به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۶ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 79، 80

-------------------------------------------
آيه
قَالُواْ لَقَدْ عَلِمْتَ مَالَنا فِى بَنَاتِكَ مِنْ حَقٍّ وَإِنَّكَ لَتَعْلَمُ مَا نُرِيدُ
قَالَ لَوْ أَنَّ لِى بِكُمْ قُوَّةً أَوْ ءَاوِى إِلَى‏ رُكْنٍ شَدِيدٍ
-------------------------------------------
ترجمه
(قوم لوط) گفتند: تو خود مى‏دانى كه براى ما هيچ حقّى نسبت به دختران تو نيست (و ما رغبتى به ازدواج نداريم)، خودت خوب مى‏دانى كه ما چه مى‏خواهيم.
(حضرت لوط) گفت: اى كاش در برابر شما قدرتى داشتم و يا به تكيه‏گاه محكمى پناه مى‏بردم!
-----------------------------------------
نکته ها
حضرت لوطعليه السلام در اين آيه مى‏فرمايد: اگر من ياران مؤمنى مى‏داشتم، هرآينه با شما فرومايگان به مبارزه برخاسته و از مهمانانم دفاع مى‏كردم ويا لااقل آنها را به نقطه‏ى امنى مى‏بردم و پناه مى‏دادم.
رسول اكرم صلى الله عليه وآله در هنگام تلاوت اين آيه فرمودند: «رحمةاللَّه على لوط، لقد كان ياوى الى ركن شديد»(102) به نظر مى‏آيد كه مراد پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله آن است كه او از دنيا رفت و به خدا پيوست و از شرّ قوم خود راحت شد.
همجنس‏بازى، از گناهان بزرگ و داراى حدّ شرعىِ اعدام و تازيانه است كه با شهادت افراد عادل يا اقرار مرتكبان، قابل اجراست.
زشتى گناه لواط در قرآن و حديث‏
قرآن مجيد در آيات مختلفى كه داستان حضرت لوطعليه السلام و قوم او را بيان مى‏فرمايد، براى عمل زشت و منفور اين قوم منحرف، تعابير گوناگونى آورده است كه از بزرگى گناه و شدّت حرمت آن حكايت مى‏كند:
1- فحشا. «اتأتون الفاحشة»(103)
2- اسراف. «بل انتم قوم مسرفون»(104)
3- جرم. «كيف كان عاقبة المجرمين»(105)
4- ظلم. «و ماهى من الظالمين ببعيد»(106)
5 - خباثت. «كانت تعمل الخبائث»(107)
6- جهالت. «بل انتم قوم تجهلون»(108)
7- فسق. «انهم كانوا قوم سوء فاسقين»(109)
در روايات نيز تهديدات شديدى در اين زمينه به چشم مى‏خورد، از جمله اينكه هرگاه با نوجوانى لواط شود، عرش الهى به لرزه درمى‏آيد و در قيامت خداوند با آنان سخن نمى‏گويد.(110) امام صادق‏عليه السلام فرمود: اگر بنا شود كه كسى را دوبار سنگسار كنند، آن شخص، فرد اهل لواط است.(111) رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله نيز فرمودند: كسى كه بر لواط با ديگران اصرار داشته باشد، از دنيا نمى‏رود مگر آنكه مردم را به لواط با خودش دعوت خواهد كرد.(112) در عمل لواط، فاعل و مفعول، هر دو اعدام مى‏شوند، و دليل حرمت آن در روايات، فساد و قطع نسل معرّفى شده است.(113)
در روايات متعدّد، از زنانى كه خود را شبيه مردان ومردانى كه خود را همانند زنان مى‏كنند وزمينه عمل زشت لواط را فراهم مى‏سازند، به شدّت نكوهش شده است.
_____________________________
102) تفسير فى‏ظلال‏القرآن.
103) اعراف، 79.
104) اعراف، 80.
105) اعراف، 83.
106) هود، 82.
107) انبياء، 74.
108) نمل، 54.
109) انبياء، 74.
110) بحار، ج 76، ص 63.
111) بحار، ج 76، ص 67.
112) بحار، ج 76، ص 67.
113) نهج‏البلاغه، حكمت 252.
-----------------------------------------
پيام ها
1- انسان در اثر گناه، چنان مسخ مى‏شود كه طبيعى‏ترين راه براى او زشت، و زشت‏ترين راه برايش حقّ وزيبا جلوه مى‏كند. «مالنافى بناتك من حقّ...»
2- داشتن قدرت و امكانات و افراد، خواسته‏ى ابتدايى هر پيامبر و مصلحى در اجراى فريضه‏ى ارشاد جاهل است. «لو انّ لى بكم قوة»
3- اگر قدرت، حكومت، تشكيلات و قواى مسلّحه نباشد، حتّى انبيا نيز در جلوگيرى بسيارى از منكرات فلج هستند.(114) «لو انّ لى بكم قوة»
4- اگر مى‏توانيم، جلوى فساد را بگيريم، وگرنه خود را از محيط فاسد دور كنيم. «لو ان لى بكم قوّة او آوى‏ ...»
5 - گاهى انبيا در ميان قوم خودشان نيز غريب بودند. «لو انّ لى بكم قوّة او آوى...»
6- براى دفاع از مهمان و جلوگيرى از اهانت به آن، هر اقدامى ضرورى است. «آوى الى ركن شديد»
_____________________________
114) آنچه را حضرت لوط و ساير انبياى الهى‏عليهم السلام آرزوى آن را داشتند، خداوند به ما ايرانيان ارزانى فرمود، آيا باز هم از منكرات نهى نخواهيم كرد؟




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 81

-------------------------------------------
آيه
قَالُواْ يَلُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّكَ لَن يَصِلُواْ إِلَيْكَ فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ الَّيْلِ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ إِلَّا امْرَأَتَكَ إِنَّهُ مُصِيبُهَا مَآ أَصَابَهُمْ إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ
-------------------------------------------
ترجمه
(وقتى كار به اينجا رسيد، ميهمانان) گفتند: اى لوط! ما فرستادگان پروردگار تو هستيم، (درباره‏ى ما نگران مباش، زيرا) آنان هرگز به تو دسترسى پيدا نخواهند كرد. پس پاسى از شب گذشته، خانواده‏ات را (از اين سرزمين) بيرون ببر و (مراقب باش تا) هيچ كس از شما (به پشت سرش) متوجّه نشود. ولى همسرت (را با خود همراه مبر، زيرا) آن بلايى كه به همه مى‏رسد به او (نيز) خواهد رسيد. همانا وقت (نابودى) آنان صبح است. آيا صبح نزديك نيست؟!
-----------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «اَسرِ» از مادّه‏ى «اَسراء» به معناى حركت در شب است.
جمله‏ى «الاّ امراتكْ» يا از «أهلك» استثنا شده است، به اين معنا كه تمام اهل خودت را شبانه كوچ بده مگر همسرت را، و يا از «لايَلتَفت» استثنا گرديده، يعنى هيچ يك از شما به عقب التفاتى نكند، به جز همسرت كه او هنگام خارج شدن به همراه تو، چون نگران حال آن قوم فاسد است، از قافله عقب افتاده و در نتيجه گرفتار عذاب الهى مى‏گردد.
-----------------------------------------
پيام ها
1- خداوند قبل از هلاكت قومى، پيامبرشان را در جريان مى‏گذارد. «انّا رُسل ربّك»
2- مؤمن بايد چنان سرعت عمل و آمادگى روحى داشته باشد كه بتواند در مدّت زمان كوتاهى (يك شب)، با چابكى نقل و انتقال يابد. «فاسر... بقطع من الليل»
3- براى انجام يك انقلاب و زير و رو كردن منطقه‏ى فساد، به مسائل جزئى چون مال و اثاثيه‏ى خود توجّه نكنيم. «و لايلتفت منكم احد»
4- فاميل پيامبر بودن، وسيله‏ى نجات نيست. «الاّامرأتك»
5 - نظام ارزشى بايد بر اساس ضوابط باشد، نه بر محور روابط. «الاّ امرأتك»
6- انسان‏ها در انتخاب راه آزادند، حتّى همسر پيامبر در خانه‏ى او، راه انحرافى را انتخاب مى‏كند. «الاّ امرأتك» (زن يك موجود مستقلّ است)
7- حسابِ شخصيّت‏هاى مذهبى را از حساب خانواده و نزديكان آنها جدا كنيم. «الاّ امرأتك»
8 - كارهاى خداوند بر اساس زمان‏بندى است. «موعدهم الصبح»
9- در قهر خداوند عجله نكنيم. «أليس الصبح بقريب»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 82، 83

-------------------------------------------
آيه
فَلَمَّا جَآءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَلِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ مَّنضُودٍ
مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّكَ وَمَا هِىَ مِنَ الظَّلِمِينَ بِبَعِيدٍ
-------------------------------------------
ترجمه
پس هنگامى كه فرمان (قهر) ما آمد، آن سرزمين را زير و رو كرديم و بارانى از سنگ‏هايى از گِل‏هاى لايه لايه بر آنها فرو ريختيم،
(سنگ‏هايى كه) نزد پروردگارت نشاندار بودند، و اين (كيفر سنگباران) از (ساير) ستمگران (و فاسدانى كه در خط قوم لوط باشند،) دور نيست.
------------------------------------------
نکته ها
«سِجّيل» به معناى كلوخ است، چيزى نه مثل گِل، نرم و نه مثل سنگ، سفت، و «مَنضود» يعنى رويهم و پى در پى. منظور از سنگ نشاندار، يا اين است كه هر سنگ براى شخص خاصّى در نظر گرفته شده بود و يا اينكه آن سنگ‏ها با سنگ‏هاى زمينى فرق داشته است.
اين آيه، پايان كار قوم لوط را بيان مى‏فرمايد. در يك جمع‏بندى بايد گفت كه حضرت لوطعليه السلام پيامبر قوم لوط بود و در زمان حضرت ابراهيم‏عليه السلام مى‏زيست و دين او را تبليغ مى‏كرد. به همراه حضرت ابراهيم‏عليه السلام عازم فلسطين شد و سپس به طرف سرزمينى به نام مؤتفكات رفت كه مردم آن منطقه، بت‏پرست بودند و علنى لواط مى‏كردند. حضرت لوطعليه السلام به مبارزه با اين فساد و آفت بزرگ پرداخت، امّا هر چه تلاش نمود، تأثيرى نبخشيد، تا جايى كه او را تهديد به اخراج كردند. آنها مى‏گفتند: «لئن لم تنته يا لوط لتكوننّ من المخرجين»(115) اى لوط! اگر موعظه را قطع نكنى، تو را تبعيد مى‏كنيم. سرانجام فرشتگان مأمور عذاب نازل شدند و پس از در جريان قرار دادن حضرت ابراهيم و سپس حضرت لوطعليهما السلام، مأموريّتشان را انجام داده و منطقه‏ى اين قوم فاسد را زير و رو كردند.
در آيه‏ى 73 سوره‏ى حجر آمده است كه قوم لوط را صيحه فرا گرفت. شايد به واسطه‏ى همين صداى مهيب كه منطقه را زير و رو كرده، سنگ‏هايى از درون زمين به طرف آسمان پرتاب شده و سپس بر سر آنها فرود آمده است، نظير آتشفشان و انفجارهايى كه به دنبال آن واقع مى‏شود.(116) و شايد هم در حين باريدن سنگ، صيحه‏ى آسمانى نيز منطقه را فرا گرفته باشد.
_______________________________
115) شعرا167.
116) تفسير الميزان.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- كيفر كسانى كه فطرت انسانى را واژگون مى‏كنند آن است كه شهر بر سرشان واژگون شود. «جعلنا عاليها سافلها»
2- قدرت الهى مى‏تواند به جاى باران، سنگباران كند. «امطرنا ...حجارة»
3- انحرافات اخلاقى و جنسى، ظلم است. «من الظالمين»
4- هر كس همچون دنياى غرب، همجنس‏بازى را جايز و آزاد بداند، بايد منتظر قهر خدا و زير ورو شدن منطقه‏ى فساد باشد. «و ما هى من الظالمين ببعيد»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 84

-------------------------------------------
آيه
وَإِلَى‏ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْباً قَالَ يَقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكُمْ مِّنْ اِلَهٍ غَيْرُهُ وَلَا تَنقُصُواْ الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ إِنِّى أَرَيكُمْ بِخَيْرٍ وَإِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ مُّحِيطٍ
---------------------------------------------
ترجمه
و به سوى (منطقه و مردم) مدين، برادرشان شعيب (را فرستاديم، او) گفت: اى قوم من! خدا را پرستش كنيد (كه) جز او خداى ديگرى براى شما نيست، و پيمانه و ترازو را (در هنگام خريد و فروش) كم نگذاريد، همانا (در اين صورت) من شما را به خير (و صلاح) مى‏بينم و براستى كه من از عذاب روز (قيامتى كه) فراگير (است،) بر شما مى‏ترسم.
--------------------------------------------
نکته ها
«مَديَن» (كه نام امروزش مَعان و در تورات مَديان است) شهرى در مشرق خليج عقبه است كه مردم آن از فرزندان حضرت اسماعيل‏عليه السلام بوده و با كشورهاى مصر و لبنان و فلسطين تجارت داشتند. بعضى نيز كلمه‏ى «مدين» را نام قبيله‏اى دانسته‏اند كه مردم آن در اطراف كوه سينا زندگى مى‏كرده‏اند.
فساد امّت‏ها، در هر دوره وزمانى متفاوت است كه بايد به آن توجّه كامل داشت، فساد قوم لوط، انحراف جنسى وفساد قوم شعيب، كم‏فروشى وفساد اقتصادى بوده است.
------------------------------------------
پيام ها
1- بعثت انبياعليهم السلام، سنّت الهى وجريان مستمرّ تاريخى بوده است. «والى مدين»
2- رسالت حضرت شعيب، در محدوده‏ى منطقه‏ى مدين بوده است. «الى مدين»
3- يكتاپرستى، بر اساس يكتاشناسى است. «اعبدوا اللَّه مالكم من اله غيره»
4- تنها عبادت خداوند كافى نيست، بلكه برائت از مشركان نيز لازم است. «مالكم من اله غيره»
5 - انبياعليهم السلام، تنها مسائل اعتقادى و اخلاقى را مدّ نظر نداشتند، بلكه به امور اقتصادى و عوامل فساد آن نيز مى‏پرداختند. «لا تنقصوا المكيال »
6- رفاه و درآمد، به تنهايى بازدارنده از كلاهبردارى وفساد اقتصادى نيست. «لاتنقصوا المكيال... انى اراكم بخير» امام صادق‏عليه السلام، مراد از «انّى اراكم بخير» را فراوانى و ارزانى اجناس دانسته‏اند.(117)
7- براى نهى از منكر بايد به مردم شخصيّت و دلگرمى داد. «انّى اراكم بخير»
8 - توجّه دادن به مبدأ و معاد، سرلوحه‏ى دعوت همه انبياعليهم السلام بوده است. «اعبدوااللَّه... اخاف عليكم عذاب»
9- ايمان به روز حساب، زمينه‏ى تقوى‏ در همه‏ى امور زندگى است. «لاتنقصوا المكيال، عذاب يوم محيط»
10- از قهر خداوند نمى‏توان فرار كرد. «عذاب يوم محيط»
______________________________
117) تفسير نورالثقلين.





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 85

-------------------------------------------
آيه
وَيَقَوْمِ أَوْفُواْ الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَلَاتَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَآءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْاْ فِى الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و (حضرت شعيب تأكيد كرد كه) اى قوم من! پيمانه و ترازو را با انصاف و عدل پر كنيد (وتمام دهيد) و (از) اشيا (واجناس وحقوقِ) مردم (چيزى) را نكاهيد و فسادكنان، در زمين تباهى مكنيد.
---------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «تَبخسوا» از مادّه‏ى «بَخْس»، به معناى كم كردن و جمله‏ى «لاتَعثوا»، به معناى فساد نكردن است.
---------------------------------------------
پيام ها
1- برقرارى عدالت و قسط در همه مسائل، از دستاورد حركت انبياست. «اوفوا... بالقسط»
2- در صورتى كه گناه در جامعه به حالت عادت در آيد، بايد با تكرار تذكّر و پيگيرى مداوم، آن را بر طرف كرد. در اين آيه، چند بار مسئله‏ى رعايت وزن و پيمانه تكرار گرديده است. «اوفوا...لا تبخسوا»
3- بايد بر داد وستدها وامور اقتصادى، نظارت وكنترل باشد. «اوفوا... لاتبخسوا»
4- بايد قسط و عدل را نسبت به همه‏ى مردم مراعات كرد، نه تنها در حقّ مؤمنين. «لا تبخسوا الناس »
5 - كم گذاشتن حقّ مردم تنها در محدوده‏ى چيزهاى وزنى و كشيدنى و يا پيمانه‏اى نيست، بلكه شامل همه‏ى چيزهايى كه مردم داد و ستد مى‏كنند و امانات نيز مى‏شود. «اشياءهم»
6- ضايع كردن حقّ مردم در مسائل اقتصادى، يكى از بارزترين نمونه‏هاى فساد است. زيرا اقتصاد ناسالم، جامعه را به فساد مى‏كشاند. «لاتبخسوا ، مفسدين»
7- بالاتر و بدتر از عمل فساد، داشتن روحيّه و خصلت افراد مفسد است. «لاتعثوا، مفسدين»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 86

-------------------------------------------
آيه
بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ وَمَآ أَنَاْ عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ
--------------------------------------------
ترجمه
(مال و سرمايه‏ى حلالى كه) خداوند (براى شما) باقى گذارده (از مال و ثروتى كه در اثر كم فروشى بدست مى‏آوريد) برايتان بهتر است اگر ايمان داشته باشيد، و من نگهبان شما (بر حفظ ايمانتان و پذيرش اين راه) نيستم.
-----------------------------------------
نکته ها
«بقيّت اللَّه» در اين آيه به معناى درآمد و سودى است كه از يك سرمايه‏ى حلال و خداپسندانه براى انسان باقى مى‏ماند و صد در صد حلال است. امّا در روايات به هر وجود مباركى كه به اراده‏ى خداوند براى بشريّت باقى مى‏ماند، «بقية اللَّه» گفته مى‏شود. از جمله به سربازان مؤمنى كه پيروزمندانه از جبهه‏ى جنگ برمى‏گردند، زيرا به اراده‏ى الهى باقى مانده‏اند. به امام عصر (عجّل‏اللَّه‏تعالى‏فرجه‏الشريف) نيز «بقية اللَّه» مى‏گويند، چون آن وجود شريف به خواست خداوند براى هدايت مردم ذخيره و باقى نگهداشته شده است. در روايات مى‏خوانيم كه يكى از نام‏ها و اسامى مبارك آن حضرت «بقية اللَّه» است(118) و ما بر او به اين نام سلام مى‏كنيم: «السلام عليك يا بقية اللَّه فى ارضه». وقتى آن حضرت در مكّه ظهور فرمايند، اين آيه را تلاوت كرده و مى‏فرمايند: من آن «بقيّة اللَّه» هستم. البتّه به ساير معصومين‏عليهم السلام نيز لقب «بقيةاللَّه» داده شده است.(119)
_____________________________
118) بحار، ج 46، ص 259.
119) تفسير كنزالدقائق.
--------------------------------------------
پيام ها
1- رزق اندك ولى حلال و پاك، بهتر از درآمدهاى بسيار، امّا حرام است. «بقيّت‏اللّه خير»
2- دنيا، فانى و آخرت باقى است، لذا آخرت‏گرايى بهتر از دنياطلبى است. «بقيّت اللَّه خير لكم»
3- اگر كم فروشى نكنيم، مشتريان بيشتر و در نتيجه سود ما در آينده، زيادتر و گواراتر خواهد گرديد. «بقيّت اللَّه خير»
4- كسى كه حرام را بهتر از حلال بداند، در ايمان خود شك كند. «ان‏كنتم مؤمنين»
5 - انسان‏ها در عقايد خود آزادند و حتّى انبيا هم بر آنان تحميلى ندارند. «و ما انا عليكم بحفيظ»
6- اگر به خاطر حرام‏خوارى، دارايى و زندگيتان تباه شد، من ضامن نيستم. «و ما انا عليكم بحفيظ»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 87

-------------------------------------------
آيه
قَالُواْ يَشُعَيْبُ أَصَلَوتُكَ تَأْمُرُكَ أَن نَّتْرُكَ مَا يَعْبُدُ ءَابآؤُنَآ أَوْ أَن نَّفْعَلَ فِى أَمْوَ لِنَا مَا نَشَؤُاْ إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ
-------------------------------------------
ترجمه
(امّا مردم مدين در جواب) گفتند: اى شعيب! آيا نمازت به تو فرمان مى‏دهد كه (به ما بگويى) آنچه را كه پدرانمان مى‏پرستيدند رها كنيم؟ (و) يا اينكه (نتوانيم) آن گونه كه خود مى‏خواهيم، در اموالمان تصرّف كنيم؟! تو كه مرد بردبار و فهميده‏اى هستى! (اين چه توقّعى است كه از ما دارى؟)
------------------------------------------
پيام ها
1- همه‏ى انبياعليهم السلام با مخالفانى روبرو بوده‏اند. «قالوا يا شعيب ...»
2- نماز، در اديان گذشته نيز بوده است. «أصلوتك»
3- نماز، بارزترين نمود آئين شعيب بوده است. «أصلوتك»
4- نماز واقعى، انسان را به ارشاد ديگران و امر به معروف و نهى از منكر آنها وامى‏دارد. «أصلوتك تأمرك ان نترك»
5 - تقليد از نياكان، درمقابل دليل ونصّ، سرچشمه‏ى بسيارى از انحرافات است. «يعبد آباؤنا»
6- دين، نه از سياست جداست و نه از اقتصاد. «أصلوتك...نترك ...فى اموالنا»
7- راه انبيا، مانع از آزادى بى‏قيد و شرط است. «نفعل فى اموالنا ما نشاء»
8 - مالكيّت بر چيزى، دليل جواز بر هر نوع مصرف كردن آن نيست. «نترك... ان نفعل فى اموالنا ما نشاء» (در قوانين شعيب، قانون كنترل مصرف بوده است)
9- تجليل و ستايش مخالفان از ما، گاهى به خاطر سكوت ونگفتن حقّ است. «انّك لانت الحليم الرشيد»
10- تعريف وتمجيد مخالفان، گاهى جنبه‏ى استهزا دارد. «لانت الحليم الرشيد»






۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 88

-------------------------------------------
آيه
قَالَ يَقَوْمِ أَرَءَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى‏ بَيِّنَةٍ مِّن رَبِّى وَرَزَقَنِى مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَمَآ أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَى‏ مَآ أَنْهَكُمْ عَنْهُ إِنْ اُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِى إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَّكَلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ‏
------------------------------------------
ترجمه
(شعيب) گفت: اى قوم من! آيا انديشيده‏ايد كه اگر من دليل روشنى از طرف پروردگارم داشته باشم و او مرا رزق نيكويى (مثل نبوّت) از سوى خود عطا كرده باشد، (چگونه مى‏توانم مخالفت او كنم؟) و من نمى‏خواهم نسبت به آنچه شما را از آن نهى مى‏كنم، خود مخالفت كنم (ومرتكب آن شوم). من به جز اصلاح به مقدار توانم، خواسته‏ى ديگرى ندارم و جز به لطف خداوند، توفيقى براى من نيست، (از اين روى) بر او توكّل كرده‏ام و به سوى او بازگشته‏ام.
------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، كفّار اعتراض داشتند كه چرا ما از تصرّف در اموالمان آزاد نباشيم؟ حضرت شعيب‏عليه السلام در اين آيه جواب مى‏فرمايند كه اگر من شما را از تصرّفِ بى‏قيد و شرط محدود مى‏كنم، به جهت اصلاح زندگى و جامعه‏ى شماست، نه به خاطر دشمنى، حسادت، تنگ نظرى و يا امور ديگر، زيرا مصالح فردى نبايد موجب ضرر و زيان به مصالح عمومى شود.
--------------------------------------------
پيام ها
1- نبوّت بر اساس معجزه وبيّنه است. «كنت‏على‏بيّنة» (قوانين بر پايه دليل است)
2- انبياعليهم السلام همه چيز را از خدا مى‏دانند. «ربّى ، رزقنى»
3- گمان نكنيم زندگىِ خوب، با كم‏فروشى وحرام‏خوارى بدست مى‏آيد، زيرا انبيا و اولياى الهى بدون آلودگى به اين گناهان، روزىِ نيكو داشته‏اند. «رزقنى منه رزقاً حسنا» (روزى نيكو آن است كه بر اساس كم‏فروشى وظلم نباشد)
4- روزى انسان از خدا وبه لطف اوست، نه به زرنگى. « رزقنى منه»
5 - در مقابل كفّار كه مى‏گفتند: «اموالنا» حضرت شعيب‏عليه السلام فرمود: «رزقنى منه رزقاً حسنا» يعنى گمان نكنيد كه من مشكل مالى دارم.
6- آمر به معروف و ناهى از منكر بايد قبل از ديگران، خودش اهل عمل باشد. انبيا فقط طرّاح و فرمانده نبودند، بلكه خودشان از بهترين مصاديق اهل عمل بشمار مى‏رفتند. «و ما اريد ان اخالفكم الى ما انهاكم عنه»
7- انبياعليهم السلام نه تنها برخلاف دستورهاى الهى عمل نمى‏كردند، بلكه حتّى به فكر خلاف هم نبودند. «و ما اريد ان ...»
8 - هدف انبياعليهم السلام اصلاح انسان‏ها و جوامع بشرى است. «ان اريد الاّ الاصلاح»
9- مرز كار انبيا توان وقدرت آنهاست، نه ساعت، روز، ماه وسال. «مااستطعت»
10- اراده‏ى كارها از ما، ولى ميزان توفيق از خداست. « ان اريد ، ما توفيقى الا بالله»
11- در كارها آخرين تلاش را به كار ببريم، ولى بدانيم كه موفّقيّت به دست خداوند است. «ما استطعت و ما توفيقى ...»
12- توكّل زمانى نتيجه‏بخش است كه در كنارِ تلاش باشد. «ما استطعت ، توكّلت»
13- مصلح بايد خود صالح و اهل ايمان، توكّل، انابه و سوز باشد. «مااستطعت، عليه توكّلت و اليه اُنيب»
14- در اين آيه براى آمر به معروف و ناهى از منكر اين سفارها شده است:
الف: شخصاً اهل عمل باشد. «ما اريد ان اُخالفكم الى ما انهاكم عنه»
ب: هدف او اصلاح جامعه باشد. «ما اُريد الاّ الاصلاح»
ج: توفيق كارش را از خداوند بداند. «و ما توفيقى الاّ باللَّه»
د: هميشه بر او توكّل نمايد. «عليه توكّلت»
ه : در مشكلات به او پناه ببرد. «اليه اُنيب»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 89

-------------------------------------------
آيه
وَيَقَوْمِ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شِقَاقِى أَنْ يُصِيبَكُم مِّثْلُ مَآ أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَلِحٍ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِّنكُم بِبَعِيدٍ
-----------------------------------------
ترجمه
و(شعيب گفت:) اى قوم من! دشمنى ومخالفت با من، شما را به كارى وادار نسازد كه (عذابى) مثل آنچه به قوم نوح، يا قوم هود (و) يا قوم صالح رسيد به شما هم برسد و(مى‏دانيد كه ماجراى) قوم لوط (چندان) از شما دور نيست.
-----------------------------------------
پيام ها
1- حتّى با مخالفان نيز با لحن خوب سخن بگوييم.«يا قوم»
2- به خاطر دشمنى با يك فرد، سرنوشت و سعادت خود و جامعه را به آتش نكشيم. «لا يجرمنّكم شقاقى»
3- تاريخ اقوام بشرى، به يكديگر شباهت و پيوند دارد، و بازگو كردن آن، درس عبرت است.«مثل ما اصاب»
4- سرنوشت تلخ پيشينيان را ساده، شوخى، موسمى، موضعى، فردى و تصادفى نگيريم. « مثل ما اصاب قوم نوح...» (حضرت نوح، هود، صالح و لوط، قبل از حضرت شعيب بوده‏اند)
5 - دست خدا براى قهر و عذاب باز است. او هر قومى را به هر شكل و در هر منطقه و در هر زمانى كه بخواهد مى‏تواند هلاك كند. همانطور كه قوم حضرت نوح عليه السلام را با غرق كردن، قوم حضرت هود را با طوفان، قوم حضرت صالح‏عليه السلام را با صيحه‏ى آسمانى و قوم حضرت لوطعليه السلام را با ويرانى به قهر خود مبتلا نمود. «مثل ما اصاب قوم نوح او قوم هود او قوم صالح»
6- بهترين جريان تاريخى براى عبرت آموزى، نزديك‏ترين آنهاست. قوم شعيب با قوم لوط، هم از لحاظ مكانى نزديك بودند و هم از جنبه‏ى زمانى.«و ما قوم لوط منكم ببعيد»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 90

-------------------------------------------
آيه
وَاسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّى رَحِيمٌ وَدُودٌ
-------------------------------------------
ترجمه
(پس بياييد) و از پروردگارتان آمرزش بطلبيد و به سوى او باز گرديد. همانا پروردگار من، مهربان و دوستدار (توبه كنندگان) است.
-------------------------------------------
نکته ها
«وُدّ»، به آن دوستى‏اى گفته مى‏شود كه داراى آثار بوده واستمرار داشته باشد.
-------------------------------------------
پيام ها
1- بايد در كنار هشدار واخطار به مخالفان، راه بازگشت و اصلاح را نيز به آنها ارائه داد.«استغفروا ...»
2- طلب آمرزش و دورى از گناه، مقدّمه‏ى بازگشت به راه حقّ است.«استغفروا ربّكم ثمّ توبوا اليه»
3- اگر استغفار وتوبه كنيم، از جانب پروردگارمان جواب مثبت مى‏شنويم. «استغفروا... انّ ربّى رحيمٌ ودود»
4- خداوند را آن گونه معرّفى كنيم كه عشق بازگشت به سوى او آسان شود.«انّ ربّى رحيمٌ ودود»
5 - رحمت خدا لحظه‏اى نيست، بلكه استمرار دارد و داراى آثار وبركات زيادى است. «انّ ربّى رحيم» (علاوه بر جمله‏ى اسميّه، «رحيم» صيغه‏ى مبالغه است)
6- خداوند نه تنها توبه‏پذير است، بلكه توبه‏كننده را دوست دارد. «ودود»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۹
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۲
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۸۶۶,۰۲۰ بازدید
۱۴ روز قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۶۲۴,۱۹۲ بازدید
۱ ماه قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۵۸,۸۵۱ بازدید
۱ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۸۱,۲۵۳ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۳۹۸ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۳۱۴ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۳۷,۱۲۰ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۳,۹۱۳ بازدید
۱ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۷,۸۵۲ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۴۵,۵۱۹ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۹,۱۱۲ بازدید
۸ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۲۹۱ کاربر آنلاین است. (۱۷۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۹۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!