در حال دیدن این عنوان: |
۷۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره انفال آیه 75 ------------------------------------------- آيه وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ مِن بَعْدُ وَهَاجَرُواْ وَجَهَدُواْ مَعَكُمْ فَأُوْلَئِكَ مِنكُمْ وَ أُوْلُواْ الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِى كِتَبِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ --------------------------------------------- ترجمه و كسانى كه بعداً ايمان آورده و همراه شما هجرت و جهاد كردند، آنان از شمايند. و در قانون الهى، خويشاوندان نسبت به يكديگر اولويّت دارند. همانا خداوند به هر چيزى بسيار داناست. -------------------------------------- نکته ها يكى از مصاديق آيه، ارث است كه پيش از اسلام، گاهى ارث بر اساس پسرخواندگى و عهد و پيمان بود، ولى اسلام آن را بر محور خويشاوندى و ديندارى قرار داد. در مسألهى امامت و خلافت، ائمّه و علما بارها به اين آيه استناد كردهاند، و علاوه بر استدلال به علم، سابقهى جهاد و تقوا، به خويشاوندى امام على عليه السلام با پيامبر صلى الله عليه وآله، براى اثبات امامت بلافصل آن جناب استدلال كردهاند. [575] ___________________________ 575) تفاسير نمونه، اطيب البيان ----------------------------------------- پيام ها 1- مؤمنان سابق و قديمى بايد كسانى را كه در آينده ايمان مىآورند و هجرت مىكنند، همانند خودشان مؤمنان حقيقى بدانند. «والّذين آمنوا من بعد... فاولئك منكم» آرى، آغوش جامعه اسلامى، به روى همه باز است ومسلمانى در مدار بسته و انحصارى نيست، گرچه سابقه مىتواند، امتيازات معنوى بيشترى را به دنبال داشته باشد. 2- مؤمنان خويشاوند، علاوه بر ولايت خويشاوندى بر يكديگر، ولايتى نيز در سايهى ايمان، هجرت و جهاد نسبت به هم دارند. «و الّذين آمنوا... واولوا الارحام بعضهم أولى ببعض» 3- در قانون الهى، ميان خويشاوندان نيز سلسله مراتب وجود دارد. «و اولوا الارحام بعضهم أولى ببعض» 4- هجرت، شرط ملحق شدن به مؤمنان حقيقى است. (هجرت، كليد تمركز و تشكّل نيروهاى خودى است) «هاجروا... فاولئك منكم» «الحَمدُ لِلّه رَبِّ العالَمين» |
||
۶ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
توضیحات آیه 1 آیه 2، 3 آیه 4 آیه 5 آیه 6 آیه 7 آیه 8 آیه 9 آیه 10 آیه 11 آیه 12 آیه 13، 14 آیه 15 آیه 16 آیه 17 آیه 18 آیه 19 آیه 20، 21 آیه 22 آیه 23 آیه 24 آیه 25 آیه 26 آیه 27 آیه 28 آیه 29 آیه 30 آیه 31 آیه 32 آیه 33 آیه 34 آیه 35 آیه 36 آیه 37 آیه 38 آیه 39 آیه 40 آیه 41 آیه 42 آیه 43 آیه 44 آیه 45 آیه 46 آیه 47 آیه 48 آیه 49 آیه 50، 51 آیه 52 آیه 53 آیه 54 آیه 55 آیه 56 آیه 57 آیه 58، 59 آیه 60 آیه 61 آیه 62 آیه 63 آیه 64 آیه 65 آیه 66 آیه 67 آیه 68، 69 آیه 70 آیه 71 آیه 72 آیه 73 آیه 74 آیه 75 |
||
۶ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه توضیحات سيماى سورهى توبه اين سوره كه نهمين سورهى قرآن كريم است، يكصد و بيست ونه آيه دارد و در سال نهم هجرى نازل شده است.(1) قسمتهايى از آن قبل از جنگ تبوك، بخشى در حال جنگ و قسمت ديگر، بعد از آن نازل شده است. مشهورترين نامهاى اين سوره در روايات، «توبه» و «برائت» است. «توبه»، از آن جهت كه در اين سوره، بارها از توبهى انسان و بازگشت لطف الهى سخن به ميان آمده است، و «برائت»، بدان جهت كه اين سوره با اعلام برائت از مشركان آغاز شدهاست. برخى مفسّران به خاطر ارتباط مطالب اين سوره با سورهى «انفال»، اين سوره را دنبالهى آن دانسته وگفتهاند: به همين دليل نيازى به «بسماللَّه الرحمن الرحيم» نداشته است، ولى به عقيدهى ما كه از اهل بيت پيامبرصلى الله عليه وآله گرفتهايم، اين سوره، مستقّل است و نداشتن «بسم اللَّه» به خاطر لحن قهرآميز آن نسبت به مشركين است، زيرا كلمهى «بسم اللَّه»، نشان رحمت و امان است و اين سوره با اعلام تنفّر از مشركانِ پيمان شكن آغاز شده است. چنانكه حضرت علىعليه السلام مىفرمايد: «بسماللّه» براى امان دادن و برائت براى رفع امان است.(2) در اهميّت اين سوره همين بس كه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: سورههاى برائت و توحيد، همراه با هفتاد هزار صف از فرشتگان نازل شد. |
||
۲۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 1 -------------------------------------------- آيه بَرَآءَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ---------------------------------------------- ترجمه (اين آيات اعلام جدائى و) بيزارى و برائتى است از سوى خدا و پيامبرش، نسبت به مشركانى كه با آنان پيمان بستهايد. ---------------------------------------------- نکته ها از اين كه براى اين سوره در روايات، نامهاى «برائت» و «توبه» آمده است، مىفهميم كه جزء سورهى انفال نيست، بلكه سورهاى مستقلّ است. از اين كه سوره، به دليل محتواى قهرآميزش بدون «بسم اللَّه» شروع شده است، مىفهميم كه «بسم اللَّه» در هر سوره، متعلّق به همان سوره و جزء آن است، نه آنكه به عنوان تشريفات ويا...، در اوّل هر سوره بيايد. اعلام برائت، به خاطر پيمانشكنى كفّار بود كه در آيهى 7 و 8 مطرح شده است، و گرنه قانون كلّى، مراعات پيمانهاست و تا طرفِ مقابل به پيمان وفادار باشد، بايد آن را نگهداشت. چنانكه در آيهى 4 آمده است: «الاّ الّذينَ عاهَدتُم من المشركِينَ ثمّ لَمينقُصوكم شيئاً ولم يُظاهروا عليكم اَحداً فاتّموا اليهم عهدهم الى مدّتهم» به ميثاقتان با مشركانى كه پيمان نشكسته و توطئهاى نكردهاند، تا آخرِ مدّت وفادار بمانيد. به علاوه مسلمانان به دليل ضعف، تن به آن قرارداد دادند، وگرنه خواستهى مسلمانان، قلع و قمع هر چه سريعتر شرك است. ماجراى اعلان اين آيات در سال هشتم هجرى مكّه فتح شد، امّا مشركان همچنان براى انجام مراسم عبادى خود كه آميخته با خرافات و انحرافات بود، به مكّه مىآمدند. از جمله عاداتشان اين بود؛ لباسى را كه با آن طواف مىكردند، صدقه مىدادند. يك زن كه مىخواست طوافهاى بيشترى انجام دهد، چون ديگر لباسى نداشت، به اجبار كفّار برهنه طواف كرد و مردم به او نگاه مىكردند. اين وضع براى پيامبر و مسلمانان كه در اوج قدرت بودند، غير قابل تحمّل بود. پيامبر منتظر فرمان خدا بود تا آنكه اين سوره در مدينه نازل شد. پيامبرصلى الله عليه وآله به ابوبكر مأموريت داد تا آياتى از آن را بر مردم مكّه بخواند. شايد انتخاب ابوبكر به دليل آن بود كه او پيرمرد بود و كسى نسبت به او حساسيّت نداشت. امّا وقتى او به نزديك مكّه رسيد، جبرئيل از سوى خدا پيام آورد كه تلاوت آيات را بايد كسى انجام دهد كه از خاندان پيامبر باشد. آن حضرت، علىعليه السلام را مأمور اين كار كرد و فرمود: من از او هستم و او از من است. علىعليه السلام در وسط راه آيات را از ابوبكر گرفت و به مكّه رفت و بر مشركان قرائت نمود. ماجراى تلاوت آيات اين سوره توسّط علىعليه السلام، در كتب اهل سنّت نيز آمده و از اصحاب، كسانى همچون ابوبكر و علىعليه السلام، ابن عباس، انسبن مالك، جابربن عبداللَّه انصارى آن را روايت كردهاند و در مدارك بسيارى نقل شده است. [3] برخى از اهل سنّت [4] تلاش كردهاند كه آن را امرى عادّى جلوه دهند تا امتيازى براى حضرت علىعليه السلام به حساب نيايد و تحويل مأموريت تلاوت را به علىعليه السلام، براى تأليف دلِ او دانستهاند، نه امتيازى براى او. در حالى كه براى به دست آوردن دل كسى، كارى بىخطر به او محوّل مىكنند، نه تلاوت آياتِ برائت از مشركين، آن هم در منطقهى شرك و توسّط كسى كه بسيارى از مشركان را در جنگها كشته است و عدّهاى كينهى او را در دل دارند! وقتى خداوند به حضرت موسىعليه السلام فرمان داد كه نزد فرعون رفته او را به توحيد دعوت كند، وى گفت: خدايا من يك نفر از آنان را كشتهام، مىترسم مرا به قصاص بكشند، برادرم را به همراه من بفرست. ولى علىعليه السلام كه تعداد زيادى از سران شرك را كشته بود، به تنهايى رفت و آياتِ برائت را در نهايت آرامش خواند، آن هم در جاى حسّاسى چون منى و كنار جمرهى عقبه. نكاتى كه توسّط علىعليه السلام به كفّار اعلام شد عبارت بود از: 1- اعلام برائت و لغو پيمانها. 2- ممنوعيّت شركت مشركان در حج از سال آينده. 3- ممنوعيّت طواف در حالت برهنگى. 4- ممنوعيّت ورود مشركان به خانهى خدا. در موارد زيادى از قرآن، خدا و رسول در كنار هم مطرح شدهاند، از جمله: الف: در هديه و لطف. «اغناهم اللَّه ورسوله» [5] ب: در بيعت. «انّ الذين يبايعونك انما يبايعون اللَّه» [6] ج: در اطاعت وپيروى. «من يُطع الرسول فقد اطاع اللَّه» [7] د: در برائت و بيزارى از ديگران. «برائة من اللَّه و رسوله» 3) مسند احمد حنبل، (ج3، ص212 و 283 ؛ ج1، ص151 و 330)، مستدرك صحيحين، (ج3، ص51)، تفسير المنار، (ج10، ص157)، تفسير طبرى، (ج10، ص46)، تفسير ابن كثير (ج2، ص322 - 333)، احقاقالحق، (ج 5، ص 368) و فضائلالخمسه، (ج2، ص342). و در الغدير، (ج6، ص 338) نام 73 نفر كه اين ماجرا را نقل كردهاند آمده است. 4) مثل فخررازى و آلوسى در تفسيرهايشان. _______________________________ 5) توبه، 74. 6) فتح، 10. 7) نساء، 80. -------------------------------------------------- پيام ها 1- لغو اعتبار پيمان با مشركين، از اختيارات رهبر است. «برآءةٌ من اللّه و رسوله» (پيمانهاى بسته شده با مشركين دربارهى عدم تعرّض به يكديگر بوده است) 2- وفا به پيمان آرى، تسليم توطئه شدن، هرگز.«برآءةٌ ... إلى الَّذين عاهدتم» 3- گرچه از نظر حقوقى، موظّفيم به پيمان وفادار باشيم، ولى برائت قلبى از مشركان و منحرفان، يك اصل دينى است. [8] «برآءةٌ من اللّه و رسوله» 4- گرچه قانونگذار خداست، «لايشرك فى حكمِه احداً» [9] ولى در سيره و عمل، خدا و رسول در كنار هم هستند. «من اللَّه و رسوله» 5 - برائت، نشانهى قاطعيّت و اقتدار است، همچنان كه سكوت در برابر توطئهها و پيمانشكنىها نشانهى ضعف و ذلّت است. «برآءةٌ من اللّه و رسوله» 6- پيمان بستن با مشركين در شرايطى مانع ندارد. «الّذين عاهدتم» 7- اگر به دليل ترس از توطئه و خيانت، قراردادى لغو شد بايد به مخالفان اعلام شود، تا غافلگير نشوند.«برآءةٌ من اللَّه ...إلى ...المشركين» _________________________________ 8) تفسير اطيبالبيان. 9) كهف، 26. |
||
۲۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 2 -------------------------------------------- آيه فَسِيحُواْ فِى الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ اعْلَمُواْ أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِى اللَّهِ وَأَنَّ اللَّهَ مُخْزِى الْكَفِرِينَ ---------------------------------------------- ترجمه پس (اى مشركان!) در زمين به مدّت چهار ماه مهلت داريد كه (آزادانه) بگرديد و بدانيد كه شما نمىتوانيد خدا را مغلوب كنيد (و از عذاب خدا بگريزيد.) و (بدانيد) كه خداوند، خوار كنندهى كافران است. --------------------------------------------- نکته ها اعلام برائت، روز دهم ذيحجّه (عيد قربان) بود. بنابراين پايانِ مهلت چهار ماهه، دهم ربيع الثانى خواهد شد. [10] طبق روايات، [11] مهلت چهار ماه براى كسانى بود كه قبلاً پيمانى نداشتند، امّا مهلتِ صاحبان پيمان، تا پايان مدّت قراردادشان بود، چه كمتر از چهارماه باشد و چه بيشتر از آن. ______________________________ 10) كافى، ج 4، ص 290. 11) تفسير نورالثقلين. --------------------------------------------- پيام ها 1- بعد از ابطال قراردادها وپيمانها، به دشمن فرصت دهيد تا فكر كند. «فسيحوا... اربعة اشهر» (به نقل تاريخ، بسيارى از مشركان در اين چهار ماه به اسلام گرويدند) 2- در زمان اقتدار، بدون اعلام قبلى حمله نكنيد.«فسيحوا... اربعة اشهر» 3- آنان كه نمىخواهند اسلام را بپذيرند، بدانند كه هرجا بروند، نمىتوانند از حكومت خداوند فرار كنند. «غير معجزى اللَّه» 4- جنگ با اسلام، جنگ با خداست. «غير معجزى اللَّه» 5 - سنّت خدا اين است كه اگر فرصت بازگشت را از دست بدهيد، بدبخت شويد. «مخزى الكافرين» |
||
۲۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 3 -------------------------------------------- آيه وَأَذَنٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِىءٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ وَرَسُولُهُ فَإِن تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِى اللَّهِ وَبَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ -------------------------------------------- ترجمه (و اين آيات، اعلامى است) از سوى خدا و پيامبرش (به مردم) در روز حجّاكبر (عيد قربان يا روز عرفه) كه خدا و رسولش از مشركان بيزارند. (با اين حال) اگر توبه كنيد (و دست از شرك و كفر برداريد،) اين برايتان بهتر است. و اگر روى بگردانيد، پس بدانيد كه (كارى از شما ساخته نيست و) هرگز نمىتوانيد خدا را ناتوان كنيد. و كافران را به عذابى دردناك بشارت ده. ----------------------------------------------- نکته ها آيهى اوّل اين سوره، اعلام برائت به خود مشركان بود، اينجا اعلام برائت از مشركان به عموم مردم است. «حجّ اكبر»؛ يا روز عيد قربان است، [12] يا روز عرفه و يا مراسم حج [13] ، در برابر مراسم «عمره» كه حجّ اصغر است. _______________________________ 12) كافى، ج 4، ص290. 13) تفسير برهان. ----------------------------------------------- پيام ها 1- براى جلوگيرى از مظلومنمايى دشمن و تبليغ عليه شما، مردم را در جريان بگذاريد. «اذانٌ .... الى النّاس» 2- در تبليغ، از عنصر زمان و مكان غفلت نكنيد. «يوم الحج الأكبر» 3- از تشويق و تهديد، هر دو استفاده كنيد. «ان تبتم... خيرلكم، ان توليّتم فاعلموا» 4- هنگام قطع روابط، روزنهاى براى پيوند باقى گذاريد. «فان تبتم» 5 - مهلت چهار ماهه، نشان لطف خداست، نه عجز او. «غير معجزى اللَّه» |
||
۲۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 4 -------------------------------------------- آيه إِلَّا الَّذِينَ عَهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنقُصُوكُمْ شَيْئاً وَ لَمْيُظَهِرُواْ عَلَيْكُمْ أَحَداً فَأَتِمُّواْ إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَى مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ ---------------------------------------------- ترجمه مگر كسانى از مشركين كه با آنان پيمان بستهايد و چيزى از تعهّدات خود نسبت به شما فروگذار نكردهاند و كسى را در برابر شما يارى ندادهاند، پس پيمانشان را تا پايان مدّتشان نگهداريد (و وفادار باشيد)، كه همانا خداوند، اهل تقوا را دوست دارد. ---------------------------------------------- نکته ها اعلام برائت، تنها شامل مشركان پيمانشكن و توطئهگر مىشود، و گرنه كسانى مانند بنوضمره و بنوخزيمه كه وفادار ماندند، اين آيه آنان را استثنا مىكند. علىعليه السلام فرمود: با هر كس پيمانِ مدّتدار بستهايد، تا آن مدّت وفادار بمانيد و به پيمان هر كس بىمدّت است، چهار ماه مهلت دهيد. ----------------------------------------------- پيام ها 1- آنان كه به پيمانها احترام مىگذارند، پيمانشان محترم است.«عاهدتم من المشركين ثم لم ينقصوكم» 2- وفا به پيمان لازم است، گرچه با مشركين باشد.«عاهدتم من المشركين... فاتموا» 3- كسى كه دشمن شما را يارى كند، دشمن شماست. «لم يظاهروا عليكم احداً» [14] 4- وفا به پيمان، نشانهى تقواست. «فاتمّوا... انّ اللَّه يحبّ المتّقين» ______________________________ 14) چون جزء شروط پيمانها، كمك نكردن به دشمنان اسلام بوده است، پس اكنون كه كمك كردند، شرط را زير پا گذاشته و دشمن شمايند. |
||
۲۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 5 -------------------------------------------- آيه فَإِذَا انسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِن تَابُواْ وَ أَقَامُوا الصَّلَوةَ وَءَاتَوُاْ الزَّكَوةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ----------------------------------------------- ترجمه پس چون ماههاى حرام سپرى شود، مشركان را هر جا يافتيد بكشيد و دستگير كنيد و در محاصره قرار دهيد و در همه جا به كمين آنان بنشينيد. پس اگر توبه كردند و نماز برپا داشتند و زكات پرداختند، راهشان را باز كنيد (و آزادشان بگذاريد) كه همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است. ------------------------------------------ نکته ها كافرانى كه 13 سال پيامبرصلى الله عليه وآله و مسلمانان را در مكّه آزار دادند و پس از هجرت نيز 9 سال از هيچ توطئهاى فرو گذار نكردند، مستحقّ سركوبى شديدند. كلمهى «حيث» هم در مورد زمان بكار مىرود و هم در مورد مكان، يعنى هر جا و هر زمان كه مشركان را يافتيد. امام باقرعليه السلام فرمودند: راه توبه از شرك، ايمان آوردن است. [15] _____________________________ 15) كافى، ج 5، ص10. -------------------------------------------- پيام ها 1- پس از طىّ همهى مراحلِ دعوت، استدلال و پيمانبستن، اگر مشركان باز هم توطئه و دشمنى كردند، براى سركوبشان از همهى شيوهها استفاده كنيد. مثل كشتن، اسير گرفتن، راه بستن و محاصره.«فاقتلوا، خذوا، احصروا» 2- هم قاطعيّت لازم است هم نرمش. «اقتلوا، خلّوا» 3- آزادى مذهب آسمانى آرى، امّا انحراف فكرى و سقوط عقل و انسانيّت، قابل تحمّل نيست. «فاقتلوا المشركين حيث وجدتموهم» 4- مسلمانان بايد همواره در كمين توطئهگران باشند. «واقعدوا لهم كل مرصد» 5 - تشكيلات اطلاعاتى مسلمانان بايد چنان باشد كه حتّى توطئهگران را در خارج از مرزها زير نظر داشته باشند. «كلّ مرصد» 6- براى سركوبى دشمنان توطئهگر، مرزها و تمام راههاى نفوذ را كنترل كنيم. «واقعدوا لهم كلّ مرصد» 7- توبه را حتّى هنگام جنگ هم بپذيريد. چون اسلام دين سماحت و بزرگوارى است، نه عقدهگشايى و انتقام. «فاقتلوا .... فان تابوا» 8 - توبه بايد همراه با عمل باشد. از توبهى بىعمل، فريب نخوريم. «فان تابوا واقاموا...» 9- توبه از شرك، ايمان است و نشانهى توبهى واقعى، نماز و زكات است. «تابوا واقاموا الصلوة...» 10- نماز، در رأس عبادتهاست. به كسى كه به شعائر دينى (نماز و زكات) احترام مىگذارد، تعرّض نكنيد. «اقاموا الصلوة...فخلّوا سبيلهم» |
||
۲۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 6 -------------------------------------------- آيه وَإِنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلَمَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْلَمُونَ --------------------------------------------- ترجمه و اگر يكى از مشركان از تو امان و پناه خواست، پس به او پناه بده تا كلام خدا را بشنود، سپس او را به مكان امنش برسان. چرا كه آنان گروهى ناآگاهند (و با شنيدن آيات الهى، شايد هدايت شوند). --------------------------------------------- پيام ها 1- به درخواست پناهندگى دشمن براى تحقيق و شناخت عقايد و افكار اسلامى، پاسخ مثبت دهيد. «استجارك فاَجِره» 2- راه فكر و تعقّل، حتّى براى مشركان مهدورالدّم باز است و براى احتمال هدايت يك نفر هم بايد حساب جداگانه باز كرد. «احدٌ من المشركين» 3- اسلام، دين رأفت، شرافت و كرامت است. «استجارك فاَجِره» 4- به دشمن هم فرصت فكر و انتخاب بدهيد و حتّى در شرايط جنگى نيز مردم را از رشد فكرى باز نداريد. «استجارك فاَجِره» 5 - انتخاب حقّ وپذيرش عقايد صحيح، مهلت مىطلبد.«اَجِرهحتّىيسمعكلاماللَّه» 6- قرآن، كلام قابل فهم است كه زمينهى هدايت را فراهم مىسازد و چنان نيست كه فهمش خارج از عهدهى انسان باشد. «يسمع كلام اللَّه» 7- حكومت اسلامى بايد زمينهى شنيدن كلام خدا را براى منحرفان فراهم كند، چون انحراف بعضى، به خاطر عدم تبليغ ماست، نه از روى كينه. چه بسا اگر حق را بشنوند، تغيير يابند.«حتى يسمع كلام اللَّه» 8 - اسلام، دين آزادى است و ايمان از روى فهم ارزش دارد، نه از روى ترس يا اجبار. «اَجِره، يسمع، ابلغه مأمنه» 9- مكتبى كه منطق دارد، عجله ندارد. به دشمن فرصت دهيد تا آن را بشنود، و امنيّت او را تضمين كنيد تا با فكر آسوده انتخاب كند. «يسمع، ابلغه مأمنه» 10- كفر بعضى، از جهل سرچشمه مىگيرد و اگر آگاه شوند، حقّ را مىپذيرند. «ذلك بانّهم قوم لايعلمون» |
||
۲۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 7 -------------------------------------------- آيه كَيْفَ يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِندَ اللَّهِ وَعِندَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِينَ عَهَدتُّمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ فَمَا اسْتَقَمُواْ لَكُمْ فَاسْتَقِيمُواْ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ ---------------------------------------------- ترجمه چگونه مىتواند نزد خدا و رسولش، پيمانى با مشركان (عهد شكن) باشد، مگر كسانى كه نزد مسجدالحرام با آنان پيمان بستيد. پس تا هنگامى كه به عهدشان وفا دارند، شما هم وفادار بمانيد كه خداوند، متقيّن را دوست دارد. --------------------------------------------- نکته ها اين آيه، توجيه آيات نخست سورهى برائت و دليلى براى دستور برائت وبيزارى است، چرا كه آنان وفادار به پيمانهايشان نبودند. چون از هر طرف كعبه تا 48 ميل، جزء حرم است، به قراردادهايى كه در اين مناطق بسته مىشود، «عند المسجد الحرام» گفته مىشود. مثل پيمان حديبيّه كه در 15 ميلى مكّه بسته شد. آوردن كلمهى «مسجدالحرام» در بيان محلّ قرارداد، اشاره به اهميّت آن مكان است، و گرنه پيمانهاى ديگر نيز كه در كنار مسجدالحرام نباشد، لازم الوفاست. ---------------------------------------------- پيام ها 1- چون يهود و مشركان، بيشترين دشمنى را با مسلمانان دارند، [16] از بيشتر آنان انتظار وفادارى نداشته باشيد. «كيف يكون ...» 2- هنگام انتقاد، كلّى نگوييم و به افراد سالمِ گروهها هم توجّه كنيم. «الاّ الذين عاهدتم» 3- با دشمنان خود، در وفادارى به پيمانها يا نقض آن، مقابله به مثل كنيد. «فما استقاموا لكم...» 4- تقوا ووفاى به عهد، ملازم يكديگرند. «فاستقيموا لهم انّ اللَّه يحبّ المتّقين» _______________________________ 16) لَتجدنَّ اَشدّ الناسِ عَداوةً للّذين آمنوا اليهود و الّذين اشركوا» مائده، 85 . |
||
۲۰ شهریور ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |