در حال دیدن این عنوان: |
۲۴ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 111 -------------------------------------------- آيه إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْو لَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً فِى التَّوْرَيةِ وَالْإِنجِيلِ وَالقُرْءَانِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِى بَايَعْتُم بِهِ وَذَ لِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ------------------------------------------- ترجمه همانا خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را به بهاى بهشت خريده است. آنان در راه خدا مىجنگند تا بكشند يا كشته شوند. (وفاى به اين) وعدهى حقّ كه در تورات و انجيل و قرآن آمده بر عهده خداست و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس مژده باد شما را بر اين معاملهاى كه به وسيلهى آن (با خدا) بيعت كرديد و اين همان رستگارى بزرگ است. ----------------------------------------- نکته ها دنيا، بازار است و مردم در آن معاملهگر. فروشنده، مردماند و خريدار خداوند. متاعِ معامله، مال و جان است و بهاى معامله بهشت. اگر به خدا بفروشند، سراسر سود و اگر به ديگرى بفروشند، يكسره خسارت است. معامله با خدا چند امتياز دارد: 1- خود ما و توان و دارايى ما از اوست، سزاوار نيست كه به جز او بدهيم. 2- خداوند، اندك را هم مىخرد. «مثقال ذرّة خيراً يره» 3- عيوب جنس را اصلاح مىكند و رسوا نمىسازد. 4- به بهاى بهشت مىخرد. خداوند در خريدن وارد مزايده مىشود و نرخى را پيشنهاد مىكند كه فروختن به غير او احمقانه و خسارت است. امام صادقعليه السلام مىفرمايد: براى بدنهاى شما جز بهشت، بهايى نيست، پس خود را به كمتر از بهشت نفروشيد. [168] _____________________________ 168) تفسير مجمعالبيان. ------------------------------------------- پيام ها 1- با داشتن خريدارى همچون خدا، چرا به سراغ ديگران برويم؟ «انّ اللَّه اشترى» 2- خداوند، تنها از مؤمن خريدار است، نه منافق و كافر. «من المؤمنين» 3- در پذيرش الهى، جهاد با جان بر جهاد مالى مقدّم است. «انفسهم واموالهم» (جان را همه دارند، ولى همه مال وثروت ندارند) 4- بهشت، در سايهى جهاد و شمشير و تقديم جان و مال به خداوند است. «لهم الجنّة يقاتلون فى سبيل اللَّه» 5 - اگر هدف از جهاد، خدا باشد، كشته شدن يا نشدن، تفاوتى نمىكند. «يقاتلون فى سبيل اللَّه فيَقتلون و يُقتلون» 6- مؤمن همواره آمادهى رفتن به جبهه است. «يقاتلون» (فعل مضارع، نشانهى استمرار وتداوم است) 7- هدف مؤمن از جنگ، ابتدا نابود كردن باطل و اهل آن و سرانجام شهادت است. «يَقتلون و يُقتلون» 8 - در معامله با خدا، سود يقينى و قطعى است. «وعداً عليه حقّاً» در مزايده با خداوند هرچه هست حقّ و به سود انسان است، بر خلاف ديگران كه يا قصد جدّى نيست يا بىانگيزهو دروغ است، يا غلّو، يا از روى هوس و يا براى طرد كردن رقيب است. 9- ارزش جهاد، مجاهدان و شهيدان، مخصوص اسلام نيست، در تورات و انجيل هم مطرح است. و اگر امروزه در آن كتابها نيست، نشان تحريف آنهاست. «فى التورات والأنجيل» 10- گرچه ما بر خدا حقى نداريم، امّا خداوند براى ما بر عهدهى خودش حقوقى قرار داده است. «وعداً عليه حقّاً» 11- معامله يك عقد لازم است كه وفا به آن واجب است. «وعداً، حقّاً، اوفى» 12- خداوند مجاهدان مخلص را طرف معاملهى خود قرار داده است. «بايعتم» و نفرمود: «بعتم» 13- بهترين بشارت، تبديل فانى به باقى و دنيا به آخرت است و غير آن خسارت و حسرت است. «فاستبشروا» 14- در كنار انتقاد از منافقانِ جهادگريز، بايد از مؤمنانِ مجاهد تقدير وتشكّر شود. «فاستبشروا» 15- بالاترين رستگارى تنها در سايهى معامله با خداست. «ذلك هو الفوزالعظيم» |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 112 -------------------------------------------- آيه التَّئِبُونَ الْعَبِدُونَ الْحَمِدُونَ السَّئِحُونَ الرَّ كِعُونَ السَّجِدُونَ الْأَمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ الْحَفِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ ---------------------------------------------- ترجمه (مؤمنانِ مجاهد،) اهل توبه، عبادت، ستايش، سياحت، ركوع، سجود، امر به معروف ونهى از منكر و حفظِ حدود و مقرّرات الهىاند و چنين مؤمنانى را بشارت ده. ----------------------------------------------- نکته ها در اين آيه، نُه صفت براى مؤمنانِ مجاهد بيان شده است: از گناهان توبه كرده، در مدار عبادت قرار مىگيرند. با زبان، حمد و با پا حركت و با بدن ركوع و سجود دارند، پس از خودسازى، با امر به معروف به اصلاح جامعه مىپردازند و از مرز قوانين الهى خارج نمىشوند. توبه از گناه، راه عبادت را باز مىكند، زبانِ ستايشگر همراه با پويايى و تحرّك، آمادگى براى ركوع و سجود در پيشگاه خدا مىآورد، و امر به معروف و نهى از منكر، حافظِ حدود الهى در جامعه است. كلمهى «التائبون»، نشانهى آن است كه مؤمنانى كه جان و مال خود را به خدا مىفروشند، مىتوانند با يك انقلاب و بازسازى درونى و اعراض از كردارهاى نارواى گذشته، وارد اين ميدان معامله با خدا شوند. [169] عُبّاد بصرى در راه مكّه امام سجادعليه السلام را ديد، به حضرت گفت: «تركتَ الجهادَ و صعوبَته واَقبلتَ الىالحجِّ و لِينَه؟» جهاد و سختى آن را رها كردهاى، به حج وآسانى آن روى آوردهاى؟ آنگاه آيهى «ان اللَّه اشترى...» را خواند! حضرت فرمودند: ادامهى آن را هم بخوان! عبّاد آيهى «التائبون...» را خواند. حضرت فرمود: اگر ياران ما اين صفات و كمالات را دارا مىبودند، بر ما واجب بود، قيام كنيم و در آن صورت، جهاد از حجّ برتر بود. [170] در روايتى آمده است كه مراد از «السائحون» روزهداران مىباشد. [171] 169) چنانكه در ماجراى كربلا، افرادى مانند زُهير و حُر، با آنكه سابقهى درخشانى نداشتند، ولى در يك چرخش و معامله با خدا، جان خود را تسليم كردند و درخشيدند. _____________________________ 170) وسائل، ج 15، ص46. 171) تفسير نورالثقلين. -------------------------------------------- پيام ها 1- شرط وفادارى خداوند به پيمان خود، پايدارى مؤمنان بر حفظ حدود الهى است. «و من اوفى بعهده... التائبون...» 2- جهاد اكبر و خود سازى، لازمهى جهاد اصغر در جبهههاست. «يقاتلون... التائبون...» 3- اسلام دينى جامع است، اشك را در كنار شمشير و عبادت را در كنارِ سياحت قرار داده است.«يقاتلون... التائبون العابدون... السائحون» 4- آنچه مطلوب است، ملكه شدن كمالات در انسان است. «التائبون العابدون...» (همهى صفات به صورتِ اسم فاعل آمده نه فعل، تا دلالت بر استمرار كند) 5 - تقويت روحيهى رزمندگان اسلام، با ذكر و ياد خدا و عبادت است، نه شراب و موسيقى و...كه در جبههى دشمن است.«يقاتلون، التّائبون العابدون،...» 6- شرط قبولى عبادت، توبه از گناه است. «التائبون العابدون» 7- تحرّك، تلاش، سياحت، هجرت و خودسازى، در راه كسب كمال و قرب الهى ارزش است. «السائحون» (مردان خدا، راكد و زمينگير نيستند) 8 - سرباز ورزمندهى اسلام بايد اهل نماز و عبادت باشد. «يقاتلون، الراكعون الساجدون» 9- در مسير كمال، اوّل خودسازى است، بعد جامعهسازى.«التائبون العابدون ... الامرون بالمعروف ...» 10- درگيرى با دشمن در مرزها، ما را از مفاسد و منكرات داخلى غافل نسازد. «يقاتلون، الآمرون بالمعروف ...» 11- براى حفظ حدود الهى، بايد هم با دشمن خارجى جنگيد، هم با مفاسد داخلى مبارزه كرد. «يقاتلون، الناهون عن المنكر، الحافظون لحدود اللَّه» 12- رزمندگان براى جلوگيرى از مفاسد اجتماعى، بيش از ديگران مسئولند. «يقاتلون، الناهون عن المنكر» |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 113 -------------------------------------------- آيه مَا كَانَ لِلنَّبِىِّ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ أَن يَسْتَغْفِرُواْ لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُواْ أُوْلِى قُرْبَى مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَبُ الْجَحِيمِ --------------------------------------------- ترجمه براى پيامبر و كسانى كه ايمان آوردهاند، سزاوار نيست كه براى مشركان، پس از آنكه برايشان آشكار گرديد كه آنان اهل دوزخند، طلب آمرزش كنند، هر چند خويشاوند آنان باشند. ---------------------------------------------- نکته ها برخى مفسّران به بعضى رواياتِ جعلى از راويانِ ناسالم استناد كرده و اين آيه را دربارهى ابوطالب دانستهاند! در حالى كه دهها دليل و روايت بر ايمان ابوطالب داريم. سعيدبن مسيّب كه راوىِ اين روايت است، دشمن علىبن ابىطالبعليهما السلام است و گناهِ ابوطالب هم اين است كه پدر علىعليه السلام است! ------------------------------------------- پيام ها 1- پيامبر و ديگر مسلمانان، در برابر قانون يكساناند. «ما كان للنّبى و الذين امنوا» 2- شرك، گناهى نابخشودنى است و حتّى استغفار پيامبر براى مشركان بىاثر است. «ماكان... ان يستغفروا للمشركين» 3- پيوندهاى مكتبى، مهمتر از پيوندهاى عاطفى است. نبايد عواطف فاميلى بر مكتب غالب شود. «ما كان... ولو كانوا اولى قربى» 4- خويشاوندى با پيامبر، مانع دوزخ نيست. «ولو كانوا اولى قربى» |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 114 -------------------------------------------- آيه وَمَا كَانَ اسْتِغْفارُ إِبْرَ هِيمَ لِأَبِيهِ إِلَّا عَن مَّوْعِدَةٍ وَعَدَهَآ إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِّلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ إِنَّ إِبْرَ هِيمَ لَأَوَّهٌ حَلِيمٌ --------------------------------------------- ترجمه و آمرزشخواهى ابراهيم براى پدرش (عموى مشركش كه سرپرستى او را به عهده داشت)، فقط به خاطر وعدهاى بود كه به او داده بود، (آن هنگام كه از هدايتش نااميد نبود،) پس هنگامى كه برايش روشن شد، او دشمن خداست، از او بيزارى جست. همانا ابراهيم، اهل آه وناله (از ترس خدا) و بردبار بود. ------------------------------------------- نکته ها در آيهى قبل، سخن از اين بود كه پيامبر و مؤمنان حقّ دعا كردن براى مشركان را ندارند، هرچند از خويشاوندانشان باشند. اين آيه، پاسخ شبههاى را مىدهد كه پس چرا حضرت ابراهيم، به عموى مشرك خود دعا كرد و به او وعدهى استغفار داد؛ «سأستغفر لك ربّى» [172] ، اين آيه مىفرمايد، وعدهى ابراهيم به اميد هدايت او بود. امّا چون عمو در حال شرك مرد، ابراهيم هم استغفار را رها كرد. سؤال: چرا حضرت ابراهيم پس از مرگ عمو هم براى او دعا مىكرد؟ «ربّنا اغفر لى ولوالدىّ»؟ [173] پاسخ: والد به پدر واقعى گفته مىشود، ولى اَب، به پدر، معلّم، عمو، پدر زن، و جدّ هم گفته مىشود. دعاى ابراهيم براى پدر واقعىاش بوده، نه عموى مشركش. قرآن در يازده آيه، از عموى ابراهيم تعبير به «أب» كرده است، تا بفهماند ابراهيمعليه السلام تحت سرپرستى چه كسى بوده، ولى تحت تأثير قرار نگرفته است. امام صادقعليه السلام فرمود: ابراهيمعليه السلام اهل دعا وگريههاى بسيار و«اوّاه» بود. [174] __________________________________ 172) مريم، 47. 173) ابراهيم، 41. 174) تفسير نورالثقلين. ------------------------------------------------ پيام ها 1- آنچه سبب بدگمانى به اولياى خداست، بايد برطرف شود و توجيه صحيح ارائه گردد. «موعدةٍ وعدها» 2- وفاى به عهد، حتّى نسبت به كافر هم لازم است.«موعدة وعدها» 3- علم انبيا محدود است. «فلمّا تبيّن له...» 4- در برابر رفتار تند كافران، حلم خود را از دست ندهيم. [175] «تبرأ منه ...اوّاه حليم» 5 - برائت از عمو به خاطر خدا، نشانهى عشق و خشوع ابراهيم نسبت به خداوند است. «اوّاه» ____________________________ 175) عموى ابراهيم او را تهديد مىكرد كه سنگسارت خواهم كرد؛ «لئنلمتنته لأرجمّنك» (مريم، 46) ولى ابراهيم همچنان بردبار بود. |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 115 -------------------------------------------- آيه وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْماً بَعْدَ إِذ هَدَيهُمْ حَتَّى يُبَيِّنَ لَهُم مَّا يَتَّقُونَ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ -------------------------------------------- ترجمه خداوند بر آن نيست كه قومى را بعد از آنكه هدايتشان نمود، بىراه بگذارد تا آنچه را (كه بايد از آن ) پرهيز كنند، برايشان بيان كند. قطعاً خداوند به هر چيزى داناست. ---------------------------------------- نکته ها آيه، يا بيانگر حال آنان است كه مسلمان شده بودند، ولى پيش از آگاهى از وظايف خود از دنيا رفتند. [176] يا اشاره به آيهى قبل و لزوم تبرّى از دشمن خداست كه اگر پس از اين هشدار، بىتفاوت باشيد، خودتان هم گمراه شده به دشمنان خدا ملحق مىشويد، و ممكن است آيه براى رفع نگرانى كسانى باشد كه قبل از علم به حرمت استغفار براى مشركان، براى آنان استغفار مىكردند. امام رضاعليه السلام فرمود: خداوند بر امام واجب كرده است كه هر گاه نگران مرگ خود شد، امام معصوم بعدى را براى مردم معرّفى كند، سپس اين آيه را تلاوت كرد. [177] 176) تفسير مجمعالبيان. ____________________________ 177) تفسير نورالثقلين. ------------------------------------------- پيام ها 1- اگر حدود الهى را رعايت نكنيم، خطر گمراهى در پيش است. «ليضلّ قوماً... حتى يُبيّن ل هم» 2- اضلال خدا، كيفر بىاعتنايى به هدايت اوست. مخالفت آگاهانه با رهنمودهاى الهى، زمينهى سلب هدايت خداوند است. «ماكان اللَّه ليضلّ ... حتّى يُبيّن» 3- كيفر الهى، پس از تبيين و روشنگرى و اتمام حجّت است. «حتى يُبيّن» 4- هدايت الهى كامل است و علاوه بر بيان اسبابِ سعادت، عوامل خطر را نيز هشدار مىدهد.«يُبيّن لهم ما يتّقون» امام صادقعليه السلام فرمود: خداوند اسباب رضايت و غضب خود را به مردم مىشناساند. [178] 5 - دستور الهى بر پرهيز از چيزى، از علم و حكمت او سرچشمه مىگيرد. «إنَّ اللَّه بكلِّ شىءٍ عليم» __________________________ 178) كافى، ج1، ص163. |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 116 -------------------------------------------- آيه إِنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ يُحْىِ وَيُمِيتُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِىٍّ وَلَا نَصِيرٍ ------------------------------------------- ترجمه همانا حكومت آسمانها و زمين تنها از آنِ خداست، زنده مىكند و مىميراند و شما را جز خداوند، هيچ سرپرست و ياورى نيست. --------------------------------------------- پيام ها 1- زنده كردن و ميراندن، حيات و مرگ دلها (هدايت و ضلالت)، به دست خداست. «يحيى و يميت» 2- به جاى تحكيم روابط با خويشاوندانِ مشرك، به فكر رابطه با خدايى باشيد كه مالك آسمانها و زمين است و آنها در برابر اين خدا، قدرت هيچ گونه نصرتى ندارند. «له ملك السموات... مالكم من دون اللَّه من ولى...» |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 117 -------------------------------------------- آيه لَقَد تَّابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِىِّ وَالْمُهَجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِى سَاعَةِ الْعُسْرَةِ مِن بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِّنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ --------------------------------------------- ترجمه همانا خداوند، لطف خود را بر پيامبر و مهاجران و انصارى كه او را در لحظهى دشوار (جنگ تبوك) پيروى كردند، سرازير نمود، پس از آنكه نزديك بود دلهاى بعضى از آنان منحرف شود (و در جبهه حضور نيابند.) سپس خداوند لطف خود را به آنان بازگرداند، همانا او به آنان رؤف و مهربان است. ---------------------------------------------- نکته ها جنگ تبوك دشوارىهاى بسيار داشت از جمله: دورى راه، گرمى هوا، فصل چيدن ميوهها و محصولات، و هيبت و قدرت دشمن. لذا بعضىها كه از منافقان نبودند، سايهبان منزل و آب خنك و همسر را بر جبهه و مشقّات راه ترجيح دادند و نرفتند، مثل ابوخثيمه كه چون متنبّه شد، تلاش كرد و پس از چند روز تأخير، خود را به پيامبرصلى الله عليه وآله و مسلمانان رساند. منافقان در جنگ تبوك سه گروه بودند: 1- عدّهاى به بهانهى مفتون شدن به دختران زيباى رومى، به جبهه نرفتند. 2- جمعى مردم را از رفتن دلسرد مىكردند. 3- بعضى گرمى هوا را بهانه مىآوردند، يا اجازهى ماندن مىگرفتند. امّا در مقابل، عدّهاى عاشقانه همراه پيامبرصلى الله عليه وآله رفتند واگر وسيلهى سفر نداشتند، از اندوه، اشك مىريختند. داستانِ عقب ماندنِ ابوذر غفارى كه بالاخره خود را به پيامبر رساند، مربوط به همين ماجراست. در جنگ تبوك، كار چنان سخت شد كه گاهى يك خرما را چند نفر مىمكيدند [179] شايد به دليل اين آيه و آيهى بعد كه پذيرش توبه مطرح است، نام اين سوره را علاوه بر برائت، توبه نيز گفتهاند. _____________________________ 179) تفسير مجمعالبيان. ------------------------------------------- پيام ها 1- خداوند، پيامبر و رزمندگان را در صحنههاى خطرناك، مورد لطف خاصّ خويش قرار مىدهد. «تاب اللَّه ...» 2- همهى انسانها، حتّى پيامبران، به لطف الهى نيازمندند. «تاب اللَّه على النبى و المهاجرين والأنصار» 3- توبهى الهى، به معناى لطف خاصّ او به پيامبر و مؤمنان است كه گاهى در قالب عفو و بخشش نسبت به گنهكاران جلوه مىكند. «تاب اللَّه» 4- نشانهى ايمان واقعى، اطاعت از رهبر در شرايط دشوار است. «اتبعوه فى ساعة العسرة» 5 - سختىهاى زندگى، لحظه وساعتى بيش نيست و مىگذرد. «ساعة العسرة» 6- انسان، هر لحظه در معرض لغزش و انحراف است، پس بايد به خدا روى آورد. «كاد يزيغ قلوب فريقٍ» 7- تنها راه نجات از سقوط، لطف الهى است. «تاب اللَّه...ثم تاب عليهم» |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 118 -------------------------------------------- آيه وَعَلَى الثَّلَثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُواْ حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَظَنُّواْ أَن لَّا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُواْ إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ --------------------------------------------- ترجمه و نيز بر سه نفرى كه (از شركت در جبههى تبوك به خاطر سستى) وامانده بودند، تا آنگاه كه زمين با همهى وسعتش (به سبب قهر ونفرت مردم) بر آنان تنگ شد و از خود به تنگ آمده و فهميدند كه در برابر خدا، هيچ پناهگاهى جز خود او نيست، پس خداوند لطف خويش را شامل آنان ساخت تا به توبه موفّق شوند. همانا خداوند توبهپذير و مهربان است. ---------------------------------------------- نکته ها سه مسلمانى كه در تبوك شركت نكردند، [180] پشيمان شده و براى عذرخواهى نزد پيامبر آمدند. امّا حضرت با آنان سخن نگفت و دستور داد كسى با آنان حرف نزند و همسرانشان هم به آنان نزديك نشوند. آنان به كوههاى اطراف مدينه رفتند و براى استغفار، جدا از يكديگر به تضرّع وگريه پرداختند تا پس از پنجاه روز، خداوند توبهى آنان را پذيرفت. [181] ______________________________ 180) كعببن مالك، مرارةبن ربيع و حلالبن اُميّه. 181) بحار، ج21، ص 237. ---------------------------------------------- پيام ها 1- بىاعتنايان به جنگ وفرمان رهبرى، بايد تنبيه شده وتا مدّتى پشت سر گذاشته شوند. «خُلّفوا» 2- قهر، بىاعتنايى و بايكوت، يكى از شيوههاى تربيتى براى متخلّفان و مجرمان است. «ضاقت عليهم الارض... ظنّوا ان لا ملجأمن اللَّه» 3- مبارزهى منفى با متخلّفان، جامعه را براى آنان زندانى بىنگهبان و مؤثّر مىسازد. «ضاقت عليهم الأرض» 4- با آنكه پيامبر، مظهر رحمت الهى است، امّا به عنوان مرّبى، از اهرم قهر هم استفاده مىكند.«ضاقت عليهم انفسهم» 5 - يكى از عذابها عذاب وجدان است. «ضاقت عليهم انفسهم» 6- يأس از مردم، زمينهساز توبه و توجّه به خداست. «لاملجأ ... ثم تابَ» 7- توفيقِ توبه نيز در سايهى لطف و عنايت الهى است. اوّل خداوند لطف خود را به انسان باز مىگرداند، «تاب عليهم» تا انسان توفيق پشيمانى و عذرخواهى و توبه پيدا كند، «ليتوبوا» و همين كه توبه كرد، باز خداوند توبهى او را مىپذيرد. «انّ اللّه هو التوّاب» 8 - پس از يك دوره مبارزهى منفى وبىاعتنايى و بايكوت، شرايط مناسب را براى بازسازى خلافكاران به وجود آوريم تا بازگردند و بعد از آن نيز ما با مهربانى آنان را پذيرا باشيم. «تاب عليهم ليتوبوا انّ اللّه هو التوّاب» |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 119 -------------------------------------------- آيه يَأيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّدِقِينَ --------------------------------------------- ترجمه اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از خدا پروا كنيد و با راستگويان باشيد. ------------------------------------------------ نکته ها در روايات شيعه و سنى آمده است كه مقصود از «صادقين»، محمّدصلى الله عليه وآله و آلمحمّدعليهم السلام مىباشند. آيه 177 سورهى بقره، اهل ايمان، انفاق، نماز، وفاى به عهد و صبر در برابر مشكلات را صادق مىشمارد و آيه 15 سوره حجر و 8 سوره حشر، مهاجرانِ رنج كشيده و جان بركف را «صادق» شمرده است. ------------------------------------------ پيام ها 1- دوستى، همنشينى و همراهى با راستگويان، يكى از عوامل تربيت و جلوگيرىِ انسان از انحراف است.«اتقوااللَّه و كونوا مع ا لصادقين» 2- از رهبران الهى جدا نشويم. «كونوا مع الصادقين» 3- رهبران الهى معصوم هستند، وگرنه خداوند فرمان نمىداد با آنان باشيد. [182] «كونوا مع الصادقين» 4- تكامل جامعه در سايهى ايمان، تقوا و اطاعت از رهبر معصوم است. «آمنوا، اتقوا، مع الصادقين» 5 - در هر زمان بايد معصومى باشد كه مسلمانان با او همراه باشند.«كونوا مع الصادقين» 6- جايگاه صدق تا حدّى است كه خداوند به جاى «معصومين»، «صادقين» به كار برده است، و كسانى را كه مراحل ايمان و تقوا را پشت سر گذاشتهاند، با اين عنوان ستايش كرده است. «آمنوا، اتّقوا، الصادقين» _________________________________ 182) شگفت از فخررازى كه مىگويد: معصوم، فرد خاصّى نيست، بلكه اجماع امّت از خطا معصوم است!! آيا اجتماع افراد جايزالخطا و فاسق، عصمتآور است؟ |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره توبه آیه 120 -------------------------------------------- آيه مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِّنَ الْأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُواْ عَن رَّسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُواْ بِأَنفُسِهِمْ عَن نَّفْسِهِ ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلاً إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَلِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُأَجْرَ الُْمحْسِنِينَ -------------------------------------------- ترجمه اهل مدينه و باديهنشينان اطرافِ آنان، حقّ ندارند از (فرمانِ) رسول خدا تخلّف كنند و (به جبهه نروند و) جانهاى خود را از جان پيامبر عزيزتر بدانند. زيرا هيچ گونه تشنگى، رنج و گرسنگى در راه خدا به آنان نمىرسد و هيچ گامى در جايى كه كافران را به خشم آورد برنمىدارند وهيچ چيزى از دشمن به آنان نمىرسد، مگر آنكه براى آنان به پاداش اينها عملصالح نوشته مىشود. قطعاً خداوند پاداشنيكوكاران را تباه نمىكند. ----------------------------------------------- نکته ها اصولى كه از اين آيه براى جنگ استفاده مىشود، عبارت است از: 1- ايمان به اينكه همه سختىهاى جنگ، عملصالح وموجب رضاى الهى است. 2- حفاظت از فرمانده. 3- مقاومت و تحمّل در برابر سختىها. 4- خوار و عصبانى كردن دشمن. ------------------------------------------------ پيام ها 1- اصحاب و اطرافيان رهبر كه از علم و امكانات بيشترى برخوردارند، مسئوليّت بيشترى دارند. «ما كان لاهل المدينة... ان يتخلّفوا» 2- در دفاع از اسلام، شهر و روستا مطرح نيست. «اهل المدينة و من حولهم» 3- اطاعت بىچون و چرا از پيامبر لازم است و كسى حقّ تخلّف از فرمانِ حكومتى رسول خداصلى الله عليه وآله را ندارد. «ما كان لاهل المدينة... ان يتخلّفوا» 4- يكى از شئون رسالت، فرماندهىِ كلّ قوا در جنگ است. «يتخلّفواعنرسولاللَّه» 5 - حفظ جان پيامبر، ضرورىتر از حفظ جان مسلمانان است. مسلمانان بايد پيشمرگ رهبر آسمانى باشند. «لايرغبوا...» 6- مسلمان بايد در راه عقيده، آمادهى تحمّل هر سختى و فشارى باشند. «ظمأ، نصب، مخمصة...» 7- جامعهى اسلامى بايد كفرستيز باشد. «يغيظ الكفّار» 8 - راهپيمايىها و حركات دسته جمعى مسلمانان كه موجب خشم و هراس كفّار مىگردد، در نزد خدا پاداش دارد. «موطئاً يغيظ الكفّار» 9- نه تنها دفاع ورزم، بلكه همهى حركات، تلاشها ورنجهاى جبهه نزد خدا ثبت شده وموجب اَجر است. «لايصيبهم ظمأ ولانصب ولامخمصة... عمل صالح» 10- مقدّمات جهاد و آمادگى رزمى نيز عمل صالح و عبادت است. «لا يطئون موطئاً... عمل صالح» 11- نيكوكار واقعى، انقلابى و اهل جبهه است. «اجر المحسنين» (جان فشانى، نشانهى كمال نيكوكارى است) 12- دريافت اجر الهى، در سايهى تحمّل رنجهاست. نابرده رنج، گنج ميسّر نمىشود. «ظمأ، نصب، مخمصة، ...اجر المحسنين» 13- ايمان به رضايت وپاداش الهى، مشكلات را آسان مىكند. «ان اللّه لا يضيع اجر المحسنين» |
||
۳۰ شهریور ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |