پاسخ به: روز شمار آبی اناری ها | |||
---|---|---|---|
نویسنده: ♥ گیسو کمند ♥ چهارشنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۲ (۲۳:۰۱) | |||
وقتي در دهم ارديبهشت سال 1360 هواپيماي خريداري شده "ايرباس ـ 300" به كشورمان تحويل گرديد كسي تصور نمي كرد كه اين هواپيما 6 سال بعد قرباني تروريسم دولتي آمريكا شود و با صدها مسافر در آسمان متلاشي شود و به قعر آبهاي خليج فارس فرو رود. ولي چنين شد و اين هواپيما كه تا روز حادثه 11497 ساعت پرواز داشت در ساعت 22/10 دقيقه صبح روز 12 تير سال 1367 با موشكهاي شليك شده از سوي ناو جنگي آمريكا در خليج فارس در آسمان منفجر شد و با 290 مسافر و سرنشين و خدمه به آبهاي خليج فارس فرو افتاد. طبق برنامه پيش بيني شده قرار بود اين هواپيما با شماره پرواز 655، با 290، سرنشين(شامل 156 مرد، 53 زن، 57 كودك دوتا دوازده ساله، 8 كودك زير دو سال، 42 نفر با مليتهاي يوگسلاو، پاكستاني، هندي، عرب و 16 خدمه پروازي) در ساعت ده صبح به مقصد دوبي پرواز كرد. هواپيماي جمهوري اسلامي ايران، با پانزده دقيقه تأخير در ساعت 05/10 دقيقه از برج مراقبت فرودگاه بندر عباس تقاضاي پرواز كرد. در ساعت 10/10 دقيقه اين پيام از داخل هواپيما خوانده شد:" با سلام به رهبر كبير انقلاب اسلامي و درود بيكران به روان پاك شهداي اسلام و آرزوي سلامتي شما مسافران عزيز، از طرف هواپيماي جمهوري اسلامي ايران، خلبان محسن رضائيان، كامران تيموري كمك خلبان و محمد رضا اميني جز، مهندس پرواز، ورود شما را به هواپيماي ايرباس خوشامد مي گوييم. شماره پرواز 655 و مقصد پرواز ما دوبي مي باشد. مدت پرواز ما تا دوبي 30 دقيقه و ارتفاع 14 هزار پا پرواز مي كنيم. سرمهماندار شما در اين پرواز آقاي طالبي مي باشد. لطفاً كمربندهاي مخصوص پرواز را ببنديد، پشت صندلي را به حالت اوليه برگردانيد و از كشيدن سيگار خودداري فرماييد." در ساعت 17/10 دقيقه هواپيماي ايرباس ـ 300 به پرواز درآمد. دقايق نخستين پرواز و مراحل مختلف اوج گيري تا ارتفاع 12 هزار پا مطابق با طرح پروازي انجام شد و خلبان رضائيان به طور پيوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مراكز كنترل راههاي هوايي ايران و امارات متحده عربي تماس داشت. شليك موشك و سقوط هواپيما ناو وينسنس كه در تاريخ هفتم خرداد از بندر "سان ديه گو" وارد خليج فارس شده بود، به قصد يك ماجرا جويي هوايي به آبهاي ايران نزديك شد. سيستم" ايجيزمارك" قلب اين رزمناو به شمار مي رفت و وظيفه اصلي اين سيستم: كشف هدفهاي پرنده اعم از موشك، هواپيما و پردازش اطلاعات، تعقيب صدها هدف به طور همزمان و كنترل آتش عليه آنها بود. همچنين اين رزمناو به موشكهاي زمين به هوا استاندارد ـ2 با برد 48 كيلومتر نيز مجهز بود. چند لحظه پيش از ورود هواپيماي ايرباس ـ 300 به منطقه كنترل هوايي امارات متحده در محلي به نام "موبيت" خلبان رضائيان به مركز كنترل راههاي هوايي كشور اطلاع داد كه قصد دارد به ارتفاع 14 هزار پا صعود كند و در همين لحظه، ناو وينسنس كه خود را به بهترين و نزديكترين موقعيت رسانده بود. به دستور ناخدا ويليام راجرز، فرمانده ناو، دو موشك استاندارد ـ2 به سوي پرواز 655 شليك كرد. در ساعت 22/10 دقيقه ناگهان هواپيما از صحنه رادارهاي زميني محو شد و در طوفاني از دود و آتش، به پهنه آبهاي نيلگون خليج فارس فروافتاد. با عدم اطلاع از سرنوشت هواپيما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس در تماسي با دوبي پيگير سرنوشت پرواز 655 شد ولي آنها اظهار بي اطلاعي كردند بلافاصله ستاد تامین استان هرمزگان وضعيت اضطراري اعلام و فعاليت خود را آغاز كرد. عمليات نجات دقايقي بعد، هليكوپترها و شناورهاي مختلف براي انجام عمليات شناسايي و نجات عازم منطقه شدند. سرنشينان قايقهاي تندرو سپاه پاسداران، افراد محلي ساكن حاشيه جنوبي جزيره قشم و تعدادي از سرنشينان قايقهاي صيادي خبر از حادثه اي دادند كه باور نكردني نبود. به گفته شاهدان عيني، هواپيما پس از اصابت موشك منفجر و به دو نيم شد. با شناسايي دقيق محل سقوط، هليكوپترها و شناورها به موقعيت 26 درجه و 42 دقيقه عرض شمالي و 56 درجه و 3 دقيقه طول شرقي اعزام شدند. تا ساعت 30/ 11 دقيقه، تعداد چهار فروند هليكوپتر، يك فروند هاوركرافت، شش فروند يدك كش، دو فروند ناو و هشت فروند قايق در منطقه مشغول تجسس شدند. يكي از افراد گروه نجات گفت:" در ابتدا هيچ جنازه اي بر روي آب پيدا نبود. تنها لباسها بر روي آب شناور بودند. بتدريج هليكوپترها موفق شدند جنازه هايي را كه يكي يكي روي آب ميآمدند، پيداكنند. با پيدا شدن هر جنازه، يك موشك دودزا، توسط هليكوپتر، شليك مي شد و شناورها اقدام به خارج كردن جسد از آب مي كردند." اولين جنازه دختر بچه اي هفت هشت ساله بود كه دستها و پاهايش تكه تكه شده بودند، سپس پيرمردي كه از وسط دو نيم شده بود، بعد كودكي هشت ماهه، تعدادي دست و پاي قطع شده و از جمله مچ پاي زني كه داخل لنگه كفش قرمزي جامانده بود... و بدين ترتيب، اولين گروه جنازه ها در ساعت 5/3 بعداز ظهر توسط يك فروند هاوركرافت نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به بندر عباس منتقل شد. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول