در حال دیدن این عنوان: |
۷۳ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 18 -------------------------------------------- آيه إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَجِدَ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وأَقَامَ الصَّلَوةَ وَءَاتَى الزَّكَوةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُوْلَئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ ------------------------------------------ ترجمه مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مىپردازند و جز از خدا نمىترسند. اميد است كه آنان از رهيافتگان باشند. ------------------------------------------- نکته ها مسجد، پايگاه مهّم عبادى و اجتماعى مسلمانان است. بنابراين، هم متولّيان آن بايد صالح و پاك باشند و هم برنامههايش سازنده و تربيت كننده، هم بودجهاش مشروع و حلال باشد و هم مسجديان اهل تقوا و خدايى و مورد تكريم. وگرنه اگر سازندگان مساجد، جبّاران و سلاطين باشند و پيشنمازان، افراد بىسواد و ترسو و خادمان نيز وارفتگان بىحال، طبعاً مساجد از هدف اصلى خود كه آبادى معنوى است، دور خواهند ماند. به گفتهى مرحوم فيض كاشانى در تفسير صافى، تعمير مسجد شامل مرمّت، نظافت و فرش كردن، روشنايى، تدريس و تبليغ مىشود. در قرآن 32 بار از زكات ياد شده كه 28 بار آن در كنار نماز بيان شده است. رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: «اذا رأيتم الرّجُلَ يعتاد المسجدَ فاشهَدُوا له بالأيمان» [23] همين كه ديديد كسى به مسجد رفت و آمد مىكند، به ايمان او گواهى دهيد. در احاديث براى كسانى كه به مسجد رفت و آمد مىكنند، بهرههاى فراوان ذكر شده است، از جمله: پيدا كردن دوست و برادر دينى، آگاهىهاى مفيد، ارشاد و دورى از گناه، برخوردارى از نعمت و رحمت الهى. [24] ______________________________ 23) تفسير درّالمنثور. 24) وسائل الشيعه و تفسير درّالمنثور. ---------------------------------------------- پيام ها 1- توليت و تعمير مسجد شرايطى دارد: الف: از جهت اعتقادى، ايمان به مبدأ و معاد. «آمن باللّه و اليوم الاخر» ب: از نظر عملى، برپا داشتن نماز وپرداخت زكات. «اقامالصلوة وآتى الزكوة» ج: از جهت روحى، شجاعت و نفوذناپذيرى. «لميخش الا اللّه» (اگر متولّى مسجد، شجاع باشد، مسجد نيز كانون حركتهاى ضدّ ظلم خواهد بود) 2- وظيفهى متولّيان مساجد و تعميركنندگان آنها، رسيدگى به محرومان است. «انّما يعمر... آتى الزكوة» 3- ايمان از عمل جدا نيست، «آمن... و اقام» نماز از زكات جدا نيست، «اقام الصلوة و آتى الزكوة» و مسجد از انقلاب جدا نيست. «مساجد اللّه... و لم يخش» 4- با وجود ايمان، عمل صالح، نماز، زكات و شجاعت، باز هم مغرور نشويم، هنوز خطر انحراف وجو دارد. «فعسى اولئك من المهتدين» |
||
۲۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 19 -------------------------------------------- آيه أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَآجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْأَخِرِ وَجَهَدَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَوُونَ عِندَ اللَّهِ وَاللَّهُ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الظَّلِمِينَ -------------------------------------------- ترجمه آيا آبرسانى به حاجيان و تعمير مسجدالحرام را همانند (عملِ) كسى قرار دادهايد كه به خدا و روز قيامت ايمان آورده و در راه خدا جهاد كرده است؟ اين دو نزد خداوند يكسان نيست و خداوند گروه ستمگر را هدايت نمىكند. ------------------------------------------- نکته ها عباس، عموى پيامبر و شيبة به يكديگر افتخار مىكردند؛ عباس به آبرسانىِ خود به زائران خانهى خدا مىباليد و شيبة به كليددارى كعبه. علىعليه السلام فرمود: ولى من با سنّ كم خود، به اين افتخار مىكنم كه شما با جهاد و شمشير من ايمان آورديد. عباس ناراحت شده نزد پيامبرصلى الله عليه وآله از علىعليه السلام شكايت كرد. اين آيه نازل شد. [25] علىعليه السلام بارها براى اولويّت خويش به اين آيه استشهاد كرد، چرا كه ايمان و جهاد، برتر از خدماتِ دورانِ شرك است كه فاقد ارزش معنوى است. _____________________________ 25) تفسير نمونه ؛ كافى، ج 8، ص 204. ------------------------------------------- پيام ها 1- عملزده نشويم، عمل بدون ايمان، سرابى پوچ و جسدى بىجان است. «اجعلتم سقاية الحاج... كمن آمن...» 2- رزمندگان مخلص برتر از ديگرانند، هر چند ديگران منشأ خدماتى از طريق مشاغل ديگر باشند. «اجعلتم سقاية الحاج ... كمن... جاهد فى اللّه» 3- برابر دانستن رزمندگانِ با ايمان با ديگران، مورد توبيخ و يكى از ظلمهاى اجتماعى است. «اجعلتم... كمن... جاهد... القوم الظالمين» |
||
۲۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 20 -------------------------------------------- آيه الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَهَدُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَ لِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَآئِزُونَ ------------------------------------------------ ترجمه كسانى كه ايمان آورده و هجرت كردند و در راه خدا با اموال و جانهاى خويش جهاد كردند، بزرگترين درجه را نزد خداوند دارند و اينان همان رستگارانند. ---------------------------------------------- پيام ها 1- ايمان، هجرت و جهاد، همچون تقوا، در رأس همهى ارزشهاست. «آمنوا و هاجروا و جاهدوا... اعظم درجةً» 2- اگر ملاك ارزش نزد مردم، روابط قبيلگى و نژادى است، در محاسبات الهى، ايمان، هجرت و جهاد، ملاكِ ارزش است. [26] «عنداللَّه» 3- ايمان، لازمهى كمالات ديگر است. «آمنوا» 4- ارزش همهى كارهاى مقدّس، به نيّت آنهاست. «فى سبيل اللَّه» 5 - فوز و رستگارى، تنها در سايهى ايمان، هجرت و جهاد است. «آمنوا و... اولئك هم الفائزون» ________________________________ 26) اگر همهى مسلمانان وصحابه پيامبر در يك رديف باشند، نخستين ايمان آورنده و آنكه بيشترين مدّت را در جبهه بود و بيشترين ضربات را خورد، چه كسى جز علىعليه السلام خواهد بود؟ |
||
۲۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 21، 22 -------------------------------------------- آيه يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُم بِرَحْمَةٍ مِّنْهُ وَرِضْوَ نٍ وَجَنَّتٍ لِّهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُّقِيمٌ خَلِدِينَ فِيهَآ أَبَداً إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ -------------------------------------------- ترجمه پروردگارشان آنان را به رحمتى از ناحيه خود و رضايت خويش و باغهايى از بهشت، بشارت مىدهد كه برايشان در آن نعمتهاى ابدى است. آنان تا ابد در آنجا جاودانند. همانا نزد خداوند پاداشى بزرگ است. -------------------------------------------- پيام ها 1- خداوند، خود به مؤمنان مهاجر و مجاهد، مژدهى بهشت داده است. [27] «يبشّرهم ربّهم» 2- نشانهى جامعيّت يك مكتب آن است كه علاوه بر هماهنگى با فطرت، به پيروان خود اميد دهد. «يبشّرهم» 3- بشارت و پاداش، از شئون ربوبيّت است. «يبشّرهم ربّهم» 4- برخوردارى از رحمت و رضوان بهشت، نمودى از فوز و رستگارى است. «الفائزون يبشرّهم ربّهم...» 5 - رحمت و رضاى خدا، بر نعمتهاى مادّى مقدّم است. «برحمة منه و رضوان و جنّات» (نام رحمت و رضوان قبل از بهشت آمده است) 6- باغهاى بهشت، پر نعمت است. [28] «نعيم» 7- اگر به خاطر خدا از نعمتهاى فانى بگذريم، به نعمتهاى ابدى مىرسيم. «نعيم مقيم» 8 - فنا و زوال، بزرگترين آفتِ نعمتهاى دنيوى است كه در قيامت اين آفت نيست. «مقيم، خالدين، ابداً» 9- پاداش بزرگ، تنها در انحصار اوست، پاداشهاى ديگران از هر كس و هرچه كه باشد، كوچك است. «عنده» قبل از «اجر عظيم» نشانهى انحصار است. 10- خداوندى كه به همهى دنيا «قليل» مىگويد، به پاداش مجاهدان، «عظيم» مىگويد. 11- خداوند، قليل و فانى ما را به گرانبهاترين قيمت مىخرد، با آنكه ما هر چه داريم، از خود اوست. «اجر عظيم» _______________________________ 27) در آيات ديگر، بشارتهاى ديگرى نيز آمده است، همچون: «سقاهم ربّهم» (انسان، 21) و «صلواتٌ من ربّهم» بقره، 157. 28) به گفتهى مفردات «نعيم» به معناى نعمت فراوان است. |
||
۲۲ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 23 -------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ ءَابَآءَكُمْ وَإِخْوَنَكُمْ أَوْلِيَآءَ إِنِ اسْتَحَبُّواْ الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَنِ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّلِمُونَ -------------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اگر پدران و برادرانتان، «كفر» را بر «ايمان» ترجيح دادند، ولايت آنان را نپذيريد و هر كس از شما دوستى و ولايت آنان را بپذيرد، آنان همان ستمگرانند. ------------------------------------------- نکته ها تهديدهاى قرآن نسبت به پذيرش ولايت كفّار، تكان دهنده است. از جمله در سوره مائده آمده است: «و من يتولّهم منكم فانّه منهم» [29] هر كه ولايت آنان را بپذيرد، جزو آنان است. همچنين در سوره آلعمران مىفرمايد: «و من يفعل ذلك فليس مِن اللَّه فى شىءٍ» [30] هر كه چنين كند، رابطهاش با خدا قطع شده است. بعضى از مسلمانان هنگام هجرت به مدينه، مورد خشم والدين كافر خود بودند، ولى حفظ دين خود را بر رضايت آنان ترجيح دادند. البتّه ولايت پدر و مادر كافر را نبايد پذيرفت، ولى اين غير از نيكى به آنهاست. _____________________________ 29) مائده، 51. 30) آلعمران، 28. ------------------------------------------- پيام ها 1- پدر كافر، بر فرزند مسلمان ولايت ندارد و روابط مكتبى بر روابط خانوادگى مقدّم است. «لا تتّخذوا» 2- عواطف نبايد بر ارزشهاى مكتبى غالب شود. «لاتتّخذوا ابائكم و اخوانكم» 3- ولايت كافر ممنوع است، حتّى اگر نزديكترين افراد باشد. «لاتتّخذوا ابائكم... أولياء ان استحبّوا الكفر» 4- ضابطهى دين و مكتب، مقدّم بر هر رابطهاى است. «لاتتّخذوا، اناستحبّوا الكفر» 5 - پذيرش ولايت كفّار، ظلم است. «الظالمون» |
||
۲۲ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 24 -------------------------------------------- آيه قُلْ إِن كَانَ ءَابَآؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَ إِخْوَ نُكُمْ وَأَزْوَجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوَ لٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَ تِجَرَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَ مَسَكِنُ تَرْضَوْنَهَآ أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهَادٍ فِى سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى يَأْتِىَ اللَّهُبِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الْفَسِقِينَ ----------------------------------------------- ترجمه بگو: اگر پدران و فرزندان وبرادران وهمسران و خاندان شما وثروتهايى كه جمع كردهايد و تجارتى كه از كسادى آن بيم داريد و خانههايى كه به آنها دلخوش كردهايد، نزد شما از خدا وپيامبرش وجهاد در راه او محبوبتر باشد، پس منتظر باشيد تا خداوند، فرمان (قهر) خويش را به اجرا در آورد. و خداوند، گروه نافرمان را هدايت نمىكند. ---------------------------------------------- نکته ها روزى علىبن ابىطالب عليهما السلام به گروهى فرمود: چرا شما براى كمك به اسلام به مدينه هجرت نمىكنيد و به پيامبر ملحق نمىشويد؟ گفتند: ما با برادران و فاميل خود هستيم و از خانههايمان دفاع مىكنيم. [31] گروههايى كه در اين آيه مطرح شده، به عنوان نمونه است و به همين دليل، پدر شامل مادر هم مىشود و پسر شامل دختر، و برادر شامل خواهر نيز مىشود. _____________________________ 31) تفسير الميزان. -------------------------------------------- پيام ها 1- ميزان ايمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهى دنيا و آخرت مىتوان شناخت. «احبّ اليكم من اللّه و رسوله و جهاد» 2- جهاد، از اركان اسلام است و در كنار توحيد و نبوّت مطرح شده است. «من اللَّه و رسوله و جهادٍ» 3- براى عبور از پلهاى مادّيت، بايد عقايد و انس با خدا را تقويت كرد. «ان كان آبائكم... و اموال... احبّ اليكم من اللّه و رسوله...» 4- عواطف فاميلى و امكانات مادّى نبايد مانع جهاد شود و هركجا مانع شد، زمينهساز قهر الهى است. «ان كان آبائكم... و اموال... احبّ... فتربّصوا...» (در راه دوستى خدا و جهاد در راه او بايد از همه چيز و همه كس گذشت. زيرا حفظ دين، بر حفظ روابط خانوادگى، عاطفى و اقتصادى مقدّم است.) 5 - مسلمانانِ مرفّهِ دنياپرست، همچون كافرانند. [32] «فتربّصوا» 6- اگر رفاه در زندگى اصل شد، انسانيّت سقوط مىكند و سبب دورى از خدا ورسول است وقهر و غضب نامعلومى را در انتظار دارد. «يأتى اللَّه بأمره» 7- رفاه طلبانِ مسئوليّت گريز، مشمول هدايت الهى نمىشوند. «لايهدى» 8 - برترى دادن مادّيات بر امور معنوى، نشانهى فسق است. «احبّ اليكم... الفاسقين» (مرز ايمان و فسق، رها كردن معنويات است) _______________________________ 32) در آيه، خطاب به آنان كلمهى «فتربّصوا» به كار رفته كه اين لحن در قرآن، خطاب به كفّار است. به علاوه آيه مىرساند كه خداوند خود با دنياپرستان سخن نمىگويد، بلكه به پيامبر مىفرمايد كه به آنان پيام بدهد. «قُل» تفسير الميزان. |
||
۲۲ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 25 -------------------------------------------- آيه لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِى مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْتُغْنِ عَنكُمْ شَيْئاً وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُم مُّدْبِرِينَ --------------------------------------------- ترجمه همانا خداوند در مواضع بسيارى شما را يارى كرده است و در روز حُنين (نيز شما را يارى كرد،) آنگاه كه فراوانى لشگرتان شما را به غرور و اعجاب واداشت، ولى اين فزونىِ نفرات هيچ سودى براى شما نداشت و زمين با همهى گستردگىاش بر شما تنگ آمد، پس شما پشت به دشمن فرار كرديد. ------------------------------------------- نکته ها در آيات قبل، تشويق به جهاد و هشدار نسبت به وابستگىها بود، در اين آيه الطاف و امدادهاى الهى را بازگو مىكند تا انگيزهى جهاد تقويت شود. مجموع جنگها و سراياى پيامبرصلى الله عليه وآله، كه در اين آيه با تعبير «مواطن كثيرة» آمده، هشتاد مورد بوده است. [33] نقل شده است كه «متوكّل عباسى» مريض شد و نذر كرد كه اگر شفا يافت، «دراهم كثيرة» بدهد. پس از بهبودى، بحث شد كه دراهم كثيرة چقدر مىباشد؟ از امامهادىعليه السلام پرسيدند، آن حضرت با استناد به اين آيه فرمودند: بايد هشتاد درهم بدهد. [34] سيماى جنگ حُنين جنگ حُنين در منطقهاى نزديك طائف، ميان مسلمانان و قبيلهى «هوازن» درگرفت و به همين سبب به آن جنگ هوازن هم مىگويند. در سال هشتم هجرى پيامبرصلى الله عليه وآله براى مقابله با توطئه و تهاجم هوازن، به آن منطقه لشكركشى كرد. سپاه ده هزار نفرى اسلام كه مكّه را فتح كرده بود، به همراه دو هزار نفر از تازه مسلمانان، به آن سوى عزيمت كردند. جنگ و درگيرى پس از نماز صبح بود و مسلمانان كه از حملهى قبايل هوازن غافلگير شده بودند، اغلب پا به فرار گذاشتند و نظام سپاه اسلام در هم ريخت، ولى با مقاومت سرسختانهى گروهى، سرانجام فراريان به فراخوانى پيامبرصلى الله عليه وآله بازگشتند و مجدّداً حمله آغاز شد و با كشته شدنِ صد نفر از مشركان و تسليم شدن بقيّه و به دست آمدن غنايم بسيار، جنگ حُنين با يارى خداوند به سود مسلمانان خاتمه يافت. دربارهى تعداد اسرا و ميزان غنايم و كيفيّتِ تقسيم آنها و مسائلى كه پيش آمد و نتايج اين نبرد، حرفهاى گفتنى بسيار است كه بايد به كتب تاريخ و مغازى مراجعه كرد. _______________________________ 33) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج7، ص 464. 34) تفسير اطيبالبيان. ----------------------------------------------- پيام ها 1- عامل اصلى پيروزى جنگها در صدر اسلام، نصرت و امداد الهى بود. «لقد نصركم اللّه...» 2- ياد الطاف الهى، از عوامل تقويت روحيّه و ايمان است. «لقد نصركم اللَّه» 3- جنگ حُنين بسيار مهم بود. («مواطن كثيرة» شامل جنك حُنين نيز مىشود، ولى به خاطر اهميّت آن جداگانه نيز نام برده شده است)«مواطن كثيرة ويوم حنين» 4- گاهى كثرت جمعيّت و امكانات مادّى، سبب غرور و غفلت و قهراً سبب شكست مىشود. «اعجبتكم كثرتكم» 5 - به امدادهاى الهى در همه حال نياز است، چه در حال ضعف و چه در حال قدرت. در جنگ بدر با مسلمانانِ اندك، از نصرت الهى برخوردار شدند و در جنگ حُنين با تعداد زياد، باز هم نصرت الهى به يارى آمد. «لقد نصركم اللّه... و يوم حُنين» 6- بدون ارادهى الهى، اسباب مادّى بىاثر است. «لم تغن عنكم» 7- براى ايجاد روحيّهى تعبّد و تواضع، گاهى بايد نقاط ضعف را به رخ كشيد، تا غرورهاى بيجا بشكند. «ثمّ وليّتم مدبرين» |
||
۲۲ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 26 -------------------------------------------- آيه ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنزَلَ جُنُوداً لَّمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَذَ لِكَ جَزَآءُ الْكَفِرِينَ ---------------------------------------------- ترجمه سپس خداوند، آرامش خود را بر پيامبرش وبر مؤمنان فرو فرستاد و سپاهيانى فرستاد كه شما آنان را نديديد و كافران را عذاب كرد، و اين كيفر كافران است. ---------------------------------------------- نکته ها در قرآن، شش مرتبه كلمه «سَكينة» بهكار رفته كه پنجبار آن در مورد جنگ است. در جنگ حنين، خداوند چهار نوع لطف به مؤمنان داشت: سكينه، جنود نامرئى، قهر بر كفّار و پذيرش توبهى فراريان (كه در آيهى بعد مطرح است). بعضى از اسيرانِ كفّار، از مسلمانان مىپرسيدند: كجايند آن سفيد پوشانى كه ما را مىكشتند؟ [35] اشاره به فرشتگانى كه با لباسهاى سفيد، به چشم كفّار مىآمدند. ______________________________ 35) تفسير صافى. --------------------------------------------- پيام ها 1- لغزش رزمندگان در جبهه، سبب محروم شدن از امدادهاى غيبى الهى نمىشود. «ثمّ ولّيتم مدبرين ثمّ انزل اللّه سكينته» 2- امدادهاى غيبى، رمز پيروزى مسلمانان است. «انزل اللَّه سكينته» 3- داشتن روحيّهى خوب و اطمينانِ برخاسته از ايمان، از عوامل اصلى پيروزى در نبرد است. «سكينته» 4- آرامش و اطمينان، هم براى رهبر لازم است، هم پيروان او. «سكينته على رسوله و على المؤمنين» نگرانى پيامبر از فرار افراد بود و ناآرامى مردم، از ترس. 5 - آرامش روحى مؤمنان، از سوى خدا بود، «سكينتهُ» در آيهاى ديگر مىفرمايد: «سكينتهٌ من ربّكم» [36] 6- باور به حضور فرشتگان و مأموران الهى در جنگ براى امداد مؤمنان، يك عقيدهى قرآنى است. «انزل جنوداً لم تروها» 7- كشته شدن، براى كسى كه به مبدأ و معاد ايمان دارد افتخار است، ولى براى كافران، مايهى عذاب. «عذّب» 8 - عاقبت همهى كفّار، شكست و ذلّت است. «عذّب... ذلك جزاء الكافرين» _____________________________ 36) بقره، 248. |
||
۲۲ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 27 -------------------------------------------- آيه ثُمَّ يَتُوبُ اللَّهُ مِن بَعْدِ ذَ لِكَ عَلَى مَن يَشَآءُ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ------------------------------------------- ترجمه سپس خداوند بعد از آن (فرار)، لطف خود را به هر كه بخواهد بر مىگرداند (و توبهى فراريان را مىپذيرد.) وخداوند، آمرزنده و مهربان است. --------------------------------------------- نکته ها در اين كه مراد از توبه چيست، چند احتمال است: 1- توبه از گناهِ فرار از جبهه. 2- توبه از شرك. 3- توبه از غرور و اتّكا به فزونى جمعيّت. -------------------------------------------- پيام ها 1- درهاى توبه هميشه وبراى همه باز است، حتّى بر اسيرانِ كافر و فراريان. «يتوب اللَّه» (فعل مضارع بر استمرار دلالت دارد) 2- پذيرش توبه، بر خداوند واجب نيست، بلكه تفضّلى است كه به حكمت خود او مربوط است. «من يشاء» 3- خداوند، هم گناهان را مىپوشاند، هم انسان را دوست دارد. «غفور رحيم» |
||
۲۲ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 28 -------------------------------------------- آيه يَأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ إِن شَآءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ------------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! قطعاً مشركان، پليد وناپاكند، پس بعد از اين سال نبايد به مسجدالحرام نزديك شوند و اگر (به خاطر راندن كفّار و قطع داد و ستد) از فقر و تنگدستى مىترسيد، پس به زودى خداوند اگر بخواهد از فضل خويش شما را بىنياز خواهد كرد، قطعاً خداوند آگاه و حكيم است. --------------------------------------------- نکته ها يكى از فرمانهاى چهارگانهاى كه حضرت علىعليه السلام در حج سال نهم هجرى به مشركان ابلاغ كرد اين بود كه از سال آينده، حقّ ورود به مسجدالحرام را ندارند. -------------------------------------------- پيام ها 1- شرك، پليدى است. «نجس» پاكى واقعى در سايهى ايمان است. 2- مؤمن بايد نسبت به مشرك، تنفّر داشته باشد. «الّذين آمنوا انّماالمشركون نجس» 3- در احكام دين بايد قاطعانه عمل كرد، نه با تعارف. «انّما المشركون نجس» 4- در اعلام برنامه وديدگاه، توجّه به توان اجرايى خود داشته باشيم. «انّما المشركون نجس» (با آنكه پليدبودن مشركان مربوط به سال نهم وسال اعلام برائت نبود، لكن چون در آن سال مسلمانان قدرت اجرا پيدا كردند، اين امر اعلام شد) 5 - چون نزديك شدن، زمينهى وارد شدن است، پس مشركان نبايد به مكانهاى مقدّس حتّى نزديك شوند. «لايقربوا» 6- در قرآن، فلسفهى برخى نهىها وتحريمها بيان شده است. «نجس فلايقربوا» 7- همهى زمينها از نظر قداست، يكسان نيستند. «فلايقربوا المسجدالحرام» 8 - با مخالفان هم مدارا كنيم و به آنان مهلت دهيم. «بعد عامهم هذا» 9- در دستورات و آئيننامهها، به تنشها وپيامدهاى آن نيز توجّه كنيم. «نجس فلايقربوا... و ان خفتم عيلة...» 10- تنگناهاى اقتصادى و فشارهاى مالى، ما را نسبت به دينمان بىتعهّد نسازد. «ان خفتم عيلةً» 11- هركجا احساس نگرانى اجتماعى شد، بايد روحيّهى اميد و توكّل را در مردم زنده كرد. «ان خفتم عيلةً فسوف يغنيكم اللّه من فضله» 12- رزق ما به دست ديگران (مسافران و جهانگردان) نيست، بلكه به دست خداست. «يغنيكم اللَّه» 13- از قطع رابطه اقتصادى با كفّار، به خاطر مكتب، نگران نباشيم.«يغنيكم اللّه» 14- بيش از زرنگى ومديريّت وسرمايه و...، فضل الهى در غناى مردم نقش دارد. «يغنيكم اللَّه من فضله» 15- احكام دين، بر پايهى علم و حكمت الهى است. «عليم حكيم» |
||
۲۲ شهریور ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |