در حال دیدن این عنوان: |
۶۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس توضيحات سيماى سوره ى يونس دهمين سورهى قرآن كريم كه در اوايل بعثت در مكّه نازل شده است، «يونس» نام دارد. اين سوره يكصد ونه آيه دارد و عمدهى مطالب آن، پيرامون توحيد و حقّانيّت قرآن، پاسخ به منكران وحى، بيم دادن مشركان، بيان عظمت آفرينش و آفريدگار، ناپايدارى دنيا و توجّه دادن به آخرت است. سورهى قبل، يعنى توبه، رفتار منافقان و كيفر آنها را بيان مىكرد؛ اين سوره به بيان رفتار مشركان پرداخته است. |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 1 ---------------------------------------------- آيه الر تِلْكَ ءَايَتُ الْكِتَبِ الْحَكِيمِ ---------------------------------------------- ترجمه الف، لام، را، اين است آيات كتاب استوار و حكمتآميز. ----------------------------------------------- نکته ها شش سورهى پياپى، با حروف مقطعهى «الر» آغاز شدهاند: يونس، هود، يوسف، رعد، ابراهيم و حجر. البتّه در سورهى رعد «المر» آمده است. امام صادقعليه السلام دربارهى حروف مقطّعهى «الر» فرمودند: (الف) رمز أنا، (لام) رمز اللّه و (راء) رمز رئوف است؛ يعنى أنا اللّه الرؤف. [196] و در روايت ديگرى مىخوانيم كه اين حروف همان متشابهات قرآن است. [197] _____________________________ 196) تفسير نورالثقلين. 197) تفسير نورالثقلين. --------------------------------------------- پيام ها 1- قرآن، مقام والايى دارد. «تلك» اشاره به دور است. 2- قرآن، كتاب حكيم است؛ هم حَكَم و داور است، هم داراى مطالب حكيمانه است و هم محتواى محكمى دارد. (تاريخ و گذشت زمان و دشمن، خللى در قرآن وارد نمىكند) «الكتاب الحكيم» |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 2 ---------------------------------------------- آيه أَكَانَ لِلنَّاسِ عَجَباً أَنْ أَوْحَيْنَآ إِلَى رَجُلٍ مِّنْهُمْ أَنْ أَنذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبِّهِمْ قَالَ الْكَفِرُونَ إِنَّ هَذَالَسَحِرٌ مُّبِينٌ ------------------------------------------------ ترجمه آيا براى مردم شگفتآور است كه به مردى از خود آنان وحى كرديم كه مردم را بيم و هشدار بده و به مؤمنان بشارت بده كه براى آنان نزد پروردگارشان جايگاه نيكويى است؟ كافران گفتند: همانا اين مرد جادوگرى آشكار است! ------------------------------------------------ نکته ها «قَدم صِدق» چند معنى دارد: 1- سابقهى خوب. مثل «قدمٌ فى الحرب، قدم فى الاسلام»، يعنى در مبارزه و در اسلام سابقه دارد. 2- مقام و منزلتِ صدق و نيكو. 3- رهبر و پيشواى صدق. در روايات شيعه و سنّى «قَدَم صِدق» را رسول اللَّه صلى الله عليه وآله و على عليه السلام دانستهاند. [198] 4- شفاعت. در روايتى مراد از «قدم صدق» مقام شفاعت معرّفى شده است. [199] كافران در ردّ رسالت پيامبر هيچ گونه دليل ومنطقى نداشتند، بلكه با بعيد دانستن آن، از پذيرش آن شانه خالى مىكردند. چنانكه اصول اعتقادى را نيز فقط با تعجّب انكار مىكردند: در توحيد: «اَجَعل الآلهة الهاً واحداً» [200] در نبوّت: «اهذا الّذى بعث اللَّه رسولاً» [201] در معاد: «من يحيى العظام و هى رميم» [202] در امامت: «انّى يكون له الملك ولم يؤت سعةً من المال» [203] _________________________________ 198) تفاسير قرطبى وبرهان. 199) تفسير نورالثقلين. 200) ص، 5. 201) فرقان، 41. 202) يس، 78. 203) بقره، 247. -------------------------------------------- پيام ها 1- ريشهى كفر، غالباً استبعاد و تعجّب از وحى است. «عجبا ان اوحينا» 2- سرچشمهى دعوت انبيا، وحى الهى است. «اوحينا الى رجل» 3- لياقتهاى معنوى افراد، در ظاهر ديده نمىشود. اگر كسى مورد لطف خاص خدا قرار گرفت، او را تحمّل كنيم. «رجل منهم» 4- پيامبران به خاطر الگو بودنشان بايد از مردم ودرد آشنا باشند. «منهم» 5 - وظيفهى پيامبران، بشارت و انذار است. «اَنذر، بشّر» 6- هر آنچه نمىفهميم، آن را رد نكنيم. زيرا كه انكار و تهمت زدن، شيوهى كفّار است. «قال الكافرونَ انّ هذا لساحِرٌ مُبين» 7- ايمان، زمينهى قدم صدق وجايگاه ويژه نزد خداوند است. «انّ لهم الجنّة» |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 3 ---------------------------------------------- آيه إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مَا مِن شَفِيعٍ إِلَّا مِن بَعْدِ إِذْنِهِ ذَ لِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ --------------------------------------------- ترجمه همانا پروردگارتان، خدايى است كه آسمانها و زمين را در شش روز و دوران آفريد، سپس بر عرش استيلاء يافت (زمام امور را به دست گرفت). كار جهان را تدبير و سامان دهى مىكند. هيچ شفاعتكنندهاى جز با اذن او نيست. آن خداوند است كه پروردگار شماست، پس او را بپرستيد. آيا پند نمىگيريد؟ ---------------------------------------------- نکته ها مراد از شش روز، شش روزگار و شش مرحله ودوران در آفرينش است، و ممكن است مراد از آن، مدّتى برابر شش روز باشد. «عَرش»، مركز تدبير و كنايه از قدرت است. وقتى مىگويند: فلانى بر تخت نشست يا او را از تخت پايين كشيدند، يعنى به قدرت رسيد يا بركنار شد. سلطهى خداوند، هم پيش از آفرينش آسمانها و زمين بر هستى بوده، «وكان عرشه على الماء» [204] ، هم پس از خلقت آنها، و پس از پايان جهان و در قيامت هم سلطهى الهى بر همهى هستى باقى است. «يحمل عرش ربّك يومئذٍ ثمانية» [205] امام صادقعليه السلام فرمود: عرش، مربّع است، زيرا كلماتى كه بناى اسلام بر آن است نيز چهار كلمه است: «سبحاناللّه والحمدللّه ولاالهالااللّه واللّهاكبر». [206] __________________________________ 204) هود، 7. 205) الحاقه، 17 206) علل الشرايع، ص 398. ---------------------------------------------------- پيام ها 1- آفرينش جهان با برنامهريزى و زمان بندى صورت پذيرفته است. «ستّة ايّام» (وقتى بر نظام هستى برنامه و تدبير حاكم است، چگونه مىتوان پذيرفت انسان كه گل سرسبد موجودات است، بىبرنامه باشد؟!) 2- اوّل خداشناسى، سپس خداپرستى. «ان ربكم اللَّه الذى ... فاعبدوه» 3- هستى قانونمند و هدفدار است. لازمهى تدبير امر، عاقبت وهدف داشتن و قانونمند بودن است. «يدبّر الامر» 4- عبادت، سزاوار كسى است كه خلقت و تدبير به دست اوست، نه ديگران. «خلق... يدبّر... ذلكم اللَّه ربّكم فاعبدوه» 5 - خداوند هستى را آفريده، «خَلق» ودر قبضه دارد، «استوى» وبا حكمت دائماً آنرا اداره مىكند، «يدّبر» وبدون اذن او كسى را نفوذى نيست، «مامنشفيع» و توجّه به اين حقايق، زمينهى پيدايش روح بندگى وپرستش است. «فاعبدوه» 6- واسطهشدن هر موجودى بايد از سوى خداوند تأييد شود. پس بىجهت بتها را شفيع قرار ندهيم. «ما من شفيع الاّ من بعد باذنه» 7- الوهيّت از ربوبيّت جدا نيست. طاغوتها مىكوشند خالق را خدا بدانند، ولى سياستگذار ومدبّر را خودشان، ودين را از سياست جدا بدانند. «اللَّهربّكم» 8 - انسان آفريدگار خويش را باور دارد، تنها نيازمند تذكّر است.«افلاتذكّرون» |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 4 ---------------------------------------------- آيه إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً وَعْدَ اللَّهِ حَقّاً إِنَّهُ يَبْدَؤُاْ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ لِيَجْزِىَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ بِالْقِسْطِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ لَهُمْ شَرَابٌ مِّنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُواْ يَكْفُرُونَ ----------------------------------------------- ترجمه بازگشت همهى شما به سوى اوست. اين وعدهى حقّ الهى است. اوست كه آفرينش را آغاز مىكند، سپس آن را باز مىگرداند، تا كسانى را كه ايمان آورده و عمل صالح انجام دادهاند، به عدالت پاداش دهد و براى آنان كه كافر شدهاند به سزاى كفرشان، نوشيدنىاى از مايع سوزان و عذابى دردناك خواهد بود. ---------------------------------------------- نکته ها اين آيه، هم اصل معاد را مطرح مىكند، «اليه مرجعكم» هم امكانش را، «يبدؤا الخلق ثم يعيده» و هم هدف از معاد را كه كيفر و پاداش است. «ليجزى» احتمال دارد مراد از «بالقسط» اين باشد كه اهل ايمان به خاطر قسط وعدالتى كه دارند، پاداش مىبينند. [207] البتّه فضل الهى منافاتى با قسط ندارد، چنانكه در آيات ديگر، به پاداشهاى افزون الهى اشاره شده است از جمله: «للذين احسنوا الحسنى و زيادة» [208] و «ليوفيّهم اجورهم ويزيدهم من فضله» [209] ________________________________ 207) تفاسير مجمعالبيان و كبيرفخررازى. 208) يونس، 26. 209) فاطر، 30. ------------------------------------------------ پيام ها 1- بازگشت ما به سوى خداست، بيهوده به فكر راضى ساختن اين و آن نباشيم. «اليه مرجعكم» 2- همهى انسانها، پس از مرگ زنده خواهند شد. «اليه مرجعكم جميعاً» 3- معاد، مادّى و جسمانى است. «يبدء الخلق ثم يعيده» (اعاده به معناى بازگرداندن همان چيز است) 4- توانايى خداوند بر پديد آوردن، نشانهى توانايى او بر رستاخيز است. «يبدء الخلق ثم يعيده» 5 - نه تنها انسان دوباره زنده مىشود، بلكه همهى آفرينش بار ديگر آفريده مىشود. «يبدء الخلق ثم يعيده» 6- همان گونه كه تمام هستى، براى بشر آفريده شده، در آخرت نيز اعادهى خلق براى پاداش گرفتن بشر است. «يبدء الخلق ثم يعيده ليجزى...» 7- آفرينش همچنان استمرار دارد. «يبدء الخلق» 8 - مقصود اصلى از معاد، پاداش مؤمنان است. «ليجزى الذين امنوا» و كيفر كافران به خاطر عدل الهى است. 9- پاداش الهى براساس قسط و عادلانه است. (با ازدياد به واسطهى فضل او منافات ندارد) «ليجزيهم... بالقسط» 10- ارزش كارهاى خوب، به انگيزه وهدف خوب آن است. «آمنوا و عملوا الصالحات» 11- استمرار و پافشارى بر كفر، موجب عذاب است. «بما كانوا يكفرون» |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 5 ---------------------------------------------- آيه هُوَ الَّذِى جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَآءً وَالْقَمَرَ نُوراً وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِكَ إِلَّا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ -------------------------------------------- ترجمه اوست كه خورشيد را درخشنده و ماه را تابان قرار داد و براى حركتِ ماه منزلگاههايى قرار داد تا شمارهى سالها و حساب را بدانيد. خداوند اينها را جز بر اساس حقّ نيافريده است. خداوند آيات را براى آنان كه (مىخواهند) بدانند، به تفصيل بيان مىكند. --------------------------------------------- نکته ها در قرآن، براى خورشيد كلماتى همچون «سراج» و «ضياء» به كار رفته كه به معناى نور شديد و قوى است، و در مورد ماه، كلمات «نور» و «مُنير»، كه نور ضعيف را هم شامل مىشود آمده است. البتّه اگر «ضياء» را جمع «ضوء» بگيريم، ممكن است اشاره به اين باشد كه خورشيد داراى نورهاى گوناگونى است. [210] مراد از «تفصيل آيات»، شايد گسترش در خلقت باشد، يعنى دست خدا در آفرينش هستى باز است و گسترش خلقت براى اهل فهم، روشن است. [211] همان گونه كه خداوند حكيم براى شمارش سال، در آسمانها نشانهگذارى كرده است، براى هدايت مردم نيز در زمين رسولان و هاديانى قرار داده است، زيرا نياز بشر به ارشاد، مهمتر از نياز او به تعداد سالهاست. [212] _______________________________ 210) تفسير راهنما. 211) تفسير الميزان. 212) تفسير روحالمعانى. ----------------------------------------------- پيام ها 1- حيات همهى موجودات، به نور وحرارت بستگى دارد وخداوند اين دو نياز را به وسيلهى خورشيد وماه تأمين كرده است. «جعلالشمس ضياءً والقمرنورا» 2- در حركت كرات آسمانى و تعيين مدار آنها، به نيازهاى انسان توجّه شده است. «لتعلموا» 3- نظم و ترتيب در حركت ماه، يك تقويم طبيعى، عمومى و هميشگى را بوجود آورده است. «لتعلموا عدد السنين...» (از تغيير شكل ماه، مىتوان روزشمارى كرد) 4- معيار محاسبات در امور شرعى، سال وماه قمرى است. «لتعلموا عددالسنين و...» 5 - عدد، آمار وحساب، در زندگى انسان نقش مهمّى دارد. «لتعلموا عدد السنين و الحساب» 6- آفرينش، بيهوده نيست، بلكه بر اساس حقّ است. «بالحقّ» 7- از شيوههاى تعليم و تربيت، روشن وباز كردن مطالب است، نه كلّى گويى. «يفصّل الآيات» 8 - پى بردن به رازهاى آفرينش، نيازمند فكر و تعليم است. «لقوم يعلمون» |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 6 ---------------------------------------------- آيه إِنَّ فِى اخْتِلَفِ الَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ فِى السَّمَوَتِ وَ الْأَرْضِ لَأَيَتٍ لِّقَوْمٍ يَتَّقُونَ -------------------------------------------- ترجمه همانا در رفت و آمد (واختلاف) شب و روز و در آنچه خداوند در آسمانها و زمين آفريده است، براى مردم پرهيزكار نشانههايى (بزرگ) است. ------------------------------------------- نکته ها در آيهى قبل، نشانههاى الهى و تفصيل آيات، براى دانشمندان بيان شده بود، «لقوم يعلمون» و در اين آيه، براى اهل تقوا «لقوم يتّقون»، نتيجه آنكه كسانى كاميابند كه هم بدانند و هم پروا پيشه و متّقى باشند، وگرنه متقيّن ناآگاه و يا دانشمندان گناهكار، از آياتِ الهى بهرهى كافى نمىبرند. «اِختلاف» هم به معناى رفت و آمد و هم به معناى تفاوت است. شب و روز از جهاتى با هم اختلاف دارند: الف: جايگزينى نسبت به يكديگر. [213] ب: شب براى آرامش و روز براى تلاش. [214] ج: كاهش و ازدياد ساعات آنها در فصول مختلف سال. د: تغيير ساعات آنها در مناطق مختلف جهان. سؤال: چرا گروهى از دانشمندان منكر خدايند؟ پاسخ: علم به تنهايى كافى نيست، بلكه نگاهها بايد از صاحبانِ هدف وانگيزه و برخاسته از انسانهايى باشد كه در پى دريافت حقّ وحقيقت باشند.«لقوميتقون» _____________________________ 213) فمحونا آية الليل وجعلنا آية النهار» اسراء، 12. 214) وجعلنا الليل لباساً وجعلنا النهار معاشا» نبأ، 10. -------------------------------------------- پيام ها 1- تمام هستى در حال تغيير و تغيّر است. «ان فى الختلاف الليل و...» 2- از كنار پديدهها، به سادگى نگذريم.«ماخلق اللّه....لايات» 3- گناه و آلودگى، در شناخت، تشخيص وتحليل انسان اثر منفى دارد.«لايات لقومٍ يتّقون» (تقوا، وسيلهى بينش صحيح در هستى است) |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 7، 8 ---------------------------------------------- آيه إِنَّ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لَقَآءَنَا وَرَضُواْ بِالْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّواْ بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ ءَايَتِنَا غَفِلُونَ أُوْلَئِكَ مَأْوَيهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ --------------------------------------------- ترجمه قطعاً آنان كه به ديدار ما (و دريافت نعمتهاى اخروى) اميد ندارند و (تنها) به زندگى دنيادل خوش كردهاند و به آن آرام گرفته وتكيه مىكنند و نيز كسانى كه از نشانههاى (قدرت) ما غافلند. آنان به خاطر آنچه كه عمل مىكردند، جايگاهشان آتش است. ------------------------------------------- نکته ها رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: «مَن اَحبّ لقاء اللَّه احبّ اللَّهُ لقائه»، هر كس ديدار خدا را دوست بدارد، خداوند نيز ملاقات با او را دوست دارد. [215] و در آيهى آخر سورهى كهف مىخوانيم: «فمن كان يرجو لقاء ربّه فليعمل عملاً صالحاً» معتقدان به قيامت و ديدار پروردگار، بايد عمل صالح انجام دهند. ______________________________ 215) تفسير فرقان. --------------------------------------------- پيام ها 1- اميد و يأس، در اصلاح و افساد انسان، نقش مؤثّرى دارد. «لايرجون لقاءنا» 2- انسان، هر چه بيشتر از قيامت غافل و مأيوس شود، دنياگراتر مىشود. پس معتقدان به قيامت نبايد دنياگرا باشند.«لايرجون لقاءنا ورضوا بالحيوة الدنيا» 3- اطمينان واقعى تنها با ياد خداست و دنيا، آرامبخش كاذب آن هم براى غافلان است. «اطمأنّوا بها... غافلون» 4- عوامل دوزخى شدن عبارت است از: الف: انكار معاد و پاداشهاى اخروى. «لايرجون لقاءنا» ب: راضى شدن به دنياى زودگذر. «رضوا بالحيوة الدنيا» ج: غفلت از آيات الهى. «هم عن آياتنا غافلون» د: عملكرد ناپسند. «بما كانوا يكسبون» 5 - جهنّم، دستآورد خود انسان است. «بما كانوا يكسبون» |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 9 ---------------------------------------------- آيه إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَنِهِمْ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَرُ فِى جَنَّتِ النَّعِيمِ ----------------------------------------------- ترجمه به يقين آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند، پروردگارشان آنان را به خاطر ايمانشان هدايت مىكند. و در باغهاى پرنعمت كه نهرها از زير پايشان جارى است اقامت دارند. --------------------------------------------- نکته ها در حديث آمده است: انسان چون از قبرش در قيامت بر مىخيزد، عمل صالحش به صورتى نورانى نزد او مجسّم شده، او را به بهشت هدايت مىكند. [216] هدايت الهى، جريانى مداوم است. هرلحظه بر هدايت مؤمنان مىافزايد و آنان را از پرتگاهها حفظ مىكند ودر بنبستِ دنيا راهى به رويشان باز مىكند: «يجعل له مَخرجاً» [217] ، راه را برايشان نمايان مىكند: «نوراً يمشى به» [218] ، گره از كارشان مىگشايد: «اصلح بالهم» [219] ، همه جا كفايتشان مىكند: «فهو حسبه» [220] و در قيامت هم به بهشت رهنمونشان مىكند: «يسعى نورهم بين ايديهم» [221] همهى اين هدايتها از مفهوم كلّىِ «يهديهم» بر مىآيد، كه مورد آن را مشخّص نفرموده است تا شامل همهى اينها بشود. ________________________________ 216) تفسير نمونه. 217) طلاق، 2. 218) انعام، 122. 219) محمّد، 2. 220) طلاق، 3. 221) حديد، 12. ------------------------------------------ پيام ها 1- ايمان، از عمل جدا نيست. «آمنوا وعملوا» 2- گرچه مؤمن هدايت يافته است، ولى همواره نيازمند هدايت الهى است. [222] «يهديهم ربّهم» 3- زمينهى هدايت الهى را بايد خود ايجاد كنيم. «يهديهم ربّهمبايمانهم» 4- در مقايسه بين ايمان و عمل، ايمان محور است. «يهديهم ربّهمبايمانهم» و نفرمود: «بايمانهم و عملهم» 5 - هدايت خدا نسبت به مؤمنان، مطلق وفراگير است. «يهديهم» مطلق است. 6- ربوبيّت خداوند، سبب دستگيرى دائمى او از مؤمنان است. «يهديهم ربّهم» 7- نهرهاى بهشتى، نه تنها از زير درختان، بلكه از زير خانههاى بهشتى نيز جارى است. «من تحتهم الأنهار» _________________________________ 222) حتّى رسول خدا صلى الله عليه وآله و امامان معصومعليهم السلام نيز همواره مىگفتند: »اهدنا الصراط المستقيم« |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 10 ---------------------------------------------- آيه دَعْوَيهُمْ فِيهَا سُبْحَنَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَمٌ وَءَاخِرُ دَعْوَيهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَلَمِينَ -------------------------------------------- ترجمه دعا و نيايش آنان در بهشت، «سبحانك اللّهم» (خدايا تو پاك و منزّهى) است و درودشان در آنجا سلام است و پايان نيايش آنان، «الحمد للّه ربّ العالمين» (سپاس و ستايش مخصوص خداست) مىباشد. --------------------------------------------- نکته ها «سلام»، كلام اهل بهشت است و در بهشت، سلام فضاى همه جا را پر مىكند: سلام از سوى خداوند، «سلام قولاً من ربٍّ رحيم» [223] ، سلام از سوى فرشتگان «سلام عليكم طبتم» [224] ، و سلام از سوى بهشتيان نسبت به هم. [225] «الاّ قيلاً سلاماً سلاماً» [226] «الحمد للّه»، كلام انبيا و اولياست. حضرت نوح عليه السلام پس از نجات از قوم ظالم، «الحمد للّه» گفت، [227] و ابراهيم عليه السلام نيز خدا را حمد كرد كه در سنّ پيرى اسماعيل واسحاق را به او بخشيده است. [228] «الحمد للّه» سخن مؤمنان [229] و كلام بهشتيان است. در حديث آمده است: اهل بهشت با كلمهى «سبحانك اللّهم» مسئولين پذيرايى را صدا مىزنند، آنان نيز فورى حاضر شده، خواستهى اهل بهشت را تأمين مىكنند. [230] در حديث است: هرگاه بندهاى مشغول تمجيد خدا باشد و از سؤال كردن از او غافل شود، خداوند بيش از آنچه با دعا كردن به او مىداد، عطا مىكند. [231] ----------------------------------------------- 223) يس، 58. 224) زمر، 73. 225) تفسير مراغى . 226) واقعه، 26. 227) مؤمنون، 28. 228) ابراهيم، 39. 229) اعراف، 43. 230) تفسير نورالثقلين. 231) تفسير روحالمعانى. ---------------------------------------------- پيام ها 1- ياد خدا تنها در دنيا نيست، آخرت هم جاى ذكر الهى است. «سبحانك اللّهم» 2- انسان به جايى مىرسد كه دعا و خواستهاش هم تمجيد پروردگار مىشود. «دعواهم فيها سبحانك» و اين تسبيح وتمجيد آنان را كامياب مىسازد. 3- مؤمنان، در برابر صفات الهى مىگويند: «سبحانك»، در برابر ساير مؤمنان مىگويند:«سلام» ودر مقابل كاميابى از نعمتهاى الهى مىگويند:«الحمدللَّه» 4- مؤمن، عاشق خداست. بهشت ولذّتهاى بهشتى هم او را از ياد محبوب باز نمىدارد، بلكه در همه چيز، لطف و قدرت خدا را مىبيند. «سبحانك اللّهم، الحمد للّه» 5 - آغاز سخن مؤمنان با «سبحان اللّه» وپايان آن با «الحمدللَّه» مىباشد. (از عبارت «آخر دعواهم ان الحمدللَّه» استفاده مىشود كه اوّل سخن آنان «سبحانك الّلهم» است) |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |