در حال دیدن این عنوان: |
۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 13 ------------------------------------------ آيه أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَيهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَتٍ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنْتُمْ صَدِقينَ ------------------------------------------ ترجمه يا اينكه مىگويند: (او) قرآن را از پيش خود بافته و ساخته است! بگو: اگر راست مىگوييد، شما هم ده سوره مثل اين از پيشِخود ساختهها، بياوريد و (براى اين كار) هر كس از غير خدا را كه مىخواهيد (نيز به كمك) دعوت كنيد. ----------------------------------------- نکته ها قرآن، تنها از نظر فصاحت و بلاغت معجزه نيست، بلكه از نظر معارف، مواعظ، براهين، اخبار غيبى و قوانين نيز معجزه است، زيرا جملهى «وادعوا من استطعتم» دعوت از همهى مردم است، نه فقط عربهايى كه فصاحت و بلاغت قرآن را مىفهمند، چنانكه در آيهى ديگرى نيز مىفرمايد: «قل لئن اجتمعت الانس و الجنّ على أن يأتوا بمثل هذا القرآن لايأتون بمثله و لوكان بعضهم لبعض ظهيرا» اگر تمام انس و جنّ جمع شوند نمىتوانند مثل قرآن را بياورند.(22) جهات اعجاز قرآن بسيار است: حلاوت و شيرينى الفاظ آن در قرائت، يكنواخت بودن محتواى آن با آنكه در مدّت 23 سال نازل شده است، بيان علومى كه تا آن زمان خبرى از آنها نبود، پيشگويى امورى كه بعداً به وقوع پيوست، اِخبار از تاريخ اقوام گذشته كه نشانى از آنها باقى نمانده است، بيان قوانينى جامع و كامل در همهى ابعاد فردى و اجتماعى زندگى انسان، دور ماندن از هرگونه تحريف، تغيير، كهنه شدن و به فراموشى سپرده شدن در طول قرنهاى متمادى. با اين همه تخفيف و آن همه تحريك، باز هم بشر عاجز است. قرآن در يكجا مىفرمايد: مثل تمام قرآن را بياوريد، «ان يأتوا بمثل هذا القرآن »(23)، يكجا مىفرمايد: مثل ده سورهى قرآن بياوريد (همين آيه)، جاى ديگر باز هم تخفيف داده و مىفرمايد: يك سوره مثل قرآن بياوريد. «فأتوا بسورةٍ من مثله »(24) علاوه بر اين تخفيفها، انواع تحريكها را نيز بكار برده است. يكجا مىفرمايد: اگر جن و انس پشت به پشت هم دهند، نمىتوانند. يكجا مىفرمايد: از همهى مغزهاى كرهى زمين دعوت كنيد، امّا هرگز نمىتوانيد كه مثل قرآن بياوريد. تاريخ نيز ثابت كرده است كه دشمنانى كه جنگهاى بسيارى عليه اسلام بهراه انداختهاند، توطئهها چيدهاند، امّا هرگز نتوانستند حتّى يك سوره مثل قرآن بياورند، آيا معجزه غير از اين است؟ ____________________________ 22) اسراء، 88 . 23) اسراء، 88 . 24) بقره، 23. ---------------------------------------------- پيام ها 1- كفّار بجاى آنكه دليل وبرهانى بياورند، به پيامبر صلى الله عليه وآله تهمت مىزدند كه قرآن ساختهى خود توست، نه كلام خدا. «يقولون افتريه» 2- قرآن، معجزهى جاودان تاريخ است. «وادعوا من استطعتم» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 14 ------------------------------------------ آيه فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ فَاعْلَمُو اْ أَنَّمَآ أُنزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ وَأَن لَّا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ --------------------------------------------- ترجمه پس اگر از عُهدهى اجابت (درخواست) شما برنيامدند، بدانيد آنچه كه نازل شده، به علم خداست واينكه معبودى جز اونيست، پس آيا (در اين صورت) تسليم مىشويد؟! ------------------------------------------- نکته ها كفّار به پيامبر صلى الله عليه وآله تهمت مىزدند كه قرآن را نزد كسى فرا گرفته است: «فهى تملى عليه»(25) قرآن به آنان پاسخ مىدهد كه منشأ اين كتاب، علم الهى است، نه املاى ديگران، گاهى نيز مىگفتند: قرآن از خود اوست، لكن ديگران به او كمك كردهاند. «اعانه عليه قومٌ اخرون»(26) اين آيه پاسخ همهى آن تهمتهاست. _____________________________ 25) فرقان، 5 . 26) فرقان، 4. -------------------------------------------- پيام ها 1- سرچشمهى قرآن، علم بىنهايت الهى است. «انّما انزل بعلم اللّه» 2- قرآن حدس و فرضيه يا خيال و انديشه بشرى نيست، بلكه بر اساس علم خداوند است. «انزل بعلم اللّه» 3- قرآن محدود به زمان، مكان، نژاد و نسل خاصّى نيست، چون بر اساس علم خداوند است. «انزل بعلم اللّه» 4- اسرار قرآن، همچون علمِ بىنهايت خداوند نامتناهى است. «انزل بعلم اللّه» 5 - كفر و ترديد دشمنان، سبب تزلزل شما در حقّانيّت قرآن و وحدانيّت خداوند نشود. «فان لم يستجيبوا ... انزل بعلم اللّه و ان لا اله الاّ هو» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 15 ------------------------------------------ آيه مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَلَهُمْ فِيهَا وَ هُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ ------------------------------------------- ترجمه كسانى كه زندگانى دنيا و زيبايىهاى آن را بخواهند، ما در همين دنيا (نتيجهى) اعمالشان را بطور كامل مىدهيم، و در آن هيچ كم و كاستى نخواهد بود. ------------------------------------------ نکته ها سؤال: اين آيه مىفرمايد: ما به دنياطلبان بدون كم و كاست و به طور كامل نتيجهى اعمالشان را در دنيا خواهيم داد، امّا در موارد ديگرى مىفرمايد: «من كان يريد العاجلة عجّلنا له فيها ما نشاء لمن نريد»(27) به هر كس و به هر مقدار كه بخواهيم عطا مىكنيم. جمع ميان اين آيات چگونه است؟ پاسخ: دراين آيه مىفرمايد: نتيجهى كارشان را مىدهيم، «اعمالهم» ولى در آن آيه مسئلهى كار مطرح نيست، بلكه آرزو مطرح است كه خداوند مىفرمايد: بعضى به گوشهاى از آرزوهاى خود مىرسند. كسانى كه ايمان به معاد ندارند و يا براى خداوند كار نمىكنند، طلبى از پروردگار ندارند و در برابر خدمات و اختراعات و اكتشافات خود در همين دنيا به نام و نانى مىرسند. كسى مىتواند به پاداش اخروى انتظار داشته باشد كه به آن ايمان داشته باشد و الاّ كسى كه نه خدا را قبول دارد و نه معاد را، چه توقّعى از خداوند دارد؟ انسان اگر به جاى آخرت، دنيا، به جاى باقى، فانى و به جاى نامحدود، هدف محدود را دنبال كند، نتيجهى عملش نيز محدود به همين دنياى فانى خواهد بود. ____________________________ 27) اسراء، 18. ------------------------------------------ پيام ها 1- انگيزه و هدف مهمّ است، نه فقط خود عمل. «من كان يريد الحياة الدنيا» 2- انسان اختيار دارد و مىتواند آن گونه كه مىخواهد اراده كند. «من كان يريد» 3- خداوند عادل است، حتّى كسانى كه براى او كار نكنند، پاداش آنها را بدون كم و كاست در دنيا مىدهد. «نوفّ اليهم ... لايبخسون» 4- دليل نپذيرفتن حقّ، دنياطلبى است. «فان لم يستجيبوا... من كان يريد الحياةالدنيا» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 16 ------------------------------------------ آيه أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِيهَا وَبَطِلٌ مَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ----------------------------------------- ترجمه (امّا) آنان كسانى هستند كه در قيامت، جز آتش چيزى ندارند و آنچه در دنيا ساختهاند بر باد رفته، و اعمالى كه انجام مىدهند باطل و بىاثر خواهد بود. ---------------------------------------- نکته ها آنجا كه وظيفهى انسان عبادت بوده و نياز به قصد قربت داشته است، عمل بدون قصد قربت باطل است و آنجا كه قصد قربت لازم نبوده و عمل به خاطر دنيا انجام شده است، نتيجهى آن محدود به دنياست و در قيامت آن عمل حبط و محو مىشود. يكى از ياران پيامبر صلى الله عليه وآله نگاهش به دخترى افتاد و به سوى او دست درازى كرد. در مسير راه ديوارى فروريخت و صورت او را مجروح كرد. پيامبر صلى الله عليه وآله با شنيدن اين ماجرا فرمودند: خداوند در همين دنيا تو را كيفر داد تا به آخرت كشيده نشود. چنانكه افرادى هستند كه خداوند پاداش كارهاى آنان را در همين دنيا مىدهد تا در آخرتطلبى نداشته باشند.(28) حضرت علىعليه السلام هنگام تلاوت اين آيه مىفرمود: چگونه بر آتشى صبر كنم، كه اگر جرقهاى از آن بر زمين افتد، همهى روئيدنىهاى آن را مىسوزاند.(29) __________________________ 28) تفسير مجمعالبيان. 29) بحار، ج 40، ص 346. --------------------------------------- پيام ها 1- دست دنيا گرايان در آخرت خالى است. «ليس لهم فى الاخرة» 2- عمل براىِ دنيا و يا از روى ريا، در آخرت پوچ وتباه است. «حبط ماصنعوا فيها و باطلٌ» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 17 ------------------------------------------ آيه أَفَمَنْ كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَمِن قَبْلِهِ كِتَبُ مُوسَى إِمَاماً وَرَحْمَةً أُوْلَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَن يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فِى مِرْيَةٍ مِّنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ ----------------------------------------- ترجمه آيا آن كس كه (همچون پيامبر اسلام) دليل روشنى (مثل قرآن) از طرف پروردگارش دارد و بدنبال او شاهدى از اوست، و پيش از او (نيز) كتاب موسى (كه) رهبر و رحمت بوده است (بر آمدن او بشارت داده، مانند كسى است كه اين خصوصيات را نداشته باشد؟)، آنان (كسانى كه حقجو هستند) به او ايمان مىآورند، و هر كس از احزاب (و گروههاى مختلف) كه به او كافر شود، وعدگاهش آتش است. پس، از آن در ترديد مباش (كه) قطعاً آن (وحى، كلامِ) حقّى است (كه) ازپروردگارت (نازل شده)، اگر چه اكثر مردم ايمان نياورند. ---------------------------------------- نکته ها روايات بسيارى از ائمه معصومينعليهم السلام رسيده است كه مراد از «شاهد» در اين آيه علىبن ابىطالبعليهما السلام است.(30) چنانكه خود حضرت على عليه السلام نيز در خطبهاى فرمود: مُراد از «شاهد» من هستم. طبق اين آيه، شاهد و گواه پيامبرصلى الله عليه وآله از اوست، نه جداى از او. و طبق روايات شيعه و سنّى پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: من از علىّ هستم و علىّ از من است.(31) در آخرين آيهى سورهى رعد آمده است كه وقتى كفّار به پيامبر صلى الله عليه وآله گفتند: «لست مرسلاً» پيامبر صلى الله عليه وآله به امر خداوند پاسخ مىدهد: «كفى باللّه شهيداً بينى و بينكم و مَن عنده علم الكتاب» يعنى براى گواهى ميان من و شما، خداوند و كسى كه علم كتاب نزد اوست كافى است. در آنجا نيز طبق روايات شيعه و سنّى مُراد از «مَن عنده علم الكتاب» علىبن ابىطالب عليهما السلام است كه شهيد و گواه پيامبر صلى الله عليه وآله است. در آنجا شهيد و در اينجا شاهد است. ___________________________ 30) كافى، ج1، ص 190. 31) صحيح بخارى، كتاب صلح، باب «كيف نكتب» ؛ مسند احمد حنبل، ج 5، ص 356. ----------------------------------------- پيام ها 1- در تبليغ، با شيوهى سؤال، وجدانهاى سالم را به قضاوت بطلبيم. «افمن كان» 2- قرآن، حجّت خداوند بر مردم است. «بينةٍ من ربّه» 3- كسى كه در زمان حيات پيامبرصلى الله عليه وآله همراه و دنبالهرو اوست، پس از پيامبرصلى الله عليه وآله هم جانشين پيامبرصلى الله عليه وآله است. «يتلوه» 4- وجود پيروان راستين، وارسته و فداكار، يكى از راههاى شناخت و حقّانيّت پيامبران است. «بيّنة ... شاهدٌ منه» 5 - خداوند حجّت را بر مردم تمام كرده است، هم خود قرآن معجزه است و هم گواهى چون علىبن ابىطالبعليهما السلام دارد و هم تورات از قبل بشارت آن را دادهاست. «بينةٍ من ربه ... شاهدٌ منه ... و من قبله كتاب موسى» 6- كتب آسمانى، مؤيّد يكديگرند. «من قبله كتاب موسى» 7- در تبليغ، شناخت مخاطب يك اصل است، چون در حجاز يهوديان بيش از مسيحيان بودهاند، خطاب قرآن با آنان است، گرچه در انجيل هم بشارات بسيارى آمده است. «من قبله كتاب موسى» 8 - كتب آسمانى و قوانين الهى، راه هدايت و وسيلهى رحمت براى مردم هستند. «اماماً و رحمة» 9- مردم بايد كتاب آسمانى را امام وپيشواى خود قرار دهند. «كتاب موسى اماماً» 10- امامت و رحمت بايد در كنار هم باشند. «اماماً و رحمة» 11- ملاك و محور، حقّ باشد نه حزب. بجاى توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پيروى از حقّ باشيم. «و من يكفر به من الاحزاب» 12- همهى مردم از هر گروه و طايفه و حزب بايد به قرآن رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهى هستند. «و من يكفر به من الاحزاب فالنار موعده» 13- كفر برخى از مردم سبب دلسردى و تزلزل مؤمنان نشود. «و من يكفر ... فلاتك فى مريةٍ منه» 14- اكثريّت، نشانهى حقانيّت نيست. «الحق من ربّك ... اكثر الناس لايؤمنون» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 18 ------------------------------------------ آيه وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِباً أُوْلَئِكَ يُعْرَضُونَ عَلَى رَبِّهِمْ وَيَقُولُ الْأَشْهَدُ هَؤُلَا ءِ الَّذِينَ كَذَبُواْ عَلَى رَبِّهِمْ أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّلِمِينَ ------------------------------------------- ترجمه و كيست ستمكارتر از آنكه بر خداوند دروغ مىبندد؟ آنان (در قيامت) بر پروردگارشان عرضه مىشوند و شاهدان (آن روز انبيا و فرشتگان) خواهند گفت: اينها همان كسانى هستند كه بر پروردگارشان دروغ بستند. بدانيد، لعنت خدا بر ستمگران باد. -------------------------------------------- نکته ها دادگاه قيامت، گواهان بسيار دارد: الف: خداوند، كه شاهد بر همهى اعمال ماست. «انّ اللّه على كل شيىٍ شهيد»(32) ب: پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله. «فكيف اذا جئنا من كل امّةٍ بشهيد و جئنا بك على هولاء شهيداً»(33) چگونه است حال آنها در آن روز كه براى هر امّتى گواهى بياوريم و تو را گواه بر آنها قرار دهيم. ج: امامان معصومعليهم السلام. «و كذلك جعلناكم امّةً وسطاً لتكونوا شهداء على الناس»(34) ما شما را امّت ميانه قرار داديم تا گواه بر مردم باشيد. طبق روايات مراد از امّت، امامان معصومند، زيرا ساير افراد امّت، از علم و عصمت لازم براى گواهى در آن روز برخوردار نيستند. د: فرشتگان. «و جاءت كل نفس معها سائقٌ و شهيد»(35) در قيامت همراه هر انسانى دو فرشته مىآيد، يكى او را سوق مىدهد و يكى شاهد بر اوست. ه : زمين. «يومئذ تحدّث اخبارها»(36) در قيامت زمين اخبار خود را بازگو مىكند و: وجدان. «اقرء كتابك كفى بنفسك اليوم عليك حسيباً»(37) نامهى عملت را بخوان و خود قضاوت كن كه با تو چه برخورد شود. ز: اعضاى بدن. «يوم تشهد عليهم السنتهم و ايديهم و ارجلهم»(38) روز قيامت زبان و دست و پا به سخن آمده و عليه انسان گواهى مىدهند. ح: زمان. امام سجّادعليه السلام در دعاى ششم صحيفه مىفرمايد: «هذا يومٌ حادثٌ جديد و هو علينا شاهدٌ عتيد» امروز روز جديدى است كه در قيامت گواه اعمالى است كه در آن انجام مىدهيم. ط: عمل. «وجدوا ما عملوا حاضراً»(39) در قيامت اعمال انسان تجسّم يافته و در برابر او نمودار مىشوند. سؤال: قرآن در مورد گناهان بسيارى كلمهى «اَظلَم» را بكار برده است، در حالى كه بزرگترين ظلمها بايد يكى باشد، نه چند تا؟ پاسخ: گرچه اين تعبير در پانزده مورد بكار رفته است، امّا همهى آنها مربوط به انحرافات فكرى اعم از شرك، افترا، كتمان حقّ و جلوگيرى از راه و ياد خداست. بنابراين بزرگترين ظلمها، ظلم فكرى و فرهنگى و اعتقادى است. قرآن در اين آيه و چند آيهى بعد، سيما و سرنوشتِ شخص افترازننده بر خداوند را چنين بيان مىكند: ظالمترين افراد است، از الطاف الهى محروم است، به قيامت ايمان ندارد، حقائق را تحريف مىكند، راه خدا را مىبندد، نه در دنيا قدرت فرار از سلطهى الهى را دارد و نه در قيامت ياورى، عذابش چند برابر، عمرش بر باد رفته، كوششهايش تباه گشته و نفس و جان باخته است. _____________________________ 32) حج، 17. 33) نساء، 41. 34) بقره، 143. 35) ق، 21. 36) زلزال، 4. 37) اسراء، 14. 38) نور، 24. 39) كهف، 48. --------------------------------------- پيام ها 1- افترا بر خداوند، بزرگترين ظلمهاست. نويسندگان و گويندگان مذهبى، مراقب گفتار و نوشتار خود باشند. «و من اظلم ممن افترى على اللّه» 2- بزرگى و زشتى ظلم، بستگى به متعلّق آن دارد. «اظلم ممّن افترى على اللّه» 3- در قيامت پردهها كنار مىرود و امرى پنهان نمىماند.«يعرضون على ربّهم» 4- در قيامت گواهان بسيارى شهادت خواهند داد، پس مراقب كار خود باشيم. «و يقول الاشهاد» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 19 ------------------------------------------ آيه اَلَّذِين يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجاً وَهُم بِالْأَخِرَةِ هُمْ كَفِرُونَ ------------------------------------------------ ترجمه كسانى كه (مردم را) از راه خدا باز مىدارند و مىكوشند تا آن را كج جلوه دهند، در حالى كه آنها خودشان به آخرت كافرند. ---------------------------------------------------- نکته ها دشمنان با شيوههاى مختلف از راه خداوند جلوگيرى مىكنند، از جمله: بدعت، تهمت، تفسير به رأى، جعل حديث، ايجاد شبهه، ركود مساجد، كنار زدن اهلبيتِ رسول خداعليهم السلام، نهى از معروف، بهانه تراشى، ايجاد سرگرمىهاى ناسالم، مطرح كردن مسائل فرعى، شخصيّت تراشى، ترويج باطل، تحقير مؤمنان، تحريم مباحات، تشويق نابجا، تبليغ ناروا و بزرگ نشان دادن طاغوتها و ... از مصاديق بارز بستن راه خدا، بستن دَرِ خانهى اولياى خدا و اهلبيت پيامبرعليهم السلام و رهبران معصوم و عادل است. ---------------------------------------------- پيام ها 1- بستن راه خدا يا كج نشان دادن آن، ظلم است. «القوم الظالمين الذين يصدّون ...» 2- دشمن در مرحلهى اوّل راه را مىبندد و اگر نتوانست، مسير را منحرف مىكند. «يصدّون... و يبغونها عوجاً» 3- تحريف معارف دينى و بد جلوه دادن دين، نوعى بستن راه خداست. «يصدّون... و يبغونها عوجاً» 4- دين خدا هيچ گونه كجى و انحرافى ندارد و مخالفان، خود شبهه و انحراف درست مىكنند. «يبغونها عوجاً» 5 - ايمان نداشتن به آخرت مقدّمهى هرگونه ظلمى است. «بالاخرة هم كافرون» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 20 ------------------------------------------ آيه أُوْلَئِكَ لَمْ يَكُونُواْ مُعْجِزِينَ فِى الْأَرْضِ وَمَا كَان لَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَآءَ يُضَعَفُ لَهُمُ الْعَذَابُ مَا كَانُواْ يَسْتَطِيعُونَ السَّمْعَ وَ مَا كَانُواْ يُبْصِرُونَ ---------------------------------------------- ترجمه آنها در زمين عاجز كننده نيستند (و نمىتوانند بر مقدّرات شومى كه براى خود رقم زدهاند، غلبه كرده و از خطر فرار كنند.) و در برابر خداوند هيچ ياورى ندارند. عذاب خدا نسبت به آنها مضاعف است. (چرا كه هم خود گمراه بودند و هم ديگران را با بستن راه خدا يا كج نشان دادن آن به گمراهى كشاندند)، آنان (از شدّت لجاجت و عناد،) توان شنيدن (حقّ) را ندارند و (آن را) نمىبينند. ------------------------------------------------ نکته ها سؤال: دو برابر شدن عذاب، با عدل الهى چگونه سازگار است؟ پاسخ: كسى كه به خاطر مقام و قدرتى كه دارد سبب انحراف ديگران مىشود، طبيعتاً بايد وزر آنها را نيز بر دوش كشد، لذا گناه دانشمندان به خاطر نقش الگويى آنان، چندين برابر افراد عادّى است و اين عين عدالت است. ----------------------------------------- پيام ها 1- ستمگران، تحت سيطرهى قهر و قدرت الهى قرار دارند و عاقبت كار خود را خواهند ديد. «لم يكونوا معجزين فى الارض» 2- اهل افترا گمان نكنند كه حمايت و ولايت طاغوتها، سبب نجات آنها خواهد شد. «ما كان لهم من دون اللّه من اولياء» 3- رهبران گمراه كه سبب انحراف ديگران شوند، گناه آنان را نيز بر دوش مىكشند. «يصدّون ... يبغونها عوجاً ... يضاعف لهم العذاب» 4- كفر و لجاجت و تعصّب، چنان چشم و گوش منحرفان را كور و كر نموده كه نمىتوانند حقّ را ببينند و يا بشنوند. «ما كانوا يستطيعون ...» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 21، 22 ------------------------------------------ آيه أُوْلَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُو اْ أَنفُسَهُمْ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ لَا جَرَمَ أَنَّهُمْ فِى الْأَخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ ---------------------------------------------- ترجمه آنها كسانى هستند كه (سرمايهى وجود و عمر) خويش را از دست داده و از آنچه به دروغ مىساختند (نيز) بازماندهاند. به ناچار آنان در قيامت، زيانكارترين افرادند. -------------------------------------------- نکته ها در فرهنگ اسلام، دنيا بازارى است كه مردم فروشندهاند، و جان، مال و عمل، كالاى اين بازار است و خريداران دو دستهاند: دسته نخست خدا كه به قيمت گران مىخرد و دسته ديگر غير خدا، مانند: شيطان، هواى نفس كه به قيمت ناچيزى، اين كالاها را خريدارند. لذا واژههاى «اَجر»، «ثواب»، «ضِعف» و «اَضعاف»، براى سود و واژههاى «خُسر»، «خسران مبين» و «اخسرين»، در مورد ضرر و زيان، در قرآن زياد مطرح شده است. هشدار مهم آن است كه بدانيم هر ضرر و زيانى قابل جبران است، مگر گذران عمر كه ديگر باز نمىگردد. گاهى مال ومسكن، يا مقام وقدرت ويا مدرك و عنوانِ انسان از بين مىرود، امّا گاهى انسان خودش را مىبازد وانسانيّت خود را به هدر مىدهد كه اين بالاترين خسارت است. ------------------------------------------- پيام ها 1- گفتارهاى باطل و ناحقّ گرچه به ظاهر جلوه دارند، امّا همه تباه شدنى هستند. «ضل عنهم ما كانوا يفترون» 2- بالاترين خسارتها، خسارت نفس و عمر انسان است، نه زيانهاى مالى. «خسروا انفسهم ... هم الاخسرون» 3- خسارتهاى دنيوى جبران پذير است، مهم خسارت در قيامت است كه چارهاى ندارد. «فى الاخرة هُم الاخسرون» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 23 ------------------------------------------ آيه إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ وَأَخْبَتُو اْ إِلَى رَبِّهِمْ أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ ------------------------------------------ ترجمه همانا كسانى كه ايمان آورده وكارهاى شايسته انجام دهند ودر برابر پروردگارشان فروتن باشند، آنان اهل بهشتند و براى هميشه در آنجا خواهند ماند. ------------------------------------------- نکته ها واژهى «اَخبتوا» از «خَبْت» گرفته شده، كه هم به معناى تسليم و خضوع آمده و هم به معناى آرامش و اطمينان بكار رفته است. در كنار هشدار و تهديد، تشويق آمده است. بدنبال آيات قبل كه سرنوشت اهل افترا را بيان مىكرد، اين آيه سيماى اهل حقّ را بيان مىكند. ------------------------------------------ پيام ها 1- به ايمان و عمل صالح خود مغرور نشويم كه تسليم مطلق بودن، شرط عبوديّت است. «آمنوا و عملوا الصالحات و اخبتوا الى ربّهم» 2- حالات قلبى و معنوى، در پاداش انسان مؤثّر است. «اخبتوا الى ربّهم» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |