به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 22

-----------------------------------------------
آيه
وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ ءَاتَيْنَهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذَلِكَ نَجْزِى الْمُحْسِنِينَ‏
--------------------------------------------------
ترجمه
و چون (يوسف) به رشد و قوت خود رسيد به او علم و حُكم (نبوت يا حكمت) داديم و ما اينگونه نيكوكاران را پاداش مى‏دهيم.
--------------------------------------------------
نکته ها
«اشدّ» از «شدّ» به معناى «گِره محكم»، اشاره به استحكام جسمى و روحى است. اين كلمه در قرآن؛ گاهى به معناى «بلوغ» استعمال شده است، چنانكه در آيه 34 سوره اسراء آمده: «حتّى يبلغ اَشدّه» يعنى به مال يتيم نزديك نشويد تا زمانى كه به سنّ بلوغ برسد. گاهى مراد از «اشدّ» سنّ چهل سالگى است. نظير آيه 15 سوره‏ى احقاف كه مى‏فرمايد: «بلغ اشدّه و بلغ اربعين سنة» و گاهى به سن قبل از پيرى گفته مى‏شود، مانند آيه 67 سوره غافر: «ثم يخرجكم طفلا ثم لتبلغوا اشدّكم ثم لتكونوا شيوخا»
----------------------------------------------
پيام ها
1- علم وحكمت، ظرفيّت وآمادگى مى‏خواهد. «بلغ اشدّه»
2- ترفيعات الهى بدون فوت زمان و در وقت خود صورت مى‏گيرد. «لمّا بلغ... آتيناه»*
3- حكمت، غير از علم است. (علم، دانش است، ولى حكمت، بينش و بصيرتى است كه انسان را به حقّ مى‏رساند) «آتيناه حكماً و علماً»*
4- علوم انبيا، اكتسابى نيست. «آتيناه حكماً و علماً»
5 - وجود علم و حكمت در كنار يكديگر، بسيار ارزشمند و كارساز است. «حكماً و علماً»*
6- دليلِ عزل و نصب‏ها را براى مردم بيان كنيد. «آتيناه حكماً... كذلك نجزى المحسنين»*
7- بايد احسان كنيم تا لايق دريافت پاداش خاصّ الهى باشيم. «نجزى المحسنين»
8 - نيكوكاران، در همين دنيا نيز كامياب مى‏شوند. «كذلك نجزى المحسنين»
9- هر كس كه توان علمى و جسمى داشته باشد، مشمول لطف الهى نمى‏شود، بلكه محسن بودن نيز لازم است. «نجزى المحسنين»




۱۷ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 23

-----------------------------------------------
آيه
وَرَ وَدَتْهُ الَّتِى هُوَ فِى بَيْتِهَا عَن نَّفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَ بَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّى أَحْسَنَ مَثْوَاىَ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّلِمُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و زنى كه يوسف در خانه او بود از يوسف از طريق مراوده و ملايمت، تمناى كام‏گيرى كرد و درها را (براى انجام مقصودش) محكم بست و گفت: بيا كه براى تو آماده‏ام. يوسف گفت: پناه به خدا كه او پروردگار من است و مقام مرا گرامى داشته، قطعاً ستمگران رستگار نمى‏شوند.
---------------------------------------------
نکته ها
در تفسير «معاذ اللّه انّه ربّى احسن مثواى» دو احتمال داده‏اند:
الف: خداوند پروردگار من است كه مقام مرا گرامى داشته و من به او پناه مى‏برم.
ب: عزيز مصر مالك من است و من سر سفره او هستم و درباره‏ى من به تو گفت: «اكرمى مَثواه» و من به او خيانت نمى‏كنم.
هر دو احتمال، طرفدارانى دارد كه بر اساس شواهدى بدان استناد مى‏جويند. ولى به نظر ما، احتمال اوّل بهتر است. زيرا يوسف به خاطر تقواى الهى مرتكب گناه نشد، نه به خاطر اينكه بگويد: چون من در خانه عزيز مصر هستم و او حقّى بر من دارد، من به همسرش تعرّض و سوء قصد نمى‏كنم!. چون ارزش اين كار كمتر از رعايتِ تقواست.
البتّه در چند جاى اين سوره، «ربّك» كه اشاره به «عزيز مصر» است، به چشم مى‏خورد، ولى «ربّى» هر كجا در اين سوره استعمال شده، مراد خداوند است.
از طرفى دور از شأن يوسف است كه خود را چنان تحقير كند كه به عزيز مصر «ربّى» بگويد.
اولياى خدا، به خدا پناهنده مى‏شوند و نتيجه مى‏گيرند: موسى از شرّ فتنه‏هاى فرعون به خدا پناه مى‏برد، «انّى عذت بربّى و ربّكم من كل متكبّر لايؤمن بيوم الحساب»(44) مادر مريم مى‏گويد: من مريم و نسل او را در پناه تو قرار مى‏دهم، «انّى اعيذها بك و ذرّيتها من الشيطان الرجيم»(45) و در اين آيه يوسف به خدا پناه مى‏برد، «قال معاذ اللّه» و خداوند به پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله دستور پناهندگى به خودش را مى‏دهد. «قل اعوذ بربّ...»
به جاى گفتن: «اعوذباللَّه» يك سره به سراغ پناه‏دادن خدا رفت وگفت: «معاذاللَّه» تا پناهندگى خود را مطرح نكند. در واقع براى خود ارزشى قائل نشد.
_______________________________
44) غافر، 27.
45) آل‏عمران، 36.
----------------------------------------------
پيام ها
1- گناهان بزرگ، با نرمش و مراوده شروع مى‏شود. «راودته»
2- پاك بودن مرد كافى نيست، زيرا گاهى زنها مزاحم مردان هستند. «و راودته»
3- قدرت شهوت به اندازه‏اى است كه همسر پادشاه را نيز اسيرِ برده خود مى‏كند. «و راودته الّتى»
4- سعى كنيم نام خلافكار را نبريم وبا اشاره از او ياد كنيم. «الّتى»
5 - پسران جوان را در خانه‏هايى كه زنان نامحرم هستند، تنها نگذاريد. زيرا احتمال دارد باب مراوده باز شود. «و راودته الّتى هو فى بيتها»
6- معمولاً عشق در اثر مراوده و به تدريج پيدا مى‏شود. وجود دائمى يوسف در خانه كم‏كم سبب عشق شد. «فى بيتها»
7- مسائل مربوط به مفاسد اخلاقى را سربسته و مؤدّبانه مطرح كنيد. «راودته... غلّقت»*
8 - حضور مرد و زن نامحرم در يك محيط در بسته، زمينه را براى گناه فراهم مى‏كند. «غلّقت الابواب و قالت هيت لك»
9- زشتى زنا، در طول تاريخ مورد پذيرش بوده است و به همين دليل، زليخا همه‏ى درها را محكم بست. «غلّقت الابواب»
10- همه‏ى درها بسته، امّا درِ پناهندگى خدا باز است. «غلّقت الابواب... معاذ اللَّه»
11- موقعيّت‏هاى امتحان الهى متفاوت است؛ گاه در چاه و گاه در كاخ. «راودته... قال معاذ اللّه»*
12- تقوا واراده‏ى انسان، مى‏تواند بر زمينه‏هاى انحراف و خطا غالب شود. «معاذاللَّه»
13- توجّه به خدا، عامل بازدارنده از گناه ولغزش است. «معاذ اللّه»
14- اگر رئيس يا بزرگ ما دستور گناه داد، نبايد از او اطاعت كنيم. «هيت لك قال معاذ اللَّه» (به خاطر اطاعت از مردم، نبايد نافرمانى خدا نمود. «لا طاعة لمخلوق فى معصية الخالق»(46))
15- به هنگام خطرِ گناه بايد به خدا پناه برد. «قال معاذ اللّه»*
16- در كاخ حكومتى نيز مى‏توان پاك، عفيف، صادق و امين بود. «قال معاذ اللّه»*
17- خطر غريزه‏ى جنسى به قدرى است كه براى نجات از آن بايد خدا به فرياد برسد. «معاذ اللّه»*
18- انسان هواپرست از رسوايى ظاهرى هراس دارد (زليخا درها را محكم بست ولى خداپرست از خدا) «معاذ اللّه»*
19- انجام گناه (زنا)، با كرامت انسانى ناسازگار است. «معاذ اللّه»*
20- ياد خدا به نفس، نقش مهمى در ترك گناه دارد. «معاذ اللّه»*
21- اولين اقدام عليه گناه، ياد خدا و پناه بردن به اوست. «معاذ اللّه»*
22- بهترين نوع تقوا آن است كه به خاطر لطف، محبّت و حقّ خداوندى گناه نكنيم، نه از ترس رسوايى در دنيا يا آتش در آخرت. «معاذ اللَّه انّه ربّى احسن مثواى»
23- ياد كردن الطاف الهى، از عوامل ترك گناه است. «انّه ربّى احسن مثواى»*
24- ياد عاقبت گناه، مانع از ارتكاب آن است. «لايفلح الظالمون»
25- تشويق به زنا يا زمينه‏سازى براى گناه جوانان پاك، ظلم به خود، همسر، جامعه و افراد است. «لايفلح الظالمون»
26- يك لحظه گناه، مى‏تواند انسان را از رستگارى ابدى دور كند. «لايفلح الظالمون»
27- ارتكاب گناه، ناسپاسى و كفران نعمت‏ها است. «لايفلح الظالمون»
28- در هر كارى، بايد عاقبت انديشى كرد. «لايفلح الظالمون»*
29- يوسف‏عليه السلام در بحبوبه درگيرى با زليخا به فكر فلاح بود. «لايفلح الظلمون»*
30- انسانى كه مقام و منزلت خود را مى‏داند خود را به بهاى كم و زودگذر نمى‏فروشد. «لايفلح الظلمون»*
31- اگر از درى ظلم وارد شود، فلاح از در ديگر بيرون مى‏رود.«لايفلح الظلمون»*




۱۷ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 24

-----------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَن رَّءَا بُرْهَنَ رَبِّهِ كَذَ لِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَآءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و همانا (همسر عزيز مصر) قصد او (يوسف) را كرد و او نيز اگر برهان پروردگارش را نمى‏ديد (بر اساس غريزه) قصد او را مى‏كرد. اينگونه (ما او را با برهان كمك كرديم) تا بدى و فحشاء را از او دور كنيم، چرا كه او از بندگان برگزيده ما است.
----------------------------------------------
نکته ها
امام صادق‏عليه السلام فرمود: «برهان ربّ» همان نور علم، يقين و حكمت بود كه خداوند در آيات قبل فرمود: «و آتيناه حكماً و علماً».(47)
و آنچه در بعضى روايات آمده كه مراد از برهان، مشاهده قيافه‏ى پدر يا جبرئيل است، سند محكمى ندارد.
در قرآن بارها از همّت و تصميم دشمنان خدا براى توطئه نسبت به اولياى الهى، سخن به ميان آمده كه خداوند نقشه‏هاى آنان را نقش بر آب نموده است.
در برگشت از جنگ تبوك منافقان خواستند با رم دادن شتر پيامبر، حضرت را به شهادت برسانند ولى نشد؛ «و همّوا بما لم ينالوا»(48) يا تصميم بر منحرف كردن پيامبر گرفتند؛ «لهمّت طائفة منهم ان يضلّوك»(49) و يا تصميم بر تجاوز گرفتند كه نشد. «اذهمّ قوم ان يبسطوا اليكم ايديهم فكفّ ايديهم عنكم»(50)
يوسف، معصوم و پاكدامن بود؛ به دليل گفتار همه‏ى كسانى كه به نحوى با يوسف رابطه داشته‏اند و ما نمونه‏هايى از آن را بيان مى‏كنيم:
1. خداوند فرمود: «لنصرف عنه السوء والفحشاء انّه من عبادنا المخلصين» (ما يوسف را با برهان كمك كرديم) تا بدى و فحشا را از او دور كنيم، زيرا او از بندگان برگزيده‏ى ماست.
2. يوسف مى‏گفت: «ربّ السّجن احبّ الىّ مما يدعوننى اليه» پرودگارا! زندان براى من از گناهى كه مرا به آن دعوت مى‏كنند بهتر است. در جاى ديگر گفت: «انّى لم اخنه بالغيب» من به صاحبخانه‏ام در غياب او خيانت نكردم.
3. زليخا گفت: «لقد راودته عن نفسه فاستعصم» به تحقيق من با يوسف مراوده كردم و او معصوم بود.
4. عزيز مصر گفت: «يوسف اعرض عن هذا و استغفرى لذنبك » اى يوسف تو اين ماجرا را مسكوت بگذار و به زليخا گفت: از گناهت استغفار كن.
5. شاهدى كه گواهى داد و گفت: اگر پيراهن از عقب پاره شده معلوم مى‏شود كه يوسف پاكدامن است. «ان كان قميصه...»
6. زنان مصر كه گفتند: «ما علمنا عليه من سوء» ما هيچ گناه وبدى درباره‏ى او سراغ نداريم.
7. ابليس كه وعده‏ى فريب همه را داد، گفت: «الاّ عبادك منهم المخلصين» من حريف برگزيدگان نمى‏شوم و اين آيه يوسف را مخلص ناميده است.
________________________________
46) بحار، ج 10، ص 227.
47) تفسير كشف الاسرار.
48) توبه، 74.
49) نساء، 113.
50) مائده، 11.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- اگر امداد الهى نباشد، پاى هر كسى مى‏لغزد. «همّ بها لو لا أن رَآ برهان ربّه»
2- در هر صحنه‏اى، امكان رؤيت برهان ربّ وجود دارد. «همّت به... رَآ برهان ربّه»*
3- انبيا در غرايز مانند ساير انسان‏ها هستند، ولى به دليل ايمان به حضور خدا، گناه نمى‏كنند. «همّ بها لولا أن رَآ برهان ربّه»
4- غفلت از ياد الهى، زمينه‏ى ارتكاب گناه و توجّه به آن، عامل محفوظ ماندن در گناه است. «همّ بها لولا أن رَآ برهان ربّه»*
5 - مخلص شدن موجب محفوظ ماندن شخص از گناه مى‏گردد. «لنصرف عند السوء... انّه من عبادنا المخلصين»*
6- عبادت خالصانه رمز موفقيّت در دورى از گناه است. «لنصرف عنه السوء... انّه من عبادنا المخلصين»*
7- خداوند، بندگان مخلص را حفظ مى‏كند. «لنصرف عنه... انّه من عبادنا المخلصين»
8 - بدى و فحشا با مخلص بودن يكجا جمع نمى‏شود. «لنصرف عند السوء... المخلصين»*
9- مخلص شدن مخصوص يوسف‏عليه السلام نيست، مى‏توان با پيمودن راه آن حضرت به مقام مخلصين نزديك شد. «انّه من عبادنا المخلصين»*





۱۷ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 25

-----------------------------------------------
آيه
وَاسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِن دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَا الْبَابِ قَالَتْ مَا جَزَآءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً إِلَّا أَن يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
-----------------------------------------------
ترجمه
و هر دو به سوى در سبقت گرفتند و آن زن پيراهن يوسف را از پشت دريد. ناگهان شوهرش را نزد در يافتند. زن (با چهره حق به جانبى براى انتقام از يوسف يا تبرئه خويش) گفت: كيفر كسى كه به همسر تو قصد بد داشته جز زندان و يا شكنجه دردناك چيست؟
--------------------------------------------
نکته ها
«استباق» به معناى سبقت و پيشى‏گرفتن دو يا چند نفر از يكديگر است، يوسف براى فرار از گناه به سوى در فرار كرد و زليخا نيز به دنبال او مى‏دويد. گويا به سوى در مسابقه گذارده‏اند. «قدّ» به معناى پاره شدن پارچه از طرف طول است. «لفاء» به يافتن ناگهانى چيزى گفته مى‏شود.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- گفتن «معاذ اللَّه» به تنهايى كفايت نمى‏كند، بايد از گناه فرار كرد. «استبقا»
2- گاهى ظاهر عمل يكى است، ولى هدف‏ها مختلف است. (يكى مى‏دود تا به گناه آلوده نشود، ديگرى مى‏دود تا آلوده بكند.) «استبقا»
3- هجرت و فرار از گناه، لازم است. «استبقا الباب»
4- بهانه‏ى بسته بودن در براى تسليم شدن در برابر گناه كافى نيست، بايد به سوى درهاى بسته حركت كرد شايد باز شود. «استبقا الباب»
5 - مجرم معمولاً از خود جاى پا باقى مى‏گذارد. «قدّت قميصه من دُبُر»*
6- گاه بايستى سرزده به منازل و محل كار سركشى كرد. «الفَيا»*
7- گاهى شاكى، خود مُجرم است.«قالت ما جزاء...»
8 - گنهكار براى تبرئه خود، از عواطف واحساسات بستگان خود استمداد مى‏كند. «باهلك»
9- صاحبان قدرت معمولاً اگر مقصّر باشند، ديگران را متّهم مى‏كنند. «مَن اراد باهلك سوء»*
10- مجرم براى تبرئه خود، به ديگران اتهام مى‏بندد. «اراد باهلك سوء»
11- چه بسا سخن حقّى كه از آن باطل طلب شود. (كيفر براى كسى كه سوء قصد به زن شوهردار دارد، حرف حقّى است، امّا چه فردى سوء قصد داشته بايد بررسى شود) «اراد باهلك سوءً الاّ ان يسجن»*
12- زليخا عاشق نبود، بلكه هوس‏باز بود؛ چرا كه عاشق حاضراست جانش را فداى معشوق كند، نه اين كه او را متهم و به زندان افكند. «اراد باهلك سوء...»*
13- زندان و زندانى نمودن مجرمان، سابقه تاريخى دارد. «يسجن»
14- اعلام كيفر، نشانه‏ى قدرت همسر عزيز بود. «يسجن او عذاب اليم»
15- عشق هوس‏آلود، گاهى عاشق را قاتل مى‏كند. «ان يسجن او عذاب اليم»
16- زليخا داراى نفوذ در دستگاه حكومتى و خط دهنده بوده است. «الاّ ان يسجن او عذاب اليم»*





۱۷ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 26، 27

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ هِىَ رَاوَدَتْنِى عَن نَّفْسِى وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِّنْ أَهْلِهَآ إِن كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ‏
وَ إِن كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَ هُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ
----------------------------------------------
ترجمه
(يوسف) گفت: او خواست كه از من (برخلاف ميلم) كام گيرد و شاهدى از خانواده زن، شهادت داد كه اگر پيراهن يوسف از جلو پاره شده، پس زن راست مى‏گويد و او از دروغگويان است. (زيرا در اين صورت او وهمسر عزيز، از روبرو درگير مى‏شدند وپيراهن از جلو چاك مى‏خورد.)
و اگر پيراهن او (يوسف) از پشت پاره شده، پس زن دروغ گفته و او از راستگويان است.
---------------------------------------------
نکته ها
در برخى روايات، شاهد را كودكى معرّفى كرده‏اند كه مثل عيسى‏عليه السلام در گهواره به سخن آمد، ولى چون سند محكمى ندارد، نمى‏توان به آن اعتنا كرد. امّا بهتر است شاهد را يكى از مشاوران عزيز بدانيم كه فاميل همسر و داراى هوش و ذكاوت بود و همانند عزيز مصر، شاهد اين اتّفاق گرديد، و الاّ اگر خود شاهد اصل ماجرا بود، معنى نداشت كه به صورت جمله شرطيه، شهادت دهد و بگويد: «اِن كان...».
يوسف، ابتدا سخنى نگفت و شايد اگر همسر عزيز حرفى و تهمتى نمى‏زد، يوسف حاضر نمى‏شد آبروى او را بريزد و بگويد: «هى راودتنى»
گاهى برخى از پاكان در معرض تهمت قرار گرفته‏اند: در ميان زنان، پاكدامن‏تر از مريم نبود، امّا او را متّهم به ناپاكى كردند، در ميان مردان نيز كسى به پاكى يوسف يافت نمى‏شد، به او هم نسبت نارواى زنا دادند. امّا خداوند در هردو مورد به بهترين وجه پاكى آنان را ثابت نمود.
در داستان يوسف، پيراهن او نقش آفرين است: در اينجا؛ پارگى پيراهن از پشت، دليل بى‏گناهى او و كشف جرم همسر عزيز گرديد و در جاى ديگر؛ پاره نشدن پيراهن موجب كشف جرم برادران او گرديد. زيرا بعد از انداختن يوسف به چاه، وقتى برادران پيراهن او را آغشته به خون كرده و به پدر نشان دادند و گفتند: يوسف را گرگ خورده است، پدر پرسيد: پس چرا پيراهن او پاره نشده است؟! در پايان داستان نيز، پيراهنِ يوسف، وسيله‏ى بينا شدن چشم پدر گرديد.
-------------------------------------------
پيام ها
1- متّهم بايد از خود دفاع و مجرم اصلى را معرفى كند. حضرت يوسف‏عليه السلام در برابر جمله «ما جزاء مَن اراد باهلك سوءً» با گفتن «هِىَ راودتنى»، پاسخ مناسبى به زليخا داد.*
2- كسى كه در مقام قضاوت است بايد شكايت شاكى و دفاع متهم را بشنود و مدارك را بررسى كند و سپس نظر دهد. (در اين ماجرا همسر گفت كه يوسف سوء قصد داشته، «اراد باهلك سوء» يوسف تهمت را رد كرد و گفت: «هى راودتنى» شاهد نيز علامت صدق و كذب را از راه پاره شدن پيراهن جلو تا پشت سر مطرح كرد)*
3- دفاع از بى گناه، واجب است و سكوت در همه جا زيبا نيست. «شهد شاهد»
4- كمك به روشن شدن حقيقت، كارى پسنديده است. «و شهد شاهد»*
5 - خداوند از راهى كه هيچ انتظارش نمى‏رود، افراد را حمايت مى‏كند. «شهد شاهد من اهلها»
6- آنجا كه خدا بخواهد، بستگان مجرم عليه او شهادت مى‏دهند. «شهد شاهد من اهلها»
7- در شهادت و داورى، مراعات حسب، نسب، موقعيّت و خويشاوندى متّهم، جايز نيست. «شهد شاهد من اهلها»
8 - شهادت خويشان عليه يكديگر، سبب اطمينان بيشترى مى‏شود. «شاهد من اهلها»*
9- در قضاوت، بيش از توجّه به گفته‏هاى شاكى و متهم، به بررسى مدارك و اسناد توجّه شود. «قالت ما جزاءُ... قال هى راودتنى... شهد شاهد... ان كان قميصه...»*
10- در قضاوت، هر جرمى كارشناس نياز دارد. «شهد شاهد... ان كان قميصه...»*
11- در جرم‏شناسى از آثار ظريف به جاى مانده، مجرم شناخته و مسايل كشف مى‏شود. «ان كان قميصه...»
12- قاضى مى‏تواند بر اساس قرائن، حكم كند. «ان كان قميصه قُدّ من قُبُل فصدقت و هو من الكاذبين»
13- بكارگيرى روشهاى جرم‏شناسى براى تشخيص جرم و مجرم، لازم است. «ان كان قميصه قدّ من دبر...»





۱۷ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 28

-----------------------------------------------
آيه
فَلَمَّا رَءَا قَمِيصَهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
پس همينكه (عزيز مصر) پيراهن او را ديد كه از پشت پاره شده است، (حقيقت را دريافت و) گفت: بى‏شك اين از حيله شما زنان است. البته حيله شما شگرف است.
---------------------------------------------
نکته ها
با اينكه قرآن، كيد شيطان را ضعيف مى‏داند: «انّ كيد الشيطان كان ضعيفا»(51) ولى در اين آيه، كيد زنان بزرگ شمرده شده است. به گفته‏ى تفسير صافى، اين به خاطر آن است كه وسوسه شيطان غيابى و سارقانه است، ولى وسوسه زن با لطف و محبّت و حضورى و دائمى است.
گاهى خداوند كارهاى بزرگ را با وسيله‏هاى كوچك انجام مى‏دهد. مثلاً سرنگونى سپاه ابرهه را با پرندگان ابابيل، حفظ جان پيامبر اسلام را با تار عنكبوت، آموزش دفن ميّت را با كلاغ، اثبات پاكى مريم‏عليها السلام را با سخن گفتن نوزاد، پاكى يوسف را با پاره شدن پيراهن، ايمان آوردن يك كشور را با سفر هُدهُد و كشف اصحاب كهف را با نمونه پول، تحقّق بخشيده است.
______________________________
51) نساء، 76.
----------------------------------------------
پيام ها
1- قضاوت بر اساس ادلّه و بدور از حبّ و بغض‏ها، مقتضاى عدالت است. «فلمّا رأى قميصه... قال انّه من كيدكنّ»*
2- استدلال منطقى، هر انسانى را مطيع و منقاد مى‏كند. (عزيز مصر مطيع سخن شاهد شد) «شهد شاهد... قال انّه من كيدكنّ»*
3- آثار و مدارك صحنه جرم بايد به دقت مشاهده و بررسى شود. «قُدّ من دُبر»*
4- وقتى به نتيجه قطعى رسيديد، در اعلان حكم ترديد نكنيد. «فلمّا رأى... قال»*
5 - عزيز مصر داراى عدالت نسبى و انصاف در برخورد با موضوعات بوده است. (چون بدون پرسش و پاسخ كسى را متهم نكرد و پس از آن نيز حقّ را به يوسف داد). «فلمّا رأى... انّه من كيدكنّ»*
6- حقّ، پشت پرده نمى‏ماند و مجرم روزى رسوا مى‏شود. «انّه من كيدكنّ»
7- سخن حقّ را گرچه تلخ و بر ضرر باشد بپذيريم. (عزيز پذيرفت كه مقصّر همسر اوست) «انّه من كيدكنّ»*
8 - از مكر زنان ناپاك بترسيد كه حيله‏ى آنان خطرناك است. «انّ كيدكنّ عظيم»
9- گاهى مكر و حيله هر قدر هم بزرگ باشد، قابل كشف و افشاست. «فلمّا رأى... قال انّه من كيدكنّ انّ كيدكنّ عظيم»





۱۷ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 29

-----------------------------------------------
آيه
يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَا وَاسْتَغْفِرِى لِذَنبِكَ إِنَّكِ كُنتِ مِنَ الْخَاطِئِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
(عزيز مصر به يوسف گفت:) يوسف از اين مسئله صرف نظر كن (و آن را بازگو نكن و به همسرش نيز خطاب كرد:) و تو براى گناهت استغفار كن چون قطعاً از خطاكاران بوده‏اى.
--------------------------------------------
پيام ها
1- عزيز مصر مى‏خواست مسئله مخفى بماند، ولى مردم دنيا در تمام قرن‏ها از ماجرا با خبر شدند، تا پاكى يوسف ثابت شود. «يوسف اعرض عن هذا»
2- اعمال زشت افراد را نبايد بر ملا كرد. «اعرض عن هذا»*
3- عزيز مصر به خاطر جايگاهش از يوسف خواست تا از جريان صرف نظر كند. «اعرض عن هذا»*
4- عزيز مصر نيز همچون ساير كاخ‏نشينان، نسبت به مسئله‏ى ناموس و غيرت تساهل كرد و به استغفار اكتفا كرد و از توبيخ همسر به صورت جدّى خوددارى نمود!. «و استغفرى»
5 - رهبران غيرالهى، قدرت برخورد قاطع نسبت به بستگان متخلف خودشان را ندارند. «و استغفرى»
6- تلاش زن براى برقرارى رابطه با غير همسر خويش، امرى ناروا و نامشروع است. «واستغفرى لذنبك»
7- روابط لجام گسيخته جنسى و هوسرانى، حتّى در بين غير متديّنين به اديان الهى، كارى ناپسند شمرده مى‏شده است. «استغفرى لذنبك»*





۱۷ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 30

-----------------------------------------------
آيه
وَ قَالَ نِسْوَةٌ فِى الْمَدِينَةِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُرَ وِدُ فَتَهَا عَن نَّفْسِهِ قَدْ شَغَفَهَا حُبّاً إِنَّا لَنَرَيَهَا فِى ضَلَلٍ مُّبِينٍ
----------------------------------------------
ترجمه
زنانى در شهر (زبان به ملامت گشودند) و گفتند: همسر عزيز با غلامش مراوده داشته و از او كام خواسته است. همانا يوسف او را شيفته خود كرده است. به راستى ما او را در گمراهى آشكار مى‏بينيم.
----------------------------------------------
نکته ها
«شغاف» به پيچيدگى بالاى قلب يا پوسته نازك روى قلب، كه همچون غلاف آنرا در برمى‏گيرد، گفته شده است. جمله‏ى «شَغَفها حُبّاً» يعنى علاقه‏ى يوسف به قلب زليخا گره خورده و عشق شديد شده است.(52)
دو گروه درباره يوسف گفتند: علاقه‏ى بيش از حدّ به او نشانه‏ى گمراهى است: يكى برادرانش كه به جهت محبّت پدر به يوسف، پدر را گمراه خوانده و گفتند: «انّ ابانا لفى ضلال مبين» و ديگرى زنانِ مصر كه به جهت علاقه‏ى شديد زليخا به يوسف، زليخا را گمراه خوانده و گفتند: «انّا لنراها فى ضلال مبين».
هر كس يوسف را براى خود مى‏خواهد؛ يعقوب او را فرزند خود مى‏داند؛ «يا بُنىّ» كاروان او را سرمايه خود مى‏داند؛ «شروه بثمن بخس» عزيز مصر او را فرزند خوانده مى‏داند؛ «نتّخذه ولدا» زليخا او را معشوق خود مى‏داند؛ «شغفها حبّاً» زندانيان او را تعبير كننده خواب خود مى‏دانند؛ «نبّئنا بتأويله» ولى خداوند او را برگزيده و رسول خود مى‏داند؛ «يجتبيك ربّك» و آنچه براى يوسف ماند، همين مقام رسالت بود. «واللّه غالب على امره»
_____________________________
52) تفسير نمونه.
--------------------------------------------
پيام ها
1- اخبار مربوط به خانواده مسئولان، زود شايع مى‏گردد، پس بايد مراقب رفتارهاى خود باشند. «قال نسوة... اِمرأت العزيز»
2- بستن درها براى انجام گناه نيز مانع رسوايى نمى‏شود. «قال نسوة... اِمرأت العزيز تراود»
3- خطاهاى افراد خانواده به مرد و سرپرست خانواده منتسب مى‏شود. «امرئة العزيز تُراود فتاها»*





۱۷ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 31

-----------------------------------------------
آيه
فَلَمَّا سَمِعَتْ بِمَكْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَيْهِنَّ وَأَعْتَدَتْ لَهُنَّ مُتَّكَاً وَءَاتَتْ كُلَّ وَ حِدَةٍ مِّنْهُنَّ سِكِّيناً وَقَالَتِ اخْرُجْ عَلَيْهِنَّ فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَ قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ وَقُلْنَ حَشَ‏لِلَّهِ مَا هَذَا بَشَراً إِنْ هَذَآ إِلَّا مَلَكٌ كَرِيمٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
پس چون (همسر عزيز) نيرنگ (وبدگويى) زنان (مصر) را شنيد، (كسى را براى دعوت) به سراغ آنها فرستاد و براى آنان (محفل و) تكيه‏گاهى آماده كرد و به (دست) هر يك چاقويى داد (تا ميوه ميل كنند) و به يوسف گفت: بر زنان وارد شو. همينكه زنان او را ديدند (از زيبايى) بزرگش يافتند و دست‏هاى خود را (به جاى ميوه) عميقاً بريدند و گفتند منزه است خداوند، اين بشر نيست، اين نيست جز فرشته‏اى بزرگوار.
-------------------------------------------
نکته ها
«قطّعن» از ريشه‏ى «قطع»، به معناى بريدن است كه چون به باب تفعيل در آمده، اين معنا را نيز مى‏رساند كه زنان حاضر در جلسه چون يوسف را ديدند به قدرى مبهوت شدند كه مواضع متعدّدى از دست خويش را بريدند و قطعه قطعه كردند.
«حاشا» به معنى در حاشيه و كنار بودن است. رسم بوده كه هرگاه مى‏خواستند شخصى را از عيبى منزه بدانند، اوّل خدا را تنزيه مى‏كردند سپس آن شخص را.(53)
همسر عزيز مصر زن سياستمدارى بود و با مهمانى دادن توانست مشت رقبا را باز كند و آنان را غافلگير نمايد.
__________________________
53) تفسيرالميزان.
---------------------------------------
پيام ها
1- گاهى هدف از بازگو كردن مسايل ديگران، دلسوزى نيست، بلكه حسادت و توطئه و نقشه عليه آنان است. «بمكرهنّ»
2- شايد زنان مصر با انتشار خبر عشق زليخا به يوسف‏عليه السلام مى‏خواستند بدين وسيله يوسف را مشاهده كنند. «بمكرهنّ»*
3- گاهى بايد پاسخ مكر را با مكر داد. (زنان با بازگوكردن راز همسر عزيز مصر، نقشه كشيدند و او با يك ميهمانى، نقشه آنان را پاسخ داد.) «ارسلت اليهنّ»
4- زليخا براى كنترل جوسازى عليه خود، اقدام به توجيه افراد عمده‏اى كه در جوسازى و انتشار اخبار دخيل بودند پرداخت. (واضح است كه دعوت شدگان همه‏ى زنان منطقه نبودند) «فلمّا سمعت بمكرهنّ ارسلت اليهنّ»*
5 - مجرم گاه براى تنزيه خود، جرم را گسترش مى‏دهد و آن را عادّى جلوه مى‏دهد. «فلمّا سمعت بمكرهنّ ارسلت اليهنّ»*
6- سرويس جداگانه براى هر ميهمان كارى پسنديده و ارزشمند است. «آتت من واحدة منهنّ سكّيناً»*
7- اطاعت از مولى و صاحب تا وقتى معصيت نباشد لازم است. «قالت اخرج عليهنّ فلمّا رأينه»*
8 - شنيدن كى بود مانند ديدن. «فلمّا رأينه اكبرنه»*
9- انسان به طور فطرى در برابر بزرگى و بزرگوارى، تواضع مى‏كند.«اكبرنه»
10- زليخا خواست به زنان مصر تفهيم كند كه شما يك لحظه يوسف را ديديد، طاقت از كف داديد؛ او شبانه روز در خانه من است؟! «فلمّا رأينه اكبرنه و قطّعن ايديهنّ»*
11- در انتقاد عجله نكنيد، شايد شما هم اگر به جاى او بوديد مثل او مى‏شديد. «قطّعن ايديهنّ» (انتقاد كنندگان وقتى يوسف را ديدند، همه مثل زن عزيز مصر گرفتار شدند)
12- انسان تا وقتى در معرض امتحان قرار نگرفته ادّعايى دارد؛ امّا گاهى كه مورد آزمايش قرار گرفت، ناخودآگاه ماهيّت خود را نشان مى‏دهد. «فلمّا رأينه اكبرنه و قطّعن ايديهنّ»*
13- عشق كه آمد، انسان بريدن دست خودش را نمى‏فهمد. «قطّعن ايديهنّ» (اگر شنيده‏ايد كه حضرت على‏عليه السلام به هنگام نماز، از پايش تير را كشيدند و متوجّه نشد، تعجّب نكنيد. زيرا اگر عشق سطحى دنيوى تا بريدن دست پيش مى‏رود، عشق معنوى و عميق به جمال واقعى، چه خواهد كرد!.)
14- يوسف در زيبايى بى نظير و در عين حال در عفت الگويى براى همگان است. «فلمّا رأينه اكبرنه... قلن حاش للّه»*
15- جمال يوسف‏عليه السلام موجب گرفتارى او شد، ولى علم و تقوايش موجب نجات او گرديد. (آرى جمال معنوى مهم‏تر از جمال ظاهرى است)*
16- مردم مصر در آن زمان، به خداوند و فرشتگان ايمان داشتند. «حاش للّه... ملك كريم»




۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 32

-----------------------------------------------
آيه
قَالَتْ فَذَ لِكُنَّ الَّذِى لُمْتُنَّنِى فِيهِ وَلَقَدْ رَ وَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ فَاسْتَعْصَمَ وَ لَئِنْ لَّمْ يَفْعَلْ مَآ ءَامُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُوناً مِّنَ الصَّغِرِينَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
(همسر عزيز مصر به زنانى كه دست خود را بريده بودند) گفت: اين همان كسى است كه مرا درباره او ملامت مى‏كرديد. و البته من از او كام خواستم ولى او پاكى ورزيد. و اگر آنچه را به او دستور مى‏دهم انجام ندهد، حتماً زندانى خواهد شد و قطعاً از خوارشدگان خواهد بود.
-----------------------------------------------
نکته ها
شرايط اجتماعى و روانى، در نوع عكس‏العمل افراد تأثير دارد. همسر عزيز آنگاه كه از افشاى كار زشت خود مى‏ترسد، درها را مى‏بندد، «غلقّت الابواب»، امّا هنگامى كه زنان مصر را همراه و همداستان خود مى‏بيند، علناً مى‏گويد: «أنا راودته» من او را فرا خواندم. در جامعه نيز وقتى حساسيّت به زشتى گناه از بين برود، گناه آسان مى‏شود.
شايد براى جلوگيرى از همين امر است كه در دعاى كميل مى‏خوانيم: «اللّهم اغفر لى الذنوب الّتى تَهتك العِصَم» خداوندا! گناهانى كه پرده حيا را پاره مى‏كند برايم بيامرز. زيرا گناه در ابتدا انجامش براى انسان سنگين است، امّا همين كه پرده حيا برافتاد آسان مى‏شود.
---------------------------------------------
پيام ها
1- ديگران را ملامت نكنيد كه خود گرفتار مى‏شويد. «فذلكنّ الّذى لمتنّنى فيه»
2- عشق گناه آلود، سبب رسوائى مى‏شود. «لقد راودته»
3- دروغگو رسوا مى‏شود. كسى كه ديروز گفت: يوسف قصد سوء داشته؛ «اراد باهلك سوء» امروز مى‏گويد: «لقد راودته» من قصد كام گرفتن از او را داشتم.
4- اخلاص و عفّت پاكان، سبب رسوايى ناپاكان مى‏شود. «و لقد راودته عن نفسه»*
5 - گاهى دشمن هم به پاكى شخص مقابل، گواهى مى‏دهد. «فاستعصم» (وجدان مجرم نيز گاهى بيدار مى‏شود.)
6- پاكى، لازمه‏ى نبوّت است. «فاستعصم ...»
7- چه پاكانى كه به خاطر خودكامگان به زندان مى‏روند. «فاستعصم... ليسجننّ»
8 - گناهكاران براى رسيدن به هدف خويش از هر وسيله‏اى استفاده مى‏كنند. «و لئن لم يفعل ما آمره ليسجننّ»*
9- قدرت اگر با ايمان و تقوا همراه نباشد براى هواى نفس مورد استفاده قرار مى‏گيرد. «ما آمره ليسجننّ»*
10- زليخا در دستگاه حكومتى مصر داراى نفوذ بوده است. «ليسجننّ»*
11- سوء استفاده از قدرت، حربه‏ى طاغوتيان است. «ليسجننّ»
12- تهديد به حبس وتحقير، حربه وشيوه‏ى طاغوتيان است. «ليسجننّ،... الصاغرين»
13- هواى نفس به قدرى نيرومند است كه حتّى با رسوايى نيز به راه خود ادامه مى‏دهد. «راودته... و لئن لم يفعل ما آمره...»*
14- عاشقِ شكست خورده، دشمن مى‏شود. «قالت... ليسجنّن و ليكوناً من الصاغرين»




۲۰ آبان ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۲۳,۸۰۸ بازدید
۱۹ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۶,۷۱۹ بازدید
۲۲ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۵۳۰ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۸,۵۹۷ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۱۷ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۷۷ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۵,۰۳۸ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۶۰,۰۲۵ بازدید
۷ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۵۲۴ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۵,۲۰۱ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۸۸ کاربر آنلاین است. (۱۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۸۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!