به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۶۷ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 4

--------------------------------------------
آيه
وَفِى الْأَرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَوِرَ تٌ وَجَنَّتٌ مِّنْ أَعْنَبٍ وَ زَرْعٌ وَ نَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَى‏ بِمَآءٍ وَ حِدٍ وَ نُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى‏ بَعْضٍ فِى الْأُكُلِ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَيَتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
--------------------------------------------
ترجمه
و در زمين قطعاتى است مجاور هم و باغ‏هايى از انواع انگور و كشت‏زار و درختان خرما (محصولاتى مختلف) همانند و غير همانند كه همه با يك آب آبيارى مى‏شوند و بعضى ميوه‏ها را در خوردن بر بعضى برترى داديم. همانا در اين (تنوع ميوه‏ها و مزه‏ها با آنكه از يك آب و خاك تغذيه مى‏شوند) براى كسانى كه تعقل دارند حتماً نشانه‏هايى است.
---------------------------------------------
نکته ها
كلمه «صنوان» بر خلاف ظاهرش كه قالب تثنيه دارد، جمع «صِنو» به معناى شاخه‏اى است كه از اصل درخت خارج مى‏شود، و در اينجا به معناى مشابه و مانند است.
--------------------------------------------
پيام ها
1- زمين، قطعاتى مجاور يكديگر است كه هر قطعه‏اى استعداد خاص خود را داراست. «قطع مجاورات»
2- تنوع ميوه‏ها با رنگ، مزه، بو و شكل‏هاى مختلف، همه از نشانه‏هاى قدرت الهى است. «لاياتٍ»
3- تنوع ميوه‏ها با اراده و خواست خداوند است وگرنه يك آب، يك نوع مزه بيشتر ندارد. «يُسقى‏ بماءٍ واحد»
4- همجوارى، دليل يكسانى نيست. ملاك برترى، بهره‏دهى بيشتر است. «متجاورات - نفضّل فى الاُكل»
5- انديشمندان از خوردنى‏ها، روح ايمان خود را نيز تقويت واشباع مى‏كنند در حالى كه ديگران، تنها به پركردن شكم خود اكتفا مى‏نمايند. «لايات لقوم يعقلون»




۲۶ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 5

--------------------------------------------
آيه
وَإِن تَعْجَبْ فَعَجَبٌ قَوْلُهُمْ أَءِذَا كُنَّا تُرَ باً أَءِنَّا لَفِى خَلْقٍ جَدِيدٍ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ وَأُوْلِئِكَ الْأَغْلَلُ فِى أَعْنَاقِهِمْ وَ أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
اگر تعجب مى‏كنى پس عجيب گفتار آنهاست (كه مى‏گويند:) آيا آنگاه كه خاك شديم، آيا به آفرينش تازه‏اى در مى‏آييم؟ آنانند كسانى كه به پروردگارشان كفر ورزيدند و همانانند كه غلّ‏ها در گردنشان باشد و همانانند همدم آتش كه در آن جاودانه‏اند.
-------------------------------------------
نکته ها
اين آيه خطاب به پيامبر مى‏فرمايد: از انكار نبوّت توسط مردم تعجّب مكن، زيرا آنها از قدرت من، در زنده كردن مردگان نيز در تعجّباند و آن را باور ندارند.
منكرين معاد دليلى بر محال بودن معاد، ارائه نداده‏اند و تنها وقوع آن را بعيد مى‏شمرند. در مقابل، قرآن علاوه بر ذكر عدالت و حكمت خداوند كه مستلزم وجود قيامت است، بارها در مقام جواب از اين استبعاد منكرين برآمده است؛
يك‏جا مى‏فرمايد: اگر شما در وقوع قيامت شك داريد، از آفرينش ابتدايى خود ياد كنيد كه ما چگونه شما را از خاك و نطفه آفريديم. «ياايها النّاس ان كنتم فى ريب من البعث فانّا خلقناكم من تراب ثم من نطفة»(10)
و در جاى ديگر مى‏فرمايد: اى پيامبرصلى الله عليه وآله! به مردم بگو: همان كسى‏كه بار اول شما را آفريد، بار ديگر در قيامت شما را خلق خواهد كرد و جاى هيچ‏گونه تعجّبى هم نيست. «قل يحييها الّذى أنشاها اوّل مرّة و هو بكلّ خلق عليم»(11)
________________________________
10) حج، 5.
11) يس، 79.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- انكار معاد يعنى انكار قدرت، عدالت و حكمت خداوند و اين كفر است. «اولئك الّذين كفروا»
2- منكر معاد چون تمام هدفش دنياست، به غل و زنجير ماديّت، هواپرستى، جهل و خرافات مبتلا مى‏گردد و اينچنين كسى در آخرت نيز در غل و زنجير عذاب الهى خواهد بود. «الاغلال»
3- غل و زنجير در قيامت بر روى گردن منكرين نيست تا بتوانند آن را بردارند، بلكه چنان به درون گردنشان فرو رفته كه قابل برداشتن نيست. «فى اعناقهم»
4- منكر معاد چون توشه‏اى براى رهايى خود از قهر الهى فراهم نكرده، هميشه در عذاب باقى است. «خالدين»





۲۶ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 6

--------------------------------------------
آيه
وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالسَّيِئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ وَقَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِمُ الْمَثُلَتُ وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِّلنَّاسِ عَلَى‏ ظُلْمِهِمْ وَ إِنَّ رَبَّكَ لَشَدِيدُ الْعِقابُ
-------------------------------------------
ترجمه
وپيش از رحمت ونيكى، به شتاب از تو عذاب وبدى مى‏خواهند در حالى كه پيش آنان عذاب‏ها بوده است. وهمانا پروردگارت نسبت به مردم با همه ستمشان داراى آمرزش است و به يقين پروردگارت سخت كيفر است.
------------------------------------------
نکته ها
«مَثُلات» جمع «مثله» عذاب وعقوبتى است كه به انسان روى مى‏آورد.
گاهى عناد و لجاجت به جايى مى‏رسد كه انسان حاضر است آرزوى هلاكت كند، ولى حقّ را نپذيرد. در قرآن مجيد به نمونه‏هايى از اين نوع روحيّه‏ها اشاره شده است، از جمله:
كافران مى‏گفتند: «و اذ قالوا الّلهم اِن كان هذا هوالحقّ من عندك فامطر علينا حجارة من‏السّماء او ائتنا بعذاب اليم»(12) خدايا! اگر اين قرآن، حقّ و از جانب توست، پس يا از آسمان بر ما سنگ ببار و يا ما را به عذابى دردناك مبتلا نما (كه ما آن را نمى‏پذيريم).
در جاى ديگر آمده: اگر ما اين قرآن را بر غير عرب (عجم) نازل مى‏كرديم و پيامبر آن را بر مردم قرائت مى‏فرمود: «ولو نزّلناه على بعض الاعجمين فقرأه عليهم ما كانوا به مؤمنين»(13) ايمان نمى‏آوردند وآن را نمى‏پذيرفتند.
يا اينكه اهل كتاب به كفّار و بت‏پرستان مى‏گفتند: «الم تر الى الّذين اوتوا نصيباً من الكتاب يؤمنون بالجبت و الطاغوت و يقولون للذين كفروا هؤلاء اهدى من الّذين آمنوا سبيلاً»(14) راه شما از راه اسلام بهتر است. در صورتيكه اهل كتاب از مشركان به اسلام نزديكترند، ولى لجاجت، آنها را از ابراز حقّ دور مى‏داشت.
تعجيل عدّه‏اى از مردم به نزول قهر الهى، مى‏تواند به واسطه اين دلايل باشد:
الف: غفلت و فراموشى تاريخ گذشتگان و باور نكردن و بعيد دانستن قهر الهى.
ب: حسادت به داشته‏هاى ديگران. چنانكه در تاريخ آمده است چون اميرمؤمنان، حضرت على‏عليه السلام به امامت رسيد، شخصى كه تحمّل اين موضوع را نداشت، آرزوى مرگ كرد كه در شأن نزول سوره معارج بدان اشاره شده است.
ج: احساس بريدگى و يأس و به بن‏بست كامل رسيدن.
د: استهزا و عدم قبول و پذيرش، حتّى به قيمت جان‏دادن.
قرآن مى‏فرمايد: اگر خداوند به جهت گناه و عملكرد بد مردم آنها را فوراً عذاب كند، هيچ كس روى زمين باقى نمى‏ماند، امّا او از راه لطف، صبر مى‏كند تا شايد مردم توبه كنند. «ولو يؤاخذ اللَّه النّاس بظلمهم ما ترك عليها من دابّة و لكن يؤخّرهم الى اجل مسمّى...»(15) و آيه «ولو يؤاخذ اللَّه النّاس بما كسبوا ماترك على ظهرها من دابّة...»(16)
_______________________________
12) انفال، 32.
13) شعراء، 198 - 199.
14) نساء، 51.
15) نحل، 61.
16) فاطر، 45.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- انسان در اثر لجاجت، چنان سقوط مى‏كند كه حاضر است نابود شود، ولى حقّ را نپذيرد. «و يستعجلونك بالعذاب»
2- تاريخ پيشينيان، بهترين الگو ونمونه است. «قدخلت من قبلهم المثلات»
3- قهر الهى را شوخى نپنداريد و به نمونه‏هاى گذشته توجّه كنيد. «من قبلهم المثلات»
4- سنّت خداوند مهلت‏دادن است و كارى به عجله مردم ندارد. «لذو مغفرة»
5 - راه توبه و بازگشت، براى افراد لجوج نيز باز است. «لذو مغفرة... على ظلمهم»
6- خداوند، انسان‏ها را با همه‏ى بدى‏هايى كه از آنها سر مى‏زند باز دوست دارد. «لذو مغفرة للنّاس على ظلمهم»
7- لطف خداوند بر قهر او مقدم است. «مغفرة - عقاب»
8 - خوف و رجا و بيم و اميد، در كنار هم عامل رشد است. «لذو مغفرة - لشديد العقاب»
9- قهر ولطف الهى از مقام ربوبيّت اوست. «ربّك لذو مغفرة، ربّك لشديد العقاب»





۲۶ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 7

--------------------------------------------
آيه
وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْلَآ أُنزِلَ عَلَيْهِ ءَايَةٌ مِّن رَّبِّهِ إِنَّمَآ أَنتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ
------------------------------------------
ترجمه
وكسانى كه كفر ورزيدند مى‏گويند: چرا از طرف پروردگارش نشانه‏اى (آشكار و به دلخواه ما) بر او نازل نشده است؟ (اى پيامبر) تو فقط بيم‏دهنده‏اى و براى هر قومى راهنمايى است.
------------------------------------------
نکته ها
از ابن عباس نقل شده كه پيامبراكرم‏صلى الله عليه وآله دست مباركشان را بر روى سينه گذاشتند و فرمودند: «انا المنذر» و آنگاه به على‏بن‏ابيطالب‏عليهما السلام اشاره كردند و فرمودند: «انت الهادى، بك يهتدى المهتدون بعدى»(17)
____________________________
17) تفسيركبير، ج 19، ص 14. طبرى و ابن‏كثير و احقاق‏الحقّ، (ج 3، ص 87) نيز آن را نقل كرده‏اند.
------------------------------------------
پيام ها
1- كافران، توقّعات نابجا از خدا و پيامبرش دارند. (آنها خواستار نشانه‏ها و معجزه‏هايى بر اساس هوا وهوس خود هستند.) «لولا انزل عليه اية»
2- انسانِ بهانه‏جو، لايق خطاب الهى نيست. «انّما انت» خداوند گفتار كفّار را بى‏جواب گذارده و پيامبر را مخاطب قرار داده است.
3- تربيت، هم به تهديد نياز دارد و هم به ارشاد. «انمّا انت منذر و لكلّ قوم هاد»
4- براى جامعه‏ى جاهل غافل، هشدار بيش از بشارت ضرورت دارد. «انما انت منذر»(18)
5 - كار اصلى پيامبران، ارشاد و انذار است؛ «انما انت منذر» نه برآوردن خواسته‏هاى بى‏ربط مردم و عرضه معجزه در هر لحظه و براى هركس. «لولا انزل عليه آية»
6- با آنكه ديگر پيامبرى مبعوث نمى‏شود، امّا خداوند حجت خود را بر همه‏ى مردم تمام مى‏كند و هرگز زمين از حجت خالى نمى‏ماند. «و لكلّ قومٍ هاد»
7- انبيا تنها به مشرق زمين اختصاص نداشته‏اند. «و لكلّ قوم هادٍ»
8 - در عصر حاضر نيز ما بايد امام يا هادى زنده داشته باشيم. «ولكلّ قوم هاد»(19)
_____________________________
18) حدود 120 مرتبه واژه «انذار» در قرآن آمده كه 100 مرتبه آن در مكه نازل شده است.
19) در تفاسير مجمع‏البيان و كنزالدقائق، 26 حديث آمده كه مراد از «هاد» ائمه معصومين‏عليهم السلام هستند.





۲۶ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 8

--------------------------------------------
آيه
اللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَحْمِلُ كُلُّ أُنثَى‏ وَمَا تَغِيضُ الْأَرْحامُ وَمَا تَزْدَادُ وَكُلُّ شَىْ‏ءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ
--------------------------------------------
ترجمه
خداوند مى‏داند آنچه را كه هر ماده‏اى (در شكم) حمل مى‏كند و آنچه را كه رحم‏ها جذب مى‏كنند (مثل نطفه) و آنچه را كه (در مراحل بعد از جذب) مى‏افزايند و هر چيز نزد او به مقدار و اندازه‏اى است.
--------------------------------------------
نکته ها
در اين آيه، ابتدا از علم خداوند نسبت به حمل هر ماده‏اى، (چه داراى رَحم باشد مثل انسان و حيوان و چه داراى رَحم نباشد مثل نبات و جماد) سخن به ميان آمده و سپس به موجودات داراى رحم اشاره شده است.
«غيض» به معناى فرو بردن (نطفه) است. يعنى خداوند، به آن آبى كه رحم به خود جذب مى‏كند و در آن تغييراتى مى‏دهد و رو به رشد وزيادى مى‏برد، آگاه است.
--------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند حالات بارورى تمام موجودات را مى‏داند. «يعلم ما تحمل كل انثى»
2- علم خداوند، به جزئيات هم تعلق مى‏گيرد. (او از نژاد، صفات، استعدادها، شكل و جنس جنين آگاهست.) «يعلم... ماتغيض... وما تزداد»
3- در تكامل يا نقص نوزاد، رَحم نقش مهمى دارد. «ما تغيض الارحام وماتزداد»
4- نظام آفرينش موجودات بر اساس مقدار و ميزان دقيق است. «بمقدار»
(يعنى اگر مدت حمل كم يا زياد شود، اگر حمل سقط شود يا چند قلو گردد، اگر حمل، ناقص‏الخلقه يا داراى عضو زيادى شود، اين كم و زيادى «تغيض و تزداد» بر اساس يك فرمول حساب شده است.)






۲۶ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 9

--------------------------------------------
آيه
عَلِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَدَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ‏
--------------------------------------------
ترجمه
او به نهان و آشكار آگاه است بزرگ و بلند مرتبه است.
---------------------------------------------
نکته ها
آشكار و نهان، براى انسانِ محدودى كه حواس پنجگانه او حتّى از بسيارى از حيوانات محدودتر است، مطرح است. امّا براى خداىِ خالق غيب و شهود، چنين چيزى معنا ندارد.
امام صادق‏عليه السلام در مورد «عالم الغيب و الشّهادة» فرمودند: «الغيب ما لم‏يكن والشّهادة ما قد كان»، غيب يعنى چيزى كه نبوده و شهادت يعنى چيزى كه بوده است.(20)
_______________________________
20) تفسيربرهان.
------------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند نسبت به هر كمالى، بزرگ «كبير» و نسبت به هر نقص و عيبى، پاك و منزّه است. «متعال»




۲۶ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 10

--------------------------------------------
آيه
سَوَآءٌ مِّنكُمْ مَّنْ أَسَرَّ الْقَوْلَ وَمَن جَهَرَ بِهِ وَمَنْ هُوَ مُسْتَخْفِ بِالَّيْلِ‏وَ سَارِبُ بِالنَّهَارِ
---------------------------------------------
ترجمه
(براى او) يكسان است كه از شما كسى سخن را سرّى گويد وكسى كه آنرا آشكارا گويد وكسى كه خود را به شب مخفى كند وكسى كه در روز آشكارا حركت كند.
----------------------------------------------
نکته ها
اين آيه كه ظاهراً توضيح و تكميل آيه سابق است، يكى از بسيار آياتى است كه در رابطه با علم خداوند، به اعمال كوچك و بزرگ و ظاهر و پنهان و حتى افكار و نيّات انسانها، در قرآن مجيد آمده است، و اگر انسانها به چنين علمى از طرف پروردگار ايمان داشته باشند، مى‏تواند بهترين عامل حيا و تقوى و بزرگترين وسيله تربيت آنها باشد. زيرا سبب تشويق نيكوكاران و تهديد بد كاران مى‏گردد. جالب آنكه خداوند در اين آيه، علم خود را به حرف‏هاى سرّى و كارهاى مخفى و شبانه، قبل از كلامهاى علنى و كارهاى آشكار روزانه ذكر كرده است.
كلمه «سارب» از «سَرب» در اصل به معناى آب جارى است، ولى به كسى كه در روز به سراغ كارى مى‏رود نيز گفته مى‏شود.
------------------------------------------
پيام ها
1- علم خداوند نسبت به همه چيز يكسان است. (نه مثل علم و آگاهى ما كه نسبت به بعضى چيزها بيشتر و نسبت به بعض ديگر كمتر و يا در حد هيچ است.) «سواء منكم ...»





۲۶ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 11

--------------------------------------------
آيه
لَهُ مُعَقِّبَتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى‏ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَإِذَآ أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءاً فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ‏
----------------------------------------------
ترجمه
براى انسان فرشتگانى است كه پى‏درپى او را از پيش‏رو و از پشت سر از فرمان خداوند حفاظت مى‏كنند. همانا خداوند حال قومى را تغيير نمى‏دهد تا آنكه آنان حال خود را تغيير دهند و هرگاه خداوند براى قومى آسيبى بخواهد پس هيچ برگشتى براى آن نيست و در برابر او هيچ دوست و كارساز و حمايت كننده‏اى براى آنان نيست.
---------------------------------------------
نکته ها
«معقبات» جمع «معّقبة» است و حرف «تاء» آن براى تأنيث نيست، بلكه براى مبالغه است. مثل علامة، لذا فاعل «يحفظونه» مذكر آمده است.
البتّه مراد از «معقبات» تعقيب انسان نيست تا با «بين يديه» منافات داشته باشد، بلكه منظور، تعاقب و پى‏درپى آمدن ملائكه شب و روز است.
مراد از «امر اللَّه» در اين آيه قهر و عذاب الهى نيست، زيرا معنا ندارد كه فرشتگان انسان را در برابر كيفر الهى حفاظت كنند، بلكه مراد خطرات و حوادث طبيعى است. چون طبيعت مخلوق خداست و آنچه در آن بگذرد نيز به خواست و اراده‏ى او مى‏باشد.
در آيات و روايات متعدّد از فرشتگانى ياد شده كه مأمور حفظ جان انسان و ثبت كارهاى او هستند و از آنان در برابر خطراتى كه مورد اراده‏ى حتمى خداوند نيست محافظت مى‏نمايند. البتّه بنابر مستفاد از روايات، همينكه اراده‏ى قطعى خداوند رسيد، فرشتگانِ محافظ، مأموريّت حفاظت را رها و انسان را به دست اجل حتمى الهى مى‏سپارند. بنابراين امر و فرمان خداوند دوگونه است، حتمى و غيرحتمى (قضا و قدر) و فرشتگان فقط انسان را از حوادث غير حتمى حفظ مى‏كنند، بديهى است كه اين حفاظت باعث سلب اختيار از انسان نمى‏شود و سرنوشت انسان‏ها و امتّ‏ها همچنان در اختيار خود آنهاست.
حفاظت فرشتگان هم از جان انسان‏هاست و هم از اعمال و رفتار آنها «ان عليكم لحافظين - يرسل عليكم حفظة» و هم از ايمان و فكر آنها در برابر انحرافات و وساوس شيطانى، زيرا «يحفظونه» هم شامل روح مى‏شود و هم شامل جسم.
امام سجادعليه السلام با اشاره به اين آيه فرمودند:
گناهانى كه نعمت‏ها را تغيير مى‏دهند عبارتند از: ظلم به مردم، ناسپاسى خداوند و رها كردن كارهاى خيرى كه انسان به آن عادت كرده است.(21)
اين آيه در مورد جوامع بشرى است، نه تك‏تك افراد انسانى. يعنى جامعه‏ى صالح، مشمول بركات خداوند و جامعه‏ى منحرف، گرفتار قهر الهى مى‏شود. امّا اين قاعده در مورد فرد صالح و انسان ناصالح صادق نيست، زيرا گاهى ممكن است شخصى صالح باشد، ولى بخاطر آزمايش الهى گرفتار مشكلات شود و يا اينكه فردى ناصالح باشد، ولى به جهت مهلت الهى، رها گردد.
_____________________________
21) تفسير نورالثقلين.
--------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند انسان را رها نمى‏گذارد. «له معقبات»
2- گروهى از فرشتگان الهى، محافظ انسان‏ها هستند. «له معقبات»
3- خداوند انسان را از حوادث غير مترقّبه حفظ مى‏كند، «له معقبات يحفظونه» نه از حوادثى كه با علم وعمد براى خود بوجود مى‏آورند. «انّ اللَّه لايغيّر مابقوم»
4- خطرات وحوادث گوناگون، انسان را احاطه كرده است.«من‏بين‏يديه‏ومن‏خلفه»
5 - خداوند نعمتى را كه عطا فرمايد پس نمى‏گيرد، مگر آنكه مردم، آن نعمت را ناسپاسى كنند. «انّ اللَّه لايغيّر ما بقوم»
6- به سراغ شانس و بخت اقبال و فال و نجوم نرويد، سرنوشت شما به دست خودتان است. «حتّى يغيّروا ما بانفسهم»
7- حفاظت خداوند تا زمانى است كه انسان، كفران نعمت نكند وگرنه از لطف الهى محروم و به حال خود رها خواهد شد. «اذا اراد اللَّه بقوم سوءاً»
8 - برخوردارى از نعمت‏هاى ظاهرى و بيرونى، وابسته به كمالات نفسانى و حالات درونى است. «حتّى يغيّروا ما بانفسهم» در جاى ديگر مى‏فرمايد: «و لو انّ اهل القرى آمنوا و اتَّقَوا لفتحنا عليهم بركات من السّماء و الارض...»(22)
9- اراده‏ى خداوند بالاتر از همه‏ى اراده‏هاست. «اذا اراد اللَّه بقوم سوءاً فلامردّ له»
______________________________
22) اعراف، 96.





۲۶ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 12

---------------------------------------------
آيه
هُوَ الَّذِى يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفاً وَطَمَعاً وَيُنشِئُ السَّحَابَ الثِّقَالَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
اوست كسى كه برق (آسمان) را براى بيم و اميد به شما نشان مى‏دهد و ابرهاى گران بار را پديد مى‏آورد.
---------------------------------------------
نکته ها
برق و صاعقه‏ى آسمان از يك جهت مايه ترس و وحشت مردم است، به خاطر باريدن بى‏موقع، جريان سيل، خرابى‏ها و آتش سوزى‏ها و از جهت ديگر سبب شادى و نشاط و اميد است، زيرا سبب ريزش باران، سيرابى درختان و زراعت‏ها، طراوت و شادابى هوا و پاكى و نظافت است.
----------------------------------------------
پيام ها
1- گرچه به ظاهر، عوامل طبيعى زمينه پيدايش رعد و برق و باران است، ولى مبدا و موجد همه عوامل خداوند است. «ينشى‏ء السحاب الثقال»
2- كشف قوانين فيزيكى وشيميايى طبيعت، نبايد از ايمان ما به خداوند بكاهد، زيرا طبيعت وقوانينش مخلوق خدا هستند. «يريكم البرق... ينشى‏ء السحاب»





۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 13

---------------------------------------------
آيه
وَيُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلَئِكَةُ مِنْ خِيفَتِهِ وَيُرْسِلُ الصَّوَ عِقَ فَيُصِيبُ بِهَا مَن يَشَآءُ وَهُمْ يُجَدِلُونَ فِى اللَّهِ وَ هُوَ شَدِيدُ الْمِحَالِ‏
-------------------------------------------
ترجمه
رعد با ستايش او و فرشتگان از بيم او تسبيح مى‏كنند و او صاعقه‏ها را فرو مى‏فرستد تا هر كه را بخواهد مورد اصابت قرار دهد، در حالى كه آنان درباره خداوند به جدال مى‏پردازند و او سخت كيفر است.
------------------------------------------
نکته ها
در فرهنگ قرآن، كلّ هستى در حال تسبيح خداوند، آنهم تسبيحى براساس علم وشعور وانتخاب. جالب آنكه قرآن بگونه‏اى اين مطلب را طرح و بيان مى‏كند كه اذهان را به خود متوجّه سازد و ردّى بر ناباورى‏ها باشد. از جمله:
1. آوردن الفاظى مثل «سبّح» و «يسبّح» كه صراحت در اين معنا دارد.
2. تكرار اين مطلب در سوره‏هاى متعّدد.
3. آوردن مسئله تسبيح موجودات در ابتداى سوره و بلافاصله بعد از «بسم‏اللَّه».
4. آوردن كلماتى از قبيل: قنوت وخضوع همه هستى «كلّ له قانتون»(23)، سجده ستارگان و گياهان «والنّجم والشّجر يسجدان»(24)، اطاعت آسمان وزمين «قالتا اتينا طائعين»(25)، آگاهى موجودات در نماز و تسبيح «كلّ قد علم صلاته و تسبيحه»(26)
5. خطاب انسان به اينكه شما تسبيح آنان را درك نمى‏كنيد.«لاتفقهون تسبيحهم»(27)
«محال» از «حيله» به معناى هر نوع چاره‏انديشى پنهانى است و چون چاره‏انديشى ملازم علم و قدرت است، لذا مفسران «شديد المحال» را «شديد القوة و العذاب» معنى كرده‏اند.
در برخى آيات قرآن، تسبيح و حمد الهى در كنار هم قرار گرفته‏اند؛ «يسبّح الرعد بحمده»، «ان من شى‏ءٍ الاّ يسبح بحمده»(28) چنانكه در ذكر ركوع و سجود نيز چنين مى‏گوييم؛ «سبحان ربّى العظيم وبحمده» و «سبحان ربّى الاعلى وبحمده»
در روايات متعدّدى از اهل سنّت آمده است كه پيامبراكرم‏صلى الله عليه وآله به هنگام شنيدن صداى رعد سخن خود را قطع كرده و به دعا مشغول مى‏شدند و ديگران را نيز به اين كار ارشاد مى‏فرمودند.(29)
برخى صاعقه‏ها كيفر و عذاب الهى مى‏باشند كه بر اقوام گنهكار نازل مى‏شوند، مانند قوم ثمود «...فاخذتهم صاعقة العذاب الهون بما كانوا يكسبون»(30)
______________________________
23) بقره، 116.
24) الرحمن، 6.
25) فصّلت، 11.
26) نور، 41.
27) اسراء، 44.
28) اسراء، 44.
29) تفسير درالمنثور.
30) فصّلت، 17.
----------------------------------------------------
پيام ها
1- رعد نيز مثل فرشته، تسبيحى آگاهانه و از روى شعور دارد، زيرا كلمه رعد و فرشته در كنار هم آمده‏اند. «يسبّح الرعد بحمده والملائكة»
2- تسبيح فرشتگان بر اساس خداترسى و خشيت است. «من خيفته»
3- صاعقه و صاعقه‏گرفتگى يك امر تصادفى نيست، بلكه با خواست خدا و مطابق قوانين الهى است. «يرسل الصّواعق فيصيب بها من يشاء»
4- براى انسان لجوج، چيز خطرناكى مثل صاعقه هم بازدارنده نيست. «يجادلون»
5 - در فكر حيله وخدعه وجدال با خدا نباشيد كه با او نمى‏توان درافتاد. «هو شديد المحال»
6- هرگونه تدبير و حيله‏اى بد نيست، چه بسا كه بايد در برابر افرادى، سخت‏ترين تدبيرها و برنامه‏ريزى‏ها را بكار برد. «شديد المحال»




۶ آذر ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۵,۰۰۴ بازدید
۱۵ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۰,۸۷۶ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۱۷۶ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۴۴۶ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۶۹ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۲۵ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۶۱ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۱۲۷ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۱۹۳ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۵۰۸ کاربر آنلاین است. (۱۳۲ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۵۰۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!