در حال دیدن این عنوان: |
۷۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 69 ----------------------------------------------- آيه كَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ كَانُواْ أَشَدَّ مِنكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَلًا وَأَوْلَداً فَاسْتَمْتَعُواْ بِخَلَقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُم بِخَلَقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُم بِخَلَقِهِمْ وَخُضْتُمْ كَالَّذِى خَاضُواْ أُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فِى الْدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَسِرُونَ ----------------------------------------------- ترجمه (حالِ شما منافقان،) همچون كسانى است كه پيش از شما بودند، (با آنكه) آنان نيرومندتر از شما و ثروتمندتر و صاحب فرزندان بيشترى بودند، پس آنان از نصيبشان بهرهمند شدند، شما نيز همانگونه كه پيشينيانِ شما متمتّع شدند، بهرهى خود را برديد و(در روش باطل خود) فرو رفتيد، چنانكه آنان فرورفتند. آنها اعمالشان در دنيا و آخرت محو شد و آنان همان زيانكارانند. ----------------------------------------------- نکته ها «خَلاق» در آيه، به معناى مطلقِ بهره و نصيب است، گرچه در لغت به معناى اخلاق و خُلقيّاتى است كه انسان كسب مىكند. مراد از حبطِ عمل در دنيا، شايد افشاى چهرهى واقعى منافقان و بىارزش شدن كارهاى نيك آنان باشد. ---------------------------------------------- پيام ها 1- تاريخ و سرنوشت امّتها، به يكديگر شبيه است. «كالّذين من قبلكم» 2- راه كفر و نفاق هميشه بوده وسنّت الهى نيز يكسان است. «كالّذين من قبلكم» 3- قدرت نظامى، «قوّة» و اقتصادى، «اموالاً» و نيروى انسانى، «اولاداً» مانع قهر الهى نيست. 4- منافقان وكفّار، به قدرت، مال وفرزند خود تكيه دارند. «كانوا اشدّمنكم قوّةو...» 5 - در بهرهمند شدن از منافع دنيوى، ايمان شرط نيست، كفّار و منافقان نيز نصيب دارند. «فاستمتعوا» 6- كامجويىها و كاميابىهاى دنيوى، زود گذر است. «فاستمتعوا بخلاقهم» 7- دليل كاميابى مخالفان انبيا از دنيا، خلق و خوى و تلاش آنان است. «فاستمتعوا بخلاقهم» 8 - هر كاميابى و نعمتى، نشانهى لطف الهى نيست. «فاستمتعوا... حبطت اعمالهم» 9- خداوند در دنيا براى منحرفان از حق، بهرهاى قرار داده است. «خلاقهم» ولى در آخرت، هيچ بهره و نصيبى ندارند. [117] 10- فرو رفتن و غرق شدن در فساد و دين ستيزى، عامل سقوط است. «خضتم، خاضوا» وگرنه، توبه و بازسازى پس از هرگناه، مىتواند نجاتبخش باشد. 11- كفر ونفاق، سبب حبط اعمال است. «حبطت» _________________________________ 117) اولئك لا خلاق لهم فى الأخرة». آلعمران، 77. |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 70 -------------------------------------------- آيه أَلَمْ يَأْتِهِمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَقَوْمِ إِبْرَ هِيمَ وَأَصْحَبِ مَدْيَنَ وَالْمُؤْتَفِكَتِ أَتَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبِيِّنَتِ فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ --------------------------------------------- ترجمه آيا خبر كسانى كه پيش از آنان بودند، (سرنوشتِ) قوم نوح، عاد، ثمود و قوم ابراهيم و اصحاب مدين و شهرهاى زيرورو شده، به آنان نرسيده است؟ پيامبرانشان دلايل روشن برايشان آوردند، (ولى آنان لجاجت كرده، نابود شدند.) پس خداوند به آنان ستم نكرد، بلكه خودشان به خويش ستم مىكردند. -------------------------------------------- نکته ها قوم نوح، با غرق شدن، قوم عاد (قوم حضرت هود)، با تندبادهاى سرد و مسموم، قوم ثمود (قوم حضرت صالح)، با زلزله، قوم مدين (اصحاب حضرت شعيب)، با ابر آتشبار و قوم لوط، با زير ورو شدن آبادىهايشان هلاك شدند. «مؤتَفِكات» از «ائتكاف» به معناى زير ورو شدن است كه در اين جا اشاره به عذاب قوم لوط دارد. ----------------------------------------- پيام ها 1- از سنّتهاى الهى، عذاب وكيفر دنيوى است. «ألم يأتهم...» يعنى در مورد شما نيز چنين است. 2- هركس آگاهتر است، مسئولتر است. «ألم يأتهم...» مردم عصر پيامبر، از سرنوشت اقوام گذشته آگاه بودند. 3- تاريخ واخبار اقوام گذشته، بسيار مهم ومفيد است. «نبأ» (به خبر مهم ومفيد «نبأ» گفته مىشود) 4- هركس از تاريخ عبرت نگيرد بايد توبيخ شود. «ألم يأتهم نبأ الذين من قبلهم» بهترين درس براى زندگىِ امروز، عبرت از تاريخ گذشته است. 5 - قهر الهى همواره پس از اتمام حجّت است. «اتتهم رسلهم» 6- سرپيچى از دستورهاى الهى، ظلم به خويشتن است. «انفسهم يظلمون» 7- انسان داراى اختيار است و مىتواند در برابر همهى معجزات، تصميم بگيرد. «اتتهم رسلهم... و لكن كانوا انفسهم يظلمون» 8 - قهر الهى به خاطر اصرار واستمرار بر ظلم است. «كانوا انفسهم يظلمون» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 71 -------------------------------------------- آيه وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أَوْلِئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ -------------------------------------------- ترجمه مردان وزنان با ايمان، يار وياور واولياى يكديگرند، به معروف (خوبىها) فرمان مىدهند و از منكرات و بدىها (منكرات) نهى مىكنند، نماز بر پاى داشته، زكات مىپردازند و از خداوند و پيامبرش پيروى مىكنند. بزودى خداوند آنان را مشمول رحمت خويش قرار خواهد داد. همانا خداوند، تواناى غالب و حكيم است. ------------------------------------------ نکته ها آيهى 67، دربارهى منافقان تعبيرِ «بعضهم من بعض» را آورده بود، امّا اين آيه دربارهى مؤمنان مىفرمايد: «بعضهم اولياء بعض»، شايد اختلاف تعبير به خاطر آن است كه بر خلاف مؤمنان، وحدت عميق و پيوند ولايت در ميان منافقان نيست و هنگام بروز منافع شخصى، وفادار نيستند و وحدتشان ظاهرى و صورى است، به قول قرآن: «تحسبهم جميعاً وقلوبهم شتّى» [118] آنان را متّحد مىپندارى در حالى كه دلهايشان پراكنده است. چون امر به معروف ونهى از منكر، عامل برپايى واجبات ديگر است، از اينرو در آيه، قبل از نماز و زكات آمده است. [119] ____________________________ 118) حشر، 14. 119) تحفالعقول، ص 237. ------------------------------------------ پيام ها 1- زن و مرد هردو، در اصلاح جامعه تأثير گذارند. «المؤمنون والمؤمنات» 2- مؤمنان در جامعهى اسلامى، نسبت به يكديگر از طرف خداوند، حقّ ولايت و نظارت همراه با محبّت دارند و بىتفاوت نيستند.«بعضهم اولياء بعض» 3- امر به معروف ونهى از منكر كه بر همهى مردان وزنان با ايمان واجب است، برخاسته از حقّ ولايت بر يكديگر است. «بعضهم اولياء بعض يأمرون... وينهون» 4- امر به معروف و نهى از منكر بايد از موضع قدرت باشد نه ضعف. «يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر» 5 - امر ونهى، در سايهى محبّت وولايت قابل اجراست. «بعضهم اولياء، يأمرون...» 6- توجّه به زندگى محرومان و تأمين اجتماعى فقرا، در كنار مسائل عبادى ديگر است. «يُقيمون، يُؤتون الزكوة و يُطيعون اللّه...» 7- ايمان در اصلاح فرد و جامعه، نقش به سزايى دارد. «المؤمنون و المؤمنات... يأمرون، يَنهون، يُقيمون الصلوة و يؤتون الزكوة و يطيعون اللّه» 8 - امر به معروف ونهى از منكر، اقامهى نماز، پرداخت زكات واطاعت از خدا و رسول، وظيفه و عملكرد دائمى مؤمنان است. «يَأمرون، يَنهون، يُقيمون، يُؤتون، يُطيعون» (فعل مضارع رمز استمرار است) 9- كسانى كه ديگران را به كارهاى خوب دعوت مىكنند، بايد خود نيز اهل عمل باشند. «يأمرون، يقيمون الصلوة و يؤتون الزكوة و يطيعون» 10- اطاعت از خدا و رسول بايد با ميل و رغبت باشد. «يُطيعون اللّه و رسوله» (اطاعت در لغت به معناى پيروى با ميل است) 11- هم اطاعت از خدا در برنامههاى عبادى لازم است و هم اطاعت از رسول در برنامههاى حكومتى. «يطيعون اللَّه ورسوله» 12- اعمال انسان، زمينهساز رحمت الهى است. «يَأمرون، يَنهون، يُقيمون، يُؤتون، يُطيعون، سيرحمهم اللّه» 13- زن ومرد در دريافت رحمت الهى يكسان مىباشند. «المؤمنون والمؤمنات... سيرحمهم اللّه» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 72 -------------------------------------------- آيه وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَتِ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَمَسَكِنَ طَيِّبَةً فِى جَنَّتِ عَدْنٍ وَ رِضْوَنٌ مِّنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَ لِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ --------------------------------------------- ترجمه خداوند به مردان و زنان با ايمان، باغهايى (از بهشت) كه از پاى (درختان) آن، نهرها جارى ودر آن جاودانند و (نيز) مسكنهايى دلپسند در بهشت برين را وعده داده است. ولى رضايت و خرسندى خداوند، برتر و والاتر (از اينها) است. اين همان رستگارىبزرگ است. ----------------------------------------------- نکته ها اين آيه چگونگى تحقّق رحمتى را كه در آيهى قبل بود، «سيرحمهم» بيان مىكند. «جنّاتِ عَدن»، طبق روايات، بهترين و شريفترين منطقهى بهشت و جايگاه پيامبران و صدّيقان و شهداست، منطقهاى كه از نظر خوبى، به خيال كسى خطور نكرده است. [120] مقايسهى اهل نفاق با اهل ايمان (آيات 67 و 68 با 71 و 72) 1- اهل نفاق، «بعضهم من بعض»، امّا اهل ايمان «بعضهم اولياء بعض» 2- اهل نفاق، «يأمرون بالمنكر و ينهون عن المعروف»، امّا اهل ايمان «يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر» 3- اهل نفاق، «نسوااللَّه»، امّا اهل ايمان «يقيمون الصلوة» 4- اهل نفاق، «يقبضون ايديهم »، امّا اهل ايمان «يؤتون الزكوة» 5 - اهل نفاق، «فاسقون»، امّا اهل ايمان «يطيعون اللَّه» 6- خداوند به اهل نفاق، «نار جهنّم» وعده داده، امّا به اهل ايمان «جنّات، مساكن» 7- براى اهل نفاق، «لعنهم اللَّه»، امّا براى اهل ايمان «رضوان من اللَّه» 8 - براى اهل نفاق، «عذاب مقيم»، امّا براى اهل ايمان «فوز عظيم» _________________________________ 120) تفسير كنزالدقائق. ------------------------------------------------- پيام ها 1- زن و مرد، در برخوردارى از پاداش الهى، برابرند«وعداللَّه المؤمنين و المؤمنات» 2- بزرگترين امتياز بهشت، خلود در آن وجاودانگى نعمتهاى آن است. «خالدين فيها» 3- زندگى آخرت تنها معنوى نيست، بلكه مادّى وجسمانى است. «جنّات، مساكن طيّبة» 4- مسكن خوب، وقتى ارزشمند است كه در منطقهى خوب باشد. «مساكن طيّبة فى جنّات عدن» 5 - از تمايلات طبيعى انسان به آب، سرسبزى، باغ، بوستان و منزل، در جهت گرايش به معنويت استفاده كنيم. «وعداللَّه... جنّات تجرى من تحتها الانهار...» 6- لذّتهاى معنوى، بالاتر از لذّتهاى مادّىِ بهشت است. «رضوان من اللَّه اكبر» 7- بهشت نيز درجات ومراتبى دارد. «جنّاتتجرى، جنّاتعدن ورضوان من اللَّه اكبر» 8 - رسيدن به پاداش اخروى ورضايت الهى، رستگارى بزرگ است«الفوزالعظيم» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 73 -------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا النَّبِىُّ جَهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَفِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَيهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ --------------------------------------------- ترجمه اى پيامبر! با كافران و منافقان ستيز كن و بر آنان سختگير وخشن باش كه جايگاهشان دوزخ است و بد سرنوشتى دارند. ------------------------------------------- نکته ها تا منافقان دست به جنگ نزده و توطئه نكردهاند و مثل كافر حربى نشدهاند، جهاد با آنان تنها با زبان است. [121] پيامبر صلى الله عليه وآله پيش از اين آيه، با منافقان رفتارى كريمانه داشت، امّا پس از نزول اين آيه، برخورد حضرت شدّت يافت. [122] ______________________________ 121) تفسير المنار. 122) تفسير فىظلالالقرآن. --------------------------------------------- پيام ها 1- جهاد بايد مطابق فرمان و نظر رهبر مسلمانان باشد.«يا ايها النبى جاهد» 2- در نظام اسلامى، فرمانده كل قوّا، رهبر است. «يا ايها النبى جاهد» 3- اسلام، آيين جهاد و مبارزه با كفر و نفاق است.«جاهد الكفّار و المنافقين» 4- هم با دشمنانِ آشكار خارجى مبارزه كنيم، «جاهد الكفّار»، هم با دشمنانِ پنهانِ داخلى. «و المنافقين» 5 - رهبر مسلمانان بايد در برابر استكبار قاطع باشد.«يا ايهاالنّبى جاهد، واغلظ» 6- با آنكه پيامبر، سرچشمهى رحمت است، ولى به خاطر كفر و نفاق دشمنان، مأمور به خشونت مىشود. «واغلظ عليهم» 7- جهاد با كفّار و منافقان، جزاى دنيوى آنان است و كيفر اخروىشان جهنّم است. «و مأويهم جهنم» 8 - منافق، بدعاقبت است. «بئس المصير» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 74 -------------------------------------------- آيه يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُواْ وَلَقَدْ قَالُواْ كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَكَفَرُواْ بَعْدَ إِسْلَمِهِمْ وَ هَمُّواْ بِمَا لَمْيَنَالُواْ وَمَا نَقَمُواْ إِلَّا أَنْ أَغْنَهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِن فَضْلِهِ فَإِن يَتُوبُواْ يَكُ خَيْراً لَّهُمْ وَإِن يَتَوَلَّوْاْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذَاباً أَلِيماً فِى الدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ وَمَا لَهُمْ فِى الْأَرْضِ مِن وَلِىٍّ وَ لَانَصِيرٍ -------------------------------------------- ترجمه (منافقان) به خدا سوگند مىخورند كه (سخنى كفرآميز) نگفتهاند، در حالى كه قطعاً سخن كفر(آميز) گفتهاند و پس از اسلام آوردنشان كافر شدند و تصميم به كارى (كشتن پيامبر) گرفتند كه به آن دست نيافتند. و جز اينكه خداوند و پيامبرش آنان را از لطف خويش بىنياز كرده، عيبى (براى پيامبر ومؤمنين) نيافتند (با اينحال) اگر توبه كنند، برايشان بهتر است واگر روى بگردانند، خداوند آنان را در دنيا و آخرت به عذابى دردناك گرفتار مىكند ودر روى زمين هيچ دوست و ياورى برايشان نخواهد بود. ----------------------------------------- نکته ها در آيهى 66، از قول پيامبر به منافقان چنين آمده بود: «كفرتم بعد ايمانكم»، در اين آيه خداوند مىفرمايد: «كفروا بعد اسلامهم»؛ پيامبرصلى الله عليه وآله تعبير «ايمان» داشت و خداوند تعبير «اسلام»، زيرا پيامبر طبق ظاهر، آنان را مؤمن مىدانست، امّا خداوندِ آگاه از اسرار، آنان را مسلمان مىداند، نه مؤمن. [123] آيه، شامل همهى توطئههايى مىشود كه منافقان بر ضدّ پيامبر و اسلام داشتند، ولى اغلب تفاسير شيعه و سنّى به توطئهى «ليلة العقبه» اشاره كردهاند كه منافقان براى كشتن پيامبر در گردنهاى كمين كردند تا شترِ پيامبر را رَم دهند، امّا توطئهى آنها كشف شد و به مقصود خود نرسيدند. «همّوا بما لم ينالوا» نقل شده است كه هنگام سخنرانى پيامبرصلى الله عليه وآله در تبوك، منافقى به نام حلاّس گفت: اگر پيامبر راست بگويد، ما از الاغ بدتريم. يكى از اصحاب (عامربن قيس) اين جسارت را به پيامبر خبر داد. رسول خداصلى الله عليه وآله احضارش كرد. او انكار مىكرد و عامر مىگفت كه دروغ مىگويد و او چنين گفته است. به دستور پيامبر، هر دو نزديك منبر سوگند ياد كردند، امّا با نزول اين آيه، منافق رسوا شد. [124] ________________________________ 123) تفسير الميزان. 124) تفسير الميزان. ----------------------------------------------- پيام ها 1- دروغگويى وسوگند دروغ، از نشانههاى منافق است.«يحلفون باللَّه» 2- منافقان ناسپاسند، آنان در سايهى اسلام به جايى رسيدهاند، امّا دست از عيبجويى و بدگويى بر نمىدارند. «و مانقموا الاّ ان اغناهم اللَّه...» 3- آوردن نام رسولاللَّه در كنار نام خدا و نسبت دادن كارى به هر دو، شرك نيست. «اغناهم اللَّه ورسوله» 4- سرچشمهى فضل، تنها خداست. «من فضله»، ونفرمود: «من فضلهما» [125] 5 - اسلام، علاوه بر تربيت فكرى و اخلاقى، وضع مادّى زندگى را نيز بهتر كرد. «اغناهم اللَّه ورسوله» 6- راه توبه حتّى براى آنان كه نقشه قتل پيامبر را كشيدند، باز است. «فانيتوبوا» 7- منافقان، در دنيا نيز عذاب مىشوند، چون نظام علل و اسباب جهان بر پايهى صدق است. «يعذّبهم ... فى الدنيا» (گندم از گندم برويد، جو ز جو) 8 - عذاب منافقان در دنيا؛ بىپناهى، سرگردانى و وحشت درونى است كه همواره مضطربند. [126] «يعذّبهم... فى الدنيا» 9- منافقان سرانجام بىياورند، تشكيلاتشان فرو مىريزد، منزوى و تحقير مىشوند، نه از حمايت مردم برخوردارند و نه از حمايت حكومتها. «ما لهم فى الارض من ولىٍ ولانصير» ______________________________ 125) نظير آيهى 62 همين سوره: «اللَّه ورسوله احقّ ان يرضوه» و نفرمود: «يرضوهما». 126) يحسبون كل صيحةٍ عليهم» منافقون، 4. |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 75، 76 -------------------------------------------- آيه وَمِنْهُم مَّنْ عَهَدَ اللَّهَ لَئِنْ ءَاتَنَا مِن فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّلِحِينَ فَلَمَّآ ءَاتَهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُواْ بِهِ وَتَوَلَّواْ وَهُم مُّعْرِضُونَ ----------------------------------------- ترجمه و برخى از آنان با خدا پيمان بسته بودند كه اگر خداوند از فضل خويش به ما عطا كند، حتماً صدقه (زكات) خواهيم داد و از نيكوكاران خواهيم بود. پس چون خداوند از فضل خويش به آنان بخشيد، بدان بخل ورزيدند و (به پيمان) پشت كرده و روىگردان شدند. ----------------------------------------- نکته ها مسلمان فقيرى از مدينه، (ثَعلبةبن حاطب) از پيامبرصلى الله عليه وآله درخواست كرد تا دعا كند خداوند او را ثروتمند كند. حضرت فرمود: مال اندكى كه شكرش را ادا كنى بهتر از مال زيادى است كه از عهدهى شكرش برنيايى. ثعلبه گفت: اگر خدا عطا كند، همهى حقوق واجب آن را خواهم داد. به دعاى آن حضرت، ثروتش افزون شد تا آنجا كه ديگر نتوانست در نمازجمعه و جماعت شركت كند. وقتى مأمورِ گرفتن زكات نزد او رفت، به او گفت: ما مسلمان شديم كه جزيه ندهيم! [127] فخر رازى مىگويد: ثعلبه از كار خود پشيمان شد وزكات خود را نزد پيامبر آورد، ولى آن حضرت نپذيرفت. آرى، انسان نمىداند صلاح و خيرش در چيست، لذا گاهى با اصرار، چيزى را مىخواهد كه به زيان اوست، پس بايد به دادههاى خدا قانع بود. شبيه اين آيه در عمل نكردن به پيمان با خدا، در سورهى اعراف آمده است: «دعوا اللَّه ربّهما لئن اتيتنا صالحاً لنكوننّ من الشاكرين. فلمّا آتاهما صالحاً جعلا له شركاءَ» [128] زن و شوهرى عهد كردند كه اگر خداوند فرزند شايستهاى به آنان بدهد، شكرگزار او باشند، امّا چون صاحبِ فرزند صالحى شدند، براى خدا شريك قائل شده و پيمان را از ياد بردند. ______________________________ 127) تفسير نورالثقلين. 128) اعراف، 189 - 190. --------------------------------------------- پيام ها 1- انسان، ناسپاس و عهد شكن است. «عاهداللَّه... لنصّدقنّ، بخلوا به» 2- به پيمان و قولهاى در حال فقر و اضطرار، چندان اعتمادى نيست. «فلمّا آتاهم... بخلوا» 3- اگر لياقت وظرفيّت نباشد، نعمتهاى الهى براى انسان نقمت مىشود. مالى ارزشمند است كه عامل سقوط نگردد.«اتاهم من فضله ...تولّوا و هم معرضون» 4- دلبستگى به دنيا، انسان را بدفرجام مىكند. كسى كه در اداى زكات و صدقات بخل ورزد، كمكم از دين روىگردان مىشود. «بخلوا... و هم معرضون» |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 77 -------------------------------------------- آيه فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقاً فِى قُلُوبِهِمْ إِلَى يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِمَآ أَخْلَفُواْ اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا كَانُواْ يَكْذِبُونَ ------------------------------------------- ترجمه سرانجام به دنبال آنكه با خدا در آنچه پيمان بسته بودند، خلف وعده كردند و بدان سبب كه دروغ مىگفتند، (خداوند، روحِ) نفاق را تا روزى كه به ديدار او رسند، (روز مرگ يا قيامت)، در دلهاى آنان قرار داد. ------------------------------------------ پيام ها 1- خلف وعده با خدا و بخل نسبت به محرومان، انسان را بدعاقبت مىكند. «بخلوا به... فاعقبهم نفاقاً» 2- نفاق، درجاتى دارد: نفاقِ زبانى، نفاق رفتارى و نفاق قلبى. «فى قلوبهم» 3- نفاق، گاهى موقّت وگاهى دائمى و هميشگى است. [129] «الى يوم يلقونه» 4- پيمانشكنى ودروغ، روحيّهى نفاق مىآورد. گناه، گناه مىآورد. «فاعقبهم نفاقاً... بما اخلفوا... وبما كانوا يكذبون» 5 - سرچشمهى بدبختىهاى انسان، خود اوست. «بما اخلفوا، بما كانوا يكذبون» _______________________________ 129) حضرت علىعليه السلام فرمودند: مراد از «يوم يلقونه»، روز قيامت است. بحار، ج 90، ص 132. |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 78 ------------------------------------------------ آيه أَلَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَيهُمْ وَأَنَّ اللَّهَ عَلَّمُ الْغُيُوبِ -------------------------------------------------- ترجمه آيا ندانستند كه خداوند، راز آنان و سخنان آهسته (و درِگوشى) آنان را مىداند و اينكه خداوند، به همهى غيبها داناست؟! ------------------------------------------------- نکته ها شايد مراد از «سِرّ»، كفر باطنى منافقان باشد و مراد از «نَجوى»، توطئهى گروهىِ آنان و مقصود از «غُيوب»، اهداف و نيّتهاى آنان باشد. [130] _____________________________ 130) تفسير فرقان. ------------------------------------------- پيام ها 1- منافقان براى مخفى نگهداشتن توطئههاى خود تلاش مىكنند، ولى خداوند آنان را به اسرارشان هشدار مىدهد. «ألم يعلموا...» 2- شناخت ناقص، سبب عملكرد ناقص است. «اخلفوا اللّه ما وعدوه... ألم يعلموا...» آرى، اگر انسان بداند كه خداوند از آشكار و پنهان او آگاه است، تقوايش زياد شده، نفاقش از بين مىرود و توبيخ نمىشود. |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 79 -------------------------------------------- آيه اَلَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِى الصَّدَقَتِ وَالَّذِينَ لَايَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ -------------------------------------------- ترجمه منافقان بر مؤمنانى كه (علاوهبر صدقات واجب،) داوطلبانه صدقات مستحب نيز مىدهند و همچنين بر مؤمنانِ (تهى دستى) كه جز به اندازهى توانشان چيزى (براى انفاق وپشتيبانى از جبهه) نمىيابند، عيب مىگيرند و آنان را مسخره مىكنند. (بدانند كه) خداوند آنان را به ريشخند مىگيرد (و كيفر تمسخرشان را خواهد داد) و براى آنان عذابى دردناك است. -------------------------------------------- نکته ها رسول خداصلى الله عليه وآله از مردم تقاضاى كمك به جبهه كرد. توانگران كمكهاى شايانى كردند و ناتوانان كمك اندك داشتند. منافقان، كمك توانگران را ريايى دانسته و مورد عيبجويى و طعن قرار مىدادند و كمك بىبضاعتها را مسخره مىكردند. [131] از جمله ابوعقيل انصارى با اضافهكارى، مقدارى خرما براى كمك به جبهه نزد پيامبر آورد، منافقان او را نيز مسخره كردند. مال و ثروت داشتن، شرط انفاق نيست، بايد اخلاص، ايمان و سخاوت داشته باشيم. در آيهى 79 خوانديم كه ثعلبه با آن همه ثروت، حقّ واجب الهى را نپرداخت و ابوعقيل كه كارگرى ساده بود، با اخلاص چند عدد خرما را به جبههى اسلام كمك كرد. امام رضاعليه السلام فرمودند: مراد از مسخره كردن خداوند، «سخر اللّه منهم»، آن است كه خداوند كيفر استهزاى آنان را مىدهد. [132] 131) يَلمِزون» كه به معناى طعنه زدن است، دربارهى مؤمنان توانگر است و «يَسخرون» در مورد مؤمنان تهيدست مىباشد. ____________________________ 132) بحار، ج3، ص 319. ------------------------------------------ پيام ها 1- مسخره كردن، كار منافقان است. خود كمك نمىكنند، كمكهاى ديگران را نيز زير سؤال مىبرند.«الذين يلمزو ن» 2- مؤمنان با ميل وعلاقه انفاق مىكنند. «المطوعين» (يعنى از روى رغبت) 3- تضعيف روحيّهى كمك كنندگان به جبهه، حرام و كارى منافقانه است. «يلمزون المطوعين ... لهم عذاب اليم» 4- منافقان مىخواهند با تبليغات واستهزا، مردم را نسبت به جهاد دلسرد و بىانگيزه كنند. «يلمزون ... فيسخرون » [133] 5 - در ديد منافقان مقدار مال مهّم است، نه انگيزهها و خصلتها، لذا انفاقِ اندك را بر فقيرانِ مؤمن، خُرده مىگيرند. «يلمزون ... الذين لايجدون الاّ جُهدهم» 6- براى برطرف كردن نياز جامعه، بايد از تمام امكانات استفاده كرد. «جهدهم» 7- مسئوليّت هركس به اندازهى توان اوست. «لايجدون الاّ جهدهم» 8 - به وظيفهى خود عمل كنيم واز استهزاى دشمن نهراسيم.«لايجدون الاّ جهدهم» زيرا خداوند جزاى آنان را مىدهد.«سخراللّه منهم» 9- كيفر بايد متناسب با عملكرد باش.د «يسخرون، سخراللَّه» ______________________________ 133) در آيهى 7 سوره منافقون مىخوانيم: «هم الذين يقولون لاتُنفقوا على مَن عند رسول اللَّه حتّى ينفضّوا» به اطرافيان پيامبر كمك مالى نكنيد تا پراكنده شوند. |
||
۲۹ شهریور ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |