به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱۸ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 54

-----------------------------------------------
آيه
وَ قَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِى بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِى فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مَكِينٌ أَمِينٌ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و پادشاه گفت: يوسف را نزد من آوريد تا وى را (مشاور) مخصوص خود قرار دهم. پس چون با او گفتگو نمود، به او گفت: همانا تو امروز نزد ما داراى منزلتى بزرگ و فردى امين هستى.
-----------------------------------------------
نکته ها
در «لسان العرب» آمده: هرگاه انسان كسى را محرم اسرار خود قرار دهد و در امور خويش او را مداخله دهد، گفته مى‏شود: «استخلصه».
يوسف‏عليه السلام وقتى از زندان آزاد مى‏شود بر در زندان جملاتى چند مى‏نويسد كه سيماى زندان در آن جملات ترسيم شده است: «هذا قبور الاحياء، بيت الاحزان، تجربة الاصدقاء و شماتة الاعداء» يعنى؛ زندان گورستان زندگان، خانه غمها، محل آزمودن دوستان وشماتت دشمنان است.(82)
پادشاه وقتى پى به صداقت و امانت يوسف مى‏برد و در او خيانتى نمى‏يابد، او را براى خود برمى‏گزيند. اگر خداوند از بنده خيانت نبيند چه خواهد كرد!؟ حتماً او را براى خود بر خواهد گزيد كه قرآن درباره‏ى پيامبران چنين تعبيرى دارد: «و أنا اخترتك فاستمع لما يوحى‏»(83)، «واصطنعتك لنفسى»(84)
پادشاه با «لدينا» اعلام كرد كه يوسف در حكومت ما جايگاه دارد نه تنها در دل من، پس همه مسئولين بايد از او اطاعت كنند.
قدرت داشتن و امين بودن در كنار هم ارزشمند است، زيرا اگر امين باشد ولى امكانات نداشته باشد، قدرت انجام كارى را ندارد واگر مكين باشد امّا امين نباشد، حيف و ميل بيت‏المال مى‏كند.
چنانكه حضرت على‏عليه السلام خطاب به مالك اشتر استاندار خود مى‏فرمايد: بعد از شناسايى و گزينش كارمندان، به آن حقوق مكفى بده. «اَسبغ عليهم الارزاق»(85)
__________________________________
82) تفسير مجمع‏البيان.
83) طه، 13.
84) طه، 41.
85) نهج البلاغه، كتاب 53.
---------------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند اگر بخواهد، اسير ديروز را امير امروز قرار مى‏دهد.«قال الملك ائتونى به استخلصه لنفسى»
2- در برابر خدمات افراد بايد عكس العمل نشان داد و از آنان تقدير كرد. (در برابر تعبير خواب دستور داد كه او را آزاد كنند) «ائتونى به استخلصه لنفسى»*
3- افراد مشرك وكافر هم از كمالات معنوى لذّت مى‏برند. فطرت كمال دوستى، در هر انسانى وجود دارد. «استخلصه لنفسى»
4- براى تصدّى اعطاى پست‏هاى مهم و كليدى علاوه بر تدبير و كاردانى، محبوبيّت و مقبوليّت نيز بسيار مهم است. (يوسف در اثر عفّت، تدبير، تعبير خواب و بزرگوارى، محبوبيّت خاصّى پيدا كرد، لذا عزيز مصر گفت او براى خودم باشد) «استخلصه لنفسى»*
5 - پاكى، امانت، صداقت و عفاف، پادشاهان را نيز به تواضع وا مى‏دارد. «استخلصه لنفسى»*
6- تا مرد سخن نگفته باشد، عيب وهنرش نهفته باشد. «فلمّا كلّمه قال»
7- در گزينش‏ها، مصاحبه حضورى نيز مفيد است. «فلمّا كلّمه»
8 - براى اعطاى مسئوليّت‏هاى بسيار مهم، گاه لازم است شخص اوّل مملكت، خود مصاحبه حضورى كند. «فلمّا كلّمه»*
9- پست‏هاى بزرگ و كليدى را به افراد شايسته و امتحان داده واگذار كنيد. «فلمّا كلّمه قال انّك اليوم...»*
10- انسان صادق و امين حتّى در جمع كافران نيز مقبول و مورد احترام است. («لدينا» شامل همه‏ى كارگزاران مى‏شود) «انّك اليوم لدينا مكين امين»*
11- زنان مصر جمال يوسف ديدند، دل از كف دادند و دست بريدند؛ پادشاه امانت و پاكى او را ديد مُلك مصر را در اختيارش نهاد. اگر همه كمالات يوسف بر آنان آشكار مى‏شد چه مى‏كردند؟*
12- وقتى به امانت و توان و صداقت كسى اطمينان پيدا كرديد، در واگذارى مسئوليّت به او درنگ نكنيد. «انّك اليوم لدينا مكين امين»*
13- مشاور خاص مسئولين كشورى، بايد اهل تقوا، تدبير، قدرت برنامه‏ريزى و امانت باشد. «استخلصه لنفسى... مكين امين» (يوسف جامع همه اينها بود.)
14- قدرت يوسف‏عليه السلام بدون قيد وشرط بوده است. («مكينٌ» بدون هيچ شرط و محدوديّتى)*
15- مكين و امين بودن، هر دو با هم لازم است. «مكين امين»





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 55

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ اجْعَلْنِى عَلَى‏ خَزَآئِنِ الْأَرْضِ إِنِّى حَفِيظٌ عَلِيمٌ‏
------------------------------------------------
ترجمه
(يوسف) گفت: مرا بر خزانه‏هاى اين سرزمين (مصر) بگمار، زيرا كه من نگهبانى دانا هستم.
-----------------------------------------------
نکته ها
سؤال: چرا يوسف پيشنهاد اعطاى مسئوليّت براى خود را مطرح كرد؟ يا به تعبير ديگر؛ چرا يوسف طلب رياست كرد؟
پاسخ: او از خواب پادشاه مصر، احساس خطر و ضرر براى مردم كرد و خود را براى جلوگيرى از پيش‏آمدهاى ناگوار اقتصادى، لايق مى‏دانست، پس براى جلوگيرى از ضرر، آمادگى خود را براى قبول چنين مسئوليّتى اعلام كرد.
سؤال: چرا يوسف از خود تعريف و تمجيد كرد، مگر نه اين است كه قرآن مى‏فرمايد: «فلا تزكّوا انفسكم»(86) خود را نستاييد؟
پاسخ: ستايش يوسف، ذكر قابليّت‏هاو توانايى‏هاى خود، براى انجام مسئوليّت بود، كه مى‏توانست جلو آثار سوء قحطى و خشكسالى را بگيرد، نه به خاطر تفاخر و سوء استفاده.
سؤال: چرا يوسف با حكومت كافر همكارى كرد؟ مگر قرآن از آن نهى نكرده است. «و لا تركنوا الى الّذين ظلموا...»(87)
پاسخ: يوسف، براى حمايت از ظالم اين مسئوليّت را نپذيرفت، بلكه به منظور نجات مردم از فشار دوران قحط سالى، به اين كار اقدام نمود. يوسف هرگز حتّى يك كلمه تملّق هم نگفت. رجال سياسى، معمولاً به هنگام خطر مردم را رها كرده و فرار مى‏كنند، ولى يوسف بايد مردم را حفظ كند. بگذريم از اينكه اگر نمى‏توان رژيم ظالمى را سرنگون كرد و تغيير داد، بايد به مقدارى كه امكان دارد از انحراف و ظلم جلوگيرى كرد و بخشى از امور را بدست گرفت و فعاليّت نمود.(88)
در تفسيرنمونه آمده است: مراعات «قانون اهم و مهم» از نظر عقل و شرع يك اصل است. شركت در نظام حكومتى شرك، جائز نيست ولى نجات يك ملّتى از قحطى مهم‏تر است. به همين دليل، يوسف‏عليه السلام مسئوليّت سياسى نپذيرفت، تا مبادا كمك به ظالم شود، مسئوليّت نظامى نپذيرفت، تا مبادا خون به ناحقّى ريخته شود. فقط مسئوليّت اقتصادى آن هم براى نجات مردم را برعهده گرفت.(89) امام رضاعليه السلام فرمود: هنگامى كه ضرورت ايجاب كرد كه يوسف سرپرستى خزائن مصر را بپذيرد، خود پيشنهاد داد.(90)
على‏بن يقطين نيز به سفارش امام كاظم‏عليه السلام در دستگاه بنى‏عباس وزير بود. وجود اينگونه مردان خدا مى‏تواند پناهگاه مظلومان باشد. امام صادق‏عليه السلام فرمود: «كفّارة عمل السلطان، قضاء حوائج الاخوان» كفاره‏ى كار حكومتى، بر آوردن نيازمندى برادران دينى است.(91)
از امام رضاعليه السلام پرسيدند: شما چرا ولايتعهدى مأمون را پذيرفته‏ايد؟ در جواب فرمود: يوسف كه پيامبر بود در دستگاه مشرك رفت، من كه وصىّ پيامبرم، در دستگاه شخصى كه اظهار مسلمانى مى‏كند رفته‏ام بگذريم كه پذيرفتن من اجبارى است، در حالى كه يوسف عليه السلام با اختيار وبه خاطر اهميّت موضوع، آن مسئوليّت را پذيرفت.(92)
هنگامى كه يوسف مقام ومنزلت پيدا كرد، تقاضاى ديدار والدين نكرد، بلكه تقاضاى مسئوليّت خزانه‏دارى نمود، زيرا ديدار جنبه‏ى عاطفى داشت و نجات مردم از قحطى، رسالت اجتماعى او بود.
امام صادق‏عليه السلام خطاب به گروهى كه اظهار زهد كرده و مردم را دعوت مى‏كردند كه همانند آنان زندگى را بر خود سخت بگيرند... فرمود: شما در باره‏ى يوسفِ پيامبر، چگونه فكر مى‏كنيد كه به پادشاه مصر گفت: «اجعلنى على خزائن الارض» و كار يوسف به آنجا رسيد كه همه‏ى كشور و اطراف آن تا يمن را در اختيار گرفت... در عين حال نيافتيم كسى را كه اين كار را بر او عيب گرفته باشد.(93)
در روايتى از امام رضاعليه السلام آمده است: يوسف‏عليه السلام در هفت سال اوّل، گندم‏ها را جمع‏آورى و ذخيره مى‏كرد و در هفت سال دوم كه قحطى شروع شد، آنها را به تدريج و با دقّت در اختيار مردم، براى مصارف روزمره زندگى‏شان قرار مى‏داد و با دقت و امانتدارى، كشور مصر را از بدبختى نجات داد. يوسف در هفت سال دوره‏ى قحطى، هرگز با شكم سير زندگى نكرد، تا مبادا گرسنگان را فراموش كند.(94)
در تفسير مجمع‏البيان و الميزان از نوع عملكرد يوسف‏عليه السلام اينگونه ياد مى‏شود: وقتى قحط سالى شروع شد؛ حضرت يوسف در سال اوّل، گندم را با طلا و نقره، در سال دوم، گندم را در مقابل جواهر و زيورآلات، در سال سوم، گندم را با چهارپايان، در سال چهارم، گندم را در مقابل برده‏ها، در سال پنجم، گندم را با خانه‏ها، در سال ششم، گندم را با مزارع و در سال هفتم، گندم را با برده گرفتن خود مردم معامله نمود. وقتى سال هفتم به پايان رسيد، به پادشاه مصر گفت: همه‏ى مردم و سرمايه‏هايشان در اختيار من است، ولى خدا را شاهد مى‏گيرم و تو نيز گواه باش، كه همه‏ى مردم را آزاد و همه‏ى اموال آنان را برمى‏گردانم و كاخ و تخت و خاتم (مهر وانگشتر) ترا نيز پس مى‏دهم. حكومت براى من وسيله‏ى نجات مردم بود، نه چيز ديگر، تو با آنان به عدالت رفتار كن.
پادشاه با شنيدن اين سخنان، چنان خود را در برابر عظمت معنوى يوسف كوچك و حقير يافت كه يكباره زبان به ذكر گشود و گفت: «أشهد أن لااله‏الااللَّه و أنّك رسوله» من هم ايمان آوردم، ولى تو بايد حاكم باشى. «انّك اليوم لدينا مكين أمين»
در انتخاب و گزينش افراد، به معيارهاى قرآنى توجّه كنيم. علاوه بر «حفيظ و عليم» بودن، معيارهاى ديگرى در قرآن ذكر شده است، از آن جمله:
1. ايمان. «افمن كان مؤمناً كمن كان فاسقاً لايستوون»(95)
2. سابقه. «والسابقون السابقون . اولئك المقربون»(96)
3. هجرت. «والذين آمنوا و لم يهاجروا ما لكم من ولايتهم من شى‏ء»(97)
4. توان جسمى و علمى. «و زاده بسطة فى‏العلم و الجسم»(98)
5. اصالت خانوادگى. «ماكان ابوك امرء سوء»(99)
6. جهاد و مبارزه. «فضل اللَّه المجاهدين على‏القاعدين اجراً عظيما»(100)
_______________________________
86) نجم، 32.
87) هود، 113.
88) تفسير فى‏ظلال‏القرآن.
89) تفسير تبيان.
90) تفسير نورالثقلين.
91) وسائل‏الشيعه، ج 12، ص 139.
92) وسائل‏الشيعه، ج 12، ص 146.
93) تفسير نورالثقلين.
94) تفسير مجمع البيان.
95) سجده، 18.
96) واقعه، 10-11.
97) انفال، 72.
98) بقره، 247.
99) مريم، 28.
100) نساء، 95.
----------------------------------------------
پيام ها
1- هر جا لازم باشد، بايد داوطلب مسئوليّت‏هاى حسّاس شد. «قال اجعلنى...»
2- نبوّت، از حكومت و سياست جدا نيست، همچنان كه ديانت، از سياست جدا نيست. «اجعلنى على خزائن الارض»
3- در به كارگيرى افراد لايق، علاقه شخصى او در نظر گرفته شود. «اجعلنى على خزائن الارض...»*
4- ابتدا احراز شايستگى، سپس درخواست مسئوليّت. «استخلصه... اجعلنى...»*
5 - وقتى در كارى مهارت داريد، اعتماد به نفس داشته باشيد و خود را عرضه كنيد. «اجعلنى على خزائن الارض»*
6- در هر موقعيّتى كه فرد قرار دارد بايد به نظرات افراد پايين‏تر و مشاوران امين توجّه داشته باشد. (عزيز مصر به پيشنهاد يوسف كه گفت: «اجعلنى على خزائن الارض»، توجّه كرد و آن را پذيرفت.)*
7- تابعيّت منطقه‏اى، اصل نيست. يوسف مصرى نبود، ولى در حكومت مصر وارد شده و مسئوليّت گرفت. (ملّى‏گرايى، ممنوع) «اجعلنى على خزائن الارض»
8 - به هنگام ضرورت، بيان لياقت و شايستگى خود، منافاتى با توكلّ و زهد و اخلاص ندارد. «انّى حفيظ عليم»
9- از مجموعه دو وصفى كه پادشاه از يوسف‏عليه السلام بيان كرد؛ «مكين ، امين» و دو صفتى كه يوسف براى خود بيان نمود؛ «حفيظ ، عليم» اوصاف كارگزاران شايسته به دست مى‏آيد: قدرت، امانت، پاسدارى و تخصص.
10- در برنامه‏ريزى ونظارت بر مصرف، بايد سهم نسل آينده حفظ و مراعات شود. «حفيظ عليم»





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 56، 57

-----------------------------------------------
آيه
وَكَذَ لِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِى الْأَرْضِ يَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَيْثُ يَشَآءُ نُصِيبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَآءُ وَلَا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ‏
وَ لَأَجْرُ الْأَخِرَةِ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و ما اينگونه به يوسف در آن سرزمين مكنت و قدرت داديم كه در آن هر جا كه خواهد قرار گيرد (و تصرف كند) ما رحمت خود را بر هر كس كه بخواهيم مى‏رسانيم و پاداش نيكوكاران را ضايع نمى‏گردانيم.
و قطعاً براى كسانى كه ايمان آورده و همواره تقوى پيشه كرده‏اند پاداش آخرت بهتر است.
-------------------------------------------
نکته ها
در اين دو آيه حضرت يوسف به عنوان «محسن»، «مؤمن» و «متّقى» ستايش شده است.
در سراسر اين سوره، اراده خداوند را مى‏توان با اراده و خواست مردم مقايسه كرد؛ برادرانِ يوسف اراده كردند با انداختن او در چاه و برده ساختن يوسف، او را خوار سازند، امّا عزيز مصر درباره او گفت: «اكرمى مثواه» او را گرامى بداريد. همسر عزيز قصد نمود دامن او را آلوده سازد، امّا خداوند او را پاك نگهداشت. بعضى خواستند با زندانى ساختن يوسف مقاومت او را در هم شكنند و تحقيرش كنند؛ «ليسجنن و ليكونا من الصّاغرين» امّا در مقابل خداوند اراده كرد او را عزيز بدارد و حكومت مصر را به او بخشد؛ «مكّنا ليوسف...»
امام صادق‏عليه السلام فرمودند: يوسف انسان حرّ و آزاده‏اى بود كه حسادت برادران، اسارت در چاه، شهوت زنان، زندان، تهمت، رياست و قدرت در او اثر نگذاشت.(101)
پاداش‏هاى اخروى بهتر از پاداش‏هاى دنيوى است، زيرا پاداش‏هاى اخروى:
الف: محدوديّت ندارند. «لهم ما يشاوؤن»(102)
ب: از بين رفتنى نيستند. «خالدين فيها»(103)
ج: در يك مكان محدود نيستند. «نتبوّأ من الجنّة حيث نشاء»(104)
د: به محاسبه ما در نمى‏آيند. «اجرهم بغير حساب»(105)
ه: عوارض و آفات وامراض ندارند. «لا يصدّعون عنها»(106)
______________________________
101) تفسير نورالثقلين.
102) زمر، 34.
103) فرقان، 76.
104) زمر، 74.
105) زمر، 10.
106) واقعه، 19.
--------------------------------------------
پيام ها
1- سنّت خداوند، عزّت بخشى به افراد پاكدامن وباتقوا است. «كذلك»
2- گرچه در ظاهر پادشاه مصر به يوسف گفت: «انّك اليوم لدينا مكين» ولى در واقع خداوند به يوسف مكنت داد. «مكنّا»
3- حقّ تصرّف، از شئون حكومت است. «مكّنا ليوسف فى الارض يتبوّء...»*
4- حكومت‏ها در شرايط بحرانى كشور مى‏توانند آزادى مردم را در تصرّف اموال و املاك خويش محدود ساخته آنان را به سمت مصالح همگانى سوق دهند. «يتبوء منها حيث يشاء»
5 - حوزه اختيارات يوسف گسترده بود. «حيث يشاء»
6- قدرت اگر در دست اهلش باشد رحمت است وگرنه زيانبخش خواهد بود. «نصيب برحمتنا»
7- در جهان‏بينى الهى، هيچ كارى بدون پاداش نمى‏ماند. «لانضيع»
8 - تضييع حقوق مردم، يا از سر جهل است يا بخل و يا ناتوانى و يا... كه هيچكدام درباره خداوند وجود ندارد. «لانضيع»
9- رسيدن به حكومت و قدرت در دنيا، منافاتى با نيكوكارى و ايمان و تقوا ندارد. «مكّنا ليوسف... اجر المحسنين»*
10- مشيّت الهى، نظام‏دار و قانون‏مند است. «نصيب برحمتنا... ولا نضيع اجر المحسنين»
11- با آنكه همه چيز در گرو مشيّت الهى است، امّا خداوند حكيم است و بدون دليل به كسى قدرت نمى‏دهد. «و لا نضيع اجر المحسنين»
12- نيكوكاران، علاوه بر بهره‏مند شدن از پاداش در حيات دنيا از پاداش‏هاى برتر اخروى نيز برخوردار خواهند شد. «لانضيع اجر المحسنين و لأجر الآخرة خير»
13- اگر نيكوكار در اين دنيا به پاداش و مقامى نرسيد، نگران نباشد كه در جاى ديگر جبران مى‏شود.«لا نضيع... و لأجر الآخرة خير»*
14- پادشاهى و حكومت نيز در برابر اجر آخرت ناچيز است. «لأجر الآخرة خير...»*
15- امكانات مادى و حكومت ظاهرى براى مردان خدا لذّت‏آور نيست، آنچه براى آنان مطلوب و دوست داشتنى است آخرت است. «و لأجر الآخرة خير»
16- اگر شما به سراغ تقوا برويد ما نيز رحمت خود را به شما نازل مى‏كنيم. «نصيب برحمتنا... للّذين... و كانوا يتّقون»
17- ايمان، همراه با تقوا چاره ساز است وگرنه سرنوشت مؤمن گناهكار، مبهم است. «آمنوا و كانوا يتّقون»
18- تقوايى كه يك خصلت پايدار شده باشد، ارزشمند است. «كانوا يتّقون»
19- ايمان و ملازمت بر تقوا، شرط بهره‏مندى از پاداش‏هاى اخروى است. «لاجر الآخرة خير للّذين آمنوا و كانوا يتّقون»
20- تقوا، مرحله و مرتبه‏ى والاترى در ايمان است. «آمنوا و كانوا يتّقون»*




۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 58

-----------------------------------------------
آيه
وَجَآءَ إِخْوَةُ يُوسُفَ فَدَخَلُواْ عَلَيْهِ فَعَرَفَهُمْ وَهُمْ لَهُ مُنكِرُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
(سرزمين كنعان را قحطى فراگرفت)و (در پى مواد غذايى) برادران يوسف (به مصر) آمدند و بر او وارد شدند آنگاه (يوسف) آنان را شناخت ولى آنها او را نشناختند.
-----------------------------------------------
نکته ها
طبق پيش‏بينى و پيشگويى يوسف، مردم هفت سال در وفور نعمت و باران بودند، ولى بعد از آن، هفت سال دوم فرا رسيد و مردم دچار قحطى و خشكسالى شدند. دامنه قحطى از مصر به فلسطين و كنعان رسيد. يعقوب به فرزندان خود گفت: براى تهيه گندم به سوى مصر روانه شوند.
آنان وارد مصر شده و درخواست خود را عرضه كردند. يوسف در ميان متقاضيان غلّه، برادران خود را ديد، امّا برادران يوسف را نشناختند و حقّ هم همين بود، زيرا از زمان انداختن يوسف به چاه تا حكومت او در سرزمين مصر، حدود بيست تا سى سال فاصله شده بود. يوسف وقتى از چاه بيرون آمد، نوجوان بود، «يا بشرى هذا غلام» چند سالى در خانه عزيز، خدمتكار بود و سالها نيز در زندان به سر برد و از زمان آزادى او از زندان نيز هفت سال (دوره وفور نعمت و پر آبى) گذشته بود و حال كه ساليان قحطى بود، برادران به مصر آمده بودند.
---------------------------------------------
پيام ها
1- در زمان قحطى، جيره‏بندى لازم است و هركس بايد براى گرفتن سهميه، خود مراجعه كند تا ديگران به نام او سوء استفاده نكنند. «اخوة» با اينكه مى‏توانستند يك نفر را به نمايندگى بفرستند، همه برادران آمدند.
2- در زمان قحطى اگر منطقه‏هاى ديگر از شما كمك خواستند، كمك كنيد. «و جاء اخوة يوسف»
3- در وقت نياز و تنگدستى ساكن و راكد نباشيد و حتّى از ديگر كشورها كمك بگيريد. «و جاء اخوة يوسف»*
4- گاهى ظالم محتاج مظلوم مى‏شود. «و جاء اخوة يوسف» (كوه به كوه نمى‏رسد، آدم به آدم مى‏رسد.)*
5 - ملاقات مردم حتّى غير مصريان با يوسف، امرى سهل و آسان بود. «جاء اخوة... فدخلوا» (سران حكومت‏ها بايد برنامه‏اى اتخاذ كنند كه ملاقات مردم با آنان به آسانى صورت بگيرد.)
6- خاطرات دوران كودكى در ذهن نقش مى‏بندد و از بين نمى‏رود. «فعرفهم و هم له منكرون»*
(برادران در بزرگى با يوسف محشور بودند؛ ولى يوسف در كودكى آنها را ديده بود، لذا يوسف آنها را شناخت ولى آنان يوسف را نشناختند).*




۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 59

-----------------------------------------------
آيه
وَلَمَّا جَهَّزَهُم بِجِهَازِهِمْ قَالَ ائْتُونِى بِأَخٍ لَّكُم مِّنْ أَبِيكُمْ أَلَا تَرَوْنَ أَنِّى أُوفِى الْكَيْلَ وَأَنَاْ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
و چون يوسف بارهاى (غذايى) آنان را آماده ساخت، گفت: برادر پدرى خود را (در نوبت آينده) نزد من آوريد. آيا نمى‏بينيد كه من پيمانه را كامل مى‏دهم و بهترين ميزبان هستم.
---------------------------------------------
نکته ها
يوسف گفت: «ائتونى باخٍ لكم» يعنى برادرى كه شما از پدر داريد و نگفت: برادر من، از اين كلام معلوم مى‏شود كه يوسف در چهره‏ى ناشناس، باب گفتگو را با برادران باز كرد و آنها همچنان كه در تفاسير آمده گزارش دادند كه ما فرزندان يعقوب نواده‏ى ابراهيم مى‏باشيم. پدر ما پيرمردى است كه به خاطر حزن و اندوه فرزندش كه گرگ او را پاره كرده، سالهاست گريان وگوشه‏گير است و يكى از برادرانمان را نيز به خدمت او گمارده‏ايم، اگر ممكن است سهم آن پدر و برادر را نيز به ما بدهيد كه با خوشحالى برگرديم. يوسف دستور داد علاوه بر بار ده شتر، دو بار ديگر سهم يعقوب و برادر ديگر نيز افزوده شود.
يوسف براى جذب برادران گفت: «أنَا خير المنزلين» من بهترين ميزبانم، و آن برادران جذب شدند، ولى خداوند براى جذب مردم تعبيرات زيادى دارد:
«خير الرّازقين»(107) او بهترين روزى رسان است.
«خير الغافرين»(108) او بهترين بخشنده است.
«خير الفاتحين»(109) او بهترين گشايشگر است.
«خير الماكرين»(110) او بهترين تدبير كننده است.
«خير الوارثين»(111) او بهترين وارث است.
«خير الحاكمين»(112) او بهترين داور است.
امّا گروه بسيارى از مردم جذب نمى‏شوند.
_____________________________
107) جمعه، 11.
108) اعراف، 155.
109) اعراف، 89.
110) انفال، 30.
111) انبياء، 89.
112) يونس، 109.
---------------------------------------------
پيام ها
1- يوسف برتوزيع ارزاق ذخيره شده مصر، نظارت مستقيم داشت. «جهّزهم»
2- مديريّت صحيح يوسف‏عليه السلام موجب شد در زمان قحطى نه تنها مشكلى براى مردم مصر پيش نيايد بلكه به اطراف نيز كمك كند. «جهّزهم بجهازهم»*
3- هم رازدارى لازم است و هم راستگويى. يوسف گفت: «اخ لكم» و نگفت: برادر من، تا راستگويى و رازدارى با هم رعايت شود.
4- اشخاص يا مؤسسه‏ها و يا كشورهايى كه كمك‏هاى اقتصادى مى‏كنند، مى‏توانند بعضى از شرايط را در جهت رشد و يا مصالح ديگر، مطرح كنند. «ائتونى باخ...»
5 - حتّى در زمان بحران و قحطى نيز بى‏عدالتى و كم‏فروشى ممنوع است. «اوفى الكيل»
6- در معامله بايد مقدار جنس مشخص باشد.«الكيل»
7- بدى‏ها را با خوبى پاسخ دهيم. (يوسف سهم برادران را كامل داد و درباره‏ى ظلمى كه به او كرده بودند سخن نگفت) «و جاء اخوة يوسف... اوفى الكيل»*
8 - كم‏فروشى يا عدالت كارگزاران، كارگران ودستياران، به حساب مسئول اصلى و مافوق است.«انّى اوفى الكيل»
9- خريد و فروش و توزيع غلات در مصر زمان يوسف‏عليه السلام با پيمانه بوده است. «اوفى الكيل»*
10- مسئولين توزيع امكاناتِ عمومى بايد عادل باشند. «اوفى الكيل»*
11- قدرت را وسيله‏ى انتقام قرار ندهيم. «اوفى الكيل و انا خير المنزلين»*
12- مهمان‏نوازى از اخلاق انبياست.«خير المنزلين»
13- به مسافران و كاروان‏هايى كه وارد منطقه شما مى‏شوند حتّى در زمان نياز و قحطى، احترام كنيد.«خير المنزلين»





۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 60

-----------------------------------------------
آيه
فَإِنْ لَّمْ تَأْتُونِى بِهِ فَلا كَيْلَ لَكُمْ عِندِى وَلَا تَقْرَبُونِ‏
----------------------------------------------
ترجمه
(ولى) اگر آن برادر را نزد من نياوريد، نه پيمانه‏اى (از غلّه) نزد من خواهيد داشت و نه نزديك من شويد.
----------------------------------------------
پيام ها
1- در مديريّت، هم محبّت لازم است و هم تهديد. اوّل مژده و محبّت؛ «أنَا خير المنزلين» بعد تهديد و اولتيماتوم. «فان لم تاتونى»
2- زمينه‏هاى سوء استفاده را از بين ببريم. (اگر رسم شود كه حاضرين سهم غائبين را بگيرند بعضى سوء استفاده مى‏كنند.) «فان لم تأتونى فلا كيل لكم»*
3- در اجراى قانون، ميان برادر وخانواده وديگران نبايد تبعيض قائل شد. «فلاكيل لكم» (هر شخصى سهم معينى داشت وبايد خود دريافت مى‏كرد.)
4- در تهديد لازم نيست كه مدير تصميم صد در صد بر اجرا داشته باشد. «فلا كيل لكم» (زيرا يوسف كسى نبود كه حاضر شود برادرانش از قحطى بميرند.)
5 - قاطعيّت در پياده‏كردن برنامه‏ها، شرط رهبرى است. «فلاكيل لكم عندى و لاتقربون»




۲۰ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 61

-----------------------------------------------
آيه
قَالُواْ سَنُرَ وِدُ عَنْهُ أَبَاهُ وَإِنّا لَفَعِلُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
(برادران به يوسف) گفتند: او را با اصرار و التماس از پدرش خواهيم خواست و حتماً اين كار را خواهيم كرد.
---------------------------------------------
نکته ها
«مراودة» به مراجعه پى‏درپى، همراه با التماس يا خدعه و فريب گفته مى‏شود.
بوى حسد از كلام برادران استشمام مى‏شود، به جاى «ابانا» گفتند: «اباه» و در اوّل سوره نيز گفتگوى برادران اين بود كه؛ «ليوسف و اخوه احبّ الى ابينا منّا» پدر براى ماست، ولى يوسف و برادرش را بيشتر از ما دوست دارد.
----------------------------------------------
پيام ها
1- سفر فرزند بايد به اذن پدر و رضايت او باشد. «سنراود عنه اباه»*
2- برادران يوسف از عكس العمل منفى پدرشان در برابر تقاضاى همراه بردن بنيامين مطلع بودند. («سنراود» به معناى گفتگوى پى در پى همراه با نقشه و تدبير است)*
3- حضرت يعقوب پس از ماجراى يوسف بنيامين را از خود دور نمى‏كرده است و جدا كردن او از پدر، كار آسانى نبود. «سنراود عنه اباه»*





۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 62

-----------------------------------------------
آيه
وَقَالَ لِفِتْيَنِهِ اجْعَلُواْ بِضَعَتَهُمْ فِى رِحَالِهِمْ لَعَلَّهُمْ يَعْرِفُونَهَآ إِذَا انقَلَبُواْ إِلَى‏ أَهْلِهِمْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
-------------------------------------------------
ترجمه
و (يوسف) به غلامان خود گفت: آنچه را به عنوان قيمت پرداخته‏اند در بارهايشان بگذاريد، تا چون به خانواده‏ى خود بازگردند آن را باز شناسند، به اميد آنكه (بار ديگر) برگردند.
------------------------------------------------
نکته ها
حضرت يوسف كه در آيات قبل از او با تعابيرى چون؛ «صادق، محسن، مخلص» ياد شده، يقيناً بيت المال را به پدر وبرادران خود نمى‏بخشد و ممكن است كه پول غلّه را از سهم و ملك شخصى خود داده باشد.
پول را برگرداند تا بى‏پولى، مانع سفر دوم آنها نشود. «لعلّهم يرجعون» علاوه بر آنكه برگرداندن پول، نشانه صميميّت و نداشتن سوءقصد از اصرار برآوردن برادر است و مخفيانه در بين كالا گذاردن نشانه بى‏منّت بودن وحفظ از دستبرد سارقين است.
يوسف كه ديروز برده و خدمتكار بود، امروز غلام و خدمتكار دارد. «لفتيانه» اما در هنگام ملاقات برادران، نه انتقام گرفت و نه گلايه‏اى نمود و نه كينه‏اى داشت. بلكه با برگرداندن سرمايه آنان، به آنها توجّه داد كه من شما را دوست مى‏دارم.
----------------------------------------------
پيام ها
1- مدير و رهبر لايق بايد طرحهايش ابتكارى باشد. «اجعلوا»
2- بدى‏ها را با خوبى جبران كنيد.«اجعلوا بضاعتهم»
3- صله رحم، يعنى كمك نمودن، نه معامله كردن. «اجعلوا بضاعتهم»
4- پول گرفتن در زمان نياز از پدر پير و برادران، با كرامت نفس سازگار نيست. «اِجعلوا بضاعتهم فى رحالهم»
5 - يوسف، كار گذاردن بضاعت برادران را بر عهده چند نفر گذاشت تا هر گونه زمينه را براى اتهام مسدود كند و برده‏اى سوء استفاده نكند كه مبلغ را براى خود بردارد و بگويد در رحال مسافران گذاشتم. «اجعلوا بضاعتهم فى رحالهم»*
6- كمك به ديگران را حتّى الامكان مخفيانه انجام دهيد. «فى رحالهم»*
7- نه انتقام و نه كينه، بلكه هديه‏دادن براى ارتباط بعدى. «اجعلوا بضاعتهم فى رحالهم... لعلّهم يرجعون»
8 - براى بازيافتن انسان‏ها، بايد از پول گذشت. «اجعلوا بضاعتهم... لعلّهم يرجعون»
9- خوبى كردن بهترين وسيله جذب افراد است. «اجعلوا بضاعتهم... يرجعون»*
10- مسئولان، كارگزاران خود را نسبت به برنامه‏ها و طرحها كاملاً توجيه كنند تا مديران موفقى باشند. (يوسف به همه فهماند كه هدف اين كار، بازگشت اين كاروان است) «لعلّهم يرجعون»*
11- در طرح‏ها و برنامه‏ها، يقين صددرصد به عملى شدن آن لازم نيست. «لعلّهم يرجعون»




۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 63

-----------------------------------------------
آيه
فَلَمَّا رَجَعُواْ إِلَى‏ أَبِيهِمْ قَالُواْ يَأَبَانَا مُنِعَ مِنَّا الْكَيْلُ فَأَرْسِلْ مَعَنَآ أَخَانَا نَكْتَلْ وَإِنَّا لَهُ لَحَفِظُونَ
----------------------------------------------
ترجمه
پس چون به سوى پدر خود باز گشتند، گفتند: اى پدر پيمانه (براى نوبت ديگر) از ما منع شد، پس برادرمان (بنيامين) را با ما بفرست تا سهميه و پيمانه خود را بگيريم و ما حتماً نگهبان او خواهيم بود.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- يعقوب بر خانواده وفرزندان خويش، مديريّت وتسلط داشت. «يا أبانا مُنع...»
2- پدر، داراى حقّ امر و نهى به فرزند خود مى‏باشد. «فارسل»
3- بنيامين بدون اجازه‏ى پدر به مسافرت اقدام نمى‏كرد. «فارسل معنا»
4- براى گرفتن چيزى و يا جلب اعتماد كسى، از عواطف استفاده كنيد.«اخانا»
5 - مجرم چون در درون نگرانى دارد، در سخنانش تأكيدهاى پى‏درپى دارد. «انّا له لحافظون» («انّا» و حرف «لام» و جمله اسميه نشانه تأكيد است.)




۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 64

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ هَلْ ءَامَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلَّا كَمَآ أَمِنتُكُمْ عَلَى‏ أَخِيهِ مِن قَبْلُ فَاللَّهُ خَيْرٌ حَفِظاً وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّ حِمِينَ
------------------------------------------------
ترجمه
(يعقوب) گفت: آيا شما را بر او امين بدانم، مگر همانند قبل عمل كه شما را بر برادرش امين دانستم (و ديديد كه چه شد)، پس (به جاى شما به خدا اعتماد مى‏كنم كه) خداوند بهترين حافظ است و او مهربان‏ترين مهربانان است.
------------------------------------------------
نکته ها
سؤال: با توجّه به سابقه بدى كه فرزندان يعقوب داشتند، چرا پدرشان مجدداً فرزند ديگرش را به آنان سپرد؟
پاسخ: فخر رازى(113) احتمالات متعدّدى را مطرح نموده كه هر كدام از آنها مى‏تواند توجيهى بر اين موافقت باشد؛ اوّلاً: برادران از اقدام اوليه‏شان به نتيجه‏اى كه مورد نظرشان بود، (محبوبيّت در نزد پدر) نرسيده بودند. ثانياً: حسادت برادران نسبت به اين برادر، كمتر از يوسف بود. ثالثاً: شايد قحطى و خشكسالى شرايط ويژه‏اى را پديد آورده بود كه سفر مجّدد را ضرورى مى‏كرد. رابعاً: دهها سال از حادثه اوّل گذشته و فراموش شده تلقّى مى‏شد. خامساً: خداوند متعال در حفظ فرزندش به او تسلّى خاطر داده بود.
در آيه 12، يعقوب در مورد يوسف، به حافظ بودن برادرانش اعتماد كرد، به فراق يوسف و نابينايى گرفتار شد، ولى در مورد بنيامين به خدا تكيه كرد و گفت: «فاللّه خير حافظاً» هم توانا شد، هم بينا و هم فراق و جدائى پايان يافت.
________________________________
113) تفسير كبير.
------------------------------------------------
پيام ها
1- اعتماد سريع به كسى كه سابقه تخلّف دارد، جايز نيست. «هل آمنكم»
2- ياد خاطرات تلخ گذشته، انسان را در برابر حوادث آينده بيمه مى‏كند. «هل آمنكم على اخيه من قبل»
3- با يك شكست يا تجربه‏ى تلخ، خود را كنار نكشيم. «هل آمنكم عليه... فاللَّه خير حافظاً» يعقوب بار ديگر فرزند دوم را با توكل به خدا به برادران تحويل داد.
4- برادران يوسف، خود را حافظ پنداشتند، «انّا له لحافظون» امّا حضرت يعقوب تذكّر داد كه خداوند حافظ است. «فاللّه خير حافظاً...»*
5 - بر عوامل ظاهرى و مادى هر چند فراوان باشند تكيه نكنيم، تنها بر خدا توكّل كنيم. «فاللّه خير حافظاً»*
6- با توجّه به رحمت بى‏نظير الهى و با توكل به خداوند، به استقبال حوادث زندگى برويم. «فاللّه خير حافظاً وهو ارحم الرّاحمين»
7- سرچشمه حفاظت، رحمت است. «فاللّه خير حافظاً و هو ارحم الرّاحمين»




۲۵ آبان ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۵,۶۸۵ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۱,۲۹۲ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۹۰ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۵۱۲ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۷۱ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۶۰ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۷۲ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۱۸۳ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۲۴۴ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۷۸۰ کاربر آنلاین است. (۶۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۷۸۰

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!