در حال دیدن این عنوان: |
۵ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 43 ----------------------------------------------- آيه وَقَالَ الْمَلِكُ إِنِّى أَرَى سَبْعَ بَقَرَ تٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَ سَبْعَ سُنبُلَتٍ خُضْرٍ وَ أُخَرَ يَابِسَتٍ يَأَيُّهَا الْمَلَأ أَفْتُونِى فِى رُءْيَىَ إِن كُنتُمْ لِلرُّءْيَا تَعْبُرُونَ ----------------------------------------------- ترجمه و (روزى) پادشاه (مصر) گفت: من هفت گاو فربه كه هفت گاو لاغر آنها را مىخورند وهفت خوشهى سبز و(هفت خوشهى) خشكيدهى ديگر را (در خواب) ديدم، اى بزرگان قوم! اگر تعبير خواب مىكنيد دربارهى خوابم به من نظر دهيد. ---------------------------------------------- نکته ها تاكنون در اين سوره، چهار خواب مطرح شده است؛ خواب خود يوسف، خواب دو رفيق زندانى و خواب پادشاه مصر. خوابِ اوّل سبب دردسر براى او ولى تعبير خواب ديگران، سبب عزّت او شد. در تورات آمده است: پادشاه يك نوبت در خواب ديد، گاوهاى لاغر گاوهاى فربه را مىخورند و نوبت ديگر، خوشهى سبز در كنار خوشههاى خشكيده را ديد.(62) دربارهى اينكه عزيز مصر، همان پادشاه مصر است يا آنان دو نفر هستند، گفتگو و اختلاف نظر است كه ما از آن مىگذريم، زيرا نقشى در بحث ندارد. در كتاب روضهى كافى آمده است كه خواب ديدن سه نوع است: گاهى بشارت الهى، گاهى ايجاد وحشت از شيطان و گاهى خوابهاى بىسروته وپريشان.(63) ________________________________ 62) تفسير الميزان. 63) تفسير نورالثقلين. ------------------------------------------------- پيام ها 1- خداوند با خواب ديدن يك شاه ظالم، (به شرطى كه تعبير كنندهاش يوسف باشد) ملّتى را از قحطى نجات مىدهد. «قال الملك انّى أرى» 2- اشيا و حيوانات، در عالم رؤيا نماد و سمبل مشخصّى دارند. (مثلاً گاو لاغر، سمبل قحطى و گاو چاق، سمبل فراوانى است) «سبع بقرات سمان يأكلن سبع عجاف»* 3- رؤسا و قدرتمندان با اندك خاطرهى ناگوارى، احساس خطر مىكنند كه مبادا قدرت از آنها گرفته شود. «قال الملك انّى أرى... أفتونى فى رؤياى» 4- حاكمان نياز به مشورت افراد خبره در امور مختلف دارند. «يا ايّها الملأ افتونى»* 5 - براى تعبير خواب، بايد به اهل آن مراجعه كرد و نبايد به تعبير هركس توجّه نمود. «أفتونى .... ان كنتم للرؤيا تعبرون» |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 44 ----------------------------------------------- آيه قَالُواْ أَضْغَثُ أَحْلَمٍ وَمَا نَحْنُ بِتَأْوِيلِ الْأَحْلَمِ بِعَلِمِينَ ---------------------------------------------- ترجمه (اطرافيان پادشاه) گفتند: خوابهايى پريشان است و ما به تعبير خوابهاى آشفته دانا نيستيم. ----------------------------------------------- نکته ها «اضغاث» جمع «ضَغث» به معناى مخلوط كردن و «ضِغْث» به معناى دسته چوبِ مختلط است. «احلام» جمع «حلم» به معناى خواب پريشان است. «اضغاث احلام» يعنى خوابهاى پراكنده ودرهمى كه معّبر نمىتواند سرنخى از آنرا به دست آورد. ---------------------------------------------- پيام ها 1- ندانستن و جهل خود را توجيه نكنيد. (اشراف چون تعبير صحيح خواب را نمىدانستند گفتند: خواب شاه پريشان است.) «قالوا اضغاث احلام» 2- چه بسا خوابهايى كه به نظر پراكنده مىرسند، قابل تعبيرند. «قالوا اضغاث احلام...»* 3- كار را بايد به كاردان سپرد. (كارشناس تعبير مىكند، ولى غير كارشناس مىگويد خواب پريشان و غير قابل تعبير است.) «ما نحن بتأويل الاحلام بعالمين» |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 45 ----------------------------------------------- آيه وَقَالَالَّذِىنَجَا مِنْهُمَاوَادَّكَرَبَعْدَأُمَّةٍأَنَاْ أُنَبِّئُكُم بِتَأْوِيلِهِ فَأَرْسِلُونِ --------------------------------------------- ترجمه و آن كس از آن دو (زندانى) كه نجات يافته بود، پس از مدتى (يوسف را) به خاطر آورد، و (به عزيز مصر) گفت: مرا (به سراغ يوسف) بفرستيد تا (از تعبير خواب) شما را با خبر كنم. ------------------------------------------------ نکته ها «اُمّة» گرچه به معناى اجتماع مردم است، ولى در اينجا به اجتماع روزها (مدّتها) اطلاق شده است.(64) _______________________________ 64) تفسير كبيرو الميزان. ----------------------------------------------- پيام ها 1- خوبىها، دير يا زود اثر خود را نشان مىدهند. «ادّكر بعد اُمّة» 2- فقط هنگام نياز به فكر دوستان نباشيم. (همين كه به تعبير خواب نياز پيدا كردند، ياد يوسف افتادند.) «وادّكر بعد امّة»* 3- رسيدن به مقام و موقعيّت، معمولاً انسانها را نسبت به گذشته دچار فراموشى مىكند. «وادّكر بعد امّة»* 4- كسى كه ديگران را به كارى راهنمايى كند، گويا خود او آن كار را انجام داده است. «اَنا انبّئكم» 5 - همزندانى يوسفعليه السلام به اندازهاى به خبرگى يوسف اعتماد داشت كه از طرف خود به پادشاه وعده قطعى به تعبير خواب داد. «اَنا انبّئكم بتأويله»* 6- آگاهان را به جامعه معرفى كنيم، تا مردم از آنان بهرهمند شوند. «فارسلون» 7- بعضى از كارشناسان در انزوا به سرمىبرند از آنان غافل نشويد. «فارسلون» 8 - ما بايد به سراغ استاد برويم، نه آنكه استاد را احضار كنيم. «فارسلون»* |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 46 ----------------------------------------------- آيه يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ أَفْتِنَا فِى سَبْعِ بَقَرَ تٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعِ سُنبُلَتٍ خُضْرٍ وَ أُخَرَ يَابِسَتٍ لَّعَلِّى أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ ------------------------------------------------- ترجمه (فرستاده شاه وارد زندان شد و گفت:) اى يوسف، اى مرد راستگوى دربارهى (اين خواب كه) هفت گاو فربه هفت گاو لاغر مىخورند و هفت خوشهى سبز و (هفت خوشهى) خشكيده ديگر، به ما نظر بده تا به سوى مردم برگردم، شايد آنان (از اسرار خواب) آگاه شوند. ---------------------------------------------- نکته ها «صدّيق» به كسى گفته مىشود كه گفتار، رفتار و اعتقادش، همديگر را تصديق كنند. دوست يوسف چون رفتار و كلام يوسف را در زندان ديده بود و از سوى ديگر، تعبيرهاى خواب خودش و دوستش را مطابق واقع ديده بود، يوسف را صدّيق صدا زد. خداوند ابراهيم را «صدّيق» خوانده، «انّه كان صدّيقاً»(65) و او را خليل خود كرد؛ «و اتّخذ اللّه ابراهيم خليلاً»(66) مريم را صدّيقه خوانده، «و امّه صدّيقة»(67) و او را برگزيد؛ «اِنّ اللّه اصطفاكِ»(68) يوسف را صدّيق شمرده، «يوسف ايّها الصدّيق»(69) و هرگونه مكنت به او داد؛ «و كذلك مكّنا ليوسف»(70) ادريس را صدّيق خوانده، «انّه كان صدّيقاً»(71) و او را صاحب مقام رفيع دانسته است. «رفعناه مكاناً علياً»(72) و براى كسانى كه در آن درجه نيستند، همراه بودن با صديقين است. «فاؤلئك مع الّذين انعم اللّه عليهم من النّبيّين والصدّيقين...»(73) «صدّيق»، از القابى است كه پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله به حضرت علىعليه السلام داده است.(74) جملهى «لعلّهم يعلمون» احتمال دارد به معنى واقف شدن مردم به وجود ارزشى يوسف باشد. يعنى به سوى مردم برگردم تا آنها بدانند كه تو چه گوهرى هستى. ________________________________ 65) مريم، 41. 66) نساء، 125. 67) مائده، 75. 68) آلعمران، 42. 69) يوسف، 46. 70) يوسف، 56. 71) مريم، 56. 72) مريم، 57. 73) نساء، 69. 74) تفسير اطيبالبيان و كبير، ذيل آيه 28 سوره غافر. --------------------------------------------- پيام ها 1- قبل از درخواست، سزاوار است از كمالات شخص تجليل شود. «يوسف ايّها الصديق» 2- سؤالات و مشكلات خود را از افراد خوش سابقه، صدّيق، راستگو و راست كردار بپرسيم. «ايّها الصدّيق أفتنا...» 3- حكومتها نيازمند نظرات دانشمندان و نخبگانند. «يوسف ايّها الصدّيق أفتنا...»* |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 47 ----------------------------------------------- آيه قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِينَ دَأَباً فَمَا حَصَدتُّمْ فَذَرُوهُ فِى سُنبُلِهِ إِلَّا قَليلاً مِّمَّا تَأْكُلُونَ ---------------------------------------------- ترجمه (يوسف در جواب) گفت: هفت سال پىدرپى كشت كنيد و آنچه را درو كرديد، جز اندكى را كه مىخوريد، در خوشهاش كنار بگذاريد. --------------------------------------------- نکته ها يوسفعليه السلام بدون گلايه و شكوه از رفيق كه چرا او را فراموش كرده و بدون آنكه قيد و شرطى براى تعبير خواب پادشاه تعيين كند، فورى به تعبير خواب پرداخت، زيرا كتمان دانش به ويژه در هنگام نياز جامعه به آن، امرى به دور از شأن انسانهاى پاك و نيكوكار است. يوسف به جاى تعبير خواب، راه مقابله با قحطى را با برنامهاى روشن بيان كرد تا نشان دهد علاوه بر علم تعبير خواب، قدرت برنامهريزى و مديريّت دارد. علم كشاورزى و سياست ذخيرهسازى و لزوم صرفهجويى در مصرف، از اين آيه استفاده مىشود. ----------------------------------------------- پيام ها 1- طرح و برنامههاى سازنده خود را بدون منّت و چشمداشت عرضه كنيم. «قال تزرعون»* 2- براى نجات جامعه بايستى از مشكلات شخصى چشم پوشيد. (يوسف سخنى از زندانى بودن خود كه مسئلهى شخصى است، چيزى نگفت، بلكه به فكر حلّ مشكل مردم بود) «قال تزرعون...»* 3- مديريّت بحران و اداره جامعه در شرايط حاد و دشوار از وظايف اصلى حكومت است. «قال تزرعون...»* 4- حكومتها بايد قحطى و خشكسالى را پيشبينى كنند و در ايّام فراخى با تدبير از فشار مشكلات بكاهند. «تزرعون...»* 5 - به هنگام مناسب بودن شرايط حداكثر بهرهبردارى را بايد نمود. «تزرعون...»* 6- در مواقعى كه بحرانى در پيش است بايد بر ظرفيّت توليد و كار افزود. «تزرعون...»* 7- مردان خدا، بايد براى رفاه مردم فكر كنند و طرحهاى دراز مدّت و كوتاه مدّت داشته باشند. «قال تزرعون سبع سنين» 8 - زمان، عنصر بسيار مهمى در برنامه ريزى و مديريّت است. «سبع سنين»* 9- فقط تشريح وضعيّت كافى نيست، بايد طرح و برنامه داد. «تزرعون سبع سنين دأباً...»* 10- برنامهريزى در توليد «تزرعون سَبْعَ سِنِينَ» و صرفه جويى و ذخيرهسازى «فَذَرُوهُ» يك ضرورت است. (در حالى كه جوامع عقب مانده بدون توجّه به اين مراحل فقط مصرف مىكنند.)* 11- كنترل حكومت بر روند توليد و توزيع، در شرايط بحرانى امرى ضرورى است. «تزرعون... فذروه...» 12- گندم اگر به خوشه باشد بر عمرش اضافه مىشود. «فذروه فى سنبله» 13- مىتوان با برنامهريزى، خود را براى مقابله با حوادث طبيعى همچون قحطى، زلزله و سيل آماده كرد. «فذروه فى سنبله» 14- برنامهريزى و تدبير براى آينده، منافاتى با توكل و تسليم در برابر امر خدا ندارد. «فذروه فى سنبله» (با تدبير، به استقبال تقدير برويم.) 15- طرحها بايد قابليّت عملى داشته باشند. «فذروه فى سنبله» (بهترين شيوه عملى در آن زمانِ بدون سيلو و تكنولوژى، واگذاردن گندم در خوشه بود.) 16- هر تلخىاى بد نيست. همين قحطى مقدّمهى حاكميّت يوسف شد وهمچنين مقدّمه صرفهجويى وكار بيشتر در ميان مردم گشت. «تزرعون، فذروه، الاّ قليلا» 17- آيندهنگرى وبرنامهريزى بلند مدّت براى مقابله با مشكلات اقتصادى جامعه، لازمه مديريّت كشور است. «تزرعون... فذروه... الاّ قليلا» 18- صرفهجويى امروز، خودكفايى فردا واسراف امروز، نياز فردا را بدنبال دارد. «قليلاً ممّا تأكلون» 19- رؤياى كافران نيز مىتواند بيانگر واقعيّتها و حاوى دستورالعملهايى براى حفظ جامعه باشد. 20- امروز بايد براى فرداى بهتر كوشش كرد. «تزرعون... ثمّ يأتى من بعد ذلك»* |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 48، 49 ----------------------------------------------- آيه ثُمَّ يَأْتِى مِن بَعْدِ ذَ لِكَ سَبْعٌ شِدَادٌ يَأْكُلْنَ مَا قَدَّمْتُمْ لَهُنَّ إِلَّا قَلِيلاً مِّمَّا تُحْصِنُونَ ثُمَّ يَأْتِى مِن بَعْدِ ذَ لِكَ عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ النَّاسُ وَ فِيهِ يَعْصِرُونَ ---------------------------------------------- ترجمه سپس بعد از آن، هفت سال سخت مىآيد كه مردم آنچه را برايشان از پيش ذخيره كردهايد خواهند خورد جز اندكى كه (براى بذر) حفظ مىكنيد. سپس بعد از آن سالى فرا مىرسد كه به مردم در آن سال باران مىرسد (و مشكل قحطى تمام مىشود) و در آن سال مردم (بخاطر وسعت و فراوانى، از ميوهها و دانههاى روغنى) عصاره مىگيرند. --------------------------------------------- نکته ها «يغاث الناس» يا از «غوث» است، يعنى مردم از جانب خداوند يارى مىشوند و يا از «غيث» است، يعنى باران مىبارد و حوادث تلخ پايان مىپذيرد.(75) هفت گاو فربه و لاغر و هفت خوشه سبز و خشك كه در خواب آمده بود، توسط يوسف به 14 سال نعمت و قحطى تعبير شد، امّا سال پانزدهم كه سال نزول باران و فراوانى بود و در خواب پادشاه نيامده بود، خبر از غيب است كه يوسف از جانب خداوند مطرح كرد، تا زمينه براى اعلام نبوّتش فراهم باشد. «ثمّ ياتى من بعد ذلك عام...» شرايط يك مديريّت كارآمد در جامعه: 1. اعتماد مردم. «انّا لنراك من المحسنين» 2. صداقت. «يوسف ايّها الصديق» 3. علم و دانايى. «علّمنى ربّى» 4. پيشبينى صحيح. «فذروه فى سنبله» 5. اطاعت مردم. زيرا مردم طرح يوسف را اجرا كردند. ________________________________ 75) تفسير الميزان. ------------------------------------------------ پيام ها 1- مردم را نسبت به شدايد و سختىهاى آينده آگاه كنيم تا آمادگى مقابله با آن را داشته باشند. «ثمّ يأتى من بعد ذلك سبع شداد»* 2- پسانداز وبرنامهريزى براى ايّام ناتوانى، ارزشمند است. «سبع شداد يأكلن ما قدّمتم» 3- آينده نگرى و برنامهريزى مىتواند ملّتى را از طوفانهاى سخت حوادث عبور دهد. «يأكلن ما قدّمتم»* 4- در مصرف، مقدارى را براى بذر و سرمايه ذخيره كنيد. («ممّا تحصنون» يعنى در حصن و حرز ذخيره كردن.) 5 - در شرايط سخت بايد پايهها و سرمايههاى اصلى را حفظ كرد. «ممّا تحصنون»* 6- روشهاى نگاهدارى وتبديل مواد غذايى را بياموزيم تا از بين نروند. «ممّا تحصنون»* 7- بعد از سختى، آسانى است. «ثمّ يأتى من بعد ذلك عام فيه يغاث الناس»* 8 - مردم را به آينده اميدوار كنيم تا بتوانند سختىها را تحمّل كنند. «ثمّ يأتى من بعد ذلك عام فيه يغاث»* 9- پيش بينى وضع هوا و بارندگى امرى مفيد در برنامه ريزى كشاورزى است. «يأتى... عام فيه يغاث»* 10- بعضى از رؤياها مىتواند بازگو كنندهى رخدادهاى آينده و رموز راهگشا براى انسان باشد. «يغاث النّاس و فيه يعصرون» 11- براى دفع مشكل مردم اقدام كنيم، هر چند مردم منطقه و كشور ما نباشند. (طرح يوسف براى منطقه خودش نبود)* 12- علم و دانش، رمز پيشرفت و بقاى حكومتها وامنيّت ورفاه جامعه است. (طرح و برنامه يوسف براى مبارزه با قحطى و خشكسالى،از دانش او حكايت دارد)* |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 50 ----------------------------------------------- آيه وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِى بِهِ فَلَمَّا جَآءَهُ الرَّسُولُ قَالَ ارْجِعْ إِلَى رَبِّكَ فَسْئَلْهُ مَا بَالُ النِّسْوَةِ الَّتِى قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ إِنَّ رَبِّى بِكَيْدِهِنَّ عَلِيمٌ ----------------------------------------------- ترجمه و پادشاه گفت: او را نزد من آوريد، پس چون فرستادهى شاه نزد وى آمد (يوسف) گفت: نزد آقاى خود برگرد و از او بپرس كه ماجراى آن زنانى كه دستانشان را بريدند چه بود؟ همانا پرودگار من به حيله آنان آگاه است. --------------------------------------------- نکته ها يوسف با تعبير خواب پادشاه و ارائه برنامهاى سنجيده، آن هم بدون توقّع و قيد و شرطى، ثابت كرد كه او يك مجرم و زندانى عادى نيست، بلكه انسانى فوقالعاده و داناست. وقتى فرستادهى شاه به سوى يوسف آمد، فوراً از خبر آزادى استقبال نكرد، بلكه درخواست كرد كه پرونده سابق دوباره بررسى شود، زيرا او نمىخواست مشمول عفو شاهانه شود، بلكه مىخواست بىگناهى و پاكدامنى او ثابت شود و به شاه بفهماند كه در رژيم او تا چه اندازه فساد و بىعدالتى حاكم شده است. در حديث مىخوانيم: كه رسول اكرمصلى الله عليه وآله فرمود: از صبر يوسف در شگفتم كه وقتى عزيز مصر نياز به تعبير خواب پيدا كرد نگفت تا از زندان آزاد نشوم نمىگويم، امّا زمانى كه خواستند او را آزاد كنند، بيرون نيامد تا رفع تهمت شود.(76) شايد يوسف به خاطر رعايت احترام عزيز مصر، از همسر او نام نبرد و اشاره به مجلس ميهمانى كرد. «قطّعن ايديهنّ» _______________________________ 76) تفسير اطيبالبيان. ---------------------------------------------- پيام ها 1- مغزهايى كه كشور بدانها احتياج دارد و زندانى هستند، اگر مرتكب جنايتى نشدهاند، بايد با كمك دولت آزاد شوند. «و قال الملك ائتونى به» 2- براى استفاده از مغزهاى متفكّر (بويژه در شرايط بحرانى) درنگ جايز نيست. «و قال الملك ائتونى به»* 3- حاكمان، نيازمند انسانهاى انديشمند، با تدبير و بزرگ هستند. «و قال الملك ائتونى به»* 4- اگر خدا بخواهد پادشاه را نيازمند برده زندانى مىكند. «قال الملك ائتونى به»* 5 - يوسفعليه السلام، پادشاه مصر را ارباب خود نمىدانست. «ارجع الى ربّك»* 6- احترام رهبران و حاكمان را هر چند كافر باشند نزد زيردستانشان بايد نگاهداشت. «ارجع الى ربّك»* 7- آزادى ،به هر قيمتى ارزش ندارد. اثبات بىگناهى مهمتر از آزادى است. «ارجع الى ربّك فسئله» 8 - فرد زندانى كه علىرغم آزادى، پيشنهاد بررسى پرونده را مىدهد، پاك است. «فسئله» 9- يوسف، اول ذهن مردم را پاك كرد، بعد مسئوليّت پذيرفت. «مابال النّسوة» 10- دفاع از آبرو و حيثيّت، واجب است. «ما بال النّسوة» 11- دادخواهى از حاكمان غير الهى جايز است. «فسئله ما بال النسوة...»* 12- در موارد حساس (مانند موقعيّت يوسفعليه السلام در برابر پادشاه) نبايستى به جهت حفظ آبروى برخى، حقايق را پنهان كرد. «ما بال النسوة...»* 13- اشاره يوسف به «قَطَّعنَ أيديهنَّ» شايد به اين جهت بود كه اين واقعه جنبه عمومىترى داشت و قابل انكار نبود. «ما بال النسوة اللاتى قَطَّعنَ أيديهنَّ»* 14- گناهان و مسائل اخلاقى را در لفّافه و پوشش بگوييم. «انّ ربّى بكيدهنّ عليم»* 15- گرچه كيد دشمن عظيم است، امّا خداوند نيز به همه كيدها آگاه است و دوستان خود را از كيدها حفظ مىكند. «انّ ربّى بكيدهنّ عليم»* |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 51 ----------------------------------------------- آيه قَالَ مَا خَطْبُكُنَّ إِذْ رَ وَدتُّنَّ يُوسُفَ عَن نَّفْسِهِ قَلْنَ حَشَ لِلَّهِ مَا عَلِمْنَا عَلَيْهِ مِن سُوءٍ قَالَتِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ الَْنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَاْ رَ وَتُّهُ عَننَّفْسِهِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الصَّدِقِينَ ------------------------------------------------- ترجمه (پادشاه به زنان) گفت: وقتى از يوسف كام مىخواستيد چه منظور داشتيد؟ زنان گفتند: منزه است خدا، ما هيچ بدى از او نمىدانيم. همسر عزيز گفت: اكنون حقيقت آشكار شد من (بودم كه ) از او كام خواستم و بىشك او از راستگويان است. ------------------------------------------------ نکته ها «خطب» دعوت شدن براى امر مهم را گويند. «خطيب» كسى است كه مردم را به هدفى بزرگ دعوت مىكند. «حصحص» از «حصّه» يعنى جدا شدن حقّ از باطل است.(77) در اين ماجرا يكى از سنّتهاى الهى محقّق شده است، كه به خاطر تقواى الهى، گشايش ايجاد مىشود. «و مَن يتّق اللَّه يَجعل له مَخرجاً و يرزقه من حيث لايحتسب»(78) هركس از خدا پروا كند، براى او راه خروج و گشايش قرار مىدهد و از جايى كه حسابش را نمىكند، به او روزى مىرساند. _______________________________ 77) تفسير اطيبالبيان. 78) طلاق 2 - 3. ----------------------------------------------- پيام ها 1- گاهى كه گره كور مىشود، شخص اوّل كشور بايد خود پرونده را بررسى و دادگاه تشكيل دهد. «قال ما خطبكنّ» 2- افراد متّهم را دعوت كنيد تا از خود دفاع كنند. «ما خطبكنّ» حتّى زليخا نيز حضور داشت.«قالت امراة العزيز» 3- به دنبال تلخىها شيرينىها است. در برابر «اراد باهلك سوءً»، «ما علمنا عليه من سوء» آمده است. 4- زنان مصر نه تنها بر خطاكار نبودن يوسف اعتراف كردند، بلكه هر نوع بدى و انحرافى را از او نفى كردند. («من سوء» يعنى هيچ عيب و گناهى بر او نيست)* 5 - حقّ براى هميشه، مخفى نمىماند. «الآن حصحص الحقّ» 6- روشن شدن برخى پروندهها و حقايق نياز به زمان دارد. «الآن حصحص الحقّ»* 7- وجدانها، روزى بيدار شده واعتراف مىكنند. «انا راودته» چنانكه فشار جامعه و محيط، گردنكشان را به اعتراف وادار مىكند. (همسر عزيز همين كه ديد تمام زنان به پاكدامنى يوسف اقرار كردند، او نيز به اعتراف گردن نهاد.) 8 - عزيز مصر خواست مراودهى زليخا با يوسفعليه السلام مخفى بماند، ولى خداوند آن را بر همهى عالميان و براى هميشه آشكار كرد تا پاكى يوسف اثبات گردد. «قالت... أنا راودتُه»* 9- آنگاه كه خدا بخواهد، دشمن، خود وسيلهى نجات و رفع اتّهام مىشود. «انّه لمن الصّادقين»* |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 52 ----------------------------------------------- آيه ذَ لِكَ لِيَعْلَمَ أَنِّى لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَيْبِ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى كَيْدَ الْخَآئِنِينَ ---------------------------------------------- ترجمه (يوسف گفت:) اين (اعاده حيثيت) براى آن بود كه (عزيز) بداند من در نهان به او خيانت نكردهام و قطعاً خداوند نيرنگ خائنان را به جايى نمىرساند. ------------------------------------------------ نکته ها در اينكه اين آيه كلام يوسفعليه السلام است و يا ادامه كلام همسر عزيز مصر، دو نظر وجود دارد؛ برخى از تفاسير(79) آن را ادامه سخن يوسف مىدانند و برخى ديگر،(80) ادامه سخنان همسر عزيز مصر مىشمارند، ولى با توجّه به محتواى آيه، نظر اوّل درست است و نمىتواند كلام همسر عزيز مصر باشد. زيرا چه خيانتى بالاتر از اينكه يك نفر بىگناه، سالها در زندان بماند. يوسفعليه السلام با اين سخن، دليل تأخير خودش را براى خروج از زندان، بررسى مجدد پرونده و اعادهى حيثيّت مطرح مىكند. _______________________________ 79) تفسير مجمعالبيان و الميزان. 80) تفسير نمونه. ----------------------------------------------- پيام ها 1- شخص كريم درصدد انتقام نيست، به دنبال اعادهى حيثيّت و كشف حقيقت است. «ذلك ليعلم» 2- سوءظنها را از اذهان برطرف كنيم. «ذلك ليعلم...»* 3- سوء قصد به همسر مرد، خيانت به مرد است. «لم اَخنه» 4- خيانت، كارى ناپسند است، هر چند در حقّ كافر باشد. «لم اخنه»* 5 - نشان ايمان واقعى، خيانت نكردن در پنهانى و خفاست. «لماخنه بالغيب» 6- خائن براى كار خويش با توجيه خلافش، نقشه مىكشد. «كيد الخائنين» 7- يوسف تلاش مىكرد تا پادشاه را متوجّه سازد كه ارادهى خداوند و سنّت الهى، نقش تعيين كنندهاى در حوادث و رخدادها دارد. «انّ اللَّه لايهدى...» 8 - خائن، به نتيجه نمىرسد و خوش عاقبت نيست. آرى! اگر ما پاك باشيم؛ «لم اخنه بالغيب» خداوند اجازه نمىدهد، ناپاكان آبروى ما را برباد دهند. «انّ اللَّه لايهدى كيد الخائنين» 9- از سنن الهى، عدم موفقيّت خائنان و شكست و رسوايى آنان است. «انّ اللّه لا يهدى كيد الخائنين»* |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 53 ----------------------------------------------- آيه وَمَآ أُبَرِّئُ نَفْسِى إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارةُ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبّى إِنَّ رَبِّى غَفُورٌ رَّحِيمٌ ---------------------------------------------- ترجمه و من نفس خود را تبرئه نمىكنم، چرا كه نفس آدمى بدون شك همواره به بدى امر مىكند، مگر آن كه پروردگارم رحم كند كه همانا پروردگار من آمرزندهى مهربان است. -------------------------------------------- نکته ها در قرآن براى نفس، حالاتى بيان شده است از جمله: 1. نفس امّاره كه انسان را به سوى زشتىها سوق مىدهد و اگر با عقل و ايمان مهار نشود، انسان يكباره سقوط مىكند. 2. نفس لوّامه، حالتى است كه انسان خلافكار خود را ملامت و سرزنش مىكند و اقدام به توبه و عذرخواهى مىكند. و در سوره قيامت از آن ياد شده است. 3. نفس مطمئنّه، حالتى است كه تنها انبيا و اوليا وتربيت شدگان واقعى آنان دارند ودر هر وسوسه وحادثهاى، پيروزمندانه بيرون مىآيند و دلبستهى خدايند. يوسفعليه السلام عدم خيانت و سربلندى خود را در اين آزمايش، مرهون لطف و رحم خداوند مىداند و به عنوان يك انسان كه داراى طبيعت انسانى است، خود را تبرئه نمىكند. در روايات متعدّد، خطرات نفس مطرح شده و راضى بودن از نفس را نشانهى فساد عقل و بزرگترين دام شيطان دانستهاند.(81) امام سجادعليه السلام در دعاى مناجات الشاكّين، براى نفس پانزده خطر بيان نموده كه توجّه به آن مفيد است. _____________________________ 81) غررالحكم. ------------------------------------------- پيام ها 1- هرگز خود را به پاكى مستائيم و تبرئه نكنيم. «ما اُبرّء نفسى» 2- شرط كمال آن است كه حتّى اگر همه مردم او را كامل بدانند، او خود را كامل نداند. در ماجراى حضرت يوسف، برادران، همسر عزيز مصر، شاهد، پادشاه، شيطان، زندانيان همه گواهى به كمال او مىدهند، ولى خودش مىگويد: «ما اُبَرّء نفسى» 3- خطر هواى نفس جدّى است، آن را ساده ننگريد. «انّ النفس لامّارة بالسوء» در آيه، چهار نوع تأكيد بكار رفته است. (انّ، لام تأكيد، صيغهى مبالغه و جملهى اسميه) 4- انبيا با آنكه معصوماند، اما غرائز انسانى دارند. «انّ النفس لامّارة بالسوء» 5 - هم از پاكى و عفّت خود در برابر تهمتها بايد دفاع كرد و هم به شرور نفس اعتراف نمود و به خدا پناه برد. «انّ النّفس لامّارة بالسوء»* 6- نفس، خواهش خود را تكرار مىكند تا انسان را گرفتار كند. «لامّارة» 7- نفس انسان به طور طبيعى وغريزى، اگر در مدار لطف حقّ قرار نگيرد، گرايش منفى دارد. «لامّارة بالسّوء» 8 - تنها رحمت او مايه نجات است. اگر انسان به حال خود رها شود، سقوط مىكند. «الاّ ما رحم» 9- يوسف، تحت تربيت مخصوص خداوند است. كلمه «ربّى» تكرار شده است. 10- مربّى بايد رحمت و بخشش داشته باشد. «انّ ربّى غفور رحيم» 11- بخشودگى، مقدّمهى دريافت رحمت الهى است. اوّل مىفرمايد: «غفور» بعد مىفرمايد: «رحيم» 12- علىرغم تمام خطرات، از رحمت او مأيوس نشويم. «غفور رحيم» |
||
۲۰ آبان ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |