به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱۴ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 43

-----------------------------------------------
آيه
وَقَالَ الْمَلِكُ إِنِّى أَرَى‏ سَبْعَ بَقَرَ تٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَ سَبْعَ سُنبُلَتٍ خُضْرٍ وَ أُخَرَ يَابِسَتٍ يَأَيُّهَا الْمَلَأ أَفْتُونِى فِى رُءْيَىَ إِن كُنتُمْ لِلرُّءْيَا تَعْبُرُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
و (روزى) پادشاه (مصر) گفت: من هفت گاو فربه كه هفت گاو لاغر آنها را مى‏خورند وهفت خوشه‏ى سبز و(هفت خوشه‏ى) خشكيده‏ى ديگر را (در خواب) ديدم، اى بزرگان قوم! اگر تعبير خواب مى‏كنيد درباره‏ى خوابم به من نظر دهيد.
----------------------------------------------
نکته ها
تاكنون در اين سوره، چهار خواب مطرح شده است؛ خواب خود يوسف، خواب دو رفيق زندانى و خواب پادشاه مصر. خوابِ اوّل سبب دردسر براى او ولى تعبير خواب ديگران، سبب عزّت او شد. در تورات آمده است: پادشاه يك نوبت در خواب ديد، گاوهاى لاغر گاوهاى فربه را مى‏خورند و نوبت ديگر، خوشه‏ى سبز در كنار خوشه‏هاى خشكيده را ديد.(62)
درباره‏ى اينكه عزيز مصر، همان پادشاه مصر است يا آنان دو نفر هستند، گفتگو و اختلاف نظر است كه ما از آن مى‏گذريم، زيرا نقشى در بحث ندارد.
در كتاب روضه‏ى كافى آمده است كه خواب ديدن سه نوع است: گاهى بشارت الهى، گاهى ايجاد وحشت از شيطان و گاهى خواب‏هاى بى‏سروته وپريشان.(63)
________________________________
62) تفسير الميزان.
63) تفسير نورالثقلين.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند با خواب ديدن يك شاه ظالم، (به شرطى كه تعبير كننده‏اش يوسف باشد) ملّتى را از قحطى نجات مى‏دهد. «قال الملك انّى أرى‏»
2- اشيا و حيوانات، در عالم رؤيا نماد و سمبل مشخصّى دارند. (مثلاً گاو لاغر، سمبل قحطى و گاو چاق، سمبل فراوانى است) «سبع بقرات سمان يأكلن سبع عجاف»*
3- رؤسا و قدرتمندان با اندك خاطره‏ى ناگوارى، احساس خطر مى‏كنند كه مبادا قدرت از آنها گرفته شود. «قال الملك انّى أرى... أفتونى فى رؤياى»
4- حاكمان نياز به مشورت افراد خبره در امور مختلف دارند. «يا ايّها الملأ افتونى»*
5 - براى تعبير خواب، بايد به اهل آن مراجعه كرد و نبايد به تعبير هركس توجّه نمود. «أفتونى .... ان كنتم للرؤيا تعبرون»





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 44

-----------------------------------------------
آيه
قَالُواْ أَضْغَثُ أَحْلَمٍ وَمَا نَحْنُ بِتَأْوِيلِ الْأَحْلَمِ بِعَلِمِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
(اطرافيان پادشاه) گفتند: خواب‏هايى پريشان است و ما به تعبير خواب‏هاى آشفته دانا نيستيم.
-----------------------------------------------
نکته ها
«اضغاث» جمع «ضَغث» به معناى مخلوط كردن و «ضِغْث» به معناى دسته چوبِ مختلط است. «احلام» جمع «حلم» به معناى خواب پريشان است. «اضغاث احلام» يعنى خواب‏هاى پراكنده ودرهمى كه معّبر نمى‏تواند سرنخى از آنرا به دست آورد.
----------------------------------------------
پيام ها
1- ندانستن و جهل خود را توجيه نكنيد. (اشراف چون تعبير صحيح خواب را نمى‏دانستند گفتند: خواب شاه پريشان است.) «قالوا اضغاث احلام»
2- چه بسا خواب‏هايى كه به نظر پراكنده مى‏رسند، قابل تعبيرند. «قالوا اضغاث احلام...»*
3- كار را بايد به كاردان سپرد. (كارشناس تعبير مى‏كند، ولى غير كارشناس مى‏گويد خواب پريشان و غير قابل تعبير است.) «ما نحن بتأويل الاحلام بعالمين»




۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 45

-----------------------------------------------
آيه
وَقَالَ‏الَّذِى‏نَجَا مِنْهُمَاوَادَّكَرَبَعْدَأُمَّةٍأَنَاْ أُنَبِّئُكُم بِتَأْوِيلِهِ فَأَرْسِلُونِ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و آن كس از آن دو (زندانى) كه نجات يافته بود، پس از مدتى (يوسف را) به خاطر آورد، و (به عزيز مصر) گفت: مرا (به سراغ يوسف) بفرستيد تا (از تعبير خواب) شما را با خبر كنم.
------------------------------------------------
نکته ها
«اُمّة» گرچه به معناى اجتماع مردم است، ولى در اينجا به اجتماع روزها (مدّت‏ها) اطلاق شده است.(64)
_______________________________
64) تفسير كبيرو الميزان.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- خوبى‏ها، دير يا زود اثر خود را نشان مى‏دهند. «ادّكر بعد اُمّة»
2- فقط هنگام نياز به فكر دوستان نباشيم. (همين كه به تعبير خواب نياز پيدا كردند، ياد يوسف افتادند.) «وادّكر بعد امّة»*
3- رسيدن به مقام و موقعيّت، معمولاً انسان‏ها را نسبت به گذشته دچار فراموشى مى‏كند. «وادّكر بعد امّة»*
4- كسى كه ديگران را به كارى راهنمايى كند، گويا خود او آن كار را انجام داده است. «اَنا انبّئكم»
5 - هم‏زندانى يوسف‏عليه السلام به اندازه‏اى به خبرگى يوسف اعتماد داشت كه از طرف خود به پادشاه وعده قطعى به تعبير خواب داد. «اَنا انبّئكم بتأويله»*
6- آگاهان را به جامعه معرفى كنيم، تا مردم از آنان بهره‏مند شوند. «فارسلون»
7- بعضى از كارشناسان در انزوا به سرمى‏برند از آنان غافل نشويد. «فارسلون»
8 - ما بايد به سراغ استاد برويم، نه آنكه استاد را احضار كنيم. «فارسلون»*





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 46

-----------------------------------------------
آيه
يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ أَفْتِنَا فِى سَبْعِ بَقَرَ تٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعِ سُنبُلَتٍ خُضْرٍ وَ أُخَرَ يَابِسَتٍ لَّعَلِّى أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ
-------------------------------------------------
ترجمه
(فرستاده شاه وارد زندان شد و گفت:) اى يوسف، اى مرد راستگوى درباره‏ى (اين خواب كه) هفت گاو فربه هفت گاو لاغر مى‏خورند و هفت خوشه‏ى سبز و (هفت خوشه‏ى) خشكيده ديگر، به ما نظر بده تا به سوى مردم برگردم، شايد آنان (از اسرار خواب) آگاه شوند.
----------------------------------------------
نکته ها
«صدّيق» به كسى گفته مى‏شود كه گفتار، رفتار و اعتقادش، همديگر را تصديق كنند. دوست يوسف چون رفتار و كلام يوسف را در زندان ديده بود و از سوى ديگر، تعبيرهاى خواب خودش و دوستش را مطابق واقع ديده بود، يوسف را صدّيق صدا زد.
خداوند ابراهيم را «صدّيق» خوانده، «انّه كان صدّيقاً»(65) و او را خليل خود كرد؛ «و اتّخذ اللّه ابراهيم خليلاً»(66)
مريم را صدّيقه خوانده، «و امّه صدّيقة»(67) و او را برگزيد؛ «اِنّ اللّه اصطفاكِ»(68)
يوسف را صدّيق شمرده، «يوسف ايّها الصدّيق»(69) و هرگونه مكنت به او داد؛ «و كذلك مكّنا ليوسف»(70)
ادريس را صدّيق خوانده، «انّه كان صدّيقاً»(71) و او را صاحب مقام رفيع دانسته است. «رفعناه مكاناً علياً»(72)
و براى كسانى كه در آن درجه نيستند، همراه بودن با صديقين است. «فاؤلئك مع الّذين انعم اللّه عليهم من النّبيّين والصدّيقين...»(73)
«صدّيق»، از القابى است كه پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله به حضرت على‏عليه السلام داده است.(74)
جمله‏ى «لعلّهم يعلمون» احتمال دارد به معنى واقف شدن مردم به وجود ارزشى يوسف باشد. يعنى به سوى مردم برگردم تا آنها بدانند كه تو چه گوهرى هستى.
________________________________
65) مريم، 41.
66) نساء، 125.
67) مائده، 75.
68) آل‏عمران، 42.
69) يوسف، 46.
70) يوسف، 56.
71) مريم، 56.
72) مريم، 57.
73) نساء، 69.
74) تفسير اطيب‏البيان و كبير، ذيل آيه 28 سوره غافر.
---------------------------------------------
پيام ها
1- قبل از درخواست، سزاوار است از كمالات شخص تجليل شود. «يوسف ايّها الصديق»
2- سؤالات و مشكلات خود را از افراد خوش سابقه، صدّيق، راستگو و راست كردار بپرسيم. «ايّها الصدّيق أفتنا...»
3- حكومت‏ها نيازمند نظرات دانشمندان و نخبگانند. «يوسف ايّها الصدّيق أفتنا...»*





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 47

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِينَ دَأَباً فَمَا حَصَدتُّمْ فَذَرُوهُ فِى سُنبُلِهِ إِلَّا قَليلاً مِّمَّا تَأْكُلُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
(يوسف در جواب) گفت: هفت سال پى‏درپى كشت كنيد و آنچه را درو كرديد، جز اندكى را كه مى‏خوريد، در خوشه‏اش كنار بگذاريد.
---------------------------------------------
نکته ها
يوسف‏عليه السلام بدون گلايه و شكوه از رفيق كه چرا او را فراموش كرده و بدون آنكه قيد و شرطى براى تعبير خواب پادشاه تعيين كند، فورى به تعبير خواب پرداخت، زيرا كتمان دانش به ويژه در هنگام نياز جامعه به آن، امرى به دور از شأن انسان‏هاى پاك و نيكوكار است.
يوسف به جاى تعبير خواب، راه مقابله با قحطى را با برنامه‏اى روشن بيان كرد تا نشان دهد علاوه بر علم تعبير خواب، قدرت برنامه‏ريزى و مديريّت دارد.
علم كشاورزى و سياست ذخيره‏سازى و لزوم صرفه‏جويى در مصرف، از اين آيه استفاده مى‏شود.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- طرح و برنامه‏هاى سازنده خود را بدون منّت و چشم‏داشت عرضه كنيم. «قال تزرعون»*
2- براى نجات جامعه بايستى از مشكلات شخصى چشم پوشيد. (يوسف سخنى از زندانى بودن خود كه مسئله‏ى شخصى است، چيزى نگفت، بلكه به فكر حلّ مشكل مردم بود) «قال تزرعون...»*
3- مديريّت بحران و اداره جامعه در شرايط حاد و دشوار از وظايف اصلى حكومت است. «قال تزرعون...»*
4- حكومت‏ها بايد قحطى و خشكسالى را پيش‏بينى كنند و در ايّام فراخى با تدبير از فشار مشكلات بكاهند. «تزرعون...»*
5 - به هنگام مناسب بودن شرايط حداكثر بهره‏بردارى را بايد نمود. «تزرعون...»*
6- در مواقعى كه بحرانى در پيش است بايد بر ظرفيّت توليد و كار افزود. «تزرعون...»*
7- مردان خدا، بايد براى رفاه مردم فكر كنند و طرح‏هاى دراز مدّت و كوتاه مدّت داشته باشند. «قال تزرعون سبع سنين»
8 - زمان، عنصر بسيار مهمى در برنامه ريزى و مديريّت است. «سبع سنين»*
9- فقط تشريح وضعيّت كافى نيست، بايد طرح و برنامه داد. «تزرعون سبع سنين دأباً...»*
10- برنامه‏ريزى در توليد «تزرعون سَبْعَ سِنِينَ» و صرفه جويى و ذخيره‏سازى «فَذَرُوهُ» يك ضرورت است. (در حالى كه جوامع عقب مانده بدون توجّه به اين مراحل فقط مصرف مى‏كنند.)*
11- كنترل حكومت بر روند توليد و توزيع، در شرايط بحرانى امرى ضرورى است. «تزرعون... فذروه...»
12- گندم اگر به خوشه باشد بر عمرش اضافه مى‏شود. «فذروه فى سنبله»
13- مى‏توان با برنامه‏ريزى، خود را براى مقابله با حوادث طبيعى همچون قحطى، زلزله و سيل آماده كرد. «فذروه فى سنبله»
14- برنامه‏ريزى و تدبير براى آينده، منافاتى با توكل و تسليم در برابر امر خدا ندارد. «فذروه فى سنبله» (با تدبير، به استقبال تقدير برويم.)
15- طرحها بايد قابليّت عملى داشته باشند. «فذروه فى سنبله» (بهترين شيوه عملى در آن زمانِ بدون سيلو و تكنولوژى، واگذاردن گندم در خوشه بود.)
16- هر تلخى‏اى بد نيست. همين قحطى مقدّمه‏ى حاكميّت يوسف شد وهمچنين مقدّمه صرفه‏جويى وكار بيشتر در ميان مردم گشت. «تزرعون، فذروه، الاّ قليلا»
17- آينده‏نگرى وبرنامه‏ريزى بلند مدّت براى مقابله با مشكلات اقتصادى جامعه، لازمه مديريّت كشور است. «تزرعون... فذروه... الاّ قليلا»
18- صرفه‏جويى امروز، خودكفايى فردا واسراف امروز، نياز فردا را بدنبال دارد. «قليلاً ممّا تأكلون»
19- رؤياى كافران نيز مى‏تواند بيانگر واقعيّت‏ها و حاوى دستورالعمل‏هايى براى حفظ جامعه باشد.
20- امروز بايد براى فرداى بهتر كوشش كرد. «تزرعون... ثمّ يأتى من بعد ذلك»*





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 48، 49

-----------------------------------------------
آيه
ثُمَّ يَأْتِى مِن بَعْدِ ذَ لِكَ سَبْعٌ شِدَادٌ يَأْكُلْنَ مَا قَدَّمْتُمْ لَهُنَّ إِلَّا قَلِيلاً مِّمَّا تُحْصِنُونَ
ثُمَّ يَأْتِى مِن بَعْدِ ذَ لِكَ عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ النَّاسُ وَ فِيهِ يَعْصِرُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
سپس بعد از آن، هفت سال سخت مى‏آيد كه مردم آنچه را برايشان از پيش ذخيره كرده‏ايد خواهند خورد جز اندكى كه (براى بذر) حفظ مى‏كنيد.
سپس بعد از آن سالى فرا مى‏رسد كه به مردم در آن سال باران مى‏رسد (و مشكل قحطى تمام مى‏شود) و در آن سال مردم (بخاطر وسعت و فراوانى، از ميوه‏ها و دانه‏هاى روغنى) عصاره مى‏گيرند.
---------------------------------------------
نکته ها
«يغاث الناس» يا از «غوث» است، يعنى مردم از جانب خداوند يارى مى‏شوند و يا از «غيث» است، يعنى باران مى‏بارد و حوادث تلخ پايان مى‏پذيرد.(75)
هفت گاو فربه و لاغر و هفت خوشه سبز و خشك كه در خواب آمده بود، توسط يوسف به 14 سال نعمت و قحطى تعبير شد، امّا سال پانزدهم كه سال نزول باران و فراوانى بود و در خواب پادشاه نيامده بود، خبر از غيب است كه يوسف از جانب خداوند مطرح كرد، تا زمينه براى اعلام نبوّتش فراهم باشد. «ثمّ ياتى من بعد ذلك عام...»
شرايط يك مديريّت كارآمد در جامعه:
1. اعتماد مردم. «انّا لنراك من المحسنين»
2. صداقت. «يوسف ايّها الصديق»
3. علم و دانايى. «علّمنى ربّى»
4. پيش‏بينى صحيح. «فذروه فى سنبله»
5. اطاعت مردم. زيرا مردم طرح يوسف را اجرا كردند.
________________________________
75) تفسير الميزان.
------------------------------------------------
پيام ها
1- مردم را نسبت به شدايد و سختى‏هاى آينده آگاه كنيم تا آمادگى مقابله با آن را داشته باشند. «ثمّ يأتى من بعد ذلك سبع شداد»*
2- پس‏انداز وبرنامه‏ريزى براى ايّام ناتوانى، ارزشمند است. «سبع شداد يأكلن ما قدّمتم»
3- آينده نگرى و برنامه‏ريزى مى‏تواند ملّتى را از طوفان‏هاى سخت حوادث عبور دهد. «يأكلن ما قدّمتم»*
4- در مصرف، مقدارى را براى بذر و سرمايه ذخيره كنيد. («ممّا تحصنون» يعنى در حصن و حرز ذخيره كردن.)
5 - در شرايط سخت بايد پايه‏ها و سرمايه‏هاى اصلى را حفظ كرد. «ممّا تحصنون»*
6- روشهاى نگاهدارى وتبديل مواد غذايى را بياموزيم تا از بين نروند. «ممّا تحصنون»*
7- بعد از سختى، آسانى است. «ثمّ يأتى من بعد ذلك عام فيه يغاث الناس»*
8 - مردم را به آينده اميدوار كنيم تا بتوانند سختى‏ها را تحمّل كنند. «ثمّ يأتى من بعد ذلك عام فيه يغاث»*
9- پيش بينى وضع هوا و بارندگى امرى مفيد در برنامه ريزى كشاورزى است. «يأتى... عام فيه يغاث»*
10- بعضى از رؤياها مى‏تواند بازگو كننده‏ى رخدادهاى آينده و رموز راهگشا براى انسان باشد. «يغاث النّاس و فيه يعصرون»
11- براى دفع مشكل مردم اقدام كنيم، هر چند مردم منطقه و كشور ما نباشند. (طرح يوسف براى منطقه خودش نبود)*
12- علم و دانش، رمز پيشرفت و بقاى حكومت‏ها وامنيّت ورفاه جامعه است. (طرح و برنامه يوسف براى مبارزه با قحطى و خشكسالى،از دانش او حكايت دارد)*





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 50

-----------------------------------------------
آيه
وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِى بِهِ فَلَمَّا جَآءَهُ الرَّسُولُ قَالَ ارْجِعْ إِلَى‏ رَبِّكَ فَسْئَلْهُ مَا بَالُ النِّسْوَةِ الَّتِى قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ إِنَّ رَبِّى بِكَيْدِهِنَّ عَلِيمٌ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
و پادشاه گفت: او را نزد من آوريد، پس چون فرستاده‏ى شاه نزد وى آمد (يوسف) گفت: نزد آقاى خود برگرد و از او بپرس كه ماجراى آن زنانى كه دستانشان را بريدند چه بود؟ همانا پرودگار من به حيله آنان آگاه است.
---------------------------------------------
نکته ها
يوسف با تعبير خواب پادشاه و ارائه برنامه‏اى سنجيده، آن هم بدون توقّع و قيد و شرطى، ثابت كرد كه او يك مجرم و زندانى عادى نيست، بلكه انسانى فوق‏العاده و داناست.
وقتى فرستاده‏ى شاه به سوى يوسف آمد، فوراً از خبر آزادى استقبال نكرد، بلكه درخواست كرد كه پرونده سابق دوباره بررسى شود، زيرا او نمى‏خواست مشمول عفو شاهانه شود، بلكه مى‏خواست بى‏گناهى و پاكدامنى او ثابت شود و به شاه بفهماند كه در رژيم او تا چه اندازه فساد و بى‏عدالتى حاكم شده است.
در حديث مى‏خوانيم: كه رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله فرمود: از صبر يوسف در شگفتم كه وقتى عزيز مصر نياز به تعبير خواب پيدا كرد نگفت تا از زندان آزاد نشوم نمى‏گويم، امّا زمانى كه خواستند او را آزاد كنند، بيرون نيامد تا رفع تهمت شود.(76)
شايد يوسف به خاطر رعايت احترام عزيز مصر، از همسر او نام نبرد و اشاره به مجلس ميهمانى كرد. «قطّعن ايديهنّ»
_______________________________
76) تفسير اطيب‏البيان.
----------------------------------------------
پيام ها
1- مغزهايى كه كشور بدانها احتياج دارد و زندانى هستند، اگر مرتكب جنايتى نشده‏اند، بايد با كمك دولت آزاد شوند. «و قال الملك ائتونى به»
2- براى استفاده از مغزهاى متفكّر (بويژه در شرايط بحرانى) درنگ جايز نيست. «و قال الملك ائتونى به»*
3- حاكمان، نيازمند انسان‏هاى انديشمند، با تدبير و بزرگ هستند. «و قال الملك ائتونى به»*
4- اگر خدا بخواهد پادشاه را نيازمند برده زندانى مى‏كند. «قال الملك ائتونى به»*
5 - يوسف‏عليه السلام، پادشاه مصر را ارباب خود نمى‏دانست. «ارجع الى ربّك»*
6- احترام رهبران و حاكمان را هر چند كافر باشند نزد زيردستانشان بايد نگاهداشت. «ارجع الى ربّك»*
7- آزادى ،به هر قيمتى ارزش ندارد. اثبات بى‏گناهى مهم‏تر از آزادى است. «ارجع الى ربّك فسئله»
8 - فرد زندانى كه على‏رغم آزادى، پيشنهاد بررسى پرونده را مى‏دهد، پاك است. «فسئله»
9- يوسف، اول ذهن مردم را پاك كرد، بعد مسئوليّت پذيرفت. «مابال النّسوة»
10- دفاع از آبرو و حيثيّت، واجب است. «ما بال النّسوة»
11- دادخواهى از حاكمان غير الهى جايز است. «فسئله ما بال النسوة...»*
12- در موارد حساس (مانند موقعيّت يوسف‏عليه السلام در برابر پادشاه) نبايستى به جهت حفظ آبروى برخى، حقايق را پنهان كرد. «ما بال النسوة...»*
13- اشاره يوسف به «قَطَّعنَ أيديهنَّ» شايد به اين جهت بود كه اين واقعه جنبه عمومى‏ترى داشت و قابل انكار نبود. «ما بال النسوة اللاتى قَطَّعنَ أيديهنَّ»*
14- گناهان و مسائل اخلاقى را در لفّافه و پوشش بگوييم. «انّ ربّى بكيدهنّ عليم»*
15- گرچه كيد دشمن عظيم است، امّا خداوند نيز به همه كيدها آگاه است و دوستان خود را از كيدها حفظ مى‏كند. «انّ ربّى بكيدهنّ عليم»*




۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 51

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ مَا خَطْبُكُنَّ إِذْ رَ وَدتُّنَّ يُوسُفَ عَن نَّفْسِهِ قَلْنَ حَشَ لِلَّهِ مَا عَلِمْنَا عَلَيْهِ مِن سُوءٍ قَالَتِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ الَْنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَاْ رَ وَتُّهُ عَن‏نَّفْسِهِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الصَّدِقِينَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
(پادشاه به زنان) گفت: وقتى از يوسف كام مى‏خواستيد چه منظور داشتيد؟ زنان گفتند: منزه است خدا، ما هيچ بدى از او نمى‏دانيم. همسر عزيز گفت: اكنون حقيقت آشكار شد من (بودم كه ) از او كام خواستم و بى‏شك او از راستگويان است.
------------------------------------------------
نکته ها
«خطب» دعوت شدن براى امر مهم را گويند. «خطيب» كسى است كه مردم را به هدفى بزرگ دعوت مى‏كند. «حصحص» از «حصّه» يعنى جدا شدن حقّ از باطل است.(77)
در اين ماجرا يكى از سنّت‏هاى الهى محقّق شده است، كه به خاطر تقواى الهى، گشايش ايجاد مى‏شود. «و مَن يتّق اللَّه يَجعل له مَخرجاً و يرزقه من حيث لايحتسب»(78) هركس از خدا پروا كند، براى او راه خروج و گشايش قرار مى‏دهد و از جايى كه حسابش را نمى‏كند، به او روزى مى‏رساند.
_______________________________
77) تفسير اطيب‏البيان.
78) طلاق 2 - 3.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى كه گره كور مى‏شود، شخص اوّل كشور بايد خود پرونده را بررسى و دادگاه تشكيل دهد. «قال ما خطبكنّ»
2- افراد متّهم را دعوت كنيد تا از خود دفاع كنند. «ما خطبكنّ» حتّى زليخا نيز حضور داشت.«قالت امراة العزيز»
3- به دنبال تلخى‏ها شيرينى‏ها است. در برابر «اراد باهلك سوءً»، «ما علمنا عليه من سوء» آمده است.
4- زنان مصر نه تنها بر خطاكار نبودن يوسف اعتراف كردند، بلكه هر نوع بدى و انحرافى را از او نفى كردند. («من سوء» يعنى هيچ عيب و گناهى بر او نيست)*
5 - حقّ براى هميشه، مخفى نمى‏ماند. «الآن حصحص الحقّ»
6- روشن شدن برخى پرونده‏ها و حقايق نياز به زمان دارد. «الآن حصحص الحقّ»*
7- وجدان‏ها، روزى بيدار شده واعتراف مى‏كنند. «انا راودته» چنانكه فشار جامعه و محيط، گردنكشان را به اعتراف وادار مى‏كند. (همسر عزيز همين كه ديد تمام زنان به پاكدامنى يوسف اقرار كردند، او نيز به اعتراف گردن نهاد.)
8 - عزيز مصر خواست مراوده‏ى زليخا با يوسف‏عليه السلام مخفى بماند، ولى خداوند آن را بر همه‏ى عالميان و براى هميشه آشكار كرد تا پاكى يوسف اثبات گردد. «قالت... أنا راودتُه»*
9- آنگاه كه خدا بخواهد، دشمن، خود وسيله‏ى نجات و رفع اتّهام مى‏شود. «انّه لمن الصّادقين»*





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 52

-----------------------------------------------
آيه
ذَ لِكَ لِيَعْلَمَ أَنِّى لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَيْبِ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى كَيْدَ الْخَآئِنِينَ
----------------------------------------------
ترجمه
(يوسف گفت:) اين (اعاده حيثيت) براى آن بود كه (عزيز) بداند من در نهان به او خيانت نكرده‏ام و قطعاً خداوند نيرنگ خائنان را به جايى نمى‏رساند.
------------------------------------------------
نکته ها
در اينكه اين آيه كلام يوسف‏عليه السلام است و يا ادامه كلام همسر عزيز مصر، دو نظر وجود دارد؛ برخى از تفاسير(79) آن را ادامه سخن يوسف مى‏دانند و برخى ديگر،(80) ادامه سخنان همسر عزيز مصر مى‏شمارند، ولى با توجّه به محتواى آيه، نظر اوّل درست است و نمى‏تواند كلام همسر عزيز مصر باشد. زيرا چه خيانتى بالاتر از اينكه يك نفر بى‏گناه، سالها در زندان بماند.
يوسف‏عليه السلام با اين سخن، دليل تأخير خودش را براى خروج از زندان، بررسى مجدد پرونده و اعاده‏ى حيثيّت مطرح مى‏كند.
_______________________________
79) تفسير مجمع‏البيان و الميزان.
80) تفسير نمونه.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- شخص كريم درصدد انتقام نيست، به دنبال اعاده‏ى حيثيّت و كشف حقيقت است. «ذلك ليعلم»
2- سوءظن‏ها را از اذهان برطرف كنيم. «ذلك ليعلم...»*
3- سوء قصد به همسر مرد، خيانت به مرد است. «لم اَخنه»
4- خيانت، كارى ناپسند است، هر چند در حقّ كافر باشد. «لم اخنه»*
5 - نشان ايمان واقعى، خيانت نكردن در پنهانى و خفاست. «لم‏اخنه بالغيب»
6- خائن براى كار خويش با توجيه خلافش، نقشه مى‏كشد. «كيد الخائنين»
7- يوسف تلاش مى‏كرد تا پادشاه را متوجّه سازد كه اراده‏ى خداوند و سنّت الهى، نقش تعيين كننده‏اى در حوادث و رخدادها دارد. «انّ اللَّه لايهدى...»
8 - خائن، به نتيجه نمى‏رسد و خوش عاقبت نيست. آرى! اگر ما پاك باشيم؛ «لم اخنه بالغيب» خداوند اجازه نمى‏دهد، ناپاكان آبروى ما را برباد دهند. «انّ اللَّه لايهدى كيد الخائنين»
9- از سنن الهى، عدم موفقيّت خائنان و شكست و رسوايى آنان است. «انّ اللّه لا يهدى كيد الخائنين»*




۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 53

-----------------------------------------------
آيه
وَمَآ أُبَرِّئُ نَفْسِى إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارةُ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبّى إِنَّ رَبِّى غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و من نفس خود را تبرئه نمى‏كنم، چرا كه نفس آدمى بدون شك همواره به بدى امر مى‏كند، مگر آن كه پروردگارم رحم كند كه همانا پروردگار من آمرزنده‏ى مهربان است.
--------------------------------------------
نکته ها
در قرآن براى نفس، حالاتى بيان شده است از جمله:
1. نفس امّاره كه انسان را به سوى زشتى‏ها سوق مى‏دهد و اگر با عقل و ايمان مهار نشود، انسان يكباره سقوط مى‏كند.
2. نفس لوّامه، حالتى است كه انسان خلافكار خود را ملامت و سرزنش مى‏كند و اقدام به توبه و عذرخواهى مى‏كند. و در سوره قيامت از آن ياد شده است.
3. نفس مطمئنّه، حالتى است كه تنها انبيا و اوليا وتربيت شدگان واقعى آنان دارند ودر هر وسوسه وحادثه‏اى، پيروزمندانه بيرون مى‏آيند و دلبسته‏ى خدايند.
يوسف‏عليه السلام عدم خيانت و سربلندى خود را در اين آزمايش، مرهون لطف و رحم خداوند مى‏داند و به عنوان يك انسان كه داراى طبيعت انسانى است، خود را تبرئه نمى‏كند.
در روايات متعدّد، خطرات نفس مطرح شده و راضى بودن از نفس را نشانه‏ى فساد عقل و بزرگ‏ترين دام شيطان دانسته‏اند.(81)
امام سجادعليه السلام در دعاى مناجات الشاكّين، براى نفس پانزده خطر بيان نموده كه توجّه به آن مفيد است.
_____________________________
81) غررالحكم.
-------------------------------------------
پيام ها
1- هرگز خود را به پاكى مستائيم و تبرئه نكنيم. «ما اُبرّء نفسى»
2- شرط كمال آن است كه حتّى اگر همه مردم او را كامل بدانند، او خود را كامل نداند. در ماجراى حضرت يوسف، برادران، همسر عزيز مصر، شاهد، پادشاه، شيطان، زندانيان همه گواهى به كمال او مى‏دهند، ولى خودش مى‏گويد: «ما اُبَرّء نفسى»
3- خطر هواى نفس جدّى است، آن را ساده ننگريد. «انّ النفس لامّارة بالسوء» در آيه، چهار نوع تأكيد بكار رفته است. (انّ، لام تأكيد، صيغه‏ى مبالغه و جمله‏ى اسميه)
4- انبيا با آنكه معصوم‏اند، اما غرائز انسانى دارند. «انّ النفس لامّارة بالسوء»
5 - هم از پاكى و عفّت خود در برابر تهمت‏ها بايد دفاع كرد و هم به شرور نفس اعتراف نمود و به خدا پناه برد. «انّ النّفس لامّارة بالسوء»*
6- نفس، خواهش خود را تكرار مى‏كند تا انسان را گرفتار كند. «لامّارة»
7- نفس انسان به طور طبيعى وغريزى، اگر در مدار لطف حقّ قرار نگيرد، گرايش منفى دارد. «لامّارة بالسّوء»
8 - تنها رحمت او مايه نجات است. اگر انسان به حال خود رها شود، سقوط مى‏كند. «الاّ ما رحم»
9- يوسف، تحت تربيت مخصوص خداوند است. كلمه «ربّى» تكرار شده است.
10- مربّى بايد رحمت و بخشش داشته باشد. «انّ ربّى غفور رحيم»
11- بخشودگى، مقدّمه‏ى دريافت رحمت الهى است. اوّل مى‏فرمايد: «غفور» بعد مى‏فرمايد: «رحيم»
12- على‏رغم تمام خطرات، از رحمت او مأيوس نشويم. «غفور رحيم»






۲۰ آبان ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۵,۶۷۰ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۱,۲۷۹ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۹۰ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۵۱۰ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۷۱ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۷۱ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۱۸۳ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۲۴۱ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۷۸۹ کاربر آنلاین است. (۵۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۷۸۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!