در حال دیدن این عنوان: |
۸ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 91 ------------------------------------------- آيه قَالُواْ يَشُعَيْبُ مَا نَفْقَهُ كَثِيراً مِّمَّا تَقُولُ وَإِنَّا لَنَرَيكَ فِينَا ضَعِيفاًوَ لَوْلَا رَهْطُكَ لَرَجَمْنَكَ وَمَآ أَنتَ عَلَيْنَا بِعَزِيزٍ ------------------------------------------ ترجمه (كفّار) گفتند: اى شعيب! ما بسيارى از سخنان تو را درك نمىكنيم و ما تو را در ميان خود شخص ضعيفى مىبينيم و اگر بستگان تو نبودند، هر آينه تو را سنگسار مىكرديم و تو بر ما (هيچ) برترى و قدرت و عزّتى ندارى. ----------------------------------------- نکته ها كفّار به حضرت شعيبعليه السلام مىگفتند: ما سخنان تو را درك نمىكنيم. مگر كلام آن حضرت چه بود كه آنها نمىفهميدند؟ آيا جز اين بود كه مىفرمود: 1- من معجزه و بيّنه دارم.«كنت على بيّنة» 2- من داراى مشكل مالى و نيازمند شما نيستم.«رزقنى منه رزقاً حسنا» 3- به آنچه مىگويم، عمل مىكنم.«ما اُريد ان اُخافكم...» 4- به دنبال اصلاح جامعه هستم.«ان اُريد الاّ الاصلاح» 5 - آنچه در توان دارم تلاش مىكنم.«ما استطعتُ» 6- بر خدا توكّل و به سوى او انابه مىكنم.«عليه توكّلت واليه اُنيب» 7- عاقبتِ پيشينيان را به شما هشدار مىدهم.«مثل ما اصاب قوم نوح و...» امّا كفّار، هم سخنانش را تحقير كردند، «ما نفقه»، هم خودش را ضعيف دانستند، «فينا ضعيفا»، هم فاميل و بستگانش را ناچيز شمردند، «رهطك»، هم به شكنجهى سختى تهديدش كردند، «لرجمناك» و هم قدرت و عزّتش را ناديده گرفتند.«ما انت علينا بعزيز» ------------------------------------------- پيام ها 1- انبيا و مبلّغان الهى، در راه دعوت مردم به صراط مستقيم، بيشترين اهانتها را متحمّل شدهاند. «ما نفقه كثيراً ممّا تقول...» 2- مخالفان انبيا، دليل و منطق ندارند. منطق آنان توهين، شكنجه و كشتار است. «لرجمناك و ما انت بعزيز» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 92 ------------------------------------------- آيه قَالَ يَقَوْمِ أَرَهْطِى أَعَزُّ عَلَيْكُمْ مِّنَ اللَّهِ وَاتَّخَذْتُمُوهُ وَرَآءَكُمْ ظِهْرِيّاً إِنَّ رَبِّى بِمَا تَعْمَلُونَ مُحِيطٌ ----------------------------------------- ترجمه (شعيب) گفت: اى قوم من! آيا قبيلهى من نزد شما از خداوند عزيزتر است (كه) شما (فرمان) او را پشت سر انداختهايد، (امّا براى كسان و خويشان من حساب باز كردهايد؟) همانا پروردگار من به آنچه عمل مىكنيد احاطه دارد. --------------------------------------- پيام ها 1- مراعاتِ حقّ مردم، گروهها، احزاب و حقوق بين الملل نبايد فوق مراعات حقّ الهى باشد. نگذاريم در صحنههاى سياسى و اجتماعى، خط خدا منزوى شود و تحتالشعاع قرار گيرد.«أرهطى أعزّ» 2- براى افراد لجوج، هشدار لازم است. «انّ ربّى بما تعملون محيط» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 93 ------------------------------------------- آيه وَيَقَوْمِ اعْمَلُواْ عَلَى مَكَانَتِكُمْ إِنِّى عَمِلٌ سَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ يَأْتِيهِ عَذابٌ يُخْزِيهِ وَمَنْ هُوَ كَذِبٌ وَارْتَقِبُواْ إِنِّى مَعَكُمْ رَقِيبٌ --------------------------------------------- ترجمه و (شعيب گفت:) اى قوم من! (پس) هر چه در توان داريد انجام دهيد، من (نيز) كار خودم را خواهم كرد. بزودى خواهيد دانست (كه) عذاب خواركننده به سراغ چه كسى خواهد آمد و چه كسى دروغگوست. شما در انتظار باشيد، من (نيز) همراه شما منتظرم. ---------------------------------------------- پيام ها 1- گاهى انبيا از تأثير كلام خود مأيوس مىشدند. «اعملوا على مكانتكم» 2- اگر از هدايت مردم مأيوس شديد، بر مواضع خود استقامت كنيد.«انّى عامل» 3- آنجا كه موعظه كارساز نيست، بايد تهديد را در پيش گرفت.«سوف تعلمون» 4- پاسخ تهديد را بايد با تهديد داد.«رجمناك ، عذاب يخزيه» 5 - مردم، حضرت شعيب را دروغگو مىپنداشتند. «من هو كاذب» 6- ما به وظيفهى خود عمل كنيم، آنگاه در انتظار امدادهاى اوباشيم. «انّى عامل، ارتقبوا» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 94 ------------------------------------------- آيه وَلَمَّا جَآءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا شُعَيْباً وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَ أَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُواْ الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُواْ فِى دِيَرِهِمْ جَثِمِينَ --------------------------------------------- ترجمه و چون فرمان (قهر) ما آمد، شعيب وكسانى را كه با او ايمان آورده بودند، به رحمت خود نجات داديم و (آنگاه) صيحهى (آسمانى) ستمگران را فرو گرفت، پس در خانههايشان به رو افتادند (و مردند). --------------------------------------------- پيام ها 1- قهر خداوند بر ستمگران، دير وزود دارد، ولى سوخت وسوز ندارد. «و لمّا جاء امرنا...» 2- صاعقههاى آسمان تصادفى نيست، بلكه به فرمان الهى نازل مىشود.«امرنا» 3- خداوند، ناجى و پشتيبان اهل ايمان است.«نجّينا» 4- ايمان به انبيا بايد همراه حمايت از آنان باشد. «آمنوا معه» بجاى «آمنوا به» 5 - ايمان، رمز نجات است. «نجّينا شعيباً و الذين آمنوا معه» 6- بىتوجّهى به دعوت انبيا، ظلم است. «اَخذَتِ الذين ظلموا» 7- سرانجام ظلم و ظالم، نابودى است.«اَخذَتِ الذين ظلموا» 8 - عذاب الهى بر آنان به قدرى سريع وعظيم بود كه توان بيرون آمدن از خانههاى خود را نداشتند. «ديارهم» (ظاهراً عذاب در شب نازل شده است) 9- قهر الهى چنان مىرسد كه هرگونه قدرت فرار را از ظالمين مىگيرد. «جاثمين» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 95 ------------------------------------------- آيه كَأَنْ لَّمْ يَغْنَوْاْ فِيهَآ أَلَا بُعْداً لِّمَدْيَنَ كَمَا بَعِدَتْ ثَمُودُ ------------------------------------------ ترجمه (كفّار مدين آنچنان نابود شدند) كه گويى هرگز در آن منطقه ساكن نبودهاند، آگاه باشيد (لطف خدا) از مردم مدين دور باد، همان گونه (كه) از قوم ثمود دور شد. ------------------------------------------ نکته ها قهر الهى، از هر بمبى نابود كنندهتر است، چرا كه در هنگام بمباران، كم و بيش افرادى فرصت فرار پيدا مىكنند و يا بعد از حادثه نجات مىيابند. امّا وقتى عذاب خداوند و قهر او فرا مىرسد، چنان قلع و قمع مىكند كه گويا هرگز كسى ساكن آن منطقه نبوده است. ------------------------------------------ پيام ها 1- از قهر الهى هيچ راه فرارى نيست. «كان لم يغنوا فيها» 2- برائت از ستمگران و مرگ و نفرين بر آنان، سيرهى الهى وقرآنى است. «بعداً لمدين كما بعدت ثمود» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 96، 97 ------------------------------------------- آيه وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بَِايَتِنَا وَسُلْطَنٍ مُّبِينٍ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَإِيْهِ فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَمَآ أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ -------------------------------------------- ترجمه و به تحقيق ما موسى را با معجزه و براهين روشن فرستاديم، به سوى فرعون و اشراف قومش (فرستاديم)، پس آنها (بجاى پذيرفتن دعوت موسى،) از فرمان فرعون پيروى كردند، در حالى كه فرمان فرعون مايهى رشد (و نجات) نبود. ------------------------------------------- نکته ها تعداد آياتى كه در قرآن مجيد دربارهى حضرت موسىعليه السلام و قوم بنىاسرائيل وارد شده، در مورد هيچ پيامبر و امّت ديگرى نيامده است، زيرا از اين حضرت بيش از يكصد و سى مرتبه و در بيش از سى سوره نام برده شده است كه خلاصهترين آنها در اين سوره است. كلمهى «سُلطان»، به معناى سلطه است. گاهى به سلطهى ظاهرى گفته مىشود و گاهى در سلطهى منطقى و استدلالى بكار مىرود. -------------------------------------------- پيام ها 1- ادّعاى نمايندگى از جانب خدا بايد همراه نشانه ودليل باشد.«أرسلنا موسى باياتنا وسلطان مبين» 2- منطق و معجزهى انبياعليهم السلام براى همهى مردم، روشن و قابل فهم است.«مبين» 3- از مهمترين فلسفهى بعثت انبياعليهم السلام، طاغوت زدايى، آزادى و رهايى انسانها از قيد بندگى ديگران است.«الى فرعون» 4- بسيارى از مردم، پيروان طاغوتها بودهاند.«فاتّبعوا امر فرعون» 5 - بايد شعارهاى تبليغاتى طاغوتها را خنثى كرد. چون فرعون به دروغ اظهار مىداشت كه من شما را جز به راه رشد هدايت نمىكنم؛ «و ما اَهديكم الاّ سبيل الرشاد»(120)، اين آيه در مقام جواب مىفرمايد: «و ما امر فرعون برشيد» 6- هميشه علم و شناخت به تنهايى عامل دورى از انحراف نيست. (موسى حقّ را با دليل و برهان، براى مردم روشن مىكرد، ولى فرعون مردم را به انحراف دعوت مىكرد و مردم از فرعون پيروى مىكردند) _____________________________ 120) غافر، 29. |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 98 ------------------------------------------- آيه يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ وَبِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ ---------------------------------------------- ترجمه او (فرعون) در روز قيامت، پيشاپيش قومش حركت مىكند، پس آنها را وارد آتش مىسازد و چه بد جايگاهى است كه به آن وارد مىشوند. ------------------------------------------ نکته ها كلمهى «وِرْد» به معناى آبى است كه انسان به آن داخل مىشود و كلمهى «ورود» در اصل به معناى حركت به سوى آب و نزديك شدن به آن است، امّا كمكم به هر نوع داخل شدن بر چيزى اطلاق شده است. ------------------------------------------ پيام ها 1- نشانهى رشد برنامهها و قوانين آن است كه سبب ورود به بهشت شود، نه دوزخ. «وما امر فرعون برشيد يقدم قومه...» 2- كسانى كه در دنيا جلودار وامام مردمند، در آخرت نيز پيشگام به سوى بهشت يا جهنّم خواهند بود. امامِ نور (عادل)، مردم را به طرف نور (بهشت)، و امامِ نار (ظالم)، به سمت نار (جهنّم)، هدايت خواهد كرد.«يقدم قومه يومالقيامة» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 99 ------------------------------------------- آيه وَأُتْبِعُواْ فِى هَذِهِ لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَمَةِ بِئْسَ الرِّفْدُ الْمَرْفُودُ -------------------------------------------- ترجمه و در اين دنيا با لعنتى بدرقه شدند و روز قيامت نيز چنين خواهد بود. (و اين) چه بد عطايى است كه به آنان داده مىشود. --------------------------------------------- پيام ها 1- هر كس دنبالهرو فرعونها و طاغوتها شد، در دنيا و آخرت بد نامى و نفرين او را دنبال خواهد كرد. «اتّبعوا امر فرعون ، و اُتبعوا ... لعنة» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 100 ------------------------------------------- آيه ذَلِكَ مِنْ أَنْبِآءِ الْقُرَى نَقُصُّهُ عَلَيْكَ مِنْهَا قَآئِمٌ وَحَصِيدٌ ------------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر!) اين (مطالب، گوشهاى) از اخبار آبادىها و شهرهايى است كه ما آن را براى تو بازگو مىكنيم، (البتّه) بعضى از آنها (هنوز) پابرجا هستند، ولى بعضى ديگر ويران شدهاند. ----------------------------------------- نکته ها ممكن است منظور آيه اين باشد كه در بعض موارد، تنها خودشان را هلاك نموديم از اين روى آثارشان باقى است، ولى در بعضى ديگر آنها را همراه با تمامى آثار و خانههايشان نابود كرديم. بيان داستان در قرآن، داراى نقش و اثرات مهمّى است، زيرا؛ 1- دلنشين و جذّاب است. 2- هموار كنندهى راه نفوذ و تأثير بيشتر دلائل عقلى و برهانى است. 3- دليلى ديگر بر اعجاز پيامبرصلى الله عليه وآله است كه چگونه فردى درس ناخوانده چنين اخبارى را مىداند. 4- براى شنوندگان آن درس عبرت است. ------------------------------------------- پيام ها 1- بيان تاريخ به مقدارى لازم است كه سبب رشد، پندآموزى و هشدار باشد.«من انباء» (بعضى از تاريخ گذشتكان نه همهى آن) 2- تاريخ نوح، هود، صالح، لوط، شعيب و موسى، از بخش مهم تاريخ بشرى است. «انباء» («انباء» به معناى اخبار مهمّ است) 3- قرآن منبعى براى آشنايى با تاريخ گذشته و فرجام پيشينيان است. 4- گفتن داستانهاى صحيح، مستند و آموزنده، كارى خدايى است، از آن غفلت نكنيم. «نقصّه» 5 - داستانهاى قرآنى، صادقترين و صحيحترين قصههاست، زيرا گويندهى آنها خداست.«نقصّه» 6- حساب تاريخ امّتها از حساب آثار وبقاياى آنها جداست، زيرا تاريخ امرى ماندگار است، گرچه ممكن است از آثار وبقاياى آنان خبرى نباشد. «حَصيد» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود آیه 101 ------------------------------------------- آيه وَمَا ظَلَمْنَهُمْ وَلَكِن ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ فَمَآ أَغْنَتْ عَنْهُمْ ءَالِهَتُهُمُ الَّتِى يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مِنْ شَىْءٍ لَّمَّا جَآءَ أَمْرُ رَبِّكَ وَمَا زَادُوهُمْ غَيْرَ تَتْبِيبٍ -------------------------------------------- ترجمه و ما به آنان ظلم نكرديم، بلكه آنان خود بر خويشتن ستم روا داشتند و چون قهر پروردگارت آمد، پس (آن) خدايانى كه به جاى «اللَّه» مىخواندند، سودى به حال آنان نبخشيد و آنان را جز ضرر و هلاكت چيزى نيفزوند. --------------------------------------------- نکته ها كلمهى «تَتبِيب» از «تَب» به معناى استمرار در زيان و هلاكت و نابودى است. ---------------------------------------------- پيام ها 1- تنبيه و كيفر ظالم، ظلم نيست، بلكه عين عدل است.«وما ظلمناهم» 2- سرنوشت انسان، در گرو اعمال و رفتار خود اوست.«ظلموا انفسهم» 3- غير از خداوند، هيچ كس و هيچچيز ديگر، منجى انسان نيست.«فما اغنت» 4- در برابر ارادهى الهى، هيچ كس و هيچچيز را تاب مقاومت نيست.«من شى» |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |