در حال دیدن این عنوان: |
۷۳ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 59 -------------------------------------------- آيه وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُواْ مَآ ءَاتَهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ إِنَّآ إِلَى اللَّهِ رَغِبُونَ -------------------------------------------- ترجمه اگر آنان به آنچه خدا و پيامبرش به آنان دادهاند راضى مىشدند و مىگفتند: خداوند (و آنچه او صلاح بداند) براى ما بس است، خدا و پيامبرش به زودى از فضل خود به ما خواهند داد و ما تنها به پروردگار، راغب و اميدواريم، (اگر چنين مىگفتند، براى آنان بهتر بود). ------------------------------------------- نکته ها در اين آيه چهار مرحله مطرح شده است: 1- رضا و تسليم به تقدير الهى. «رضوا ما آتاهم اللَّه» 2- اظهار رضايت به زبان. «قالوا حسبنا اللَّه» 3- اميد به فضل و كرم الهى. «سيؤتينا ...» 4- بىتوجّهى به دنيا و رغبت به خداوند. «الى اللَّه راغبون» ------------------------------------------- پيام ها 1- منافقان هرگز از خداوند و تقديرهاى او راضى نمىشوند. «ولو» 2- سياستگذارى و تصميمگيرى در نحوهى تقسيم و صرف بيتالمال و امور مالى واقتصادى با خدا وپيامبر ورهبر امّت اسلامى است. «آتاهم اللّه ورسوله» 3- تنها نبايد به تنگناها نگريست، صبر، آينده بهترى را پيش مىآورد. «سيؤتينا» 4- تلخى محروميّتهاى دنيوى، با وعدههاى قطعى خداوند به مؤمنان و نعمتهاى بهشتى، شيرين مىشود. «سيؤتينا» 5 - ما از خداوند طلبكار نيستيم، هر چه عطا كند از فضل خويش است. «فضله» 6- الطاف الهى از طريق پيامبران و اوليا به ما مىرسد. «فضله و رسوله» 7- محبّت خدا، زمينهساز صبر، رضا و قناعت است. «الى اللَّه راغبون» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 60 -------------------------------------------- آيه إِنَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَآءِ وَالْمَسَكِينَ وَالْعَمِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِى الرِّقَابِ وَالْغَرِمِينَ وَفِى سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ----------------------------------------------- ترجمه همانا صدقات (زكات)، براى نيازمندان ودرماندهگان وكارگزارانِ زكات وجلب دلها و آزادى بردگان واداى بدهى بدهكاران و(هزينهى جهاد) در راه خدا وتأمين در راه مانده است، اين دستور، فرمانى است از جانب خدا و خداوند، دانا و حكيم است. ------------------------------------------------ نکته ها «صَدقه» و «صِداق»، از «صِدق» است. «صَدقه»، نشان صداقت در ايمان به خدا و «صِداق» يا مهريه، نشانهى صِدق و راستى در علاقه به همسر است. مراد از صدقه در اين آيه، زكات واجب است. «فَقير»، از «فَقر»، به معناى كسى است كه نادارى، ستون فقراتش را مىشكند. و «مسكين»، از «مَسكن»، يعنى آنكه به خاطر نادارى، خانهنشين شده است. طبق بعضى روايات، فقير نادارى است كه از مردم درخواست نمىكند، ولى مسكين كسى است كه از شدّت بينوايى، سؤال و درخواست مىكند. [85] از اينكه در آيات قبل، منافقان از نحوهى تقسيم اموال به پيامبرصلى الله عليه وآله عيب مىگرفتند؛ «يلمزك فى الصدقات» و در اين آيه، صدقات تنها براى گروههاى خاصّى اجازه داده شده، مىفهميم كه منافقان، به زكات چشم داشتهاند. «العاملين عليها»، عاملان زكات، همهى آنانند كه در جمعآورى، نگهدارى، توزيع و محاسبات زكات، زحمت مىكشند كه اجرت آنان از زكات پرداخت مىشود. «مؤلّفة قلوبهم»، آنانند كه زمينهاى براى گرايش به اسلام ندارند و با مصرف بخشى از زكات، مىتوان قلوب آنان را جذب كرد. البتّه پرداخت زكات براى تأليف قلوب، به مفهوم ايمان آوردنِ پولى نيست، بلكه زمينهسازى براى حصول درك و آموزش و سپس معرفت وايمان است. «يتألّفهم و يعلّمهم كى ما يعرفوا» [86] «الغارمين» كه يكى از مصارف زكات است، بدهكارانى هستند كه بىتقصير زيربار قرض رفتهاند، مثل آنان كه در آتشسوزى، سيل، غرق كشتى و حوادث طبيعى ديگر، هستى و دارايى خود را از دست دادهاند. امام صادقعليه السلام فرمود: «ايّما مؤمن او مسلمِ ماتَ وترك ديناً و لم يكن فى فسادٍ ولا اسرافِ فعلى الأمام ان يقضيه» [87] هر مؤمن يا مسلمانى كه بميرد و بدهى بر جاى گذارد، كه بر اساس فساد و اسراف نباشد، پرداخت بدهى او بر امام است. «فى سبيل اللَّه»، همهى كارهاى خداپسندانه است و شامل مواردى چون تبليغات دينى، خدماتِ رفاهى و گرهگشايى از مشكلات مسلمانان مىشود. گرچه مصداق بارز آن در غالب تفاسير، جنگ وجهاد معرّفى شده است. «ابن السبيل»، كسى است كه در وطن خويش توانگر است، ولى در سفر، گرفتار و بىپول شده است. سيماى زكات حكم زكات در مكّه نازل شده است، امّا به علّت كمى مسلمانان و اندك بودن پول زكات، مردم خودشان مىپرداختند. پس از تشكيل حكومت اسلامى در مدينه، مسألهى گرفتن زكات از مردم و واريز كردن آن به بيتالمال و تمركز آن توسّط حاكم اسلامى مطرح شد. «خذ من اموالهم صدقة» [88] زكات مخصوص اسلام نيست، بلكه در اديان پيشين نيز بوده است. حضرت عيسىعليه السلام در گهواره به سخن آمد وگفت: «اوصانى بالصلوةِ والزّكوة» [89] و حضرت موسىعليه السلام خطاب به بنىاسرائيل مىفرمايد: «اقيموا الصلوة واتُوا الزّكوة» [90] و دربارهى عموم پيامبران مىخوانيم: «وجعلناهم ائمّةً يهدون بامرنا واوحينا اليهم فعلَ الخيراتِ واقامَ الصلوة وايتاء الزكوة» [91] در قرآن چهار تعبير براى زكات بيان شده است: 1- ايتاء مال. « وآتى المال على حبّه ذوى القربى» [92] 2- صدقه. « خذ من اموالهم صدقة» [93] 3- انفاق. «يقيموا الصلوة وينفقوا» [94] 4- زكات. «يقيمون الصلاة ويؤتون الزكوة» [95] در قرآن، معمولاً زكات همراه با نماز آمده است و طبق روايات، شرط قبولى نماز، پرداخت زكات است. اين پيوند رابطهى با خدا ورابطهى با مردم را مىرساند. در قرآن هيچ يك از واجبات دين، اينگونه مقارن با نماز نيامده است. گرفتن زكات بر سادات حرام است، گروهى از بنى هاشم از پيامبرصلى الله عليه وآله تقاضا كردند تا مسئول جمعآورى زكات چهارپايان باشند و بدين وسيله سهمى به عنوان كارگزاران زكات نصيبشان گردد. حضرت فرمودند: زكات بر من و شما حرام است. [96] مگر آنكه دهنده و گيرندهى زكات هر دو سيّد باشند. قانون زكات، به معناى تمايل اسلام به وجود قشرِ فقيرِ زكات گيرنده و ثروتمندِ زكات دهنده نيست، بلكه راه حلّى براى يك واقعيّت خارجى جامعه است. اغنيا هم گاهى با پديدههايى چون سرقت، آتشسوزى، تصادف، جنگ و اسارت مواجه مىشوند و در نظام اسلامى بايد بودجهاى براى تأمين اجتماعى باشد. در روايات آمده است: خداوند در مال اغنيا به مقدار حلّ مشكل نيازمندان حقّى قرار داده است و اگر مىدانست كه برايشان كافى نيست، آن را مىافزود. اگر مردم حقوق فقرا را به آنان مىپرداختند، همه زندگى خوبى داشتند و اگر اغنيا زكات مىدادند، فقيرى در كار نبود. [97] بر خلاف عقيدهى بعضى در مورد جلوگيرى از افزايش درآمد افراد و محدود ساختن آن، اسلام عقيده دارد كه بايد به انسان آزادى نسبى داد تا با تلاش، ابتكار و بهرهگيرى از طبيعت رشد كند، ولى ماليات هم بپردازد. شرط مصرف زكاتِ در راه خدا، «فى سبيل اللَّه» فقر نيست، بلكه در هر جا كه كمك به حاكميّت خطّ اسلام كند، مىتوان خرج كرد. [98] براى نجات جامعه از شرّ افراد شرور، مىتوان از زكات استفاده كرد و اين مشمولِ «والمؤلفة قلوبهم» است. [99] اگر بر گردن كسى، ديه ثابت شد و توان پرداخت نداشت، مشمول «والغارمين» است و مىتوان از زكات به او كمك كرد. [100] شايد تعبير «وفى الرقاب»، شامل مصرف زكات براى آزادسازى زندانيان يا تأمين مخارج آنان هم بشود. تقسيم زكات در موارد هشتگانه، لازم نيست يكسان باشد؛ بلكه زير نظر حاكم اسلامى و به مقدار نياز و ضرورت تقسيم مىشود. زكات، عامل تعديل ثروت است. زكات، تشكّر عملى از دادههاى الهى است. زكات، فاصلهى طبقاتى را كاسته، كينهى ميان فقرا و ثروتمندان را مىزدايد. زكات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنيا طلبى و وابستگى مادّى مىكاهد. زكات، پشتوانهى تأمين اجتماعى محرومان است. به فقير مىگويد: نگران نباش، به ورشكسته مىگويد: تلاش مجدّد كن، به مسافر مىگويد: از ماندن در راه نترس، به كارمند مىگويد: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعدهى آزادى مىدهد، بازار خدمات الهى را رونق مىبخشد و دلهاى ديگران را به اسلام جذب مىكند. غفلت از ياد خدا، بهرهكشى از مردم، سنگدلى، طغيان و عيّاشى، ثمرهى تكاثر و ثروتاندوزى است و زكات، داروى اين بيمارى است. زكات، علاوه بر محروميت زدايى، گرايش به اسلام را مىافزايد و يا لااقل موجب ترك همكارى افراد با دشمنان اسلام مىگردد. چنانكه در روايات آمده است كه گاهى افرادى كه ايمان ضعيفى دارند، با كمكهاى مالى و نزديك شدن به اسلام، ايمانشان استوار مىشود. [101] زكات كه نمودارى از نظام اسلامى است زمينهساز عدالت اجتماعى، فقرزدايى، تأمين كارمندان، محبوبيت بينالمللى، آزادى بردگان وافراد در بند، به حركت درآوردن نيروها، حفظ آيين وكيان مسلمانان وگسترش خدمات عمومى است. _________________________________ 85) تفسير الميزان. 86) تفسير نورالثقلين. 87) تفسير كنزالدقائق. 88) توبه، 103. 89) مريم، 32. 90) بقره، 34. 91) انبياء، 73. 92) بقره، 77. 93) توبه، 103. 94) ابراهيم، 31. 95) مائده، 55. 96) تفسير نورالثقلين؛ كافى، ج 4، ص 58. 97) وسائل، ج6، ص4. 98) تفسير روحالمعانى. 99) تفسير روحالمعانى. 100) تفسير مراغى. 101) تفسير نورالثقلين. ---------------------------------------------- پيام ها 1- زكات، نشانهى صداقت در اظهار ايمان است. «انّما الصدقات» 2- تقسيم زكات براساس وحى است، نه توقّعات. در مقابل عيبجويى منافقان، فرمود: «انّما الصدقات للفقراء و...» 3- مصرف زكات در غير موارد هشتگانهى اين آيه، جايز نيست. «انّما الصدقات» 4- يكى از اصول عدالت اجتماعى اسلامى، بيمه و تأمين زندگى محرومان است.«انّما الصدقات للفقراء» 5 - همهى دارايىهاى انسان از خودش نيست، ديگران هم در آن سهم دارند. «للفقراء و ...» 6- پرداخت كنندگان زكات، نبايد بر فقيران منّت بگذارند، چون سهم زكات، ملك خودشان است. «للفقراء» 7- فقرزدايى بايد در رأس برنامههاى نظام اسلامى باشد. «فريضة من اللَّه» ابتدا «للفقراء» مطرح شد و سپس موارد ديگر. 8 - تأمين زندگى كسانى كه به دنبال اقامهى احكام و فرائض دينى هستند، لازم است. «والعالمين عليها» 9- هر كارى بها و ارزشى دارد، خواه كارگر و كنندهى آن نيازمند باشد، يا غنى. «العاملين عليها» 10- همچنان كه قاضى بايد تأمين شود تا به فكر رشوه نيفتد، دست اندركاران زكات هم بايد تأمين شوند تا به فكر رشوه و اختلاس نيفتند. «العاملين عليها» 11- براى جمعآورى زكات، بايد كسانى از سوى حكومت اسلامى مأمور شوند. «العاملين عليها» 12- مسائل مادى و معنوى، به هم آميخته است. «والمؤلفة قلوبهم» 13- اسلام، برخلاف استعمارگران دروغگو ولاف زن، با حلّ مشكلات اقتصادى جامعهها و به قصد قربت، همراه با برهان و ارشاد، مكتب خود را توسعه مىدهد. «المؤلفة قلوبهم» 14- از وظايف دولت اسلامى آن است كه مال را وسيلهى جذب دلها قرار دهد. [102] «والمؤلفة قلوبهم» 15- اسلام براى آزادى بردگان، بودجه قرار داده است. «وفى الرقاب» 16- مخارج تشكيلات زكات، بر دولت تحميل نمىشود، بلكه خودكفاست. «العاملين عليها» 17- حكومت اسلامى، مسئول گرفتن زكات و پرداختِ بجاى آن است، تا فقرا، خود مستقيماً نزد اغنيا نروند و احساس حقارت نكنند. [103] «العاملين عليها» 18- بودجهى جهاد و دفاع از سرزمين اسلامى از زكات و به دوش مردم است. «فى سبيل اللَّه» 19- مال، بايد وسيلهى قرب به خدا باشد. «فى سبيل اللَّه» 20- اسلام با تأمين بودجه براى واماندگان در سفر، به مسألهى سفر، تجارت و سياحت بها داده است. «ابن السبيل» 21- قانون زكات، قانونى حساب شده و حكيمانه است. «انمّا الزكاة... فريضةً... عليم حكيم» 22- اسلام، تنها دين عبادت نيست، قوانين اقتصادى هم دارد. «فريضةً» _______________________________ 102) در اسلام، مسائلى همچون هديه، سوغات و اطعام، به عنوان اهرمى جهت جذب قلوب به حساب آمده است. 103) آيهاى ديگر مىفرمايد: «خذ من اموالهم صدقة» توبه، 103. |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 61 -------------------------------------------- آيه وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ ورَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ----------------------------------------- ترجمه برخى از منافقان، پيامبر را آزار مىدهند ومىگويند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مىدهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ايمان دارد و مؤمنان را تصديق مىكند و براى هر كس از شما كه ايمان آورد، مايهى رحمت است و آنان كه رسول خدا را اذيّت وآزار مىدهند، عذابى دردناك دارند. ----------------------------------------- نکته ها مقصود از «منهم»؛ يا گروه منافقان است، يا برخى افراد سست ايمان كه از روى ترس در جبهه شركت نكردند وپس از جنگ، عذر وبهانه مىآوردند. به فرمودهى روايات، به دليل تماسهاى دائمى پيامبرصلى الله عليه وآله با علىعليه السلام، عدّهاى از منافقان آن حضرت را سادهلوح و زودباور معرّفى مىكردند. [104] پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: «مَن آذانى فى عترتى فعليه لعنة اللَّه» كسى كه اهلبيت مرا اذيّت كند، لعنت خدا بر او باد. در مورد حضرت فاطمهعليها السلام نيز فرمود: «مَن آذاها فقد آذانى» هركس فاطمه را اذيّت كند، مرا اذيّت نموده است. [105] ____________________________ 104) تفسير نورالثقلين. 105) ملحقات احقاقالحق، ج 18، ص 458 و 439. ------------------------------------------ پيام ها 1- گروهى دائماً پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله را اذيّت مىكردند. «يؤذون» (فعل مضارع، رمز استمرار است) 2- همهى اصحاب پيامبر، عادل نبودند و برخى پيامبر را مىآزردند. «يؤذون» 3- رهبرى امّت، ملازم آزار ديدن از خودى وبيگانه است. «يؤذون النبى» 4- آزار پيامبر، كفر است. [106] تقابل «الّذين يؤذون» با «الذين آمنوا» 5 - منافقان حتّى عليه پيامبر نيز تبليغات وجوسازى مىكردند. «يقولون هو اُذن» 6- خداوند، پيامبرش را از حرفهاى محرمانه و درونْگروهىِ مخالفان، آگاه مىسازد. «يقولون هو اُذن» 7- به همه مردم اجازهى سخن بدهيد تا نگويند حاضر به شنيدن حرف ما نيستيد، هرچند به سادهلوحى متّهم شويد.«يقولون هو اذن» 8 - از آداب گوش دادن، توجّه با تمام وجود به سخنانِ گوينده است. كلمهى «اُذن» به معناى آن است كه او سر تا پا گوش است. 9- گاهى بهخاطر مصلحتِ امّت بايد از بعضى شنيدهها تغافل كرد.«اُذن خيرلكم» 10- گاهى آثار تربيتى و اجتماعى يا سياسىِ سكوت، بيش از برخورد و اعلام موضع است. «اذن» 11- از صفات يك رهبر آگاه، سعهى صدر، گوش دادن به حرف همهى گروهها، برخورد محبّتآميز با آنان، عيبپوشى و بازگذاشتن راه عذر و توبهى مردم است. «قل هو اُذن خير» 12- با روى باز و از روى خيرخواهى، شنواىِ سخن مردم باشيد. «اُذن خيرٍ لكم» 13- سكوت در برابر شنيدهها، هميشه نشانهى رضايت نيست. «اذن خير لكم» 14- آزار ديده را حمايت كنيد. خداوند در برابر سخن دشمن كه پيامبر را «اُذن » مىگفت، چهار ارزش براى آن حضرت بيان مىكند: «اذن خير لكم»، «يؤمن باللَّه»، «يؤمن للمؤمنين»، «رحمة للذين آمنوا» 15- اگر مؤمنى خبرى داد، سخن او را تصديق كنيد. «يؤمن للمؤمنين» 16- گرچه پيامبر براى جهانيان رحمت است، ولى بهرهبردن از اين رحمت، مخصوص اهل ايمان است. «رحمة للذين آمنوا» 17- از كيفر آزار پيامبر بترسيد. «لهم عذاب اليم» ____________________________ 106) تفسير المنار. |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 62 -------------------------------------------- آيه يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ لِيُرْضُوكُمْ وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَن يُرْضُوهُ إِن كَانُواْ مُؤْمِنِينَ -------------------------------------------- ترجمه (منافقان) براى شما به خدا سوگند مىخورند تا شما را راضى كنند، در حالى كه اگر ايمان آوردهاند، شايستهتر آن است كه خدا و رسولش را راضى كنند. ---------------------------------------------- پيام ها 1- منافق، پيوسته در بيم، وحشت و اضطراب است و مىخواهد با سوگند و تظاهر، از اعتقادات مذهبى مردم سوء استفاده كرده و توجّه آنان را به خود جلب كند.«يحلفون...لكم» 2- فريب هر سوگندى را مخوريد، چون گاهى مقدّسات، دستاويز نامقدّسين قرار مىگيرد.«يحلفون باللَّه» 3- براى مؤمن، رضايت خداوند اصل است، نه پسند مردم.«واللَّه...احقّ ان يرضوه» 4- رضايت رسول، همان رضايت الهى است. «اللَّه و رسوله احقّ ان يرضوه» و نفرمود: «يرضوهما» [107] 5 - هركس رضاى خلق را بر رضاى خالق ترجيح دهد، سهمى از نفاق دارد و بايد توبيخ شود. «اللَّه و رسوله احقّ ان يرضوه ان كانوا مؤمنين» _______________________________ 107) البتّه ممكن است دليل اين كه نفرمود: «يرضوهما» اين باشد كه هيچ كس حتّى پيامبر همتاى خداوند متعال نيست. |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 63 -------------------------------------------- آيه أَلَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّهُ مَن يُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَلِداً فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْىُ الْعظِيمُ --------------------------------------------- ترجمه آيا ندانستند كه هركس با خدا و پيامبرش دشمنى كند، كيفرش آتش دوزخ است و پيوسته در آن خواهد بود؟ اين است خوارى و رسوائى بزرگ (كه بهرهى مخالفان است). --------------------------------------------- نکته ها «يُحادِد اللَّه»، يا به معناى محدود كردن قدرت خداست، گويا خداوند در اِعمال قهر نسبت به آنان محدود است. يا اين كه خدا را دست بسته مىپنداشتند. فخر رازى، اين واژه را از «حَديد» به معناى سرسختى دانسته و گفته است: «محادّة» يا به معنى تجاوز از قانون الهى است يا به معناى آنكه خود را يك طرف و خدا را در سوى ديگر پنداشتن است. ------------------------------------------- پيام ها 1- مخالفت با رهبرى حق، مخالفت با خداست. «مَن يُحادد اللَّه و رسوله» 2- حفظ آبرو از طريق سوگند دروغ، نمونهى دشمنى و سرسختى با خداست. «يحلفون باللّه... يحادد اللّه» 3- ثمرهى سرسختى افراد آگاه در برابر دين خدا، دوزخ ابدى است.«ألم يعلموا... فانّ له نار جهنّم» 4- ياد دوزخ مىتواند مانع سرسختى و لجاجت باشد. «فانّ له نار جهنّم» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 64 -------------------------------------------- آيه يَحْذَرُ الْمُنَفِقُونَ أَن تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُم بِمَا فِى قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِءُواْ إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ مَّا تَحْذَرُونَ -------------------------------------------- ترجمه منافقان بيم دارند كه سورهاى به زيان آنان نازل شود كه از آنچه در درونشان است، خبر دهد. بگو: (هرچه مىخواهيد) مسخره كنيد، قطعاً خداوند آنچه را كه (از آشكار شدنش) بيم داريد، آشكار خواهد كرد. ------------------------------------------- نکته ها در شأن نزول آيه گفتهاند: گروهى از منافقان، تصميم گرفتند شتر پيامبر را در بازگشت از جنگ تبوك در گردنهاى رَم دهند تا پيامبرصلى الله عليه وآله كشته شود. رسول خدا از تصميم آنان از طريق وحى با خبر شد. در حالى كه عمّار و حُذيفه از جلو و پشت سر حضرت مراقب بودند، به گردنه رسيدند و منافقان حمله كردند. پيامبر آنان را شناخت و نامشان را به حُذيفه گفت. او پرسيد: چرا فرمان قتلشان را نمىدهى؟ فرمود: نمىخواهم بگويند كه محمّدصلى الله عليه وآله چون به قدرت رسيد، مسلمانان را كشت. [108] منافقان در غياب پيامبر، از روى استهزا مىگفتند: او مىخواهد كاخهاى شام را تسخير كند! اين آيه نازل شد و آنان را تهديد به رسوايى كرد. [109] كلمهى «سوره»، يعنى مجموعهاى از آيات الهى. اين كلمه براى 114 سورهى قرآن، اصطلاح شده است، و در همان صدر اسلام، براى همه شناخته شده بود. _____________________________ 108) تفاسير الميزان، فىظلالالقرآن، مجمعالبيان، كبيرفخررازى و نمونه. 109) تفسير مجمعالبيان. -------------------------------------------- پيام ها 1- منافق، هر لحظه از افشا شدن چهرهاش نگران است. «يحذر المنافقون» 2- منافقان مىدانستند كه خداوند بر كارشان آگاه است و پيامبر اسلام حقّ است و با خدا رابطه دارد، به همين دليل نگران نزول سورهاى و افشا شدن خود بودند. «يحذر المنافقون...» 3- آيات قرآن بر اساس نيازها و به تدريج نازل مىشده است. «ان تنزّل سورة...» 4- استهزا، شيوهى منافقان است.«استهزؤوا» (شايد مراد از استهزا، نفاق باشد) 5 - سنّت و وعدهى الهى در مورد منافقان، افشاگرى است، پس از نيشهاى آنان نگران نباشيم. «انّ اللَّه مخرجٌ» 6- ارادهى خداوند، بر تمايل منافقان غالب است. «يحذر... انّ اللَّه مخرج» 7- تهديد منافقان لازم است. «انّ اللَّه مخرج» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 65 -------------------------------------------- آيه وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَ ءَايَتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِءُونَ --------------------------------------------- ترجمه اگر از منافقان بپرسى (چرا مسخره كرديد؟) قطعاً مىگويند: ما فقط شوخى و بازى مىكرديم (و غرضى نداشتيم). بگو: آيا خداوند و آيات او و پيامبرش را مسخره مىكرديد!؟ --------------------------------------------- نکته ها «خَوْض» در زبان عربى به معناى، پانهادن در گِل است و در قرآن به ورود در كارهاى ناپسند گفته مىشود. آيه، مربوط به جنگ تبوك است كه منافقان قصد كشتن پيامبر را در بازگشت داشتند. يكى از آنان گفته بود: اگر توطئه فاش شد، چه كنيم؟ ديگرى گفت: مىگوييم مزاح و شوخى بود. در واقع عذرى بدتر از گناه آوردند. [110] _____________________________ 110) تفسير مجمعالبيان. ------------------------------------------- پيام ها 1- دروغ و توجيهگرى، از كارهاى دائمى منافقان است. «لئن سألتهم ليقولنّ» 2- عقبنشينى، احساس ضعف و تزوير و اصرار بر خلاف، حتّى پس از افشاى توطئه نشانهى منافق است. «ليقولنّ نخوض و نلعب» 3- خداوند از توجيهگرىها و آينده منافقان خبر داده و آنان را رسوا كرده است. «ليقولنّ نخوض و نلعب» 4- منافقان براى تبرئه خود هم سوگند خوردند و هم قصد خود را صددرصد شوخى دانستند. (لام در «ليقولنّ» حرف قسم و «انّما» حصر را مىرساند) 5 - پيامبر مأمور توبيخ منافقان است. «قل أباللّه وآياته...» 6- شوخى با مقدّسات دينى جايز نيست. «أباللّه وآياته ورسوله كنتم تستهزؤن» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 66 -------------------------------------------- آيه لَا تَعْتَذِرُواْ قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَنِكُمْ إِن نَّعْفُ عَن طَآئِفَةٍ مِّنكُمْ نُعَذِّبُ طَآئِفَةً بِأنَّهُمْ كَانُواْ مُجْرِمينَ --------------------------------------------- ترجمه (بىجهت) عذر و بهانه نياوريد. همانا شما بعد از ايمانتان كافر شديد. اگر از گروهى از شما (بهخاطر توبه يا آنكه بار اوّل اوست) درگذريم، گروهى (ديگر) را به خاطر سابقهى جرمشان كيفر مىدهيم. -------------------------------------------- نکته ها دربارهى اينكه كدام گروه از منافقان عفو مىشوند اقوالى است: الف: آنان كه توبه كنند. [111] ب: آنان كه در حاشيه و كنار استهزاكنندگان بودهاند. [112] ولى از سردمداران آنان پذيرفته نمىشود. ج: آنان كه عفوشان به مصلحت نظام و حكومت است. [113] د: آنان كه تنها مدّت كوتاهى منحرف شدند، در مقابل آنان كه جرمشان ريشهدار و سابقهدار و همچنان استمرار دارد. «كانوا مجرمين» ______________________________ 111) تفسير مجمعالبيان. 112) تفسير كبيرفخررازى. 113) تفسير الميزان. --------------------------------------------- پيام ها 1- عذر دروغگويان ومسخرهكنندگان در همه جا پذيرفته نيست. «لاتعتذروا...» 2- ارتداد، سبب نپذيرفتن هر عذرى است. «قد كفرتم بعد ايمانكم» 3- به ايمان امروز خود مغرور نشويم، چون خطرِ سوء عاقبت و مرتد شدن وجود دارد. «قد كفرتم بعد ايمانكم» 4- توهين و استهزا به خدا و پيامبر و آيات الهى، كفر است. «تستهزؤن، كفرتم» 5 - منافق، در حقيقت كافر است. «كفرتم» 6- هنگام تهديدِ مخالفان و منافقان توطئهگر، همهى راهها را نبنديم. «نعف» 7- بعضى از منافقان قابل عفوند، البتّه اگر توبه كنند. «نعف عن طائفة» (نفاق نيز داراى مراتبى است) 8 - دليل كيفرِ منافقان، كفر و جرم سابقهدار آنان است. «نعذّب... كانوا مجرمين» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 67 -------------------------------------------- آيه الْمُنَفِقُونَ وَالْمُنَفِقَتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَفِقِينَ هُمُ الْفَسِقُونَ ---------------------------------------- ترجمه مردان و زنانِ منافق، از يكديگرند (از يك قماشند)، به منكر فرمان مىدهند و از معروف نهى مىكنند و دستهاى خود را (از بخشش و انفاق) مىبندند. خدا را فراموش كردهاند، پس خداوند نيز آنان را فراموش كرده است. همانا منافقان، همان فاسقانند. ---------------------------------------- نکته ها در صدر اسلام، زنان منافقى بودند كه همچون مردان در فساد مؤثر بودند. سؤال: خداوند كه فراموشى ندارد، «و ما كان ربّك نسيّاً» [114] پس اين آيه كه مىفرمايد: خداوند آنان را فراموش كرد، به چه معنايى است؟ پاسخ: نسبت دادن فراموشى به خداوند، مجازى است، يعنى خداوند با آنان مثل فراموش شدهها عمل مىكند (نه آنكه فراموششان كند). امام رضاعليه السلام فرمود: كيفر كسى كه خدا وقيامت را فراموش كند، آن است كه خود را فراموش كند. [115] وحضرت علىعليه السلام فرمود: فراموش كردن خداوند آن است كه آنان را از خير محروم كند. [116] ______________________________ 114) مريم، 64. 115) تفسير نورالثقلين. 116) تفسير برهان. --------------------------------------------- پيام ها 1- زن و مرد هر دو، در اصلاح يا فساد جامعه نقش دارند. «المنافقون، المنافقات» 2- بعضى از منافقان نقش رهبر دارند و بعضى ديگر، تأثيرپذيرند. «بعضهم من بعض» (نفاق داراى مراتبى است) 3- اهلِ نفاق با درجات مختلفشان، اصول و عملكردهاى مشتركى دارند. «بعضهم من بعض» 4- منافقان، هرچند سوگند بخورند كه از شمايند، باور نكنيد، زيرا آنان جزء باند خودشانند. «بعضهم من بعض» 5 - ميان منافقان رابطهاى قوى مىباشد. «بعضهم من بعض» 6- اشاعهى فحشا و دعوت به منكرات و نهى از خوبىها، نشانهى نفاق است. «يأمرون بالمنكر و ينهون عن المعروف» 7- در فرهنگ منافقان، خير رسانى وجود ندارد. «يقبضون ايديهم» 8 - تركِ امر به معروف، نهى از منكر و انفاق در راه خدا، نشانهى فراموش كردن خداست. «نسوا اللَّه» 9- محروميّت از لطف الهى و فراموش شدن، نتيجهى فراموش كردن خداوند است. «فنسيهم» 10- كيفرهاى الهى، با كردار انسان متناسب است. «نسوااللَّه فنسيهم» 11- منافقان در محاسبات خود، مردم را در نظر مىگيرند، نه خدا را. «نسوااللَّه» 12- نفاق و دوروئى، فسق است. «هم الفاسقون» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 68 -------------------------------------------- آيه وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَفِقِينَ وَالْمُنَفِقَتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَلِدِينَ فِيهَا هِىَ حَسْبُهُمْ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِيمٌ ---------------------------------------------- ترجمه خداوند به مردان و زنان منافق و به كافران، وعدهى آتش دوزخ را داده، كه پيوسته در آن خواهند بود. آن (دوزخ) برايشان بس است و خداوند آنان را لعنت كرده (واز لطف خويش دور ساخته) و برايشان عذابى پايدار است. ---------------------------------------------- پيام ها 1- زن و مرد در برابر تكاليف الهى مساوى هستند. «المنافقين و المنافقات» 2- كيفرهاى الهى نتيجه عملكرد خود ما ومقابله به مثل است. (در آيه 65، منافقان مسلمانان را به بازى گرفته و استهزا مىكردند، در اين آيه خداوند با كلمهى «وعد» و «حسبهم» كه نشانهى وعده به خوبى و كفايت رضايتبخش است، به نوعى آنان را استهزا و تحقير كرده است) 3- وعدهى دوزخ، ابتدا براى منافقان است، سپس كافران. «وعد اللّه المنافقين و المنافقات والكفّار» 4- منافقان، هرچند در دنيا خود را در كنار مؤمنان جاى دهند، ولى در آخرت، در رديف كفّار خواهند بود. «المنافقين... والكفّار» 5 - دوزخ، مجموعهى هرگونه رنج و بلاست، پس براى منافقان و كافران كافى است. «هى حسبهم» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |