در حال دیدن این عنوان: |
۷۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 32 ---------------------------------------------- آيه اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضَ وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَتِ رِزْقاً لَّكُمْ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِىَ فِى الْبَحْرِبِأَمْرِهِ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْأَنْهَرَ --------------------------------------------- ترجمه خداست كه آسمانها و زمين را آفريد، و از آسمان، آبى فرو فرستاد، پس با آن براى رزق شما از (زمين) ميوهها بيرون آورد، و كشتى را رام شما نمود تا به فرمان او در دريا به حركت درآيد، و براى شما نهرها را مسخّر نمود. ---------------------------------------------- نکته ها اين آيه از سه زاويه به مسألهى آب اشاره كرده است: الف: آب باران، كه وسيلهى آبيارى گياهان و مايهى حيات آنها و سبب سالم سازى هوا و تغيير و تلطيف آن است. ب: آب دريا، كه تأمين كنندهى زندگى حيوانات دريايى و بهترين و ارزانترين مسير براى عبور كشتىها و سرچشمهى ابر و باران است. ج: آب نهرها، كه وسيلهى آب رسانى به مناطق بىآب است. خداوند در آيهى قبل به نماز و انفاق سفارش كرد. در اين آيه مىفرمايد: چرا در انفاق سستى مىكنيد، با آنكه همه چيز را خدا به شما داده است. «تسخير» هم به معناى بهرهگيرى از منافع است، مثل تسخير خورشيد و ماه. و هم به معناى تسلّطِ كامل وسلطهى انسان است، نظير تسخير كشتىها ونهرها و تسلّط انسان بر آنها. ----------------------------------------------- پيام ها 1- شناخت نعمتهاى خداوند، بهترين راه خداشناسى است، كه با فهم عموم و عشق و انگيزه و عبادت همراه است. «خلق السموات... سخّر لكم» 2- در ميان همهى نعمتهاى خداوند، آب يكى از مهمترين آنهاست. «ماءً - فى البحر انهار» 3- آفرينش هستى، براى انسان است. «رزقا لكم - سخّر لكم» 4- گرچه اسباب مادّى نقش دارند، امّا تمام عوامل به فرمان خداست. «بامره» 5- انسان، بر طبيعت حاكم است «سخّر لكم» |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 33 ---------------------------------------------- آيه وَ سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ دَآئِبَيْنِ وَ سَخَّرَ لَكُمُ الَّيلَ وَ النَّهَارَ ------------------------------------------------- ترجمه و (خداوند) خورشيد و ماه را كه دايماً در حركت هستند، براى شما رام نمود و نيز شب و روز را براى شما مسخّر نمود. -------------------------------------------------- نکته ها «دائبين» از «دأب» به معناى عادت مستمرّه است. مانند: «كدأب آل فرعون» و «مراغى» در تفسير خود گفته است: «دائبين» به معناى «دائمين فى الحركة» است، مانند: «كلّ فى فلك يسبحون» آرى خورشيد، نيروگاه بزرگى است كه دائماً كار مىكند. بر خلاف نيروگاههاى بشرى كه هر چند وقت يك بار تعطيل و تعمير مىشوند. اگر خورشيد مدّتى نباشد چه مىشود؟ حيات انسانها و گياهان و حيوانات به كجا منتهى خواهد شد؟ وجود ميكروبهاى فراوان و نبودن گرما و بخار و ... جهان را با چه مصيبتى روبهرو خواهد كرد؟ ابر و باد و مه و خورشيد و فلك دركارند تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى -------------------------------------------------------- پيام ها 1- نه فقط زمين و نعمتهاى زمينى، بلكه آسمان و اجرام آسمانى نيز براى بهرهگيرى بشر و مطابق نيازهاى او آفريده شدهاند. «سخر لكم الشّمس و القمر» |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 34 ---------------------------------------------- آيه وَ ءَاتَيكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الْأِنْسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ ---------------------------------------------- ترجمه و (خداوند) از هر آنچه كه از او خواستيد (و نياز داشتيد) به شما داده است، واگر (بخواهيد) نعمت خدا را بشماريد، نمىتوانيد آنها را به دقت شماره كنيد. همانا انسان بسيار ستمگر و ناسپاس است. ----------------------------------------------- نکته ها در آيهى 18 سورهى نحل مىخوانيم: «ان تعدوا نعمتاللَّه لاتحصوها انّ اللَّه لغفور رحيم» اگر بخواهيد نعمتهاى خدا را بشماريد نمىتوانيد. همانا خداوند بخشنده ومهربان است. در آيات قبل خوانديم كه رهبران فاسد، مردم را به سوى غير خدا دعوت مىكنند. «جعلوا للَّه اندادا» اين آيه مىگويد: با آنكه از غير خدا هيچ كارى ساخته نيست و هر كه هر چه دارد از آنِ خداست ولى انسان، بىتوجّه و ناسپاس است. «عدّ» يعنى شمردن، «احصاء» يعنى شمردن با دقت بگونهاى كه هيچ چيز از قلم نيفتد. ------------------------------------------- پيام ها 1- عوامل توليد در اختيار انسان است. (آب، خاك و نور خورشيد ...) اگر نارسايى و كمبودى وجود دارد به خاطر مديريّت غلط و توزيع نامطلوب است. «و آتيكم من كلّ... ان الانسان لظلوم كفّار» 2- خدايى كه بشر را آفريد، همهى نيازهاى او را از راه درست برآورده ساخت، اما انسان بدنبال رفع نيازهاى خود از راه گناه است. «اتاكم من كل ما سالتموه... ان الانسان لظلوم كفار» 3- انسان موجودى نيازمند و محتاج است. «سألتموه» 4- انسان قدرت ندارد نعمتهاى خدا را بشمارد، چه رسد به اين كه بخواهد شكر آنها را به جاى آورد. «لاتحصوها» 5- اگر انسان از نعمتهاى الهى درست استفاده نكند، بسيار ستمگر و كفران كننده است. «لظلوم كفّار» |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 35 ---------------------------------------------- آيه وَإِذْ قَالَ إِبْرَهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ ءَامِناً وَاجْنُبْنِى وَ بَنِىَّ أَن نَّعْبُدَ الْأَصْنَامَ -------------------------------------------------- ترجمه و (به ياد آور) زمانى را كه ابراهيم گفت: پروردگارا! اين شهر (مكه) را امن قرار ده و من و فرزندانم را از اينكه بتها را بپرستيم دور بدار. ------------------------------------------------- نکته ها در اين آيه و آيات بعد، سيمايى از دعاهاى حضرت ابراهيم كه نشان دهندهى سوز و روح بزرگ اوست مطرح است و شايد به دليل همين دعاها، اين سوره، «ابراهيم» ناميده شد. ابراهيمعليه السلام در دو زمان براى مكه دعا كرد: بار اوّل زمانى بود كه اسماعيل و هاجر را در آن جا اسكان داد و گفت: «ربّ اجعل هذا بلداً آمناً»(62) پروردگارا! اين مكان را شهر امن قرار ده. بار دوم زمانى بود كه جمعيّتى به مكه آمد و در اين شهر مقيم شد، در اين جا هم ابراهيم دعا كرد و گفت: «ربّ اجعل هذا البلد آمنا» سؤال: آيا تمام افراد نسل ابراهيم به خاطر اين دعا موحّد شدند؟ پاسخ: دعا يك عامل است و ارادهى فرزندان عامل ديگر مىباشد. قصّهى پسر نوح را فراموش نكنيم. سؤال: چگونه ابراهيمعليه السلام از «مكه» به عنوان شهر ياد كرد با اين كه در آيات بعد مىگويد: «اين جا سرزمينى غير قابل كشت است»؟ پاسخ: شهر بودن مكه يا بعد از ورود قبايل به اين منطقه بوده كه اين دعا هم مربوط به آن وقت است و يا اينكه بگوييم: ميان شهر بودنِ يك منطقه و غيرقابل كشت بودن آن منافاتى وجود ندارد. الآن هم مكه شهرى غير قابل كشت است. سؤال: با اين كه حضرت ابراهيمعليه السلام قهرمان توحيد بود، پس چرا دعا كرد كه خدايا! مرا از شرك دور كن؟ پاسخ: پيامبر اسلام نيز همواره در صراط مستقيم گام برمىداشت، با اين حال در هر نماز مىگفت: «اهدنا الصّراط المستقيم» يعنى اگر كسى يقين هم دارد در راه راست قدم برمىدارد، باز بايد از خطر انحراف بترسد و از خداوند استمداد كند. مراد از «جعل امنيّت»، قانونى است كه امنيّت مكه را تضمين كند، نه آنكه مكه در طول تاريخ امن بوده است، زيرا كعبه بارها مورد هجوم دشمنان قرار گرفت و در مكه خونها ريخته شد و خود پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله و يارانش شكنجه شدند و امام حسينعليه السلام به دليل ناامنى مكه، حج را رها كرد، ولى قانون الهى آن جا را منطقهى امن قرار داده است. _________________________________ 62) بقره، 126. -------------------------------------------------- پيام ها 1- دعا براى حفظ فكر و عقيدهى صحيح، از بهترين دعاهاست. «واجنبنى و بنى ان نعبد الاصنام» 2- مراكز عبادت بايد امنيّت داشته باشد. «هذا البلد آمنا» 3- امنيّت، شرط لازم براى زندگى است. «البلد آمنا» 4- رهبران جامعه بايد به فكر امنيّت مردم باشند. «ربّ اجعل... آمنا» 5 - امنيّت، براى آزادى گناه و عياشى نيست، بلكه امنيّت بايد مقدّمهى عبادت باشد. «امناً» «اَمناً يعبدوننى»(63) 6- احتمال خطر شرك، از هيچ مقامى حتّى قهرمان توحيد و ابراهيم دور نيست. «و اجنبنى و بنّى...» 7- در دعاها، ديگران به خصوص فرزندان خود را نيز ياد كنيم. «واجنبنى و بنّى» _______________________________ 63) نور، 55. |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 36 ---------------------------------------------- آيه رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ فَمَن تَبِعَنِى فَإِنَّهُ مِنِّى وَ مَنْ عَصَانِى فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ----------------------------------------------- ترجمه پروردگارا! همانا بتها بسيارى از مردم را گمراه كردهاند، پس هر كه مرا پيروى كند، قطعاً او از من است و هر كس با من مخالفت كند، همانا تو بخشندهى مهربانى. --------------------------------------------- نکته ها سؤال: چگونه بتها كه مجسمّههايى از سنگ وچوب هستند، انسان را گمراه مىكنند؟ پاسخ: اولاً: بتها هميشه جماد نيستند، گاهى انسانها و طاغوتها نيز بت مىشوند. ثانياً: مسألهى هنر و زيورآلاتى كه همراه بتها بود جاذبه داشت. ثالثاً: گاهى جهل سبب مىشود كه سنگ و چوب نيز ارزش پيدا كند. اگر اين آيه را همراه با آيهى قبل معنا كنيم نتيجهى خوبى به دست مىآوريم، زيرا در آيهى قبل ابراهيم گفت: «خدايا! فرندانم را از بتپرستى دور بدار.» در اين آيه مىگويد: «كسى كه موحّد و پيرو من بود از من است» بنابراين، تمام موحدان فرزندان مكتبى ابراهيم هستند. «ملّة ابيكم ابراهيم» همانگونه كه رسول اكرمصلى الله عليه وآله فرمود: «اَنَا و علّى ابوا هذه الاُمّة»(64) من و على پدران مكتبى اين امّت هستيم. ولى مشرك اگر فرزند پيامبر هم باشد خطاب مىشود: «انّه ليس من اهلك»(65) حضرت علىعليه السلام فرمود: «انّ ولىّ محمّد من اطاع اللَّه و ان بعدت لحمته و انّ عدوّ محمّد من عصى اللَّه و ان قربت لحمته» «همانا دوست محمّد كسى است كه خدا را اطاعت كند، گرچه از نظر فاميلى و نَسب دور باشد و دشمن محمّد كسى است كه خدا را نافرمانى كند، گرچه از بستگان پيامبر باشد.(66) __________________________________ 64) بحار، ج 16، 95. 65) هود، 46. 66) بحار، ج 67، ص 25. --------------------------------------------------- پيام ها 1- هنرهايى مثل مجسمه سازى مىتوانند منشأ انحراف شوند، چنانكه بتها افراد بسيارى را گمراه كردند. «انّهنّ اضللن» 2- ديندارى با شعار نيست، با عمل و پيروى از دستورات است. «تبعنى» 3- ميان رهبران آسمانى و مردم مومن، رابطهى مكتبى برقرار است. «فانّه منّى» 4- انبيا حتّى نسبت به مخالفان خود دلسوز بودند و آنان را مأيوس نمىكردند. «مَن عصانى فانّك غفور رحيم» 5- مخالفت با دستور پيامبر، مخالفت خداست. «من عصانى فانّك» |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 37 ---------------------------------------------- آيه رَّبَّنَآ إِنِّى أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِى بِوَادٍ غَيْرِ ذِى زَرْعٍ عِندَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لَيُقِيمُواْ الصَّلَوةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِى إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُم مِّنَ الَّثمَرَتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ --------------------------------------------- ترجمه پروردگارا! من (يكى) از ذرّيّهام را در وادى (و درّهاى بىآب و) بىگياه، در كنار خانهى گرامى و با حرمت تو ساكن ساختم. پروردگارا! (چنين كردم) تا نماز برپا دارند، پس دلهاى گروهى از مردم را به سوى آنان مايل گردان و آنان را از ثمرات، روزى ده تا شايد سپاس گزارند. --------------------------------------------- نکته ها وقتى خداوند در زمان پيرى ابراهيم، اسماعيل را به او عطا كرد، او را فرمان داد كه اين كودك و مادرش را در مكّه اسكان دهد. ابراهيم فرمان الهى را اطاعت نمود و سپس براى آنان دعا كرد. در روايات مىخوانيم كه امام باقرعليه السلام فرمود: ما اهل بيت رسولاللَّهصلى الله عليه وآله، بقيه ذرّيّه ابراهيم هستيم كه دلهاى مردم به سوى ما گرايش دارد، سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «ربّنا انى اسكنت ... فاجعل افئدة من النّاس» كعبه در منطقهاى بىآب و علف قرار گرفت تا مردم به واسطهى آن آزمايش شوند. چنانكه حضرت علىعليه السلام در خطبهى قاصعه چنين بيان فرمود: اگر كعبه در جاى خوش آب و هوايى بود، مردم براى خدا به زيارت آن نمىرفتند. دعاى انبيا مستجاب است. «و ارزقهم من الّثمرات»، «حَرَماً آمناً يجبى اليه ثمرات كل شىء»(67) حرمى امن كه همه گونه ثمرات در آن فراهم مىشود. امام باقر عليه السلام فرمود: هر ميوهاى كه در شرق و غرب عالم هست در مكّه يافت مىشود. __________________________________ 67) قصص، 57. --------------------------------------------------- پيام ها 1- انتخاب مسكن انبيا بر اساس نماز وعبادت بود. «اسكنت - ليقيموا الصلوة» 2- ديندارى، گاهى با آوارگى، هجرت، دورى از خانواده و محروميت از امكانات رفاهى همراه است. «اسكنت من ذريّتى بواد غير زرع» 3- كعبه واطراف آن در زمان حضرت ابراهيم نيز محترم و داراى محدوديت و ممنوعيت بوده است. «بيتك المحرّم» 4- محور و مقصد حركت ابراهيم نماز است. «ربّنا ليقيموا الصلوة» 5- اهل نماز، بايد محبوب باشد. «ليقيموالصلوة فاجعل افئدة من الناس» 6- نماز در اديان قبل نيز بوده است. «ليقيمواالصلوة» 7- محبوبيّت و گرايش دلها به دست خداست. «فاجعل افئدة...» 8- همهى مردم لياقت دوست داشتن اولياى خدا را ندارند. «من الناس» 9- مردان خدا، دنيا را براى هدفى عالى مىخواهند. «من الثمرات لعلّهم يشكرون» |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 38 ---------------------------------------------- آيه رَبَّنَآ إِنَّكَ تَعْلَمُ مَا نُخْفِى وَمَا نُعْلِنُ وَمَا يَخْفَى عَلَى اللَّهِ مِن شَىْءٍ فِى الْأَرْضِ وَلَا فِى السَّمَآءِ -------------------------------------------------- ترجمه پروردگارا! همانا تو آنچه را پنهان و يا آشكار كنيم، مىدانى و چيزى در زمين و در آسمان بر خداوند پوشيده نمىماند. ------------------------------------------- نکته ها اكنون كه همه چيز براى خداوند روشن است و علم او به همه چيز و همه كار ما احاطه دارد بايد در محضر او گناه نكنيم و در مخلوقات او جز طبق رضا و دستورات او تصرف نكنيم. ------------------------------------------- پيام ها 1- در نزد خدا پنهان و آشكار معنا ندارد. «تعلم ما نخفى و ما نعلن» 2- زمين و آسمان نزد علم خداوند يكسان است. «ما يخفى... فى الارض ولا فى السماء» |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 39 ---------------------------------------------- آيه الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى وَهَبَ لِى عَلَى الْكِبَرِ إِسْمَعِيلَ وَإِسْحَقَ إِنَّ رَبِّى لَسَمِيعُ الدُّعَآءِ ------------------------------------------------- ترجمه ستايش خداوندى را كه در پيرى، اسماعيل و اسحاق را به من عطا فرمود. قطعاً پروردگارم شنونده دعاست (و آن را مستجاب مىكند.) --------------------------------------------- نکته ها اسماعيل و اسحاق، از نعمتهاى ويژهى خداوند هستند، زيرا: الف: با دعاى پيامبر خدا ابراهيم به وجود آمدند. ب: در زمان پيرىِ پدر به دنيا آمدند. ج: اولاد صالح بودند. د: سرسلسلهى انبياى بعدى شدند. ضمناً آنچه مهم است، اولاد صالح است، چه از كنيز باشد و چه از غير آن. (اسماعيل از كنيز و اسحاق از آزاده بود) ---------------------------------------------- پيام ها 1- به هنگام ذكر نعمتهاى الهى از خداوند تشكر كنيم. «الحمدللَّه» 2- خدا را به خاطر دعاهاى مستجاب شده، شكر كنيم. «انّ ربّى لسميع الدعاء» 3- فرزند، هديه الهى است. «وَهَب لى» 4- براى اراده و قدرت الهى، هيچ مانعى وجود ندارد. «على الكبر» پيرى مانع فرزنددار شدن نيست. 5 - هنگام تشكّر از خداوند، نعمتها را جداگانه ذكر كنيد. «اسماعيل و اسحاق» 6- استجابت دعا سنت خداوند است. «انّ ربّى لسميع الدّعاء» |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 40، 41 ---------------------------------------------- آيه رَبِّ اجْعَلْنِى مُقِيمَ الصَّلَوةِ وَمِن ذُرِّيَّتِى رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَآءِ رَبَّنَا اغْفِرْ لِى وَلِوَلِدَىَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ ----------------------------------------------- ترجمه پروردگارا! مرا برپا دارنده نماز قرار ده و از نسل و ذريّهام نيز. پروردگارا! دعاى مرا (نماز و عبادتم را) بپذير. پروردگارا مرا وپدر ومادرم را ومؤمنان را، روزى كه حساب بر پا مىشود ببخشاى. ------------------------------------------- نکته ها در آياتى كه تاكنون دربارهى حضرت ابراهيم در اين سوره خواندهايم، او از خداوند هفت درخواست دارد: امنيّت مكّه، دور ماندن از بتپرستى، توجّه قلوب و افكار مؤمنان نسبت به فرزندان و مكتب او، بهرهمند شدن ذريّهى او از ثمرات، توفيق اقامهى نماز، قبول شدن دعاها و آمرزش براى خود و والدين و همهى مؤمنان. «والد» تنها به پدر واقعى گفته مىشود، ولى «أب» به غير پدر از جمله به عمو و پدرزن نيز گفته مىشود. چون والدين ابراهيم مؤمن بودند، لذا در اين آيه حضرت ابراهيم به والدين خود دعا مىكند، ولى در آيات ديگر كه «أب» بكار رفته و مراد عموى ابراهيم است، به دليل مشرك بودن او، حضرت از او بيزارى مىجويد. در آيهى 133 بقره نيز خوانديم كه فرزندان يعقوب در پاسخ پدر كه پرسيده بود: «ما تعبدون من بعدى» پس از من چه چيز را مىپرستيد؟ گفتند: «نعبد الهك و اله آبائك ابراهيم و اسماعيل» ما پروردگار تو و پروردگار پدرانت ابراهيم و اسماعيل را مىپرستيم. با آنكه اسماعيل عموى يعقوب است، ولى به عمو «أب» گفته شده است. ------------------------------------------- پيام ها 1- تكرار «ربّ» در آغاز دعاهاى حضرت ابراهيم، نشانه تأثير آن دراستجابت دعا و يا يكى از آداب آن است. «ربّ اجعلنى» 2- براى اقامهى نماز خود و فرزندانتان، از خداوند استمداد كنيد. «ربّ اجعلنى» 3- نماز، محور دعاهاى حضرت ابراهيم است. «ربّنا ليقيموا الصّلاة»، « ربّ اجعلنى مقيم الصّلاة» 4- با آنكه رسالت انبيا اقامهى دين است اما دعا براى اقامهى نماز به جاى آن، نشانه آن است كه نماز چهره و سيماى تمامنماى دين است. «مقيم الصّلاة» 5 - اقامهى نماز، عِدل و همتاى رهبرى است. حضرت ابراهيم در دو مورد عبارت «و من ذريّتى» را بكار برد: يكى دربارهى نماز نسل خود «مقيم الصّلاة و من ذريّتى» و يكى در مورد رهبرى نسل خود هنگامى كه خداوند به ابراهيم فرمود: «انى جاعلك للنّاس اماما قال و من ذريّتى»(68) من تو را امام مردم قرار دادم ابراهيم گفت: پروردگارا ذريّه مرا نيز به اين مقام برسان. 6- در دعا هم به خود توجّه كنيد، «واجنبنى - واجعلنى - واغفرلى» و هم به ديگران. «وبنّى - ومن ذريّتى - و لوالدىّ وللمؤمنين» 7- انسان، هم بايد به فكر نسل قبل باشد، «ولوالدىّ وللمؤمنين » و هم به فكر نسل بعد. «و من ذريّتى» 8 - در دعا، به فكر قيامت خود، فرزندان و جامعه باشيد. «يوم يقوم الحساب» ____________________________________ 68) بقره، 124. |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره ابراهیم آیه 42 ---------------------------------------------- آيه وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَفِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّلِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَرُ ---------------------------------------------- ترجمه خداوند را از آنچه ستمگران انجام مىدهند غافل مپندار، همانا او (كيفر و حساب) آنان را براى روزى به تأخير مىاندازد كه چشمها (از حيرت و وحشت) آن روز خيره مىماند. --------------------------------------------- نکته ها سؤال: خداوندى كه عادل است و قدرت دارد، چرا جلو ستمگران را نمىگيرد؟ پاسخ: خداوند هم عادل است و هم قادر و هم به عملكرد ستمگران عالم، لكن تأخير كيفر به خاطر آن است كه دنيا ظرفيت پاداش يا كيفر كامل را ندارد و سنّت خداوند بر اين است كه بندگانش را مهلت دهد، تا اگر قابليّت داشته باشند توبه كنند و اگر قابل نبودند، در قيامت به حسابشان برسد. ---------------------------------------------- پيام ها 1- زود قضاوت نكنيد و خداوند را غافل مپنداريد. «لاتحسبنّ» 2- مهلت دادن به ستمگران، نشانهى غفلت خداوند يا رضايت پروردگار از آنان نيست. «و لا تحسبنّ اللَّه غافلا» 3- سنّت خداوند بر مهلت دادن است. «انّما يؤخرهم» بنابراين در برابر ظالم، نه ساكت شويد و نه مأيوس، به وظيفه خود عمل كنيد كه خداوند در كمين آنهاست. 4- كيفر و پاداش الهى، زمانبندى دارد. «ليومٍ» 5- روز قيامت، چنان ترسآور و وحشتزاست كه چشمها خيره مىشود. «تشخص فيه الابصار» |
||
۸ بهمن ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |