در حال دیدن این عنوان: |
۶۹ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 29 -------------------------------------------- آيه قَتِلُواْ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَلَايُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ حَتَّى يُعْطُواْ الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَغِرُونَ -------------------------------------------- ترجمه با كسانى از اهل كتاب (يهود، نصارى، مجوس، صابئين،) كه به خدا و روز قيامت ايمان نمىآورند و آنچه را خدا و رسولش حرام كردهاند، حرام نمىشمرند و به دين حقّ گردن نمىنهند بجنگيد، تا با خوارى و ذلّت، به دست خود جزيه بپردازند. ------------------------------------------ نکته ها در آيات قبل، سخن از پليد بودن مشركان و نبرد با آنان بود، در اين آيه شيوهى برخورد با اهل كتاب را بيان مىكند كه يكى از دو راه در پيش آنان است: جنگ، يا پرداختِ جزيه. همانگونه كه مسلمانان با پرداخت خمس و زكات، به دولت اسلامى كمك مىكنند و از مزاياى امنيّت و خدمات بهرهمند مىشوند، اهل كتاب نيز با پرداخت مبلغى به نام جِزيه، بودجهاى را كه صرف آنها مىشود، تا حدّى تأمين مىكنند. مقدار جزيه را نيز رهبر مسلمين تعيين مىكند. البتّه بايد به اندازهاى باشد كه پرداخت آن براى اهل كتاب سنگين باشد. «وهم صاغرون» امام صادقعليه السلام فرمود: اگر مقدار جزيه كم باشد، در پرداخت تفاوتى در روحيّهى آنان حاصل نشده و احساس حقارت نمىكنند. [37] با اينكه اهل كتاب، به خدا و قيامت ايمان دارند، ولى در آيه آنان را نسبت به خدا و قيامت بىايمان معرّفى كرده است، زيرا قرآن، كسانى را كه به بخشى از معارف ايمان دارند و بخشى را منكرند، كافر مىداند. [38] به علاوه اگر ايمان به مبدأ و معاد آميخته به خرافات باشد، به منزلهى كفر است. [39] _____________________________ 37) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج 3، ص 566. 38) يقولون نؤمن ببعضٍ و نكفر ببعض... اولئك هم الكافرون حقّا». نساء، 150. 39) تفسير صافى. ------------------------------------------- پيام ها 1- اهل كتاب، اگر به دستورات انبياى خود عمل نكنند، مجرم شناخته مىشوند. «قاتلوا الذين... لايحرّمون ما حرّم اللَّه» 2- دين حقّ، تنها اسلام است و اديان ديگر به دليل تحريف وخرافاتى كه در آنها جا دادهاند، حقّ نمىباشند. «و لا يدينون دين الحق» 3- در مقابل كفّار اهل كتاب كه ايمان نمىآورند، دو راه وجود دارد: يا جنگ، يا تسليم و پرداخت جزيه. «قاتلوا... حتّى يعطوا الجزية» 4- گرفتن ماليات سرانه از اهل كتاب، الزامى است وبايد از موضع قدرت و به صورت نقدى باشد وآنان نيز با تواضع وتسليم بپردازند. «عن يدٍ، صاغرون» 5 - حكومت اسلامى بايد از چنان قدرتى برخوردار باشد كه ديگران تسليم او شوند. «قاتلوا الذين لا يؤمنون ... و هم صاغرون» 6- اقلّيتهاى مذهبى بايد در برابر نظام اسلامى خاضع باشند. «صاغرون» |
||
۲۲ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 30 -------------------------------------------- آيه وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَرَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ذَلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَهِهِمْ يُضَهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَبْلُ قَتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ -------------------------------------------- ترجمه و يهوديان مىگفتند: عُزير، پسر خداست و مسيحيان مىگفتند: مسيح، پسر خداست. اين سخنى است (باطل) كه به زبانشان مىآورند وبه گفتار كسانى كه پيش از اين كافر شدهاند، شباهت دارد (كه مىگفتند: فرشتگان دختران خدا هستند.) خدا آنان را بكُشد، چگونه (از حقّ) رويگردان مىشوند. --------------------------------------------- نکته ها «عُزير»، عربى شدهى «عَزراء» است، مثل «عيسى» كه عربىِ «يَسوع» و «يحيى» كه معرّبِ «يوحَنّا» است. عُزير يكى از علماى بزرگ يهود بود كه لقب «مُنجىِ يهود» يافت. زيرا پس از واقعهى قتل عام مردم به دست بختالنصر و خرابى معبدها و سوزاندن تورات و اسارت زنان و فتح بابل توسّط كورش، عُزير نزد كورش آمد و از او خواست كه به يهوديان سروسامانى بخشد. اين آيه، به گونهاى توضيح و دليل آيهى قبل است كه فرمود: اهل كتاب به خدا و قيامت ايمان ندارند. محقّقان معتقدند بسيارى از معارف تورات و انجيل، با خرافات بودائيان و برهمائيان و يونانيان آميخته شده است، حتّى بسيارى از داستانهاى انجيل، عيناً در مذهب بودا و برهمايى ديده مىشود. البتّه يهوديان امروز، عُزير را فرزند خدا نمىدانند، ولى در زمان پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله، چنين عقيدهاى داشته و در مقابل سؤال پيامبر كه «با اينكه مقام موسى بالاتر است، چرا او را فرزند خدا نمىدانيد؟» جوابى نداشتند. [40] _______________________________ 40) تفسير نمونه. ----------------------------------------------- پيام ها 1- با آنكه فقط گروهى از يهود، عُزير را فرزند خدا مىدانستند، ولى چون ديگران نيز سكوت كردند، نسبتِ انحراف به همه داده است. «قالت اليهود» 2- دربارهى شخصيّتهاى دينى والهى نبايد غلّو كرد. «عزيرابن اللّه... المسيح...» 3- عقايد يهود و نصارى، آميخته به خرافات است. «ذلك قولهم بافواههم» 4- مشركان، بتها را شريك خدا و فرشتگان را دختران خدا مىدانستند، يهود و نصارى، عُزير و عيسى را پسر خدا، از اين جهت كلامشان به كلام كفّار شباهت داشت. «يضاهئون قول الذين كفروا» 5 - ريشهى خرافات در مذهب يهود و نصارى، در عقايد كفّار پيشين است. [41] «يضاهئون قول الذين كفروا من قبل» ________________________________ 41) محقّقان امروز معتقدند: بسيارى از معارفِ تورات و انجيل، با خرافاتِ بودائيان و برهمائيان و يونانيان آميخته شده است، حتى بسيارى از داستانهاى انجيل، عيناً در مذهب بودا و برهمايى ديده مىشود. تفسير نمونه. |
||
۲۲ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 31 -------------------------------------------- آيه اِتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَنَهُمْ أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَآ أُمِرُواْ إِلَّا لِيَعْبُدُواْ إِلَهاً وَ حِداً لَّآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَنَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ ------------------------------------------ ترجمه (اهل كتاب،) دانشمندان و راهبانِ خود و مسيح فرزند مريم را به جاى خداوند به خدائى گرفتند، در حالى كه دستور نداشتند جز خداى يكتا را كه معبودى جز او نيست بپرستند. خداوند از هر چه براى او شريك مىپندارند، منزّه است. ------------------------------------------ نکته ها «اَحبار»، جمع «حِبر»، به معناى دانشمند و «رُهبان»، جمع «راهب»، به معناى تاركِ دنيا و دِيرنشين است. آنان با همهى قداستشان بندهى خدايند، نه معبود. اطاعت بىقيد و شرط از احبار و راهبان، نوعى پرستش آنان است و امام صادقعليه السلام فرمود: «مَن اطاعَ رجلاً فى معصية اللَّهِ فقد عَبَدَه» هر كس در راه معصيت خدا، از ديگرى پيروى كند، او را پرستش نموده است. [42] امام صادقعليه السلام فرمود: اهل كتاب براى علماى خود، نماز و روزه انجام نمىدادند، بلكه علماى آنان حرامهايى را حلال و حلالهايى را حرام كرده بودند و مردم از آنان پيروى مىكردند. [43] در قيامت، مشركان از اينكه خدا را با شركاى ديگر برابر پنداشتهاند، حسرت مىخورند و مىگويند: «تاللَّه اِن كنّا لفى ضلالٍ مبينٍ اذ نُسوّيكم بربّ العالمين» [44] ______________________________ 42) تفسير نورالثقلين. 43) بحار، ج2، ص 98. 44) شعراء، 98. --------------------------------------------- پيام ها 1- اطاعت بىقيد و شرط از غير خدا، نوعى عبادت غير خداست. «ما امروا الاّ ليعبدوا الهاً واحداً» 2- انسانپرستى به هر شكل، شرك است. هيچ شخصيّتى نبايد بت شود. «اتّخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون اللَّه» 3- پيامبرِ معصوم كه همهى فكر و هدفش خداست، حسابى جدا از علما دارد، لذا نام مسيح جداگانه مطرح شده است. «احبارهم و رهبانهم... و المسيح» 4- عشقها، دوستىها و اطاعتها بايد حدّ و مرز داشته باشد. هر نوع نظام، قطب، مراد، مرشد، اطاعت تشكيلاتى و حزبى و...، اگر سرچشمهاش وحى و امر خدا نباشد، شرك است. «اتّخذوا... اربابا من دون اللَّه» 5 - خطر انحراف از توحيد به شرك، هميشه و همه جا بوده است. «اتّخذوا... اربابا من دون اللَّه» 6- تنها خداوند حقّ قانونگذارى دارد. آنان كه قانون غيرخدا را مىپذيرند، از مدار اسلام، خارجند. «اتّخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون اللَّه» 7- غلوّ و زيادهروى دربارهى انبيا، پرستش انبيا و يا آنان را فرزند خدا دانستن، شرك است. «سبحانه عمّا يشركون» |
||
۲۳ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 32 -------------------------------------------- آيه يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُواْ نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَ هِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّآ أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَفِرُونَ --------------------------------------------- ترجمه مىخواهند نور خدا را با دهانهايشان خاموش سازند، ولى خداوند جزاين نمىخواهد كه نور خود را به كمال برساند، هرچند كفّار، ناراحت باشند. ------------------------------------------- نکته ها پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله فرمودند: خداوند به اهل زمين نگاه كرد و من را انتخاب كرد، سپس بار ديگر نگاه كرد و علىبن ابىطالبعليهما السلام را انتخاب فرمود، او بعد از من نور زمين است. آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت كردند. [45] _____________________________ 45) بحار، ج 23، ص 320. -------------------------------------------- پيام ها 1- توطئه دشمنان، دائمى وبىوقفه است. «يريدون» (فعلمضارع، رمز تداوم است) 2- احكام اسلام ودين خدا، نور است ونور، سرچشمهى حيات. «نوراللَّه» 3- هرچند گروههاى كفّار هر دستهاى به نوعى تلاش مىكنند، امّا هدف همهى آنها خاموش ساختنِ فروغ دين است. «يطفئوا نور اللَّه» 4- تلاشهاى كافران در مبارزه با دين، مثل فوت كردن به خورشيد است. [46] «يطفئوا نور اللَّه بافواههم» 5 - بيشترين تلاشِ دشمنان دين، از راه تبليغات است. «بافواههم» 6- اگر نداى اسلام از زبان پيامبر نور است، تداوم آن در شكل امامت، اتمام نور است. [47] «يتمّ نوره» 7- خداوند به طرفداران حق، وعدهى پيروزى داده است. «ان يتمّ نوره ...» 8 - خداوند، فروغ دين را نه تنها حفظ مىكند، بلكه گسترش مىدهد. «يتمّ نوره» 9- كفّار بدانند كه با ارادهى حتمى خداوند براى پيروزى دين حقّ، طرفاند و هرگونه تلاش بر عليه مكتب اسلام محكوم به شكست است. «يتمّ نوره» 10- اسلام مكتبى جاودانه بوده، «يتمّ نوره» و مخالف آن كافر است. «ولو كره الكافرون» 11- ارادهى الهى، در مسير راضى ساختن پيامبر خويش است، هرچند كفّار را خوش نيايد. [48] «ولو كره الكافرون» ________________________________ 46) نمرودها، فرعونها، بنىاميه و بنىعباس و امثال آنان، نمونههاى عملى تلاش كفّارند. 47) چنانكه در آيهى اكمال دين، مسألهى امامت به عنوان اتمام نعمت به حساب آمده است: «اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى». مائده، 3. 48) در داستان تغيير قبله نيز خداوند قبلهاى قرار داد كه پيامبر اسلام راضى باشد؛ «قبلةً ترضاها» (بقره، 144) و نيز: «ولسوف يعطيك ربّك فترضى» ضحى، 5. |
||
۲۳ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 33 -------------------------------------------- آيه هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ --------------------------------------------- ترجمه او كسى است كه پيامبر خود را با هدايت ودين حقّ فرستاد، تا آن را بر همهى دينها پيروز گرداند، هر چند مشركان ناراحت باشند. --------------------------------------------- نکته ها اين آيه به همين صورت، علاوه بر اين سوره در دو سورهى ديگر نيز آمده است: سورهى فتح، آيهى 28 و سورهى صفّ، آيهى 9. گرچه اسلام از نظر منطق و استدلال هميشه پيروز بوده است، امّا اين آيه، غلبهى ظاهرى و وعدهى حاكميّت اسلام بر جهان را بيان مىكند. چنانكه در آيات ديگرى نيز «ظَهَر» به معناى استيلا يافتن آمده است، مثل: «اِن يظهروا عليكم يرجموكم» [49] اگر بر شما غالب شوند، سنگسارتان مىكنند. ودربارهى كفّار آمده است: «اِن يظهروا عليكم لايرقبوا فيكم اِلاًّ و لاذمّةً» [50] اگر بر شما غالب شوند، هيچ عهد و پيمانى را مراعات نمىكنند. از يك سو اين آيه تاكنون تحقّق نيافته است و از سويى ديگر خداوند وعدهى حاكميّت كلّى اسلام را داده و وعدهاش دروغ نيست، در نتيجه همان گونه كه در روايات بسيارى آمده است، اين آيه به ظهور حضرت مهدىعليه السلام اشاره دارد. مسألهى حضرت مهدىعليه السلام و قيام جهانى او، در روايات بسيارى از طريق شيعه و اهلسنّت آمده و در اغلب كتب حديثى عامّه نيز مطرح شده و از مسلّمات اعتقادى مسلمانان است. هرچند برخى از جمله وهابيّت به دروغ اين عقيده را مخصوص شيعه دانستهاند. [51] امام باقرعليه السلام فرمودند: زمانى خواهد آمد كه هيچ كس باقى نخواهد ماند، مگر اينكه به رسالت حضرت محمّدصلى الله عليه وآله اقرار خواهد كرد. [52] در مورد حاكميّت دين در سراسر گيتى، احاديث بسيارى است؛ از جمله از حضرت علىعليه السلام روايت شده است كه در زمان ظهور امام زمانعليه السلام، هيچ خانهاى و هيچ قريهاى نخواهد بود، مگر آنكه اسلام وارد آن خواهد شد، چه بخواهند، چه نخواهند. و صداى اذان هر صبح و شام در هر قريهاى شنيده خواهد شد. [53] ______________________________ 49) كهف، 20. 50) توبه، 8. 51) منتخب الأثر. 52) تفسير نورالثقلين. 53) تفسير صافى. ---------------------------------------- پيام ها 1- محور وپايهى دين اسلام، حقّ است. «دينالحقّ» (همهى اديانآسمانى حقّند، ولى به خاطر پيدايش تحريف در آنها، حقّانيت آنها مخدوش شده است) 2- حقّ بر باطل پيروز است. «ليظهره» 3- اراده و حركت خود را با ارادهى الهى هماهنگ سازيم، وگرنه محو و نابود خواهيم شد. «ليظهره، ولو كره المشركون» |
||
۲۳ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 34 -------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّ كَثِيراً مِّنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَلَ النَّاسِ بِالْبَطِلِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذابٍ أَلِيمٍ --------------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! بسيارى از دانشمندان و راهبان، (با سوء استفاده از موقعيّت خود،) اموال مردم را به ناحق مىخورند و آنان را از راه خدا باز مىدارند. و كسانى كه طلا و نقره مىاندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمىكنند، پس آنان را به عذابى دردناك، بشارت بده! -------------------------------------------- نکته ها معناى احبار و رهبان در آيهى 31 گذشت. «ذهب» به معنى طلاست، و به دليل اينكه زود از دست مىرود، يا آنكه مردم به سويش مىروند، به طلا، «ذهب» گفته شده است. «فضّه» به نقره گفته مىشود، چون زود پراكنده مىشود، يا مردم به سوى آن جذب نمىشوند. علماى يهود به خاطر منافع مادّى خود، حقّ را كتمان كردند و به حقانيّت دين اسلام اعتراف نكردند، يا رشوه گرفتند و گناه بخشودند، يا تفتيش عقايد كرده و به ديگران تهمت زدند. خليفهى سوّم مىخواست حرف «و» را از «و الّذين» حذف كند، تا آيه وصفِ احبار ورهبان زراندوز باشد، نه مسلمانان، كه عدّهاى شديداً اعتراض كردند. [54] زكات در روايات از امام صادقعليه السلام پرسيدند: در چه مقدار مال، زكات واجب مىشود؟ حضرت فرمود: زكات ظاهر يا باطن؟ گفتند: هر دو. حضرت ابتدا نصابى را براى زكات ظاهر بيان نموده و آنگاه در بيان زكات باطن فرمودند: «فلا تستأثر على اخيك بما هو احوج اليه منك» [55] آنچه را برادر دينىات به آن نيازمندتر از توست، او را انتخاب و ترجيح دهى. در روايتى ديگر، آن حضرت مىفرمايد: «انّما اعطاكم اللَّه هذه الفضول من الأموال لتوجّهوها حيث وجّهها اللَّه تعالى و لم تُعطِّلوها لتكنِزوها» [56] خداوند اين مالهاى اضافى را به شما عطا كرد تا در مسير رضاى او خرج كنيد، نه آنكه احتكار و گنج كنيد. طبق روايات، امام زمانعليه السلام چون ظهور كند، گنجها را حرام مىكند و همه را به مصرف مبارزات خود مىرساند. پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: «اِنّ اللَّه فرض على اغنياء المسلمين فى اموالهم القدرَ الّذى يَسَعُ فقرائهم... اَلا انّ اللَّه يحاسبهم حساباً شديداً و يعذّبهم عذابا اليما» [57] خداوند، در مال مسلمانانِ ثروتمند، به مقدارى زكات واجب كرده كه كفاف فقرا را بدهد، آگاه باش! همانا خداوند آنان را اگر به وظيفهى خود عمل نكنند، حسابرسى شديد مىكند. رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: هر مالى كه زكات آن پرداخت نشود كنز است، گرچه پنهان نباشد، يا غيرطلا و نقره باشد. [58] ابوذر و آيهى كنز ابوذر غفارى، صحابى بزرگوار پيامبر، در اعتراض به زراندوزىهاى معاويه و عثمان و عمّال حكومت و حيف و ميل اموال عمومى، صبح و شام اين آيه را با صداى بلند در برابر معاويه و سپس در مقابل عثمان مىخواند و مىگفت: اين آيه مخصوص مانعان زكات نيست و هر نوع زراندوزى را شامل مىشود. در تفسير شريف الميزان آمده است كه از برخوردهاى ابوذر با عثمان و معاويه و كعب الأحبار، بر مىآيد كه ثروتاندوزى در جامعهى فقير حرام است، گرچه از راه حلال باشد و زكاتش پرداخت شده باشد. البتّه برخى آن را به اجتهاد شخصى ابوذر نسبت مىدادند، ولى خودش مىگفت: «ما قلتُ لهم الاّ ما سَمعتُ من نبيّهم» آنچه گفتهام از پيامبر شنيدهام. از طرفى صراحت و صداقت ابوذر هم مورد تأييد پيامبر است. از فرازهاى برجستهى زندگى ابوذر، همين امر به معروف و نهى از منكر او نسبت به حكّام، در زمينهى ريختوپاشهاى اقتصادى است و نزاعش با عثمان بر سر مال و مقام نبود، بلكه اعتراض به يك منكر اجتماعى بود. سرانجام عثمان، اين صحابى پارسا و انقلابى را به شام تبعيد كرد، از شام هم به بدترين وضعى به مدينه آوردند، سپس به «ربذه» تبعيد شد و در تبعيدگاه، مظلومانه جان سپرد. و اين نيز از فرازهاى ناپسند وننگين حكومت عثمان بود. ديگران براى تبرئهى عثمان، كوشيدهاند تا به ابوذر تهمت سوسياليست بودن و فكر اشتراكى داشتن و مخالفت با مالكيّت خصوصى بزنند، امّا علامه امينىقدس سره در الغدير، بحث مبسوطى در ردّ اين اتهام دارد. [59] تبعيدهاى مكرّر ابوذر به خاطر مناقشات او با حكومت و فريادهاى اعتراض آميزش بر ضدّ روش مالى عثمان و زراندوزى معاويه و توجيهگرىهاى كعبالأحبار، در كتب تاريخى شيعه و اهل سنّت آمده است، [60] هر چند برخى خواستهاند به نوعى توجيه كنند و اين مناقشات را به حساب آزادى بيان و عقيده در دورهى عثمان بگذارند، يا آنكه تبعيد آن صحابى بزرگوار را به عنوان اينكه «دفع شرّ مهمتر از كسب منفعت است» بدانند و حضورش را در مدينه و شام، شرّ تلقّى كنند و تبعيدش را رعايتِ مصلحت به شمار آورند، [61] ولى اين رفتار ننگآلود با يار صديق و پرهيزكار پيامبر كه زبان صريح و اعتراض دلسوزانهاش تنها با انگيزهى عمل به وظيفه در برابر انحرافات بود، هيچ توجيه و تأويلى نمىپذيرد. _____________________________ 54) تفسير فرقان. 55) تفسير صافى. 56) تفسير صافى. 57) تفسير صافى. 58) تفسير كنزالدقائق. 59) الغدير، ج 8، ص 335. 60) تفسير نمونه. 61) از جمله: تفسير المنار، ج10، ص406 - 407. ----------------------------------------- پيام ها 1- همهى علماى اهل كتاب، بد نيستند. [62] «كثيراً من الأحبار» 2- سوء استفاده از موقعيّتها، حرام است وبزرگترين خطر براى علماى دين، فساد مالى است. «ليأكلون اموال الناس بالباطل» (كسانى كه متولّى موقوفاتاند و آنها را در مسير اهداف وقف شده مصرف نمىكنند، از مصاديق اين آيه مىباشند) 3- بهرهگيرى علما از مال مردم و بهره نرساندن به آنان، موجب بىرغبتى مردم به دين مىشود و مصداقِ «صدّ عن سبيل اللَّه» است. «لياكلون اموال الناس ... و يصدّون عن سبيل اللَّه» 4- بازداشتن علماى يهود و نصارى مردم را از راه حقّ، به خاطر دستيابى به دنياست. «يكنزون... يصدّون» 5 - در اسلام، محدوديّتى براى سرمايه نيست، امّا راه تحصيل آن شروطى دارد و زراندوزى و بدمصرف كردن ثروت حرام است. «الذين يكنزون... ولاينفقونها فى سبيل اللّه» (وقتى زراندوزى حرام باشد، احتكارِ ضروريّات قطعاً حرام است) 6- مال اندوزى يك بلاى اجتماعى است و بدتر از آن حرص است و بدتر از آن احتكار وپنهان كردن است. چون مشكلات بسيارى را براى جامعه فراهم مىكند. «الذين يكنزون... ولا ينفقونها» 7- دنياپرستى علما و زراندوزى ثروتمندان، سبب قهر الهى است. «فبشّرهم...» 8 - جمعآورى طلا و نقره و پول، و انفاق نكردن و احتكار آن، گناه كبيره است. چون وعدهى عذاب به آن داده شده است. «الذين يكنزون... عذاب اليم» ________________________________ 62) در آيهى 82 سورهى مائده، گروهى از آنان ستايش شدهاند. |
||
۲۳ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 35 -------------------------------------------- آيه يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِى نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هَذاَ مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُواْ مَا كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ ------------------------------------------ ترجمه روزى كه آن طلاها و نقرهها، در آتش دوزخ گداخته مىشود و با آنها پيشانىها و پهلوها و پشتهاى آنان را داغ مىنهند، (فرشتگان عذاب به آنان مىگويند:) اين است آنچه براى خود اندوختيد (و به محرومان نداديد)، پس مزهى آنچه را كه مىاندوختيد بچشيد! ------------------------------------------ نکته ها كلمهى «تُكوى» از ريشه «كىّ»، به معناى چسباندن چيز داغ به اعضاى بدن است. انتخاب اين سه موضع از بدن براى داغ نهادن، يا براى آن است كه گرما از اين سه نقطه زودتر به درون بدن سرايت مىكند، [63] يا براى اين است كه ثروتمندان با چهره به فقيران عبوس مىكنند، با پهلو بىاعتنايى و با كمر، پشت به آنان مىكنند، يا اينكه مراد از صورت، جلوى بدن است و مراد از كمر، عقب بدن و مقصود از پهلو، دو طرف بدن. يعنى كنايه از گداختن همهى بدن است. امام صادقعليه السلام، با استناد به اين آيه، ترك زكات را از گناهان كبيره دانستهاند. [64] در روايتى ابوذر مىگويد: رسول خداصلى الله عليه وآله كنار كعبه دوبار فرمودند: «هم الأخسرون و ربّ الكعبة»، به خداى كعبه قسم! آنان زيانكارترين هستند. پرسيدم: پدر و مادرم فدايت! منظورتان چه كسانى است؟ فرمود: زراندوزان. [65] _____________________________ 63) تفسير نمونه. 64) تفسير كنزالدقائق. 65) تفسير مجمعالبيان. -------------------------------------------- پيام ها 1- خداوندى كه انسانها را به همان صورت اوّل زنده مىكند، مىتواند جمادات و طلا و نقره را هم به همان صورتِ دنيوى، حاضر سازد. «هذا» 2- كيفر وپاداش انسان در قيامت، با اعمال او در دنيا متناسب است. «هذا ماكنزتم» 3- يكى از ابزارهاى شكنجه در قيامت، اموال دنيوى است. «هذا ماكنزتم» 4- در قيامت، خداوند شيرينى مال و ثروت را از ذائقهى زراندوزان در مىآورد. «فذوقوا» |
||
۲۳ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 36 -------------------------------------------- آيه إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فِى كِتَبِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضَ مِنْهَآ أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَ لِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُواْ فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ وَ قَتِلُواْ الْمُشْرِكِينَ كَآفَّةً كَمَا يُقَتِلُونَكُمْ كَآفَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَالْمُتَّقِينَ ------------------------------------------- ترجمه همانا تعداد ماهها نزد خداوند، در كتابِ (آفرينش) خدا و از روزى كه آسمانها و زمين را آفريد، دوازده ماه است، كه چهارماه از آن (جنگ) حرام است، اين آيين ثابت و پابرجاست. پس در اين ماهها، با جنگ و خونريزى بر خود ستم نكنيد و جملگى با همهى مشركان بجنگيد، آن گونه كه آنان همگى با شما مىجنگند و بدانيد كه خداوند باپرواپيشهگان است. -------------------------------------------- نکته ها سال، دوازده ماه دارد و كلمهى «شَهر» (ماه) نيز دوازده بار در قرآن آمده است. [66] عدد دوازده كه بارها در قرآن آمده است، عدد مباركى است، تعداد رهبران بنىاسرائيل و چشمههاى آب زلال كه با معجزهى موسىعليه السلام جوشيد، عدد امامان اهل بيت و... دوازده است. چهار ماهى كه جنگ در آن حرام است عبارتند از: ذى القعده، ذى الحجّه، محرّم و رجب. سه ماه اوّل پى در پى است. [67] نظام حركت ماه به دور زمين و چرخشى كه به ارادهى الهى در منظومهى شمسى در طول سال است، از آغاز خلقت بر اين كرات حاكم بوده است. احترام ماههاى حرام تا وقتى است كه دشمن از آن سوء استفاده نكند و در اين ماهها حمله و هجوم نياورد والاّ اگر دشمن حمله كرد، دفاع لازم است. طبق آيهى 194 سوره بقره: «والحُرمات قصاص، فمَن اعتَدى عليكم فاعتَدوا عليه بمثلما اعتدى عليكم»، همهى چيزهاى مورد احترام، قابل قصاص است. هر كس از قانون عدم تعرّض، سوء استفاده كرد و بر شما تجاوز كرد، شما هم به همان گونه عمل كنيد. تعبير ثابت و پا بر جا بودن اين آيين، شايد اشاره به اين باشد كه احترام چهارماه در همهى اديان آسمانى ثابت بوده است. (طبق روايات) در برخى روايات از امام باقرعليه السلام، دوازده امامِ پس از پيامبر اسلام، به عنوان تأويل اين آيه شمرده شده است. [68] _______________________________ 66) اعجاز عددى قرآن. 67) كافى، ج4، ص 240. 68) تفسير كنزالدقائق. ---------------------------------------------- پيام ها 1- بهترين تقويمِ تاريخ و زمانبندى، آن است كه ثابت، طبيعى و همگانى باشد. ماههاى قمرى اين سه ويژگى را دارند. «عدّة الشهور...» 2- وجود ماههاى دوازدهگانه، به تدريج شكل نگرفته است، بلكه از آغاز پيدايش زمين و آسمان بوده است. «اثنا عشر شهراً... يوم خَلق» 3- رزمندگان و خانوادههايشان، نياز به عيادت، آموزش، استراحت و رسيدگى به خانه و زندگى دارند. بنابراين يك سوّم سال، اجباراً بايد جنگ خاموش شود تا فرصتى براى اينها باشد. «منها اربعة حرم» حتّى در جنگ هم بايد اصولى رعايت شود و به ناآگاهان، اغفال شدگان، زنان، سالمندان و كودكان، تعرّض نشود و بدون توجيه و تذكّر قبلى، حمله نشود. 4- همه زمانها يكسان نيستند. در زمان هم قداست و حرمت مطرح است. «منهااربعة حرم» 5 - اسلام، هم مكان أمن دارد، (مكّه) هم زمانِ امن (ماههاى حرام). جالب آنكه محور سه ماه (ذيقعده، ذيحجّه ومحرّم) از اين چهار ماه حرام، ماه حجّ (ذيحجّه) است. 6- زيان بىتوجّهى به ماههاى حرام، به خود انسانها باز مىگردد «فلا تظلموا فيهنّ انفسكم» 7- در اسلام اصل بر جنگ نيست، بلكه بر فكر، برهان، حكمت، موعظه و زندگى مسالمت آميز است؛ امّا اگر دشمنان به تجاوز دست زدند، مسلمانان حق دفاع دارند، حتّى در ماههاى حرام. «قاتلوا المشركين» 8 - اجازه ندهيد دشمن از مقدّساتِ دينى و احكام فقهى شما سوء استفاده كند. «قاتلوا المشركين كافه» اگر دشمن در ماههاى حرام حمله كرد، مقدّسمآب نشويد، بلكه مقابله كنيد. 9- حمله به دشمن، بايد همانند ابعاد حملات دشمن باشد. «كمايقاتلونكم» 10- پيروزى در سايهى تقواست. «ان اللَّه مع المتقين» |
||
۲۳ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 37 -------------------------------------------- آيه إِنَّمَا النَّسِىءُ زِيادَةٌ فِى الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُحِلُّونَهُ عَاماً وَيُحَرِّمُونَهُ عَاماً لِّيُوَاطِئُواْ عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّواْ مَا حَرَّمَ اللَّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَلِهِمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْكَفِرِينَ ---------------------------------------------- ترجمه همانا تأخير (و تغيير ماههاى حرام به ماههاى ديگر،) سبب افزايش در كفر است، كه به وسيله آن كافران گمراه مىشوند. (آنها) يك سال (جنگ در ماههاى حرام) را(به سليقه و تمايل و مصلحتانديشى،) حلال مىدانند و يك سال آن را حرام، تا با تعداد ماههايى كه خداوند حرام ساخته، مطابق آيد. از اين رو آنچه را خدا حرام كرده حلال مىكنند. كارهاى ناپسند آنها، در نظرشان زيبا جلوه يافته است و خداوندكافران را هدايت نمىكند. --------------------------------------------- نکته ها «نَسيىء» و «نِسيه» از يك ريشه است. نسيه كردن، يعنى گرفتن جنس و پرداخت پول را به تأخير انداختن. جا به جا كردن روزهايى را كه جنگ در آن حرام است، نسيىء گفتهاند. كافران گاهى روشنفكر شده، در قانون الهى دست مىبردند و در گرماگرم جنگ، چون به ماههاى حرام برمىخوردند، براى آنكه جنگ را متوقّف نكنند مىگفتند: ادامه مىدهيم و به جاى اين ماه، در ماه ديگرى آتش بس اعلام مىكنيم. [69] _______________________________ 69) تفسير نورالثقلين. ----------------------------------------------- پيام ها 1- به مقدّسات احترام بگذاريم. دخل و تصرّف و بازى كردن با قانون الهى، كفر است. «انّما النسىء زيادة فى الكفر» چهار ماه تعطيلى مطرح نيست، بلكه نافرمانى در آنچه خدا فرموده مهم است. 2- كفر داراى درجات و مراحلى است. «زيادة فى الكفر» 3- يكى از عوامل گمراهى كفّار، جابهجايى ماههاى حرام است. «يضلّ به الذين كفروا» 4- يكى از عوامل انحراف مردم، تفسير و تحليلهاى غلط، براى دست بردن در احكام و قوانين الهى است. «يُحِلَّونه عاماً...» 5 - اعراب جاهلى با اينكه ماهها را جابجا مىكردند، ولى به مقدار زمان آن معتقد بودند. «ليواطئوا عدّة ما حرّم اللّه» 6- آنكه كار خود را بد بداند، شايد هدايت شود، امّا آنكه زشتكارىهاى خود را زيبا مىبيند، قابل هدايت نيست. «زيّن لهم سوء اعمالهم واللَّه لايهدى...» |
||
۲۳ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 38 -------------------------------------------- آيه يَأيُّهَا الَّذِين ءَامَنُواْ مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُم بِالْحَيَوةِ الدُّنْيَا مِنَ الْأَخِرَةِ فَمَا مَتَعُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا فِى الاَْخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ ----------------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! چرا وقتى به شما گفته مىشود در راه خدا (و براى جهاد) حركت كنيد، سنگين و زمينگير مىشويد؟ آيا به جاى آخرت، به زندگى دنيا راضى شدهايد؟ پس بدانيد بهرهى زندگى دنيا در (برابر) آخرت، جز اندكى نيست. --------------------------------------------------- نکته ها اين آيه اشاره به جنگ تبوك دارد كه برخى از شركت در آن سستى نشان مىدادند. عوامل و بهانههاى سستى، فاصلهى زياد مدينه تا تبوك (حدود 600 كيلومتر)، گرمى هوا، فصل برداشتِ محصول و تبليغات منافقان نسبت به عظمت و قدرت سپاه روم بود. -------------------------------------------- پيام ها 1- مؤمنان نيز بايد گاهى مورد انتقاد و مؤاخذه قرار گيرند. «يا ايّها الّذين آمنوا ما لكم...» 2- چابكى و آمادگى رزمى براى مسلمانان ضرورى است، امّا اينكه فرمانده چه كسى است، مهم نيست. جملهى «اذا قيل لكم انفروا...»، فاعل مشخّصى ندارد و به صورت مجهول آمده است. 3- دلبستگى به دنيا وماديّات، مانع جداشدن انسان از زمين وخاك و رسيدن به كمال وافلاك مىشود. «اثّاقلتم...» (دنياطلب، كوتاه همّت است) 4- ارزش و جايگاه انسان تا حدّى است كه دنيا براى او ناچيز است. «ارضيتم» 5 - كسى كه آخرت را برتر از دنياى اندك بداند، به جبههى جنگ رو مىكند، نه دنيا. «الاّ قليل» |
||
۲۳ شهریور ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |