در حال دیدن این عنوان: |
۷۰ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انفال آیه 53 ------------------------------------------- آيه ذَ لِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ----------------------------------------------- ترجمه آن (كيفر) بدين سبب است كه خداوند، نعمتى را كه به قومى عطا كرده، تغيير نمىدهد، مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند، و همانا خداوند، بسيار شنوا و داناست. ------------------------------------------- نکته ها در احاديث متعدّد، عواملى مانند ظلم و گناه، سبب تغيير نعمتهاى الهى به حساب آمدهاند، چنانكه بازگشت از گناه و انحراف و حركت در مسير حقّ، موجب سرازير شدن انواع نعمتهاى الهى است. [547] گناهان و ستمها، انسان را از لياقت بهرهورى از لطف الهى دور مىكند. چنانكه حضرت على عليه السلام در خطبهى قاصعه بدان اشاره نموده و در دعاى كميل مىخوانيم: «الّلهم اغفر لى الذنوب الّتى تهتك العصم... الّلهم اغفر لى الذّنوب الّتى تغيّر النّعم...» در نامه حضرت على عليه السلام به مالك اشتر مىخوانيم: هيچ چيز مانند ظلم وستم، نعمتهاى الهى را تغيير نمىدهد، چون خداوند نالهى مظلوم را مىشنود و در كمين ظالمان است. [548] امام صادق عليه السلام فرمودند: همواره از سختىها و گرفتارىهاى روز و شب كه عقوبت معصيت و گناهان شماست، به خدا پناه ببريد. [549] _______________________________ 547) تفاسير نورالثقلين وفرقان 548) نهج البلاغه، نامه53 549) تفسير اثنى عشرى، كافى، ج2، ص269 ---------------------------------------------- پيام ها 1- انسان ذاتاً شايستهى دريافت نعمتهاى الهى است. «انعمها على قوم» 2- زوال نعمتها، از ناحيهى خودماست، وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمتهاست. «ذلك بانّ اللّه لم يك مغيّراً نعمة... حتّى يغيّروا ما بانفسهم» 3- دادنها و گرفتنها از سوى خدا، قانونمند و حكيمانه است. «لم يك مغيّراً نعمة... حتّى يغيّروا...» 4- رحمت خداوند بر غضبش مقدّم است. «انعمها على قوم حتّى يغيّروا» 5 - در اسلام علاوه بر كيفر فردى، كيفرهاى اجتماعى نيز قانون دارد. «على قوم» 6- فطرت انسان، بر ايمان و پاكى استوار است و اين انسان است كه خود را تغيير مىدهد. «يغيّروا ما بانفسهم» 7- انسان، تاريخ را مىسازد، نه آنكه اقتصاد، جبر تاريخ و محيط، انسان را بسازد. «حتّى يغيّروا...» البتّه محيط و اقتصاد بىاثر نيست، لكن نقش اصلى با ارادهى انسان است، و هيچ يك از آنها انسان را مجبور نمىكند. 8 - افراد، جامعه را مىسازند و هرگونه تحوّل مثبت يا منفى در جامعه، بر پايهى تحوّلِ فكرى و فرهنگى افراد است. «قوم... يغيّروا ما بانفسهم» 9- سعادت و شقاوت ملّتها، در گرو تحوّلات درونى آنهاست، نه قدرت و ثروت. «حتّى يغيّروا ما بانفسهم» 10- در تحليل سرنوشت جوامع، محور، روحيّهى مردم است، نه شانس، خرافات، نظامهاى حاكم، جبر تاريخ و... «يغيّروا ما بانفسهم» 11- همهى ما تحت نظر خدا هستيم و كيفر كفّار متّكى بر علم گسترده خداوند است. «انّ اللّه سميع عليم» |
||
۶ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انفال آیه 54 ------------------------------------------- آيه كَدَأْبِ ءَالِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ كَذَّبُواْ بَِايَتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَكْنَهُم بِذُنُوبِهِمْ وَأَغْرَقْنَآ ءَالَ فِرْعَوْنَ وَكُلٌّ كَانُواْ ظَلِمِينَ ------------------------------------------ ترجمه (اى پيامبر! روحيّهى مردمِ زمان تو،) همچون خوى و روش فرعونيان و كسانى است كه پيش از آنان بودند، آيات پروردگارشان را تكذيب كردند، پس ما نيز به سزاى گناهانشان، هلاكشان ساختيم و فرعونيان را غرق كرديم، و همگى (فرعونيان و كفّار قريش) ستمگر بودند. ----------------------------------------- نکته ها تعبير «كدأب آل فرعون» در دو آيهى قبل نيز آمده بود، امّا اين تكرار منافاتى با بلاغت ندارد، چون موقعيّتها متفاوت است. آنجا سخن از كيفر الهى نسبت به ظالم بود، اينجا تغيير نعمت براساس تغيير حالات مردم است. البتّه ممكن است در آيهى قبل، عذاب اخروى منظور باشد و اينجا عذاب دنيوى. ------------------------------------------ پيام ها 1- از گذشته و سرنوشت گذشتگان درس بگيريم. «كدأب آلفرعون» 2- تكذيب آيات الهى، زمينهى هلاكت انسان است. «كذّبوا بآيات ربّهم فأهلكناهم» 3- انسان، داراى اختيار است و سرنوشت او در گرو عملكرد خودش مىباشد. «كذّبوا بآيات ربّهم فأهلكناهم بذنوبهم» 4- ظلم و گناه، عامل قهر الهى است، چه ظلم به خويش، چه به مردم و چه به انبيا و مكتب. «أهلكناهم بذنوبهم... كانوا ظالمين» 5 - سختىها، حوادث و اتّفاقات دنيوى و زوال نعمتها، پيامد گناهان انسان مىباشد. «فأهلكناهم بذنوبهم و اغرقنا آلفرعون» 6- تكذيب آيات الهى و گناه، ظلم است. «كذّبوا... كانوا ظالمين» |
||
۶ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انفال آیه 55 ------------------------------------------- آيه إِنَّ شَرَّ الدَّوَآبِّ عِندَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُواْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ --------------------------------------------- ترجمه قطعاً بدترين جنبندگان نزد خداوند، آنانند كه كافر شدند، پس آنان ايمان نمىآورند. ---------------------------------------------- نکته ها آيه 22 اين سوره، «شرّالدّوابّ» را كسانى دانست كه نمىانديشند، اين آيه آنان را كسانى مىداند كه ايمان نمىآورند وكفر مىورزند. پس ريشهى كفر، عدم تعقّل صحيح است. قرآن، ارزش انسان را در گرو عقل و ايمان مىداند كه اگر تعقّل نكند، يا كفر ورزد، از مدار انسانيّت خارج است. انسان واقعى، كسى است كه عاقل و مؤمن باشد. آرى، كافرى كه حقّ را فهميد امّا ايمان نمىآورد، ممكن است نزد مردم عنوانى داشته باشد، ولى نزد خداوند بدترين جنبنده است. ---------------------------------------- پيام ها 1- آنان كه نداى انبيا را بشنوند ولى بىتفاوت باشند، بدترين جنبندگانند. «انّ شرّ الدّوابّ... الّذين كفروا» 2- كفر، انسان را به مراتب پست حيوانيّت سقوط مىدهد. «شرّ الدّوابّ... الّذين كفروا» 3- گاهى كفر، براى انسان ملكه مىشود و آيندهى او را هم تيره مىكند. «الّذين كفروا فهم لايؤمنون» |
||
۶ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انفال آیه 56 ------------------------------------------- آيه أَلَّذِينَ عَهَدتَّ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِى كُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لَا يَتَّقُونَ ---------------------------------------------- ترجمه (بدترين جنبندگان نزد خداوند،) آنانند كه از ايشان پيمان گرفتهاى، سپس پيمان خود را در هر بار مىشكنند و(در وفادارى وحفظ پيمان،) اهل تقوا و پروا نيستند. -------------------------------------------- نکته ها پيمان پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله با يهوديان اين بود كه به مشركان كمك نكنند ودر صدد آزار مسلمانان برنيايند، ولى يهوديان پيمان را شكستند ودر جنگ خندق به مشركان اسلحه فروخته وآنان را يارى كردند. در روايات آمده است: كسى كه وفادار نباشد و پيمانشكنى كند، منافق است، هرچند نماز بخواند و روزه بگيرد. [550] _______________________________ 550) كافى، ج2، ص290 ----------------------------------------------- پيام ها 1- رهبر مسلمين مىتواند با كفّار پيمان ببندد. «عاهدت منهم» چنانكه پيامبر صلى الله عليه وآله پيمانهاى متعدّدى با كفّار مىبست، هرچند آنان متعهّد نبودند. «ينقضون عهدهم فى كلّ مرّة» 2- پيمان شكنى دليل بر پيمان نبستن مجدّد نيست. «ينقضون عهدهم فى كلّ مرّة» 3- پيمانشكنى، با انسانيّت سازگار نيست. «شرّالدّوابّ... ينقضون عهدهم» 4- كفر، زمينهى پيمانشكنى است. «الّذين كفروا... ينقضون عهدهم» 5 - پيمانشكنى، بىتقوايى است. «ينقضون عهدهم... و هم لايتّقون» 6- خطر بيشتر از سوى كسانى است كه پيمان شكنى شيوه و خصلت آنان شده و از آن پروايى ندارند. «ينقضون... فى كل مرّة... لايتّقون» |
||
۶ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انفال آیه 57 ------------------------------------------- آيه فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِى الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِم مَّنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ ------------------------------------------ ترجمه پس (اى پيامبر!) هرگاه در جنگ به آنان دستيافتى، (با برخوردهاى قاطع) افراد پشت جبههى آنان را به وحشت افكنده و متفرّق ساز، باشد كه پند گيرند (و دست از توطئه بردارند). ------------------------------------------ نکته ها «تَثقَفنّهم» از «ثقف»، به معناى درك چيزى از روى دقّت و سرعت است. يعنى در برخورد با كفّار، كاملاً هوشيار باشيد تا غافلگير نشويد. «تشريد»، به معناى ايجاد ناامنى و اضطراب و متفرّق ساختن است. يعنى چنان به دشمن حمله كنيد و برنامهريزى جنگى داشته باشيد كه حاميان پشتپرده و نيروهاى پشت جبههى آنان، به وحشت افتاده و به فكر حمله و پشتيبانى نباشند. ----------------------------------------- پيام ها 1- برخورد شما در برابر دشمنان، بايد غافلگير كننده، سريع، دقيق وكوبنده باشد و اين از اصول نظامى است. «تثقفنّهم... فشرّد بهم» 2- آگاهى و ديد رهبر مسلمين بايد به قدرى باشد كه وسعت و دنبالهى توطئه و توطئهگران را بشناسد وبر عليه آنان تصميم درست وقاطع بگيرد. «فشرّد بهم» 3- به دفاعهاى روز مرّه و خط اوّل بسنده نكنيم و از عقبههاى دشمن و طرّاحان صحنه غافل نشويم. «مَن خلفهم» چنانكه در رانندگى نبايد تنها به جلو خيره شد، بلكه بايد به فراتر و دورتر نيز چشم دوخت. 4- كيفر پيمانشكنانى كه امنيّت و ثبات جامعه را به هم مىزنند، آن است كه آنان را وحشتزده و مضطرب سازيم. «فشرّد بهم» 5 - با آنكه اسلام، دين رأفت ورحمت است، ولى خيانت وپيمانشكنى و بهمزدن نظام و امنيّت را تحمّل نمىكند. «فشرّد بهم» 6- جامعهى اسلامى بايد هيبت و شوكت داشته باشد. «فشرّد بهم من خلفهم» 7- از كفّار، زهر چشم بگيريم تا از فكر حملهى مجدّد به ما صرف نظر كنند. «فشرّد بهم» 8 - اسلام در كنار تبليغ و موعظه، دينِ اعمال قدرت و برخورد با پيمانشكنان و اخلالگران نيز هست. «فشرّد بهم» و بايد با خط مقدّم آنان طورى رفتار شود كه مايهى عبرت ردههاى بعدى شود. «من خلفهم لعلّهم يذّكّرون» |
||
۶ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انفال آیه 58، 59 ------------------------------------------- آيه وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَآءٍ إِنَاللَّهَ لَايُحِبُّ الْخَآئِنِينَ وَ لَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَبَقُواْ إِنَّهُمْ لَا يُعْجِزُونَ ------------------------------------------ ترجمه و اگر خوف آن داشتى كه گروهى (در پيمان) خيانت كنند، تو نيز عهدشان را به سوى آنان بيانداز (و آن را لغو كن، يا به آنان اعلام كن كه همانند خودشان عملخواهى كرد.) همانا خداوند خائنان را دوست ندارد. وآنان كه كفرورزيدهاند گمان نكنند كه پيش افتادهاند (واز قلمرو ما بيرون رفتهاند،) زيرا آنها نمىتوانند (ما را) ناتوان كنند. --------------------------------------- نکته ها «فأنبذ اليهم» از «نَبذ»، به معناى افكندن است. مراد از افكندنِ پيمان به طرف دشمن، اين است كه قبلاً به آنان اعلام كنيد و سپس پيمان را لغو نماييد تا غافلگير نشوند و شما هم ناجوانمردى نكرده باشيد. «على سواء»، يا به معناى مقابله به مثل است، يعنى همان گونه كه آنان در فكر توطئه و پيمان شكنىاند، شما هم پيمان را لغو كنيد. يا به معناى رفتار عادلانه با دشمن است. [551] آيه در مورد آنجايى است كه شواهد وقرائنى بر توطئه و خيانت دشمن وجود دارد، كه براى پيشگيرى بايد در لغو پيمان پيشدستى نمود. ___________________________ 551) تفاسير نمونه والميزان ----------------------------------------- پيام ها 1- در مسائل مهم نظامى و اجتماعى، منتظر وقوع خيانت نباشيد، بلكه بايد با احتمال خيانت نيز اقدام كرد. «و امّا تخافنّ... خيانة» 2- اسلام به قراردادها و معاهدات خود پايبند است و تا خوف خيانتى نيست، وفا لازم است. «و امّا تخافنّ... خيانة فأنبذ اليهم» 3- تشخيص شواهد و قرائن خيانت و تصميم بر الغاى قراردادها و بىاعتبارى تعهّدات، از اختيارات رهبر جامعه اسلامى است. «فأنبذ اليهم» (مخاطب شخص پيامبر است، نه امّت اسلامى) 4- پايبندى به معاهدات، تا زمانى است كه بيم توطئه نباشد، وگرنه اعلام انصراف مىشود. «فأنبذ اليهم» 5 - حتّى اگر از خيانت دشمن بيم داريد، ناجوانمردى نكنيد و لغو پيمان را اعلام كنيد. «فانبذ اليهم» 6- با دشمن هم عدل وانصاف داشته باشيد. «على سواء»، يعنى بالعدل. [552] 7- لغو قرار داد از روى مقابله به مثل، عادلانه است. «على سواء» 8 - خيانت از هركه باشد حرام و زشت است، چه كافر و چه مسلمان. «انّ اللّه لايحبّ الخائنين» 9- جنگ، قبل از اعلام با كسانى كه سابقهى پيمان داشتهايم، خيانت است. «فأنبذ اليهم... انّ اللّه لا يحبّ الخائنين» 10- از سنّتهاى الهى نمىتوان پيشى گرفت. «يا يحسبنّ... سبقوا» 11- چنان ابتكار عمل را به دست گيريد كه كفار خيال نكنند بر شما پيشى گرفتهاند. «لايحسبنّ الّذين كفروا سبقوا» 12- كافران، با خيانت به جايى نمىرسند. «لايعجزون» ______________________________ 552) تفسير الميزان |
||
۶ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انفال آیه 60 ------------------------------------------- آيه وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَءَاخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُم وَ مَا تُنفِقُواْ مِن شَىْءٍ فِى سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ ------------------------------------------ ترجمه و براى (آمادگى مقابله با) دشمنان، هرچه مىتوانيد از نيرو و از اسبان سوارى فراهم كنيد تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نيز (دشمنانى) غير از اينان را كه شما آنان را نمىشناسيد، ولى خداوند آنها را مىشناسد، به وسيله آن بترسانيد، و در راه خدا (و تقويت بنيهى دفاعى اسلام) هرچه انفاق كنيد، پاداش كامل آن به شما مىرسد و به شما ستم نخواهد شد. --------------------------------------- نکته ها اين آيه دستور آماده باش همه جانبهى مسلمانان در برابر دشمنان و تهيه هر نوع سلاح، امكانات، وسايل و شيوههاى تبليغى حتّى شعار و سرود را مىدهد كه رعايت اين دستورات، سبب هراس كفّار از نيروى رزمى مسلمانان مىشود. پيامبر صلى الله عليه وآله وقتى باخبر شد كه در يمن اسلحهى جديدى ساخته شده، شخصى را براى تهيهى آن به يمن فرستاد. از آن حضرت نقل شده كه با يك تير، سه نفر به بهشت مىروند: سازندهى آن، آماده كننده و تيرانداز. [553] در اسلام، مسابقات تيراندازى و اسب سوارى و برد و باخت در آنها جايز شمرده شده تا آمادگى رزمى ايجاد شود. ضمير «لهم»، به كفّار و كسانى كه در آيهى قبل مطرح بودند و بيم خيانتشان مىرفت، برمىگردد. يعنى در برابر دشمن كه همواره احتمال خيانت او حتّى در صورت عهد و پيمان مىرود، آماده باشيد. ____________________________ 553) تفسير فرقان ----------------------------------------- پيام ها 1- مسلمانان بايد آمادگى رزمى كامل، از نظر تجهيزات، نفرات و... داشته باشند و از پيش آمادهى مقابله با خيانت وحمله دشمن باشند. «و أعدّوا لهم ما استطعتم» 2- هدف از آمادگى نظامى، حفظ مكتب و وطن مسلمانان است، نه غارت و استعمار و امثال آن. «واعدّوا لهم...» 3- دولت بايد حدّاكثر توان خود را در تأمين بودجه براى دفاع از نظام اسلامى و ترساندن دشمنان خدا و خود تخصيص دهد. «مااستطعتم» 4- تمام مسلمانان بايد آمادهى رويارويى با توطئههاى دشمن باشند و دورههاى رزمى را ديده باشند. [554] «مااستطعتم» 5 - همه جا گفتگو و مذاكره كارساز و كافى نيست، گاهى هم بايد توان و قدرت به ميدان آيد. «من قوّة» 6- در هر زمان، پيشرفتهترين امكانات رزمى را براى دفاع آماده كنيد و از هيچ چيز فروگذار نكنيد، چه قدرت سياسى و نظامى، چه امكانات تبليغى و تداركاتى. «من قوّة» 7- ايجاد رعب در دل دشمن به هر وسيله حتّى با ظاهرسازى هم لازم است. «من قوّة» در حديث آمده است: با خضاب كردن موى صورت، دشمن را بترسانيد، تا نگويند ارتش اسلام پير است. [555] 8 - براى ارهاب و ترساندن دشمنان، حتّى آموزش نظامى براى زنان كارساز است. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه» 9- به امكانات امروز قانع نباشيد و تجهيزات نظامى و دفاعى را تا مرز تهديد دشمنان گسترش دهيد. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه» 10- وحدت و يكپارچگى هم نوعى قدرت است كه بايد فراهم آورد، چون با وجود تفرقه، نمىتوان دشمن را ترساند. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه» 11- در اسلام، همهى مسلمانان سربازند و بسيج مردمى ضرورى است. «أعدّوا، ترهبون، تنفقوا و ...» 12- اسبهاى جنگى، آن روز و ابزار نظامى امروز، بايد به حال آماده باش نگهدارى و تغذيه شود. «رباط الخيل» 13- هم آمادگى نيروها لازم است، هم تجهيزات. «من قوّة و من رباط الخيل» 14- اسلام، بايد نظام و حكومت داشته باشد، چون بدون آن، دشمنان هراسى ندارند. «ترهبون به» 15- بايد بُنيه دفاعى مسلمانان در زمينههاى فرهنگى، اقتصادى، سياسى، نظامى، عقيدتى و... چنان قوى باشد كه دشمن از هر جهت بترسد و توطئههايش خنثى شود. («ترهبون به»، به طور مطلق بيان شده است) 16- هم ارزشهاى الهى بايد حفظ شود و هم حقوق انسانى. «عدوّاللّه و عدوّكم» 17- در اسلام، مكتب و كرامت انسانى مطرح است، نه اغراض شخصى، نژادى و قومى. «عدوّاللّه و عدوّكم» 18- همهى دشمنان، شناخته شده نيستند. «لاتعلمونهم» شايد مراد منافقان باشند، چون همين تعبير دربارهى آنان هم آمده است. «لاتعلمهم نحن نعلمهم» [556] 19- تنها براى دشمنان شناخته شده برنامهريزى نكنيد، بلكه پيشبينى لازم حتّى براى دشمنان ناشناختهى آينده هم داشته باشيد. «لاتعلمونهم» 20- تأمين قدرت دفاعى، بودجه لازم دارد، موعظه و شعار كافى نيست. «تنفقوا» 21- مردم بايد در بودجهى جنگ و تأمين جبهه، مشاركت كنند و اين تنها مخصوص زمان جنگ نيست. «وما تنفقوا...» (آيه مطلق است و مىرساند كه مسلمانان بايد همواره براى آمادگى، پول خرج كنند.) 22- تنها اسلحه و نفرات كافى نيست، پشتيبانىهاى مالى هم لازم است. «وما تنفقوا» 23- كمك به جبهه، تنها كمك مالى نيست، كمك از هر راهى؛ مال، جان، آبرو، اطلاعات، قلم و... لازم است. «من شىء» 24- هرگونه تلاش وانفاق وبكارگيرى امكانات براى تقويت بنيه نظامى حكومت اسلامى، از مصاديق انفاق در راه خداست. «وما تنفقوا من شىء فىسبيل اللّه» 25- به شرطى خير و بركت انفاق به شما برمىگردد كه در راه خدا باشد، نه از روى ريا، سُمعه، خودنمايى و روابط و ملاحظات. «فى سبيل اللّه» 26- كمكهاى مالى، سبب قدرت امّت مىشود و نتيجهى آن به خود مردم و وضع اقتصادى جامعه و عزّت مسلمين برمىگردد. «يوفّ اليكم» 27- تضييع حقوق ديگران و پرداخت نكردن مزد و پاداش كارها به طور كامل، ظلم است. «يوفّ اليكم و انتم لا تظلمون» ______________________________ 554) امام خمينى )ره( در روزهاى اوّل پيروزى انقلاب اسلامى كه جمعيّت ايران حدود سىميليون بود، فرمود: ما بايد ارتش بيست ميليونى داشته باشيم 555) تفسير نورالثقلين 556) توبه، 101 |
||
۶ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انفال آیه 61 ------------------------------------------- آيه وَ إِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ------------------------------------------ ترجمه و اگر (دشمنان) به صلح تمايل داشتند، (تو نيز) تمايل نشان بده و بر خداوند توكّل كن، همانا او شنوا و داناست. ------------------------------------------ نکته ها حضرت على عليه السلام به مالك اشتر مىنويسد: «لاتدفعنّ صُلحاً دعاك اليه عَدوّك و لكن اَلحذَر اَلحذَر من عدوّك بعد صُلحِه، فان العدوّ ربّما قارب ليتغفّل» [557] صلح پيشنهادى دشمن را رد مكن، ولى پس از صلح هوشيار باش و از نيرنگ دشمن برحذر باش، چون گاهى نزديكى دشمن، براى غافلگير كردن است. ____________________________ 557) نهج البلاغه، نامه 53 ------------------------------------------ پيام ها 1- مسلمانان بايد در مرحلهاى از قدرت باشند كه تقاضاى صلح، از سوى دشمن باشد. «و ان جنحوا» 2- اسلام، جنگطلب نيست. «وان جنحوا... فاجنح» 3- فرمان جنگ يا پذيرش صلح، با پيامبر خدا و از اختيارات رهبرى جامعه اسلامى است. «فاجنح» نفرمود: «فاجنحوا» 4- در موضع قدرت، سوء استفاده نكنيد. «فاجنح» 5 - در پذيرش پيشنهاد صلح، بر خدا توكّل كنيد. «فاجنح لها و توكّل» 6- در پذيرش صلح، هم احتمال خطر و توطئه است، هم زخم زبان برخى دوستان، ولى بايد بر خدا توكّل كرد. «توكّل على اللّه» 7- ايمان به شنوايى مطلق و علم فراگير خداوند، زمينهساز توكّل انسان به اوست. «توكّل على اللّه انّه هو السميع العليم» |
||
۶ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انفال آیه 62 ------------------------------------------- آيه وَ إِن يُرِيدُواْ أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِى أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ -------------------------------------------- ترجمه و اگر (دشمنان) بخواهند با تو نيرنگ كنند، قطعاً خداوند تو را بس است، اوست كه با امدادهاى خويش و حمايت مؤمنان، تو را يارى كرده است. --------------------------------------------- نکته ها اين آيه را بايد در كنار آيه 58 در نظر گرفت كه اگر رهبر مسلمين با شواهد و قرائنى، يقين به خدعهى دشمن در سايهى صلح داشت، حساب ديگرى دارد، ولى در صورت احتمال حسن نيّت، بايد با هوشيارى آن را بپذيرد. در برخى روايات، نصرت الهى، به پشتيبانى حضرت على عليه السلام از آن حضرت تفسير شده است. در كتاب ابن عساكر از ابوهريره روايت شده كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: بر عرش الهى نوشته شده است: «لا اله الاّ أنا وحدى لا شريك لى، محمّد عبدى و رسولى، ايّدته بعلىّ» معبودى جز من نيست و شريكى ندارم و محمّد بنده و فرستادهى من است، او را به وسيلهى على عليه السلام يارى كردهام. و اين همان سخن خداست كه فرمود: «هو الّذى ايّدك بنصره و بالمؤمنين» فكان النّصر عليّاً. [558] _____________________________ 558) تفسير درّالمنثور، ج3، ص199، ملحقات احقاق الحقّ، ج3، ص194 وبحار، ج27، ص2 ------------------------------------------ پيام ها 1- رهبر جامعه اسلامى بايد پيشنهاد صلح دشمن را بپذيرد تا مسلمانان جنگطلب معرّفى نشوند، امّا هوشيار باشد تا فريب نخورد. «ان جنحوا... فاجنح... و ان يريدوا ان يخدعوك» (يعنى احتمال خدعه وجود دارد) 2- اگر مردم آماده باشند و لطف خدا شامل شود، همهى توطئههاى دشمن خنثى مىشود. «فانّ حسبك اللّه» 3- اگر ما به وظيفهى خود عمل كنيم، نبايد از مشكلات بترسيم، چون خداوند، گشايندهى مشكلات است. «أيّدك بنصره» 4- امدادهاى الهى و حمايتهاى مردمى، به ارادهى خداوند در جهت يارى شماست. «ايّدك بنصره و بالمؤمنين» 5 - حمايت مردم، با اراده و خواست الهى كارساز است. «فانّ حسبك اللّه هو الّذى ايّدك... بالمؤمنين» 6- استمداد از مردم به عنوان ابزار نصرت الهى، بدون غفلت از خداوند، شرك نيست. «ايّدك بنصره و بالمؤمنين» 7- مردم، بازو و پشتيبان رهبرند. «ايّدك... بالمؤمنين» |
||
۶ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انفال آیه 63 ------------------------------------------- آيه وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِى الْأَرْضِ جَمِيعاً مَّآ أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ -------------------------------------------- ترجمه و (خداوند) ميان دلهاى آنان (مؤمنان) اُلفت داد، اگر تو همهى آنچه را در زمين است خرج مىكردى، نمىتوانستى ميان قلوبشان محبّت و اُلفت پديد آورى، ولى خداوند ميان آنان پيوند داد، چرا كه او شكستناپذير و حكيم است. ------------------------------------------- نکته ها سؤال: در اين آيه مىفرمايد: اگر همهى سرمايهى زمين را خرج مىكردى، نمىتوانستى ايجاد الفت كنى، پس چرا در آيه 60 سورهى توبه مىفرمايد: «والمؤلّفة قلوبهم» بايد بخشى از زكات، صرف تأليف قلوب شود؟ پاسخ: مقدار كينهها و عمق و سوابق آن ميان مردم متفاوت است؛ گاهى با يك لبخند و هديه، كينه برطرف مىشود، ولى گاهى آن قدر عميق است كه با هيچ وسيلهاى نمىتوان آن را زدود. علاوه بر آنكه تأليف قلوب سه نوع است: الف: اُلفت مؤمنين با مؤمنين، ب: اُلفت مؤمنين با كفّار، ج: اُلفت كفّار با كفّار، امّا آنچه امكان ندارد، اُلفت واقعى كفّار با يكديگر است، ولى اُلفت مؤمنين با هم و جذب برخى كفّار، كاملاً امكانپذير است. علاوه بر اينكه ايجاد الفت در آيه 60 سوره توبه نيز از جانب خدا و به فرمان اوست و در حقيقت آيه مورد بحث بيانى توحيدى از تأليف قلوب است همانند آيه «و ما رميت اذ رميت و لكنّ اللّه رمى». ____________________________ [559] 559) انفال، 17 ------------------------------------------ پيام ها 1- دلها و پيوند بين آنها به دست خداست. «و ألّفَ بين قلوبهم» 2- وحدت و اُلفت و محبّت، از نعمتهاى الهى است كه خدا از آن ياد كرده و آن را بر مردم و پيامبر، منّت نهاده است. «و ألّف بين قلوبهم» 3- مهمتر از اتّحاد ظاهرى، پيوند قلبى و باطنى است، «و ألّف بين قلوبهم» وگرنه كافران هم در ظاهر متّحدند، ولى دلهايشان پراكنده است. «تحسبهم جميعاً و قلوبهم شتىّ» [560] 4- زمانى مردم بازوى رهبرند كه با هم متّحد باشند، وگرنه كمر رهبر را مىشكنند. «ايّدك بنصره و بالمؤمنين و ألّف بين قلوبهم» 5 - قبايل عرب تا پيش از گرايش به اسلام، گرفتار دشمنى عميق با يكديگر بودند. «الّف بين قلوبهم... ما الّفتَ بين قلوبهم» 6- ثروت و مقام، همه جا محبّتآور نيست. «لو أنفقت... ما ألّفت» 7- ايجاد محبّت و پيوند بين مؤمنين، پرتوى از عزّت و حكمت خداوند است. «و ألّف بين قلوبهم... عزيز حكيم» ______________________________ 560) حشر، 14 |
||
۶ شهریور ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |