در حال دیدن این عنوان: |
۸ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 57 ------------------------------------------ آيه فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ مَّآ أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَيْكُمْ وَيَسْتَخْلِفُ رَبِّى قَوْماً غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّونَهُ شَيْئاً إِنَّ رَبِّى عَلَى كُلِّ شَىْءٍ حَفِيظٌ ------------------------------------------- ترجمه پس اگر شما (از دعوتم) روى برگردانيد، پس براستى كه من آنچه را كه به خاطر آن به سوى شما (مأمور و) فرستاده شدهام، به شما رساندهام و پروردگارم گروه ديگرى را جانشين شما خواهد كرد، و شما هيچ ضررى به اونمىرسانيد. همانا پروردگارم بر هر چيزى نگهبان است. ------------------------------------------- پيام ها 1- انبيا پس از دعوت وابلاغ امر الهى، اتمام حجّت مىكنند. «فانتولّوا فقد ابلغتكم» 2- مسئوليّت مبلّغ، بيان معارف دينى است، نه اجباربر آن. «فان تولّوا فقد ابلغتكم» 3- مبلّغ دين و رهبر امّت نبايد اعراض مردم را نشانهى ضعف و شكست خود به حساب آورد. «فان تولوا فقد ابلغتكم » 4- استقرار يا انقراض امّتها، بدون حساب و تصادفى نيست، بلكه تابع قانون و سنّتهايى است كه خداوند حاكم فرموده است. «يستخلف ربى قوماً غيركم» (شرك، گناه ومخالفت با انبيا، از عوامل نابودى جامعهها و تحوّلات تاريخى است) 5 - كفر، سرپيچى، مرگ و نابودى ما، ضررى را متوجّه خداوند نمىسازد. «ان تولّوا، يستخلف... غيركم و لا تضرّونه» 6- خداوند بر همه چيز و همه كس حافظ است، لذا كفر و توطئهى ما بر خداوند ضررى نمىرساند. «انّ ربّى على كلّ شى حفيظ » |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 58 ------------------------------------------ آيه وَلَمَّا جَآءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا هُوداً وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَ نَجَّيْنَهُم مِّنْ عَذَابٍ غَلِيظٍ ------------------------------------------- ترجمه و زمانى كه فرمان (قهر) ما آمد، هود و كسانى را كه با او ايمان آورده بودند، به رحمت خود نجات داديم و از عذاب سخت رهايشان ساختيم. ------------------------------------------ پيام ها 1- همان گونه كه نزول عذاب به فرمان خداوند است، نجات از آن نيز به ارادهى اوست. «نجّينا» 2- پيامبران و ياران و پيروانشان از قهر الهى مصون هستند. «نجّينا هوداً و الذين آمنوا معه» 3- صرف ايمان به انبيا، كافى و كارساز نيست، بلكه همراه بودن و حمايت از آنان نيز لازم است. «معه» 4- سرچشمهى رحمت، اوست، «رحمة منّا» امّا سرچشمهى قهر و غضب او عمل ماست. « عذاب غليظ» و نفرمود: «عذاب منّا» 5 - تكرار كلمهى نجات، شايد رمز آزادى پيروان پيامبر از قهر خداوند در دنيا و آخرت باشد. «نجّينا... نجّينا» 6- بادها نيز مأموران الهى هستند. «امرنا»(81) ____________________________ 81) امر الهى همان است كه در سورهى فصّلت، آيهى 15 مىخوانيم: «فارسلنا عليهم ريحاً صرصراً فى ايّام نحسات» ما باد تندى را در روزهاى شومى فرستاديم. |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 59 --------------------------------------------- آيه وَتِلْكَ عَادٌ جَحَدُواْ بَِايَتِ رَبِّهِمْ وَعَصَوْاْ رُسُلَهُ وَاتَّبَعُواْ أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ --------------------------------------------- ترجمه و آن قوم عاد، آيات پروردگارشان را منكر شدند و پيامبرانِ او را نافرمانى كرده و از فرمان هر ستمگر لجوجى پيروى نمودند. --------------------------------------------- پيام ها 1- تاريخ پيشينيان فرا روى شماست، چرا عبرت نمىگيريد؟«تلك» 2- انكار يك پيامبر، به منزلهى انكار تمامى انبياست.(82) «عصوا رسله» 3- خطراتى كه يك جامعه را تهديد مىكند عبارتند از: الف: كفر به آيات الهى. «جحدوا بايات ربّهم » ب: نافرمانى از انبيا و رهبران حقّ. «عصوا رسله » ج: پيروى از طاغوتها. «اتبعوا امر كلّ جبّار» 4- كسى كه پيرو پيامبران معصومعليهم السلام نباشد، پيرو ستمگران لجوج خواهد شد. «عصوا رسله ...اتبعوا امر كلّ جبار» 5 - اجبار جبّاران، به خاطر اطاعت كردن تودهها است. «اتّبعوا... جبّار» _____________________________ 82) قوم عاد ظاهراً يك پيامبر بيشتر نداشته وآن هم حضرت هود بوده است. تفسير الميزان. |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 60 ------------------------------------------ آيه وَأُتْبِعُواْ فِى هَذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَمَةِ أَلَا إِنَّ عَاداً كَفَرُواْ رَبَّهُمْ أَلَا بُعْداً لِّعَادٍ قَوْمِ هُودٍ ------------------------------------------ ترجمه و (سر انجام) در اين دنيا و در روز قيامت، لعنت (و قهر الهى) در پى ايشان شد. بدانيد كه قوم عاد به پروردگارشان كفر ورزيدند. آگاه باشيد كه بر عاد، قوم (حضرت) هود لعنت باد. ------------------------------------------ نکته ها از آيهى 50 تا آيهى 60 اين سوره، مربوط به قوم عاد بود. اين قوم از نژاد عرب و ساكن جزيرةالعرب بودند و در تورات موجود، نامى از آنها ديده نمىشود. طبق آياتى از سورههاى مباركه قمر، الحاقّه، اعراف، سجده، شعرا، آنها مردمى رشيد و بلند قامت و داراى شهرهاى آباد و تمدّنى بىنظير بودهاند. «اِرمَ ذات العماد التى لم يخلق مثلها فى البلاد» از نظر اعتقادى، بتپرست و تابع طاغوت بودند. حضرت هودعليه السلام آنان را به خداپرستى و توحيد دعوت كرد، امّا آنها نپذيرفتند و با قهر خداوند از طريق باد تند و سوزندهاى نابود شدند. قوم عاد داراى دو گروه عاد اولى و عاد ثانى بودند كه عاد ثانى، هفتصد سال قبل از حضرت مسيحعليه السلام در احقاف (منطقهاى در حجاز) يا يمن زندگى مىكردند.(83) ____________________________ 83) تفاسير الميزان و نمونه. ------------------------------------------ پيام ها 1- كسى كه آيات الهى را انكار و پيامبران خدا را نافرمانى و از طاغوت پيروى كند، از رحمت الهى دور است. «و اُتبعوا... لعنة» 2- بدنامى در دنيا، يك كيفر الهى است. «و اتبعوا فى هذه الدنيا لعنة» 3- شعارِ «مرگ بر ستمگر»، يك شعار قرآنى است. «الا بُعداً لعاد»(84) ____________________________ 84) الا بُعداً لثمود» هود، 68، «الا بُعداً لِمَدين» هود، 95، « فبُعداً للقوم الظالمين» مؤمنون، 41 و «فبُعداً لقوم لايؤمنون» مؤمنون، 44. |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 61 ------------------------------------------- آيه وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَلِحاً قَالَ يَقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنْشَأَكُم مِّنْ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ إِنَّ رَبّى قَرِيبٌ مُّجِيبٌ ------------------------------------------- ترجمه و به سوى قوم ثمود، برادرشان صالح (را فرستاديم) او گفت: اى قوم من! خداى يگانه را بپرستيد كه جز او معبود ديگرى براى شما نيست. اوست كه شما را از زمين پديد آورد و از شما خواست تا در آن آبادى كنيد، پس، از او آمرزش بخواهيد، سپس به سوى او بازگرديد، همانا پروردگار من نزديك و اجابت كننده است. ------------------------------------------ نکته ها حضرت صالحعليه السلام سوّمين پيامبرى است كه پس از حضرت نوح و هودعليهما السلام به رسالت رسيده است. ----------------------------------------- پيام ها 1- رابطهى انبيا با مردم، رابطهاى برادرانه بوده است. «اخاهم» 2- بهتر است مبلّغ، از اهالى همان منطقهى مورد تبليغ باشد. «اخاهم» 3- هدف همهى انبيا، پرستش خداى يگانه است. «اعبدوا اللّه، مالكم من اله غيره» 4- دليل و فلسفهى عبادت خداوند، لطف بيكران او به انسانهاست. «اعبدوا، انشأكم» 5 - سرچشمهى آفرينش انسان از خاك است. «انشأكم من الارض» 6- اسلام، دين جامع بين دنيا و آخرت است.(هم آباد كردن زمين، هم استغفار و توبه) «واستعمركم فيها فاستغفروه» 7- خواست خداوند، عمران و آبادى زمين است. «واستعمركم فيها» 8 - معبود موحّدان، داراى فهم و شعور، علم و قدرت، شنوايى و جوابگويى به آنهاست كه اين موارد در بُتها نيست. «قريب مجيب» 9- برگشت به سوى خداوند، آسان و توبه زمينهى تقرّب به خداست. «توبوا اليه انّ ربّى قريب مجيب» 10- اگر استغفار و توبه بود، خداوند مىپذيرد. «توبوا... قريب مجيب» 11- خداوند به همه نزديك است، اين ما و افكار و رفتار ماست كه سبب دورى ما از خداوند مىشود. «ربّى قريب مجيب» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 62 ------------------------------------------- آيه قَالُواْ يَصَلِحُ قَدْ كُنتَ فِينَا مَرْجُوّاً قَبْلَ هَذَآ أَتَنْهَنَآ أَن نَّعْبُدَ ما يَعْبُدُ ءَابَآؤُنَا وَإِنَّنَا لَفِى شَكٍّ مِّمَّا تَدْعُونَآ إِلَيْهِ مُرِيبٍ ------------------------------------------ ترجمه (قوم ثمود) گفتند: اى صالح! تو براستى قبل از اين در ميان ما مايهى اميد بودى، آيا (اينك) تو ما را از پرستش آنچه پدرانمان مىپرستيدند نهى مىكنى؟ همانا كه ما نسبت به آنچه ما را به آن مىخوانى در شكى هستيم كه ما را به تو بد گمان كرده است. ------------------------------------------- نکته ها كفّار ابتدا به حضرت صالحعليه السلام گفتند: تو مايهى اميد ما بودى و ما تو را دوست مىداشتيم، تا شايد بدين وسيله او براى حفظ روابط حسنهى گذشته، از دعوت آنها به يكتاپرستى دست بردارد. ------------------------------------------- پيام ها 1- مبلّغ بايد خوشنام و خوش سابقه باشد.«مرجّوا» 2- تمجيد و ستايش منحرفان، ما را در دعوت به حقّ سست نسازد. «قدكنت فينا مرجوّاً» (تعريف و تمجيد دشمنان، بىغرض نيست) 3- انبيا، خط شكنان عقايد خرافى هستند.«أتنهانا» 4- عقايد انسان نبايد صرفاً براساس رفتار نياكان و گذشتگان باشد. «نعبد ما يعبد آباؤنا» 5 - فرهنگ انسانها در طول قرون متمادى، بهم پيوسته و آميخته شدهاند. «نعبد ما يعبد آباؤنا» 6- مردم براحتى از عقايد و باورهاى نياكان خويش دست برنمىدارند.(توقّع اصلاح فورى نبايد داشت) «انّنا لفى شك» 7- هر كلام و طرح تازهاى، براى عدّهاى از مردم مشكوك و مورد ترديد است. «انّنا لفى شك» 8 - اگر شك، مقدّمه و زمينهى تحقيق و ارشاد نباشد، بزرگترين عامل ركود و سقوط خواهد گرديد. «شك...مريب» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 63 ------------------------------------------- آيه قَالَ يَقَوْمِ أَرَءَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّى وَءَاتَنِى مِنْهُ رَحْمَةً فَمَن يَنصُرُنِى مِنَ اللَّهِ إِنْ عَصَيْتُهُ فَمَا تَزِيدُونَنِى غَيْرَ تَخْسِيرٍ ------------------------------------------- ترجمه (صالح) گفت: اىقوم من! آيا نظر شما اين است كه اگر من از طرف پروردگارم معجزه داشته باشم واز جانب او مشمول رحمت شده باشم، (لب فروبندم و تبليغ نكنم؟) پس اگر من خدا را معصيت كنم (و رسالتالهى را انجام ندهم)، چه كسى مرا در برابر (قهر) او يارى خواهد كرد؟ پس شما جز خسارت و زيان چيزى به من نمىافزاييد. ---------------------------------------- پيام ها 1- اديان آسمانى و رهبران الهى، نه با زور و تهديد و جهل، بلكه با بيّنه، معجزه و دليلهاى روشن، مردم را به خدا و توحيد دعوت مىكنند. «بيّنة م ن ربّى» 2- مقام نبوّت، يك رحمت ويژهى الهى بر بندگان خاص است.«وآتانى منه رحمةً» 3- پيامبران در صورت سهلانگارى در رسالت، گرفتار قهر الهى مىشوند. «فمن ينصرنى من اللَّه ان عصيته» 4- با خيالِ خوشايند مردم وحمايت آنان، دست از خدا وراه او برنداريم كه مردم منحرف، جز خسارت چيزى به ديگران نمىافزايند.«فماتزيدوننىغير تخسير» 5 - مخالفت با حق، خسارت است. «تخسير» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 64 ------------------------------------------- آيه وَيَقَوْمِ هَذِهِ نَاقَةُ اللَّهِ لَكُمْ ءَايَةً فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِى أَرْضِ اللَّهِ وَ لَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ قَرِيبٌ --------------------------------------- ترجمه و (صالح در بيان معجزهى خود گفت:) اى قوم من! اين شتر ماده (كه به ارادهى) خداوند (آفريده شده) معجزهاى براى شماست، پس او را آزاد بگذاريد تا در زمين خدا (چرا كند و از مراتع و علفهاى آن) بخورد، و آزارى به اونرسانيد كه بزودى عذاب (الهى) شما را فرا خواهد گرفت. ------------------------------------------ نکته ها ناقهى حضرت صالح از جهات زيادى استثنايى بود:(85) 1- از دل كوه بيرون آمد، 2- بدون تماس با شتر نر حامله بود، 3- يك روز تمام آب روستا را مىخورد، 4- به اندازه نياز مردم منطقه شير مىداد، 5 - مردم هيچ مسئوليّتى در قبال او نداشتند. حضرت صالحعليه السلام به مردم فرمود: من از بُتهاى شما چيزى درخواست مىكنم و شما نيز از خداى من چيزى بخواهيد، هر كدام از بتها و خداوند كه پاسخ مثبت دادند، همگى او را مىپرستيم. مشركين پذيرفتند. خواسته آنان اين بود كه همين الآن يك شتر ماده در حالى كه حامله هم باشد از دل اين كوه بيرون بيايد. خداوند درخواست آنان را اجابت فرمود و شتر با تمام اين شرايط از ميان كوه خارج شد.(86) _____________________________ 85) ماجراى ناقهى صالح در آياتى از سوره شعرا (155 - 158) وسوره قمر (27 - 31) نيز آمده است. 86) تفسير اطيبالبيان. -------------------------------------------- پيام ها 1- دليل و معجزهى پيامبر الهى بايد براى مردم، محسوس، قابل فهم و در معرض ديد باشد.«هذه» 2- دست قدرتِ خداوند باز و او سببساز است و مىتواند خروج شترى را از دل كوه، معجزهى پيامبرى قرار دهد. «هذه ناقة اللَّه» 3- ناقهى صالح، معجزهاى بزرگ بود. «ناقة اللَّه لكم آية» 4- بايد به مقدّسات احترام گذاشت.«فذروها ، لاتمسّوها» 5 - اهانت به مقدّسات، عذاب فورى خداوند را بدنبال دارد.«عذاب قريب» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 65 ------------------------------------------- آيه فَعَقَرُوهَا فَقَال تَمَتَّعُواْ فِى دَارِكُمْ ثَلَثَةَ أَيَّامٍ ذَ لِكَ وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ -------------------------------------------- ترجمه پس (علىرغم آن همه سفارشات و تهديدات، قوم ثمود) شتر را پِى كردند (و دست و پايش را بريدند)، پس (صالح) گفت: (براى مدّت) سه روز در خانههايتان بهرهمند باشيد (كه بعد از آن عذاب الهى فرا خواهد رسيد)، اين وعدهاى است راست و حقيقى. ---------------------------------------------- نکته ها در روايات مىخوانيم كه كشندهى ناقه، يك نفر بيشتر نبوده است، امّا با اين وجود قرآن مىفرمايد: «عقروها» يعنى همهى مردم او را كشتند و اين به سبب هم فكرى و رضايت سايرين از كار قاتل بوده است، زيرا از ديد اسلام، پيوند مكتبى افراد باعث مىشود تا گناه هر فرد را به حساب طرفداران و حاميان او نيز بگذارند.(87) سؤال: فلسفهى سه روز مهلت چيست؟ پاسخ: الف: فرصتى براى توبه كردن. ب: اهرمى براى فشار روحى و مضاعف نمودن عذاب. اگر به شخصى گفته شود كه تا 3 روز ديگر نابود مىشود، همين خبر بزرگترين ضربه و فشار را بر روح و روان او وارد مىآورد. ج: دليلى ديگر بر حقّانيّت پيامبر الهى، زيرا تعيين وقت، خود از اخبار غيبى است. ______________________________ 87) وسايل، ج 11، ص 409 - 411. ---------------------------------------------- پيام ها 1- راضى شدن به گناه ديگران، شريك جُرم آنها شدن است.(88) «فعقروها» 2- هشدارهاى الهى را شوخى و دروغ مپنداريد. «غير مكذوب» 3- توهين به مقدّسات، عذاب قطعى دارد. «وعد غير مكذوب » ______________________________ 88) در نهجالبلاغه نيز در كلام 12 و 20، به اين معنا اشاره شده است. |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 66 ------------------------------------------- آيه فَلَمَّا جَآءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا صَلِحاً وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَ مِنْ خِزْىِ يَوْمِئِذٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْقَوِىُّ الْعَزِيزُ ------------------------------------------ ترجمه چون (پس از گذشت سه روز،) فرمان (قهر) ما آمد، صالح و كسانى را كه به همراه او ايمان آورده بودند، به رحمت خود (از عذاب) نجات داديم و از خوارى آن روز (رهايى بخشيديم. اى رسول ما!) همانا پروردگارت، همان تواناى شكست ناپذير است. ----------------------------------------- نکته ها كلمهى «خِزى»، به معناى عيبى است كه ظاهر شدن آن موجب رسوايى و بىآبرويى انسان مىشود. بلاهاى طبيعى همچون زلزله، سيل و يا امراض خطرناك، ممكن است هر دو قشر مؤمن و كافر را فرا گيرد، نظير بىاحتياطىهايى كه از انسانها صادر مىشود و آثارش به همهى افراد سرايت مىكند. امّا آنجا كه قهر الهى باشد، مؤمنان در امان خواهند بود، مگر اينكه آنها نيز به واسطهى سكوت در برابر ظلم و يا ترك نهى از منكر، مستحق عذاب شده باشند. « نجّينا صالحاً و الذين امنوا معه» ------------------------------------------ پيام ها 1- خداوند، پيامبران و ياران آنها را از قهر و عذاب خويش محفوظ مىدارد. «نجّينا» 2- شرط نجات از قهر خدا، ايمان وپيروى از پيامبر است. «نجّينا... الذينآمنوامعه» 3- پيروى از پيامبر، زمينهى سربلندى و عزّت انسان است. «نجّينا... الذين آمنوا... من خزى يومئذ» 4- نجات چند مؤمن از ميان آن همه كافر، براى خدا كارى ندارد.«القوىّ العزيز» 5 - خداوند به پيامبر اسلام تسلّى مىدهد كه من با مخالفان تو نيز مىتوانم اين گونه رفتار كنم، زيرا كه من قوى و عزيزم. «ان ربّك هو القوى العزيز» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |