در حال دیدن این عنوان: |
۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 52 ---------------------------------------------- آيه وَلَهُ مَا فِى السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَلَهُ الدِّينُ وَاصِباً أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَتَّقُونَ ---------------------------------------------- ترجمه وآنچه در آسمانها وزمين است از آن اوست وپرستش وفرمانبردارى پيوسته براى اوست، پس آيا از غير خداوند پروا مىكنيد. -------------------------------------------- نکته ها مراد از كلمهى «دين» در آيه، پرستش و بندگى است كه لازمهى پذيرش دين و مكتب حق است. و كلمهى «واصِب» به معناى دائم و شديد است، مانند آيهى 9 سورهى صافات: «و لهم عذاب واصب» ------------------------------------------- پيام ها 1- بر خلاف آن عقايد خرافى كه براى هر نوعى از موجودات، ربّى را فرض مىكردند، خداوندِ همهى آنچه در آسمانها وزمين است، يكى است. «له ما فى السموات و الارض» 2- پرستش و بندگى، تنها در برابر خالق يكتا جايز است. «له الدين واصباً» 3- تشريع و قانونگذارى، حق كسى است كه تكوين وآفرينش از آنِ اوست. سازندهى هستى بايد قانون هستى را وضع وبيان كند. «له مافىالسموات... وله الدين» 4- شرك هيچ دليل و توجيهى ندارد. «له ما فى السموات ... له الدين... افغير اللَّه تتقون» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 53، 54 ---------------------------------------------- آيه وَمَا بِكُمْ مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجَْرُونَ ثُمَّ إِذَا كَشَفَ الضُّرَّ عَنكُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِّنكُم بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ ----------------------------------------------- ترجمه وآنچه از نعمت داريد، پس از خداوند است. (به علاوه) هرگاه نگرانى و بلا به شما رسد، تنها به سوى او ناله مىكنيد. اما همين كه نگرانى ومِحنت را از شما برطرف كرد، ناگهان گروهى از شما نسبت به پروردگارشان شرك مىورزند. (وعوامل وافراد ديگرى را در دفع بلا مؤثر مىدانند) ------------------------------------------------ نکته ها «ضُر» به نگرانى گفته مىشود كه از فقدان نعمت ناشى مىشود و «تجئرون» از «جؤار» به معناى ناله و استغاثه است. مضمون اين آيه در آيات ديگر قرآن نيز تكرار شده است، چنانكه در آيهى 67 سوره اسراء مىفرمايد: «و اذا مسّكم الضُّر فى البحر ضلّ من تدعون الاّ اياه فلمّا نجاكم الى البّر اعرضتم و كان الانسان كفوراً» هرگاه در وسط دريا با خطرى مواجه شويد، جز او هر چه را در خيال خود مىخوانديد، محو شود، ولى همينكه او شما را به خشكى رساند، روىگردان شده و كفران نعمت مىكنيد. پيامبراكرمصلى الله عليه وآله مىفرمايد: «من لم يعلم ان للَّه عليه نعمة الاّ فى مطعم او ملبس فقد قصر عمله و دنى عذابه»(16)، هر كس نعمت خداوند را تنها در خوراك و پوشاك بداند، هم در عمل كوتاهى كرده و هم به قهر خدا نزديك شده است. ________________________________ 16) تفسير نورالثقلين. ------------------------------------------------ پيام ها 1- نعمتهاى الهى را، نتيجهى تلاش وتحصيل ومديريّت خود، يا شانس و تصادف نپنداريد. «ما بكم من نعمة فمن اللَّه» 2- همهى نعمتها، حتّى آنچه كه در نظر شما ناچيز است، به ارادهى الهى به شما داده شده است. «من نعمة» 3- هم نعمتها از اوست، هم در خطرها، تنها پناهگاه اوست. «فمن اللَّه ، اليه تجرون» 4- بلا و سختى، خداپرستى فطرى را زنده مىكند. «اذا مسكم الضرّ فاليه تجرون» 5 - انسان ضعيف است وبا كوچكترين تماس سختى ومصيبت، درمانده مىشود. «اذا مسّكم...» 6- نعمتها از اوست، امّا سختىها و ضررها از ماست. «نعمة فمن اللَّه، مسّكم الضّر» 7- ايمان واستغاثه به خداوند، نبايد موسمى ومقطعى باشد. «اذا كشف الضُّر...فريق منكم... يُشركون» 8 - رفاه وآسايش، زمينهى غفلت از ياد خدا وشركگرايى است. «كشف الضُّر ... يشركون» 9- توجّه به خدا، چون فطرى است عمومى است. «اليه تجرون»، امّا شرك تنها در مورد بعضى است. «فريق ...يشركون» 10- «كشف ضرّ» و برطرف شدن مشكلات را از هر قدرتى جز خدا بدانيم شرك است. «كشف الضُّر ... بربّهم يشركون» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 55 ---------------------------------------------- آيه لِيَكْفُرُواْ بِمَآ ءَاتَيْنَهُمْ فَتَمَتَّعُواْ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ ----------------------------------------------- ترجمه تا آنچه را (از نعمت وبرطرف كردن سختىها) به آنان دادهايم (بخاطر شرك ورزى) ناسپاسى كنند، پس كامياب شويد كه به زودى خواهيد دانست (سزاى كفران و شرك شما چيست؟) --------------------------------------------- نکته ها سيرى در آيات گذشته تا اينجا، شيوهى دعوت و تربيت الهى را نشان مىدهد: او خداوند يگانه است؛ «انما هو اله واحد»، مالك همه چيز است؛ «له ما فى السموات والارض»، مربّى است؛ «له الدين»، منعم است؛ «ما بكم من نعمة فمن اللَّه»، فريادرس است؛ «اذا مسكم الضُّر فاليه تجئرون»، پس آيا باز هم به سراغِ ديگران برويم؟ ------------------------------------------ پيام ها 1- پايان شرك، كفر به خدا و كفران نعمتهاى اوست. «يشركون ليكفروا» 2- توجه به غير خدا، كفران نعمتهاى اوست. «ليكفروا بما آتيناهم» 3- با آنكه مردم دائماً كفران مىكنند، اما باز هم خداوند نعمتهاى خود را باز نمىدارد. «ليكفروا... فتمتعوا» 4- پايان كاميابىهاى كفرآلود، قهر الهى است. «فتمتعوا فسوف تعلمون» نظير آيهى 30 سوره ابراهيم؛ «قل تمتّعوا فان مصيركم الى النار» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 56، 57 ---------------------------------------------- آيه وَيَجْعَلُونَ لِمَا لَا يَعْلَمُونَ نَصِيباً مِّمَّا رَزَقْنَهُمْ تَاللَّهِ لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَفْتَرُونَ وَيَجْعَلُونَ لِلَّهِ الْبَنَتِ سُبْحَنَهُ وَلَهُم مَّا يَشْتَهُونَ --------------------------------------------------- ترجمه و(مشركان) سهمى از آنچه را ما روزى آنان كردهايم براى بتهايى قرار مىدهند كه هيچ نمىدانند. به خدا سوگند حتماً از آنچه افتراء مىبنديد بازخواست خواهيد شد. وبراى خداوند دختران را قرار مىدهند، در حالى كه او (از فرزند داشتن) منزّه است ولى براى خودشان آنچه را (از پسران) كه علاقه دارند (قرار مىدهند.) -------------------------------------------------- نکته ها ممكن است اين آيه اشاره به مضمون آيه 136 سوره انعام باشد كه بتپرستان سهمى از كشاورزى و دامدارى خود را، نصيب بتها مىدانستند، «و جعلوا للَّه مما ذَرا من الحرث و الانعام نصيباً فقالوا هذا للَّه بزعمهم و هذا لشركائنا» احتمال ديگرى كه مرحوم علامه طباطبايى در اين آيه پسنديدهاند، آن است كه مردم در نزول نعمتها ورفع بلاها، نقشى براى خدا در نظر نمىگيرند و همه را از غير او مىبينند. مشركان، ملائكه را دختران خدا مىدانستند، چنانكه در آيه 19 سورهى زخرف مىفرمايد: «و جعلوا الملائكة الّذين هم عباد الرحمن اِناثاً» و در اين عقيدهى آنها، سه انحراف بود: الف: براى خدا فرزند قائل مىشوند، در حالى كه «لم يلد و لم يولد» ب: ملائكه را دختر مىپنداشتند، در حالى كه آنها دختر و پسر ندارند. ج: آنها كه خود دختر را مايه ننگ مىدانستند، آن را به خدا نسبت مىدادند! «أفَاَصفاكم ربّكم بالبنين و اتّخذ من الملائكة اِناثا»(17) _____________________________ 17) اسراء، 40. -------------------------------------------- پيام ها 1- هرچه داريم از اوست، براى غير او سهمى قرار ندهيم كه بايد پاسخگو باشيم. «و يجعلون لما لايعلمون نصيباً ... تاللَّه لتسئلنّ» 2- لطف مادى خداوند شامل منحرفان نيز مىشود. «مما رزقناهم» 3- اسباب ظاهرى و بشرى كه به آن دل بستهايد، خود خبرى از راه رزق و نعمت يا رفع بلا ندارند. «يجعلون لما لايعلمون نصيباً» 4- حتّى بخشى از نعمتها را از غير خدا دانستن شرك است. «نصيباً ممّا رزقناهم» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 58، 59 ---------------------------------------------- آيه وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِالْأُنثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَهُوَ كَظِيمٌ يَتَوَرَى مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَيُمْسِكُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِى التُّرَابِ أَلَا سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ ------------------------------------------------- ترجمه و هرگاه يكى از آن مشركان به دختر دارشدن بشارت داده شود، صورتش از غصّه سياه مىشود، در حالى كه خشم خود را فرو مىبرد. بخاطر بشارت تلخى كه به او داده شده، از ميان مردم متوارى مىشود (درمانده است كه) آيا اين دختر را همراه با ننگ و خفت نگاه دارد يا او را در خاك پنهان كند. بدانيد كه چه بد قضاوت مىكنند. ------------------------------------------------- نکته ها دليل تنفر اعراب جاهل از دختر، امور زير بوده است: الف: دختر نقش اقتصادى و توليدى نداشته و بار زندگى بوده است. ب: در جنگ كه سرنوشت قبيله به آن بوده، دختر قدرت جنگيدن و دفاع نداشته است. ج: در جنگها، دختران به اسارت رفته و مورد تجاوز دشمن قرار مىگرفتند. بر خلاف تفكّر جاهلى، اسلام براى دختر، ارزش زيادى قائل شده است كه به گوشهاى از آن اشاره مىكنيم: پيامبر اسلام مىفرمايد: «نعم الولد البنات»(18) دختران چه فرزندان خوبى هستند. خداوند نيز نسل پيامبر را از دخترش فاطمه زهرا قرار داده است. امام صادقعليه السلام به مردى كه از تولد دخترش ناراحت بود فرمود: آيا تو بهتر مىدانى يا خدا؟ گفت: خدا، امام فرمود: خداوند نيز آنچه را براى تو بهتر بوده، انتخاب كرده و به تو دختر داده است.(19) _____________________________ 18) بحار، ج 104، ص 94. 19) وسائل، ج 15، ص 103. ------------------------------------------ پيام ها 1- تحقير وپست شمردنِ دختر، فكر جاهلى و خرافى است. «اذا بُشّر... بالانثى ظل وجهه» 2- با آنكه اصلِ تولد فرزند، بشارت است، امّا خرافات، بشارت را مايه ذلّت مىشمرد. «بُشّر ... ظلّ وجهه» 3- خرافات وعقايد باطل، مايهى تهديد خانوادههاست. «ظلّ وجهه... يتوارى من القوم» 4- گاهى بزرگترين جنايتها، زير پوشش مقدّسترين شعارها صورت مىگيرد. «أيُمسكه على هون اميدسّه فىالتراب» (بهنام حفظ آبرو، فرزندش را زندهبگور مىكند) 5 - اديان آسمانى، عقايد خرافى را در مورد دختر و زن، محكوم مىكنند. «ساء مايحكمون» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 60 ---------------------------------------------- آيه لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْأَخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلَى وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ------------------------------------------------- ترجمه براى كسانى كه به آخرت ايمان ندارند صفات زشت است ولى براى خداوند صفاتِ برتر است و اوست خداوند عزيز و حكيم. --------------------------------------------- نکته ها سؤال: در آيهى 74 همين سوره مىخوانيم كه: «لاتضربوا للَّه الامثال» براى خدا مثال نزنيد، چطور در اين آيه مىفرمايد: «و للَّه المثل الاعلى»؟ پاسخ: مراد از مثال نزدن براى خدا آن است كه خدا را شبيه چيزى مپنداريد. و مراد از مَثل اعلى براى خدا، آن است كه بهترين صفات براى خداست. -------------------------------------------- پيام ها 1- منشأ همهى زشتىها وبدىها كفر به قيامت است. «للذين لايؤمنونبالآخرة مثل السوء» 2- برترين كمالات براى خداست. «للَّه المثل الاعلى» 3- زيبايى انسان به ايمان است، هرگاه ايمان برود جرثومهى زشتىها مىشود. «للذين لايؤمنون بالآخرة مثل السوء» 4- عزت و قدرت خداوند، همراه حكمت است. «هو العزيز الحكيم» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
|
سوره نحل آيه 61 آيه وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَكَ عَلَيْهَا مِن دَآبَّةٍ وَلَكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمّىً فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَئْخِرُونَ سَاعَةً وَ لَا يَسْتَقْدِمُونَ ترجمه و اگر خداوند مردم را بخاطر ستمشان مؤاخذه و عذاب كند، هیچ جنبندهاى را روى آن (زمین) باقى نمىگذارد ولكن (سنت خداوند بر مهلت دادن است و) كیفر آنان را تا زمان معینى به تأخیر مىاندازد، پس همینكه اجلشان فرا رسد نمىتوانند نه ساعتى پس و نه ساعتى پیش افكنند. نکته ها گرچه قانون كلّى خداوند، تأخیر عذاب است، امّا گاهى خداوند، ستمگران را گوشمالى مىدهد تا عبرتى براى دیگران باشد، نظیر آنچه بر سر قوم لوط و نوح و ثمود آمد. سؤال: چرا آیه مىگوید؛ با گناهِ انسان، همه جنبندهها نابود مىشوند!؟ پاسخ: مراد از دابّة در این آیه، یا فقط انسانها هستند، نظیر آیه؛ «انّ شرّ الدّواب عنداللَّه الصمّ البكم»(20) و یا بخاطر آن است كه با هلاكت نسل بشر، آنها نیز از بین مىروند، زیرا آفرینش آنها براى انسان بوده است. از امام معصوم سؤال شد كه چرا بعضى مردگان، چشمشان باز است و بعضى بسته است؟ حضرت در پاسخ فرمودند: چون آنها كه چشمشان باز بوده فرصت بستن پیدا نكردهاند و آنها كه بسته بوده فرصت بازكردن نداشتهاند. «لا یستأخرون ساعة و لایستقدمون» خطر و اثر برخى ظلمها، فراگیر است و شامل همه جنبندهها از انسان و حیوان مىشود، چنانكه مىفرماید: «واتّقوا فتنة لاتصیبنّ الّذین ظلموا منكم خاصة» بترسید از گناهانى كه آثار شوم آنها تنها دامن ستمگران را نمىگیرد.20) انفال، 22. پيام ها 1- كیفر الهى، بر اساس ظلم خود ماست. «یؤاخذ اللَّه ...بظلمهم» 2- ستم، خانمانسوز است و هستى نسل بشر را تهدید مىكند. «بظلمهم ما ترك علیها من دابّة» 3- سنّت خداوند بر مهلت دادن و تأخیر كیفر است. «یؤخرهم» در كار خداوند، اِمهال هست، امّا اهمال نیست. كیفر الهى دیر و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد. 4- مهلت خداوند، اجل و سرآمدى دارد. «یؤخرهم الى اجل مسمّى» 5 - مهلت خداوند بر اساس لطف او و براى توبه و جبران است، پس به آن مغرور نشوید. «و لو یؤاخذ ... ما ترك علیها من دابة ولكن یؤخرهم...» 6- رها بودن و آزاد بودنِ ستمگران در اعمالشان، نشانهاى بر حقانیّت آنها نیست. «یؤخرهم» 7- اجل انسان قابل تغییر نیست. «لا یستأخرون ساعة و لا یستقدمون» _________________________________________________________________________________ سوره نحل آيه 62 آيه وَيَجْعَلُونَ لِلَّهِ مَا يَكْرَهُونَ وَتَصِفُ أَلْسِنَتُهُمُ الْكَذِبَ أَنَّ لَهُمُ الْحُسْنَى لَا جَرَمَ أَنَّ لَهُمُ النَّارَ وَأَنَّهُم مُّفْرَطُونَ ترجمه ومشركان، آنچه را براى خود نمىپسندند براى خدا قرار مىدهند و زبانشان به دروغ مىگوید كه نیكوتر براى آنان است. حقا كه آتش براى آنان است وآنان (به سوى آن) پیشگامانند. نکته ها این آیه به همان تفكر خرافى اشاره دارد كه در چند آیه قبل مطرح شد و آن اینكه مشركان، فرشتگان را دختران خدا مىپنداشتند در حالى كه دختر را براى خود مایهى ننگ مىشمردند، به پسر افتخار مىكردند و آن را نعمتى بهتر از دختر معرفى مىكردند. «و تصف السنتهم الكذب انّ لهم الحسنى» پيام ها 1- آنچه را براى خود دوست نداریم، براى خدا قرار ندهیم.«یجعلون للَّه مایكرهون» 2- انسان گاه چنان دچار خیالات مىشود كه تصور مىكند، برتر از دیگران است و عاقبتش بهتر از دیگران مىباشد. «تصف السنتهم الكذب انّ لهم الحسنى» این افراد در آیات دیگر نیز چنین معرّفى شدهاند: «یحسبون انهم یحسنون صنعاً»(21)و «لئن رجعت الى ربّى انّ لى عنده للحُسنى»(22)21) كهف، 104. 22) فصّلت، 50. |
||
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی" تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی |
|||
۴ تیر ۱۳۹۲
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
|
سوره نحل آيه 63 آيه تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَآ إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَنُ أَعْمَلَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ترجمه به خدا سوگند كه همانا ما به سوى اُمتهاى پیش از تو (نیز) پیامبرانى فرستادیم، پس شیطان كارهاى (ناپسند) ایشان را برایشان زیبا جلوه داد، پس (آن شیطان) امروز نیز سرپرست آنهاست و براى آنان عذاب دردناكى است. نکته ها آیه در مقام تسلّى پیامبر اسلام است كه اى پیامبر از بىتوجّهى و روىگردانى مردم نگران مباش، زیرا همهى پیامبران با اینگونه افراد مواجه بودهاند. پيام ها 1- آشنایى با تاریخ واقوام گذشته، عامل صبر وتحمّل و درس عبرت است. «ارسلنا الى امم من قبلك» 2- خداوند، به نام خودش قسم یاد مىكند. «تاللَّه» 3- بعثت پیامبران، یك جریان و سنت الهى بوده است. «ارسلنا الى امم من قبلك» 4- راه نفوذ شیطان، جلوه دادن و زینت دادن زشتىها و توجیه انحرافات است. «فزیّن لهم الشیطان اعمالهم» 5- پذیرفتن جلوههاى شیطان، مقدمه سلطهى اوست. «زیّن ... فهو ولیّهم» 6- ولایت شیطان، لحظهاى نیست، او هر روز بدنبال سلطه بر مردم است. «فهو ولیّهم الیوم» 7- ولایت و سلطهى شیطان تنها در دنیاست و در قیامت كارى به دست او نیست. «فهو ولیّهم الیوم» ______________________________________________________________________________________ سوره نحل آيه 64 آيه وَمَآ أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَبَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِى اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَهُدىً وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُؤنَ ترجمه وما كتاب (آسمانى قرآن) را بر تو فرو نفرستادیم مگر براى اینكه آنچه را در آن اختلاف كردهاند براى آنان روشن بیان كنى و(این كتاب) براى گروهى كه ایمان مىآورند مایهى هدایت و رحمت است. پيام ها 1- هدف از نزول قرآن، جدا كردن حق از باطل است. «ما انزلنا ... الاّ لتبیّن لهم» 2- سرچشمه اختلافات، دورى از رهنمودهاى پیامبران است. «لتبیّن لهم الذى اختلفوافیه» 3- خداوند به واسطهى انبیا اتمام حجت مىكند. «لتبین لهم» 4- قرآن هم كتاب قضاوت بین حقّ و باطل، هم وسیلهى ارشاد و هم وسیله دریافت رحمت الهى است. «لتبین، هدى، رحمة» 5- شرط دریافت هدایت و رحمت الهى، آن است كه انسان زمینه سعادت را در خود كور نكرده باشد. «لقوم یؤمنون» |
||
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی" تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی |
|||
۶ تیر ۱۳۹۲
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
|
سوره نحل آيه 65 آيه وَاللَّهُ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَآ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَةً لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ ترجمه و خداوند از آسمان آبى فرستاد، پس بواسطه آن زمین را پس از آنكه پژمرده بود زنده كرد، البته در این (باریدن وروئیدن) براى گروهى كه (سخن حق را با جان ودل) مىشنوند نشانهاى روشن است. نکته ها در آیه قبل، نزول كتاب كه مایه زنده شدن دلهاست، مطرح شد، در این آیه، نزول باران كه سبب زنده شدن زمین است، مطرح گردیده است. پيام ها 1- پدیدههاى طبیعى، (از جمله آمدن ابر وباران) تصادفى نیست، به ارادهى خداوند است. «واللَّه انزل» 2- زمین همچون انسان مرگ و حیات دارد. «فاحیا به الارض بعد موتها» 3- اجراى برنامههاى الهى از طریق اسباب عادى وطبیعى است. «فاحیا به الارض» 4- آب، مایهى حیات زمین وزمینیان است. «فاحیا به الارض» 5- تدبیر خداوند در طبیعت، كلاس توحید است. «انّ فى ذلك لآیة» 6- بهترین راه خداشناسى، گوش سپرن وپندگرفتن از آیات الهى است. «لآیة لقوم یسمعون» ________________________________________________________________________ نحل آيه 66 آيه وَإِنَّ لَكُمْ فِى الْأَنْعَمِ لَعِبْرَةً نُّسْقِيكُم مِّمَّا فِى بُطُونِهِ مِن بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَّبَناً خَالِصاً سَآئِغاً لِّلشَّرِبِينَ ترجمه و بىگمان براى شما در (آفرینش) چهارپایان عبرتى است، ما شما را از آنچه در درون آنهاست، از میان غذاهاى هضم شده و خون، شیر خالصى كه براى نوشندگان گوارا است سیراب مىكنیم. نکته ها خداوند، نه تنها از لابلاى ابر، آبى كه مایه حیات است نازل مىكند، بلكه از لابلاى درون حیوانات، شیرى كه مایه حیات است، خارج مىكند. «فرث» به غذاى هضم شدهى درون معده گفته مىشود و «عبرة» به چیزى گفته مىشود كه وسیلهى عبور از جهل به علم گردد. با آنكه «انعام» جمع است. ولى ضمیر در «بطونه» مفرد است. زیرا مراد، هر واحدى از چهارپایان است نه همهى آنها. شیر، یك غذاى كامل است كه هم به جاى آب است و هم به جاى غذا و تمام نیازهاى بدن را تأمین مىكند. در روایات مىخوانیم: شیر، عقل را زیاد، ذهن را صفا، چشم را روشنى، قلب را تقویت، پشت را محكم، و فراموشى را كم مىكند. چهارپایان، تنها وسیلهى تأمین نیازهاى مادّى ما نیستند، بلكه مىتوانند وسیلهى تكامل معنوى و رشد ایمانى ما باشند. راستى خدایى كه شیر را از دل علف بیرون مىكشد، نمىتواند در قیامت، انسان را از دل خاك بیرون كشد؟! خدایى كه شیر خالص را از لابلاى خون و غذاى هضم شده، استخراج مىكند، نمىتواند اعمال صالح را از سایر كارها جدا كند؟. تبدیل علف به شیر، نیاز به دستگاه پالایش، میكروب زدایى، حذف مواد مضرّ، امكانات شیرین كننده، گرم كننده، چرب كننده و رنگ كننده و لولهكشى در بدن چهارپایان دارد. چگونه است كه یك پالایشگاه نفت، مهندس لازم دارد، امّا پالایشگاه شیر، خالق نمىخواهد؟ «ان لكم فى الانعام لعبرة» انسانهاى خالص، كسانى هستند كه از لابلاى فراز و نشیبها و خطوط سیاسى و مسائل اجتماعى و دوستان گوناگون، عبور كنند، امّا نه رنگ آنان را بپذیرند و نه بوى آنها را. «من بین فرث و دمٍ لبناً خالصاً» شرط گوارایى نوشیدنىها، خالص بودن است. آرى، آبهاى آشامیدنى زمانى گوارا است كه از هرگونه آلودگى خالص باشند. «خالصاً سائغاً للشاربین» گوارا بودن، باید براى همهى مصرف كنندگان باشد، نه تنها انسانها، و لذا نفرموده: «سائغاً لكم» بلكه فرمود: «سائغاً للشاربین». در دنیاى متمدّن امروز، دیده و شنیده شد كه كشورهاى متمدّن آنچه را تاریخِ مصرفش گذشته است براى آوارگان و درماندگان ارسال مىكنند! مصرف شیر توسط انسان، نشاندهنده آن است كه كسى كه حیوان را آفرید و شیر را در درون آن ساخت، همان كسى است كه ما را آفرید و نیازهاى ما را مىدانست. «نسقیكم ممّا بطونه» حضرت علىعلیه السلام در نامه 25 نهجالبلاغه به مسئول جمعآورى زكات مىنویسد: وقتى براى جمعآورى زكات مىروى باید اصولى را مراعات كنى، از جمله آنكه مقدارى شیر در پستان حیوان باقى بگذارى تا نوزادان بىبهره نباشند. میان حیوان و نوزادش جدایى نیانداز و در مسیر راه، به حیواناتِ خسته استراحت بده وآنها را از خوردن آب وعلف بازمدار. كتك زدن به حیوان، شیر دوشیدن با ناخن بلند، بهرهكشى بیش از حدّ از حیوان و هرگونه ظلمى به حیوان ممنوع است. در قرآن مىخوانیم: حضرت سلیمان با آن همه عظمتش كه جنّ وانس تحت فرمان او بودند، به حیوانات ملاطفت نموده ودست مباركش را به گردن و پاى آنها مىكشید. «فطفق مسحاً بالسّوق و الاعناق»(23)23) ص، 33. پيام ها 1- سیستم تولید شیر در حیوانات و خروج آن از میان خون و فضولات، درس عبرتى براى انسان است. «لعبرة نسقیكم ممّا فى بطونه من بین فَرث و دم لبناً...» |
||
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی" تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی |
|||
۱۱ تیر ۱۳۹۲
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
|
سوره نحل آيه 67 آيه وَمِن ثَمَرَ تِ النَّخِيلِ وَالْأَعْنَبِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَراً وَرِزْقاً حَسَناً إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَةً لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ترجمه واز میوههاى درختان خرما وانگور، هم (نوشیدنى) مستكننده و هم رزق نیكو مىسازید. البته در این امر براى گروهى كه تعقل مىكنند نشانه روشنى است. نکته ها كلمه ى «سُكر» به معناى از دست دادن عقل است وكلمهى «سَكر» به منشأ آن مىگویند. در دو آیه قبل سخن از آب و شیر بود كه دو نوشیدنى طبیعى و مستقیم است. این آیه سخن از نوشیدنىهایى است كه ما از طریق فشردن میوهها بدست مىآوریم. آنجا كه دست خدا در كار است، همه لطف و صفاست، آب باران و شیر خالص، ولى آنجا كه دستِ بشر دخالت مىكند، گاهى رزق نیكو حاصل مىشود و گاهى شراب كه مایه فساد و تباهى است. پيام ها 1- هر چیزى كه سبب مستى شود، رزق نیكو نیست. «سكراً و رزقاً حسناً» 2- آنچه خدا آفریده خوبست، این شما هستید كه نعمتها را در چه راهى مصرف كنید، یا چه كارهایى روى آن انجام دهید. «تتخذون منه سكراً و رزقاً حسناً» 3- در آفرینش میوهها (تنوع رنگ و طعم و خواص آنها و فواید كوتاه مدت و دراز مدت آنها و تركیبات آنها و تأمین نیازمندىهاى انسان و مقدار تولید آن ومناسبت محل تولید با ساكنان منطقه ودسترسى انسان به آنها و عواملى كه در پیدایش آنها بكار رفته) نشانهاى براى توجه به خالق است. «ان فى ذلك لایة» ____________________________________________________________________________________ سوره نحل آيه 68 آيه وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِى مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتاً وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ ترجمه وپروردگارت به زنبور عسل وحى (و الهام غریزى) كرد كه از بعضى كوهها و درختان و از دار بستهایى كه مردم مىسازند خانههایى بساز. نکته ها «وحى» به معناى اشاره و انتقال سریع و مخفى است كه علاوه بر وحى الهى به انبیا، هم شامل غریزه مىشود، نظیر این آیه و هم شاملِ الهام الهى، نظیر آیه 7 سورهى قصص «و اوحینا الى ام موسى» كه خداوند به مادر موسى الهام كرد، و هم شامل وسوسههاى شیطانى مانند آیه 121 سورهى انعام. «ان الشّیاطین لیوحون الى اولیائهم» پيام ها 1- تلاش و حركت حیوانات و انتخاب مسكن آنها بر اساس غریزهاى است كه خداوند در نهاد آنها قرار داده است. «اوحى ربّك الى النحل ...» 2- بهترین نوع عسل، عسلِ زنبورهاى كوهستان است كه از گل و گیاه كوهى استفاده مىكنند.(24) (نه مواد قندى مصنوعى كه در نزدیكى كندو قرار دهند!) «اتّخذى من الجبال ... و من الشجر...»24) همان گونه كه بهترین گوشت، گوشت تازه است نه منجمد. لحماً طریاً» نحل، 14. |
||
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی" تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی |
|||
۱۲ تیر ۱۳۹۲
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |