در حال دیدن این عنوان: |
۶۷ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره رعد آیه 34 --------------------------------------------- آيه لَّهُمْ عَذَابٌ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَلَعَذَابُ الْأَخِرَةِ أَشَقُّ وَمَا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِن وَاقٍ --------------------------------------------- ترجمه براى آنان در زندگى دنيا عذابى است و قطعاً عذاب آخرت سختتر است و در برابر (قهر) خداوند هيچ محافظى برايشان نيست. ------------------------------------------------ نکته ها عذاب آخرت سختتر است، زيرا: الف: در قيامت اسباب و وسايل قطع مىگردد. «تقطّعت بهم الاسباب»(170) ب: نسب و فاميلى، ديگر كارآيى ندارد. «فلاانساب بينهم يومئذ»(171) ج: فديه قبول نمىشود. «يودّ المجرم لويفتدى... ببنيه وصاحبته و اخيه...و من فى الارض جميعا كلاّ»(172) حاضر است بستگان و حتّى تمام جهان را فدا كند. د: عذرخواهى مفيد نيست. «يوم لاينفع الظالمين معذرتهم»(173) ه: دوستان يكديگر را رها مىكنند. «لايسئل حميم حميما»(174) و: دوام دارد و هميشگى است. «خالدين فيها»(175) ز: تخفيفى در كار نيست. «لايخفّف»(176) ح: هم روحى و هم جسمى است.«ذق انّك انت العزيز الكريم»(177) _____________________________ 170) بقره، 166. 171) مؤمنون، 101. 172) معارج، 11 تا 16. 173) غافر، 52. 174) معارج، 10. 175) بقره، 162. 176) بقره، 162. 177) دخان، 49. ------------------------------------------- پيام ها 1- كسى كه براى خدا شريك قرار دهد، در دنيا نيز عذاب مىشود. «لهم عذاب فى... الدنيا» 2- شفاعت، شامل حال مشركان نمىشود. «ما لهم من اللَّه من واقٍ» |
||
۶ آذر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره رعد آیه 35 --------------------------------------------- آيه مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِى وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تِجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ أُكُلُهَا دَآئِمٌ وَ ظِلُّهَا تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّ عُقْبَى الْكَفِرينَ النَّارُ --------------------------------------------- ترجمه مثال بهشتى كه به پرهيزكاران وعده داده شده (چنين است كه) نهرها از زير آن جارى است. ميوهها و سايهاش دائمى است اين است. عاقبت كسانى كه تقوى پيشه كردند و سرانجام كافران آتش است. ------------------------------------------------ نکته ها از جمله شيوههاى تعليم و تربيت در قرآن، مقايسه و سنجش ميان افراد، حالات و سرانجامِ حقّ و باطل است. از اين جهت چون در آيهى قبل، آينده مشركان بيان شده بود، لذا در اين آيه به عاقبت افراد با تقوا اشاره مىفرمايد تا انسانها با مقايسهى اين دو سرنوشت، با درك و آگاهى بيشتر و بهترى بتوانند راه خود را انتخاب نمايند. ----------------------------------------------- پيام ها 1- آنچه را كه مىتوان از بهشت درك كرد، شبيه و مثل آن است، «مَثَل الجنّة» و گرنه بهشت براى وجود محدودى مانند ما، به درستى قابل درك نيست. 2- نعمتهاى بهشتى، موسمى، موضعى و فاسد شدنى نيست و قطع و وصل و آفت در آن راه ندارد. «دائم» 3- بهشت، بهاى تقواست و بىجهت به كسى داده نمىشود. پاداش پرهيز موقت دنيوى، كاميابى دائم اخروى است. «الجنة التى وعد المتقون...اكلها دائم» 4- به ظاهر افراد نگاه نكنيد زيرا كه پايان كار مهم است. «عقبى الذين اتقوا» 5- مؤمن بايد باتقوا باشد. در مقابل «المتقون»، «الكافرين» آمده است. |
||
۶ آذر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره رعد آیه 36 --------------------------------------------- آيه وَالَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ يَفْرَحُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمِنَ الْأَحْزَابِ مَن يُنكِرُ بَعْضَهُ قلْ إِنَّمَآ أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ وَلَا أُشْرِكَ بِهِ إِلَيْهِ أَدْعُواْ وَإِلَيْهِ مََابِ -------------------------------------------- ترجمه و كسانى كه به آنان كتاب (آسمانى) داديم، به آنچه به سوى تو نازل شده دلشاد مىشوند. و بعضى از گروهها كسانى هستند كه بخشى از آن (قرآن) را انكار مىكنند. بگو: همانا من مأمورم كه خدا را بپرستم و به او شرك نورزم. تنها به سوى او دعوت مىكنم و بازگشت من به سوى اوست. -------------------------------------------- نکته ها اين آيه همچون آيات ديگر(178) از افراد سالم، خوش قلب و پذيراى حقِ اهل كتاب ستايش كرده و مىفرمايد: اهل كتاب واقعى، روحيّهى حقگرا دارند، از تعصبات نابجا پرهيز مىكنند وچون با اسلام و آيات الهى برخورد كنند، شادمان شده و ايمان مىآورند. ________________________________ 178) ازقبيل: قصص 52، بقره 120 و اعراف 159. ------------------------------------------------- پيام ها 1- گرچه پذيرفتن آيات مهم است، ولى پذيرش شادمانه مهمتر است. «يفرحون» 2- ايمان به تمام دستورات الهى لازم است، نه بخشى از آن. «بما انزل» 3- حزبگرايى كوركورانه، يك آفت وخطر در برابر حقگرايى است. «من الاحزاب من ينكر» 4- بايد در برابر انكار حق، قاطعيت نشان داد. «من ينكر... قُل» 5- دليل بندگى خالصانه، آن است كه سرنوشت و آينده ما به دست اوست. «اعبداللَّه... اليه مآب» 6- توحيد، نبوت، معاد اصول مشترك همه اديان آسمانى است؛ توحيد، «اعبداللَّه ولا اشرك به» نبوت، «اليه ادعوا» معاد، «اليه مآب» |
||
۶ آذر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره رعد آیه 37 --------------------------------------------- آيه وَكَذَ لِكَ أَنزَلْنَهُ حُكْماً عَرَبِيّاً وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُم بَعْدَ مَا جَآءَكَمِنَ الْعِلْمِ مَالَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِىٍّ وَلَا وَاقٍ ----------------------------------------------- ترجمه و بدينسان ما آن (قرآن) را به صورت فرمانى روشن (به زبان عربى) نازل كرديم و بدون شك اگر بعد از دانشى كه به تو رسيده است از هوسهاى آنان پيروى كنى، در برابر (قهر) خدا براى تو هيچ ياور و محافظى نيست. ------------------------------------------------- نکته ها كلمه «حكم» در آيه به يكى از سه معناست: حاكم و فاصل ميان حق و باطل، احكام الهى، حكمت. ------------------------------------------------- پيام ها 1- بعثت انبيا و نزول كتب آسمانى، سنت حكيمانه الهى است. «و كذلك» 2- پيام وحى بايد به زبان مردم باشد. «حكماً عربياً» 3- دستورات الهى، روشن و بدون ابهام و اعوجاج است. «عربيّاً» 4- پستتر از هواپرستى وهوسرانى، تأمين هوسهاى ديگران است. «اهوائهم» 5- علم به تنهايى سعادت آفرين نيست، چه بسا كه انسان با وجود علم، باز هم به دنبال خرافات و هوسهاى مردم برود. «اتّبعت اهوائهم بعد ما جاءك من العلم» 6- انسانهاى آگاه، مسئوليت بيشترى دارند. «جاءك من العلم» 7- علم واقعى، قرآن است. «انزلناه... جاءك من العلم» 8- خداوند با هيچكس خويشاوندى ندارد، حتى اگر انبيا هم كج بروند، مورد تنبيه الهى واقع مىشوند. «مالك من اللَّه» 9- جلب رضايت منحرفان همان، و از دست دادن امدادهاى الهى، همان. «اتّبعت اهواءهم... ما لك من اللَّه» |
||
۶ آذر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره رعد آیه 38 --------------------------------------------- آيه وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلاً مِّن قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَجاً وَذُرِّيَّةً وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَن يَأْتِىَ بَِايَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ ------------------------------------------- ترجمه والبته ما قبل از تو (نيز) پيامبرانى فرستادهايم و براى آنان همسران و فرزندانى قرار داديم و هيچ پيامبرى را نسزد كه معجزهاى بياورد، مگر با اذن الهى. براى هر زمان و دورهاى كتاب (و قانون) است. ---------------------------------------------- نکته ها امام صادقعليه السلام فرمودند: ما فرزندان حضرت محمّدصلى الله عليه وآله هستيم و مادرمان فاطمهعليها السلام است و خداوند به هيچ يك از پيامبران چيزى را نداده مگر آنكه آن را به حضرت محمّدصلى الله عليه وآله نيز داده است. سپس آن حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند:(179) «ولقد ارسلنا رسلا...» _________________________________ 179) بحار، ج 24، ص 265. -------------------------------------------------- پيام ها 1- بعثت انبيا، يكى از سنّتهاى الهى است. «ارسلنا رسلاً» 2- انبيا نيز مثل ساير مردم زندگى مىكرده و داراى همسر و فرزند بودهاند. «ازواجاً و ذريّة» 3- معجزهى پيامبران بر اساس خواست آنها يا درخواست و هوس مردم نيست، بلكه با اذن و ارادهى الهى است. «الاّ باذنه» 4- زمان، در نزول قانون الهى نقش دارد. «لكلّ اجل كتاب» |
||
۶ آذر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره رعد آیه 39 --------------------------------------------- آيه يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَبِ ------------------------------------------------ ترجمه خداوند هر چه را بخواهد محو يا اثبات مىكند و اُم الكتاب تنها نزد اوست ----------------------------------------------- نکته ها بحثى پيرامون مقدّرات الهى مطابق آنچه از آيات و روايات به دست مىآيد مقدرات الهى بر دو نوع است: 1. امورى كه مصلحت دائمى دارد و لذا قانونش هم دائمى است. مثل آياتِ؛«ما يبدّل القول لدىّ»(180) در كلام ما تبدّل راه ندارد. «كلّ شىءٍ عنده بمقدار»(181) هر چيزى در نزد پروردگار داراى حساب و كتاب دقيقى است. اينگونه مقدرات در لوح محفوظ ثبت است «فى لوح محفوظ»(182) و فقط مقربان الهى با اذن خداوند مىتوانند بر آن آگاه شوند. «كتاب مرقوم يشهده المقرّبون»(183) 2. امورى كه غيرحتمى و مصالح آنها تابع اعمال و رفتار مردم است، مثل توبه كردن مردم از گناه كه مصلحت عفو را درپى دارد، و يا دادن صدقه كه مصلحت دفع بلا را به همراه مىآورد و يا ظلم و ستم كه به خاطر مفسدهاش قهر الهى را به دنبال دارد، يعنى خداوند متعال در ادارهى نظام آفرينش دست بسته نيست و با حكمت و علم بىنهايتى كه دارد، مىتواند با تغيير شرايط، تغييراتى در آفرينش و قوانين آن بدهد. بديهى است كه اين تغييرات، نشانهى جهل خداوند متعال و يا تجديد نظر و پشيمانى او نيست، بلكه اين تغييرات بر اساس حكمت و تغيير شرايط و يا پايان دورهى آن امر است. قرآن مجيد در اين زمينه نمونههاى زيادى دارد كه به چند نمونه اشاره مىكنيم: الف: «اُدعونى استجب لكم»(184) دعا كنيد تا من براى شما مستجاب كنم. انسان با تضرع ودعا مىتواند مصالح خود را بدست آورد و سرنوشت خود را تغيير دهد. ب: «لعلّ اللَّه يحدث بعد ذلك امرا»(185) قانون الهى در همه جا ثابت نيست ، شايد خداوند با پديد آمدن شرايط لازم، برنامه جديدى را بوجود آورد. ج: «كلّ يوم هو فى شأن»(186) خداوند، هر روز در شأن مخصوص همان روز است. د: «فلّما زاغوا، ازاغ اللَّه»(187) چون راهانحرافى را انتخاب كردند، خدا هم منحرفشان ساخت. ه: «و لو انّ اهل القرى آمنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات»(188) با ايمان و تقوا، مسير قهر الهى به لطف و بركت تغيير مىيابد. و: «ان اللَّه لايغيّر مابقوم حتّى يغيّروا ما بانفسهم»(189) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمىدهد، مگر آنكه آنها خودشان را تغيير دهند. ز: «الاّ مَن تاب و آمن و عمل عملا صالحاً فاولئك يبدّل اللَّه سيئاتهم حسنات»(190) كسانىكه توبه كنند، ايمان آورند و عمل نيكو انجام دهند، خداوند بدىهاى آنان را به خوبى و حسنه تبديل مىكند. ح: «ان عُدتم عُدنا»(191) اگر شما برگرديد، ما هم برمىگرديم. سؤال: اگر علم خدا عين ذات اوست و قابل تغيير نيست، پس هر چه در علم او گذشته بايد به مرحله عمل برسد وگرنه جهل خواهد بود. پاسخ: علم خدا بر اساس نظام علل واسباب است، بدين صورت كه او علم دارد كه اگر از اين وسيله استفاده شود، اين نتيجه و اگر از وسيلهاى ديگر بهرهبردارى شود، سرانجام ديگرى را درپى خواهد داشت و علم او جداى از علم بر اسباب و علل نيست. بداء چيست؟ يكى از ايراداتى كه اهل سنّت بر شيعه وارد مىكنند اين است كه مىگويند: شيعه براى خداوند «بداء» قائل مىشوند و به گمان آنها «بداء» يعنى تغيير در علم الهى و كشف خلاف براى خداوند، در حالىكه منظور شيعه از بداء ظاهر شدن چيزى است كه ما انسانها خلاف آن را گمان مىكرديم. «بداء» در آفرينش، نظير نسخ در قانون است، مثل آنكه از ظاهر قانون و يا حكمى تصوّر كنيم كه دائمى است، ولى بعد مدّتى ببينيم كه عوض شده است؛ البتّه اين به معناى پشيمانى و يا جهل قانونگذار نيست، بلكه شرايط باعث بوجود آمدن اين تغيير در قانون شده است، درست مانند نسخهاى كه پزشك با توجّه به شرايط فعلى بيمار آن را مىنويسد، امّا به محض تغيير حال او، نسخه جديدى تجويز مىكند، لذا همانگونه كه نسخ در آيات را كه در واقع يك نوع بداء است، همه فرق اسلامى از شيعه و سنى قبول كردهاند، مىبايست «بداء» را با همين معنا و بيانى كه آمد پذيرا باشند. پس بداء به معناى جهل ماست نه جهل خداوند. نمونههاى از بداء 1. ما گمان مىكرديم خداوند كه به حضرت ابراهيمعليه السلام فرمان ذبح فرزندش را داده است، مىخواسته اسماعيلعليه السلام كشته و خونش بر زمين ريخته شود، امّا بعداً ظاهر شد كه ارادهى الهى از اين امر، آزمايش پدر بوده است نه كشته شدن پسر. 2. ما از وعده خداوند با حضرت موسىعليه السلام تصوّر مىكرديم كه دورهى مناجات سى شب است، «و واعدنا موسى ثلاثين ليلة»(192) امّا بعداً ظاهر شد كه از اول برنامه چهل شب بوده است، ولى خداوند به جهت آزمايش، آن را در دو مرحله اعلام فرموده است، ابتدا سى شب و سپس ده شب. 3. ما فكر مىكرديم كه قبلهى مسلمانان براى هميشه بيتالمقدس است، ولى آيات تغيير قبله براى ما ظاهر كرد كه قبلهى دائمى، كعبه بوده است. 4. وقتى نشانههاى قهر خدا پديد آمد، حتّى حضرت يونسعليه السلام هم مطمئن شد كه عذاب الهى نازل و قوم كافرش نابود خواهند شد، لذا از ميان مردم بيرون رفت، امّا مردم ايمان آوردند و قهر الهى برطرف گرديد. «الاّ قوم يونس لمّا آمنوا كشفنا عنهم»(193) به هر صورت معناى بداء جهل خداوند و عوض شدن علم او نيست، زيرا خداوند از ابتدا مىدانست كه خون اسماعيل ريخته نخواهد شد، مدّت مناجات موسى چهل شب است، قبله دائمى مسلمانان، كعبه خواهد بود و قوم يونس اهل نجات هستند، ولى ظاهر دستورات و حوادث به نحوى بود كه انسان تصوّر ديگرى داشت. پس تغييرى در علم خداوند پيدا نشده و اين ما هستيم كه داراى ديد تازهاى شدهايم. بداء به اين معنا داراى اثرات تربيتى بسيارى است، از جمله اينكه انسان تا آخرين لحظهى عمر، به تغيير شرايط اميدوار مىماند، روحيّهى توكّل در او زنده مىگردد، اسير ظواهر نمىشود، ايمان انسان به غيب و قدرت خداوند متعال بيشتر مىشود. با توبه، صدقه، مناجات و دعا تلاش مىكند تا مسير حوادث و قهر الهى را تغيير دهد. امام صادقعليه السلام فرمودند: خداوند از همه انبيا همراه با توحيد، ايمان به بداء را نيز پيمان گرفته است. در حديث ديگر مىخوانيم: هر كس گمان كند براى خداوند مسئله جديدى روشن شده كه قبلاً آن را نمىدانسته، از او تبرّى بجوييد.(194) _________________________________ 180) ق، 29. 181) بقره، 162. 182) بقره، 162. 183) مطفّفين، 20 - 21. 184) غافر، 60. 185) طلاق، 1. 186) الرحمن، 29. 187) صفّ، 5. 188) اعراف، 69. 189) رعد، 11. 190) فرقان، 70. 191) اسراء، 8. 192) اعراف، 142. 193) يونس، 98. 194) تفسير نمونه. ---------------------------------------------- پيام ها 1- دست خدا براى تغيير در نظام تكوين يا تشريع باز است. «يمحوا اللَّه مايشاء» 2- خداوند، آفرينش را به حال خود رها نكرده است. «يمحوا اللَّه مايشاء ويثبت» 3- محو يا اثبات قوانين حاكم بر جهان هستى، به دست خداست. «يمحوا اللَّه...» 4- محو و اثبات الهى بر اساس، حكمت و علم است. «و عنده ام الكتاب» 5 - جهان آفرينش دفترى دارد كه تمام حوادث در آن ثبت است. «الكتاب» |
||
۶ آذر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره رعد آیه 40 --------------------------------------------- آيه وَ إن مَّا نُرِيَنَّكِ بَعْضَ الَّذِى نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَغُ وَعَلَيْنَا الْحِسَابُ ----------------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر در فكر ديدن نتيجه كار مباش زيرا) اگر بخشى از آنچه را به آنان وعده مىدهيم (در زمان حيات تو) به تو نشان دهيم يا تو را از دنيا ببريم، (بدان كه ما وعدههاى خود را محقق خواهيم كرد) پس وظيفه تو تنها تبليغ است و حساب تنها با ماست. ------------------------------------------------ پيام ها 1- آنچه از لطف خداوند بر مسلمانان و يا قهر الهى بر كفار مشاهده مىشود، تنها گوشهاى از تحقق وعدههاى الهى است. «بعض الذى نعدهم» 2- حتى مرگِ افرادى چون رسول گرامى اسلام مانع از تحقق وعدههاى الهى نيست و در زمان پيشبينى شده محقق خواهد شد. «نرينّك... او نتوفينّك» 3- گاهى آثار تبليغ بعد از رفتن مبلّغ پديدار مىشود، پس در انجام وظيفه منتظر نتيجه فورى نباشيم. زيرا كه تأخير نشانهى تعطيل نيست. «...او نتوفينّك» 4- كيفرهاى الهى بدون حساب، بيجا و گزافه نيست. «علينا الحساب» |
||
۶ آذر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره رعد آیه 41 --------------------------------------------- آيه أَوَلَمْ يَرَوْاْ أَنَّا نَأْتِى الْأَرْضَ نَنقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا وَ اللَّهُ يَحْكُمُ لَا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَهُوَ سَرِيعُ الْحِسَابِ -------------------------------------------- ترجمه (حساب همه با ماست و ما به سرعت حساب همه را مىرسيم) مگر نديدى كه ما به سراغ زمين مىآييم و دائماً از اطراف آن (با گرفتن جان ساكنانش) مىكاهيم. خداوند حكم مىكند و هيچ تجديدنظر كنندهاى براى حكم او نيست و او سريعاً به حساب همه مىرسد. -------------------------------------------- نکته ها در روايات متعدّد مىخوانيم كه مراد از كم شدن اطراف زمين، مرگ و فقدان علما و دانشمندان بزرگ است.(195) _______________________________ 195) تفسير نورالثقلين. شبيه اين آيه در سوره انبياء، آيه 44 نيز آمده است. ----------------------------------------------- پيام ها 1- از تاريخ و عاقبت گذشتگان درس عبرت بگيريم و در وعده و وعيدهاى الهى شك نكنيم. «اولم يروا» 2- پايان عمر حكومتها و شخصيّتها، با خواست الهى است. «نأتى... ننقصها» 4- حكومت و فرمان الهى شكست ناپذير است. «لامعقّب لحكمه» 5 - تمام افراد و قدرتها به تدريج از زمين برچيده مىشوند، ولى قدرت الهى ثابت و پابرجاست. «ننقصها... واللَّه يحكم» |
||
۶ آذر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره رعد آیه 42 --------------------------------------------- آيه وَقَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعاً يَعْلَمُ مَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ وَسَيَعْلَمُ الْكُفَّرُ لِمَنْ عُقْبَى الدَّارِ -------------------------------------------- ترجمه و البته كسانى كه پيش از آنان بودند مكرها كردند، ولى (سودى نكرد زيرا) همه تدبيرها و مكرها براى خداست، او مىداند كه هر كس چه كسب مىكند و كفار بزودى خواهند دانست كه سراى آخرت از آن كيست. ------------------------------------------- نکته ها قرآن براى اينكه تمام توجّه انسان به خدا معطوف شود و از غير او مأيوس گردد، همهى راههايى را كه ممكن است باعث گرايش انسان به غير خدا شود مىبندد، مثلاً مىفرمايد: «انّ العزة للَّه جميعاً» اگر به خاطر كسب عزّت به سراغ ديگران مىروى، بدان كه تمام عزّتها براى خداست. در جاى ديگر مىفرمايد: «انّ القوّة للَّه جميعاً» تمامى قدرتها در نزد خداوند است. و در اين آيه مىفرمايد: «فللَّه المكر جميعاً» تمام تدبيرها از خداست، تا انسان براى دستيابى به عزّت و قدرت و سياست به ديگران دل نبندد. يكى از بهترين نمونههاى مكر خداوند، مهلت دادن به منحرفان است، بنحوى كه آنها گمان مىكنند راهشان درست است، امّا خداوند بارها در قرآن فرموده است كه كفّار گمان نكنند مهلت دادن، نشانه محبّت ما نسبت به آنهاست، بلكه ما مهلت مىدهيم تا پيمانهى آنها پر شود. ---------------------------------------------- پيام ها 1- رهبران دينى نگرانِ مكر مخالفان نباشند، زيرا در طول تاريخ اين حيلهها براى انبيا نيز بوده است. «قد مكر الذين من قبلهم» 2- از تاريخ درس عبرت بگيريد كه عاقبت از آنِ كيست. «لمن عقبى الدار» 3- تمام تدبيرها و اثرات آن به دست خداوند متعال است، به سراغ ديگران نرويد. «فللّه المكرجميعاً» 4- مكر انسان نسبت به خدا معنا ندارد، چون مكر و حيله در جايى اثر مىكند كه طرف مورد مكر غافل باشد. «يعلم ما تكسب» |
||
۶ آذر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره رعد آیه 43 --------------------------------------------- آيه وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيدَا بَيْنِى وَ بَيْنَكُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَبِ ---------------------------------------------- ترجمه و كسانى كه كفر ورزيدند گويند: تو فرستاده (خدا) نيستى. بگو: گواهى خدا و كسى كه علم كتاب نزد اوست، ميان من و شما كافى است. ---------------------------------------------- نکته ها در اوّلين آيه اين سوره خوانديم كه آنچه بر پيامبر نازل مىشود حقّ است، اگر چه اكثر مردم ايمان نمىآورند، در اين آخرين آيه نيز مىخوانيم كه كفّار، رسالت پيامبر را انكار مىكنند، اين حاكى از اوج لجاجت و عناد اهل باطل با فرستاده الهى و كلام حقّ اوست. وقتى يكى از اطرافيان حضرت سليمان كه مقدارى از علم كتاب را دارد، مىتواند در كمتر از يك چشم برهمزدن، تخت ملكهى سبأ را در پيش روى آن حضرت حاضر كند، پس اگر كسى تمام علم كتاب را داشته باشد، چه قدرتى مىتواند داشته باشد؟! مطابق روايات، مراد از كسىكه علم همهى كتاب را دارد، حضرت علىعليه السلام و اهلبيت پيامبرعليهم السلام مىباشند.(196) ________________________________ 196) تفسير كنزالدقائق. ------------------------------------------------ پيام ها 1- ايمان به حمايت خداوند، بهترين پشتوانه در برابر هرگونه تكذيب و تحقير است. «قل كفى باللَّه» 2- آگاهى بر كتاب الهى، مقام انسان را تا به آنجا بالا مىبرد كه گواهى او در كنار گواهى خداوند قرار مىگيرد. «كفى باللَّه... ومن عنده علم الكتاب» 3- گاهى ارزش گواهى يك فرد، از انكار هزاران نفر بيشتر است. (اصل با كيفيّت است نه با كميّت) «يقول الّذين كفروا لست مرسلا قل كفى باللّه شهيداً... من عنده علم الكتاب» |
||
۶ آذر ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |