در حال دیدن این عنوان: |
۶۸ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 21 ---------------------------------------------- آيه وَبَرَزُواْ لِلَّهِ جَمِيعاً فَقَالَ الضُّعَفَؤُاْ لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللَّهِ مِن شَىْءٍ قَالُواْ لَوْ هَدَينَا اللَّهُ لَهَدَيْنَكُمْ سَوَآءٌ عَلَيْنَآ أَجَزِعْنَآ أَمْ صَبَرْنَا مَالَنَا مِن مَّحِيصٍ ------------------------------------------------ ترجمه و (در قيامت، مردم) همگى در پيشگاه خدا ظاهر شوند. پس ضعيفان به مستكبران گويند: ما (در دنيا) پيرو شما بوديم، پس آيا (امروز) مىتوانيد چيزى از عذاب خدا را از ما بازداريد؟ (آنها در پاسخ) گويند: اگر خداوند ما را (به رهائى از عذاب) هدايت كرد، قطعاً ما شما را هدايت مىكنيم. بر ما يكسان است كه فرياد و ناله بزنيم، يا صبر كنيم (و ضجّهاى نزنيم) براى ما هيچ راه نجاتى نيست. ------------------------------------------- نکته ها «بروز» به معناى خروج است و«مبارز» كسى را گويند كه از صف لشكر خارج شود و آمادگى خود را براى نبرد با دشمن اعلام كند. گرچه معمولاً مردم بر دين و روش حاكمانشان هستند، «النّاس على دين ملوكهم» امّا در سيستم مديريّت اسلامى، اطاعتِ مطلق از مدير نداريم. «لاطاعة لمخلوق فى معصية الخالق»(35) بنابراين، شعار «المأمور معذور» صحيح نيست. ______________________________ 35) بحار، ج 10، ص 227. ---------------------------------------------- پيام ها 1- در قيامت، همهى مردم يكجا در پيشگاه خداوند حاضر مىشوند.«جميعاً» 2- نتيجه تقليد و پيروى كوركورانه، حسرت است. «كنا لكم تبعاً فهل انتم مغنون» 3- دوزخيان تنها تخفيف گوشهاى از عذاب را توقع دارند، نه تمام آن را. «منشى» 4- هدايت و ضلالت رهبران جامعه، در سعادت يا شقاوت مردم نقش مهمى دارد. «لو هدانا اللَّه لهديناكم» 5 - يكى از عذابهاى روحى وروانى رهبران فاسد در قيامت، اقرار آنها به ناتوانى و بدبختى خود، در برابر پيروان خويش است. «لو هدانا اللَّه لهديناكم» 6- آنها كه در دنيا، به انبيا مىگفتند: براى ما فرقى ندارد كه ما را موعظه كنيد يا نكنيد. «سواء علينا اَوَعظت ام لم تكن من الواعظين»(36) در قيامت هم مىگويند: فرقى ندارد كه ما جيغ بكشيم يا آرام باشيم، به هر حال، دچار عذابيم. «سواء علينا أجزعنا ام صبرنا» 7- فرار از دادگاه و كيفر الهى امكان ندارد. «ما لنا من محيص» 8 - در قيامت ميان كفّار، قيل و قال و گفتگو بسيار است. «قال ....قالوا»(37) 9- در قيامت هيچكس نمىتوانند مانع عذاب الهى شود. «فهل أنتم مغنون» ______________________________ 36) شعراء، 136. 37) آيات مربوط به گفتگوى مستضعفان با مستكبران از كفار در قيامت، در سورهى سبأ آيه 31 و سورهى غافر آيه 47 نيز آمده است. |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 22 ---------------------------------------------- آيه وَقَالَ الشَّيْطَنُ لَمَّا قُضِى الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَ عَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِىَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَنٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِى فَلَا تَلُومُونِى وَلُومُواْ أَنفُسَكُم مَّآ أَنَاْ بِمُصْرِخِكُمْ وَ مَآ أَنتُم بِمُصْرِخِىَّ إِنِّى كَفَرْتُ بِمَآ أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّلِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ --------------------------------------------- ترجمه و(چون كار كيفر وپاداش به اتمام رسد) شيطان (از روى ملامت به دوزخيان) گويد: همانا خداوند به شما وعده داد وعده راست و من به شما وعده دادم ولى با شما تخلّف كردم، من بر شما تسلّطى نداشتم، جز آن كه شما را دعوت كردم و شما (به ميل خود) استجابت كرديد. پس مرا ملامت و نكوهش نكنيد، وخود را سرزنش كنيد. (در اين روز) نه من مىتوانم فريادرس شما باشم، و نه شما فريادرس من. من از اينكه مرا پيش از اين شريك خدا قرار داده بوديد بيزارم. قطعاً براى ستمگران عذاب دردناكى است. ------------------------------------------ نکته ها گناهكار در قيامت دست و پا مىزند تا براى خود شريك جرم پيدا كند و انحراف خود را به گردن ديگران بيندازد. گاهى مىگويد: دوست بد مرا منحرف كرد. «لقد اضلّنى عن الذّكر»(38) گاهى مىگويد: رهبران فاسد مرا فاسد كردند. «لولا انتم لكنّا مؤمنين»(39) گاهى شيطان را ملامت مىكند و او را عامل گمراهى خود مىداند، امّا شيطان مىگويد: مرا سرزنش نكنيد، «لا تلومونى...» من جز وسوسه و دعوت كارى نداشتم. انحراف از خود شما بود. تسلّط نداشتن شيطان بر انسان، هم مورد تأييد خداوند است و هم خود شيطان به آن اقرار دارد. «ان عبادى ليس لك عليهم سلطان»(40) تو بر بندگان خالص من تسلطى ندارى. در اين آيه نيز مىگويد: « ما كان لى عليكم من سلطان» _______________________________ 38) فرقان، 29. 39) سبأ، 31. 40) حجر، 42. ------------------------------------------ پيام ها 1- وعدههاى الهى، حقّ و مطابق با واقع است. «وعد الحقّ» 2- شيطان با وعدههايش انسان را فريب مىدهد. «و وعدتكم فاخلفتكم» چنانكه در جاى ديگر آمده: «يعدهم و يُمنيّهم و ما يعدهم الشّيطان الاّ غرورا»(41) 3- شيطان، انسان را مجبور نمىكند، بلكه وسوسه و دعوت مىكند. «دعوتكم» 4- حتّى شيطان، انسان فاسد را سرزنش مىكند. «لوموا انفسكم» 5 - ملامت يكى از دلايل آزادى و اختيار انسان است، «لاتلومونى ولوموا انفسكم» زيرا انسان مجبور، ملامت ندارد. 6- گناه خود را به گردن شيطان نياندازيم. «فلاتلومونى» 7- در قيامت رابطهها قطع مىشود. «ما انا بمُصرِخكم» (رهبران باطل و پيروان آنان از يكديگر بيزارى مىجويند. شيطان به پيروانش مىگويد: «انى كفرت بما اشركتمون» و پيروان گمراه نيز به رهبران خود مىگويند: اگر براى ما فرصتى پيش آيد و به دنيا برگرديم ما نيز از شما بيزارى خواهيم جست. «لو انّ لنا كرّةً فنتبرّأ منهم كما تبرّءُوا منّا»(42)) 8 - اطاعتِ غير خداوند شرك است. «اشركتمون» 9- استجابت دعوتهاى شيطانى، ظلم به خود و مكتب است. «انّ الظالمين لهم» _______________________________ 41) نساء، 120. 42) بقره، 167. |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 23 ---------------------------------------------- آيه وَأُدْخِلَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَمٌ --------------------------------------------- ترجمه و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند، به باغهايى كه از زير درختانش نهرها جارى است داخل شوند آنان با اذن پرودگارشان براى هميشه در آن خواهند بود و تحيت آنان به يكديگر سلام است. -------------------------------------------- نکته ها در بهشت به هر سو بنگرى، سلام است: سلام از طرف خداوند، به اهل بهشت: «سلام قولا من ربّ رحيم»(43) سلام از طرف فرشتگان به مؤمنان: «سلام عليكم طبتم فادخلوها»(44) سلام از طرف خود اهل بهشت به يكديگر: «تحيّتهم فيها سلام» گاهى انسان، خود به جايى مىرود و گاهى ديگران مىآيند و او را با تشريفاتى مخصوص به آن جا مىبرند. خداوند در اين آيه مىفرمايد: «و اُدخِلَ» يعنى اهل بهشت به صورت ساده و معمولى داخل نمىشوند، بلكه آنان را با احترام و تشريفات به بهشت مىبرند. در آيهى 72 سورهى زمر نيز مىفرمايد: «وسيق الّذين اتقوا ربّهم الى الجنّة زُمرا». اما دربارهى دوزخيان مىخوانيم كه آنان را با شكنجه به سوى عذاب مىبرند: «خذوه فغلّوه ثمّ الجحيم صلّوه»(45) او را بگيريد و ببنديد و سپس به دوزخ پرتاب كنيد. اهل دوزخ، از يكديگر متنفّر و بيزارند و همديگر را نفرين مىكنند، ولى بهشتيان به يكديگر سلام مىكنند. در بهشت، نهرهاى مختلفى وجود دارد: الف: نهر آب: «انهار من ماء» ب: نهر شير: «انهار من لبن لميتغيّر طعمه» ج: نهر شراب بهشتى: «انهار من خمر لذة للشّاربين» د: نهر عسل: «و انهار من عسل مصفّىً»(46) _____________________________ 43) يس، 58. 44) زمر، 73. 45) الحاقه، 30 - 31. 46) محمّد، 15. ------------------------------------------- پيام ها 1- مؤمنانِ نيكوكار، همواره در بهشت خواهند بود. «ادخل الذين امنوا... خالدين» 2- بهشتيان اهل صفا و صميميت و سلاماند، نه نزاع و قهر.«تحيتهم فيها سلام» |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 24 ---------------------------------------------- آيه أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِى السَّمَآءِ ---------------------------------------------- ترجمه آيا نديدى كه خداوند چگونه مثل زده؟ كلمة طيّبه (سخن وايمان) پاك همانند درختى پاك است كه ريشهاش ثابت و شاخهاش در آسمان است. ------------------------------------------------- نکته ها شجرهى طيّبه و درخت پاك آثارى دارد، مانند: رشد داشتن، پرميوه بودن، سايهدار و پايدار بودن، در همه وقت ثمر دادن. انسان موحّد نيز هرگز راكد نيست و آثار ايمانش دائماً در گفتار و اعمالش آشكار است. اعتقادش دايمى است نه موسمى و همواره ديگران را به ايمان و معروف دعوت مىكند. در روايات و تفاسير از چند چيز به عنوان مصداق كلمهى طيّبه ياد شده است: توحيد، ايمان، عقايد صحيح، رهبران آسمانى و ياران آنان. آرى توحيد، اصل ثابتى است كه در فطرت و عمق جان مردم جاى دارد. «اصلها ثابت» و در تمام اعمال و گفتار و افكار انسان اثر مىگذارد. «فرعها فى السماء» و در همه وقت و در هر فراز و نشيبى مىتوان از ميوهى ايمان بهرهمند شد. درخت توحيد ريشهاى ثابت دارد. تهديدها و توطئهها و نيشها و نوشها و طاغوتها آن را از پاى درنمىآورند و اگر در روايات اين درخت به پيامبر و اهل بيت او عليهم السلام تفسير شده، به خاطر همين است كه دين محمّد صلى الله عليه وآله و راه اهل بيتش در برابر آن همه دشمن، رو به گسترش است و روزى جهانگير خواهد شد. ----------------------------------------------- پيام ها 1- در مثالهاى قرآن دقت كنيم. «اَلَم تَر» 2- عقيده حقّ، كلمهى طيّبهاى است كه اصل آن در قلب مؤمن ثابت است. «اصلها ثابت» و از الطاف خداوند آن است كه مؤمنان را بر اين عقيده حفظ مىكند. «يثبّت اللَّه الّذين آمنوا بالقول الثّابت»(47) 3- كلام حقّ، پايدار واستوار و پابرجاست. «كلمة طيبة... اصلها ثابت» ___________________________________ 47) ابراهيم، 27. |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 25 ---------------------------------------------- آيه تُؤْتِى أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ------------------------------------------------ ترجمه (شجرة طيّبة) با اذن پروردگارش، همواره ميوه مىدهد. و خداوند براى مردم مثلهايى مىزند، باشد كه به ياد آرند و پند گيرند. -------------------------------------------- نکته ها جز خداوند و ايمان به او، همه چيز فانى است، «كلّ شىء هالك الا وجهه»(48) و چيزى كه فانى است نمىتواند براى هميشه ثمر دهد، ولى هر كارى كه رنگ خدايى دارد ابدى است، «ما عندكم ينفد و ما عنداللَّه باق»(49) آرى، رنگ خدايى ثابت است و ساير رنگها از بين مىروند. «و من أحسن من اللَّه صبغة»(50) درخت ايمان همواره ثمر مىدهد و مومن در همه حال به ياد خدا و در پى انجام وظيفه است، در رفاه يا سختى، در خوشى يا ناخوشى، در فقر و غنى. هنگام تهديد ستمگران، تا پاى جان مقاومت مىكند. «اِنّا الى ربّنا راغبون»(51) هنگام تبليغ، چشم داشتى به ديگران ندارد. «اِن أجرى الاّ على اللَّه»(52) هنگام خشم، براى رضاى او خود را نگاه مىدارد. «والكاظمين الغيظ»(53) هنگام ازدواج، بر او توكّل مىكند. «اِن يكونوا فقراء يغنهم اللَّه من فضله»(54) هنگام عبادت و اطاعت، قصد قربت دارد. «اِنّ صلاتى و نسكى و محياى و مماتى للَّه ربّ العالمين»(55) هنگام فقر، نزد اغنيا نمىرود واهل تملّق نيست. «ربّ انّى لما انزلت الىّ منخير فقير»(56) هنگام پيروزى يا شكست در جبههى نبرد، چون به وظيفهى خود عمل كردهاند، خوشحال است. «اِحدى الحسنيين»(57) آرى! ايمان به خداوند متعال، همچون درختى است كه ميوهى آن در هر لحظه، در دنيا و برزخ و قيامت انسان را كامياب مىكند. «تؤتى اُكُلها كلّ حين» ولى مال و مقام و فرزند و نعمتهاى ديگر، همچون درختى است كه تنها چند روز ميوه مىدهد، آن هم ميوهاى بسيار اندك. بگذريم كه گاهى همين مال و مقام و فرزند، هيچ ميوهاى ندارند و تنها وسيلهى شكنجه روحى انسان مىشوند. «انّما يريد اللَّه ليعذّبهم بها»(58) _______________________________ 48) قصص، 88. 49) نحل، 96. 50) بقره، 138. 51) قلم، 32. 52) يونس، 72. 53) آلعمران، 134. 54) نور، 32. 55) انعام، 162. 56) قصص، 24. 57) توبه، 52. 58) توبه، 55. ----------------------------------------------- پيام ها 1- درخت ايمان، همواره ثمر دارد ومومن پاييز وخزان ندارد. «اكلها كل حين» 2- تشبيه و تمثيل، شيوهاى قرآنى براى توجه و تذكر مردم. «لعلهم يتذكرون» |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 26 ---------------------------------------------- آيه وَمَثَلُ كَلَمِةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَالَهَا مِن قَرَارٍ ------------------------------------------------- ترجمه و مَثَل سخن (و اعتقاد) پليد همچون درختى پليد (بىريشه) است كه از روى زمين برآمده و هيچ ثباتى ندارد. ----------------------------------------------- نکته ها كلمهى «اجتثاث» به معناى قلع و قمع و كندن است. عقايد وكلمات وانسانهاى آلوده ومنحرف، نه ريشه دارند ونه ميوه ونه گل ونه زيبايى وعطر، نه پايدارى نه سايه ونه رشد، بلكه خارى بر سر راه ديگرانند. ----------------------------------------------- پيام ها 1- از شيوههاى تعليم و تربيت، روش مقايسه است. «كلمة طيّبة... كلمة خبيثة» 2- شرك و هر چه كه دون اللَّه باشد، ثبات ودوام ندارد. «ما لها من قرار» 3- عقايد باطل همچون علفهاى هرز، ريشهاى در عمق زمين ندارد، زيرا پايه و مبناى درست ندارد. «اجتثت من فوق الارض» |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 27 ---------------------------------------------- آيه يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَفِى الْأَخِرَةِ وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِينَ وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَآءُ ----------------------------------------------- ترجمه خداوند در زندگى دنيا و در آخرت، اهل ايمان را با كلام (و عقيدهى حقّ و) ثابت، پايدار قرار مىدهد و خداوند ستمگران را (به حال خود رها كرده، توفيقشان راگرفته،) گمراه مىكند. و خداوند آنچه بخواهد (طبق عدل و حكمت خود) انجام مىدهد. ----------------------------------------------- پيام ها 1- امدادهاى الهى، وابسته به راهى است كه انسان انتخاب مىكند. «يثبّت اللَّه الذين آمنوا» 2- اگر يارى خداوند نباشد، انسان در برابر وسوسهها و هوسها و طاغوتها از پا درمىآيد و سقوط مىكند. «يثبّت اللَّه الذين آمنوا» 3- اهل ايمان از نظر منطق، محكم و استوارند و در برابر مكتبهاى مادّى مىايستند. «يثبّت اللَّه الذين آمنوا بالقول الثابت فىالحيوة الدّنيا» 4- انسان اگر ايمان آورد، خدا او را بيمه مىكند و اگر به درخت خبيثه و مكتب باطل دل دهد، خدا او را رها مىكند. «يثبّت اللَّه الذين امنوا... يضلّ اللَّه الظالمين» 5- پذيرش مكتبهاى باطل، ظلم به خود ومكتب است. «الظالمين» 6- قهر الهى به راهى وابسته است كه انسان انتخاب مىكند. «يُضل اللَّه الظالمين» |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 28، 29 ---------------------------------------------- آيه أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً وَأَحَلُّواْ قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا وَبِئْسَ الْقَرَارُ ----------------------------------------------- ترجمه آيا به كسانى كه نعمت خداوند را به كفر تبديل كردند و قوم خود را به سراى هلاكت در آوردند نگريستى؟ (آنان) به دوزخ درآيند كه چه بد جايگاهى است. ----------------------------------------------- نکته ها «بَوار» به معناى بىرونقى و كساد شديدى است كه به هلاكت كشيده شود.(59) كفّار و مشركان نعمتهاى بزرگ الهى را به كفر تبديل كردند: الف: به جاى نعمت توحيد، شرك را برگزيدند. ب: نعمت فطرت پاك را رها كردند و به تقليد از نياكان گمراه خود پرداختند. ج: خرافات را بر وحى الهى ترجيح دادند. د: در برابر نعمتِ رهبران آسمانى، ناسپاسى كردند و از طاغوتها پيروى كردند. «بدّلوا نعمت اللَّه» در روايات بسيار مىخوانيم: امامان شيعهعليهم السلام فرمودند: «نحن واللَّه نعمة اللَّه التى انعم بها على عباده»(60) به خدا سوگند نعمتهايى كه تبديل شدند، وجود ما بود. مردم ما را رها كردندو به سراغ رهبران ديگر رفتند. «بدّلوا نعمت اللَّه» مشابه اين آيه در آيات ديگر نيز آمده است، مثلاً در آيه 41 قصص مىفرمايد: «و جعلناهم ائمة يدعون الى النّار» و در آيه 98 سوره كهف مىفرمايد: «يقدم قومه يوم القيامة فَأوردهم النّار» ________________________________ 59) مفردات راغب. 60) مجمع البيان. ------------------------------------------------ پيام ها 1- هرگونه تبديل، تغيير و تحريف نعمتها و آيات الهى كفر است. «بدلوا...كفراً» 2- رهبران منحرف، مايهى هلاكت و فساد جامعه مىشوند و مردم را به جهنّم مىفرستند. «واحلّوا قومهم دار البوار» |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 30 ---------------------------------------------- آيه وَ جَعَلُواْ لِلَّهِ أَنْدَاداً لِّيُضِلُّواْ عَن سَبِيلِهِ قُلْ تَمَتَّعُواْ فَإِنَّ مَصِيرَكُمْ إِلَى النَّارِ ------------------------------------------------ ترجمه (رهبران فاسد) براى خداوند شريكهايى قرار دادند، تا مردم را از راه خدا گمراه نمايند. بگو: كامياب شويد كه قطعاً پايان كار شما آتش است . ---------------------------------------------- نکته ها بعضى در آفرينش جهان، براى خداوند شريك قايلاند، و بعضى در نعمتها براى خدا شريك مىپندارند. داشتنِ سلامتى و علم و قدرت و عزّت و مال را از هنر خود يا قدرتها مىشمارند، اما بسيار زود درمىيابند كه به گمراهى رفتند. ------------------------------------------ پيام ها 1- از بدترين انواع كفران نعمت، شريك قرار دادن براى خدا و گمراه كردن مردم است. «و جعلوا للَّه انداداً ليضلّوا» 2- گاهى سرچشمهى شرك، طاغوتها هستند. «و جعلوا للَّه انداداً ليضلّوا» و گاهى جاذبهى بتها عامل انحرافند. «واجنُبنى و بنّى ان نعبد الاصنام ربّ انهنّ اضللن كثيراً من النّاس»(61) 3- خداوند افرادى را به حال خود رها مىكند.«قل تمتّعوا» 4- كافران در دنيا كاميابند، ولى آخرت ندارند. «تمتعوا فانّ مصيركم الى النّار» 5 - هر رفاهى نشانهى مهر نيست، شايد وسيله و مقدّمهى قهر الهى باشد. «تمتّعوا» _______________________________ 61) ابراهيم، 35 - 36. |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 31 ---------------------------------------------- آيه قُل لِّعِبَادِىَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ يُقِيمُواْ الصَّلَوةَ وَيُنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَهُمْ سِرّاً وَعَلَانِيَةً مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِىَ يَوْمٌ لَّا بَيْعٌ فِيهِ وَ لَا خِلَلٌ ----------------------------------------------- ترجمه (اى پيامبر) به بندگان من (آنان) كه ايمان آوردهاند، بگو: نماز را برپا دارند، و از آنچه به آنان روزى دادهايم، پنهان و آشكار انفاق كنند قبل از آن كه روزى فرا رسد كه در آن نه دادوستدى باشد و نه دوستى و رابطهاى. ------------------------------------------------ نکته ها انفاق آشكار، سبب تربيت نسل و تشويق ديگران و رفع تهمت از خود است و انفاق پنهانى عامل رشد و اخلاص است. البته بعضى مفسّران گفتهاند: انفاق علنى مربوط به انفاقهاى واجب است، مثل خمس و زكات و انفاق مخفى، مربوط به موارد مستحب است، مثل صدقه. با اين كه هر يك از انفاق آشكار و پنهان آثارى دارند، ولى شايد بتوان گفت، انفاق پنهان بهتر است، چون در اين آيه كلمهى «سرّاً» بر «علانيةً» مقدّم شده است. ------------------------------------------ پيام ها 1- براى فرمان دادن، به طرف خود شخصيت دهيد. «لعبادى» بندگى خدا مدال افتخار مومنان است. 2- ايمان قلبى كافى نيست، نماز، انفاق و عمل صالح لازم است. «آمنوا يقيموا الصلوة وينفقوا» 3- اسلام دين جامع است. رابطه با خدا و كمك به محرومين، در كنار هم و شرط قبولى يكديگرند. «يقيمواالصلوة و ينفقوا» 4- مورد انفاق، تنها مال نيست، از هر چه داريم بايد انفاق كنيم. (چه علم و ثروت، چه آبرو و قدرت) « ممّا رزقناهم» 5- انفاق بايد از رزق خدا يعنى مال حلال باشد، نه از هر مالى كه داشتيم. فرمود: «رزقناهم » و نفرمود «عندكم» 6- انفاق بايد گاهى پنهان و گاهى آشكارا باشد. «سرّاً و علانية» 7- از فرصتها استفاده كنيد. «من قبل ان يأتى يوم ...» 8- اگر دنبال تجارت هستيد در دنيا با خدا معامله كنيد، زيرا كه در قيامت هيچ دادوستدى نيست. «يومٌ لا بيعٌ فيه» 9- با پول و پارتى نمىتوان از عذاب قيامت فرار كرد. «لابيع فيه و لا خلال» |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |