در حال دیدن این عنوان: |
۷۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 66 ---------------------------------------------- آيه أَلَآ إِنَّ لِلَّهِ مَن فِى السَّمَوَتِ وَمَن فِى الْأَرْضِ وَمَا يَتَّبِعُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ شُرَكَآءَ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ --------------------------------------------- ترجمه آگاه باشيد! همانا هر كس در آسمانها و هر كس در زمين است، از آنِ خداست و كسانى كه به جاى خداوند شريكانى را مىخوانند، (از آنها نيز) پيروى نمىكنند، بلكه جز گمان خود چيز ديگرى را پيروى نمىكنند و آنان جز دروغگويانى بيش نيستند. ---------------------------------------------- نکته ها ممكن است جملهى «وما يتّبع...» سؤال باشد و «ان يتّبعون» جواب آن. يعنى: آنان كه غيرخدا به سراغ شريكان خيالى مىروند، از چه پيروى مىكنند؟ آنان جز از گمان، از چيزى پيروى نمىكنند. شايد هم حرفِ «ما»، عطف به «مَن» باشد، يعنى حتى آنچه را مشركان شريك خدا مىپندارند، مملوك خدايند. ------------------------------------------------ پيام ها 1- مالكيّت مطلق خداوند، دليل توحيد وعزّت كامل اوست. «انّ العزة للّه جميعاً... ان للّه مَن فى السموات» 2- همه مِلك خدايند، چگونه مملوك را شريكِ مالك قرار مىدهيد؟ «للّه من فى السموات و من فى الارض» 3- در آسمانها موجودات عاقلى هستند. («مَن»، موجود داراى شعور است) 4- مشركان منطق و پايگاه علمى ندارند. «ان يتّبعون الّا الظّنّ» 5 - مشركان از خيالات و اوهام خود پيروى مىكنند، نه از شركاى الهى، چون خداوند شريك ندارد. پس آنان دروغ مىگويند.«ان هم الّا يخرصون» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 67 ---------------------------------------------- آيه هُوَ الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ الَّيْلَ لِتَسْكُنُواْ فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِراً إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَتٍ لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ ----------------------------------------------- ترجمه اوست كسى كه شب را براى شما قرار داد تا در آن آرامش يابيد و روز را روشنى بخش گردانيد (تا به كار پردازيد). يقيناً در اين (نظام حكيمانه و هدفدار،) نشانههايى براى گروهى است كه مىشنوند. ----------------------------------------------- نکته ها در آيهى قبل به مالكيّت خدا و در اين آيه به تدبير حكيمانهى او در نظام هستى اشاره شده است. آرامش روحى، در قرآن با عناوينى همچون: تلاوت، تهّجد، تسبيح، قنوت، سجود و شب زندهدارى مطرح شده است، [326] امّا آرامش جسمى، با خواب واستراحت است. «منامكم بالليل والنّهار» [327] _______________________________ 326) سورههاى: آلعمران، 113 ؛ اسراء، 79 ؛ طه، 130 ؛ زمر، 9 و مزّمل، 2. 327) روم، 23. ----------------------------------------------- پيام ها 1- پيدايش شب و روز، با تدبير و با هدف بهرهگيرى انسان و حكيمانه برنامهريزى شده است. «جعل... لتسكنوا» 2- شب براى آرامش است، چه آرامش روحى، چه جسمى.«لتسكنوا فيه» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 68 ---------------------------------------------- آيه قَالُواْ اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحَنَهُ هُوَ الْغَنِىُّ لَهُ مَا فِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ إِنْ عِندَكُم مِّن سُلْطَنٍ بِهَذَآ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ --------------------------------------------- ترجمه (مشركان) گفتند: خداوند فرزندى گرفته است، او منزّه است، او بىنياز است. آنچه در آسمانها و زمين است از آنِ اوست. هيچ دليلى نزد شما بر اين گفتار نيست. آيا آنچه را نمىدانيد به خدا نسبت مىدهيد؟ -------------------------------------------- نکته ها «اتّخاذ ولد»، يعنى كسى را به فرزندى گرفتن. كه اين غير از توّلد و فرزند داشتن است. مشركان، فرشتگان را دختران خدا مىدانستند و يهود، «عُزير» را و مسيحيان «عيسى» را فرزندان خدا گرفتند. در قرآن آمده است كه عزيز مصر به همسرش زليخا گفت: يوسف را به فرزندى بگيريم، «نتّخذه ولداً» [328] وآسيه همسر فرعون به او گفت: موسى را به فرزندى بگيريم. «لاتقتلوه عسى ان ينفعنا او نتّخذه ولداً» [329] ________________________________ 328) يوسف، 21. 329) قصص، 8. ------------------------------------------------- پيام ها 1- خداوند، نه از تنهايى وحشت دارد تا فرزندى براى انس بگيرد، نه وارثى مىخواهد تا فرزندى بگيرد، نه نياز به مددكار دارد تا معاون بگيرد و نه براى بقاى نوع، نياز به فرزند دارد. «سبحانه هو الغنى» 2- عقايد دينى بايد همراه با برهان و استدلال باشد. «ان عندكم من سلطان» 3- سخن بىدليل وبدون علم، ارزشى ندارد. «ان عندكم من سلطان... ما لاتعلمون» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 69، 70 ---------------------------------------------- آيه قُلْ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ مَتَعٌ فِى الدُّنْيَا ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ نُذِيقُهُمُ الْعَذَابَ الشَّدِيدَ بِمَا كَانُواْ يَكْفُرُونَ ---------------------------------------------- ترجمه بگو: همانا كسانى كه بر خداوند دروغ مىبندند، رستگار نمىشوند. بهرهاى اندك در دنيا دارند، سپس بازگشت آنان به سوى ماست، آنگاه به سزاى كفرشان، عذاب سخت به آنان مىچشانيم. ------------------------------------------- نکته ها «مَتاع» و«مُتعه»، به بهرهگيرى كوتاه مدّت گفته مىشود. از آنجا كه بهرهورى انسان از دنيا و نعمتهاى آن كوتاه است، لذا قرآن در مورد امور دنيوى تعبير «متاع» را به كار برده است. سؤال: اگر افترازنندگان رستگار نمىشوند، پس چرا در زندگى مادّى آنان را در رفاه بيشترى مىبينيم؟ پاسخ: اين رفاه و كاميابى موقّت است، «متاع فى الدنيا» ولى كيفر اصلى آنان در آخرت و زمانى است كه به سوى او بازگردند. ------------------------------------------ پيام ها 1- آنان كه افرادى را به اميد شفاعت، فرزند خدا مىدانند، به هدفشان نمىرسند. «قالوا اتّخذوا اللّه ولداً...لايفلحون» 2- دروغگو به رستگارى نمىرسد. «الذين يفترون... لايفلحون» 3- كاميابى موقّت اگر عذاب دائمى در پى داشته باشد، بىارزش است. «متاعٌ فى الدنيا ، نذيقهم العذاب الشديد» 4- لذّتهاى دنيا زودگذر است. «متاعٌ فى الدنيا» 5 - ياد معاد، از عوامل بازدارنده از انحراف وگناه است. «الينا مرجعهم» 6- دروغ بستن به خداوند با انواع بدعتها، تحريفها، تفسير به رأىها و فرزند قراردادن براى او، كفر است. «بما كانوا يكفرون» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 71 ---------------------------------------------- آيه وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ يَقَوْمِ إِن كَانَ كَبُرَ عَلَيْكُم مَّقَامِى وَ تَذْكِيرِى بَِايَتِ اللَّهِ فَعَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْتُ فَأَجْمِعُواْ أَمْرَكُمْ وَ شُرَكَآءَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَيْكُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُواْ إِلَىَّ وَلَا تُنْظِرُونِ ----------------------------------------------- ترجمه و بر آنان سرگذشت نوح را بخوان، آنگاه كه به قوم خود گفت: اى قوم من! اگر ماندن و موقعيّت من (در ميان شما) و يادآورىام نسبت به آيات خداوند بر شما سنگين و تحمّل ناپذير است، پس (بدانيد كه) من تنها بر خداوند توكّل كردهام (و از چيزى هراس ندارم) پس شما و شريكانتان فكرتان را جمع كنيد تا چيزى از كارتان بر شما پوشيده نماند، سپس در بارهى من تصميم بگيريد و مهلتم ندهيد! ------------------------------------------------ نکته ها اين آيه، استقامت و پشت گرمى حضرت نوح عليه السلام را به امدادهاى الهى مىرساند كه از تهديدها و نقشههاى دشمن هراسى نداشت. نقل شده است كه امام حسين عليه السلام نيز در كربلا، قبل از ظهر عاشورا اين آيه را بر سپاه كوفه خواند. [330] ________________________________ 330) موسوعهكلماتالامام. ------------------------------------------------- پيام ها 1- آشنا كردن مردم با خبرهاى مهم و مفيدگذشته و تاريخ و فلسفهى آن، از وظايف رهبران الهى است. «واتل عليهم نبأ» 2- انبيا از مردم و با مردم بودند و حتّى تا آخرين لحظه با مخالفان خود برخورد عاطفى داشتند. «يا قومِ» 3- دل اگر آمادگى نداشته باشد، حتّى تذكّر و يادآورى انبيا هم بر او سنگين است. «كَبُر عليكم مقامى و تذكيرى» 4- ايمان به هدف، بزرگترين اهرم مقاومت انبيا و مبارزهطلبى آنان است. «ان كان كبر عليكم مقامى...فاجمعوا امركم» 5 - انبيا مخالفان خود را به مبارزه مىطلبيدند. «اجمعوا امركم» 6- انبيا با توكّل به خدا، قدرتهاى مخالف را تحقير مىكردند وبه مؤمنان شجاعت مىدادند وهمهى قدرتها را پوچ مىدانستند. [331] «اجمعوا امركم... ثم اقضوا» 7- ارزيابى درست، جمعآورى قوا و تصميم قاطع، از اصول مبارزه است. «امركم و شركائكم ثم لا يكن امركم عليكم غمّة» 8 - انبيا از شهادت نمىترسيدند. «ثم اقضوا الىّ ولاتنظرون» ______________________________ 331) تلاوت اين آيات از سوى مسلمانان كه در مكّه در اقليّت بودند، نشان روح بلند و شجاعت كامل پيامبر است. |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 72 ---------------------------------------------- آيه فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَمَا سَأَلْتُكُم مِّنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ ----------------------------------------------- ترجمه پس اگر (به دعوت الهى) پشت كرديد، من از شما اجرتى نخواستهام. پاداش من تنها بر خداست و من مأمورم كه تسليم فرمان او باشم. ------------------------------------------- نکته ها نگرانىها اغلب يا به خاطر جان است، يا مال. در آيهى قبل، بيم نداشتنِ پيامبران از توطئهى دشمنان در مورد جان خود مطرح بود، در اين آيه بىتوقّعى آنان نسبت به مال و پاداش از سوى مردم است. ------------------------------------------ پيام ها 1- پذيرش يا سرپيچى مردم از دعوت پيامبران، اثر مادّى براى انبيا ندارد. «ما سألتكم من اجر» 2- مبلّغِ موّفق و مؤثّر كسى است كه چشم به مال مردم نداشته باشد و اين را به مردم اعلام كند. «ما سألتكم من اجر» 3- انبيا هيچ گونه پاداشى از مردم نمىخواستند، نه مال، نه خدمات و امثال آن. «ما سألتكم من اجر» 4- اگر همهى مردم از دين اعراض كنند، در رهبر الهى تاثيرى ندارد، بلكه او تسليم دين خداست. «فان تولّيتم، اكون من المسلمين» 5 - كسى كه به پاداش اُخروى عقيده دارد، به راحتى دل از پاداشهاى دنيوى مىكَند. «اِن اجرى الا على اللَّه» 6- مأموريّت همهى پيامبران، تسليم بودن در برابر حقّ است. «من المسلمين» 7- كسى كه مىخواهد مردم را به تسليمِ خدا وادارد بايد خودش تسليم باشد. «اُمرت... من المسلمين» 8 - گرچه امروز مردم اعراض مىكنند، امّا خداوند بندگانِ تسليم و مؤمنان واقعى در تاريخ كم ندارد، تو به آنان ملحق شو. «من المسلمين» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 73 ---------------------------------------------- آيه فَكَذَّبُوهُ فَنَجَّيْنَهُ وَمَن مَّعَهُ فِى الْفُلْكِ وَجَعَلْنَهُمْ خَلَئِفَ وَ أَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُنْذَرِينَ ---------------------------------------------- ترجمه پس او (نوح) را تكذيب كردند، آنگاه ما او و كسانى كه در كشتى همراه او بودند را نجات داديم و آنان را جانشينِ (در زمين) قرار داديم و همهى كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، غرق ساختيم. پس بنگر كه پايانِ كارِ هشدار داده شدگان چگونه بود! --------------------------------------------- نکته ها ياران نوح هشتاد نفر بودند و كافران بسيار، امّا به امداد الهى، كافران نابود و مؤمنان وارثِ زمين گشتند. [332] در اين آيه، به فرجامِ نيك مؤمنان و هلاكتِ مخالفان دعوت انبيا اشاره شده است. _____________________________ 332) تفسير مجمعالبيان. -------------------------------------------- پيام ها 1- تنها ايمان كافى نيست، همراهى و همگامى با رهبران الهى لازم است تا به نجات برسيم. «من معه» به جاى «آمنوا به» 2- نتيجهى ايمان و استقامت، نجات و حكومت است. «نجيّنا، جعلناهم خلائف» 3- در نهايت، پيروزى با اهل ايمان است و رسوايى با اهل كفر وشرك. «نجيّنا... اغرقنا...» 4- از سنّتهاى الهى، ابتدا مهلت دادن و سپس قهر و غضب بر عاصيان است. «اغرقنا الذين كذّبوا» 5 - نتيجهى اصرار بر كفر و بيراهه رفتن، هلاكت است. «اغرقنا الذين كذّبوا» 6- اوّل اتمام حجّت وهشدار وتذكّر، بعد قهر وغضب. «اغرقنا... عاقبة المنذرين» 7- تاريخِ مفيد و سازنده آن است كه به طرفداران حقّ دلگرمى دهد و پيروان باطل را تهديد كند. «فانظر كيف كان عاقبة المنذرين» 8 - شناخت تاريخ و عوامل پيشرفت يا انقراض امّتها، در جهتگيرى حركتها لازم است. «فانظر كيف كان عاقبة المنذرين» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 74 ---------------------------------------------- آيه ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِ رُسُلًا إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَآءُوهُم بِالْبَيِّنَتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ بِهِ مِن قَبْلُ كَذَ لِكَ نَطْبَعُ عَلَى قُلُوبِ الْمُعْتَدِينَ ---------------------------------------------- ترجمه آنگاه پيامبرانى را پس از نوح به سوى قومشان فرستاديم، پس آنان معجزات و دلايل روشن را براى مردم آوردند، ولى مردم بر آن نبودند كه به آنچه قبلاً تكذيبش كرده بودند ايمان بياورند. ما اين گونه بر دلهاى متجاوزين مُهر مىزنيم. ---------------------------------------------- پيام ها 1- فرستادن پياپى پيامبران، يك سنّت الهى بوده است. «بعثنا من بعده رسلاً» (خداوند در فاصله زمانى ميان حضرت نوح و موسى پيامبرانى را فرستاد) 2- همهى پيامبران معجزه داشتهاند. «فجاؤهم بالبينات» 3- همهى پيامبران مخالف داشتهاند. «فما كانوا ليؤمنوا» 4- انسان آزاد است، با ديدن معجزه و شنيدن قهر الهى، باز هم نافرمانى مىكند. «فما كانوا ليؤمنوا» 5 - استكبار و تعدّى، زمينهى مُهر خوردن بر دلهاست. «نطبع على قلوب المعتدين» 6- آنان كه با ديدن معجزات، ايمان نمىآورند، متجاوزند. «كذّبوا، المعتدين» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 75 ---------------------------------------------- آيه ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُّوسَى وَهَرُونَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَإِيْهِ بَِايَتِنَا فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْماً مُّجْرِمِينَ -------------------------------------------------- ترجمه سپس بعد از آنان، موسى و هارون را همراه با معجزات خويش، به سوى فرعونِ و سران قومش فرستاديم، امّا آنان كه گروهى تبهكار بودند، استكبار ورزيدند (و دعوت پيامبران را نپذيرفتند). -------------------------------------------------- نکته ها مراد از «مَلأ»، چهرههاى چشم پُر كن مثل كاخ نشينان و درباريان است كه اطرافيان فرعون محسوب مىشدند. فرعون جامعه را به دو دستهى كاخنشينِ قبطى و محرومينِ سبطى تقسيم كرده بود و يك گروه را به بردگى كشيده بود و گروه ديگر كاخنشينان بودند. «وجعل اهلها شيعاً يستضعف طائفةً منهم» [333] جرم بزرگ فرعون، ادّعاى خدايى او، «أنا ربّكم الأعلى» [334] و كشتن كودكان بىگناه و زنده نگهداشتن دختران براى كنيزى بود. «سنقّتل ابنائهم ونستحيى نساءهم» [335] ______________________________ 333) قصص، 4. 334) نازعات، 24. 335) اعراف، 124. --------------------------------------------- پيام ها 1- مبارزه با طاغوت، اوّلين وظيفهى انبياست. زيرا مبارزه با علّت فساد مهمتر از معلولِ آن است. «فرعون و ملائه» 2- آنجا كه بافت جامعه، قومى و قبيلهاى بوده، پيامبران سراغ اقوام مىرفتند، امّا آنجا كه تشكيلات و نظام داشته، سراغ ريشهها مىرفتند. [336] «الى فرعون و ملائه» 3- طاغوتها، قدرت خود را از ياران و اطرافيان دارند وگرنه خود از درون پوكند. «وملائه» 4- انبيا معجزه داشتند. «بعثنا... باياتنا» 5 - همواره فرعونها وطاغوتها در برابر انبيا ايستادهاند. «بعثنا... فاستكبروا» 6- آنان كه به گناه عادت كنند، براحتى راه انبيا را نمىپذيرند. «كانواقوماً مجرمين» _______________________________ 336) قرآن درباره گروهى از انبيا كلمه «الى قومهم» بكار برده است، ولى درباره حضرت موسى «اذهب الى فرعون» آورده است. |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 76 ---------------------------------------------- آيه فَلَمَّا جَآءَهُمُ الْحَقُّ مِنْ عِندِنَا قَالُواْ إِنَّ هَذا لَسِحْرٌ مُّبِينٌ ---------------------------------------------- ترجمه پس هنگامى كه از جانب ما حقّ به سراغشان آمد، گفتند: قطعاً اين يك جادوى آشكار است. ----------------------------------------------- پيام ها 1- مردم سراغ حقّ نمىروند، طرفداران حقّ بايد سراغ مردم روند. «جاءهمالحقّ» 2- هم ذات خداوند حقّ است، هم انبيا و قانون الهى و معجزه و هر چه كه منسوب به خداوند است. «جائهم الحقّ» 3- پيامبران با خداوند رابطهى مستقيم دارند و معجزات و برنامههايشان از او سرچشمه مىگيرد. «عندنا» 4- مبلّغ و رهبر بايد بداند كه همواره در جامعه، گروهى با برنامههاى آنان مخالفت مىكنند. «قالوا...» 5 - تهمت جادوگرى، بُرندهترين، سادهترين و شايعترين تهمتها به پيامبران است. «لسحرٌ» 6- سرچشمهى تهمت، روحيّهى سركش انسان است. «كانوا... مجرمين... ان هذا لسحر...» 7- مخالفان، بيشترين تأكيد را در مخالفت بكار مىبرند. [337] «انّ هذا لسحرمبين» _____________________________ 337) جملهى اسميّه، حرف اِنّ و حرف لام، مفيد اين تأكيد است. |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |