به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۶۵ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 22

-------------------------------------------
آيه
إِنَّ شَرَّ الدَّوَآبِ‏ّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
همانا بدترين جنبندگان نزد خداوند، (كسانى هستند كه نسبت به شنيدن حقّ) كران (و نسبت‏به گفتن حقّ) لال‏هايند، آنها كه تعقّل نمى‏كنند.
-----------------------------------------
نکته ها
«صُمّ» جمع «أصَم»، به معناى كر و«بُكم» جمع «أبكَم»، به معناى لال است، ودر اينجا كر ولال، كنايه از كسانى است كه گوش به شنيدن حقّ نمى‏دهند واز بيان حقّ لب فروبسته‏اند.
در تعبيرات قرآن، افرادى كه تربيت الهى انبيا را نمى‏پذيرند و دل را تسليم حقّ نمى‏كنند، گاهى به مرده تشبيه شده‏اند: «انّك لا تسمع الموتى» [454]
گاهى به چهارپايان: «اولئك كالانعام» [455] ، «يأكلون كما تأكل الانعام» [456]
گاهى به بدتر از چهارپايان: «كالانعام بل هم أضلّ» [457]
و گاهى به بدترين جنبنده: «شرّ الدّوابّ»
حضرت على عليه السلام فرمود: بدترين جنبنده‏ها كسانى هستند كه حقّ را مى‏فهمند، ولى لجاجت كرده و كفر مى‏ورزند. [458]
گروهى در قيامت اقرار خواهند كرد كه به سخن حقّ گوش فرا نمى‏دادند ويا در آن تعقّل نمى‏كردند و اين سبب دوزخى شدن آنان شده است. «لو كنّا نسمع أو نعقل ما كنّا فى اصحاب السعير» [459] اگر گوش شنوا داشتيم، يا تعقّل مى‏كرديم، از دوزخيان نبوديم.
______________________________
454) روم، 52
455) اعراف، 179
456) محمّد، 12
457) اعراف، 179
458) تفسير درّالمنثور، ج‏4، ص‏43
459) ملك، 10
---------------------------------------------
پيام ها
1- مدّعيان ايمان و كسانى كه ملتزم به اطاعت از خدا و رسول نباشند، «و لا تكونوا كالّذين قالوا سمعنا و هم لايسمعون»، بدترين جنبندگانند. «انّ شرّ الدّوابّ»
2- ارزش انسان به خردورزى اوست، اگر تعقّل نكند، بدترين جنبندگان مى‏شود. «انّ شرّ الدّواب... الّذين لايعقلون» (آرى، داشتن گوش، زبان و عقل زمانى ارزش است كه بهره‏گيرى صحيح از آنها شود. كسى كه مثلاً با زبانش امر به معروف و نهى از منكر نمى‏كند، همچون لال است.)
3- كسانى كه از تعاليم دين روى مى‏گردانند، بى‏خردند. «و لا تولّوا عنه... لا يعقلون»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 23

-------------------------------------------
آيه
وَلَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْراً لَّأَسْمَعَهُمْ وَلَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّواْ وَّ هُم مُّعْرِضُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و اگر خداوند خيرى در آنان مى‏دانست، شنوايشان مى‏ساخت، (حرف حقّ را به گوش دلشان مى‏رساند،) ولى با (اين روحيه‏ى لجاجتى كه فعلاً دارند، حتّى) اگر شنوايشان مى‏ساخت، باز هم سرپيچى كرده روى مى‏گرداندند. (در دل يقين پيدا مى‏كردند، ولى در ظاهر اقرار نمى‏كردند)
-----------------------------------------
نکته ها
افراد لجوج، چند گروهند:
برخى حتّى حاضر به شنيدن حقّ نيستند. «لا تسمعوا لهذا القرآن» [460]
برخى مى‏شنوند، ولى مسخره و استهزا مى‏كنند. «قالوا قد سمعنا لو نشاء لقلنا مثل هذا» [461]
برخى مى‏شنوند و مى‏فهمند، ولى تحريف مى‏كنند. «يحرّفون الكلم عن مواضعه و يقولون سمعنا و عصينا» [462]
برخى به خاطر دلبستگى‏هاى شديد، حسادت‏ها و قساوت‏ها، قدرت تشخيص ندارند. «و جعلنا قلوبهم قاسية» [463]
_____________________________
460) فصّلت، 26
461) انفال، 31
462) نساء، 46
463) مائده، 13
-------------------------------------------
پيام ها
1- از سنّت‏هاى الهى اين است كه فيض خود را به افراد مستعد عطا مى‏كند و به هر كس به مقدار لياقت و استعداد حقّ‏پذيرى كه در خود ايجاد كرده، توفيق داده و لطف مى‏كند. «و لو علم اللّه فيهم خيراً لاسمعهم»
2- زمينه‏هاى بهره‏گيرى از لطف الهى را بايد خودمان به وجود آوريم. «و لو علم اللّه فيهم خيراً لاسمعهم»
3- تنها فراگيرى و شنيدن آيات ملاك نيست، حقّ‏پذيرى و تسليم بودن نيز لازم است. «و لو أسمعهم لتولّوا»
4- خداوند از هدايت افراد مضايقه‏اى ندارد، ولى لجوجان از سخن حقّ روى برمى‏تابند. «لو علم... لاسمعهم»
5 - انسان داراى اختيار است و در برابر نداى حقّ مى‏تواند اعراض كند. «و لو اسمعهم لتولّوا و هم معرضون» (آرى، كسى كه استعداد رشد را در خود كور كند، فيض خدا را نيز نمى‏پذيرد.)





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 24

-------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هرگاه خدا و رسول شما را به چيزى كه حيات‏بخش شماست دعوت مى‏كنند، بپذيريد و بدانيد خداوند، ميان انسان و دل او حايل مى‏شود و به سوى او محشور مى‏شويد.
-------------------------------------------
نکته ها
حيات، اقسام مختلفى دارد:
1- حيات گياهى. «انّ اللّه يحيى الارض بعد موتها» [464] خداوند زمين را زنده مى‏كند.
2- حيات حيوانى. «لمحيى الموتى» [465] خداوند مردگان را زنده مى‏كند.
3- حيات فكرى. «مَن كان ميّتاً فأحييناه» [466] آن كه مرده بود و زنده‏اش كرديم.
4- حيات ابدى. «قدّمت لحياتى» [467] كاش براى زندگيم چيزى از پيش فرستاده بودم.
مقصود از حياتى كه با دعوت انبيا فراهم مى‏آيد، حيات حيوانى نيست، چون بدون دعوت انبيا نيز اين نوع حيات وجود دارد، بلكه مقصود حيات فكرى، عقلى ومعنوى، اخلاقى و اجتماعى و بالاخره حيات و زندگى در تمام زمينه‏ها مى‏باشد. البتّه ممكن است مراد از دعوت به حيات در اينجا (به دليل آن كه آيه در كنار آيات جنگ بدر آمده است)، دعوت به جهاد باشد.
حيات انسان، در ايمان و عمل صالح است و خداوند و انبيا هم مردم را به همان دعوت كرده‏اند. «دعاكم لما يحييكم» اطاعت از فرامين آنان رمز رسيدن به زندگى پاك و طيّب است، چنانكه در جاى ديگر مى‏خوانيم: «مَن عمل صالحاً من ذكر أو أنثى و هو مؤمن فلنحيينّه حياة طيّبة» [468] و طبق روايات شيعه وسنّى، يكى از مصاديق حيات طيّبه، پذيرش نداى پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله در مسأله‏ى ولايت علىّ‏بن أبى‏طالب عليهما السلام و اهل‏بيت اوست. [469]
حايل و فاصله شدن خدا ميان انسان و قلبش، نشان‏دهنده‏ى حاضر و ناظر بودن خداوند در همه جا و احاطه‏ى او بر تمام موجودات است و اينكه قدرت و توفيق از اوست. از رگ گردن به ما نزديك‏تر است، فعاليّت عقل و روح نيز به دست اوست و اگر لطف او نبود، هرگز انسان به حقّانيّت حقّ و بطلان باطل پى نمى‏برد.
از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه يكى از مصاديق حايل بودن خدا بين انسان و دل او، مسأله‏ى محو و اثبات است؛ محو كفر و اثبات ايمان، محو غفلت و شك و تثبيت تذكّر و يقين. [470] در جاى ديگر فرمودند: خداوند نمى‏گذارد انسان، باطل را حقّ ببيند. [471] همچنين فرمودند: گاهى انسان با گوش، چشم، زبان و دست خود به چيزى علاقه دارد، ولى اگر آن را انجام دهد، قلبش با آن همراه نيست و مى‏داند آنچه ميل به آن داشته حقّ نيست. [472] و ممكن است حائل شدن، كنايه از مرگ باشد.
_____________________________
464) حديد، 17
465) فصّلت، 39
466) انعام، 122
467) فجر، 24
468) نحل، 97
469) تفسير فرقان‏
470) تفسير فرقان‏
471) بحار، ج 5، ص‏205
472) تفسير نورالثقلين‏
--------------------------------------------
پيام ها
1- شرط ايمان واقعى، اجابت كردن دعوت خدا و رسول است. «يا ايها الّذين آمنوا استجيبوا للّه و للرّسول»
2- دعوت خدا و رسول، داراى حقيقت و هويّتى واحد مى‏باشد. «دعاكم» و نفرمود: «دعواكم»
3- حركت در مسير خدا و انبيا، حيات واقعى است و كناره گيرى از آن، مرگ انسانيّت است. «دعاكم لما يحييكم»
4- تمام دستورات دينى و فرامين انبيا، حتّى فرمان جنگ و جهاد، مايه‏ى حيات فرد و جامعه مى‏باشد. «دعاكم لما يحييكم»
5 - كسى كه به حضور و احاطه خداوند ايمان داشته باشد، از دعوت پيامبران سرپيچى نمى‏كند. «استجيبوا... يحول بين المرء و قلبه»
6- تا از دنيا نرفته و فرصت داريم، حقّ را بپذيريم. (بنابراين كه حائل شدن خدا بين انسان و قلبش، كنايه از مرگ باشد). «استجيبوا... يحول بين المرء و قلبه»
7- نه مؤمن مغرور شود ونه از كافر مأيوس گرديد، چون دلها به دست خداست و او مقلّب القلوب است. «يحول بين المرء و قلبه»
8 - جاى هيچ عذرى براى نپذيرفتن توحيد و يگانگى خداوند نيست. «يحول بين المرء و قلبه» زيرا توحيد، امرى فطرى است. [473]
9- هر فكر و انديشه‏اى كه بر دل انسان بگذرد، خداوند بدان آگاه است. «يحول بين المرء و قلبه»
10- خداوند از هر چيزى به انسان نزديك‏تر است، حتّى از قلب او به خودش. «يحول بين المرء و قلبه»
11- همه‏ى ما خواسته يا ناخواسته در قيامت محشور خواهيم شد، پس به رسولان الهى پاسخ مثبت دهيم. «استجيبوا للّه وللرّسول... اليه تحشرون»
_______________________________
473) تفسير الميزان‏




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 25

-------------------------------------------
آيه
وَاتَّقُواْ فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنكُمْ خَآصَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
------------------------------------------
ترجمه
و بترسيد (و حفظ كنيد خود را) از فتنه‏اى كه تنها دامنگير ستمگران شما نمى‏شود، (بلكه همه را فرا خواهد گرفت، چرا كه ديگران نيز در مقابل ستمگران سكوت كردند) و بدانيد كه خداوند سخت كيفر است.
-----------------------------------------
نکته ها
«فتنه»، به معناى شرك، كفر، بلا و آزمايش، شكنجه و عذاب است و در اين آيه به معناى بلا و مصيبت‏هاى اجتماعى است. [474]
در آيه‏ى قبل، دستور اطاعت از پيامبر صلى الله عليه وآله بود، اينجا پرهيز از فتنه. پس معلوم مى‏شود كه يكى از مصاديق فتنه، عدم اطاعت از پيامبر است و مفهوم اين آيه، با آيه‏ى «واعتصموا بحبل اللّه جمعياً و لا تفرّقوا» [475] يكسان مى‏باشد. [476]
مصداق ديگر فتنه، فساد و فحشا مى‏باشد كه باعث فروپاشى يك نظام مى‏شود و آسيب آن عمومى و فراگير است. مثل فساد حكّام بنى‏اميّه كه چون ولايت پيشواى حقّ را كنار زدند، مسلمانان را قرن‏ها به ذلّت كشاندند.
سكوت و ترك امر به معروف و نهى از منكر، باعث فتنه و فراگيرشدن عذاب است، چنانكه پيامبر فرمودند: خداوند هرگز تمام مرم را به خاطر گناه بعضى از آنان مجازات نمى‏كند، مگر زمانى كه منكرات در ميان آنان آشكار گردد و ديگران در حالى كه توان انكار و برخورد با آن را داشته باشند، سكوت كنند كه اگر چنين شد، خداوند همه‏ى آنان (خاصّ و عام) را عذاب مى‏كند. [477] چنانكه حضرت على عليه السلام فرمودند: اگر گناهى پنهانى انجام گيرد، خداوند عموم مردم را عذاب نمى‏كند، امّا اگر گروهى منكراتى را آشكار انجام دهند و مردم آنان را سرزنش نكنند، هر دو گروه مستوجب عقوبت مى‏شوند. [478]
معناى پرهيز از اعمالى كه باعث فتنه شده ودر همه تأثير مى‏گذارد، عزلت وكناره‏گيرى از مسائل نيست، بلكه لزوم هوشيارى و توجّه انسان را مى‏رساند. حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: در فتنه‏ها مثل بچّه شترى باشيد كه نه از شما بار بكشند و نه شما را بدوشند و نه از شما بهره‏بردارى كنند. «كن فى الفتنة كابن اللبون، لا ظهر فيركب و لا ضرع فيحلب» [479]
هنگام نزول اين آيه، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: هر كس پس از من در جانشينى على عليه السلام ظلم كند، «فكانّما جحد نبوّتى و نبوة الانبياء قبلى» گويا رسالت من و نبوّت پيامبران پيشين را انكار كرده است. [480]
______________________________
474) تفسير نمونه‏
475) آل‏عمران، 103
476) تفسير الميزان‏
477) تفسير نمونه‏
478) تفسير اثنى عشرى‏
479) نهج البلاغه، حكمت 1
480) تفسير فرقان‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- تخلّف از دين و دستورات الهى، مايه‏ى بروز فتنه و نزول عذاب الهى است. «دعاكم لما يحييكم... واتّقوا فتنة...»
2- نه خود عامل فتنه شويم، نه با فتنه‏گران هم‏صدا شويم و نه در برابرشان سكوت كنيم. «واتّقوا فتنة»
3- سرنوشت انسان وجوامع، در گرو عملكرد خودشان است.«واتّقوافتنةلاتصيبنّ»
4- افراد جامعه‏ى ايمانى علاوه بر كارهاى خود، نسبت به كارهاى ديگران نيز بايد تعهّد داشته باشند. چون گاهى آثار كارهاى خلاف، دامنگير ديگران هم مى‏شود، همچون كسى كه در كشتى، جايگاه خود را سوراخ كند. «و اتّقوا فتنة لاتصيبنّ الّذين ظلموا منكم خاصّة»
5 - توجّه به شدّت و سختى عذاب الهى، زمينه‏ساز پرهيز از ظلم و گناه است. «و اتّقوا فتنة... انّ اللّه شديد العقاب»






۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 26

-------------------------------------------
آيه
وَاذْكُرُواْ إِذْ أَنتُمْ قَلِيلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِى الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَن يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فََاوَيكُمْ وَأَيَّدَكُم بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و به ياد آوريد زمانى را كه شما كم بوديد و در زمين (مكّه) مستضعف بوديد، مى‏ترسيديد مردم (دشمنان) شما را بربايند، پس (خداوند در مدينه) پناهتان داد و با يارى خويش، شما را نيرومند كرد و از پاكيزه‏ها به شما روزى داد، باشد كه شما شكرگزارى كنيد.
----------------------------------------------
نکته ها
«تَخطّف»، به معناى به سرعت گرفتن و ربودن است.
مسلمانان مكّه قبل از هجرت پيامبر به مدينه، همواره مورد اذيّت و آزار و شكنجه‏ى مشركان بودند، لذا با سفارش و تدبير پيامبر به صورت فردى يا دسته‏جمعى به ديگر مناطق هجرت مى‏كردند؛ بعضى به حبشه، بعضى به يمن و طائف و برخى به شعب ابى‏طالب رفتند و پيوسته در ترس و اضطراب بودند و هنگامى كه به مدينه مهاجرت كردند، هيچ خانه و كاشانه‏اى نداشتند و عدّه‏ى بسيارى از آنان جزو اصحاب صُفّه ودر مسجد پيامبر جاى گرفته بودند. انصار نيز در اوائل هجرت پيامبر به مدينه، در فقر و ندارى و قحطى گرفتار بودند به حدّى كه به دانه‏اى خرما بسنده مى‏كردند، به علاوه گرفتار اذيّت و آزار يهوديان نيز بودند.
امّا در اواخر بعثت، خداوند به مسلمانان مكنت و توانايى داد وبه چنان قدرتى رسيدند كه اهل ذمّه به آنان جزيه مى‏دادند و يا مشركان همواره در ترس و اضطراب از كشته و اسيرشدن و به غلامى و كنيزى گرفتار شدن توسط مسلمانان بودند و بعضى نيز با طوع و رغبت اموال خود را تقديم مسلمانان مى‏كردند. [481] در اينجا خداوند ضعف و ناتوانى آنان را يادآور مى‏شود تا شكرگزار قدرت و امنيّت موجود باشند.
_______________________________
481) تفسير اطيب البيان‏
-----------------------------------------------
پيام ها
1- يادآورى روزهاى ناتوانى و روزهاى يارى خداوند، مايه‏ى دور شدن از فتنه‏هاست. «واتّقوا فتنة - واذكروا»
2- در ابتدا تعداد مسلمانان، بسيار كم بود. (كلمه «قليل» به جاى «قليلون»، تأكيد بر كم بودن است)
3- مسلمانان در مكّه تا پيش از هجرت به مدينه، دائماً ترس و دلهره داشتند. «تخافون» (فعل مضارع، نشانه‏ى استمرار است)
4- در راه حقّ، از كمى نفرات وناتوانى وآوارگى نهراسيم، «واذكروا اذ انتم قليل» كه يارى خداوند حتمى است. «فاواكم و ايّدكم...»
5 - امنيّت «فاواكم»، توان رزمى و پيروزى «ايّدكم بنصره» و بهبود امكانات اقتصادى «رزقكم من الطيّبات»، از نعمت‏هاى ويژه الهى مى‏باشد.
6- يادآورى روزهاى ضعف و مقايسه آن با روزهاى پيروزى، مايه‏ى شكرگزارى و عشق و توكّل به خداوند است. «واذكروا... لعلّكم تشكرون»
7- در سايه‏ى ايمان، خداوند به گروه اندكِ ضعيفِ هراسناك، عزّت و قدرت و مكنت مى‏بخشد. (كلّ آيه)





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 27

-------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَخُونُواْ اللَّهَ والرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَنَتِكُمْ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! به خدا و پيامبر خيانت نكنيد و آگاهانه به امانت‏هاى خود خيانت نورزيد.
-------------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول اين آيه آمده است: هنگامى كه مسلمانان به فرمان پيامبر صلى الله عليه وآله، يهود بنى‏قريظه را محاصره كردند، آنان پيشنهاد صلح وكوچ كردن به شام را دادند و پيامبر نپذيرفت و سعدبن معاذ را به داورى مأمور ساخت. يكى از مسلمانان همراه او به نام «ابولبابه» كه سابقه دوستى با آنان داشت، با اشاره به گلوى خود به آنان فهماند كه در صورت پذيرش حكميّت سعدبن معاذ، همه كشته خواهيد شد، جبرئيل اين اشاره را به پيامبر صلى الله عليه وآله خبر داد. پس از آن ابولبابه شرمنده از اين خيانت، خود را به ستون مسجد پيامبر بست و هفت شبانه روز چيزى نخورد، سرانجام خداوند توبه‏اش را پذيرفت. [482]
شأن نزول ديگرى نيز بيان شده كه در جنگ بدر، بعضى از مسلمانان نامه‏اى به ابوسفيان نوشتند و از نقشه‏ى پيامبر صلى الله عليه وآله به او خبر دادند، ابوسفيان هم از مشركان مكّه درخواست كمك كرد كه هزار نفر براى جنگ بدر به راه افتادند. [483]
در فرهنگ قرآن، امانت مفهوم وسيعى دارد و تمام شئون زندگى سياسى، اجتماعى و اخلاقى را شامل مى‏شود از جمله:
الف: تمام نعمت‏هاى مادّى و معنوى مثل مكتب، قرآن، رهبر، فرزند وآب وخاك.
ب: اهل‏بيت پيامبر عليهم السلام. [484]
ج: هم خودمان، امانت براى خويشتنيم، چنانكه در آيه‏ى ديگر مى‏خوانيم: «انّكم كنتم تختانون أنفسكم» [485] و هم جامعه براى ما.
د: انفال، غنائم، خمس، زكات و اموال عمومى. (ورود آيه در سوره انفال وغنائم جنگ بدر)
ه : امام‏باقر عليه السلام فرمود: احكام دين، فرائض و واجبات الهى، امانت است. [486]
و: حكومت ومسئوليّت.
بنابراين نافرمانى و ادا نكردن حقوق و وظايف خود در ارتباط با اين امانت‏ها، خيانت است، چنانكه ابن عبّاس مى‏گويد: هركس چيزى از برنامه‏هاى اسلامى را ترك كند، يك نوع خيانتى به خدا و پيامبر مرتكب شده است. [487] همان گونه كه پيشى گرفتن ناصالحان بر صالحان در مسئوليّت‏هاى اجتماعى، خيانت به خدا و رسول و مسلمانان است.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: كسى كه در امانت خيانت كند در حقيقت منافق است، هرچند روزه بگيرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند. و امام صادق عليه السلام فرمودند: نماز و روزه‏ى مردم شما را نفريبد، زيرا گاهى همه‏ى آنها از روى عادت است. مردم را با راستگويى و اداى امانت امتحان كنيد و بشناسيد. [488]
خيانت نكردن در امانت از وظايف و حقوق انسانى است، بنابراين حتّى به امانت غير مسلمان هم نبايد خيانت كرد.
______________________________
482) تفاسير مجمع البيان، صافى و نمونه‏
483) تفاسيرمجمع البيان والميزان‏
484) ملحقات احقاق الحقّ، ج 14، ص 564
485) بقره، 187
486) تفسير نورالثقلين‏
487) تفسير نمونه‏
488) كافى، ج‏2، ص‏104
------------------------------------------
پيام ها
1- خيانت، با ايمان سازگار نيست. لازمه‏ى ايمان، امانت‏دارى است. «يا ايها الّذين آمنوا لاتخونوا»
2- گاهى يك اشاره به سود دشمن، خيانت است. (با توجّه به شأن نزول اوّل)
3- افشاى اسرار نظامى، خيانتى زشت است. (با توجّه شأن نزول دوّم آيه)
4- خيانت به پيامبر، خيانت به خداوند است. «لاتخونوا اللّه و الرّسول» («لاتخونوا» در مورد خدا وپيامبر با هم آمده ودر مورد ساير مردم باز تكرار شده است.)
5 - خيانت به خدا و رسول، خيانت به خود است و زيان آن به خود انسان باز مى‏گردد. «لاتخونوا اللّه والرّسول وتخونوا اماناتكم» (طبق اين معنى كه با ظاهر آيه سازگار است، تقدير گرفتن كلمه‏ى «لا» در «تخونوا اماناتكم»، نيازى نيست.)
6- امانت مردم به منزله‏ى امانت خود ما و خيانت به آن خيانت به خودمان است. «لا تخونوا... تخونوا اماناتكم»
7- خيانت، فطرتاً زشت و محكوم است. «و انتم تعلمون»
8 - خيانت‏هاى آگاهانه، خطرناك است. «و تخونوا اماناتكم و انتم تعلمون» (هم به زشتى خيانت آگاهيد و هم پيامدهاى بد آن را مى‏دانيد)





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 28

-------------------------------------------
آيه
وَاعْلَمُواْ أَنَّمَآ أَمْوَ لُكُمْ وَأَوْلَدُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ
------------------------------------------
ترجمه
و بدانيد كه اموال و فرزندانتان آزمايشى (براى شما) هستند و البتّه نزد خداوند (براى كسانى كه از عهده‏ى آزمايش برآيند)، پاداشى بزرگ است.
----------------------------------------
نکته ها
محور بسيارى از لغزش‏هاى انسان و ريشه‏ى بسيارى از گناهان از قبيل: معاملات حرام، احتكار، دروغ، كم‏فروشى، ترك انفاق، ندادن خمس وزكات، حرص و كارشكنى و سوگندهاى دروغ و تضييع حقوق مردم، گريز از ميدان جنگ، ترك هجرت و جهاد و...، علاقه به مال و فرزند است. پس اينها عامل امتحان و لغزشند، آن گونه كه ابولبابه را (آيه قبل) به لغزش كشيد و براى حفظ مال و فرزندان خود، به همكارى با دشمن وادار كرد.
كسانى كه از مدينه به ابوسفيان خبر دادند كه مسلمانان براى تصاحب كاروان تجارتى آنان نيرو بسيج كرده‏اند، از مهاجرانى بودند كه در مكّه مال و فرزندى داشتند. [489]
قرآن با تعبيرات مختلفى به فتنه بودن مال و فرزند و دل نبستن به آنها و امكان انحراف به واسطه‏ى آنها هشدار داده است، از جمله:
الف: امكان شركت شيطان در مال و فرزند انسان. «شاركهم فى الاموال و الاولاد» [490]
ب: افزون‏خواهى در مال و فرزند و آثار منفى آن. «تكاثر فى الاموال و الاولاد» [491]
ج: بازدارندگى فرزند و مال از ياد خدا. «لا تلهكم أموالكم و لا أولادكم عن ذكر اللّه» [492]
د: نجات‏بخش نبودن اموال و اولاد در قيامت. «لن تغنى عنهم أموالهم و لا أولادهم» [493]
در آيه نكاتى به چشم مى‏خورد كه نشان مى‏دهد آزمايش مال وفرزند بسيار سخت و جدّى و پيروز شدن در آن بسيار مهم است، اوّلاً آيه با جمله‏ى «واعلموا» ل‏غاز شده كه هشدار است. ثانياً كلمه‏ى «انّما» نشان مى‏دهد كه آزمايش با مال وفرزند چون و چرا ندارد و حتمى است. ثالثاً خود مال وفرزند فتنه شمرده شده‏اند، نه‏آنكه وسيله آزمايش وفتنه باشند. [494]
حضرت على عليه السلام فرمودند: «لايقولنّ احدكم الّلهم انّى اعوذ بك من الفتنة لانّه ليس احد الاّ و هو مشتمل على فتنة»، هيچ كس از خداوند دورى از فتنه و آزمايش را نخواهد، زيرا همه‏ى مردم بدون استثنا دچار آن مى‏شوند، بلكه دورى از لغزش و انحراف در آزمايشات را از خدا درخواست كند. آنگاه حضرت درباره‏ى علّت و فلسفه‏ى امتحان‏هاى الهى فرمود: تا راضى از ناراضى مشخص شود و عوامل سعادت و شقاوت هركس در اعمال او مشخص گردد. [495]
_____________________________
489) تفسير الميزان‏
490) اسراء، 64
491) حديد، 20
492) منافقون، 9
493) آل عمران، 10
494) تفسير راهنما
495) نهج البلاغه، حكمت 93
-----------------------------------------
پيام ها
1- علاقه‏ى افراطى به مال و فرزند، انسان را به خيانت مى‏كشد. «لا تخونوا... و اعلموا...» و حتّى گاهى موجب دست برداشتن از اصول انسانى و دينى (امانت و اداى امانت) مى‏شود. (با توجّه به شأن نزول آيه قبل)
2- مال و فرزند مى‏توانند دو دام فريبنده باشند. «انّما اموالكم و اولادكم فتنة»
3- توجّه به پاداش بزرگ الهى، از اسباب دل كندن از دنيا و ترك خيانت است. «اَنّ اللّه عنده أجر عظيم»
4- مال وفرزند با تمام جاذبه‏هايى كه دارند، در مقايسه با الطاف وپاداش‏هاى الهى ناچيز هستند. (در برابر «اموالكم و اولادكم»، عبارت «اجر عظيم» آمده است) [496]
496) اكنون كه اين سطرها را مى‏نويسم، شب عاشوراى حسينى است كه امام حسين عليه السلام همه چيز خود را در يك روز با خدا معامله كرد و داغ‏هايى ديد كه هر يك به تنهايى كافى است تا انسانى را از پا در آورد، ولى آنچه امام را در برابر تمام حوادث استوار كرد اين بود كه آنها را در برابر خداوند ناچيز ديد. حتّى وقتى كودك شش ماهه‏اش را در برابرش شهيد كردند، فرمود: همين كه خداوند ناظر بر اين صحنه است، مرا كافى است. وحضرت زينب عليها السلام عصر عاشورا كه بدن قطعه قطعه شده برادرش امام‏حسين عليه السلام را ديد فرمود: خداوندا! اين قليل را از ما قبول كن. و در مجلس يزيد نيز فرمود: آنچه در كربلا ديدم، جز جميل و زيبايى از خداوند چيزى نبود. آرى، با ايمان به كم بودن و عارضى بودن دنيا و ايمان به بزرگى و اجر عظيم نزد خداوند، مى‏توان با سخت‏ترين حوادث مقابله كرد




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 29

-------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَاناً وَيُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ‏
-------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اگر تقواى الهى پيشه كنيد، خداوند برايتان فرقانى (قوّه‏ى شناخت حقّ از باطلى) قرار مى‏دهد و بدى‏هايتان را از شما مى‏پوشاند و شما را مى‏آمرزد و خداوند صاحب فضل وبخشش بزرگ است.
--------------------------------------------
نکته ها
وسيله ومعيار شناخت حقّ از باطل متعدّد است، از جمله:
الف: انبيا واولياى الهى؛ چنانكه پيامبر صلى الله عليه وآله را فاروق ناميدند [497] ويا در حديث مى‏خوانيم: «مَن فارق عليّاً فقد فارق اللّه» [498] هر كس على عليه السلام را رها كند، خدا را رها كرده است.
ب: كتاب آسمانى؛ كه با عرضه امور به آن مى‏توان حقّ را از باطل تشخيص داد.
ج: تقوا، زيرا طوفان غرائز و حبّ و بغض‏هاى همراه با بى‏تقوايى، مانع درك حقايق است.
د: عقل و خرد؛ كه بدون آن نمى‏توان حتّى به سراغ وحى رفت.
فرقان و قدرت تشخيص حقّ از باطل، حكمت و بينشى خدادادى است كه به اهل تقوا داده مى‏شود و به علم و سواد و معلومات وابسته نيست.
به گفته‏ى تفسير كبير فخررازى، «تكفير سيّئات»، پرده‏پوشى در دنيا و «مغفرت»، رهايى از قهر خدا در آخرت است، و به گفته‏ى تفسير نمونه، «تكفير»، محو آثار اجتماعى و روانى گناه و «مغفرت»، بخشايش نسبت به عذاب دوزخ است.
كسانى كه تقوا داشته و تمايلات نفسانى را كنار بگذارند، قوّه‏ى تشخيص حقّ به آنها عطا مى‏شود. چنانكه در آيه‏ى ديگرى مى‏خوانيم: «اتّقوا اللّه و يعلّمكم اللّه» [499] از خدا پروا كنيد، خداوند شما را آگاه مى‏كند ويادتان مى‏دهد. گويا روح همچون آينه‏اى است كه تقوا غبار را از آن مى‏زدايد و نور حقّ در آن منعكس مى‏شود، چنانكه حضرت على عليه السلام تقوا را دارو و درمان دل‏ها، نور و بينايى كوردلى‏ها و شفا و وسيله‏ى اصلاح قلب، تطهير جان، امنيّت ترس‏هاى درونى و روشنايى تاريكى‏ها مى‏داند، «فانّ تقوى اللّه دواء داء قلوبكم و بصر عمى افئدتكم و شفاء مرض اجسادكم و صلاح فساد صدوركم و طهور دنس انفسكم و جلاء عشا ابصاركم و أمن مفزع جأشكم و ضياء سواد ظلمتكم...» [500] و بر عكس، حرص‏ها و طمع‏ها سبب لغزش خردها مى‏شود، حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: «اكثر مصارع العقول تحت بروق المطامع» [501] بيشترين لغزشگاه خرد، زرق و برق طمع‏ها مى‏باشد.
حقيقت سرايى است آراسته‏ هوا و هوس گرد بر خاسته
نبينى كه هر جا كه برخاست گرد نبيند نظر، گرچه بيناست مرد
_______________________________
497) تفسير فرقان‏
498) ملحقات احقاق الحقّ، ج‏4، ص 26
499) بقره، 282
500) نهج البلاغه، خطبه 189
501) نهج البلاغه، حكمت 219
----------------------------------------------
پيام ها
1- اگر تقوا داشته باشيم، در آزمايش مال و فرزند، خداوند ما را راهنمايى مى‏كند كه چگونه برخورد نماييم. «اموالكم و اولادكم فتنة... ان تتّقوا اللّه يجعل لكم فرقانا»
2- عملكرد انسان، در بينش او اثر دارد. كسى كه تقوا دارد، علاوه بر علم، فطرت، عقل وتجربه، خداوند بصيرت وديد وشناخت ويژه‏اى به او مى‏دهد. («فرقان» نكره آمده است تا نشان دهد كه بصيرت خاصّى مراد است)
3- تقوا، هم عامل شناخت صحيح، «فرقان» هم مايه‏ى آبرو و حيثيّت اجتماعى، «يُكفّر عنكم» و هم سبب مغفرت اخروى است. «يغفر لكم»
4- اعطاى بصيرت ويژه به پرهيزكاران و بخشش گناهان آنان، تفضّلى از جانب خداوند است. «يجعل لكم فرقانا... واللّه ذو الفضل العظيم»






۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 30

-------------------------------------------
آيه
وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَكِرِينَ
------------------------------------------
ترجمه
و (به ياد آور) زمانى كه كافران درباره‏ى تو نقشه مى‏كشيدند تا تو را زندانى كنند، يا تو را بكشند يا (از مكّه) تبعيد كنند. و آنان نقشه مى‏كشيدند و خدا هم (با خنثى كردن توطئه‏هاى آنان) تدبير مى‏كرد و خداوند، بهترين تدبيركنندگان است.
-----------------------------------------
نکته ها
«مَكر»، به معناى تدبير، چاره‏انديشى، طرح و نقشه است.
اين آيه اشاره به «ليلة المبيت» و توطئه‏ى كفّار براى قتل رسول خدا صلى الله عليه وآله دارد كه آن حضرت از طريق جبرئيل آگاه شد و على عليه السلام به جاى او در بستر خوابيد و پيامبر شبانه از خانه خارج شد و به غار ثور رفت و از آنجا به مدينه هجرت نمود.
ضمناً در شب هجرت چون على عليه السلام حاضر شد جان خود را فداى پيامبر كند، آيه «ومن النّاس مَن يَشرى نفسه ابتغاء مرضات اللّه» [502] در مورد حضرت على عليه السلام نازل شد. [503]
سه طرح و نقشه‏اى كه براى مقابله‏ى كفّار با پيامبر صلى الله عليه وآله در آيه مطرح شده، محصول جلسه‏ى مشركين در «دار النَدوه» بود و بالاخره نقشه‏ى قتل را تصويب كردند كه از هر قبيله يك نفر آماده شود و دسته جمعى حمله كرده، پيامبر را بكشند تا بستگان آن حضرت نتوانند براى خونخواهى، با همه‏ى قبايل درگير شوند.
اين آيه ممكن است با توجّه به آيه 27 همين سوره باشد كه فرمود: به خدا و رسول خيانت نكنيد كه اگر خيانت كنيد، با تدبير الهى رسوا مى‏شويد.
چه بسا خداوند امور مهمى را با موجود ضعيفى انجام مى‏دهد و يا توطئه‏هاى بسيار بزرگى را با آن خنثى مى‏كند؛ بنى‏آدم با كلاغ آموزش مى‏بيند، مرگ سليمان با موريانه كشف مى‏شود، بلقيس با هدهد دعوت مى‏شود، فيل سواران ابرهه، با پرنده كوچكى به نام ابابيل و نمرود با پشه نابود مى‏شوند، و توطئه‏ى كفّار مكّه با عنكبوتى خنثى مى‏شود. اينها همه براى نشان دادن نهايت ضعف و ناتوانى بشر در برابر قدرت بى‏پايان الهى مى‏باشد.
____________________________
502) بقره، 207
503) تفسير نورالثقلين‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- يادآورى امدادهاى الهى و خطرهايى كه خدا از ما دور كرده، مايه‏ى آرامش و قوّت قلب است. «و اذ يمكر بك...»
2- زندان و ترور و تبعيد، ابزار دست جبّاران تاريخ براى مقابله با حقّ است. «ليثبتوك أو يقتلوك...»
3- كفر، انسان را تا حدّ پيامبركشى مى‏كشاند. «الّذين كفروا... يقتلوك»
4- در مقابل سخن حقّ، هيچ دليل و منطقى وجود ندارد. كافران به جاى حلّ مسئله و پذيرش حقّ، براى حذف موضوع حقّ و مردان حقّ اقدام مى‏كنند. «الّذين كفروا ليثبتوك او يقتلوك او...»
5 - توطئه‏ى كفّار عليه مسلمانان وحمايت خداوند از مسلمانان دائمى است. «يمكرون و يمكر اللّه» (چنين نيست كه هميشه دشمنان به اهداف خود برسند، خداوند با تدبير خود، توطئه‏هاى آنان را خنثى مى‏كند.)
6- هر كه با طرفداران حقّ حيله كند، با خداوند طرف است. «يمكرون و يمكر اللّه»
7- خداوند، حامى كتاب و اولياى خويش است و با تار عنكبوت، اشرف مخلوقات را حفظ مى‏كند و بزرگ‏ترين توطئه‏ها را خنثى كرده، مسير تاريخ را عوض مى‏كند. «واللّه خير الماكرين»
8 - هر جا لازم باشد، خداوند اولياى خود را از توطئه‏ها آگاه مى‏كند. نقشه‏اى را كه مى‏خواستند كسى نفهمد، همه‏ى دنيا فهميدند. «واللّه خير الماكرين»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 31

-------------------------------------------
آيه
وَإِذَا تُتْلَى‏ عَلَيْهِمْ ءَايَتُنَا قَالُواْ قَدْ سَمِعْنَا لَوْ نَشَآءُ لَقُلْنَا مِثْلَ هَذَآ إِنْ هَذَآ إِلَّآ أَسَطِيرُ الْأَوَّلِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و هرگاه آيات ما بر آنان تلاوت شود، گويند: به خوبى شنيديم (چيز مهمى نيست)، اگر بخواهيم قطعاً مانند اين قرآن را بيان مى‏كنيم، اين جز افسانه‏هاى پيشينيان نيست.
------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، سخن از مكرهاى پى در پى كفّار و توطئه براى طرد و كشتن پيامبر صلى الله عليه وآله بود، اين آيه نمونه‏اى از مكرهاى فرهنگى آنان را كه براى تحقير مكتب و قرآن طرح شده است، بيان مى‏كند.
«اَساطير» جمع «اسطوره»، به معناى افسانه‏هاى خرافى و خيالى است، كه يا درباره‏ى انسان‏هاى اوّليه است و يا ساخته و پرداخته آنان است.
نضربن حارث در سفرى به ايران، داستان رستم و اسفنديار را فرا گرفته و در بازگشت به حجاز براى مردم بازگو مى‏كرد و مدّعى بود كه من هم مى‏توانم مثل محمّد صلى الله عليه وآله حرف بزنم و قصه بگويم. [504]
____________________________
504) تفاسير مجمع البيان، روح المعانى و فى ظلال القرآن‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- از حربه‏هاى دشمن، عوام‏فريبى، سبك شمردن و مسخره نمودن حقّ است. «قالوا قد سمعنا لو نشاء لقلنا مثل هذا» امّا دشمنان طبل توخالى‏اند و تنها ادّعا دارند و در عمل، از آوردن نظير قرآن عاجزند.
2- دشمنان نيز به برترى و فوق تصوّر بودن قرآن، اعتراف داشتند. «ان هذا الاّ أساطير الاوّلين»
3- تهمت تحجّر، سنّت‏گرايى وكهنه‏پرستى، از قديمى‏ترين تهمت‏ها به مؤمنان است. «أساطير الاوّلين»




۶ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۴,۹۴۴ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۰,۸۳۲ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۷۰ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۴۳۲ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۶۹ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۲۰ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۰۹۲ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۱۸۶ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۴۵۶ کاربر آنلاین است. (۱۳۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۴۵۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!