در حال دیدن این عنوان: |
۲۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 33 ----------------------------------------------- آيه قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَىَّ مِمَّا يَدْعُونَنِى إِلَيْهِ وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّى كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُن مِّنَ الْجَهِلِينَ ------------------------------------------------ ترجمه (يوسف) گفت: پرودگارا؛ زندان براى من از آنچه مرا به سوى آن مىخوانند محبوبتر است. و اگر حيله آنها را از من باز نگردانى من به سوى آنها تمايل مىكنم و از جاهلان مىگردم. ----------------------------------------------- نکته ها يوسف سراپا جوانمرد بود؛ يكبار فداى حسادت برادران شد و خصومت نكرد. بار ديگر هدفِ عشقِ زليخا شد، ولى گناه نكرد. بار سوم به هنگام قدرت، از برادران انتقام نگرفت. بار چهارم همين كه كشور را در خطر ديد به جاى تقاضاى برگشت به وطن، تقاضاى تدبير امور اقتصادى و نجات كشور را داد. براى هر كس، محبوبى است؛ براى يوسف پاكدامنى از زندان محبوبتر است. براى گروهى دنيا محبوبتر است؛ «الّذين يستحبّون الحياة الدنيا»(54) اما براى مؤمن خداوند محبوبتر است. «والّذين آمنوا اشدّ حبّاً للّه»(55) _______________________________ 54) ابراهيم، 3. 55) بقره، 165. ---------------------------------------------- پيام ها 1- توجّه به ربوبيّت خدا، از آداب دعاست. «ربّ» 2- اولياى خدا، فشار زندگى شرافتمندانه را، از رفاه در گناه بهتر مىدانند. «ربّ السجن احبّ الىّ» 3- هر آزادى ارزش نيست وهر زندانى عيب نيست. «ربّ السّجن احبّ» 4- انسان با استمداد از خداوند، مىتواند در هر شرايطى از گناه فاصله بگيرد. «ربّ السجن احبّ» (هجرت از محيط گناه لازم است.) 5 - رنج و سختى نمىتواند مجوز ارتكاب گناه باشد. «ربّ السجن احبّ...» 6- دعا و نيايش و استمداد از خداوند، يكى از راههاى مصون ماندن از گناه و انحرافات جنسى است. «ربّ السجن احبّ...» 7- شخصيّت انسان به روح اوبستگى دارد، نه جسم او. اگر روح آزاد باشد، زندان بهشت است واگر روح در فشار باشد، كاخ هم زندان مىشود.«السجن احبّ» 8 - جداسازى محيط به خاطر مصون ماندن افراد از گناه، كارى شايسته است. (يوسف خواهان جدا شدن بود، حتّى اگر به قيمت زندان رفتن باشد)* 9- رضايت خداوند بر رضايت مردم ترجيح دارد. «ربّ السجن احبّ الىّ ممّا يدعوننى اليه»* 10- هيچ كس بدون لطف خداوند، محفوظ نمىماند. «و الاّ تصرف عنّى...» در شرايط بحرانى تنها راه نجات، اتكا به خداوند است. 11- آزمايشهاى الهى هر لحظه سختتر ميشود. (يوسف قبلاً گرفتار يك زن بود، حال گرفتار چندين زن شده است.) «كيدهنّ، اليهنّ» 12- راضى كردن مردم به قيمت ناخشنودى خدا، جهل است. «اكن من الجاهلين» 13- گناه، موجب سلب علوم خدادادى و موهبتهاى الهى است. (در آيات قبل خوانديم: «آتيناه حكماً و علماً» و در اينجا يوسف مىفرمايد:) «اكن من الجاهلين» 14- جهل تنها بيسوادى نيست، انتخاب لذّت آنى و چشمپوشى از رضاى خدا، جهل محض است. «اكن من الجاهلين» 15- گناه، كارى جاهلانه است. «اكن من الجاهلين»* 16- عمل نكردن به دانستهها، انسان را در رديف جاهلان قرار مىدهد. «اكن من الجاهلين»* |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 34 ----------------------------------------------- آيه فَاسْتَجَابَ لَهُ رَبُّهُ فَصَرَفَ عَنْهُ كَيْدَهُنَّ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ----------------------------------------------- ترجمه پس پرودگارش (در خواست) او را اجابت كرد و حيله زنان را از او برگرداند، زيرا كه او شنواى داناست. ------------------------------------------------ پيام ها 1- مردان خدا، مستجاب الدعوة هستند. «فاستجاب له» 2- گاهى شدايد و سختىها زمينهى پيدا شدن امداد الهى و راه نجات است. «ربّ السجن... فاستجاب»* 3- پاكدامنى و عفاف، موجبات استجابت دعا را فراهم مىسازد. «ربّ السجن احبّ... فاستجاب»* 4- درخواست خالصانه از خداوند، استجابت و عنايت او را در پى دارد. «ربّ... فاستجاب»* 5 - دعاى يوسف براى مصون ماندن از كيد زنان مصر سريعاً مستجاب شد. (حرف «فاء» در «فاستجاب»، رمز سرعت است)* 6- هر كس به خدا پناه ببرد، محفوظ مىماند. «فاستجاب له ربّه فصرف عنه كيدهنّ» 7- گاهى كار دشمن به نفع ما تمام مىشود. (دشمن يوسف را به زندان انداخت، كه مايهى خلاصى يوسف از زليخا بود) «فصرف عنه كيدهنّ»* 8 - استجابت دعا، دليل بر شنوايى و بينايى و علم خداوند است. «فاستجاب... هو السميع العليم» 9- كسانى كه مورد مراجعه مردم هستند بايد در آغاز خوب بشنوند، سپس با دانش خود به حلّ و فصل مشكل بپردازند؛ چنانكه خداوند نيز در مقام اجابت دعا چنين است. «فاستجاب... هو السميع العليم»* |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 35 ----------------------------------------------- آيه ثُمَّ بَدَا لَهُم مِّن بَعْدِ مَا رَأَوُاْ الْأَيَتِ لَيَسْجُنُنَّهُ حَتَّى حِينٍ ---------------------------------------------- ترجمه سپس بعد از آن همه نشانهها و شواهدى كه (براى پاكى يوسف) ديدند، اينگونه برايشان جلوه كرد كه او را تا مدتى زندانى كنند. ---------------------------------------------- پيام ها 1- يك ديوانه، سنگى را در چاه مىاندازد، صد نفر عاقل نمىتوانند آنرا در آورند. يك زن عاشق شد، مردان متعدّد و رجال مملكتى نتوانستند اين رسوايى را چارهانديشى كنند. «بدا لهم من بعد ما رأوا» 2- كاخنشينى معمولاً با بىپروايى و پررويى همراه است. «من بعد ما رأوا الايات ليسجننّه» با اين همه دليل بر پاكى يوسف، باز هم او محكوم به زندان مىشود. 3- زيبايى، هميشه خوشبختىآور نيست، دردسر هم دارد. «ثمّ بدا لهم... ليسجننّه» 4- معمولاً در دربارها و كاخهاى طاغوتيان، دادگاه و محاكمه غيابى و تشريفاتى است، تا بىگناهان محكوم شوند. «ليسجننّه» (البتّه در مواردى اين گونه نيست) 5 - در جامعهى آلوده، هوسرانان آزاد و تقواپيشگان در زندانند. «ليسجننّه»* 6- افراد خاطى به ويژه قدرتمندان كمتر مسئوليّت عمل خود را مىپذيرند و مىخواهند ديگران را قربانى كنند. «ليسجننّه»* 7- در نظامهاى طاغوتى معصومتر مظلومتر است. «ليسجننّه»* 8 - پاك بودن و پاك ماندن هزينه دارد. «ليسجننّه»* 9- جلوگيرى از رسوايى خاندان عزيز مصر و پايان يافتن شايعات، هدف حكمرانان مصر از زندانى ساختن يوسف بود. «ليسجننّه حتّى حين»* 10- وقتى دستگاه قضايى بر طبق خواسته سياستمداران و افراد ذى نفوذ تصميم مىگيرد، مدّت زمان زندان نيز نامشخّص است. «حتّى حين»* |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 36 ----------------------------------------------- آيه وَدَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيَانِ قَالَ أَحَدُهُمَآ إِنِّى أَرَيَنِى أَعْصِرُ خَمْراً وَقَالَ الْأَخَرُ إِنِّى أَرَيَنِى أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِى خُبْزاً تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ نَبِّئْنَا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَرَيَكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ ------------------------------------------------ ترجمه وبا يوسف دو جوان ديگر وارد زندان شدند. يكى از آن دو (نزد يوسف آمد و) گفت: من در خواب خود را ديدم كه براى شراب (انگور) مىفشارم و ديگرى گفت: من خود را در خواب ديدم كه بر سرم نانى مىبرم و پرندگان از آن مىخورند ما را از تعبير خوابمان آگاه ساز، كه ما ترا از نيكوكاران مىبينيم. ------------------------------------------------ نکته ها در حديث مىخوانيم: دليل آنكه زندانيان، يوسف را نيكوكار ناميدند، اين بود كه به افراد مريض در زندان رسيدگى مىكرد و به نيازمندان كمك و براى ديگران، جا باز مىكرد.(56) _____________________________ 56) تفسير نورالثقلين - ميزان الحكمه (سجن). ------------------------------------------ پيام ها 1- زندان يوسف، عمومى بوده است. «معه السِجن» 2- خوابها را ساده نگيريم، در بعضى از آنها اسرارى نهفته است. «أرانى أعصر خمراً» (ممكن است انسانهاى عادّى نيز خوابهاى مهمى ببينند.) 3- انسان همه جا مىتواند مثمر ثمر باشد، حتّى در زندان. «نبّئنا بتأويله»* 4- نيكوكاران با صفاى دل چيزهايى درك مىكنند كه ديگران آن را نمىيابند. «نبّئنا بتأويله انّا نراك من المحسنين»* 5 - اگر مردم اعتماد به كسى پيدا كنند، تمام رازهاى خود را با او در ميان مىگذارند. «انّا نراك من المحسنين» 6- انسانهاى وارسته، در زندان نيز روى افراد تأثير مىگذارند. «انّا نراك من المحسنين» 7- حتّى مجرمان و گناهكاران نيز براى نيكوكاران، جايگاه شايستهاى قايلند. «انّا نراك من المحسنين» 8 - نيكوكاران همه جا حتّى در زندان مورد احترام و پناهگاه مردم هستند. «انّا نراك من المحسنين»* 9- نيكوكارى يوسفعليه السلام قدم اوّل او در جذب و تبليغ بود. (احسان و خدمترسانى به زندانيان، سبب جذب قلوب و دريافت لقب محسن از زندانيان شد) * 10- بدون تمكن مالى و آزادى هم مىتوان محسن بود. (يوسف در زندان نه ثروت داشت، نه آزادى) «انّا نراك من المحسنين»* 11- اوّل نيكوكارى خود را اثبات كنيد، سپس به تبليغ دين بپردازيد. (يوسف كه در نظر مردم نيكوكار شناخته شد، قبل از تعبير خواب دوستان زندانى، به تبليغ و ارشاد آنان پرداخته و به يكتاپرستى دعوت نمود)* 12- دادن آگاهىهاى صحيح از مصاديق احسان است. (ما را از اسرار خوابى كه ديدهايم آگاه ساز) «انّا نراك من المحسنين»* |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 37 ----------------------------------------------- آيه قَالَ لَا يَأْتِيْكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلَّا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَن يَأْتِيَكُمَا ذَ لِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِى رَبِّى إِنِّى تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لَّا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَهُم بِالْأَخِرَةِ هُمْ كَفِرُونَ ----------------------------------------------- ترجمه (يوسف به آن دو نفر كه خواب ديده بودند) گفت: من قبل از آنكه جيره غذايى شما برسد، تأويل خوابتان را خواهم گفت. اين تعبير از چيزهايى است كه پرودگارم به من آموخته است. همانا من آئين قومى را كه به خدا ايمان نمىآورند و به قيامت كفر مىورزند، رها كردهام. ---------------------------------------------- نکته ها در ترجمه بخش اوّل آيه، اين احتمال نيز وجود دارد كه معناى آيه اينگونه باشد: من از جانب خداوند مىدانم غذايى كه براى شما خواهند آورد چيست؟ پس مىتوانم خواب شما را تعبير كنم. يعنى يوسف علاوه بر تعبير خواب از چيزهاى ديگر نيز خبر مىداده است. مثل حضرت عيسىعليه السلام كه از غذاى ذخيره شده در منازل و يا آنچه مىخوردند، خبر مىداد. سؤال: چرا حضرت يوسفعليه السلام خواب آنان را فورى تعبير نكرد و آن را به وقتى ديگر و ساعتى بعد موكول كرد؟ پاسخ: فخررازى در تفسير كبير، چند وجه براى آن بيان كرده است: 1. مىخواست آنها را در انتظار قرار دهد تا كمى تبليغ و ارشاد كند، شايد شخص اعدامى ايمان آورد و با حسن عاقبت از دنيا برود. 2. مىخواست با بيان نوع غذايى كه نيامده، اعتماد آنان را جلب كند. 3. مىخواست آنها را تشنهتر كند تا بهتر بشنوند. 4. چون تعبير خواب يكى از آنها اعدام بود، كمى طفره رفت تا قالب تهى نكند. --------------------------------------------- پيام ها 1- گاهى براى تأثيرگذارى بيشتر، لازم است انسان قدرت علمى و كمالات خود را به ديگران عرضه كند. «قال... نبّأتكما بتأويله» 2- از علم خود براى بهره رساندن به ديگران استفاده كنيم. «نبّأتكما... ممّا علّمنى ربّى»* 3- معلومات و دانستههاى خود را از خدا بدانيم. «ممّا علّمنى ربّى» 4- هدف از آموزشها نيز پرورش است. «علّمنى ربّى » 5 - خداوند حكيم است وبىجهت درى را به روى كسى باز نمىكند. «علّمنى ربّى» زيرا من؛ «تركتُ ملّة قوم لايؤمنون» 6- كسى كه از ظلمات كفر فرار كند، به نور علم مىرسد. «علّمنى ربّى انّى تركت» (دليل علم من تركِ كفر است.) 7- از فرصتها، بهترين استفاده را بكنيد. «نبّاتكما بتأويله... انّى تركتُ ملّة» (يوسف قبل از تعبير خواب، كار فرهنگى و اعتقادى خود را شروع كرد.) 8 - اساس ايمان، تبرّى و تولّى است. در اين آيه برائت از كفّار، «انّى تركت» و در آيه بعد پيروى از ولايت اولياى الهى مطرح است. «واتّبعت» 9- بايد از انتساب مستقيم افراد به انحراف پرهيز كرد و با روش غير مستقيم تبليغ كرد. (يوسف نفرمود: شما از كفر دست بكشيد، بلكه فرمود: من راه كفر را رها كردم) «انّى تركتُ ملّة قوم لايؤمنون»* 10- در تمام اديان، عقيده به توحيد و معاد در كنار يكديگر بوده است. «قوم لايؤمنون باللَّه و هم بالاخرة هم كافرون» |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 38 ----------------------------------------------- آيه وَاتَّبَعْتُ مِلَّةَ ءَابَآءِى إِبْرَهِيمَ وَإِسْحَقَ وَيَعْقُوبَ مَا كَانَ لَنَآ أَن نُّشْرِكَ بِاللَّهِ مِن شَىْءٍ ذَ لِكَ مِن فَضْلِ اللَّهِ عَلَيْنَا وَعَلَى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ ------------------------------------------------ ترجمه و آيين پدرانم ابراهيم و اسحاق و يعقوب را پيروى كردهام. براى ما سزاوار نيست كه چيزى را شريك خداوند قرار دهيم. اين از فضل خدا بر ما و بر مردم است ولى بيشتر مردم سپاسگزارى نمىكنند. ------------------------------------------------- نکته ها اصالت خانوادگى، همچنان كه در ساختار شخصيّت افراد مؤثر است، در پذيرش مردم نيز اثر دارد. لذا حضرت يوسف براى معرفى خود، به پدران خود كه انبياى الهى هستند تكيه مىكند تا هم اصالت خانوادگيش را ارائه دهد و هم قداست دعوت خود را. اين همان روشى است كه پيامبرصلى الله عليه وآله نيز در معرّفى خود به كار مىبرد و مىفرمود: من همان پيامبر امّى هستم كه نام ونشانم در تورات و انجيل آمده است. سيدالشهدا حسينابن علىّعليهما السلام در كربلا و امام سجادعليه السلام نيز در برابر مردم شام، خود را چنين معرّفى كردند: «اَنا ابن فاطمة الزّهرا» «ملّة» در قرآن به معناى آيين بكار رفته است. سيماى «ملّة ابراهيم» اينگونه ترسيم شده است: «با تمام قُوا در راه خدا جهاد كنيد و اهل نماز و زكات و اعتصام به خدا باشيد. در دين سختى و حرجى نيست، تسليم خدا باشيد، اين است ملّت پدرتان ابراهيم.»(57) ________________________________ 57) حج، 78. ------------------------------------------------ پيام ها 1- رسيدن به حقّ، در گرو شناخت باطل و ترك آن است. «تركتُ ملّة قوم لا يؤمنون و اتّبعتُ ملّة...» 2- جدّ انسان، در حكم پدر انسان است و «أب» به او نيز اطلاق شده است. «ملّة آبائى ابراهيم و اسحاق ويعقوب» 3- انبيا بايد از خاندان پاك باشند. «آبائى ابراهيم و...» 4- پيامبران الهى از يك هدف برخوردارند. «ملّة آبائى ابراهيم واسحاق و...» 5 - در كنار راههاى منفى، راه مثبت را نيز نشان دهيم. «تركتُ ملّة... واتّبعتُ ملّة...» 6- افتخار به پدران و پيروى از آنان در صورتى كه راه حقّ و توحيد را پيموده باشند پسنديده و رواست. «واتّبعت ملّة آبائى...»* 7- پدران انبياعليهم السلام مشرك نبودهاند. «ما كان لنا ان نشرك»* 8 - پرهيز از شرك و مبارزه با آن، پايه و اساس اديان الهى است. «ما كان لنا ان نشرك»* 9- شرك، در تمام ابعادش (ذات، صفات و عبادت)، منفور است. «من شىء» 10- پرهيز از شرك و گرايش به توحيد، توفيق الهى مىخواهد. «ذلك من فضل اللَّه» 11- تعاليم انبيا، نعمتى الهى و سزاوار شكر و سپاس است. «ذلك من فضل اللّه علينا... و لكنّ اكثر الناس لايشكرون»* 12- نبوّت و هدايت، توفيق وفضل الهى براى همه است. «علينا و على النّاس» 13- اكثريّت، معيار شناخت صحيح نيست. «اكثر النّاس لا يشكرون» 14- پشت كردن به راه انبيا، بزرگترين كفران نعمت است. «لايشكرون» |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 39 ----------------------------------------------- آيه يَصَحِبَىِ السِّجْنِ ءَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَ حِدُ الْقَهَّارُ ---------------------------------------------- ترجمه اى دو يار زندانى من، آيا خدايان متعدد و گوناگون بهتر است يا خداوند يكتاى مقتدر. ---------------------------------------------- نکته ها انسانها سه دستهاند: گروهى قالب پذيرند، مثل آب و هوا كه از خود شكلى ندارند ودر هر ظرفى به شكل همان ظرف در مىآيند. گروهى نفوذ ناپذير و مقاوم هستند، همچون آهن و فولاد كه در برابر فشار بيرونى ايستادگى مىكنند. اما گروهى امام و راهبرند كه ديگران را به رنگ حقّ درمىآورند. يوسف نمونهاى از انسانهاى دسته سوم است كه در زندان نيز از مشرك، موحّد مىسازد. در قرآن در جاهاى مختلف، از روش مقايسه و پرسش استفاده شده است كه به نمونههايى از آن درباره خداوند اشاره مىكنيم: 1. «قل هل من شركائكم من يبدأ الخلق ثمّ يعيده »(58)؛ آيا از شركايى كه براى خدا گرفتهايد كسى هست كه بيافريند و سپس آنرا برگرداند؟ 2. «قل هل من شركائكم من يهدى الى الحقّ»(59)؛ آيا از شركايى كه براى خدا قرار دادهايد كسى هست كه به حقّ راهنمايى كند؟ 3. «قل أغير اللَّه اَبغى ربّاً و هو ربّ كلّ شىء»(60)؛ آيا غير خداى يكتا پروردگارى بپذيرم در حالى كه او پروردگار همه چيز است؟ 4. «آللَّه خيرٌ امّا يشركون»(61)؛ خداوند بهتر است يا آنچه شريك او مىگردانيد؟ _________________________________ 58) يونس، 34. 59) يونس، 35. 60) انعام، 164. 61) نمل، 59. -------------------------------------------------- پيام ها 1- مردم را با محبّت و عاطفه، صدا بزنيد. «يا صاحبى» 2- انسان در برابر هم نشينان خود نيز مسئول است. «يا صاحبى السجن»* 3- از مكانها وزمانهاى حسّاس براى تبليغ استفاده كنيد. «يا صاحبى السجن ءارباب متفرّقون...» (يوسف در زندان همين كه مىبيند به تعبير خواب او نياز دارند، فرصت را غنيمت شمرده و تبليغ مىكند.) 4- پرسش و مقايسه، يكى از راههاى ارشاد و هدايت است. «ءارباب متفرّقون خير...» 5 - اعتقاد به توحيد اساس ايمان است. (يوسف سرآغاز دعوت خود را توحيد قرار داد) «ءارباب متفرّقون خير...»* 6- خدايان متعدّد، عامل تفرقه و پراكندگى، و خداى واحد عامل يگانگى است. «ءارباب متفرّقون خير أم اللّه...»* 7- فطرت بشر از تفرقه و تشتّت بيزار است و يوسف از همين امر براى اثبات توحيد بهره گرفته است. «ءارباب متفرّقون خير أم اللّه الواحد...»* 8 - وحدت و يگانگى، عامل قدرت و غلبه است. «الواحد القهّار»* |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 40 ----------------------------------------------- آيه مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِهِ إِلَّا أَسْمَآءً سَمَّيْتُتُموهَآ أَنتُمْ وَ ءَابَآؤُكُم مَّآ أَنزَلَ اللَّهُ بِهَا مِن سُلْطَنٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا إِيَّاهُ ذَ لِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ------------------------------------------------ ترجمه شما غير از خداوند چيزى را عبادت نمىكنيد مگر اسمهايى (بى مسمّا) كه شما و پدرانتان نامگذارى كردهايد (و) خداوند هيچ دليلى (برحقانيت) آن نفرستاده است. كسى جز خداوند حق فرمانروايى ندارد، او دستور داده كه او را نپرستيد. اين دين پا بر جاى و استوار است ولى اكثر مردم نمىدانند. ------------------------------------------------- پيام ها 1- معبودهاى غير او واقعى نيستند، بلكه ساخته خيال مشركان و نياكان آنهاست. «ماتعبدون... الاّ اسماء سمّيتموها انتم و اباؤكم» 2- بسيارى از قدرتها، سازمانها، مؤسسات، سمينارها، قطعنامهها، ملاقاتها و حمايتها و محكوميتها و عناوين و القاب ديگر، اسمهاى بىمسمّى وبتهاى مدرن روزگار ما هستند كه بشر به جاى خدا، دنبالهرو آنان شده است. «ما تعبدون ... اسماء سمّيتموها» 3- سابقه و قدمت، دليل حقانيّت نيست. «انتم و آبائكم ما انزل اللّه بها من سلطان»* 4- عقايد آدمى بايد متكى بر دليل وبرهان عقلى يا نقلى باشد. «من سلطان» 5 - در برابر هيچ فرمانِ غير الهى، كرنش نكيند. زيرا فرمان دادن تنها حقّ خداوند است. «ان الحكم الاّ للّه» 6- عبادت خالصانه (توحيد)، راه مستقيم و پابرجاست. «الاّ تعبدوا الاّ ايّاه ذلك الدّين القيّم»* 7- هر قانونى جز قانون الهى متزلزل است.«ذلك الدّين القيّم» 8 - جز بر عقيده محكم و استوار نبايد اعتماد كرد. «ذلك الدّين القيّم»* 9- بيشتر مردم به استوارى دين خدا جاهلند. «ذلك الدين القيّم و لكن اكثر النّاس لايعلمون» (يا جاهل بسيط كه به جهل خود آگاه است يا جاهل مركّب كه خيال مىكند مىداند و در واقع نمىداند) 10- جهل ونادانى، زمينهساز پيدايش شرك است. «لا يعلمون» |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 41 ----------------------------------------------- آيه يَصَحِبَىِ السِّجْنِ أَمَّآ أَحَدُكُمَا فَيَسْقِى رَبَّهُ خَمْراً وَأَمَّا الْأَخَرُ فَيُصْلَبُ فَتَأْكُلُ الطَّيْرُ مِن رَّأْسِهِ قُضِىَ الْأَمْرُ الَّذِى فِيهِ تَسْتَفْتِيَانِ ----------------------------------------------- ترجمه اى دوستان زندانيم، امّا يكى از شما (آزاد مىشود) و به ارباب خود شراب مىنوشاند و ديگرى به دار آويخته مىشود (و آنقدر بالاى دار مىماند) كه پرندگان (با نوك خود) از سر او مىخورند، امرى كه درباره آن از من نظر خواستيد حتمى و قطعى است. -------------------------------------------------- نکته ها «ربّ» به حاكم، مالك و ارباب نيز اطلاق مىشود. مثل، «ربّ الدار» يعنى صاحب خانه. پس جملهى «فيسقى ربّه خمراً» يعنى به ارباب خود شراب مىدهد. ------------------------------------------------- پيام ها 1- كرامت افراد را رعايت كنيد هر چند در خط فكرى شما نباشند. «يا صاحبى» 2- در پاسخگويى به مراجعان، بايد نوبت مراعات شود. «امّا احدكما...» (تعبير اوّل براى كسى است كه زودتر خوابش را گفته است.) 3- بعضى از رؤياها اگر چه از شخص غير موحّد باشد، مىتواند تعبير مهمّى داشته باشد.«فيسقى ربّه خمراً» 4- معبّر مىتواند تعبير خواب را بگويد هر چند ناگوار باشد. («فيصلب» يعنى به دار آويخته شد)* 5 - تعبير خواب يوسف پيشبينى و حدس نيست، بلكه خبر قطعى از جانب خداست. «قُضى الامر» |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 42 ----------------------------------------------- آيه وَقَالَ لِلَّذِى ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْكُرْنِى عِنْدَ رِبِّكَ فَأَنسَهُ الشَّيْطَنُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِى السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ -------------------------------------------------- ترجمه و (يوسف) به آن زندانى كه مىدانست آزاد مىشود گفت: «مرا نزد ارباب خود بياد آور» (ولى) شيطان يادآورى به اربابش را از ياد او برد، در نتيجه (يوسف) چند سالى در زندان ماند. ------------------------------------------------------ نکته ها «ظنّ» به معناى اعتقاد و علم نيز استعمال شده است. زيرا در آيه قبل، يوسف به صراحت وقاطعيّت از آزادى يكى واعدام ديگرى خبر داده است. بنابراين «ظنّ» در اينجا به معناى گمانِ همراه با شك و ترديد نيست. «بضع» به عدد زير ده گفته مىشود و اكثر مفسّران مدّت زندان حضرت يوسف را هفت سال گفتهاند. در بعضى تفاسير، جملهى «فانساه الشيطان» را اينگونه ترجمه كردهاند كه «شيطان ياد پروردگار را از ذهن يوسف برد و او به جاى استمداد از خداوند به ساقى شاه توجّه كرد» و اين براى يوسف ترك اولى بود و لذا سالهاى ديگرى را نيز در زندان ماند. امّا صاحبالميزان مىنويسد: اينگونه روايات خلاف قرآن است، چون قرآن يوسف را از مخلصين دانسته و شيطان به مخلصين نفوذ ندارد. به علاوه در دو آيه بعد آمده كه «قال الّذى نجا منهما و ادّكر بعد امّة» فراموش كننده بعد از مدتّها يوسف را به خاطر آورد، از اين معلوم مىشود كه فراموشى مربوط به ساقى بوده است نه يوسف. ------------------------------------------------- پيام ها 1- انبيا نيز از طرق معمول، مشكلات خود را حلّ مىكنند، و اين با توحيد و توكّل منافاتى ندارد. «اُذكرنى عند ربّك» 2- هر تقاضايى رشوه نيست. «اُذكرنى عند ربّك» يوسف براى تعبير خواب، مزد و رشوهاى درخواست نكرد، بلكه گفت: مظلوميتم را به شاه برسان. 3- براى اثبات بى گناهى و پاكى خود از هر طريق سالم براى رساندن شكواى خود به گوش مسئولين بهره ببريد. «اُذكرنى عند ربّك»* 4- كاخ نشينى و رفاه و آسايش، زمينهساز فراموش كردن درد و رنج گرفتاران و بيچارگان است. «ناج... فانساه الشيطان»* 5 - معمولاً افراد بعد از رسيدن به پست، مقام و رفاه، دوستان قديمى را به فراموشى مىسپارند. «فانساه الشيطان ذكر ربّه» 6- خروج يوسف از زندان و رفع اتهام از او، با اهداف شيطان ناسازگار بود، لذا دسيسه نمود. «فانساه الشيطان» |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |