به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲۰ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 33

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَىَّ مِمَّا يَدْعُونَنِى إِلَيْهِ وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّى كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُن مِّنَ الْجَهِلِينَ
------------------------------------------------
ترجمه
(يوسف) گفت: پرودگارا؛ زندان براى من از آنچه مرا به سوى آن مى‏خوانند محبوب‏تر است. و اگر حيله آنها را از من باز نگردانى من به سوى آنها تمايل مى‏كنم و از جاهلان مى‏گردم.
-----------------------------------------------
نکته ها
يوسف سراپا جوانمرد بود؛ يكبار فداى حسادت برادران شد و خصومت نكرد. بار ديگر هدفِ عشقِ زليخا شد، ولى گناه نكرد. بار سوم به هنگام قدرت، از برادران انتقام نگرفت. بار چهارم همين كه كشور را در خطر ديد به جاى تقاضاى برگشت به وطن، تقاضاى تدبير امور اقتصادى و نجات كشور را داد.
براى هر كس، محبوبى است؛ براى يوسف پاكدامنى از زندان محبوب‏تر است. براى گروهى دنيا محبوب‏تر است؛ «الّذين يستحبّون الحياة الدنيا»(54) اما براى مؤمن خداوند محبوب‏تر است. «والّذين آمنوا اشدّ حبّاً للّه»(55)
_______________________________
54) ابراهيم، 3.
55) بقره، 165.
----------------------------------------------
پيام ها
1- توجّه به ربوبيّت خدا، از آداب دعاست. «ربّ»
2- اولياى خدا، فشار زندگى شرافتمندانه را، از رفاه در گناه بهتر مى‏دانند. «ربّ السجن احبّ الىّ»
3- هر آزادى ارزش نيست وهر زندانى عيب نيست. «ربّ السّجن احبّ»
4- انسان با استمداد از خداوند، مى‏تواند در هر شرايطى از گناه فاصله بگيرد. «ربّ السجن احبّ» (هجرت از محيط گناه لازم است.)
5 - رنج و سختى نمى‏تواند مجوز ارتكاب گناه باشد. «ربّ السجن احبّ...»
6- دعا و نيايش و استمداد از خداوند، يكى از راههاى مصون ماندن از گناه و انحرافات جنسى است. «ربّ السجن احبّ...»
7- شخصيّت انسان به روح اوبستگى دارد، نه جسم او. اگر روح آزاد باشد، زندان بهشت است واگر روح در فشار باشد، كاخ هم زندان مى‏شود.«السجن احبّ»
8 - جداسازى محيط به خاطر مصون ماندن افراد از گناه، كارى شايسته است. (يوسف خواهان جدا شدن بود، حتّى اگر به قيمت زندان رفتن باشد)*
9- رضايت خداوند بر رضايت مردم ترجيح دارد. «ربّ السجن احبّ الىّ ممّا يدعوننى اليه»*
10- هيچ كس بدون لطف خداوند، محفوظ نمى‏ماند. «و الاّ تصرف عنّى...» در شرايط بحرانى تنها راه نجات، اتكا به خداوند است.
11- آزمايش‏هاى الهى هر لحظه سخت‏تر ميشود. (يوسف قبلاً گرفتار يك زن بود، حال گرفتار چندين زن شده است.) «كيدهنّ، اليهنّ»
12- راضى كردن مردم به قيمت ناخشنودى خدا، جهل است. «اكن من الجاهلين»
13- گناه، موجب سلب علوم خدادادى و موهبت‏هاى الهى است. (در آيات قبل خوانديم: «آتيناه حكماً و علماً» و در اينجا يوسف مى‏فرمايد:) «اكن من الجاهلين»
14- جهل تنها بيسوادى نيست، انتخاب لذّت آنى و چشم‏پوشى از رضاى خدا، جهل محض است. «اكن من الجاهلين»
15- گناه، كارى جاهلانه است. «اكن من الجاهلين»*
16- عمل نكردن به دانسته‏ها، انسان را در رديف جاهلان قرار مى‏دهد. «اكن من الجاهلين»*





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 34

-----------------------------------------------
آيه
فَاسْتَجَابَ لَهُ رَبُّهُ فَصَرَفَ عَنْهُ كَيْدَهُنَّ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
پس پرودگارش (در خواست) او را اجابت كرد و حيله زنان را از او برگرداند، زيرا كه او شنواى داناست.
------------------------------------------------
پيام ها
1- مردان خدا، مستجاب الدعوة هستند. «فاستجاب له»
2- گاهى شدايد و سختى‏ها زمينه‏ى پيدا شدن امداد الهى و راه نجات است. «ربّ السجن... فاستجاب»*
3- پاكدامنى و عفاف، موجبات استجابت دعا را فراهم مى‏سازد. «ربّ السجن احبّ... فاستجاب»*
4- درخواست خالصانه از خداوند، استجابت و عنايت او را در پى دارد. «ربّ... فاستجاب»*
5 - دعاى يوسف براى مصون ماندن از كيد زنان مصر سريعاً مستجاب شد. (حرف «فاء» در «فاستجاب»، رمز سرعت است)*
6- هر كس به خدا پناه ببرد، محفوظ مى‏ماند. «فاستجاب له ربّه فصرف عنه كيدهنّ»
7- گاهى كار دشمن به نفع ما تمام مى‏شود. (دشمن يوسف را به زندان انداخت، كه مايه‏ى خلاصى يوسف از زليخا بود) «فصرف عنه كيدهنّ»*
8 - استجابت دعا، دليل بر شنوايى و بينايى و علم خداوند است. «فاستجاب... هو السميع العليم»
9- كسانى كه مورد مراجعه مردم هستند بايد در آغاز خوب بشنوند، سپس با دانش خود به حلّ و فصل مشكل بپردازند؛ چنانكه خداوند نيز در مقام اجابت دعا چنين است. «فاستجاب... هو السميع العليم»*





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 35

-----------------------------------------------
آيه
ثُمَّ بَدَا لَهُم مِّن بَعْدِ مَا رَأَوُاْ الْأَيَتِ لَيَسْجُنُنَّهُ حَتَّى‏ حِينٍ
----------------------------------------------
ترجمه
سپس بعد از آن همه نشانه‏ها و شواهدى كه (براى پاكى يوسف) ديدند، اينگونه برايشان جلوه كرد كه او را تا مدتى زندانى كنند.
----------------------------------------------
پيام ها
1- يك ديوانه، سنگى را در چاه مى‏اندازد، صد نفر عاقل نمى‏توانند آنرا در آورند. يك زن عاشق شد، مردان متعدّد و رجال مملكتى نتوانستند اين رسوايى را چاره‏انديشى كنند. «بدا لهم من بعد ما رأوا»
2- كاخ‏نشينى معمولاً با بى‏پروايى و پررويى همراه است. «من بعد ما رأوا الايات ليسجننّه» با اين همه دليل بر پاكى يوسف، باز هم او محكوم به زندان مى‏شود.
3- زيبايى، هميشه خوشبختى‏آور نيست، دردسر هم دارد. «ثمّ بدا لهم... ليسجننّه»
4- معمولاً در دربارها و كاخهاى طاغوتيان، دادگاه و محاكمه غيابى و تشريفاتى است، تا بى‏گناهان محكوم شوند. «ليسجننّه» (البتّه در مواردى اين گونه نيست)
5 - در جامعه‏ى آلوده، هوسرانان آزاد و تقواپيشگان در زندانند. «ليسجننّه»*
6- افراد خاطى به ويژه قدرتمندان كمتر مسئوليّت عمل خود را مى‏پذيرند و مى‏خواهند ديگران را قربانى كنند. «ليسجننّه»*
7- در نظام‏هاى طاغوتى معصوم‏تر مظلومتر است. «ليسجننّه»*
8 - پاك بودن و پاك ماندن هزينه دارد. «ليسجننّه»*
9- جلوگيرى از رسوايى خاندان عزيز مصر و پايان يافتن شايعات، هدف حكمرانان مصر از زندانى ساختن يوسف بود. «ليسجننّه حتّى حين»*
10- وقتى دستگاه قضايى بر طبق خواسته سياستمداران و افراد ذى نفوذ تصميم مى‏گيرد، مدّت زمان زندان نيز نامشخّص است. «حتّى حين»*





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 36

-----------------------------------------------
آيه
وَدَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيَانِ قَالَ أَحَدُهُمَآ إِنِّى أَرَيَنِى أَعْصِرُ خَمْراً وَقَالَ الْأَخَرُ إِنِّى أَرَيَنِى أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِى خُبْزاً تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ نَبِّئْنَا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَرَيَكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
وبا يوسف دو جوان ديگر وارد زندان شدند. يكى از آن دو (نزد يوسف آمد و) گفت: من در خواب خود را ديدم كه براى شراب (انگور) مى‏فشارم و ديگرى گفت: من خود را در خواب ديدم كه بر سرم نانى مى‏برم و پرندگان از آن مى‏خورند ما را از تعبير خوابمان آگاه ساز، كه ما ترا از نيكوكاران مى‏بينيم.
------------------------------------------------
نکته ها
در حديث مى‏خوانيم: دليل آنكه زندانيان، يوسف را نيكوكار ناميدند، اين بود كه به افراد مريض در زندان رسيدگى مى‏كرد و به نيازمندان كمك و براى ديگران، جا باز مى‏كرد.(56)
_____________________________
56) تفسير نورالثقلين - ميزان الحكمه (سجن).
------------------------------------------
پيام ها
1- زندان يوسف، عمومى بوده است. «معه السِجن»
2- خواب‏ها را ساده نگيريم، در بعضى از آنها اسرارى نهفته است. «أرانى أعصر خمراً» (ممكن است انسان‏هاى عادّى نيز خواب‏هاى مهمى ببينند.)
3- انسان همه جا مى‏تواند مثمر ثمر باشد، حتّى در زندان. «نبّئنا بتأويله»*
4- نيكوكاران با صفاى دل چيزهايى درك مى‏كنند كه ديگران آن را نمى‏يابند. «نبّئنا بتأويله انّا نراك من المحسنين»*
5 - اگر مردم اعتماد به كسى پيدا كنند، تمام رازهاى خود را با او در ميان مى‏گذارند. «انّا نراك من المحسنين»
6- انسان‏هاى وارسته، در زندان نيز روى افراد تأثير مى‏گذارند. «انّا نراك من المحسنين»
7- حتّى مجرمان و گناهكاران نيز براى نيكوكاران، جايگاه شايسته‏اى قايلند. «انّا نراك من المحسنين»
8 - نيكوكاران همه جا حتّى در زندان مورد احترام و پناهگاه مردم هستند. «انّا نراك من المحسنين»*
9- نيكوكارى يوسف‏عليه السلام قدم اوّل او در جذب و تبليغ بود. (احسان و خدمت‏رسانى به زندانيان، سبب جذب قلوب و دريافت لقب محسن از زندانيان شد) *
10- بدون تمكن مالى و آزادى هم مى‏توان محسن بود. (يوسف در زندان نه ثروت داشت، نه آزادى) «انّا نراك من المحسنين»*
11- اوّل نيكوكارى خود را اثبات كنيد، سپس به تبليغ دين بپردازيد. (يوسف كه در نظر مردم نيكوكار شناخته شد، قبل از تعبير خواب دوستان زندانى، به تبليغ و ارشاد آنان پرداخته و به يكتاپرستى دعوت نمود)*
12- دادن آگاهى‏هاى صحيح از مصاديق احسان است. (ما را از اسرار خوابى كه ديده‏ايم آگاه ساز) «انّا نراك من المحسنين»*




۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 37

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ لَا يَأْتِيْكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلَّا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَن يَأْتِيَكُمَا ذَ لِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِى رَبِّى إِنِّى تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لَّا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَهُم بِالْأَخِرَةِ هُمْ كَفِرُونَ
-----------------------------------------------
ترجمه
(يوسف به آن دو نفر كه خواب ديده بودند) گفت: من قبل از آنكه جيره غذايى شما برسد، تأويل خوابتان را خواهم گفت. اين تعبير از چيزهايى است كه پرودگارم به من آموخته است. همانا من آئين قومى را كه به خدا ايمان نمى‏آورند و به قيامت كفر مى‏ورزند، رها كرده‏ام.
----------------------------------------------
نکته ها
در ترجمه بخش اوّل آيه، اين احتمال نيز وجود دارد كه معناى آيه اينگونه باشد: من از جانب خداوند مى‏دانم غذايى كه براى شما خواهند آورد چيست؟ پس مى‏توانم خواب شما را تعبير كنم. يعنى يوسف علاوه بر تعبير خواب از چيزهاى ديگر نيز خبر مى‏داده است. مثل حضرت عيسى‏عليه السلام كه از غذاى ذخيره شده در منازل و يا آنچه مى‏خوردند، خبر مى‏داد.
سؤال: چرا حضرت يوسف‏عليه السلام خواب آنان را فورى تعبير نكرد و آن را به وقتى ديگر و ساعتى بعد موكول كرد؟
پاسخ: فخررازى در تفسير كبير، چند وجه براى آن بيان كرده است:
1. مى‏خواست آنها را در انتظار قرار دهد تا كمى تبليغ و ارشاد كند، شايد شخص اعدامى ايمان آورد و با حسن عاقبت از دنيا برود.
2. مى‏خواست با بيان نوع غذايى كه نيامده، اعتماد آنان را جلب كند.
3. مى‏خواست آنها را تشنه‏تر كند تا بهتر بشنوند.
4. چون تعبير خواب يكى از آنها اعدام بود، كمى طفره رفت تا قالب تهى نكند.
---------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى براى تأثيرگذارى بيشتر، لازم است انسان قدرت علمى و كمالات خود را به ديگران عرضه كند. «قال... نبّأتكما بتأويله»
2- از علم خود براى بهره رساندن به ديگران استفاده كنيم. «نبّأتكما... ممّا علّمنى ربّى»*
3- معلومات و دانسته‏هاى خود را از خدا بدانيم. «ممّا علّمنى ربّى»
4- هدف از آموزشها نيز پرورش است. «علّمنى ربّى »
5 - خداوند حكيم است وبى‏جهت درى را به روى كسى باز نمى‏كند. «علّمنى ربّى» زيرا من؛ «تركتُ ملّة قوم لايؤمنون»
6- كسى كه از ظلمات كفر فرار كند، به نور علم مى‏رسد. «علّمنى ربّى انّى تركت» (دليل علم من تركِ كفر است.)
7- از فرصت‏ها، بهترين استفاده را بكنيد. «نبّاتكما بتأويله... انّى تركتُ ملّة» (يوسف قبل از تعبير خواب، كار فرهنگى و اعتقادى خود را شروع كرد.)
8 - اساس ايمان، تبرّى و تولّى است. در اين آيه برائت از كفّار، «انّى تركت» و در آيه بعد پيروى از ولايت اولياى الهى مطرح است. «واتّبعت»
9- بايد از انتساب مستقيم افراد به انحراف پرهيز كرد و با روش غير مستقيم تبليغ كرد. (يوسف نفرمود: شما از كفر دست بكشيد، بلكه فرمود: من راه كفر را رها كردم) «انّى تركتُ ملّة قوم لايؤمنون»*
10- در تمام اديان، عقيده به توحيد و معاد در كنار يكديگر بوده است. «قوم لايؤمنون باللَّه و هم بالاخرة هم كافرون»





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 38

-----------------------------------------------
آيه
وَاتَّبَعْتُ مِلَّةَ ءَابَآءِى إِبْرَهِيمَ وَإِسْحَقَ وَيَعْقُوبَ مَا كَانَ لَنَآ أَن نُّشْرِكَ بِاللَّهِ مِن شَىْ‏ءٍ ذَ لِكَ مِن فَضْلِ اللَّهِ عَلَيْنَا وَعَلَى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
و آيين پدرانم ابراهيم و اسحاق و يعقوب را پيروى كرده‏ام. براى ما سزاوار نيست كه چيزى را شريك خداوند قرار دهيم. اين از فضل خدا بر ما و بر مردم است ولى بيشتر مردم سپاس‏گزارى نمى‏كنند.
-------------------------------------------------
نکته ها
اصالت خانوادگى، همچنان كه در ساختار شخصيّت افراد مؤثر است، در پذيرش مردم نيز اثر دارد. لذا حضرت يوسف براى معرفى خود، به پدران خود كه انبياى الهى هستند تكيه مى‏كند تا هم اصالت خانوادگيش را ارائه دهد و هم قداست دعوت خود را.
اين همان روشى است كه پيامبرصلى الله عليه وآله نيز در معرّفى خود به كار مى‏برد و مى‏فرمود: من همان پيامبر امّى هستم كه نام ونشانم در تورات و انجيل آمده است. سيدالشهدا حسين‏ابن علىّ‏عليهما السلام در كربلا و امام سجادعليه السلام نيز در برابر مردم شام، خود را چنين معرّفى كردند: «اَنا ابن فاطمة الزّهرا»
«ملّة» در قرآن به معناى آيين بكار رفته است. سيماى «ملّة ابراهيم» اينگونه ترسيم شده است: «با تمام قُوا در راه خدا جهاد كنيد و اهل نماز و زكات و اعتصام به خدا باشيد. در دين سختى و حرجى نيست، تسليم خدا باشيد، اين است ملّت پدرتان ابراهيم.»(57)
________________________________
57) حج، 78.
------------------------------------------------
پيام ها
1- رسيدن به حقّ، در گرو شناخت باطل و ترك آن است. «تركتُ ملّة قوم لا يؤمنون و اتّبعتُ ملّة...»
2- جدّ انسان، در حكم پدر انسان است و «أب» به او نيز اطلاق شده است. «ملّة آبائى ابراهيم و اسحاق ويعقوب»
3- انبيا بايد از خاندان پاك باشند. «آبائى ابراهيم و...»
4- پيامبران الهى از يك هدف برخوردارند. «ملّة آبائى ابراهيم واسحاق و...»
5 - در كنار راههاى منفى، راه مثبت را نيز نشان دهيم. «تركتُ ملّة... واتّبعتُ ملّة...»
6- افتخار به پدران و پيروى از آنان در صورتى كه راه حقّ و توحيد را پيموده باشند پسنديده و رواست. «واتّبعت ملّة آبائى...»*
7- پدران انبياعليهم السلام مشرك نبوده‏اند. «ما كان لنا ان نشرك»*
8 - پرهيز از شرك و مبارزه با آن، پايه و اساس اديان الهى است. «ما كان لنا ان نشرك»*
9- شرك، در تمام ابعادش (ذات، صفات و عبادت)، منفور است. «من شى‏ء»
10- پرهيز از شرك و گرايش به توحيد، توفيق الهى مى‏خواهد. «ذلك من فضل اللَّه»
11- تعاليم انبيا، نعمتى الهى و سزاوار شكر و سپاس است. «ذلك من فضل اللّه علينا... و لكنّ اكثر الناس لايشكرون»*
12- نبوّت و هدايت، توفيق وفضل الهى براى همه است. «علينا و على النّاس»
13- اكثريّت، معيار شناخت صحيح نيست. «اكثر النّاس لا يشكرون»
14- پشت كردن به راه انبيا، بزرگ‏ترين كفران نعمت است. «لايشكرون»





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 39

-----------------------------------------------
آيه
يَصَحِبَىِ السِّجْنِ ءَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَ حِدُ الْقَهَّارُ
----------------------------------------------
ترجمه
اى دو يار زندانى من، آيا خدايان متعدد و گوناگون بهتر است يا خداوند يكتاى مقتدر.
----------------------------------------------
نکته ها
انسان‏ها سه دسته‏اند: گروهى قالب پذيرند، مثل آب و هوا كه از خود شكلى ندارند ودر هر ظرفى به شكل همان ظرف در مى‏آيند. گروهى نفوذ ناپذير و مقاوم هستند، همچون آهن و فولاد كه در برابر فشار بيرونى ايستادگى مى‏كنند. اما گروهى امام و راهبرند كه ديگران را به رنگ حقّ درمى‏آورند. يوسف نمونه‏اى از انسان‏هاى دسته سوم است كه در زندان نيز از مشرك، موحّد مى‏سازد.
در قرآن در جاهاى مختلف، از روش مقايسه و پرسش استفاده شده است كه به نمونه‏هايى از آن درباره خداوند اشاره مى‏كنيم:
1. «قل هل من شركائكم من يبدأ الخلق ثمّ يعيده »(58)؛ آيا از شركايى كه براى خدا گرفته‏ايد كسى هست كه بيافريند و سپس آنرا برگرداند؟
2. «قل هل من شركائكم من يهدى الى الحقّ»(59)؛ آيا از شركايى كه براى خدا قرار داده‏ايد كسى هست كه به حقّ راهنمايى كند؟
3. «قل أغير اللَّه اَبغى ربّاً و هو ربّ كلّ شى‏ء»(60)؛ آيا غير خداى يكتا پروردگارى بپذيرم در حالى كه او پروردگار همه چيز است؟
4. «آللَّه خيرٌ امّا يشركون»(61)؛ خداوند بهتر است يا آنچه شريك او مى‏گردانيد؟
_________________________________
58) يونس، 34.
59) يونس، 35.
60) انعام، 164.
61) نمل، 59.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- مردم را با محبّت و عاطفه، صدا بزنيد. «يا صاحبى»
2- انسان در برابر هم نشينان خود نيز مسئول است. «يا صاحبى السجن»*
3- از مكان‏ها وزمان‏هاى حسّاس براى تبليغ استفاده كنيد. «يا صاحبى السجن ءارباب متفرّقون...» (يوسف در زندان همين كه مى‏بيند به تعبير خواب او نياز دارند، فرصت را غنيمت شمرده و تبليغ مى‏كند.)
4- پرسش و مقايسه، يكى از راه‏هاى ارشاد و هدايت است. «ءارباب متفرّقون خير...»
5 - اعتقاد به توحيد اساس ايمان است. (يوسف سرآغاز دعوت خود را توحيد قرار داد) «ءارباب متفرّقون خير...»*
6- خدايان متعدّد، عامل تفرقه و پراكندگى، و خداى واحد عامل يگانگى است. «ءارباب متفرّقون خير أم اللّه...»*
7- فطرت بشر از تفرقه و تشتّت بيزار است و يوسف از همين امر براى اثبات توحيد بهره گرفته است. «ءارباب متفرّقون خير أم اللّه الواحد...»*
8 - وحدت و يگانگى، عامل قدرت و غلبه است. «الواحد القهّار»*





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 40

-----------------------------------------------
آيه
مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِهِ إِلَّا أَسْمَآءً سَمَّيْتُتُموهَآ أَنتُمْ وَ ءَابَآؤُكُم مَّآ أَنزَلَ اللَّهُ بِهَا مِن سُلْطَنٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا إِيَّاهُ ذَ لِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
------------------------------------------------
ترجمه
شما غير از خداوند چيزى را عبادت نمى‏كنيد مگر اسم‏هايى (بى مسمّا) كه شما و پدرانتان نامگذارى كرده‏ايد (و) خداوند هيچ دليلى (برحقانيت) آن نفرستاده است. كسى جز خداوند حق فرمانروايى ندارد، او دستور داده كه او را نپرستيد. اين دين پا بر جاى و استوار است ولى اكثر مردم نمى‏دانند.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- معبودهاى غير او واقعى نيستند، بلكه ساخته خيال مشركان و نياكان آنهاست. «ماتعبدون... الاّ اسماء سمّيتموها انتم و اباؤكم»
2- بسيارى از قدرت‏ها، سازمان‏ها، مؤسسات، سمينارها، قطعنامه‏ها، ملاقات‏ها و حمايت‏ها و محكوميت‏ها و عناوين و القاب ديگر، اسم‏هاى بى‏مسمّى وبت‏هاى مدرن روزگار ما هستند كه بشر به جاى خدا، دنباله‏رو آنان شده است. «ما تعبدون ... اسماء سمّيتموها»
3- سابقه و قدمت، دليل حقانيّت نيست. «انتم و آبائكم ما انزل اللّه بها من سلطان»*
4- عقايد آدمى بايد متكى بر دليل وبرهان عقلى يا نقلى باشد. «من سلطان»
5 - در برابر هيچ فرمانِ غير الهى، كرنش نكيند. زيرا فرمان دادن تنها حقّ خداوند است. «ان الحكم الاّ للّه»
6- عبادت خالصانه (توحيد)، راه مستقيم و پابرجاست. «الاّ تعبدوا الاّ ايّاه ذلك الدّين القيّم»*
7- هر قانونى جز قانون الهى متزلزل است.«ذلك الدّين القيّم»
8 - جز بر عقيده محكم و استوار نبايد اعتماد كرد. «ذلك الدّين القيّم»*
9- بيشتر مردم به استوارى دين خدا جاهلند. «ذلك الدين القيّم و لكن اكثر النّاس لايعلمون» (يا جاهل بسيط كه به جهل خود آگاه است يا جاهل مركّب كه خيال مى‏كند مى‏داند و در واقع نمى‏داند)
10- جهل ونادانى، زمينه‏ساز پيدايش شرك است. «لا يعلمون»




۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 41

-----------------------------------------------
آيه
يَصَحِبَىِ السِّجْنِ أَمَّآ أَحَدُكُمَا فَيَسْقِى رَبَّهُ خَمْراً وَأَمَّا الْأَخَرُ فَيُصْلَبُ فَتَأْكُلُ الطَّيْرُ مِن رَّأْسِهِ قُضِىَ الْأَمْرُ الَّذِى فِيهِ تَسْتَفْتِيَانِ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
اى دوستان زندانيم، امّا يكى از شما (آزاد مى‏شود) و به ارباب خود شراب مى‏نوشاند و ديگرى به دار آويخته مى‏شود (و آنقدر بالاى دار مى‏ماند) كه پرندگان (با نوك خود) از سر او مى‏خورند، امرى كه درباره آن از من نظر خواستيد حتمى و قطعى است.
--------------------------------------------------
نکته ها
«ربّ» به حاكم، مالك و ارباب نيز اطلاق مى‏شود. مثل، «ربّ الدار» يعنى صاحب خانه. پس جمله‏ى «فيسقى ربّه خمراً» يعنى به ارباب خود شراب مى‏دهد.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- كرامت افراد را رعايت كنيد هر چند در خط فكرى شما نباشند. «يا صاحبى»
2- در پاسخ‏گويى به مراجعان، بايد نوبت مراعات شود. «امّا احدكما...» (تعبير اوّل براى كسى است كه زودتر خوابش را گفته است.)
3- بعضى از رؤياها اگر چه از شخص غير موحّد باشد، مى‏تواند تعبير مهمّى داشته باشد.«فيسقى ربّه خمراً»
4- معبّر مى‏تواند تعبير خواب را بگويد هر چند ناگوار باشد. («فيصلب» يعنى به دار آويخته شد)*
5 - تعبير خواب يوسف پيش‏بينى و حدس نيست، بلكه خبر قطعى از جانب خداست. «قُضى الامر»




۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 42

-----------------------------------------------
آيه
وَقَالَ لِلَّذِى ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْكُرْنِى عِنْدَ رِبِّكَ فَأَنسَهُ الشَّيْطَنُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِى السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ
--------------------------------------------------
ترجمه
و (يوسف) به آن زندانى كه مى‏دانست آزاد مى‏شود گفت: «مرا نزد ارباب خود بياد آور» (ولى) شيطان يادآورى به اربابش را از ياد او برد، در نتيجه (يوسف) چند سالى در زندان ماند.
------------------------------------------------------
نکته ها
«ظنّ» به معناى اعتقاد و علم نيز استعمال شده است. زيرا در آيه قبل، يوسف به صراحت وقاطعيّت از آزادى يكى واعدام ديگرى خبر داده است. بنابراين «ظنّ» در اينجا به معناى گمانِ همراه با شك و ترديد نيست.
«بضع» به عدد زير ده گفته مى‏شود و اكثر مفسّران مدّت زندان حضرت يوسف را هفت سال گفته‏اند.
در بعضى تفاسير، جمله‏ى «فانساه الشيطان» را اينگونه ترجمه كرده‏اند كه «شيطان ياد پروردگار را از ذهن يوسف برد و او به جاى استمداد از خداوند به ساقى شاه توجّه كرد» و اين براى يوسف ترك اولى‏ بود و لذا سال‏هاى ديگرى را نيز در زندان ماند. امّا صاحب‏الميزان مى‏نويسد: اينگونه روايات خلاف قرآن است، چون قرآن يوسف را از مخلصين دانسته و شيطان به مخلصين نفوذ ندارد. به علاوه در دو آيه بعد آمده كه «قال الّذى نجا منهما و ادّكر بعد امّة» فراموش كننده بعد از مدتّ‏ها يوسف را به خاطر آورد، از اين معلوم مى‏شود كه فراموشى مربوط به ساقى بوده است نه يوسف.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- انبيا نيز از طرق معمول، مشكلات خود را حلّ مى‏كنند، و اين با توحيد و توكّل منافاتى ندارد. «اُذكرنى عند ربّك»
2- هر تقاضايى رشوه نيست. «اُذكرنى عند ربّك» يوسف براى تعبير خواب، مزد و رشوه‏اى درخواست نكرد، بلكه گفت: مظلوميتم را به شاه برسان.
3- براى اثبات بى گناهى و پاكى خود از هر طريق سالم براى رساندن شكواى خود به گوش مسئولين بهره ببريد. «اُذكرنى عند ربّك»*
4- كاخ نشينى و رفاه و آسايش، زمينه‏ساز فراموش كردن درد و رنج گرفتاران و بيچارگان است. «ناج... فانساه الشيطان»*
5 - معمولاً افراد بعد از رسيدن به پست، مقام و رفاه، دوستان قديمى را به فراموشى مى‏سپارند. «فانساه الشيطان ذكر ربّه»
6- خروج يوسف از زندان و رفع اتهام از او، با اهداف شيطان ناسازگار بود، لذا دسيسه نمود. «فانساه الشيطان»




۲۰ آبان ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۵,۶۵۱ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۱,۲۶۲ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۹۰ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۵۰۹ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۷۱ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۷۱ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۱۸۳ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۲۳۹ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۷۶۸ کاربر آنلاین است. (۷۱ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۷۶۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!