به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 52

----------------------------------------------
آيه
وَلَهُ مَا فِى السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَلَهُ الدِّينُ وَاصِباً أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَتَّقُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
وآنچه در آسمان‏ها وزمين است از آن اوست وپرستش وفرمان‏بردارى پيوسته براى اوست، پس آيا از غير خداوند پروا مى‏كنيد.
--------------------------------------------
نکته ها
مراد از كلمه‏ى «دين» در آيه، پرستش و بندگى است كه لازمه‏ى پذيرش دين و مكتب حق است. و كلمه‏ى «واصِب» به معناى دائم و شديد است، مانند آيه‏ى 9 سوره‏ى صافات: «و لهم عذاب واصب»
-------------------------------------------
پيام ها
1- بر خلاف آن عقايد خرافى كه براى هر نوعى از موجودات، ربّى را فرض مى‏كردند، خداوندِ همه‏ى آنچه در آسمان‏ها وزمين است، يكى است. «له ما فى السموات و الارض»
2- پرستش و بندگى، تنها در برابر خالق يكتا جايز است. «له الدين واصباً»
3- تشريع و قانون‏گذارى، حق كسى است كه تكوين وآفرينش از آنِ اوست. سازنده‏ى هستى بايد قانون هستى را وضع وبيان كند. «له مافى‏السموات... وله الدين»
4- شرك هيچ دليل و توجيهى ندارد. «له ما فى السموات ... له الدين... افغير اللَّه تتقون»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 53، 54

----------------------------------------------
آيه
وَمَا بِكُمْ مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجَْرُونَ‏
ثُمَّ إِذَا كَشَفَ الضُّرَّ عَنكُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِّنكُم بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
وآنچه از نعمت داريد، پس از خداوند است. (به علاوه) هرگاه نگرانى و بلا به شما رسد، تنها به سوى او ناله مى‏كنيد.
اما همين كه نگرانى ومِحنت را از شما برطرف كرد، ناگهان گروهى از شما نسبت به پروردگارشان شرك مى‏ورزند. (وعوامل وافراد ديگرى را در دفع بلا مؤثر مى‏دانند)
------------------------------------------------
نکته ها
«ضُر» به نگرانى گفته مى‏شود كه از فقدان نعمت ناشى مى‏شود و «تجئرون» از «جؤار» به معناى ناله و استغاثه است.
مضمون اين آيه در آيات ديگر قرآن نيز تكرار شده است، چنانكه در آيه‏ى 67 سوره اسراء مى‏فرمايد: «و اذا مسّكم الضُّر فى البحر ضلّ من تدعون الاّ اياه فلمّا نجاكم الى البّر اعرضتم و كان الانسان كفوراً» هرگاه در وسط دريا با خطرى مواجه شويد، جز او هر چه را در خيال خود مى‏خوانديد، محو شود، ولى همين‏كه او شما را به خشكى رساند، روى‏گردان شده و كفران نعمت مى‏كنيد.
پيامبراكرم‏صلى الله عليه وآله مى‏فرمايد: «من لم يعلم ان للَّه عليه نعمة الاّ فى مطعم او ملبس فقد قصر عمله و دنى‏ عذابه»(16)، هر كس نعمت خداوند را تنها در خوراك و پوشاك بداند، هم در عمل كوتاهى كرده و هم به قهر خدا نزديك شده است.
________________________________
16) تفسير نورالثقلين.
------------------------------------------------
پيام ها
1- نعمت‏هاى الهى را، نتيجه‏ى تلاش وتحصيل ومديريّت خود، يا شانس و تصادف نپنداريد. «ما بكم من نعمة فمن اللَّه»
2- همه‏ى نعمت‏ها، حتّى آنچه كه در نظر شما ناچيز است، به اراده‏ى الهى به شما داده شده است. «من نعمة»
3- هم نعمت‏ها از اوست، هم در خطرها، تنها پناهگاه اوست. «فمن اللَّه ، اليه تجرون»
4- بلا و سختى، خداپرستى فطرى را زنده مى‏كند. «اذا مسكم الضرّ فاليه تجرون»
5 - انسان ضعيف است وبا كوچكترين تماس سختى ومصيبت، درمانده مى‏شود. «اذا مسّكم...»
6- نعمت‏ها از اوست، امّا سختى‏ها و ضررها از ماست. «نعمة فمن اللَّه، مسّكم الضّر»
7- ايمان واستغاثه به خداوند، نبايد موسمى ومقطعى باشد. «اذا كشف الضُّر...فريق منكم... يُشركون»
8 - رفاه وآسايش، زمينه‏ى غفلت از ياد خدا وشرك‏گرايى است. «كشف الضُّر ... يشركون»
9- توجّه به خدا، چون فطرى است عمومى است. «اليه تجرون»، امّا شرك تنها در مورد بعضى است. «فريق ...يشركون»
10- «كشف ضرّ» و برطرف شدن مشكلات را از هر قدرتى جز خدا بدانيم شرك است. «كشف الضُّر ... بربّهم يشركون»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 55

----------------------------------------------
آيه
لِيَكْفُرُواْ بِمَآ ءَاتَيْنَهُمْ فَتَمَتَّعُواْ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
تا آنچه را (از نعمت وبرطرف كردن سختى‏ها) به آنان داده‏ايم (بخاطر شرك ورزى) ناسپاسى كنند، پس كامياب شويد كه به زودى خواهيد دانست (سزاى كفران و شرك شما چيست؟)
---------------------------------------------
نکته ها
سيرى در آيات گذشته تا اينجا، شيوه‏ى دعوت و تربيت الهى را نشان مى‏دهد:
او خداوند يگانه است؛ «انما هو اله واحد»، مالك همه چيز است؛ «له ما فى السموات والارض»، مربّى است؛ «له الدين»، منعم است؛ «ما بكم من نعمة فمن اللَّه»، فريادرس است؛ «اذا مسكم الضُّر فاليه تجئرون»، پس آيا باز هم به سراغِ ديگران برويم؟
------------------------------------------
پيام ها
1- پايان شرك، كفر به خدا و كفران نعمت‏هاى اوست. «يشركون ليكفروا»
2- توجه به غير خدا، كفران نعمت‏هاى اوست. «ليكفروا بما آتيناهم»
3- با آنكه مردم دائماً كفران مى‏كنند، اما باز هم خداوند نعمت‏هاى خود را باز نمى‏دارد. «ليكفروا... فتمتعوا»
4- پايان كاميابى‏هاى كفرآلود، قهر الهى است. «فتمتعوا فسوف تعلمون»
نظير آيه‏ى 30 سوره ابراهيم؛ «قل تمتّعوا فان مصيركم الى النار»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 56، 57

----------------------------------------------
آيه
وَيَجْعَلُونَ لِمَا لَا يَعْلَمُونَ نَصِيباً مِّمَّا رَزَقْنَهُمْ تَاللَّهِ لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَفْتَرُونَ‏
وَيَجْعَلُونَ لِلَّهِ الْبَنَتِ سُبْحَنَهُ وَلَهُم مَّا يَشْتَهُونَ‏
---------------------------------------------------
ترجمه
و(مشركان) سهمى از آنچه را ما روزى آنان كرده‏ايم براى بت‏هايى قرار مى‏دهند كه هيچ نمى‏دانند. به خدا سوگند حتماً از آنچه افتراء مى‏بنديد بازخواست خواهيد شد.
وبراى خداوند دختران را قرار مى‏دهند، در حالى كه او (از فرزند داشتن) منزّه است ولى براى خودشان آنچه را (از پسران) كه علاقه دارند (قرار مى‏دهند.)
--------------------------------------------------
نکته ها
ممكن است اين آيه اشاره به مضمون آيه 136 سوره انعام باشد كه بت‏پرستان سهمى از كشاورزى و دامدارى خود را، نصيب بت‏ها مى‏دانستند، «و جعلوا للَّه مما ذَرا من الحرث و الانعام نصيباً فقالوا هذا للَّه بزعمهم و هذا لشركائنا» احتمال ديگرى كه مرحوم علامه طباطبايى در اين آيه پسنديده‏اند، آن است كه مردم در نزول نعمت‏ها ورفع بلاها، نقشى براى خدا در نظر نمى‏گيرند و همه را از غير او مى‏بينند.
مشركان، ملائكه را دختران خدا مى‏دانستند، چنانكه در آيه 19 سوره‏ى زخرف مى‏فرمايد: «و جعلوا الملائكة الّذين هم عباد الرحمن اِناثاً» و در اين عقيده‏ى آنها، سه انحراف بود:
الف: براى خدا فرزند قائل مى‏شوند، در حالى كه «لم يلد و لم يولد»
ب: ملائكه را دختر مى‏پنداشتند، در حالى كه آنها دختر و پسر ندارند.
ج: آنها كه خود دختر را مايه ننگ مى‏دانستند، آن را به خدا نسبت مى‏دادند! «أفَاَصفاكم ربّكم بالبنين و اتّخذ من الملائكة اِناثا»(17)
_____________________________
17) اسراء، 40.
--------------------------------------------
پيام ها
1- هرچه داريم از اوست، براى غير او سهمى قرار ندهيم كه بايد پاسخ‏گو باشيم. «و يجعلون لما لايعلمون نصيباً ... تاللَّه لتسئلنّ»
2- لطف مادى خداوند شامل منحرفان نيز مى‏شود. «مما رزقناهم»
3- اسباب ظاهرى و بشرى كه به آن دل بسته‏ايد، خود خبرى از راه رزق و نعمت يا رفع بلا ندارند. «يجعلون لما لايعلمون نصيباً»
4- حتّى بخشى از نعمت‏ها را از غير خدا دانستن شرك است. «نصيباً ممّا رزقناهم»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 58، 59

----------------------------------------------
آيه
وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِالْأُنثَى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَهُوَ كَظِيمٌ
يَتَوَرَى‏ مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَيُمْسِكُهُ عَلَى‏ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِى التُّرَابِ أَلَا سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
و هرگاه يكى از آن مشركان به دختر دارشدن بشارت داده شود، صورتش از غصّه سياه مى‏شود، در حالى كه خشم خود را فرو مى‏برد.
بخاطر بشارت تلخى كه به او داده شده، از ميان مردم متوارى مى‏شود (درمانده است كه) آيا اين دختر را همراه با ننگ و خفت نگاه دارد يا او را در خاك پنهان كند. بدانيد كه چه بد قضاوت مى‏كنند.
-------------------------------------------------
نکته ها
دليل تنفر اعراب جاهل از دختر، امور زير بوده است:
الف: دختر نقش اقتصادى و توليدى نداشته و بار زندگى بوده است.
ب: در جنگ كه سرنوشت قبيله به آن بوده، دختر قدرت جنگيدن و دفاع نداشته است.
ج: در جنگ‏ها، دختران به اسارت رفته و مورد تجاوز دشمن قرار مى‏گرفتند.
بر خلاف تفكّر جاهلى، اسلام براى دختر، ارزش زيادى قائل شده است كه به گوشه‏اى از آن اشاره مى‏كنيم:
پيامبر اسلام مى‏فرمايد: «نعم الولد البنات»(18) دختران چه فرزندان خوبى هستند. خداوند نيز نسل پيامبر را از دخترش فاطمه زهرا قرار داده است.
امام صادق‏عليه السلام به مردى كه از تولد دخترش ناراحت بود فرمود: آيا تو بهتر مى‏دانى يا خدا؟ گفت: خدا، امام فرمود: خداوند نيز آنچه را براى تو بهتر بوده، انتخاب كرده و به تو دختر داده است.(19)
_____________________________
18) بحار، ج 104، ص 94.
19) وسائل، ج 15، ص 103.
------------------------------------------
پيام ها
1- تحقير وپست شمردنِ دختر، فكر جاهلى و خرافى است. «اذا بُشّر... بالانثى ظل وجهه»
2- با آنكه اصلِ تولد فرزند، بشارت است، امّا خرافات، بشارت را مايه ذلّت مى‏شمرد. «بُشّر ... ظلّ وجهه»
3- خرافات وعقايد باطل، مايه‏ى تهديد خانواده‏هاست. «ظلّ وجهه... يتوارى من القوم»
4- گاهى بزرگ‏ترين جنايت‏ها، زير پوشش مقدّس‏ترين شعارها صورت مى‏گيرد. «أيُمسكه على هون ام‏يدسّه فى‏التراب» (به‏نام حفظ آبرو، فرزندش را زنده‏بگور مى‏كند)
5 - اديان آسمانى، عقايد خرافى را در مورد دختر و زن، محكوم مى‏كنند. «ساء مايحكمون»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نحل
آیه 60

----------------------------------------------
آيه
لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْأَخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلَى‏ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
براى كسانى كه به آخرت ايمان ندارند صفات زشت است ولى براى خداوند صفاتِ برتر است و اوست خداوند عزيز و حكيم.
---------------------------------------------
نکته ها
سؤال: در آيه‏ى 74 همين سوره مى‏خوانيم كه: «لاتضربوا للَّه الامثال» براى خدا مثال نزنيد، چطور در اين آيه مى‏فرمايد: «و للَّه المثل الاعلى»؟
پاسخ: مراد از مثال نزدن براى خدا آن است كه خدا را شبيه چيزى مپنداريد. و مراد از مَثل اعلى براى خدا، آن است كه بهترين صفات براى خداست.
--------------------------------------------
پيام ها
1- منشأ همه‏ى زشتى‏ها وبدى‏ها كفر به قيامت است. «للذين لايؤمنون‏بالآخرة مثل السوء»
2- برترين كمالات براى خداست. «للَّه المثل الاعلى»
3- زيبايى انسان به ايمان است، هرگاه ايمان برود جرثومه‏ى زشتى‏ها مى‏شود. «للذين لايؤمنون بالآخرة مثل السوء»
4- عزت و قدرت خداوند، همراه حكمت است. «هو العزيز الحكيم»




۲۹ مرداد ۱۳۹۱
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۲
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
سوره نحل آيه 61

آيه

وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَكَ عَلَيْهَا مِن دَآبَّةٍ وَلَكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلَى‏ أَجَلٍ مُّسَمّىً فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَئْخِرُونَ سَاعَةً وَ لَا يَسْتَقْدِمُونَ‏

ترجمه

و اگر خداوند مردم را بخاطر ستمشان مؤاخذه و عذاب كند، هیچ جنبنده‏اى را روى آن (زمین) باقى نمى‏گذارد ولكن (سنت خداوند بر مهلت دادن است و) كیفر آنان را تا زمان معینى به تأخیر مى‏اندازد، پس همینكه اجلشان فرا رسد نمى‏توانند نه ساعتى پس و نه ساعتى پیش افكنند.

نکته ها

گرچه قانون كلّى خداوند، تأخیر عذاب است، امّا گاهى خداوند، ستمگران را گوشمالى مى‏دهد تا عبرتى براى دیگران باشد، نظیر آنچه بر سر قوم لوط و نوح و ثمود آمد.
سؤال: چرا آیه مى‏گوید؛ با گناهِ انسان، همه جنبنده‏ها نابود مى‏شوند!؟
پاسخ: مراد از دابّة در این آیه، یا فقط انسان‏ها هستند، نظیر آیه؛ «انّ شرّ الدّواب عنداللَّه الصمّ البكم»(20) و یا بخاطر آن است كه با هلاكت نسل بشر، آنها نیز از بین مى‏روند، زیرا آفرینش آنها براى انسان بوده است.
از امام معصوم سؤال شد كه چرا بعضى مردگان، چشمشان باز است و بعضى بسته است؟ حضرت در پاسخ فرمودند: چون آنها كه چشمشان باز بوده فرصت بستن پیدا نكرده‏اند و آنها كه بسته بوده فرصت بازكردن نداشته‏اند. «لا یستأخرون ساعة و لایستقدمون»
خطر و اثر برخى ظلم‏ها، فراگیر است و شامل همه جنبنده‏ها از انسان و حیوان مى‏شود، چنانكه مى‏فرماید: «واتّقوا فتنة لاتصیبنّ الّذین ظلموا منكم خاصة» بترسید از گناهانى كه آثار شوم آنها تنها دامن ستمگران را نمى‏گیرد.20) انفال، 22.

پيام ها

1- كیفر الهى، بر اساس ظلم خود ماست. «یؤاخذ اللَّه ...بظلمهم»
2- ستم، خانمانسوز است و هستى نسل بشر را تهدید مى‏كند. «بظلمهم ما ترك علیها من دابّة»
3- سنّت خداوند بر مهلت دادن و تأخیر كیفر است. «یؤخرهم»
در كار خداوند، اِمهال هست، امّا اهمال نیست. كیفر الهى دیر و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد.
4- مهلت خداوند، اجل و سرآمدى دارد. «یؤخرهم الى اجل مسمّى»
5 - مهلت خداوند بر اساس لطف او و براى توبه و جبران است، پس به آن مغرور نشوید. «و لو یؤاخذ ... ما ترك علیها من دابة ولكن یؤخرهم...»
6- رها بودن و آزاد بودنِ ستمگران در اعمالشان، نشانه‏اى بر حقانیّت آنها نیست. «یؤخرهم»
7- اجل انسان قابل تغییر نیست. «لا یستأخرون ساعة و لا یستقدمون»

_________________________________________________________________________________

سوره نحل آيه 62


آيه

وَيَجْعَلُونَ لِلَّهِ مَا يَكْرَهُونَ وَتَصِفُ أَلْسِنَتُهُمُ الْكَذِبَ أَنَّ لَهُمُ الْحُسْنَى‏ لَا جَرَمَ أَنَّ لَهُمُ النَّارَ وَأَنَّهُم مُّفْرَطُونَ

ترجمه

ومشركان، آنچه را براى خود نمى‏پسندند براى خدا قرار مى‏دهند و زبانشان به دروغ مى‏گوید كه نیكوتر براى آنان است. حقا كه آتش براى آنان است وآنان (به سوى آن) پیشگامانند.

نکته ها

این آیه به همان تفكر خرافى اشاره دارد كه در چند آیه قبل مطرح شد و آن اینكه مشركان، فرشتگان را دختران خدا مى‏پنداشتند در حالى كه دختر را براى خود مایه‏ى ننگ مى‏شمردند، به پسر افتخار مى‏كردند و آن را نعمتى بهتر از دختر معرفى مى‏كردند. «و تصف السنتهم الكذب انّ لهم الحسنى»

پيام ها

1- آنچه را براى خود دوست نداریم، براى خدا قرار ندهیم.«یجعلون للَّه مایكرهون»
2- انسان گاه چنان دچار خیالات مى‏شود كه تصور مى‏كند، برتر از دیگران است و عاقبتش بهتر از دیگران مى‏باشد. «تصف السنتهم الكذب انّ لهم الحسنى» این افراد در آیات دیگر نیز چنین معرّفى شده‏اند: «یحسبون انهم یحسنون صنعاً»(21)و «لئن رجعت الى ربّى انّ لى عنده للحُسنى»(22)21) كهف، 104.
22) فصّلت، 50.





فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۴ تیر ۱۳۹۲
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۲
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
سوره نحل آيه 63

آيه

تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَآ إِلَى‏ أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَنُ أَعْمَلَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

ترجمه

به خدا سوگند كه همانا ما به سوى اُمت‏هاى پیش از تو (نیز) پیامبرانى فرستادیم، پس شیطان كارهاى (ناپسند) ایشان را برایشان زیبا جلوه داد، پس (آن شیطان) امروز نیز سرپرست آنهاست و براى آنان عذاب دردناكى است.

نکته ها

آیه در مقام تسلّى پیامبر اسلام است كه اى پیامبر از بى‏توجّهى و روى‏گردانى مردم نگران مباش، زیرا همه‏ى پیامبران با اینگونه افراد مواجه بوده‏اند.


پيام ها

1- آشنایى با تاریخ واقوام گذشته، عامل صبر وتحمّل و درس عبرت است. «ارسلنا الى امم من قبلك»

2- خداوند، به نام خودش قسم یاد مى‏كند. «تاللَّه»

3- بعثت پیامبران، یك جریان و سنت الهى بوده است. «ارسلنا الى امم من قبلك»

4- راه نفوذ شیطان، جلوه دادن و زینت دادن زشتى‏ها و توجیه انحرافات است. «فزیّن لهم الشیطان اعمالهم»

5- پذیرفتن جلوه‏هاى شیطان، مقدمه سلطه‏ى اوست. «زیّن ... فهو ولیّهم»

6- ولایت شیطان، لحظه‏اى نیست، او هر روز بدنبال سلطه بر مردم است. «فهو ولیّهم الیوم»

7- ولایت و سلطه‏ى شیطان تنها در دنیاست و در قیامت كارى به دست او نیست. «فهو ولیّهم الیوم»
______________________________________________________________________________________

سوره نحل آيه 64


آيه

وَمَآ أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَبَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِى اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَهُدىً وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُؤنَ‏

ترجمه

وما كتاب (آسمانى قرآن) را بر تو فرو نفرستادیم مگر براى اینكه آنچه را در آن اختلاف كرده‏اند براى آنان روشن بیان كنى و(این كتاب) براى گروهى كه ایمان مى‏آورند مایه‏ى هدایت و رحمت است.

پيام ها

1- هدف از نزول قرآن، جدا كردن حق از باطل است. «ما انزلنا ... الاّ لتبیّن لهم»

2- سرچشمه اختلافات، دورى از رهنمودهاى پیامبران است. «لتبیّن لهم الذى اختلفوافیه»

3- خداوند به واسطه‏ى انبیا اتمام حجت مى‏كند. «لتبین لهم»
4- قرآن هم كتاب قضاوت بین حقّ و باطل، هم وسیله‏ى ارشاد و هم وسیله دریافت رحمت الهى است. «لتبین، هدى، رحمة»

5- شرط دریافت هدایت و رحمت الهى، آن است كه انسان زمینه سعادت را در خود كور نكرده باشد. «لقوم یؤمنون»








فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۶ تیر ۱۳۹۲
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۲
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
سوره نحل آيه 65

آيه

وَاللَّهُ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَآ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَةً لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ‏

ترجمه

و خداوند از آسمان آبى فرستاد، پس بواسطه آن زمین را پس از آنكه پژمرده بود زنده كرد، البته در این (باریدن وروئیدن) براى گروهى كه (سخن حق را با جان ودل) مى‏شنوند نشانه‏اى روشن است.
نکته ها
در آیه قبل، نزول كتاب كه مایه زنده شدن دلهاست، مطرح شد، در این آیه، نزول باران كه سبب زنده شدن زمین است، مطرح گردیده است.

پيام ها

1- پدیده‏هاى طبیعى، (از جمله آمدن ابر وباران) تصادفى نیست، به اراده‏ى خداوند است. «واللَّه انزل»
2- زمین همچون انسان مرگ و حیات دارد. «فاحیا به الارض بعد موتها»
3- اجراى برنامه‏هاى الهى از طریق اسباب عادى وطبیعى است. «فاحیا به الارض»
4- آب، مایه‏ى حیات زمین وزمینیان است. «فاحیا به الارض»
5- تدبیر خداوند در طبیعت، كلاس توحید است. «انّ فى ذلك لآیة»
6- بهترین راه خداشناسى، گوش سپرن وپندگرفتن از آیات الهى است. «لآیة لقوم یسمعون»
________________________________________________________________________

نحل آيه 66


آيه

وَإِنَّ لَكُمْ فِى الْأَنْعَمِ لَعِبْرَةً نُّسْقِيكُم مِّمَّا فِى بُطُونِهِ مِن بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَّبَناً خَالِصاً سَآئِغاً لِّلشَّرِبِينَ

ترجمه

و بى‏گمان براى شما در (آفرینش) چهارپایان عبرتى است، ما شما را از آنچه در درون آنهاست، از میان غذاهاى هضم شده و خون، شیر خالصى كه براى نوشندگان گوارا است سیراب مى‏كنیم.

نکته ها

خداوند، نه تنها از لابلاى ابر، آبى كه مایه حیات است نازل مى‏كند، بلكه از لابلاى درون حیوانات، شیرى كه مایه حیات است، خارج مى‏كند.
«فرث» به غذاى هضم شده‏ى درون معده گفته مى‏شود و «عبرة» به چیزى گفته مى‏شود كه وسیله‏ى عبور از جهل به علم گردد.
با آنكه «انعام» جمع است. ولى ضمیر در «بطونه» مفرد است. زیرا مراد، هر واحدى از چهارپایان است نه همه‏ى آنها.
شیر، یك غذاى كامل است كه هم به جاى آب است و هم به جاى غذا و تمام نیازهاى بدن را تأمین مى‏كند. در روایات مى‏خوانیم: شیر، عقل را زیاد، ذهن را صفا، چشم را روشنى، قلب را تقویت، پشت را محكم، و فراموشى را كم مى‏كند.
چهارپایان، تنها وسیله‏ى تأمین نیازهاى مادّى ما نیستند، بلكه مى‏توانند وسیله‏ى تكامل معنوى و رشد ایمانى ما باشند.
راستى خدایى كه شیر را از دل علف بیرون مى‏كشد، نمى‏تواند در قیامت، انسان را از دل خاك بیرون كشد؟! خدایى كه شیر خالص را از لابلاى خون و غذاى هضم شده، استخراج مى‏كند، نمى‏تواند اعمال صالح را از سایر كارها جدا كند؟.
تبدیل علف به شیر، نیاز به دستگاه پالایش، میكروب زدایى، حذف مواد مضرّ، امكانات شیرین كننده، گرم كننده، چرب كننده و رنگ كننده و لوله‏كشى در بدن چهارپایان دارد. چگونه است كه یك پالایشگاه نفت، مهندس لازم دارد، امّا پالایشگاه شیر، خالق نمى‏خواهد؟ «ان لكم فى الانعام لعبرة»
انسان‏هاى خالص، كسانى هستند كه از لابلاى فراز و نشیب‏ها و خطوط سیاسى و مسائل اجتماعى و دوستان گوناگون، عبور كنند، امّا نه رنگ آنان را بپذیرند و نه بوى آنها را. «من بین فرث و دمٍ لبناً خالصاً»
شرط گوارایى نوشیدنى‏ها، خالص بودن است. آرى، آب‏هاى آشامیدنى زمانى گوارا است كه از هرگونه آلودگى خالص باشند. «خالصاً سائغاً للشاربین»
گوارا بودن، باید براى همه‏ى مصرف كنندگان باشد، نه تنها انسان‏ها، و لذا نفرموده: «سائغاً لكم» بلكه فرمود: «سائغاً للشاربین».
در دنیاى متمدّن امروز، دیده و شنیده شد كه كشورهاى متمدّن آنچه را تاریخِ مصرفش گذشته است براى آوارگان و درماندگان ارسال مى‏كنند!
مصرف شیر توسط انسان، نشان‏دهنده آن است كه كسى كه حیوان را آفرید و شیر را در درون آن ساخت، همان كسى است كه ما را آفرید و نیازهاى ما را مى‏دانست. «نسقیكم ممّا بطونه»
حضرت على‏علیه السلام در نامه 25 نهج‏البلاغه به مسئول جمع‏آورى زكات مى‏نویسد: وقتى براى جمع‏آورى زكات مى‏روى باید اصولى را مراعات كنى، از جمله آنكه مقدارى شیر در پستان حیوان باقى بگذارى تا نوزادان بى‏بهره نباشند. میان حیوان و نوزادش جدایى نیانداز و در مسیر راه، به حیواناتِ خسته استراحت بده وآنها را از خوردن آب وعلف بازمدار.
كتك زدن به حیوان، شیر دوشیدن با ناخن بلند، بهره‏كشى بیش از حدّ از حیوان و هرگونه ظلمى به حیوان ممنوع است. در قرآن مى‏خوانیم: حضرت سلیمان با آن همه عظمتش كه جنّ وانس تحت فرمان او بودند، به حیوانات ملاطفت نموده ودست مباركش را به گردن و پاى آنها مى‏كشید. «فطفق مسحاً بالسّوق و الاعناق»(23)23) ص، 33.

پيام ها

1- سیستم تولید شیر در حیوانات و خروج آن از میان خون و فضولات، درس عبرتى براى انسان است. «لعبرة نسقیكم ممّا فى بطونه من بین فَرث و دم لبناً...»






فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۱۱ تیر ۱۳۹۲
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۲
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
سوره نحل آيه 67

آيه

وَمِن ثَمَرَ تِ النَّخِيلِ وَالْأَعْنَبِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَراً وَرِزْقاً حَسَناً إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَةً لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ‏

ترجمه

واز میوه‏هاى درختان خرما وانگور، هم (نوشیدنى) مست‏كننده و هم رزق نیكو مى‏سازید. البته در این امر براى گروهى كه تعقل مى‏كنند نشانه روشنى است.

نکته ها

كلمه‏ ى «سُكر» به معناى از دست دادن عقل است وكلمه‏ى «سَكر» به منشأ آن مى‏گویند.

در دو آیه قبل سخن از آب و شیر بود كه دو نوشیدنى طبیعى و مستقیم است. این آیه سخن از نوشیدنى‏هایى است كه ما از طریق فشردن میوه‏ها بدست مى‏آوریم. آنجا كه دست خدا در كار است، همه لطف و صفاست، آب باران و شیر خالص، ولى آنجا كه دستِ بشر دخالت مى‏كند، گاهى رزق نیكو حاصل مى‏شود و گاهى شراب كه مایه فساد و تباهى است.

پيام ها

1- هر چیزى كه سبب مستى شود، رزق نیكو نیست. «سكراً و رزقاً حسناً»
2- آنچه خدا آفریده خوبست، این شما هستید كه نعمت‏ها را در چه راهى مصرف كنید، یا چه كارهایى روى آن انجام دهید. «تتخذون منه سكراً و رزقاً حسناً»
3- در آفرینش میوه‏ها (تنوع رنگ و طعم و خواص آنها و فواید كوتاه مدت و دراز مدت آنها و تركیبات آنها و تأمین نیازمندى‏هاى انسان و مقدار تولید آن ومناسبت محل تولید با ساكنان منطقه ودسترسى انسان به آنها و عواملى كه در پیدایش آنها بكار رفته) نشانه‏اى براى توجه به خالق است. «ان فى ذلك لایة»
____________________________________________________________________________________


سوره نحل آيه 68


آيه

وَأَوْحَى‏ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِى مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتاً وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ‏

ترجمه

وپروردگارت به زنبور عسل وحى (و الهام غریزى) كرد كه از بعضى كوه‏ها و درختان و از دار بست‏هایى كه مردم مى‏سازند خانه‏هایى بساز.

نکته ها

«وحى» به معناى اشاره و انتقال سریع و مخفى است كه علاوه بر وحى الهى به انبیا، هم شامل غریزه مى‏شود، نظیر این آیه و هم شاملِ الهام الهى، نظیر آیه 7 سوره‏ى قصص «و اوحینا الى ام موسى» كه خداوند به مادر موسى الهام كرد، و هم شامل وسوسه‏هاى شیطانى مانند آیه 121 سوره‏ى انعام. «ان الشّیاطین لیوحون الى اولیائهم»

پيام ها

1- تلاش و حركت حیوانات و انتخاب مسكن آنها بر اساس غریزه‏اى است كه خداوند در نهاد آنها قرار داده است. «اوحى ربّك الى النحل ...»
2- بهترین نوع عسل، عسلِ زنبورهاى كوهستان است كه از گل و گیاه كوهى استفاده مى‏كنند.(24) (نه مواد قندى مصنوعى كه در نزدیكى كندو قرار دهند!) «اتّخذى من الجبال ... و من الشجر...»24) همان گونه كه بهترین گوشت، گوشت تازه است نه منجمد. لحماً طریاً» نحل، 14.




فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۱۲ تیر ۱۳۹۲
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۰
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۳
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۹۱۳,۲۲۷ بازدید
۱۹ روز قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۶۷۱,۷۰۴ بازدید
۱ ماه قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۶۱,۲۲۳ بازدید
۱ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۸۷,۴۸۴ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۵۱۴ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۳۶۶ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۴۰,۷۹۶ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۵,۲۱۸ بازدید
۲ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۸,۵۳۸ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۵۷,۵۵۷ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۹,۴۵۲ بازدید
۸ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۳۳۲ کاربر آنلاین است. (۲۲۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۳۳۲

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!