در حال دیدن این عنوان: |
۶۳ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 107 ----------------------------------------------- آيه أَفَأَمِنُواْ أَن تَأْتِيَهُمْ غَشِيَةٌ مِّنْ عذَابِ اللَّهِ أَوْ تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ ----------------------------------------------- ترجمه آيا (آنها كه ايمان نمىآورند) از اينكه عذاب الهى آنها را در برگيرد و يا قيامت در حالى كه نمىدانند ناگهانى فرارسد در امانند؟ ------------------------------------------------ نکته ها «غاشيه» به معناى عقوبتى است كه جامعه يا فردى را در برمىگيرد. ------------------------------------------------- پيام ها 1- هيچ كس خود را تضمين شده نپندارد. «أفآمنوا» 2- احتمال قهر الهى، براى حركت انسان به سوى راه حقّ كافى است، مشكل در اين است كه بعضى اين احتمال را هم نمىدهند. «أفآمنوا» 3- قهر خداوند، فراگير است و امكان فرار نيست. «غاشية» 4- جزيى از عذاب، براى گرفتار كردن انسان كافى است. «غاشية من عذاب» 5 - ياد قيامت، عامل تربيت است. «تاتيَهم السّاعة» |
||
۲۵ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 108 ----------------------------------------------- آيه قُلْ هَذِهِ سَبِيلِى أَدْعُواْ إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِى وَ سُبْحَنَ اللَّهِ وَمَآ أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ------------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر تو نيز) بگو: اين راه من است. من و هر كس پيروىام كرد با بينايى به سوى خدا دعوت مىكنيم و خداوند (از هر شريكى) منزه است و من از مشركان نيستم. ------------------------------------------- نکته ها دعوت كننده به توحيد با توده مردم فرق دارد، همان گونه كه در دو آيه قبل گفتيم تودهى مردم غالباً ايمانشان آلوده به شرك است؛ «و ما يؤمن اكثرهم باللَّه الاّ و هم مشركون» امّا مبلغ آسمانى بايد بتواند بگويد: «و ما انا منالمشركين» ------------------------------------------ پيام ها 1- راه انبيا، روشن و در معرض شناخت وديد همگان است. «هذه سبيلى» 2- پيمايندگان راه حقّ بايد مواضع خود را با صراحت و بدون ترس بيان و اعلام كنند. «هذه سبيلى»* 3- دعوت رهبر بايد به سوى خدا باشد، نه به سوى خود. «ادعوا الى اللَّه» 4- رهبر بايد بصيرت كامل داشته باشد. «على بصيرة» 5 - مردم را چشم بسته و بدون آگاهى نبايد به انجام كارى ترغيب كرد. «على بصيرة»* 6- پيروان پيامبر بايد هر كدام مبلغى باشند كه با بصيرت و آگاهى مردم را به سوى خدا دعوت كنند. «ادعوا الى اللَّه... اَنَا و من اتّبعنى» 7- محور تبليغ، تنزيه خداوند از هرگونه شرك وشريك است. «سبحان اللَّه» 8 - مبلّغان دينى بايد افرادى خالص ومخلص باشند. «ما أنا من المشركين» 9- توحيد ونفى شرك، اساس دين اسلام مىباشد. «ادعوا الى اللَّه، ما أنا من المشركين» |
||
۲۵ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 109 ----------------------------------------------- آيه وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالاً نُّوحِى إِلَيْهِم مِّنْ أَهْلِ الْقُرَى أَفَلَمْ يَسِيرُواْ فِى الْأَرْضِ فَيَنظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَدَارُ الْأَخِرَةِ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ اتَّقَوْاْأَفَلَا تَعْقِلُونَ -------------------------------------------------- ترجمه و پيش از تو (پيامبرى) نفرستاديم، جز مردانى از اهل آبادىها را كه به آنان نيز وحى مىكرديم. (با وجود اين) آيا در زمين سير نكردهاند تا عاقبت كسانى را كه پيش از آنان بودهاند بنگرند؟ و قطعاً سراى آخرت براى كسانى كه تقوا پيشه كردهاند بهتر است. آيا نمىانديشيد؟ ------------------------------------------------- نکته ها بارها مخالفان انبيا بهانه مىگرفتند كه چرا پيامبران انسانهايى همانند ما هستند؟ گويا مردم زمان پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله نيز اين چنين فكر و سؤالى را داشتند كه اين آيه، هم پاسخ مىگويد و هم هشدار مىدهد. ------------------------------------------------ پيام ها 1- همه انبيا مرد بودهاند. «و ما ارسلنا من قبلك الاّ رجالاً» شايد به خاطر آن كه امكان تبليغ، هجرت و تلاش، براى مرد بيشتر است. 2- علوم انبيا از طريق وحى و به اصطلاح «لدّنى» بوده است. «نوحى اليهم» 3- پيامبران از جنس مردم بوده و در ميان آنان زندگى مىكردند. (نه فرشته بودند، نه افراد گوشهگير ونه اهل رفاه.) «من اهل القُرى» 4- سير و سفر بايد هدفدار باشد. «أفلم يسيروا ... فينظروا» 5 - مشاهده مستقيم از كارآمدترين شيوههاى دريافت حقيقت است. «أفلم يسيروا... فينظروا»* 6- سير و سياحت در زمين و آگاهى از تاريخ و درس عبرت گرفتن، براى هدايت و تربيت بسيار كارگشاست. «فينظروا» 7- حفظ آثار باستانى براى عبرت و بازديد آيندگان لازم است. «فينظروا» 8 - فرستادن انبيا، نزول وحى و هلاكت مخالفان لجوج آنها، همه از سنّتهاى الهى در تاريخ است. «كيف كان عاقبة الّذين من قبلهم» 9- كفار از مخالفت با پيامبران چيزى بدست نمىآورند،در دنيا گرفتار قهر و عذابند. ولى اهل تقوا به آخرت كه بهتر از دنياست مىرسند. «و لدار الاخرة خيرٌ» 10- به كار انداختن عقل و فكر بشر از اهداف رسالت انبيا و قرآن است. «أفلا تعقلون»* 11- خرد و انديشه، انسان را به سوى مكتب انبيا پيش مىبرد. «أفلا تعقلون» |
||
۲۵ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 110 ----------------------------------------------- آيه حَتَّى إِذَا اسْتَيْئَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُواْ جَآءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّىَ مَن نَّشَآءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمينَ ------------------------------------------------- ترجمه (دعوت پيامبران و مخالفت دشمنان همچنان ادامه داشت) تا هنگامى كه پيامبران (از هدايت مردم) به آستانه نوميدى رسيدند و كفار گمان كردند كه (وعده عذاب) به دروغ به آنان داده شده است. آنگاه يارى ما به آنان رسيد، پس كسانى را كه مىخواستيم نجات يافتند و(لى) عذاب ما از گروه مجرمان باز گردانده نمىشود. --------------------------------------------- نکته ها در طول تاريخ، پيامبران در دعوت خود مستمر و مصرّ بودند، تا آنكه از هدايت مردم مأيوس مىشدند، چنانكه مخالفانِ لجوج نيز دست از مقاومت برنمىداشتند. نمونههايى از آن را در قرآن مىخوانيم: الف: نمونه يأس انبيا: بعد از آنكه نوح ساليان متمادى مردم را دعوت كرد، جز گروه اندكى كسى ايمان نياورد، خداوند به او فرمود: «لن يؤمن من قومك الاّ من قد آمن»(175) جز كسانى كه ايمان آوردهاند، كس ديگرى از قوم تو ايمان نخواهد آورد. نوح در نفرين خود كه نشان از يأس او نيز دارد، مىگويد: «و لايلدوا الاّ فاجراً كفّاراً»(176) يعنى از اينان جز كافر فاجر نيز متولد نخواهد شد. در داستان زندگى و دعوت هود، صالح، شعيب، موسى، و عيسىعليهم السلام نيز اين يأس از ايمان آوردن كفار به چشم مىخورد. ب: نمونه سوءظن مردم به انبيا: كفّار تهديد انبيا را توخالى و دروغ مىپنداشتند. در سوره هود آيه 27 مىخوانيم «بل نظنّكم كاذبين»(177) گمان مىكنيم شما دروغگوييد. يا اينكه فرعون به موسىعليه السلام گفت: «انّى لاظنّك يا موسى مسحوراً»(178) به راستى كه گمان مىكنم كه تو افسون زدهاى. ج: نمونه نصرت خداوند: قرآن نصرت الهى را حقّى مىداند كه خداوند بر خود لازم كرده است «و كان حقّاً علينا نصر المؤمنين»(179) يعنى يارى مؤمنان بر ما لازم است. يا در جاى ديگر مىفرمايد: «نجّينا هوداً و الّذين آمنوا معه»(180) ما هود و مؤمنان را نجات داديم. امّا درباره قهر خداوند كه از مجرمان برنمىگردد، در سورهى رعد آيه 11 مىفرمايد: «اذا اراد اللَّه بقوم سوءً فلامردّ له» هرگاه خداوند بر قومى قهر بگيرد، برگشت ندارد. _________________________________ 175) هود، 36. 176) نوح، 27. 177) هود، 27. 178) اسراء، 101. 179) روم، 47. 180) هود، 58. -------------------------------------------------- پيام ها 1- قساوت و لجاجت در انسان، تا آنجا اوج مىگيرد كه انبياى بردبار را نيز مأيوس مىكند. «اذا اسْتيئَس الرسل» 2- خوشبينى و حسننيّت و حوصله اندازه دارد. «حتّى» 3- نيروى خود را صرف زمينههاى غيرقابل نفوذ نكنيد. بايد از برخى مردم صرف نظر كرد. «استيئس الرُّسل» 4- مهلت دادن به مجرمان وتاخير عذاب آنان، از سنتهاى الهى است. «حتّى اذا استيئس» يعنى به قدرى ما به مجرمان مهلت داديم كه انبيا مأيوس شدند. 5 - تاخير عذاب الهى سبب جرأت وتكذيب مجرمين مىگردد. «حتّى اذا... وظنّوا انّهم قد كذبوا» 6- نااميدى انبيا از هدايت مردم، شرط نزول قهر خداست. «اذا استيئس... لايرد بأسنا...» 7- امدادهاى الهى نسبت به پيامبران هم زمان خاصى دارد. «اذا استيئس... جاءهم» 8 - قهر الهى شامل انبيا و مومنان واقعى نمىشود. «فنُجّى» 9- هم قهر و عذاب و هم لطف و امداد به دست خداست. «نصرنا ... بأسنا» 10- سرنوشت قهر يا نجات انسان بدست خود اوست. «من نشاء، مجرمين» 11- اراده وخواست خدا قانونمند است. «من نشاء ولايردّ بأسنا عن القوم المجرمين» 12- راه خدا بنبست ندارد. «اذا استيئس الرسل...جاءهم نصرنا» (هر كجا مردم كار را به بنبست كشاندند قدرت خدا جلوه مىكند.) 13- هيچ قدرتى مانع قهر خدا نمىشود. «لايردّ بأسنا» 14- سنت خداوند در حمايت انبيا و هلاكت مجرمان است. «جاءهم نصرنا ، لايُرّد بأسنا» |
||
۲۵ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یوسف آیه 111 ----------------------------------------------- آيه لَقَدْ كَانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِى الْأَلْبَبِ مَا كَانَ حَدِيثاً يُفْتَرَى وَلَكِن تَصْدِيقَ الَّذِى بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَىْءٍ وَ هُدىً وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ----------------------------------------------- ترجمه به راستى در سرگذشت آنان براى خردمندان عبرتى است. (اين) سخنى نيست كه به دروغ ساخته شده باشد. بلكه تصديق كنندهى آن (كتاب آسمانى) است كه پيش از آن آمده و روشنگر هر چيز و (مايه) هدايت و رحمت براى گروهى است كه ايمان مىآورند. ------------------------------------------- نکته ها «عبرت» و «تعبير» به معنى عبور است، عبور از صحنهاى به صحنهاى ديگر. «تعبير خواب» عبور از رؤيا به واقعيات. و «عبرت» يعنى عبور از ديدنىها و شنيدنىها به ناديدنىها و ناشنيدنىها. «قصصهم» شايد اشاره به داستان تمام انبيا باشد و شايد مراد، داستان يوسف، يعقوب، برادران، عزيز مصر وحوادث تلخ وشيرينى باشد كه در اين سوره آمده بود. -------------------------------------------- پيام ها 1- شرط امتياز در داستانها، پندآموزى آنهاست. در ابتداى سوره فرمود: «نحن نقصّ عليك احسن القصص» ودر آخر فرمود: «لقد كان فى قصصهم عبرة» 2- چنانكه حضرت يوسفعليه السلام على رغم همه كيدها و مشكلات و موانع به عزّت و قدرت رسيد، پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله نيز على رغم همهى مكرها و... به عزّت و قدرت خواهد رسيد. «لقد كان فى قصصهم عبرة»* 3- تنها خردمندان از داستانها، پند وعبرت مىگيرند. «عبرة لاولى الالباب» 4- عبرتآموزى از قصص قرآن، مخصوص يك زمان نيست. «لاولى الالباب» 5 - داستانهاى قرآن، بيان واقعيّتهاى عينى و عبرت آموز است. (يافتنى است، نه بافتنى.) «ما كان حديثاً يفترى» 6- گفتار راست و واقعى، تأثير عميق دارد. «عبرة... ما كان حديثاً يفترى» 7- قرآن با كتب آسمانى ديگر همسو است. «تصديق الّذى...» 8 - قرآن، تمام نيازهاى انسان را مطرح مىكند.«تفصيل كلّ شىءٍ» 9- قرآن، هدايت محض است و آميخته با هيچ ضلالتى نيست. «هدىً» 10- تنها اهل ايمان از هدايت ورحمت قرآن بهره مىبرند. «هدىً و رحمةً لقوم يؤمنون» 11- نكته سنجى و درس گرفتن عقل لازم دارد؛ «عبرة لاولى الالباب» ولى دريافت نور و رحمت الهى، ايمان نيز لازم دارد. «لقوم يؤمنون» 12- داستان يوسف براى جويندگان حقيقت، آيت «آيات للسائلين» براى خردمندان، عبرت «عبرة لاولى الالباب» و براى اهل ايمان، مايهى هدايت و رحمت است. «هدىً و رحمةً لقوم يؤمنون»* |
||
۲۵ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
توضیحات آيه 1، 2 آيه3 آيه 4 آيه 5 آيه 6 آيه 7 آيه 8 آيه 9 آيه 10 آيه 11 آيه 12 آيه 13 آيه 14 آيه 15 آيه 16 آيه 17 آيه 18 آيه 19 آيه 20 آيه 21 آيه 22 آيه 23 آيه 24 آيه 25 آيه 26،27 آيه 28 آيه 29 آيه 30 آيه 31 آيه 32 آيه 33 آيه 34 آيه 35 آيه 36 آيه 37 آيه 38 آيه 39 آيه 40 آيه 41 آيه 42 آيه 43 آيه 44 آيه 45 آيه 46 آيه 47 آيه 48،49 آيه 50 آيه 51 آيه 52 آيه 53 آيه 54 آيه 55 آيه 56،57 آيه 58 آيه 59 آيه 60 آيه 61 آيه 62 آيه 63 آيه 64 آيه 65 آيه 66 آيه 67 آيه 68 آيه 69 آيه 70 آيه 71،72 آيه 73 آيه 74 آيه 75 آيه 76 آيه 77 آيه 78 آيه 79 آيه 80 آيه 81 آيه 82 آيه 83 آيه 84 آيه 85 آيه 86 آيه 87 آيه 88 آيه 89 آيه 90 آيه 91 آيه 92 آيه 93 آيه 94 آيه 95 آيه 96 آيه 97،98 آيه 99 آيه 100 آيه 101 آيه 102 آيه 103 آيه 104 آيه 105 آيه 106 آيه 107 آيه 108 آيه 109 آيه 110 آيه 111 |
||
۲۶ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره رعد توضيحات اين سوره در مكّه نازل شده و چهل و سه آيه دارد. با توجّه به طرح موضوع تسبيح رعد آسمان در آيه 13 اين سوره، رعد ناميده شده است. مطالبى پيرامون عظمت قرآن، توحيد، آفرينش آسمانها و زمين، تسخير ماه و خورشيد، آفرينش ميوهها و گياهان، معاد و عدل الهى، مسئوليّت مردم، وفاى به عهد و صله رحم، صبر و ترك انتقامجويى، كسب آرامش واقعى در پرتو ايمانِ به خدا و سرنوشت شوم مخالفان انبياعليهم السلام در اين سوره آمده است. |
||
۲۶ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره رعد آیه 1 -------------------------------------------- آيه المر تِلْكَ ءَايَتُ الْكِتَبِ وَالَّذِى أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ الْحَقُّ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ ---------------------------------------------- ترجمه الف لام ميم را . آن آيات كتاب (آسمانى) است و آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو فرو آمده، حق است ولى بيشتر مردم ايمان نمىآورند. ----------------------------------------------- پيام ها 1- قرآن، كتابى بسيار با عظمت است. «تلك» 2- نزول كتب آسمانى، براى تربيت مردم است. «اُنزل اليك من ربّك» 3- در قرآن، باطل راه ندارد. «اُنزل اليك... الحق» 4- محور، حقانيّت است نه اكثريّت. بى توجّهى و ايمان نياوردن اكثريّت مردم، دليل بر باطل بودن راه نيست. «الحقّ ولكن اكثر النّاس لايؤمنون» 5 - اكثريّت مردم حقّگرا نيستند. «اكثر النّاس لايؤمنون» 6- رهبر بايد بداند كه بسيارى از مردم به او ايمان نمىآورند، پس با آمادگى بيشترى با اين مسأله روبرو مىشود. (مفهوم كلّ آيه) |
||
۲۶ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره رعد آیه 2 -------------------------------------------- آيه اللَّهُ الَّذِى رَفَعَ السَّمَوَ تِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِى لِأَجَلٍ مُّسَمّىً يُدَبِّرُ الْاُمْرَ يُفَصِّلُ الْأَيَتِ لَعَلَّكُمْ بِلِقَآءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ -------------------------------------------- ترجمه خداست آنكه آسمانها را بدون ستونهايى كه آنرا ببينيد برافراشت، سپس بر عرش (مقام فرمانروايى) برآمد وخورشيد وماه را كه هر كدام تا زمان معينى حركت دارند، تسخير نمود. او كار (هستى) را تدبير مىكند، آيات خود را به روشنى بيان مىكند تا شايد به لقاى پروردگارتان يقين حاصل كنيد. -------------------------------------------- نکته ها آياتى در قرآن برنگهدارى آسمانها (وزمين) توسط خدا دلالت مىكند، از جمله: الف: آيه فوق، «اللَّه الّذى رفع السّموات بغير عمد ترونها» ب: «ان اللَّه يمسك السّموات والارض ان تزولا ولئن زالتا ان امسكهما من احد من بعده»(1) همانا خداوند آسمانها و زمين را از سقوط حفظ مىكند و اگر روى به سقوط نهند، هيچكس جز او نمىتواند آنها را نگهدارد. ج: «و يمسك السّماء ان تقع على الارض الاّ باذنه»(2) و خداوند از سقوط آسمان بر زمين جلوگيرى مىكند. علامه طباطبايى (ره) در تفسيرالميزان مىگويد: مراد از «تفصيل» جدا كردن كرات آسمانى و زمين از يكديگر است، و مشاهدهى اين تفكيك، ما را بر قدرت تفكيك مردم در قيامت آگاه مىسازد. «عَمد» جمع عمود به معناى ستون و پايه است. از حضرت علىعليه السلام سؤال شد كه خداوند چگونه به حساب همه خلائق مىرسد؟ حضرت فرمودند: همانگونه كه به همه خلايق رزق مىدهد.(3) ______________________________ 1) فاطر، 41. 2) حج، 65. 3) تفسيركبير فخررازى. ---------------------------------------------- پيام ها 1- آسمانها بر پايههايى استوارند. «بغير عمد ترونها» نديدن دليل بر نبودن نيست. امام رضاعليه السلام فرمودند: «فثَمّ عَمَد ولكن لا ترونها»(4) پايههايى هست، ولى شما آنها را نمىبينيد. 2- خورشيد نيز در حال حركت است. «كلّ يجرى» 3- كرات آسمانى در مقدار حركت خود، زمانبندى شدهاند. «اجل مسمّىً» 4- هستى تحت تدبير الهى است. «يدبّر» 5 - دست خداوند در تفصيل آيات باز است. (چه تفصيل آيات تشريعى و چه تفصيل آيات تكوينى) «يفصّل الآيات» 6- نظام هستى، هدفدار است. «يجرى لاجل - لعلكم بلقاء ربّكم توقنون» آفرينش جهان بدون معاد، كارى لغو و بيهوده است. 7- دليل بر معاد، همان دليل توحيد است. خدايى كه مىآفريند وتدبير و... مىكند، قيامت را هم برپا خواهد كرد.«رفع، استوى، يدبر،... بلقاء ربّكم توقنون» ______________________________ 4) بحار، ج 60، ص 79. |
||
۲۶ آبان ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره رعد آیه 3 -------------------------------------------- آيه وَهُوَّ الَّذِى مَدَّ الْأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَ سِىَ وَأَنْهَراً وَمِن كُلِّ الَّثمَرَ تِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِى الَّيْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَيَتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ -------------------------------------------- ترجمه و اوست خدايى كه زمين را گسترانيد و در آن كوهها و نهرها قرار داد و از هر ميوهاى، دو جفت در آن قرار داد. او روز را با شب مىپوشاند. قطعاً در اين (امور) براى كسانى كه فكر مىكنند نشانههايى است. --------------------------------------------- نکته ها آيه قبل دربارهى آسمانها بود واين آيه در مورد زمين ونعمتهاى زمينى است. «رواسى» جمع «راسيه» به معناى ثبوت است و از اينرو به كوههاى ثابت و استوار رواسى مىگويند. «زوج» و «زوجان» هر دو به معناى نر و ماده است. گرچه «لينه» دانشمند گياهشناس، در قرن 18 موفق به كشف قانون زوجيّت گياهان شد، امّا اسلام در هزار و چند صد سال قبل به اين نكته اشاره كرده است. البتّه مردم مسئلهى نر و ماده را در بعضى گياهان مثل خرما، فهميده بودند، ولى عموميّت زوجيّت از طريق قرآن اعلام شد. نر و ماده در گياهان، گاهى در يك درخت يا شكوفه و گاهى در دو درخت يا دو شكوفه است.(5) جمله «مدّ الارض» شايد به بيرون كشيده شدن زمين از زير آب اشاره دارد كه در روايات به نام «دَحْو الارض» آمده است. اين احتمال با نظريه زمينشناسان امروزى كه مىگويند: زمين ابتدا در زير آب قرار داشته، مطابقت دارد. واللَّه العالم نظام آفرينش بر اساس زوجيّت است: الف: زوجيّت در نباتات؛ «وانبتت من كلّ زوج بهيج»(6) ب: زوجيّت در حيوانات؛ «و من الانعام ازواجاً»(7) ج: زوجيّت در انسان؛ «خلق لكم من انفسكم ازواجاً»(8) د: زوجيّت در همه چيز؛ «و من كلّ شىءٍ خلقنا زوجين»(9) _____________________________ 5) تفسير فرقان. 6) حج، 5. 7) شورى، 11. 8) روم، 21. 9) ذاريات، 49. ------------------------------------------- پيام ها 1- گستردگى زمين، حكيمانه و با تدبير انجام گرفته است. «مدّ الارض» (گستردگى زمين و وجود كوهها در آن، باعث حفظ تعادل زمين و عامل بهرهمندى انسانهاست، زيرا كه اگر تمام زمين مسطح يا كوهستانى بود، امكان زندگانى وجود نداشت.) 2- كوهها، منبع ذخيره آب و نهرها وسيلهى توزيع آب و هر دو زمينهساز زندگى انسانها هستند. «رواسى و انهاراً» 3- توالى و تبادل شب و روز، عامل زندگى است. «يغشى الّيل النّهار» (وگرنه يا همه چيز در اثر حرارت مىسوخت و يا بواسطهى عدم نور و حرارت پژمرده مىشد و يخ مىزد.) 4- جهان طبيعت، كلاس درس است نه خانه غفلت. «لقوم يتفكّرون» |
||
۲۶ آبان ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |