در حال دیدن این عنوان: |
۷۶ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 49 -------------------------------------------- آيه وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ ائْذَن لِّى وَلَا تَفْتِنِّى أَلَا فِى الْفِتْنَةِ سَقَطُواْ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحيطَةٌ بِالْكَفِرِينَ --------------------------------------------- ترجمه و برخى از آنان (بهانهجويانِ ترسو) مىگويند: به من اجازه بده (به جبهه نيايم) و مرا (به گناه و) فتنه مينداز. آگاه باشيد كه اينان در فتنه (و گناه) سقوط كردهاند و همانا جهنّم بر كافران احاطه دارد. --------------------------------------------- نکته ها يكى از بزرگان قبيلهى بنىسلمه كه از منافقان بود، از رسول خدا اجازه خواست تا به جنگ تبوك نيايد و بهانهاش اين بود كه اگر چشمم به زنان رومى بيفتد، فريفته شده، به گناه مىافتم. حضرت اجازه داد. اين آيه نازل شد و او را به خاطر عدم شركت در جبهه، گناهكار و در فتنه افتاده دانست. پيامبرصلى الله عليه وآله او را از رياست قبيله بركنار و بُشربنبراء را كه سخاوتمند و خوش اخلاق بود، به جاى او نصب كرد. [77] ________________________________ 77) تفسير نمونه. ----------------------------------------------- پيام ها 1- فرماندهى كل قوا، از مسئوليّتهاى پيامبر و رهبر در جامعهى اسلامى است. «منهم من يقول ائذن لى» 2- منافقان بىادب، رسول خدا را عامل فتنه مىپنداشتند. «ائذنلى و لاتفتنّى» 3- در بينش منافقان، جهاد در راه خدا، بلا و گرفتارى است. «و لا تفتنّى» 4- جنگ، بوتهى فتنه و آزمايش است.«و لا تفتنّى» 5 - بعضى منافقان براى فريب متديّنين، از عنوانها و مسائل مذهبى استفاده مىكنند. «و لا تفتنّى» (به اسم نگاه نكردن به دخترانِ رومى، فرمان خدا و رسول را زير پا مىگذارند!) 6- آنان كه از فتنهى جنگ نگران و گريزانند، در فتنهى بالاترى خواهند افتاد. «اَلا فى الفتنة سقطوا» 7- فرار از آزمايش الهى، امكان ندارد. [78] با آنكه گفتند:«لاتفتّنى»امّا به فتنه گرفتار شدند. «فى الفتنة سقطوا» 8 - بهانهگيرى منافقانه براى فرار از جهاد، مايهى كفر است. «ائذنلى... كافرين» 9- احاطهى جهنّم بر كافران، به خاطر احاطهى گناه بر وجود آنان است. [79] «محيطة» __________________________________ 78) اَحَسِبَ الناس ان يُتركوا ان يقولوا آمنّا وهم لايُفتنون». عنكبوت، 2. 79) در جاى ديگر مىخوانيم: »مَن كَسب سيّئةً واحاطتبه خطيئتُه فاولئك اصحاب النّار« بقره، 81. |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 50 -------------------------------------------- آيه إِن تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكَ مُصِيبَةٌ يَقُولُواْ قَدْ أَخَذْنَآ أَمْرَنَا مِن قَبْلُ وَيَتَوَلَّواْ وَّهُمْ فَرِحُونَ ---------------------------------------------- ترجمه اگر به تو نيكى رسد (و پيروز شوى،) منافقان را ناراحت مىكند، ولى اگر به تو مصيبتى وشكستى برسد، مىگويند: ما چارهىخويش را از قبل انديشيدهايم (واين را پيشبينى مىكرديم) و بر مىگردند، در حالى كه خوشحالند. --------------------------------------------- پيام ها 1- پيامبر ورهبر، سيماى نظام اسلامى وامّت است. «تُصبك» به جاى «تصبكم» 2- هر كه از كاميابى ديگران رنج مىبرد، حسد و خوى منافقانه دارد. «ان تصبك حسنة تسؤهم» 3- دوستان و دشمنان خود را هنگام سختىها و حوادث تلخ و شيرين بشناسيم. «ان تصبك حسنة تسؤهم...» 4- در جنگهاى پيامبر، هم پيروزى وجود داشت وهم شكست. «حسنة...مصيبة» 5 - منافقان فرصتطلب، از ناگوارىهاى مسلمانان به نفع مقاصد خود، سوء استفاده و از تيزهوشى و آيندهنگرى خود تبليغ مىكنند. «اخذنا امرنا من قبل» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 51 -------------------------------------------- آيه قُل لَّن يُصِيبَنَآ إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَنَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ------------------------------------------- ترجمه بگو: هرگز جز آنچه خداوند براى ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسيد. او مولاى ماست و مؤمنان بايد تنها بر خداوند توكّل كنند. ----------------------------------------------- پيام ها 1- رهبر و امّت در غم و شادى شريك همند. آيهى قبل «تصبك » اينجا «يصيبنا» 2- ما مأمور به تكليفيم، نه ضامن نتيجه. جهاد مىكنيم، ولى مقدّرات به دست خداست. «الاّ ما كتب اللَّه لنا» 3- مؤمنان واقعى حتّى سختىهاى جبهه را در راستاى منافع و مصالح خود مىبينند. «كتب اللَّه لنا» 4- مقدّرات انسان، از پيش نوشته شده است.«كتب اللَّه لنا» 5 - آنچه خداوند براى مؤمن مقدّر كرده خير است، چون مولى براى بندهاش، بد نمىنويسد. «كتب اللَّه لنا هو مولينا» 6- مؤمن، خود را تحت ولايت خدا مىداند. « هو مولينا» 7- بالاترين درجهى توحيد، حركت در مدار قانون الهى و سپردن سرنوشت به دست خداى حكيم است.«هو مولينا» 8 - تنها بايد بر خدا تكيه كرد. «على اللَّه» 9- شرط ايمان، توكّل بر خداست. «فليتوكّل المؤمنون» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 52 -------------------------------------------- آيه قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنآ إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَن يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِّنْ عِندِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا فَتَرَبَّصُواْ إِنَّا مَعَكُم مُّتَرَبِّصُونَ -------------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر! به منافقان) بگو: آيا براى ما جز يكى از دو نيكى (فتح يا شهادت) را انتظار داريد؟ ولى ما منتظريم كه عذاب خداوند يا از سوى خودش يا به دست ما به شما برسد. پس شما منتظر باشيد، ما نيز با شما در انتظار مىمانيم. ------------------------------------------------ نکته ها اين آيه، توضيحى بر آيهى قبل است كه خدا را مولاى مؤمنان دانست، خدايى كه جز خير نمىنويسد و حتّى اگر شهادت هم مقرّر كند، خير وخوبى است. امام باقرعليه السلام در تفسير «احدى الحسنيين» فرمودند: مراد يا مرگ در راه خدا و يا درك ظهور امام زمانعليه السلام است. [80] _______________________________ 80) كافى، ج 8، ص 286. ----------------------------------------------- پيام ها 1- بايد ديدگاه «احدى الحسنيين» را براى دوست ودشمن، تبيين وتبليغ كرد. «قل» 2- ارزشها و ملاكهاى ارزشگذارى، در بينش مؤمنان و منافقان متفاوت است. «احدى الحسنيين» در ديد اهل ايمان، رفتن يا ماندن مهم نيست، مهم در خط بودن است، لذا فتح يا شهادت، هر دو پيروزى است. 3- منافقان، اگر در جنگ ودرگيرى با نظام اسلامى كشته شوند، دوزخىاند و اگر بدون جنگ هم بميرند، اهل دوزخاند. پس به دست مؤمنان، يا از سوى خدا گرفتار عذاب مىشوند. «من عنده او بايدينا» 4- مؤمن، به هدف ونتيجهى كار يقين دارد. «فتربّصوا انّا معكم متربّصون» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 53 -------------------------------------------- آيه قُلْ أَنْفِقُواْ طَوْعاً أَوْ كَرْهاً لَّن يُتَقَبَّلَ مِنكُمْ إِنَّكُمْ كُنتُمْ قَوْماً فَسِقِينَ ------------------------------------------ ترجمه (به منافقانى كه به جاى حضور در جبهه، قصد كمك مالى دارند) بگو: چه از روى علاقه انفاق كنيد وچه از روى كراهت، هرگز از شما پذيرفته نخواهد شد، زيرا شما قومى فاسق بودهايد. ----------------------------------------- نکته ها به گفتهى تفاسير، منافقانى كه در جنگ تبوك شركت نكردند، مىخواستند با كمك مالى به جبهه، خود را شريك پيروزى بدانند. قبول نشدن انفاق منافقان، يا به اين معنى است كه در دنيا كمكهاى مالى از آنان دريافت نمىشود، يا آنكه در آخرت پاداشى ندارند. ----------------------------------------- پيام ها 1- انفاق تنها براى سير كردن شكم نيست، اصلاح روح و رشد معنوى هم مورد نظر اسلام است. «انفقوا طوعاً او كرهاً» 2- روح، نيّت و باطن افراد، در ارزش اعمالشان اثر دارد. منافقى كه از پيروزى مسلمانان ناراحت و از آسيب رسيدن به آنان خوشحال مىشود، اعمالش با اين آلودگى باطن، بىاثر است. «انفقوا... لن يُتقبّل» 3- خدمات وانفاقهاى منافقان، بىارزش است وحبط مىشود. «انفقوا...لنيُتقبّل» 4- هر كمكى را از هر كسى قبول نكنيم. «لن يتقبّل منكم» 5 - شرط قبولى اعمال، تقوا و پاكدلى است و مسائل سياسى، اجتماعى، عبادى و اخلاقى با هم پيوند دارند. «لن يُتقبّل... كنتم قوماً فاسقين» 6- فسق، مانع قبولى اعمال است. «انّكم ... فاسقين» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 54 -------------------------------------------- آيه وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَتُهُمْ إِلَّآ أَنَّهُمْ كَفَرُواْ بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَ لَايَأْتُونَ الصَّلَو ةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَى وَلَايُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَرِهُونَ ------------------------------------------ ترجمه و چيزى منافقان را از پذيرفته شدن انفاقشان منع نكرد، جز اينكه به خدا و پيامبرش كافر شدند و نماز را جز از روى كسالت و بىحالى به جا نمىآورند و جز از روى كراهت و بىميلى انفاق نمىكنند. ---------------------------------------- نکته ها در آيهى قبل، به صورت فرض بيان شد كه منافقان، چه با علاقه و چه از روى بىميلى اگر انفاق كنند، پذيرفته نيست. اينجا صورت واقعى و وجود خارجى را بيان مىكند كه انفاقشان از روى كراهت است، نه علاقه. از امتيازات درآمدهاى دولت اسلامى از قبيل خمس، زكات، صدقات و انفاقات بر ديگر درآمدهاى دولتى، موارد ذيل است: 1- افراد، با اراده و انتخاب و بر اساس وجدان دينى مىپردازند. 2- بدون ترس و با قصد قربت مىپردازند. 3- پرداختهاى مالى را غنيمت و ذخيرهى قيامت مىدانند. 4- گيرندهى مال را عالِم عادل انتخاب مىكنند. 5 - مورد مصرف را مىدانند و زير نظر دارند. 6- سادهزيستى را شرط گيرنده مىدانند و خدا را شكر مىكنند. ------------------------------------------- پيام ها 1- با كفر، كسالت و كراهت، اعمال خير پذيرفته نيست. «ما منعهم ان تقبل منهم نفقاتهم...» 2- خداوند در قرآن، بارها منافق را كافر دانسته است. «انّهم كفروا» 3- متخلّفان از جنگ تبوك، به ظاهر مسلمان ولى در باطن كافرند. «انّهم كفروا» 4- ارزشدهنده به كارها، نيّت و نشاط و عشق است. آرى انگيزه مهّم است، نه حركات فيزيكى! [81] «كُسالى، كارهون» 5 - هدف اسلام از انفاق، رشد انتخابى ومعنوى است، نه تنها سير كردن شكم. زيرا با كمك منافقين شكمهايى سير مىشود، امّا رشد معنوى براى كمك كننده حاصل نمىشود. «كفروا باللّه... و هم كارهون» 6- از نشانههاى نفاق، نماز با كسالت، «كُسالى» وانفاق با كراهت است. «كارهون» _____________________________ 81) در داستان يوسف، زليخا تمام درها را با دست خود بست و از يوسف كام خواست. اما يوسفعليه السلام به سوى در فرار كرد و زن هم به دنبال او مىدويد. در اين صحنه يوسف و زليخا از نظر ظاهر و حركات فيزيكى، هردو مىدويدند، امّا انگيزهى يكى فرار از گناه و انگيزهى ديگرى گناه كردن بود. و اين است معناى نقش نيّت و انگيزه در اعمال انسان. |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 55 -------------------------------------------- آيه فَلَا تُعْجِبْكَ أَمْوَ لُهُمْ وَلَا أَوْلَدُهُمْ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُم بِهَا فِى الْحَيَو ةِ الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَهُمْ كَفِرُونَ ------------------------------------------- ترجمه پس اموال و فرزندان منافقان تو را به شگفتى نيندازد. جز اين نيست كه خداوند مىخواهد به اين وسيله آنان را در زندگى دنيا عذاب كند و جانشان در حال كفر، خارج شود. ------------------------------------------ نکته ها «تَزهَق» به معناى خارج شدن همراه با دشوارى و تأسّف و حسرت است. نهى خدا از تعجّب، دليل بر وجود اين تعجّب در پيامبر نيست، بلكه جنبهى پيشگيرى دارد. در نهجالبلاغه، لحظات جان دادن گروهى ترسيم شده است كه اموالشان در آن هنگام، در برابر چشمشان جلوه مىكند و از اينكه آنها را مىگذارند و مىروند، عذاب مىكشند. [82] راههاى عذاب شدن به وسيلهى مال از اين قبيل است: عذاب در تهيّه آن، در نگهدارىِ آن از سرقت و حريق و مردم حسود، به جا گذاشتن و رفتن هنگام جان دادن، پاسخگويى در قيامت براى چگونگى تهيّه و مصرف آن. _____________________________ 82) نهجالبلاغه، خطبه 108. ------------------------------------------- پيام ها 1- مؤمنان معاصر پيامبر در مقايسه با منافقان، در ضعف مالى بودند. «فلا تعجبك اموالهم...» 2- چه بسيار نعمتهايى كه در باطن نقمت است و چه بسا توانهاى اقتصادى كه وسيلهى نابودى و بدبختى مىشود.«ليعذّبهم بها» 3- به ذلّت كشاندن ثروتمندانِ منافق، از سنّتهاى الهى است.«ليعذّبهم بها» 4- عذاب الهى تنها در آخرت نيست، در دنيا هم وجود دارد. «فى الحياة الدنيا» 5 - مرگ، جدايى روح از بدن است، نه نيست و فانى شدن. «تَزهق» 6- جان منافق، ارزش گرفتن ندارد، خود خارج مىشود. «تَزهق» 7- منافقِ ثروتمند، سخت جان مىدهد. «تزهق انفسهم» 8 - مال و اولاد فراوانت منافقان، زمينهى كافر مردن آنان است. «فلا تعجبك اموالهم... تزهق انفسهم و هم كافرون» 9- به عاقبت امور توجّه كنيد، نه به جلوههاى آن. «فلا تعجبك اموالهم... تزهق انفسهم و هم كافرون» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 56 -------------------------------------------- آيه وَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنكُمْ وَمَا هُم مِّنكُمْ وَلَكِنَّهُمْ قَوْمٌ يَفْرَقُونَ ------------------------------------------- ترجمه منافقان به خدا قسم مىخورند كه همانا آنان از شمايند، در حالى كه (دروغ مىگويند و) از شما نيستند، بلكه آنان گروهى هستند كه (از شما) مىترسند (يا ميان دل و زبان و عملشان جدايى است). ------------------------------------------ نکته ها «يَفرَقون»، به معناى شدّت خوف است، گويى قلبشان از ترس متلاشى مىشود. ------------------------------------------ پيام ها 1- يكى از ابزار كار منافقان، سوگند دروغ است. «يحلفون» 2- در قبول توبهى منافق و باور كردن ادّعايش عجله نكنيد، چون آنان دروغگويند. «و ما هم منكم» 3- افشاى چهرهى منافقان لازم است. «و ما هم منكم» 4- ترس و وحشت قلبى، از نشانههاى ديگر منافقان است. «قوم يفرقون» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 57 -------------------------------------------- آيه لَوْ يَجِدُونَ مَلْجَاً أوْ مَغَرَتٍ أَوْ مُدَّخَلًا لَّوَلَّوْاْ إِلَيْهِ وَهُمْ يَجْمَحُونَ -------------------------------------------- ترجمه اگر (منافقان) پناهگاه يا غارها يا گريزگاهى بيابند، البتّه شتابان به آن روىمىآورند. --------------------------------------------- نکته ها «مَلجَأ»، پناهگاه است و «مَغارات»، جمع «مَغارة» به معناى غار. «مُدّخل» راه پنهان و نقب گونهى زيرزمينى است. «يَجمحون» از «جماح» به معناى حركت شتابانى است كه نتوان جلوى آن را گرفت، و به اسب چموش، «جموح» مىگويند. منافقان يا از ترس، اظهار ايمان مىكنند، يا از روى طمع به مال و مقام. آيه گروه اوّل را مىگويد. [83] _____________________________ 83) تفسير اطيبالبيان. -------------------------------------------- پيام ها 1- منافق، هراسان و در پى فرصت است تا از وضع موجود بگريزد.«لو يجدون ...» 2- محيط جامعهى اسلامى براى منافقان، قابل تحمّل نيست. «لو يجدون ...» (زندگى منافقان آوارگى است و با مسلمانان زندگى اضطرارى دارند) 3- رنج واضطراب منافقان در جامعهى اسلامى، با وجود داشتن مال و فرزند، نمونهاى از عذاب دنيوى آنان است. در دو آيه قبل فرمود: «يريد اللّه ليعذّبهم بها فى الحيوة الدنيا» و در اين آيه مىفرمايد: «لو يجدون» 4- منافقان در جنگ و گريزشان با مؤمنان، تيز و چابكاند. «يجمحون» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 58 -------------------------------------------- آيه وَمِنْهُم مَّن يَلْمِزُكَ فِى الصَّدَقَتِ فَإِنْ أُعْطُواْ مِنْهَا رَضُواْ وَإِن لَّمْ يُعْطَوْاْ مِنْهَا إِذَا هُمْ يَسْخَطُونَ ----------------------------------------------- ترجمه و بعضى از منافقان در صدقات (تقسيم زكات)، به تو عيب مىگيرند. پس اگر چيزى از آن (اموال) به آنان داده شود، راضى مىشوند (و تو را عادل مىشمارند)، ولى اگر چيزى به آنان داده نشود، به ناگاه آنان خشمگين مىشوند (و تو را به بىعدالتى متّهم مىكنند). --------------------------------------------- نکته ها «لَمز»، عيبجويى روبروست و اگر پشت سر عيبجويى كنند، «هَمز» است. شخصى كه بعدها رهبر خوارج و مارقين شد، در تقسيم غنايم جنگ حُنين به پيامبرصلى الله عليه وآله اعتراض كرد و گفت: به عدالت رفتار كن!! حضرت فرمود: چه كسى از من عادلتر است؟ عمر خواست به خاطر اين جسارت او را بكشد، پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: رهايش كنيد، او پيروانى خواهد داشت كه چنان عبادت كنند كه شما عبادتهاى خويش را نسبت به آنها ناچيز خواهيد شمرد (اشاره به عبادتهاى خشك و بىولايت آنان). با آن همه عبادت از دين خارج مىشوند، همچون خروج تير از كمان. سرانجام آن شخص در جنگ نهروان به دست علىعليه السلام به هلاكت رسيد. ----------------------------------------- پيام ها 1- منافق، حتّى نسبت به پيامبرصلى الله عليه وآله نيش مىزند و جسارت مىكند. «يلمزك» 2- لبهى تيز حملات منافقان و تبليغات سوء آنان، رهبرى است. «يلمزك» 3- همهى اصحاب پيامبرصلى الله عليه وآله عادل نبودهاند. «و منهم من يلمزك» 4- مسئولان نظام اسلامى نبايد تحت تأثير عيبجويىهاى منافقان قرار گيرند.«و منهم من يلمزك» 5 - تقسيم اموال عمومى، چنان دقيق و حسّاس است كه گاهى پيامبر را هم متّهم مىكنند. «يلمزك فى الصدقات» 6- آغاز برخى انحرافها، بىادبى و جسارت به رهبر است كه از خودخواهى سرچشمه مىگيرد. (با توجّه به شأن نزول) 7- انگيزهى انتقادها، گاهى منافع شخصى است، نه دلسوزى. «فان اعطوا» 8 - سياست گذارى امور مالى و اقتصادى جامعه اسلامى، از شئون پيامبر و از اختيارات رهبر است. «فان اعطوا... و ان لم يعطوا» 9- منافق به حقّ خود قانع نيست، خودخواه وبىمنطق است. «فان اعطوا منها رضوا و ان لم يعطوا... يسخطون» 10- كينه و دشمنى و طعن و قضاوت به ناحقِ بعضى مردم، به خاطر از دست دادن منافع مادّى و شخصى است. [84] «و ان لم يعطوا...يسخطون» (آرى، ريشهى بعضى تحليلهاى نادرست، انگيزههاى درونى است) ______________________________ 84) امام صادقعليه السلام فرمود: بيش از دو سوّم مردم اين گونه مىباشند. كافى، ج2، ص 228. |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |