
||
۳ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 136 ------------------------------------------- آيه فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَهُمْ فِى الْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا وَ كَانُواْ عَنْهَا غَفِلِينَ --------------------------------------------- ترجمه سرانجام از آنان انتقام گرفته و در دريا غرقشان ساختيم، زيرا آيات ما را تكذيب كردند و از آنها غافل بودند. --------------------------------------------- نکته ها «انتقام»، در اينجا به معناى مجازات و كيفر است، نه كينهتوزى. «يَمّ»، در مصر قديم به دريا و رودخانه مىگفتند و چون داستان موسى و غرق فرعون و فرعونيان مربوط به مصر است، در قرآن همان لغت كهن به كار رفته است. [242] آن گذشت از نيل، با ياران چو برق وين به خوارى گشت در رودابه غرق ناظران بينند با چشم شهود كان كجا رفت، اين كجا ماند از جحود ______________________________ 242) تفسير نمونه ---------------------------------------------- پيام ها 1- توجّه به انتقامگيرى خداوند، زمينهى تذكّر و ترك گناه است. «فانتقمنا» خداوند هم ارحم الراحمين و بسيار مهربان است و هم انتقامگيرنده. 2- سرنوشت ما و ريشهى ناگوارىها و بلاها، در دست خودماست. «فاغرقناهم... بانّهم كذّبوا» 3- غفلت از آيات الهى، تاوان سنگينى دارد. «فاغرقناهم... كانوا عنها غافلين» |
||
۳ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره اعراف آیه 137 ------------------------------------------- آيه وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُواْ يُسْتَضْعَفُونَ مَشَرِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَرِبَهَا الَّتِى بَرَكْنَا فِيهَا وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِىإِسْرَءِيلَ بِمَا صَبَرُواْ وَدَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَ مَا كَانُواْ يَعْرِشُونَ ----------------------------------------------- ترجمه و بخشهاى شرقى و غربى سرزمين (فلسطين) را كه در آن بركت قرار داده بوديم به قومى كه پيوسته تضعيف مىشدند به ميراث داديم و وعدهى نيكوى پروردگارت دربارهى (پيروزى) بنىاسرائيل، به خاطر صبرشان تحقّق يافت و آنچه را فرعون وقومش (از كاخ) ساخته و آنچه را افراشته بودند ويران كرديم. ------------------------------------------------- نکته ها «ارث»، به دارايى و مالى گفته مىشود كه انسان بدون كسب و كار و معاملهاى به آن برسد، خواه از مردگان باشد يا از زندگان. [243] داستان عبور حضرت موسى و پيروانش از دريا و غرق شدن و عذاب فرعونيان در آن، ترسيمى از قيامت است كه همه وارد جهنّم مىشوند و سپس متّقين نجات پيدا مىكنند. «و ان منكم الاّ واردها... ثمّ ننجّى الّذين اتّقوا و نَذر الظالمين فيها جثيّاً» [244] سرزمينهايى كه در اختيار فرعونيان بود، آنچنان وسيع بود كه افقهاى متعدّد و طلوع و غروبهاى متفاوت داشت. «مشارق الارض و مغاربها» و همچنين داراى محصولات و بركات مادّى ومعنوى بسيارى بود، زيرا محلّ بعثت انبياى الهى و مدفن بسيارى از آنان بود. پيش از اكتشافات بشر، قرآن، زمين را كروى معرّفى كرده است. زيرا لازمهى تعدّد مشرق «مشارق» و مغرب «مغارب»، كروى و در حركت بودن زمين است. خداوند در اين آيه به پيامبر اسلام نيز نويد پيروزى مىدهد. به كار بردن لفظ «ربّك» در جملهى «و تمّت كلمة ربّك»، به معناى آن است كه تو نيز مشمول حمايت ما هستى. _____________________________ 243) تفسير نمونه 244) مريم، 71 تا 72 --------------------------------------------- پيام ها 1- حمايت خداوند از مستضعفان، مخصوص بنىاسرائيل نيست، بلكهيك سنّت دائمى است. «اورثنا القوم الّذين كانوا يستضعفون» و نفرمود: «اورثنا بنىاسرائيل» 2- بنىاسرائيل، در مدّت طولانى به دست فرعونيان به ضعف كشيده شده بودند. «و كانوا يستضعفون» 3- حكومت انبيا، حكومت مستضعفان است. «يستضعفون» 4- شرط پيروزى، صبر و مقاومت است. مستضعفان و ملّتى كه صابر و مقاوم باشند، وارث زمين مىشوند. «أورثنا... بما صبروا» 5 - خداوند، بىكم وكاست به وعدههايش عمل مىكند. «وتمّت كلمة ربّك» 6- هلاكت فرعونيان و به حكومت رسيدن بنىاسرائيل، از سخنان و وعدههاى زيباى پروردگار است. «كلمة ربّك الحسنى» 7- تحوّلات اجتماعى و تاريخى، به دست خداوند است. «اورثنا... دمّرنا» 8 - همهى مظاهر قدرت طاغوت بايد از جامعه الهى حذف شود. «دمّرنا» 9- قوم فرعون از نظر صنعت و ساخت بنا، پيشرفته بودند. «يصنع... يعرشون» ولى رشد و توسعهاى كه جدا از دين و ايمان باشد، سرانجام خوبى ندارد. |
||
۳ شهریور ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |