در حال دیدن این عنوان: |
۸۶ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 54 ---------------------------------------------- آيه وَلَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِى الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ وَأَسَرُّواْ النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُاْ الْعَذَابَ وَقُضِىَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ --------------------------------------------- ترجمه اگر براى هر كس كه ستم كرده، آنچه در زمين است مىبود، قطعاً همهى آن را (براى نجات از قهر الهى و باز خريد خود) مىداد. آنان با ديدن عذاب، پشيمانى خود را پنهان مىكنند (تا شماتت نشوند) و ميانشان به عدالت داورى مىشود و بر آنان ستم نرود. -------------------------------------------- نکته ها فديه دادن براى نجات از عذاب، در آيات ديگر هم مطرح شده است. از جمله آيهى «ما فى الارض جميعاً و مثله معه لافتدوا به» [281] حتّى اگر دو برابر آنچه در زمين است بدهند، از عذاب خدا نجات نمىيابند. همچنين در سورهى معارج مىفرمايد: مجرم دوست دارد آن روز، همهى فرزندان، همسر، برادر و فاميل و آنچه را در زمين است فديه دهد تا نجات يابد، امّا پذيرفته نمىشود. [282] ______________________________ 281) رعد، 18 و زمر، 47. 282) معارج، 11 - 15. -------------------------------------------- پيام ها 1- در قيامت، براى مجرم راه نجاتى نيست و كسى يا مالى فداى ديگرى نمىشود. «و لو...» 2- حبّ نفس، قوىترين غريزه در انسان است. زيرا حاضر است همهى هستى را براى نجات خود فدا كند. «ما فى الارض لافتدت به» 3- مجرمان براى آنكه گرفتار شماتت نشوند، پشيمانى خود را در دل پنهان نگاه مىدارند. [283] «اسرّوا النّدامة» 4- در قيامت، برخى پشيمانى خود را با گفتنِ اى كاش... آشكار مىكنند، برخى دست خود را مىگزند و برخى هم با سكوت و كتمان آن را پنهان مىكنند. «اسرّوا النّدامة» 5 - رهبران شرك، در قيامت پشيمانى خود را پنهان مىكنند تا از زيردستان خجالت نكشند. [284] «اسرّوا النّدامة» 6- در دادگاه عدل الهى، نه قدرت كارساز است، «ما انتم بمعجزين» و نه ثروت. «ما فى الأرض...» 7- در دنيا ممكن است به خاطر اشتباه قاضى به كسى ستم شود، امّا در قيامت خطايى نيست و به كسى ستمى نمىشود. «قضى بينهم بالقسط وهم لايظلمون» 8 - با ظالم هم به ظلم رفتار نكنيم. «ظلمت ، لايظلمون» _________________________________ 283) تفسير صافى. 284) تفسير مجمعالبيان. |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 55، 56 ---------------------------------------------- آيه أَلَآ إِنَّ لِلَّهِ مَا فِى السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ أَلَآ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ هُوَ يُحْىِ وَيُمِيتُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ---------------------------------------------- ترجمه آگاه باشيد! آنچه در آسمانها و زمين است، قطعاً از آنِ خداست. آگاه باشيد كه وعدهى خدا حتمى و راست است، ليكن بيشترشان نمىدانند. اوست كه زنده مىكند و مىميراند وبه سوى او باز گردانده مىشويد. --------------------------------------------- پيام ها 1- دانستن كافى نيست، تذكّر وتوجّه به دانستهها و باورها مهّم است. «اَلا» 2- چون مالك همهى هستى خداست، كفّار از خود چيزى ندارند كه براى نجات خويش فديه بدهند. (با توجّه به آيه قبل) 3- مالكيّت او بر هستى، نشانهى توانمندى او بر تحقّق وعدههاست. «للّه ما فى السموات... انّ وعد الله حقّ» 4- همان كسى كه هستى از اوست، مىتواند زنده كند و بميراند. «للّه ما فى السموات... يحيى و يميت» 5 - حيات و مرگ و سرانجام كار همه به دست خدا و به سوى اوست. «يحيى و يميت و اليه ترجعون» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 57 ---------------------------------------------- آيه يَأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبّكُمْ وَشِفَآءٌ لِّمَا فِى الصُّدُورِ وَهُدىً وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ----------------------------------------------- ترجمه اى مردم! همانا از سوى پروردگارتان پند و اندرزى براى شما آمد كه مايهى شفا براى آنچه در سينههاى شماست و هدايت و رحمتى براى مؤمنان است. ---------------------------------------------- نکته ها «موعظه»، بازداشتنِ آميخته با هشدار و انذار است. [285] «شِفاء لما فى الصدور» يعنى مايهى پاكى روح وقلب از آفات روحى است. زيرا امراض روحى سختتر از امراض جسمى است و هنر قرآن نيز در همين شفابخشى به امراض روحى است. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: «اذا التبسَتْ عليكم الفِتن كاللّيل المُظلم فعليكم بالقرآن فانّه شافع مشفّع...» در هجوم فتنههاى تيره و وحشتناك، به قرآن پناه بريد كه هم موعظه است، هم شفا، هم نور و هم رحمت. [286] امام صادقعليه السلام فرمود: «شفاء لما فى الصدور من الامراض الخواطر و مشبّهات الامور» قرآن، براى تمام امراض روحى و شبهات و افكار شفاست. [287] گويا آيه اشاره به مراحل چهارگانهى تربيت و تكامل دارد، يعنى: الف: مرحلهى موعظه، نسبت به كارهاى ظاهرى. «موعظة من ربّكم» ب: مرحلهى پاكسازى روح از رذايل. «شفاء لما فى الصدور» ج: مرحلهى راهيابى به سوى مقصود. «هدىً» د: مرحلهى دريافت رحمت الهى. «رحمة للمؤمنين» ________________________________ 285) مفردات راغب. 286) بحار، ج 92، ص17. 287) تفسير نورالثقلين. ------------------------------------------------ پيام ها 1- نزول كتاب كه شامل موعظه و شفابخشى و هدايت و رحمت باشد، از شئون ربوبيّت الهى است. «من ربّكم» 2- قرآن، شفاى هر دردى است. درمان دردها را بايد از مكتب قرآن گرفت، نه مكاتب شرق و غرب. «شفاء لما فى الصدور» 3- قرآن براى همهى مردم موعظه است، ولى تنها گروه حقّپذير، مشمول هدايت و رحمت الهى مىشوند. «يا ايّها الناس... هدىً ورحمةً للمؤمنين» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 58 ---------------------------------------------- آيه قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُواْ هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ ----------------------------------------------- ترجمه بگو: (مؤمنان) تنها به فضل و رحمت خداوند شاد شوند، (نه به مال و مقام،) كه آن بهتر از هرچيزى است كه مىاندوزند. ----------------------------------------------- نکته ها با توجّه به شفا، موعظه و رحمت بودن قرآن كه در آيهى قبل بود، ظاهر اين آيه آن است كه مراد از فضل ورحمت، همان تمسّك به قرآن باشد. به فرمودهى حضرت على عليه السلام: روز قيامت ندا مىدهند كه هر كشاورزى گرفتار آفتى مىشود، جز آنان كه در مزرعهى قرآن كشتند، پس در زمين قرآن كشت كنيد. «فكونوا من حرثة القرآن» [288] پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: «مَن هداه اللَّه للأسلام وعلّمه القرآن ثمّ شكى الفاقة كتب اللَّه الفاقة بين عينيه الى يوم القيامة» هر كس را كه خداوند به نعمت اسلام و فهم قرآن مفتخر ساخت ولى او احساس بدبختى كند واقعاً بدبخت است و تا روز قيامت مهر بدبختى بر پيشانى او زده مىشود. سپس اين آيه را تلاوت نمود. [289] و در روايت ديگرى فرمودند: به سراغ قرآن برويد تا زندگىتان زندگى سعيدان و مرگتان مرگ شهيدان باشد و از حسرتِ روز قيامت نجات يابيد، چرا كه قرآن، كلام خداوند رحمن و مانع و امانى از شرّ شيطان و سبب برترى و سنگينى ميزان است. [290] در روايات، فضل و رحمت، به نبوّت و امامت تفسير شده است. [291] چنانكه فضل به نعمتهاىِ عامّ الهى و رحمت به نعمتهاى خاصّ خداوند تفسير شده است. [292] پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: اهل ايمان بدانند كه نعمت دين از همهى اموال كافران بهتر است و بايد بدان شاد باشند. [293] _____________________________ 288) نهجالبلاغه، خطبه 17. 289) تفسير نورالثقلين. 290) بحار، ج 89، ص19. 291) تفسير نورالثقلين. 292) تفسير الميزان. 293) تفسير صافى. ------------------------------------------- پيام ها 1- به قانونى همچون قرآن كه شفا، موعظه، هدايت و رحمت است افتخار كنيم كه از همهى قوانين بشرى برتر است. «فليفرحوا» 2- به نعمت ولايت شاد باشيم، نه به مال و مقام. «فليفرحوا» 3- نعمتها را از فضل الهى بدانيم، نه از خود تا شادى ما رنگ الهى بيابد و سبب فخر فروشى و تكبّر نگردد. [294] «بفضل اللّه...فليفرحوا» 4- تنها نعمتى كه برخوردارى از آن بايد سبب شادمانى باشد، قرآن است. «بفضلاللّه و برحمته... فليفرحوا» (تقدّم «بفضل اللّه وبرحمته» نشانهى انحصار است) 5 - نعمتهاى مادّى، گاهى سبب فتنه و فساد شده و زود گذر است، ولى نعمتهاى معنوى، پايدار و سبب رشد است. «خَيرٌ ممّا يَجمَعون» 6- نعمتهاى معنوى، برتر از تمام نعمتهاى مادّى است. «خيرٌممّايَجمعون» (كسى كه بهرهاى از قرآن دارد، نبايد از تنگدستى خود ودارايى ديگران اندوهناك باشد) ______________________________ 294) تفسير كبيرفخررازى. |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 59 ---------------------------------------------- آيه قُلْ أَرَءَيْتُم مَّآ أَنزَلَ اللَّهُ لَكُم مِّن رِّزْقٍ فَجَعَلْتُم مِّنْهُ حَرَاماً وَحَلَلًا قُلْ ءآللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ ---------------------------------------------- ترجمه بگو: آيا ديديد هر رزقى كه خداوند براى شما نازل كرده است، (از پيش خود) بعضى را حرام و بعضى را حلال قرار داديد؟ بگو: آيا خداوند به شما اجازه داده يا بر خداوند دروغ مىبنديد؟ ---------------------------------------------- نکته ها نمونههايى از تحريمهاى بى دليل مشركان، در آيهى 103 سوره مائده بيان شده است: «ما جَعَل اللَّه من بحيرةٍ ولاسائبةٍ ولا وصيلةٍ ولاحامٍ» آنان سهمى از كشاورزى خود را براى بتها و بتكدهها قرار داده و برخود حرام مىكردند و يا آنچه را در شكم حيوانات بود، براى مردها حلال و براى زنان حرام مىدانستند؛ «وقالوا ما فى بطون هذه الأنعام خالصةً لذكورنا و محرّم على ازواجنا» [295] امّا قرآن همهى اينها را افترا بر خداوند و ناروا مىداند. «على اللّه تفترون» _________________________________ 295) انعام، 139. -------------------------------------------------- پيام ها 1- قانون اصلى و كلّى در خوردنىها حلال بودن است، مگر آنكه حرمت آن از طريق وحى ثابت شود. «ما انزل اللّه لكم» 2- رزق، از سوى خدا نازل مىشود. «انزل اللَّه لكم من رزق» 3- در احكام شرع نبايد از شارع جلو افتاد، چنانكه حرام خدا را نمىتوان حلال كرد، حلالها را هم نمىتوان حرام شمرد. «فجعلتم منه حراماً وحلالاً» 4- تشريع و قانونگذارى، مخصوص خداوند است. «آللَّه اذن لكم» 5 - كسانى كه «ولايت تشريعى» دارند، با اذن الهى مىتوانند چيزهايى را حلال يا حرام كنند. «اللَّه اذن لكم» 6- وضع قانونِ بدعتآميز و آن را به خدا نسبت دادن، جرم است. «جعلتم منه حراماً و حلالاً ، على اللَّه تفترون» 7- قرآن، عادات و رسوم غلطى را كه ريشه در وحى و اذن خدا ندارد، محكوم مىكند. «على اللّه تفترون» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 60 ---------------------------------------------- آيه وَمَا ظَنُّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ يَوْمَ الْقِيَمَةِ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَشْكُرُونَ ----------------------------------------------- ترجمه كسانى كه به خدا دروغ مىبندند، (دربارهى مجازاتِ) روز قيامت چه گمانى دارند؟ همانا خداوند داراى بخشش واحسان برمردم است، ولى بيشترشان سپاسگزارى نمىكنند. ---------------------------------------------- نکته ها پيامبر خدا صلى الله عليه وآله از مردى كه ثروت و امكانات داشت، ولى ژوليده مىزيست انتقاد كرد كه چرا به خود نمىرسد و فرمود: نعمت الهى را نمايان كن كه خداوند دوست دارد آثار نعمت به بندهاش به زيباترين شكل ديده شود. «فان اللّه يحبّ ان يُرى اثره على عبده حسناً» [296] _____________________________ 296) تفسير مراغى. -------------------------------------------- پيام ها 1- افترا بستن به خداوند، مجازات دارد. نبايد به مهلت دادن خدا در دنيا مغرور شويم و از دادگاه قيامت غفلت كنيم. «وما ظنّ الذين...» 2- تحريم نعمتهاى حلال الهى، هم محروميّت دنيوى دارد، هم شرمندگى و عقوبت در قيامت. «ما ظنّ الّذين يفترون...يوم القيامة» 3- در بهرهمندى از نعمتهاى الهى، نه افراط بايد كرد، نه تفريط. نه غرق شدن در شهوتها و ماديّات، نه پرهيز از نعمتها ومحروم بودن از كاميابىهاى حلال. «اللّه لذو فضل على الناس» 4- نعمتها، فضل خداست نه طلب ما، پس بايد سپاسگذار باشيم. «اللّه لذو فضل... لايشكرون» 5 - تحريم حلالهاى الهى، نوعى ناسپاسى است. «لايشكرون» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 61 ---------------------------------------------- آيه وَمَا تَكُونُ فِى شَأْنٍ وَمَا تَتْلُواْ مِنْهُ مِن قُرْءَانٍ وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ وَمَا يَعْزُبُ عَن رَّبِّكَ مِن مّثْقَالِ ذَرَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَلَا فِى السَّمَآءِ وَلَا أَصْغَرَ مِن ذَ لِكَ وَ لَآ أَكْبَرَ إِلَّا فِى كِتَبٍ مُّبِينٍ ---------------------------------------------- ترجمه و (تو) در هيچ حال (و انديشهاى) نيستى و هيچ بخشى از قرآن را نمىخوانى و (شما مردم) هيچ عملى را انجام نمىدهيد، مگر آنكه آنگاه كه وارد آن (كار) مىشويد، ما بر شما گواهيم وچيزى به وزنِ ذرّهاى، نه در زمين ونه در آسمان از پروردگارت پوشيده نيست و نه كوچكتر از آن و نه بزرگتر نيست، جز آنكه در كتاب روشن ثبت است. ---------------------------------------------- نکته ها «كتاب مبين»، لوح محفوظ يا علم وسيع خداوند به همهى موجودات هستى است كه هم اعمال انسان را شامل مىشود و هم اشياى كوچك و بزرگ را در زمين و آسمان. امام صادق عليه السلام فرمود: هرگاه پيامبر اين آيه را مىخواند، به شدّت مىگريست. [297] _______________________________ 297) تفسير مجمعالبيان. ---------------------------------------------- پيام ها 1- همهى كارهاى پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله مهّم است، چون الگو و اسوه است. (تعبير به شأن، نشانهى مهم بودن كار است) «ما تكون فى شأن» 2- حتّى رسول خداصلى الله عليه وآله هم زير نظر است. «وما تكون...الا كنّا عليكم شهوداً» 3- در تلاوت قرآن بايد مواظب بود غلط خوانده نشود، چون علاوه بر تبعاتِ منفى آن، گواهانى كار ما را زير نظر دارند. «ماتتلوا...الا كنّا عليكم شهوداً» 4- خداوند، هم شاهد بر افكار بشر، «شأنٍ» هم بر گفتار «تتلوا» وهم بر كردار اوست. « لا تعملون من عملٍ الا كنّا عليكم شهودا» 5 - تلاوت قرآن، در رديف مقام رسالت وهمهى اعمالِ مردم قرار دارد. (در اين آيه، گواه وشاهد بودن خدا بر سه چيز مطرح شده: همهى امور پيامبر، همهى كارهاى مردم وتلاوت قرآن، واين تعبير نشانهى اهميّت تلاوت قرآن است) 6- جهان محضر خدا و او شاهد بر اعمالِ ماست، پس مهلتى كه به ما مىدهد، نشان غفلت يا عدم احاطهى او نيست. «كنّا عليكم شهوداً» 7- هم خدا و هم فرشتگان شاهد بر اعمال بشرند. «كنّا عليكم شهوداً» 8 - توجّه به حضور خداوند، موجب شرم و حيا از او مىشود. «شهوداً» 9- علم خداوند به دور و نزديك، كوچك و بزرگ، ظاهر و باطن، يكسان است. «مثقال ذرّة ، فىالارض، فى السماء، اصغر ، اكبر» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 62، 63 ---------------------------------------------- آيه أَلَآ إِنَّ أَوْلِيَآءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ أَلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ ---------------------------------------------- ترجمه آگاه باشيد كه قطعاً بر اولياى خدا، نه ترسى است و نه اندوهگين مىشوند. آنان كه ايمان آوردهاند و شيوهى آنان پرهيزكارى است. -------------------------------------------- نکته ها اين آيات ويژگىهاى اولياى خدا را بازگو مىكند. شعار آنان اين است: «انّا نخاف من ربّنا...» [298] ونتيجهى اين خوف، تقواست وثمرهى تقوا: «لايحزنهم الفزع الأكبر» [299] اين عدم خوفِ اولياى خدا، هم در دنياست و هم در آخرت. «لاخوف عليهم» پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: اولياى خدا سكوتشان ذكر است، نگاهشان عبرت، سخنشان حكمت و حركتشان در جامعه، مايهى بركت است. [300] على عليه السلام فرمود: خداوند ولىّ خود را ميان مردم پنهان كرده است، پس هرگز مسلمانى را تحقير نكنيد، شايد او از اولياى خدا باشد، «انّ اللَّه اخفى وليّه فى عباده فلاتستصغرنّ عبداً من عبيداللَّهِ فربّما يكونُ وليّه وانتَ لاتعلم» [301] ______________________________ 298) انسان، 10. 299) انبياء، 103. 300) تفسير صافى. 301) تفسير نورالثقلين. ---------------------------------------------- پيام ها 1- كسى كه ولىّ خدا باشد، خدا هم ولىّ اوست. [302] «انّ اولياء اللّه لاخوف عليهم» 2- كسى كه خوف الهى داشته باشد، خوفى ديگر نخواهد داشت. «ان اولياء اللّه لاخوف عليهم» (آن را كه حساب پاك است، از محاسبه چه باك است) 3- اولياى خدا، آيندهاى روشن وبدون بيم واندوه دارند. «انّ اولياء اللّه لاخوف عليهم و لا هم يحزنون» 4- ايمان و تقوا، خصلتِ ريشهدارِ اولياى خداست. «آمنوا وكانوا يتّقون» 5 - ايمان و تقواى دائمى، هم سبب رفع نگرانى است و هم انسان را از اولياى خدا قرار مىدهد. «انّ اولياء اللّه... آمنوا وكانوا يتّقون» ______________________________ 302) آياتِ 257 بقره «اللَّه ولىّ الذين آمنوا»، 68 آل عمران «واللَّه ولىّ المؤمنين» و19 جاثيه «واللَّه ولىّ المتقين» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 64 ---------------------------------------------- آيه لَهُمُ الْبُشْرَى فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَفِى الاَْخِرَةِ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَتِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ------------------------------------------------ ترجمه براى آنان (اولياى خدا) در زندگى دنيا و آخرت بشارت است. تبديل و تغييرى در سخنان (و وعدههاى) الهى نيست و آن همان رستگارى بزرگ است. --------------------------------------------- نکته ها بشارت اهل ايمان و تقوا، در دنيا از طريق خوابها و رؤياهاى صادقه، الهامات الهى، نزول آرامش و سكينه، خنثى شدن توطئهها، مستجاب شدن دعاها و ديدار معصومين به هنگام مرگ است و در آخرت نيز دريافت نعمتهاى الهى است. همچنان كه رسول خداصلى الله عليه وآله به مناسبت اين آيه فرمود: بشارت دنيوى همان خوابهاى خوبى است كه در آن مژده است وبشارت اخروى بشارتى است كه لحظهى مرگ به او داده مىشود كه تو و كسانى كه تو را به سوى قبر حمل مىكنند، آمرزيده مىشويد. [303] و در روايتى امام باقرعليه السلام به ابوحمزهثمالى فرمود: لحظهى مرگ، محمّد و علىعليهما السلام نزد مؤمن حاضر شده ومىفرمايند: به سوى ما بيا كه آيندهى تو بهتر از گذشته است و روح تو به روح خداوند ملحق مىشود. [304] بشارتهاى خداوند به اوليايش در دنيا، در آيات ديگر قرآن آمده است كه نشان مىدهد اولياى خدا در همين دنيا نيز فائز و برندهاند، زيرا: 1- آرامش دارند. «أَلا بذكر اللَّه تطمئنّ القلوب» [305] 2- توكّل دارند. «فليتوكّل المؤمنون» [306] 3- امداد غيبى مىشوند. «وجنوداً لم تروها» [307] 4- همواره پيروز هستند. «اِحدَى الحُسنيين» [308] 5 - بينش و نور دارند. «يجعل لكم فرقانا» [309] 6- در بن بست قرار نمىگيرند. «يجعل له مَخرجاً» [310] 7- كارشان را بيهوده نمىبينند. «فمن يعمل مثقال ذرّة خيراً يره» [311] 8 - از ملامتها نمىترسند. «لايخافون لَومَة لائم» [312] 9- از مردم نمىترسند. «انّ الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم ايمانا» [313] 10- از طاغوت نمىترسند. «فاقض ما انتَ قاض» [314] 11- گرفتار حيرت نيستند. «يهديهم ربّهم بايمانهم» [315] 12- محبوبيّت دارند. «سيجعل لهم الرّحمن وُدّا» [316] 13- كارهاى فانى خود را با رنگ الهى جاودانه مىكنند. «صِبغة اللَّه» [317] _______________________________ 303) تفسير نورالثقلين. 304) تفسير نورالثقلين. 305) رعد، 28. 306) آلعمران، 122. 307) احزاب، 9. 308) توبه، 52. 309) انفال، 29. 310) طلاق، 2. 311) زلزال، 7. 312) مائده، 54. 313) آلعمران، 173. 314) طه، 72. 315) يونس، 9. 316) مريم، 96. 317) بقره، 138. -------------------------------------------- پيام ها 1- تنها اولياى خدا، هم دنيا دارند، هم آخرت. «لهم البشرى فىالحيوةالدنيا...والاخرة» 2- وعدههاى الهى قطعى و حتمى است. «لهم البشرى ... لاتبديل...» 3- رستگارى بزرگ براى كسانى است كه همواره ايمان و تقوا داشتهاند. «آمنوا و كانوا يتّقون... الفوز العظيم» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 65 ---------------------------------------------- آيه وَلَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ --------------------------------------------- ترجمه گفتار مخالفان، تو را غمگين نسازد. زيرا عزّت، به تمامى از آن خداوند است و او شنوا و داناست. ----------------------------------------- نکته ها كفّار به پيامبر نسبتِ شاعر، كاهن، ساحر ومجنون مىدادند، علاوه بر اينها گاهى مىگفتند: او بر ما امتيازى ندارد، بلكه انسانى مثل ماست. «ان انتم الا بشر مثلنا» [318] ، گاهى مىگفتند: حرفهاى او را گروهى ساخته و پرداخته و به او القا مىكنند. «اعانه عليه قوم آخرون» [319] ، گاهى مىگفتند: ما نيز اگر بخواهيم مثل قرآن را مىآوريم. «لو نشاء لقلنا مثل هذا» [320] و گاهى مىگفتند: حرفهاى او داستانهاى پيشينيان است. «اساطير الاوّلين» [321] و دربارهى پيروان او مىگفتند: آنان افراد فرو مايهاى هستند «ما نراك اتّبعك الا الذين هم اراذِلُنا» [322] ، ولى ارادهى خداوند بر اين است كه در برابر آن همه تحقير، پيامبر و مؤمنان عزيز باشند. «عزّت» به معناى نفوذناپذيرى است. هم خداوند چنين است، هم پيامبر، هم مؤمنان«فللّه العزّة ولرسوله و للمؤمنين» [323] و هم مكتب.«وانّه لكتابٌ عزيز» [324] ______________________________ 318) ابراهيم، 10. 319) فرقان، 4. 320) انفال، 31. 321) نحل، 24. 322) هود، 27. 323) منافقون، 8. 324) فصّلت، 41. --------------------------------------------- پيام ها 1- هدف تبليغات دشمن، تحقير دين و امّت اسلامى است، ولى خداوند پيامبر را دلدارى داده و كفّار را به اين هدف نمىرساند. «لايحزنك قولهم» 2- مؤمن نبايد تحت تأثير تبليغات مسموم كفّار قرار گيرد و احساس ضعف كند. «لايحزنك قولهم» 3- خداوند پشتيبان اولياى خويش است و پيروزى مكتب و پيامبران را تضمين كرده است. [325] «لايحزنك قولهم انّ العزّة للّه» 4- عزّت، به دست خداست و با گفتههاى اين و آن نمىشكند. «انّ العزّة للّه» ______________________________ 325) كتب اللَّه لأغلبَنَّ انا و رسلى انّ اللَّه قوىّ عزيز» مجادله، 21. |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |