در حال دیدن این عنوان: |
۷۰ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 31 ---------------------------------------------- آيه قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَرَ وَمَن يُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَمَن يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ ---------------------------------------------- ترجمه بگو: چه كسى از آسمان و زمين شما را روزى مىدهد؟ يا چه كسى مالك گوش و چشمهاست؟ وچه كسى زنده را از مرده و مرده را از زنده بيرون مىآورد و چه كسى كار هستى را سامان مىدهد؟ (در پاسخ) خواهند گفت: خدا. پس بگو: آيا از كيفر پرستش غير خدا پروانمىكنيد؟ ------------------------------------------------- نکته ها براى بيرون آوردنِ مرده از زنده و زنده از مرده كه كار خداوند است، نمونههايى گفتهاند، از جمله: خروج انسان از نطفه و نطفه از انسان، جوجه از تخم و تخم از جوجه، گياه از دانه و دانه از گياه، فرزند صالح از پدر و مادرِ فاسد و فرزند فاسد از والدين شايسته. از اينكه در آيه از ميان تمام اعضاى انسان، تنها نام چشم و گوش آمده است، شايد به خاطر آن باشد كه در ميان اعضاى بدن، كار آمدترين قوا اين دو عضو مىباشند. ---------------------------------------------- پيام ها 1- شيوهى سؤال و واداشتن انسانها به فكر و رجوع به فطرت، از وظايف مربيّان آسمانى است. «قل من يرزقكم» 2- خداوند، آسمان و زمين را در رزق و ارتزاق انسان دخالت داده است. «يرزقكم من السماء و الارض» 3- رزق دادن، آفريدن و اداره كردن، از سنّتهاى دائمى الهى است. «يرزق، يملك، يخرج، يدبّر» (فعل مضارع رمز استمرار است) 4- جهان آفرينش، پيوسته به تدبير نياز دارد و وحدت تدبير، نشانهى وحدت ربوبيّت است. «من يدبّر الامر» 5 - رزق ما، شنيدن و ديدن ما، زندگى و مرگ ما، همه به دست خداست و جز او كسى و چيزى در اين زمينهها توانايى و حاكميّت ندارد. «مَن يَملكُ السَّمع و الابصار... فسيقولون اللّه» 6- فكر در نعمتها و قدرت الهى، از شيرينترين، ملموسترين، عمومىترين، سادهترين و عشق آفرينترين راههاى خداشناسى است. «قل من يرزقكم... فسيقولون اللّه» 7- مشركان نيز در درون خود، خدا را آفريدگار هستى مىدانند. «فسيقولون اللَّه» 8 - تنها عقيده كافى نيست، عمل هم لازم است. «فسيقولون اللَّه، فقل افلاتتّقون» 9- شناخت و علم، زمينهساز تقواست. «فسيقولون اللَّه، فقل افلاتتّقون» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 32 ---------------------------------------------- آيه فَذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَلُ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ --------------------------------------------- ترجمه پس اين چنين خداوند (قادر و يكتا)، به حقّ پروردگار شماست. وپس از حقّ، جز گمراهى چيست؟ پس چگونه (از حقّ) باز گردانده مىشويد؟! --------------------------------------------- پيام ها 1- با وجود خداى حاكم، رازق، خالق و مدبّر، (كه در آيه قبل بود) مجالى براى پروردگارى غير از او نيست. «فذلكم اللَّه ربّكم الحقّ فماذا بعدالحق» 2- اعتقاد به ربوبيّتى جز خداوند، باطل وگمراهى است. «فماذا بعدالحقّ الاالضّلال» 3- ميان حقّ و باطل ديگر راهى نداريم، بلكه هرچه حقّ نبود، باطل است و بىطرفى و بىخطى مردود است. «فماذا بعد الحقّ الاّ الضّلال» 4- انسان، فطرتى حقگرا دارد. شيطانها، اوهام و عوامل ديگر، او را به انحراف مىكشانند. «تُصرفون» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 33 ---------------------------------------------- آيه كَذَلِكَ حَقَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ عَلَى الَّذِينَ فَسَقُواْ أَنَّهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ --------------------------------------------- ترجمه بدينسان حكم و سخن پروردگارت بر آنان كه نافرمانى كردند محقّق شد كه آنان ايمان نمىآورند. -------------------------------------------- پيام ها 1- انسان، با انتخاب راه فسق، قهر الهى را براى خود قطعى مىكند. «حقّت ... على الّذين فسقوا» 2- فسق و گناه، مانع گرايش به ايمان وزمينهى كفر است. «فسقوا... لايؤمنون» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 34 ---------------------------------------------- آيه قُلْ هَلْ مِن شُرَكَآئِكُم مَّن يَبْدَؤُاْ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ قُلِ اللَّهُ يَبْدَؤُاْ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ --------------------------------------------- ترجمه بگو: آيا از معبودهايى كه شما شريك خدا قرار دادهايد، كسى هست كه بتواند آفرينش را ايجاد و آغاز كند و سپس آن را باز گرداند؟ بگو: (فقط) خداوند، آفرينش را آغاز مىكند و سپس باز مىگرداند. پس چرا (از حقّ) بازگردانده مىشويد؟! --------------------------------------------- پيام ها 1- خداوند شيوهى بحث و جدل با مشركان را به پيامبرش مىآموزد. «قل» 2- شريك خدا، جز ساختهى اوهام بشرى نيست. «شركائكم» 3- هستى حادث و پديده است. «يبدؤا الخلق» 4- ملاك پرستش دو چيز است: يكى توانايى بر پديد آوردن و ديگرى قدرتِ برپا كردن دوبارهى آن. «يبدؤا... ثمّ يعيده» 5 - قيامت بعد از انقراض دنيا پديد مىآيد. «يبدؤا... ثمّ يعيده» 6- هستى به سوى مرگ و انقراض در حركت است و سرانجام آن مرگ و نيستى است. «يبدؤا... ثمّ يعيده» 7- معاد و قيامت، همانند دنيا و جسمانى است. «ثمّ يعيده» 8 - شريكپندارى، نشانهى بىخردى است. «فانّى تؤفكون» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 35 ---------------------------------------------- آيه قُلْ هَلْ مِن شُرَكَآئِكُم مَّن يَهْدِى إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يَهْدِى لِلْحَقِّ أَفَمَن يَهْدِى إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يَهِدِّى إِلَّآ أَن يُهْدَى فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ ------------------------------------------ ترجمه بگو: آيا از معبودهايى كه شما شريك خدا قرار دادهايد، كسى هست كه به سوى حقّ هدايت كند؟ بگو: (فقط) خداوند به حقّ هدايت مىكند. پس آيا كسى كه به سوى حقّ هدايت مىكند براى پيروى شايستهتر است، يا كسى كه خود هدايت نمىشود مگر آنكه هدايتش كنند؟ شما را چه مىشود؟ چگونه حكم مىكنيد؟! ------------------------------------------- نکته ها آيهى قبل به مبدأ، معاد و خلقت هستى اشاره داشت و اين آيه به نبوّت، امامت و امر هدايت بشر اشاره مىكند. هدايت دو نوع است: يكى نشان دادن راه، ديگرى رساندن به مقصد و مقصود. نوع اوّل، كار انبياست، «جعلناهم ائمةً يهدون بأمرنا» [255] امّا هدايت به معناى دوّم، خاصّ خداوند است. «انّك لاتهدى من اَحبَبتَ ولكن اللَّه يهدى» [256] «يهدى الى الحقّ» و«يهدى للحقّ»، هر دو به يك معناست. [257] طبق روايات متواتر از شيعه و اهل سنّت، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «الحقّ مع علىٍّ و علىٌّ مع الحقّ»، همواره حقّ با على عليه السلام است و على عليه السلام با حقّ است. [258] _________________________________ 255) انبياء، 73. 256) قصص، 56. 257) تفسير الميزان. 258) احقاقالحق، ج 5، ص28 و 635. ------------------------------------------- پيام ها 1- ارشاد و هدايت، يكى از شئون خداوندى است. «قل اللَّه يهدى» (ملاك پرستش، توانايى براى هدايت كردن است) 2- هدايت صحيح، به علم گسترده و مصون از خطا، قدرت، محبّت و هدف نيازمند است. لذا جز خداوند و كسانى كه او به عنوان راهنما تعيين كرده، ديگران نمىتوانند هادى باشند. بتها و طاغوتها چگونه مىتوانند هادى باشند؟ [259] «قل اللّه يهدى للحقّ» 3- كسى شايستهى پيروى است كه به حقّ راهنمايى مىكند. «احقّ ان يتّبع» 4- اصل نبوّت، امامت و اطاعت از رهبرىِ معصوم، يك اصل عقلى است. «فما لكم كيف تحكمون» ________________________________ 259) ذات نايافته از هستى بخش كى تواند كه شود هستى بخش |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 36 ---------------------------------------------- آيه وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنّاً إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِى مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ عَلِيمُ بِمَا يَفْعَلُونَ --------------------------------------------- ترجمه وبيشتر آنان جز از گمان(بىپايه) پيروى نمىكنند. قطعاً گمان به هيچ وجه (انسان را) از حقيقت بىنياز نمىكند، همانا خداوند به آنچه مردم انجام مىدهند، آگاه است. ---------------------------------------------- نکته ها آنچه داراى ارزش واقعى است، «علم» است. گمان قوى و اطمينان نيز اگر مبناى صحيح داشته باشد، ارزش دارد همچون گمانى كه از ظاهر آيات و روايات، در شناخت حكم خدا (آن هم در مسائل فرعى) براى فقيه حاصل مىشود. امّا گمان در عقيده، اگر منشأ آن تقليد از نياكان و تعصّبات جاهلى باشد، بىارزش است. --------------------------------------------- پيام ها 1- هميشه اكثريّت، نشانهى حقّانيّت نيست. «و ما يتّبع اكثرهم الا ظناً» 2- مخالفان انبيا، منطق ندارند. «الاّ ظّناً» 3- شرك پايهى علمى ندارد. «هل من شركائكم... و ما يتّبع الا ظناً» 4- در عقايد و بينشها بايد سراغ علم رفت، نه گمان. «انّ الظّنَّ لايغنى من الحقّ» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 37 ---------------------------------------------- آيه وَمَا كَانَ هَذَا الْقُرْءَانُ أَن يُفْتَرَى مِن دُونِ اللَّهِ وَلَكِن تَصْدِيقَ الَّذِى بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ الْكِتَبِ لَا رَيْبَ فِيهِ مِن رَّبِّ الْعَلَمِينَ ------------------------------------------------ ترجمه و چنان نيست كه اين قرآن از سوى غير خدا و به دروغ ساخته شده باشد، بلكه تصديقى است براى كتب آسمانى پيشين وتوضيحى از آن كتاب است. شكّى در آن نيست كه از سوى پروردگار جهانيان است. ------------------------------------------------ پيام ها 1- جامعيّت قرآن و محتواى آن به گونهاى است كه افترا و انتساب آن به غيرخدا به آن نمىچسبد. «ان يفترى» 2- كتابهاى آسمانى مؤيّد يكديگرند. تفاوت در اجمال و تفصيلِ محتواى آنهاست. «تصديق الّذى بين يديه» 3- قرآن وسيلهى رشد و تربيت است. «هذا القرآن... من ربّ العالمين» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 38 ---------------------------------------------- آيه أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَيهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَدِقِينَ -------------------------------------------- ترجمه بلكه مىگويند: قرآن را بافته (و به دروغ به خدا نسبت داده) است. بگو: اگر راست مىگوييد (كه قرآن، سخن بشر است، نه كلام خدا)، پس سورهاى همانند آن بياوريد و هر كه را غير از خدا مىتوانيد به يارى بخوانيد؟ ------------------------------------------ نکته ها قرآن چندين بار بر معجزه بودن كلام الهى و عجز جنّ و انس از آوردن مثل آن و به آوردن نظير قرآن، يا حتّى آيهاى همانند آن، تحدّى ومبارزه طلبيده است، از جمله در آيه 13 سورهى هود. از طرفى با اينكه در طول قرنها، ميليونها مخالف براى تضعيف قرآن وشكست اسلام، فعاليّتهاى بسيارى داشته و دارند، ليكن اين نداى مبارزه خواهانهى قرآن، تاكنون بىپاسخ مانده و تا قيامت بىجواب خواهد ماند. امتيازاتِ قرآن چون سخن از تحدّى قرآن است، به گوشهاى از امتيازات اين معجزهى جاودان الهى اشاره مىشود: 1- گنجاندن معارفى بلند در كلماتى كوتاه: مثلاً در مورد زن و مرد تعبير مىكند، «هنّ لباس لكم و انتم لباسٌ لهنّ» [260] زنان لباس شما و شما لباس آنها هستيد. براى بيان سستى قدرتهاى غير الهى، آنها را به خانهى عنكبوت تشبيه مىكند. [261] و يا اينكه از آفريدن يك پشه آنان را ناتوان مىداند. «لن يخلقوا ذباباً» [262] 2- شيرينى كلام و نفوذ: هزار بار هم خوانده شود كهنه نمىشود، بلكه هر بار نكتهاى به دست مىآيد. 3- آهنگ و موسيقى كلام: طنين و آهنگ كلمات آن، مخصوص است و اگر آيهاى از قرآن در ميان سخنان هر عرب زبان، يا در ميانِ روايات باشد، مشخّص است. 4- جامعيّت قرآن: از برهان تا مثل، از دنيا تا آخرت و نيز مسائل خانوادگى، حقوقى، سياسى، نظامى، اخلاقى، تاريخى و ... را دربردارد. 5 - واقعگرايى: محتواى آن مبتنى بر حدس و گمان نيست. حتى داستانهايش مستند و واقعى است. 6- همه گير و جهانى: مردم در هر سطح و هر كجا باشند، از آن بهره مىبرند و قرآن به صورت كتاب تخصّصى نيست. 7- ابدى: هر چه از عمر بشر و علوم مىگذرد، اسرار بيشترى از قرآن كشف مىشود. 8 - رشد فزاينده: با داشتن بيشترين دشمن و ضربات فراوان، بيشترين رشد را در طول عمر خود داشته است. 9- معجزهاى در دست: اين معجزه در دست همه است و از نوع سخن و كلمه است كه در اختيار همه است. 10- هم معجزه و هم كتاب دستور و قانون است. 11- از فردى درس نخوانده و در منطقهاى محروم از سواد است. 12- چيزى به آن افزوده يا از آن كاسته نشده است و مصون از تحريف است. ______________________________ 260) بقره، 187. 261) عنكبوت، 41. 262) حج، 73. --------------------------------------------- پيام ها 1- قرآن براى اثبات اعجاز خود، سادهترين راه را مطرح مىكند كه دعوت از مردم براى آوردن سورهاى مثل آن است. «فأتوا بسورة مثله» 2- نه تنها كلّ قرآن، بلكه حتّى يك سوره از آن هم معجزه است. «بسورةٍ» 3- قرآن براى مبارزه طلبى، تخفيف هم داده و به آوردنِ يك سوره مثل قرآن هم قانع است. «بسورةٍ» 4- مبارزه طلبى قرآن، مخصوص زمان و مكان معيّنى نيست، تا قيامت، تا پايان عمر بشر و در همه جاى زمين، اين درخواست مطرح است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» 5 - مبارزه طلبى قرآن، مخصوص عوام نيست، بلكه همهى حقوقدانان، اديبان و نوابغ و... را به مبارزه مىطلبد. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» 6- در اين مبارزه طلبى، امكانات و نفرات خاصّى را تعيين نكرده است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» 7- در اين مبارزه طلبى، تحريك هم كرده است. «ان كنتم صادقين» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 39 ---------------------------------------------- آيه بَلْ كَذَّبُواْ بِمَا لَمْ يُحِيطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الظَّلِمِينَ --------------------------------------------- ترجمه بلكه (حقّ آن است كه) چيزى را كه به شناخت آن احاطه نداشتند دروغ پنداشتند، در حالى كه سرانجام و حقيقت و باطن آن هنوز بر ايشان روشن نشده است. كسانى كه پيش از آنان بودند نيز همين گونه تكذيب كردند. پس بنگر كه سرانجام ستمگران چگونه است. ------------------------------------------- نکته ها امام صادق عليه السلام فرمودند: از دو آيهى قرآن دو درس بزرگ مىآموزيم: الف: تا علم نداريم، حرفى نزنيم. «الم يؤخذ عليهم ميثاق الكتاب ان لا يقولوا على اللَّه الاّ الحقّ» [263] ب: تا علم نداريم، حرفى را ردّ نكنيم. «بل كذبّوا بما لم يحيطوا بعلمه» همين آيه. [264] عبدالعظيم حسنى از امام جوادعليه السلام نقل مىكند كه حضرت علىعليه السلام فرمود: چهار نكته گفتم كه خداوند آيات آن را نازل كرده است: 1- «المرء مخبوء تحت لسانه» شخصيّت انسان در زير زبانش پنهان است، آيه نازل شد: «ولتعرفنّهم فى لحن القول» [265] يعنى در گفتگو آنان را مىشناسى. 2- گفتم: «مَن جهل شيئاً عاداه» هركس چيزى را نداند، دشمنى با آن مىكند، آيه نازل شد: «بل كذّبوا بما لم يحيطوا» 3- گفتم: «قيمة كلّ امرء ما يحسنه» ارزش هر كس به لياقت و عملكرد اوست، آيه نازل شد: «انّ اللّه اصطفاه عليكم و زاده بسطة فى العلم و الجسم» [266] يعنى خداوند طالوت را به خاطر توانايىهايش برگزيد. 4- «القتل يقلّ القتل» كشتن ستمگر، جلو زياد شدن قتل را مىگيرد، آيه نازل شد: «و لكم فى القصاص حياة» [267] _______________________________ 263) اعراف، 169. 264) تفسير مجمعالبيان. 265) محمّد، 30. 266) بقره، 247. 267) بقره 179 ؛ كافى، ج1، ص 166. ----------------------------------------------- پيام ها 1- مخالفان، بدون احاطهى علمى به قرآن، آن را ردّ كردهاند. «كذّبوا بما لم يحيطوا» 2- به خاطر ندانستن، چيزى را ردّ نكنيم. «كذّبوا بما لم يحيطوا» 3- دانستنِ كلّى و اجمالى كم اثر است. آنچه سبب نورانيّت مىشود، «احاطهى علمى» است. «لم يحيطوا بعلمه» 4- مخالفت مخالفان انبيا در طول تاريخ، اغلب بر اساس جهل بوده است. «كذلك كذّب الذين من قبلهم» 5 - آگاهى بر تاريخ وسرنوشت مخافان انبيا، لازم است. «فانظر كيف كان عاقبة...» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 40 ---------------------------------------------- آيه وَمِنْهُم مَّن يُؤْمِنُ بِهِ وَمِنْهُم مَّن لَّا يُؤْمِنُ بِهِ وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِالْمُفْسِدِينَ ----------------------------------------------- ترجمه وبعضى از آنان كسانى هستند كه به قرآن ايمان مىآورند و برخى كسانى كه به آن ايمان نمىآورند و پروردگارت به فساد كنندگان داناتر است. ----------------------------------------------- پيام ها 1- انسان داراى اختيار است، نه آنكه مجبور باشد. «منهم من يؤمن به و منهم من لايؤمن به» 2- رهبر نبايد توقّع داشته باشد كه همهى مردم به راه و آيين او ايمان آورند. «ومنهم من لايؤمن به» 3- بىايمانى و فساد، ملازم يكديگرند. هم گناه مانع ايمان است و هم بىايمانى انگيزهى فساد مىشود. «لايؤمن به...المفسدين» 4- انسان، زير نظر پروردگار است. «ربّك اعلم بالمفسدين» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |