در حال دیدن این عنوان: |
۷۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 21 ---------------------------------------------- آيه وَإِذَآ أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِّن بَعْدِ ضَرَّآءَ مَسَّتْهُمْ إِذَا لَهُم مَّكْرٌ فِى ءَايَاتِنَا قُلِ اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْراً إِنَّ رُسُلَنَا يَكْتُبُونَ مَا تَمْكُرُونَ --------------------------------------------- ترجمه وهرگاه پس از رنجى كه به مردم رسيده، (طعم) رحمت و لطفى به آنان بچشانيم، (به جاى سپاس،) در آيات ما مكر و حيله مىكنند. بگو: تدبير الهى سريعتر و نافذتر است. همانا فرستادگان ما (فرشتگان)، آنچه را مكر و نيرنگ مىكنيد مىنويسند. --------------------------------------------- نکته ها آيهى قبل به بهانهگيرى آنان اشاره كرد كه مىگفتند: چرا آيهاى نازل نمىشود. اينجا به لجاجت آنان پرداخته، كه پس از نزول آيه هم به جاى تقدير، نيرنگ مىكنند. در مكّه خشكسالى و قحطى شد و خداوند به بركت رسول خدا صلى الله عليه وآله باران فرستاد. ولى مشركان گفتند كه باران به خاطر بتها بوده است! اين آيه نازل شد و آنان را رسوا كرد. [236] در اكثر تفاسير آمده است كه يكى از تدابير ومكر دشمنان، كوبيدن شخصيّت پيامبر و استهزاى آيات الهى بوده است. _____________________________ 236) تفاسير صافى، فىظلالالقرآن و كبيرفخررازى. ------------------------------------------- پيام ها 1- نعمتهايى را كه انسان از آن استفاده مىكند، گوشهاى از رحمت بىكران الهى است. «اذقنا الناس رحمة» 2- انسان از نعمتهاى الهى سوء استفاده مىكند و به جاى شكر، مكر مىكند. «اذقنا الناس رحمة....اذا لهم مكرٌ» 3- كسى كه مكر كند، به تدبير و مكر قهرآميز الهى گرفتار مىشود. «اذا لهم مكر... اللَّه اسرع مكرا» 4- كيفر الهى با جرم متناسب است. «لهم مكر، اللّه اسرع مكراً» 5 - فرشتگان الهى حتّى افكار وتدابير انسان را ثبت مىكنند. «يكتبونماتمكرون» |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 22 ---------------------------------------------- آيه هُوَ الَّذِى يُسَيِّرُكُمْ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ حَتَّى إِذَا كُنتُمْ فِى الْفُلْكِ وَ جَرَيْنَ بِهِم بِرِيحٍ طَيِّبَةٍ وَفَرِحُواْ بِهَا جَآءَتْهَا رِيحٌ عَاصِفٌ وَ جَآءَهُمُ الْمَوْجُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ أُحِيطَ بِهِمْ دَعَوُاْ اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنْجَيْتَنَا مِنْ هَذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الْشَّكِرِينَ --------------------------------------------- ترجمه او كسى است كه شما را در خشكى و دريا سير مىدهد، تا آنگاه كه در كشتى باشيد و بادى موافق، كشتىها را به جريان در آورد و بدين وسيله خوشحال شوند، ناگهان تندبادى آيد و موج از هر سو سراغشان آيد و گمان برند كه در محاصرهى بلا گرفتارند، (در اين هنگام) خداوند را با اخلاص عقيده مىخوانند (و مىگويند:) اگر ما را از اين خطر نجات دهى، قطعاً از شاكران خواهيم بود. --------------------------------------------- نکته ها آلوسى و مراغى در تفاسير خود، آوردهاند كه شيعيان هنگام خطر، امامان خود را صدا مىزنند، در حالى كه مشركان در وقت خطر خدا را صدا مىكنند!! غافل از آنكه توسّل به امام معصوم شهيد كه به گفتهى قرآن زنده است، با توسّل به بت فرق دارد. ------------------------------------------ پيام ها 1- قوانينِ حاكم بر طبيعت، مخلوق ومحكوم خداوند است. «هو الذى يسيّركم» 2- كارهاى انسان، به خدا هم نسبت داده مىشود، چون قدرت از اوست. با آنكه سِير، عمل انسان است، «سيروا فى الارض»، امّا مىفرمايد: «هو الّذى يسيّركم» 3- انسان هر چه هم پيشرفت كند، از گزند حوادث طبيعى درامان نيست. «جاءتها ريح عاصف» 4- مرفّهان نپندارند كه پيوسته در رفاه خواهند بود. «فرحوابها، احيط بهم» 5 - حوادث طبيعى، غرور و تكبّر انسان را برطرف ساخته، او را در برابر خداوند خاضع مىسازد. «دَعَوا اللَّه» 6- هنگام خطر فطرت انسان، به يك مبدأ نجات متوجّه مىشود. «دعوا اللَّه مخلصين» 7- ايمان و اخلاص بايد دائمى باشد، نه موسمى و به هنگام احساس خطر. «احيط بهم دعوا اللّه مخلصين» 8 - انسان در هنگامهى خطر قول مىدهد، ولى به رفاه كه رسيد غافل مىشود. «لئن انجيتنا» 9- ناسپاسى و كفران نعمتها، يكى از زمينههاى بروز سختى و عذاب است. «لئن انجيتنا من هذه لنكوننّ من الشاكرين» |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 23 ---------------------------------------------- آيه فَلَمَّآ أَنْجَهُمْ إِذَا هُمْ يَبْغُونَ فِى الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ يَأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَى أَنْفُسِكُم مَّتَعَ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ---------------------------------------------- ترجمه پس چون خداوند نجاتشان داد، در آن هنگام در زمين به ناحقّ سركشى مىكنند. اى مردم! همانا سركشى شما فقط به زيانِ خودتان است. كاميابى زندگى دنيا (چند روزى بيش نيست)، سپس بازگشت شما به سوى ماست كه شما را به عملكردتان آگاه خواهيم ساخت (وكيفر ستمهايتان را خواهيم داد). ---------------------------------------------- نکته ها «بَغى» به معناى طلب است. ظالم چون هميشه خواهانِ حقّ ديگران است، به او باغى مىگويند. [237] ______________________________ 237) تفسير الميزان. ----------------------------------------------- پيام ها 1- انسان بىوفا، عهدشكن و ناسپاس است. «فلمَّا أنجاهُم ، يَبغون» (در آيهى قبل، وعده داد اگر نجات يابد شكر كند، ولى پس از نجات ناسپاسى مىكند) 2- ظلم به مردم، ظلم به خويش است، چون همه از يكديگريم. [238] «بغيكم على انفسكم» 3- كيفر ستم، هم در دنياست هم در آخرت. «على انفسكم، الينا مرجعكم» 4- ظالمان، تنها در چند روزهى دنيا كاميابى دارند كه در برابر كيفر قيامت، ناچيز است. «متاع الحياة الدنيا» 5 - ريشهى ظلمها، دنياطلبى انسان است. «متاع الحياة الدنيا» 6- ياد قيامت، از عوامل بازدارندهى گناه است. «ياايّها الناس... الينامرجعكم» 7- خداوند به همهى كارهاى انسان آگاه است وانسان نيز در قيامت از همهى كارهاى خود آگاه خواهد شد. «فننبّئكم بما كنتم تعملون» ______________________________ 238) بعضكم من بعض» آلعمران، 195. |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 24 ---------------------------------------------- آيه إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا كَمَآءٍ أَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَآءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَمُ حَتَّى إِذَآ أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَآ أَنَّهُمْ قَدِرُونَ عَلَيْهَآ أَتَهَآ أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَاراً فَجَعَلْنَهَا حَصِيداً كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذَ لِكَ نُفَصِّلُ الْأَيَتِ لِقَوْمٍيَتَفَكَّرُونَ ---------------------------------------------- ترجمه همانا مَثَل زندگى دنيا همچون آبى است كه از آسمان فرود آورديم، پس گياهِ زمين از آنچه مردم و چهارپايان مىخورند با آن در آميخت (و روئيد)، تا آنكه زمين (از آن گياهان) زينت بگرفت و اهل زمين پنداشتند كه بر استفاده از آن همهى نباتات توانايند. (ناگهان) فرمان (ويرانى ما) شبى يا روزى آمد، پس آن را چنان درو كرديم كه گويى ديروز گياهى وجود نداشته است. ما اين گونه آيات خود را براى گروه انديشمند تشريح مىكنيم. -------------------------------------------- نکته ها آيهى قبل، دنيا را متاعى ناچيز شمرد واين آيه با تمثيلى زيبا، آن را ترسيم مىكند. در برخى روايات، اين آيه رمز ظهور حضرت مهدىعليه السلام به شمار آمده است كه هرگاه زمين غرق در زرق، برق و ماديّات شد، با امر الهى و انقلاب مكتبى همه چيز عوض مىشود. [239] _____________________________ 239) تفسير نورالثقلين. -------------------------------------------- پيام ها 1- مثال، از بهترين شيوههاى تبليغ و آموزش است. «انّما مثل الحَياة الدّنيا» 2- بهترين مثالها آن است كه از طبيعت گرفته شود و زمين و زمان آن را كهنه نسازد. «انّما مثل الحَياة الدّنيا كماء» 3- در بهرهگيرى از مواهب مادّى طبيعت، انسان و حيوان يكسانند، ولى ارزش انسان به بهرهگيرى از معنويّات است. «يأكل الناس والأنعام» 4- تناسب داشتن سبزهها با نيازهاى انسان و حيوانات، از الطاف الهى است. «نبات الارض يأكل الناس و الانعام» 5 - زينت انسان، ايمان است [240] وزينت زمين، گياهان هستند. «ازّيّنت» 6- دنيا، انسان را فريب داده و به خيال و گمان وامىدارد. «ظنّ اهلها انهم قادرون» 7- همان گونه كه روياندن گياهان به دست خداست، [241] خشكاندن و نابود كردن آن هم به دست اوست. «جعلناها حصيداً» 8 - دنيا وجلوههاى آن، در معرض انواع حوادث است. «ازّيّنت... حصيداً» 9- عمر انسان در دنيا همچون عمر سبزهها وگلها كوتاه وگذراست. «مثل الحَياة الدّنيا... كأن لم تغن بالامس» 10- قهر خدا گاه چنان شديد است كه هيچ اثرى را باقى نمىگذارد. «لم تغن بالأمس» 11- مثالهاى قرآن، زمينهى تفكّر است، پس آنها را ساده نگيريم. «لقومٍ يتفكّرون» 12- دلبستگى و مغرور شدن به دنيا، نشانهى كوتهفكرى و مغرور نشدن، نشانهى انديشه وفكر است. «لقومٍ يتفكّرون» _________________________________ 240) حبّب اليكم الايمان و زيّنه فى قلوبكم» حجرات، 7. 241) ءَانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» واقعه، 64. |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 25 ---------------------------------------------- آيه وَاللَّهُ يَدْعُواْ إِلَى دَارِالسَّلَمِ وَيَهْدِى مَن يَشَآءُ إِلَى صِرَ طٍ مُّسْتَقِيمٍ ------------------------------------------------ ترجمه و خداوند (مردم را) به سر منزل سلامت و سعادت (بهشت) مىخواند و هر كه را بخواهد، به راه راست هدايت مىكند. ------------------------------------------------------ نکته ها «دارالسلام»، يكى از نامهاى بهشت است، زيرا در آنجا كينهاى در دلها نيست، تا جنگ وجدال وبهرهكشى پيش بيايد. «ونزعنا ما فى صدورهم من غلّ» [242] سلام، نام خداست ودارالسلام، يعنى جوار رحمت الهى وجايى كه كلام ودرودشان سلام است و از خداوند هم به آنان سلام مىشود. «سلام قولاً من ربّ رحيم» [243] در روايات، راه ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام و رهبران معصوم آسمانى به عنوان بهترين نمونهى راه مستقيم بيان شده است. _______________________________ 242) اعراف، 43. 243) يس، 58. ----------------------------------------------- پيام ها 1- دعوت الهى، نشانهى لطف خاصّ او بر بندگان است. «واللّه يدعوا» 2- سلامتى دنيا گذراست، ولى سلامت آخرت، پايدار است. «دار السّلام» 3- صراط مستقيم، مايهى آرامش است و علاوه بر آخرت، همين دنيا را هم براى انسان دارالسلام مىسازد. «يدعوا الى دار السّلام» 4- زندگى و جامعهاى سالم، خواستگاه خداوند است. «يدعوا الى دارالسّلام» 5 - خداوند، هم دعوت مىكند و هم راه نشان مىدهد. «يدعوا، يهدى» 6- دعوت الهى براى همه است، ولى هدايتِ ويژه، مخصوص كسانى است كه او بخواهد. «يهدى من يشاء» 7- حركت در صراط مستقيم، توفيق الهى مىخواهد. «يهدى...الى صراط مستقيم» |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 26 ---------------------------------------------- آيه لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ --------------------------------------------- ترجمه براى آنان كه نيكى كنند، پاداشى نيكوتر (از نظر كيفى) و افزونتر (از نظر كمّى) خواهد بود و بر چهرهى آنان غبار ذلّت و خوارى ننشيند، آنان اهل بهشتند و هميشه در آنجايند. ---------------------------------------------- نکته ها «رَهَق» به معناى پوشاندن اجبارى است و «قَتر» به معناى غبار، دود و خاكستر. اعطاى پاداش زيادتر و مضاعف، با تعبير «زيادة» ، «ضِعف» و «اضعاف» مكرّر در قرآن آمده است. از جمله: هر كه نيكى كند پاداش ده برابر دارد، [244] خداوند علاوه بر پاداش كامل از فضل خود به آنان عطا مىكند، [245] پاداش هفتصد برابر براى انفاق در راه خدا. [246] امام صادق عليه السلام مىفرمايد: هر چيز اندازهاى دارد، جز اشك كه قطرهاى از آن آتشها را خاموش كند. سپس فرمود: كسى كه اشكى براى خدا بريزد، چهرهاش تيرگى و خوارى نخواهد ديد. «لا يرهق وجوههم قترٌ ولاذلّة» [247] در بعضى روايات مراد از «زيادة» را دنيا گرفتهاند. [248] و روايات بسيارى از اهل سنّت، «زيادة» را ملاقات با خدا (والطاف او) دانسته است. [249] «احسنوا»، دامنهى نيكى، شامل عقيدهى نيك، عمل شايسته و گفتار خوب مىشود. _______________________________ 244) انعام، 160. 245) نساء، 173. 246) بقره، 261. 247) تفسير نورالثقلين. 248) تفسير نورالثقلين. 249) تفسير درّالمنثور. --------------------------------------------- پيام ها 1- دريافت الطاف الهى، مخصوص نيكوكاران است. «للذين احسنوا الحسنى» 2- خداوند، هم پاداش عمل را مىدهد و هم تشويق مىكند. «الحسنى وزيادة» 3- پاداش نيكوكاران در قيامت، بهترين پاداشهاست. «للذين احسنوا الحسنى» 4- آنان كه به غيرخدا رو كنند عذرى ندارند، چون خداوند هم دعوت مىكند، «يدعوا الى دارالسلام» هم راهنمايى مىكند، «يهدى من يشاء» هم مزد مىدهد، «الحسنى» و هم اضافه مىدهد. «زيادة» و هم اضافهاش بسيار مهم است. [250] 5 - احسان و نيكى در دنياى زودگذر و فانى، زندگى در بهشت جاودان را بدنبال دارد. «احسنوا... هم فيها خالدون» ________________________________ 250) كلمهى «زيادة» نكره آمده كه نشانهى عظمت است. |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 27 ---------------------------------------------- آيه وَالَّذِينَ كَسَبُواْ السَّيَِّاتِ جَزَآءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَّا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ كَأَنَّمَآ أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِّنَ الَّيْلِ مُظْلِماً أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدونَ ----------------------------------------------- ترجمه و آنان كه به دنبال كسب بدىها رفتند، به قدر همان بدىها مجازات دارند و غبار ذلّت و خوارى آنان را فرا مىگيرد. از قهر خداوند، پناه دهندهاى ندارند، گويا چهرههايشان با پارههايى از شب تيره پوشانده شده است. آنان اهل دوزخند و در آن جاودانهاند. -------------------------------------------- نکته ها امام باقرعليه السلام فرمود: اين آيه در مورد اهل بدعت وشبهات وشهوات است. [251] «ليلِ مُظلم»، شبى است كه از نور ماه هيچ خبرى نيست كه در هر ماه، يك شب چنين است. در مقابل «ليلِ مُقمِر» كه مهتابش براى همه روشن است. به قرينهى آياتى همچون: «وجوه يومئذٍ عليها غبرة. ترهقها قترة. اولئك هم الكفرة الفجرة» [252] و آيهى «فامّا الّذينَ اسودّت وجوههم أكفرتم بعد ايمانكم» [253] مىتوان گفت كه در اين آيه جملهى «اُغشيت وجوههم قطعاً من الليل» نظر به كفّار دارد. ________________________________ 251) تفسير نورالثقلين. 252) عبس، 40 - 42. 253) آلعمران، 106. ----------------------------------------------- پيام ها 1- انسانها با اراده سراغ گناه مىروند، نه به اجبار. «كسبوا» 2- رفتار خداوند با بدكاران، عادلانه است. «جزاء سيّئة بمثلها» 3- دنيا، سراى عمل و آخرت سراى پاداش است. «والذين كسبوا... جزاء» 4- تشويق بايد بيش از تنبيه و مجازات باشد. دربارهى نيكان فرمود: «الحسنى و زيادة» و دربارهى بدكاران فرمود: «سيئةٌ بمثلها» 5 - روسياهى مخصوص كفّار است، نه مؤمنان گنهكار. «ترهقهم ذلّة» 6- در قيامت، هم مجازات و تنبيه است، هم تحقير و روسياهى. «سيئة بمثلها، اغشيت وجوههم...» 7- راه فرار ونجات وشفاعت به روى كافران بسته است. «مالهممناللّهمنعاصم» |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 28 ---------------------------------------------- آيه وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُواْ مَكَانَكُمْ أَنتُمْ وَ شُرَكَآؤُكُمْ فَزَيَّلْنَا بَيْنَهُمْ وَقَالَ شُرَكَآؤُهُمْ مَّا كُنتُمْ إِيَّانَا تَعْبُدُونَ ترجمه و روزى كه همه را (در قيامت) گردهم آوريم، آنگاه به مشركان مىگوييم: شما و شريكانى كه براى خدا مىپنداشتيد در جاى خود بمانيد (تا به حسابتان رسيدگى شود)، پس ميانشان جدايى مىافكنيم و معبودها (به مشركين) مىگويند: شما (در حقيقت) ما رانمىپرستيديد، (بلكه در پى هوسها و اوهام خود بوديد). ------------------------------------------------- نکته ها در آيه قبل، سخن از اين بود كه براى مجرمان وكافران هيچ راه نجاتى نيست، واين آيه مىگويد: حتّى واسطههاى خيالى هم به جاى شفاعت، از آنان بيزارى مىجويند. -------------------------------------------------- پيام ها 1- قيامت و حوادث آن را فراموش نكنيم. «يوم نحشرهم جميعا» 2- قيامت مخصوص انسانها نيست، بلكه همهى معبودهاى ساختگى نيز حاضر مىشوند. «انتم وشركاءكم» 3- قيامت، روز جدايى است. «زيّلنا بينهم» (در قيامت براى بازجويى، ميان انسانها جدايى مىافتد) 4- آنچه را كافران شفيع خود مىپنداشتند، در قيامت از آنان تبرّى مىجويند. «ما كنتم ايّانا تعبدون» 5 - در قيامت بتها داراى شعور و نطق مىشوند ومعبودانشان را انكار و يا اظهار بىاطلاعى مىكنند. «ما كنتم ايّانا تعبدون» |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 29 ---------------------------------------------- آيه فَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ إِن كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَفِلِينَ --------------------------------------------- ترجمه پس (معبودها به مشركان گويند:) گواهى خدا ميان ما و شما كافى است، به راستى ما از پرستش شما بى خبر بوديم. ------------------------------------------------- نکته ها در آيهى قبل، معبودها مىگفتند كه شما ما را عبادت نمىكرديد. اينجا مىگويند: ما از عبادت شما غافل بوديم. نتيجه اينكه: هر عبادتى كه معبود از آن بىخبر باشد، عبادت نيست. در قرآن، بارها به مسألهى تنفّر و برائتِ معبودها از مشركان و عمل آنها اشاره شده است. از جمله: آيهى 17 سوره فرقان و آيهى 63 سوره قصص. ----------------------------------------------------- پيام ها 1- بتها در قيامت شعور و نطق پيدا مىكنند. «فكفى باللّه شهيدا» |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 30 ---------------------------------------------- آيه هُنَالِكَ تَبْلُواْ كُلُّ نَفْسٍ مَّآ أَسْلَفَتْ وَرُدُّواْ إِلَى اللَّهِ مَوْلَهُمُ الْحَقِّ وَ ضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ ----------------------------------------------- ترجمه آنجا هر كس به (جزاى) آنچه از پيش فرستاده، مبتلا شود و به سوى سرپرست حقيقى خودشان (خداوند) برگردانده شوند و آنچه به افترا ودروغ خدا مىپنداشتند، از پيش چشمشان محو شود. ----------------------------------------------- پيام ها 1- قيامت، روز دريافت كارنامهى آزمون دنيوى است. «تبلوا كل نفس» 2- حسابرسى در قيامت، براى همهى انسانهاست. «تبلوا كل نفسٍ» 3- سرچشمهى هستى، او و پايان كار به سوى اوست. «ردّوا» [254] 4- مولاى حقيقى، خدا و غير او هر چه باشد پوچ است. «مولاهم الحقّ» 5 - در قيامت، جلوههاى دروغين معبودها محو خواهد شد. «ضلّ عنهم» ________________________________ 254) ردّوا» در مواردى به كار مىرود كه آغاز نيز از آنجا سرچشمه گرفته باشد. |
||
۵ مهر ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |