به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۶۶ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 53

-------------------------------------------
آيه
ذَ لِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى‏ قَوْمٍ حَتَّى‏ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
آن (كيفر) بدين سبب است كه خداوند، نعمتى را كه به قومى عطا كرده، تغيير نمى‏دهد، مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند، و همانا خداوند، بسيار شنوا و داناست.
-------------------------------------------
نکته ها
در احاديث متعدّد، عواملى مانند ظلم و گناه، سبب تغيير نعمت‏هاى الهى به حساب آمده‏اند، چنانكه بازگشت از گناه و انحراف و حركت در مسير حقّ، موجب سرازير شدن انواع نعمت‏هاى الهى است. [547]
گناهان و ستم‏ها، انسان را از لياقت بهره‏ورى از لطف الهى دور مى‏كند. چنانكه حضرت على عليه السلام در خطبه‏ى قاصعه بدان اشاره نموده و در دعاى كميل مى‏خوانيم: «الّلهم اغفر لى الذنوب الّتى تهتك العصم... الّلهم اغفر لى الذّنوب الّتى تغيّر النّعم...»
در نامه حضرت على عليه السلام به مالك اشتر مى‏خوانيم: هيچ چيز مانند ظلم وستم، نعمت‏هاى الهى را تغيير نمى‏دهد، چون خداوند ناله‏ى مظلوم را مى‏شنود و در كمين ظالمان است. [548]
امام صادق عليه السلام فرمودند: همواره از سختى‏ها و گرفتارى‏هاى روز و شب كه عقوبت معصيت و گناهان شماست، به خدا پناه ببريد. [549]
_______________________________
547) تفاسير نورالثقلين وفرقان‏
548) نهج البلاغه، نامه‏53
549) تفسير اثنى عشرى، كافى، ج‏2، ص‏269
----------------------------------------------
پيام ها
1- انسان ذاتاً شايسته‏ى دريافت نعمت‏هاى الهى است. «انعمها على قوم»
2- زوال نعمت‏ها، از ناحيه‏ى خودماست، وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمت‏هاست. «ذلك بانّ اللّه لم يك مغيّراً نعمة... حتّى يغيّروا ما بانفسهم»
3- دادن‏ها و گرفتن‏ها از سوى خدا، قانونمند و حكيمانه است. «لم يك مغيّراً نعمة... حتّى يغيّروا...»
4- رحمت خداوند بر غضبش مقدّم است. «انعمها على قوم حتّى يغيّروا»
5 - در اسلام علاوه بر كيفر فردى، كيفرهاى اجتماعى نيز قانون دارد. «على قوم»
6- فطرت انسان، بر ايمان و پاكى استوار است و اين انسان است كه خود را تغيير مى‏دهد. «يغيّروا ما بانفسهم»
7- انسان، تاريخ را مى‏سازد، نه آنكه اقتصاد، جبر تاريخ و محيط، انسان را بسازد. «حتّى يغيّروا...» البتّه محيط و اقتصاد بى‏اثر نيست، لكن نقش اصلى با اراده‏ى انسان است، و هيچ يك از آنها انسان را مجبور نمى‏كند.
8 - افراد، جامعه را مى‏سازند و هرگونه تحوّل مثبت يا منفى در جامعه، بر پايه‏ى تحوّلِ فكرى و فرهنگى افراد است. «قوم... يغيّروا ما بانفسهم»
9- سعادت و شقاوت ملّت‏ها، در گرو تحوّلات درونى آنهاست، نه قدرت و ثروت. «حتّى يغيّروا ما بانفسهم»
10- در تحليل سرنوشت جوامع، محور، روحيّه‏ى مردم است، نه شانس، خرافات، نظام‏هاى حاكم، جبر تاريخ و... «يغيّروا ما بانفسهم»
11- همه‏ى ما تحت نظر خدا هستيم و كيفر كفّار متّكى بر علم گسترده خداوند است. «انّ اللّه سميع عليم»






۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 54

-------------------------------------------
آيه
كَدَأْبِ ءَالِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ كَذَّبُواْ بَِايَتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَكْنَهُم بِذُنُوبِهِمْ وَأَغْرَقْنَآ ءَالَ فِرْعَوْنَ وَكُلٌّ كَانُواْ ظَلِمِينَ
------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر! روحيّه‏ى مردمِ زمان تو،) همچون خوى و روش فرعونيان و كسانى است كه پيش از آنان بودند، آيات پروردگارشان را تكذيب كردند، پس ما نيز به سزاى گناهانشان، هلاكشان ساختيم و فرعونيان را غرق كرديم، و همگى (فرعونيان و كفّار قريش) ستمگر بودند.
-----------------------------------------
نکته ها
تعبير «كدأب آل فرعون» در دو آيه‏ى قبل نيز آمده بود، امّا اين تكرار منافاتى با بلاغت ندارد، چون موقعيّت‏ها متفاوت است. آنجا سخن از كيفر الهى نسبت به ظالم بود، اينجا تغيير نعمت براساس تغيير حالات مردم است. البتّه ممكن است در آيه‏ى قبل، عذاب اخروى منظور باشد و اينجا عذاب دنيوى.
------------------------------------------
پيام ها
1- از گذشته و سرنوشت گذشتگان درس بگيريم. «كدأب آل‏فرعون»
2- تكذيب آيات الهى، زمينه‏ى هلاكت انسان است. «كذّبوا بآيات ربّهم فأهلكناهم»
3- انسان، داراى اختيار است و سرنوشت او در گرو عملكرد خودش مى‏باشد. «كذّبوا بآيات ربّهم فأهلكناهم بذنوبهم»
4- ظلم و گناه، عامل قهر الهى است، چه ظلم به خويش، چه به مردم و چه به انبيا و مكتب. «أهلكناهم بذنوبهم... كانوا ظالمين»
5 - سختى‏ها، حوادث و اتّفاقات دنيوى و زوال نعمت‏ها، پيامد گناهان انسان مى‏باشد. «فأهلكناهم بذنوبهم و اغرقنا آل‏فرعون»
6- تكذيب آيات الهى و گناه، ظلم است. «كذّبوا... كانوا ظالمين»






۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 55

-------------------------------------------
آيه
إِنَّ شَرَّ الدَّوَآبِ‏ّ عِندَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُواْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
قطعاً بدترين جنبندگان نزد خداوند، آنانند كه كافر شدند، پس آنان ايمان نمى‏آورند.
----------------------------------------------
نکته ها
آيه 22 اين سوره، «شرّالدّوابّ» را كسانى دانست كه نمى‏انديشند، اين آيه آنان را كسانى مى‏داند كه ايمان نمى‏آورند وكفر مى‏ورزند. پس ريشه‏ى كفر، عدم تعقّل صحيح است. قرآن، ارزش انسان را در گرو عقل و ايمان مى‏داند كه اگر تعقّل نكند، يا كفر ورزد، از مدار انسانيّت خارج است. انسان واقعى، كسى است كه عاقل و مؤمن باشد.
آرى، كافرى كه حقّ را فهميد امّا ايمان نمى‏آورد، ممكن است نزد مردم عنوانى داشته باشد، ولى نزد خداوند بدترين جنبنده است.
----------------------------------------
پيام ها
1- آنان كه نداى انبيا را بشنوند ولى بى‏تفاوت باشند، بدترين جنبندگانند. «انّ شرّ الدّوابّ... الّذين كفروا»
2- كفر، انسان را به مراتب پست حيوانيّت سقوط مى‏دهد. «شرّ الدّوابّ... الّذين كفروا»
3- گاهى كفر، براى انسان ملكه مى‏شود و آينده‏ى او را هم تيره مى‏كند. «الّذين كفروا فهم لايؤمنون»




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 56

-------------------------------------------
آيه
أَلَّذِينَ عَهَدتَّ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِى كُلِ‏ّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لَا يَتَّقُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
(بدترين جنبندگان نزد خداوند،) آنانند كه از ايشان پيمان گرفته‏اى، سپس پيمان خود را در هر بار مى‏شكنند و(در وفادارى وحفظ پيمان،) اهل تقوا و پروا نيستند.
--------------------------------------------
نکته ها
پيمان پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله با يهوديان اين بود كه به مشركان كمك نكنند ودر صدد آزار مسلمانان برنيايند، ولى يهوديان پيمان را شكستند ودر جنگ خندق به مشركان اسلحه فروخته وآنان را يارى كردند.
در روايات آمده است: كسى كه وفادار نباشد و پيمان‏شكنى كند، منافق است، هرچند نماز بخواند و روزه بگيرد. [550]
_______________________________
550) كافى، ج‏2، ص‏290
-----------------------------------------------
پيام ها
1- رهبر مسلمين مى‏تواند با كفّار پيمان ببندد. «عاهدت منهم» چنانكه پيامبر صلى الله عليه وآله پيمان‏هاى متعدّدى با كفّار مى‏بست، هرچند آنان متعهّد نبودند. «ينقضون عهدهم فى كلّ مرّة»
2- پيمان شكنى دليل بر پيمان نبستن مجدّد نيست. «ينقضون عهدهم فى كلّ مرّة»
3- پيمان‏شكنى، با انسانيّت سازگار نيست. «شرّالدّوابّ... ينقضون عهدهم»
4- كفر، زمينه‏ى پيمان‏شكنى است. «الّذين كفروا... ينقضون عهدهم»
5 - پيمان‏شكنى، بى‏تقوايى است. «ينقضون عهدهم... و هم لايتّقون»
6- خطر بيشتر از سوى كسانى است كه پيمان شكنى شيوه و خصلت آنان شده و از آن پروايى ندارند. «ينقضون... فى كل مرّة... لايتّقون»




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 57

-------------------------------------------
آيه
فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِى الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِم مَّنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ
------------------------------------------
ترجمه
پس (اى پيامبر!) هرگاه در جنگ به آنان دست‏يافتى، (با برخوردهاى قاطع) افراد پشت جبهه‏ى آنان را به وحشت افكنده و متفرّق ساز، باشد كه پند گيرند (و دست از توطئه بردارند).
------------------------------------------
نکته ها
«تَثقَفنّهم» از «ثقف»، به معناى درك چيزى از روى دقّت و سرعت است. يعنى در برخورد با كفّار، كاملاً هوشيار باشيد تا غافلگير نشويد.
«تشريد»، به معناى ايجاد ناامنى و اضطراب و متفرّق ساختن است. يعنى چنان به دشمن حمله كنيد و برنامه‏ريزى جنگى داشته باشيد كه حاميان پشت‏پرده و نيروهاى پشت جبهه‏ى آنان، به وحشت افتاده و به فكر حمله و پشتيبانى نباشند.
-----------------------------------------
پيام ها
1- برخورد شما در برابر دشمنان، بايد غافلگير كننده، سريع، دقيق وكوبنده باشد و اين از اصول نظامى است. «تثقفنّهم... فشرّد بهم»
2- آگاهى و ديد رهبر مسلمين بايد به قدرى باشد كه وسعت و دنباله‏ى توطئه و توطئه‏گران را بشناسد وبر عليه آنان تصميم درست وقاطع بگيرد. «فشرّد بهم»
3- به دفاع‏هاى روز مرّه و خط اوّل بسنده نكنيم و از عقبه‏هاى دشمن و طرّاحان صحنه غافل نشويم. «مَن خلفهم» چنانكه در رانندگى نبايد تنها به جلو خيره شد، بلكه بايد به فراتر و دورتر نيز چشم دوخت.
4- كيفر پيمان‏شكنانى كه امنيّت و ثبات جامعه را به هم مى‏زنند، آن است كه آنان را وحشت‏زده و مضطرب سازيم. «فشرّد بهم»
5 - با آنكه اسلام، دين رأفت ورحمت است، ولى خيانت وپيمان‏شكنى و بهم‏زدن نظام و امنيّت را تحمّل نمى‏كند. «فشرّد بهم»
6- جامعه‏ى اسلامى بايد هيبت و شوكت داشته باشد. «فشرّد بهم من خلفهم»
7- از كفّار، زهر چشم بگيريم تا از فكر حمله‏ى مجدّد به ما صرف نظر كنند. «فشرّد بهم»
8 - اسلام در كنار تبليغ و موعظه، دينِ اعمال قدرت و برخورد با پيمان‏شكنان و اخلال‏گران نيز هست. «فشرّد بهم» و بايد با خط مقدّم آنان طورى رفتار شود كه مايه‏ى عبرت رده‏هاى بعدى شود. «من خلفهم لعلّهم يذّكّرون»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 58، 59

-------------------------------------------
آيه
وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى‏ سَوَآءٍ إِنَ‏اللَّهَ لَايُحِبُّ الْخَآئِنِينَ‏
وَ لَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَبَقُواْ إِنَّهُمْ لَا يُعْجِزُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و اگر خوف آن داشتى كه گروهى (در پيمان) خيانت كنند، تو نيز عهدشان را به سوى آنان بيانداز (و آن را لغو كن، يا به آنان اعلام كن كه همانند خودشان عمل‏خواهى كرد.) همانا خداوند خائنان را دوست ندارد.
وآنان كه كفرورزيده‏اند گمان نكنند كه پيش افتاده‏اند (واز قلمرو ما بيرون رفته‏اند،) زيرا آنها نمى‏توانند (ما را) ناتوان كنند.
---------------------------------------
نکته ها
«فأنبذ اليهم» از «نَبذ»، به معناى افكندن است. مراد از افكندنِ پيمان به طرف دشمن، اين است كه قبلاً به آنان اعلام كنيد و سپس پيمان را لغو نماييد تا غافلگير نشوند و شما هم ناجوانمردى نكرده باشيد.
«على‏ سواء»، يا به معناى مقابله به مثل است، يعنى همان گونه كه آنان در فكر توطئه و پيمان شكنى‏اند، شما هم پيمان را لغو كنيد. يا به معناى رفتار عادلانه با دشمن است. [551]
آيه در مورد آنجايى است كه شواهد وقرائنى بر توطئه و خيانت دشمن وجود دارد، كه براى پيشگيرى بايد در لغو پيمان پيشدستى نمود.
___________________________
551) تفاسير نمونه والميزان‏
-----------------------------------------
پيام ها
1- در مسائل مهم نظامى و اجتماعى، منتظر وقوع خيانت نباشيد، بلكه بايد با احتمال خيانت نيز اقدام كرد. «و امّا تخافنّ... خيانة»
2- اسلام به قراردادها و معاهدات خود پايبند است و تا خوف خيانتى نيست، وفا لازم است. «و امّا تخافنّ... خيانة فأنبذ اليهم»
3- تشخيص شواهد و قرائن خيانت و تصميم بر الغاى قراردادها و بى‏اعتبارى تعهّدات، از اختيارات رهبر جامعه اسلامى است. «فأنبذ اليهم» (مخاطب شخص پيامبر است، نه امّت اسلامى)
4- پايبندى به معاهدات، تا زمانى است كه بيم توطئه نباشد، وگرنه اعلام انصراف مى‏شود. «فأنبذ اليهم»
5 - حتّى اگر از خيانت دشمن بيم داريد، ناجوانمردى نكنيد و لغو پيمان را اعلام كنيد. «فانبذ اليهم»
6- با دشمن هم عدل وانصاف داشته باشيد. «على سواء»، يعنى بالعدل. [552]
7- لغو قرار داد از روى مقابله به مثل، عادلانه است. «على سواء»
8 - خيانت از هركه باشد حرام و زشت است، چه كافر و چه مسلمان. «انّ اللّه لايحبّ الخائنين»
9- جنگ، قبل از اعلام با كسانى كه سابقه‏ى پيمان داشته‏ايم، خيانت است. «فأنبذ اليهم... انّ اللّه لا يحبّ الخائنين»
10- از سنّت‏هاى الهى نمى‏توان پيشى گرفت. «يا يحسبنّ... سبقوا»
11- چنان ابتكار عمل را به دست گيريد كه كفار خيال نكنند بر شما پيشى گرفته‏اند. «لايحسبنّ الّذين كفروا سبقوا»
12- كافران، با خيانت به جايى نمى‏رسند. «لايعجزون»
______________________________
552) تفسير الميزان‏




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 60

-------------------------------------------
آيه
وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَءَاخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُم وَ مَا تُنفِقُواْ مِن شَىْ‏ءٍ فِى سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و براى (آمادگى مقابله با) دشمنان، هرچه مى‏توانيد از نيرو و از اسبان سوارى فراهم كنيد تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نيز (دشمنانى) غير از اينان را كه شما آنان را نمى‏شناسيد، ولى خداوند آنها را مى‏شناسد، به وسيله آن بترسانيد، و در راه خدا (و تقويت بنيه‏ى دفاعى اسلام) هرچه انفاق كنيد، پاداش كامل آن به شما مى‏رسد و به شما ستم نخواهد شد.
---------------------------------------
نکته ها
اين آيه دستور آماده باش همه جانبه‏ى مسلمانان در برابر دشمنان و تهيه هر نوع سلاح، امكانات، وسايل و شيوه‏هاى تبليغى حتّى شعار و سرود را مى‏دهد كه رعايت اين دستورات، سبب هراس كفّار از نيروى رزمى مسلمانان مى‏شود.
پيامبر صلى الله عليه وآله وقتى باخبر شد كه در يمن اسلحه‏ى جديدى ساخته شده، شخصى را براى تهيه‏ى آن به يمن فرستاد. از آن حضرت نقل شده كه با يك تير، سه نفر به بهشت مى‏روند: سازنده‏ى آن، آماده كننده و تيرانداز. [553]
در اسلام، مسابقات تيراندازى و اسب سوارى و برد و باخت در آنها جايز شمرده شده تا آمادگى رزمى ايجاد شود.
ضمير «لهم»، به كفّار و كسانى كه در آيه‏ى قبل مطرح بودند و بيم خيانتشان مى‏رفت، برمى‏گردد. يعنى در برابر دشمن كه همواره احتمال خيانت او حتّى در صورت عهد و پيمان مى‏رود، آماده باشيد.
____________________________
553) تفسير فرقان‏
-----------------------------------------
پيام ها
1- مسلمانان بايد آمادگى رزمى كامل، از نظر تجهيزات، نفرات و... داشته باشند و از پيش آماده‏ى مقابله با خيانت وحمله دشمن باشند. «و أعدّوا لهم ما استطعتم»
2- هدف از آمادگى نظامى، حفظ مكتب و وطن مسلمانان است، نه غارت و استعمار و امثال آن. «واعدّوا لهم...»
3- دولت بايد حدّاكثر توان خود را در تأمين بودجه براى دفاع از نظام اسلامى و ترساندن دشمنان خدا و خود تخصيص دهد. «مااستطعتم»
4- تمام مسلمانان بايد آماده‏ى رويارويى با توطئه‏هاى دشمن باشند و دوره‏هاى رزمى را ديده باشند. [554] «مااستطعتم»
5 - همه جا گفتگو و مذاكره كارساز و كافى نيست، گاهى هم بايد توان و قدرت به ميدان آيد. «من قوّة»
6- در هر زمان، پيشرفته‏ترين امكانات رزمى را براى دفاع آماده كنيد و از هيچ چيز فروگذار نكنيد، چه قدرت سياسى و نظامى، چه امكانات تبليغى و تداركاتى. «من قوّة»
7- ايجاد رعب در دل دشمن به هر وسيله حتّى با ظاهرسازى هم لازم است. «من قوّة» در حديث آمده است: با خضاب كردن موى صورت، دشمن را بترسانيد، تا نگويند ارتش اسلام پير است. [555]
8 - براى ارهاب و ترساندن دشمنان، حتّى آموزش نظامى براى زنان كارساز است. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
9- به امكانات امروز قانع نباشيد و تجهيزات نظامى و دفاعى را تا مرز تهديد دشمنان گسترش دهيد. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
10- وحدت و يكپارچگى هم نوعى قدرت است كه بايد فراهم آورد، چون با وجود تفرقه، نمى‏توان دشمن را ترساند. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
11- در اسلام، همه‏ى مسلمانان سربازند و بسيج مردمى ضرورى است. «أعدّوا، ترهبون، تنفقوا و ...»
12- اسب‏هاى جنگى، آن روز و ابزار نظامى امروز، بايد به حال آماده باش نگهدارى و تغذيه شود. «رباط الخيل»
13- هم آمادگى نيروها لازم است، هم تجهيزات. «من قوّة و من رباط الخيل»
14- اسلام، بايد نظام و حكومت داشته باشد، چون بدون آن، دشمنان هراسى ندارند. «ترهبون به»
15- بايد بُنيه دفاعى مسلمانان در زمينه‏هاى فرهنگى، اقتصادى، سياسى، نظامى، عقيدتى و... چنان قوى باشد كه دشمن از هر جهت بترسد و توطئه‏هايش خنثى شود. («ترهبون به»، به طور مطلق بيان شده است)
16- هم ارزشهاى الهى بايد حفظ شود و هم حقوق انسانى. «عدوّاللّه و عدوّكم»
17- در اسلام، مكتب و كرامت انسانى مطرح است، نه اغراض شخصى، نژادى و قومى. «عدوّاللّه و عدوّكم»
18- همه‏ى دشمنان، شناخته شده نيستند. «لاتعلمونهم» شايد مراد منافقان باشند، چون همين تعبير درباره‏ى آنان هم آمده است. «لاتعلمهم نحن نعلمهم» [556]
19- تنها براى دشمنان شناخته شده برنامه‏ريزى نكنيد، بلكه پيش‏بينى لازم حتّى براى دشمنان ناشناخته‏ى آينده هم داشته باشيد. «لاتعلمونهم»
20- تأمين قدرت دفاعى، بودجه لازم دارد، موعظه و شعار كافى نيست. «تنفقوا»
21- مردم بايد در بودجه‏ى جنگ و تأمين جبهه، مشاركت كنند و اين تنها مخصوص زمان جنگ نيست. «وما تنفقوا...» (آيه مطلق است و مى‏رساند كه مسلمانان بايد همواره براى آمادگى، پول خرج كنند.)
22- تنها اسلحه و نفرات كافى نيست، پشتيبانى‏هاى مالى هم لازم است. «وما تنفقوا»
23- كمك به جبهه، تنها كمك مالى نيست، كمك از هر راهى؛ مال، جان، آبرو، اطلاعات، قلم و... لازم است. «من شى‏ء»
24- هرگونه تلاش وانفاق وبكارگيرى امكانات براى تقويت بنيه نظامى حكومت اسلامى، از مصاديق انفاق در راه خداست. «وما تنفقوا من شى‏ء فى‏سبيل اللّه»
25- به شرطى خير و بركت انفاق به شما برمى‏گردد كه در راه خدا باشد، نه از روى ريا، سُمعه، خودنمايى و روابط و ملاحظات. «فى سبيل اللّه»
26- كمك‏هاى مالى، سبب قدرت امّت مى‏شود و نتيجه‏ى آن به خود مردم و وضع اقتصادى جامعه و عزّت مسلمين برمى‏گردد. «يوفّ اليكم»
27- تضييع حقوق ديگران و پرداخت نكردن مزد و پاداش كارها به طور كامل، ظلم است. «يوفّ اليكم و انتم لا تظلمون»
______________________________
554) امام خمينى )ره( در روزهاى اوّل پيروزى انقلاب اسلامى كه جمعيّت ايران حدود سى‏ميليون بود، فرمود: ما بايد ارتش بيست ميليونى داشته باشيم‏
555) تفسير نورالثقلين‏
556) توبه، 101





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 61

-------------------------------------------
آيه
وَ إِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ‏
------------------------------------------
ترجمه
و اگر (دشمنان) به صلح تمايل داشتند، (تو نيز) تمايل نشان بده و بر خداوند توكّل كن، همانا او شنوا و داناست.
------------------------------------------
نکته ها
حضرت على عليه السلام به مالك اشتر مى‏نويسد: «لاتدفعنّ صُلحاً دعاك اليه عَدوّك و لكن اَلحذَر اَلحذَر من عدوّك بعد صُلحِه، فان العدوّ ربّما قارب ليتغفّل» [557] صلح پيشنهادى دشمن را رد مكن، ولى پس از صلح هوشيار باش و از نيرنگ دشمن برحذر باش، چون گاهى نزديكى دشمن، براى غافلگير كردن است.
____________________________
557) نهج البلاغه، نامه 53
------------------------------------------
پيام ها
1- مسلمانان بايد در مرحله‏اى از قدرت باشند كه تقاضاى صلح، از سوى دشمن باشد. «و ان جنحوا»
2- اسلام، جنگ‏طلب نيست. «وان جنحوا... فاجنح»
3- فرمان جنگ يا پذيرش صلح، با پيامبر خدا و از اختيارات رهبرى جامعه اسلامى است. «فاجنح» نفرمود: «فاجنحوا»
4- در موضع قدرت، سوء استفاده نكنيد. «فاجنح»
5 - در پذيرش پيشنهاد صلح، بر خدا توكّل كنيد. «فاجنح لها و توكّل»
6- در پذيرش صلح، هم احتمال خطر و توطئه است، هم زخم زبان برخى دوستان، ولى بايد بر خدا توكّل كرد. «توكّل على اللّه»
7- ايمان به شنوايى مطلق و علم فراگير خداوند، زمينه‏ساز توكّل انسان به اوست. «توكّل على اللّه انّه هو السميع العليم»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 62

-------------------------------------------
آيه
وَ إِن يُرِيدُواْ أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِى أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ
--------------------------------------------‏
ترجمه
و اگر (دشمنان) بخواهند با تو نيرنگ كنند، قطعاً خداوند تو را بس است، اوست كه با امدادهاى خويش و حمايت مؤمنان، تو را يارى كرده است.
---------------------------------------------
نکته ها
اين آيه را بايد در كنار آيه 58 در نظر گرفت كه اگر رهبر مسلمين با شواهد و قرائنى، يقين به خدعه‏ى دشمن در سايه‏ى صلح داشت، حساب ديگرى دارد، ولى در صورت احتمال حسن نيّت، بايد با هوشيارى آن را بپذيرد.
در برخى روايات، نصرت الهى، به پشتيبانى حضرت على عليه السلام از آن حضرت تفسير شده است. در كتاب ابن عساكر از ابوهريره روايت شده كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: بر عرش الهى نوشته شده است: «لا اله الاّ أنا وحدى لا شريك لى، محمّد عبدى و رسولى، ايّدته بعلىّ» معبودى جز من نيست و شريكى ندارم و محمّد بنده و فرستاده‏ى من است، او را به وسيله‏ى على عليه السلام يارى كرده‏ام. و اين همان سخن خداست كه فرمود: «هو الّذى ايّدك بنصره و بالمؤمنين» فكان النّصر عليّاً. [558]
_____________________________
558) تفسير درّالمنثور، ج‏3، ص‏199، ملحقات احقاق الحقّ، ج‏3، ص‏194 وبحار، ج‏27، ص‏2
------------------------------------------
پيام ها
1- رهبر جامعه اسلامى بايد پيشنهاد صلح دشمن را بپذيرد تا مسلمانان جنگ‏طلب معرّفى نشوند، امّا هوشيار باشد تا فريب نخورد. «ان جنحوا... فاجنح... و ان يريدوا ان يخدعوك» (يعنى احتمال خدعه وجود دارد)
2- اگر مردم آماده باشند و لطف خدا شامل شود، همه‏ى توطئه‏هاى دشمن خنثى مى‏شود. «فانّ حسبك اللّه»
3- اگر ما به وظيفه‏ى خود عمل كنيم، نبايد از مشكلات بترسيم، چون خداوند، گشاينده‏ى مشكلات است. «أيّدك بنصره»
4- امدادهاى الهى و حمايت‏هاى مردمى، به اراده‏ى خداوند در جهت يارى شماست. «ايّدك بنصره و بالمؤمنين»
5 - حمايت مردم، با اراده و خواست الهى كارساز است. «فانّ حسبك اللّه هو الّذى ايّدك... بالمؤمنين»
6- استمداد از مردم به عنوان ابزار نصرت الهى، بدون غفلت از خداوند، شرك نيست. «ايّدك بنصره و بالمؤمنين»
7- مردم، بازو و پشتيبان رهبرند. «ايّدك... بالمؤمنين»






۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 63

-------------------------------------------
آيه
وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِى الْأَرْضِ جَمِيعاً مَّآ أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و (خداوند) ميان دلهاى آنان (مؤمنان) اُلفت داد، اگر تو همه‏ى آنچه را در زمين است خرج مى‏كردى، نمى‏توانستى ميان قلوبشان محبّت و اُلفت پديد آورى، ولى خداوند ميان آنان پيوند داد، چرا كه او شكست‏ناپذير و حكيم است.
-------------------------------------------
نکته ها
سؤال: در اين آيه مى‏فرمايد: اگر همه‏ى سرمايه‏ى زمين را خرج مى‏كردى، نمى‏توانستى ايجاد الفت كنى، پس چرا در آيه 60 سوره‏ى توبه مى‏فرمايد: «والمؤلّفة قلوبهم» بايد بخشى از زكات، صرف تأليف قلوب شود؟
پاسخ: مقدار كينه‏ها و عمق و سوابق آن ميان مردم متفاوت است؛ گاهى با يك لبخند و هديه، كينه برطرف مى‏شود، ولى گاهى آن قدر عميق است كه با هيچ وسيله‏اى نمى‏توان آن را زدود. علاوه بر آنكه تأليف قلوب سه نوع است: الف: اُلفت مؤمنين با مؤمنين، ب: اُلفت مؤمنين با كفّار، ج: اُلفت كفّار با كفّار، امّا آنچه امكان ندارد، اُلفت واقعى كفّار با يكديگر است، ولى اُلفت مؤمنين با هم و جذب برخى كفّار، كاملاً امكان‏پذير است. علاوه بر اينكه ايجاد الفت در آيه 60 سوره توبه نيز از جانب خدا و به فرمان اوست و در حقيقت آيه مورد بحث بيانى توحيدى از تأليف قلوب است همانند آيه «و ما رميت اذ رميت و لكنّ اللّه رمى‏».
____________________________
[559] 559) انفال، 17
------------------------------------------
پيام ها
1- دلها و پيوند بين آنها به دست خداست. «و ألّفَ بين قلوبهم»
2- وحدت و اُلفت و محبّت، از نعمت‏هاى الهى است كه خدا از آن ياد كرده و آن را بر مردم و پيامبر، منّت نهاده است. «و ألّف بين قلوبهم»
3- مهم‏تر از اتّحاد ظاهرى، پيوند قلبى و باطنى است، «و ألّف بين قلوبهم» وگرنه كافران هم در ظاهر متّحدند، ولى دلهايشان پراكنده است. «تحسبهم جميعاً و قلوبهم شتىّ» [560]
4- زمانى مردم بازوى رهبرند كه با هم متّحد باشند، وگرنه كمر رهبر را مى‏شكنند. «ايّدك بنصره و بالمؤمنين و ألّف بين قلوبهم»
5 - قبايل عرب تا پيش از گرايش به اسلام، گرفتار دشمنى عميق با يكديگر بودند. «الّف بين قلوبهم... ما الّفتَ بين قلوبهم»
6- ثروت و مقام، همه جا محبّت‏آور نيست. «لو أنفقت... ما ألّفت»
7- ايجاد محبّت و پيوند بين مؤمنين، پرتوى از عزّت و حكمت خداوند است. «و ألّف بين قلوبهم... عزيز حكيم»
______________________________
560) حشر، 14





۶ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۴,۹۴۲ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۰,۸۳۲ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۷۰ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۴۳۲ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۶۹ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۲۰ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۰۹۲ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۱۸۶ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۴۶۰ کاربر آنلاین است. (۱۳۴ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۴۶۰

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!